načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Stres ve škole a jak ho zvládnout – Petra Buchwald

Stres ve škole a jak ho zvládnout
-15%
sleva

Kniha: Stres ve škole a jak ho zvládnout
Autor: Petra Buchwald

Stresové situace ve škole z hlediska pedagogů, jejich příčiny, projevy a možnosti řešení. Příručka pro učitele. Teoretická východiska i praktické rady ke zvládnutí stresu. Cílem ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  229 Kč 195
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
6,5
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 74Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » EDIKA
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2013
Počet stran: 104
Rozměr: 170 x 243 mm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: Stress in der Schule
Spolupracovali: překlad Milada Vlachová
Vazba: brožovaná lepená
Novinka týdne: 2013-38
Datum vydání: 11. 9. 2013
Nakladatelské údaje: Brno, Edika, 2013
ISBN: 9788026601593
EAN: 9788026601593
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Stresové situace ve škole z hlediska pedagogů, jejich příčiny, projevy a možnosti řešení. Příručka pro učitele. Teoretická východiska i praktické rady ke zvládnutí stresu. Cílem textu je představit učitelům cesty, jak zacházet s vlastním stresem ve škole a zmírnit jeho negativní dopady.

Popis nakladatele

Stres – žádná jiná profese tímto nebezpečným fenoménem netrpí do té míry jako učitelé. Stres má dramatické dopady na školu, žáky a především na samotné pedagogy. Týká se to zejména nadšenců, kteří se své práci věnují naplno a berou ji odpovědně. STRES VE ŠKOLE vám ukáže cestu, jak se s tímto vyčerpávajícím problémem vypořádat. Příklady z každodenního života, praktická cvičení zaměřená na individuální řešení těžkých situací a nové, inovativní metody zvládání stresu dělají z této přehledně uspořádané příručky nepostradatelného pomocníka pro každého učitele, který je vystaven stresu. Autorka: Dr. phil. Petra Buchwald vystudovala pedagogiku, psychologii a sociologii a působí jako profesorka na univerzitě ve Wuppertalu v Institutu pro výzkum vzdělávání, který je součástí School of Education. Jako prezidentka mezinárodní společnosti STAR (Stress and Anxiety Research Society) zabývající se výzkumem stresu a úzkosti má v této oblasti dlouholeté zkušenosti.

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Ke knize "Stres ve škole a jak ho zvládnout" doporučujeme také:
Vyhoření. Rozpoznání, léčba, prevence Vyhoření. Rozpoznání, léčba, prevence
Jak zvládnout stres za katedrou Jak zvládnout stres za katedrou
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Zvládání stresu zaměřené na emoce


40

Zvládání stresu zaměřené na emoce

Pocity Jak pocity ovlivňují naše vnímání a jednání

Je tato sklenice napůl plná, nebo napůl prázdná? Člověk, který má žízeň, je smutný, že je sklenice již napůl prázdná. Pokud se člověku obsah sklenice hnusí, bude spíš naštvaný, že je ještě napůl plná! Není to zvláštní, že zdánlivě objektivní skutečnost vůbec připouští tuto úvodní otázku? Neměla by být odpověď pro všechny lidi stejná? Ne, protože:

Každodenní zkušenosti nám ukazují, že nálada a  pocity ovlivňují naši osobní pohodu i duševní a fyzickou výkonnost. Když se cítíme špatně, připadá nám, že se nám nic nedaří. V dobrém rozpoložení jsme schopni uvažovat jasněji a jednat rozhodněji.

Jak jsme se již dozvěděli v minulé kapitole, hrají při hodnocení situace a vlastních možností zvládnutí stresu významnou roli emoce. Pocit nedostatečnosti nebo obavy nám v jednání brání, zatímco důvěra ve vlastní schopnosti podporuje činorodost.


41

Pocity a vnímání

Pocity a myšlenky se mohou v jedné situaci navzájem ovlivňovat a určovat tak

naše jednání.

Heiner W. hovoří s matkou svého žáka přede dveřmi třídy 9. B, ve které má

za chvilku učit. Hluk, který sem doléhá, svědčí o velkém neklidu a hádce mezi

žáky. Už poněkolikáté z místnosti vybíhá žákyně Anna a skáče učiteli do řeči,

protože chce, aby konečně přišel do třídy a zjednal pořádek. Heiner W. Anně

nevěnuje pozornost, protože je na  její chování již zvyklý a  protože si právě

musí promluvit s matkou. Když je hotový, zaslechne rozhovor dvou kolegyň,

které kolem něj procházejí a schválně se nahlas baví o tom, že je třída pana W.

nemožná a že ji nezvládá.

pocity

myšlenky

jednání


42

Zvládání stresu zaměřené na emoce

Ukončíme příběh dvěma variantami, abychom ukázali, že různé pocity a myšlenky

mohou vést k různému jednání.

Varianta 1: Předpokládejme nejprve, že je učiteli tato situace trapná. Stydí se

a myslí si: „Bože, to je nepříjemné.“ Narychlo se rozloučí s matkou, Annu popo

strčí do třídy a zavře za sebou dveře. Opustí tak sice nepříjemnou situaci, ale po

city zůstanou.

Varianta 2: Pokud učitel věří, že situaci zvládne, cítí se kompetentní a myslí si:

„No a co, ty dvě beztak neví, o co jde.“ Na obě kolegyně se usměje, v klidu se roz

loučí s matkou a vejde do třídy.

Otázkou je, kdo nebo co rozhoduje o tom, jak se člověk nakonec cítí. Samozřej

mě by bylo hezké, kdyby se učitel ve výše uvedeném případě cítil kompetentní. Co

ho ale vede k tomu, že se stydí?

Naše pocity ovlivňují různé faktory. Podobně jako při hodnocení situace v  nás

naše dřívější zkušenosti, momentální nálada, individuální sklony, cíle, jakož i situace

sama vyvolávají různé pocity.

Pokud byla kompetence učitele tý

kající se způsobu vedení výuky

v  minulosti již častěji zpo

chybňována, například ji

nými kolegyněmi, ředi

telem školy nebo rodiči,

tak o ní bude možná po

chybovat i  on a  vyhod

notí situaci jako další se

lhání. Pokud si však učitel

z výčitek okolí nic nedělá, tak

skutečnost, že obě kolegyně jeho

schopnosti zpochybňují, nebude mít

na jeho pocity vliv.

Každá situace vzbuzuje celou řadu různých pocitů. Následující cvičení má slou

žit k tomu, abychom si uvědomili a vnímali jejich rozmanitost.

pocity,

myšlenky,

jednání

vnímat

vlastní

pocity

„No a co, ostatní beztak

nevědí, o co jde...“


43

Jak pocity ovlivňují naše vnímání a jednání

Cvičení Aktuální pocity

Jak se teď cítíte? Položte si tuto

otázku opakovaně i  v  jiných si

tuacích, abyste poznali své po

city a naučili se je vyjádřit.

Cvičení Pocity

a myšlenky

Poznamenejte si

nepříjemnou situaci,

kterou jste nedávno za

žili. Jak jste se při tom

cítili, co jste při tom cítili

a na co jste mysleli?

Situace:

Pocity:

Myšlenky:

V  klidu se nad situací znovu zamyslete. Máte stále ještě stejné pocity

a myšlenky jako tehdy? Jsou stejně intenzivní? Reagovali byste s odstupem

času jinak?

* Nyní už víte, že pocity ovlivňují vnímání situace a tím určují také jednání.

Kontrola nad vlastními pocity nám může pomoci přiměřeně reagovat ve stresových

situacích. Není však možné cíleně ovlivnit veškeré emoce. Strach před velkým

štěkajícím psem, který se na nás řítí, a jeho majitel nikde, lze jen těžko zmírnit

relaxačními technikami. Ve škole se však setkáváme spíše s pocity frustrace, zmatku

a nespokojenosti, které je pomocí těchto technik možné minimalizovat.

pocit sounáležitosti

dobrý pocit ze sebe samého

důvěra úleva

pocit osobní pohody

jistota závist bolest uspokojení

pocit viny frustrace odmítnutí

nenaplněnost izolace

žárlivost selhání nadšení sympatie

odpor spokojenost něžná náklonnost

méněcennost úspěch angažovanost

nuda naplněnost

zvědavost nespokojenost srozumitelnost

smutek antipatie

radost nenávist obava

osamělost láska zmatek

nadřazenost

vztek zlost strach


44

Zvládání stresu zaměřené na emoce

Ve  stresových situacích dochází k  aktivaci našeho sympatického nervového systému, což vede ke zvýšenému svalovému napětí, povrchnímu zrychlenému dýchání a zrychlení tepu. V důsledku aktivace sympatiku dochází k vnitřnímu napětí, rozčílení nebo obavám.

Reagujeme netrpělivěji a  agresivněji. Máme omezené vnímání a  přemýšlíme iracionálně.

Pomocí relaxačních technik lze sympatický nervový systém ovlivnit a snížit tak jeho nadměrnou aktivitu včetně fyzických projevů. Existuje celá řada nejrůznějších forem relaxace: svalová nebo dechová relaxace, jóga, pohybový trénink (např. pomalá chůze) nebo autogenní trénink. Volba relaxační metody je věcí osobního vkusu a názoru. Vždy je však důležité cvičit pravidelně. Jen tehdy budete schopni tyto techniky cíleně využít i  ve  stresových situacích. Navíc vám tyto techniky pomohou získat vnitřní klid a rovnováhu.

relaxační

techniky

„Pár minut oddechu

mi umožní nabrat novou

energii.“


45

Jak pocity ovlivňují naše vnímání a jednání

Následující schéma znázorňuje účinky pravidelné relaxace:

Relaxace a její pozitivní účinek*

*

* Schéma znázorňuje působení relaxace na tělesné pochody, pocity, myšlenky i chování. Dechová

relaxace například prohlubuje dýchání, přispívá k většímu vnitřnímu klidu a rovnováze,

pozitivnějšímu vnímání a uvolněnějšímu chování.

RELAXACE

TĚLO

POCITY

MYŠLENKY CHOVÁNÍ

pomocí progresivní svalové

relaxace, dechové relaxace,

jógy, meditace, sportu

zpomalení tepu, snížení

krevního tlaku, snížení

hladiny adrenalinu,

hlubší dýchání

příjemný,

uvolněný

pocit pohody,

méně strachu,

větší vnitřní

rovnováha,

klid

pozitivní,

přátelské,

méně

selektivní

vnímání

vlastní osoby

a okolí, pocit

kompetentnosti

uvolněné,

kontinuální,

bez námahy,

kreativní,

otevřené


46

Zvládání stresu zaměřené na emoce

Nyní bychom vám rádi představili dvě relaxační techniky, které můžete využívat poměrně snadno a rychle. Dechová relaxace

Cvičení Jak dýchat uvolněně?

Toto cvičení můžete provádět vsedě nebo vleže.

1. varianta

Dýchání s opakováním slova

Nádech: Nadechněte se nosem.

Výdech: Pomalu a soustředěně vydechujte nosem. V duchu si přitom říkejte

libovolné, nejlépe dvojslabičné slovo, které je vám příjemné a nějakým způ

sobem vás oslovuje, například „ticho“, „zdraví“ nebo „plynout“. Opakujte

toto cvičení tolikrát, kolikrát chcete.

* Dýchejte nosem, ne ústy! Podporujete tak dýchání do hrudníku. Pokud

se nemůžete soustředit nebo se přistihnete, že jste myšlenkami někde jinde,

zařaďte tyto myšlenky do cvičení: „Myšlenky přijdou, přihlásí se o slovo

a zase mizí.“ Tato taktika pomáhá i v případě vnějšího neklidu: „Hluk je mi

lhostejný.“

2. varianta

Třístupňové dýchání

Opakujte každé z následujících cvičení 5krát až 10krát.

1. stupeň: Podklíční dýchání

Nádech: Položte ruce na horní část hrudi, vydechněte a pak se zase pomalu

nadechněte, tak aby se váš hrudník lehce zdvihl.

Výdech: Dbejte při výdechu na to, abyste vydechli všechen vzduch, tak abys

te měli dostatek místa na čerstvý okysličený vzduch. Ruce zůstávají pasivní,

jen volně leží na hrudníku a vnímají jeho zdvihání a klesání.


47

Progresivní svalová relaxace

2. stupeň: Hrudní dýchání

Nádech: Položte ruce na obou stranách hrudní kosti na spodní část žeber

tak, aby se špičky prstů téměř dotýkaly. Nejprve normálně vydechněte. Při

nádechu vnímejte, jak se žebra roztahují směrem ven a  jak se vaše ruce

od sebe vzdalují.

Výdech: Při výdechu se k sobě špičky prstů opět přibližují.

3. stupeň: Břišní dýchání

Nádech: Položte nyní ruce na břicho ve výšce pupíku. Nejprve vydechněte.

Při nádechu se břicho zvedá, a tím pádem klesá bránice. Dolní plicní laloky

se plní vzduchem, ruce jsou tlačeny vzhůru.

Výdech: Při výdechu se bránice vracejí do svého kopulovitého tvaru. Břicho

je opět ploché a vaše ruce se vracejí do původní pozice.

* Neovlivňujte dýchání svou vůlí, ale následujte jeho přirozený rytmus.

Dýchejte tak rychle nebo pomalu, jak je to pro vás nejpohodlnější. Progresivní svalová relaxace

V následujícím cvičení jde o to, napnout jednotlivé svalové partie a pak je opět uvolnit.

Progresivní svalovou relaxaci vymyslel před více než 50 lety americký lékař Dr. Jacobson. V současné době existuje celá řada variant, jež vycházejí z této relaxační techniky. Všechny ale mají společnou základní myšlenku Dr. Jacobsona:

Aby se člověk naučil relaxovat, je důležité pozorně si všímat napětí a  uvolnění v těle. Vždy se porovnává napnutý a uvolněný stav jednotlivých svalových skupin. Ve stresových situacích je pak možné rychleji a lépe vnímat napětí a cíleně je uvolnit.


48

Zvládání stresu zaměřené na emoce

Cvičení Svalová relaxace

Lehněte si nebo si sedněte na pohodlnou podložku nebo na židli. Vaše ruce leží uvolněně vedle těla nebo na  klíně. Zkontrolujte, zda je vaše tělo opravdu uvolněné. Oči jsou během cvičení zavřené. Postupně se procvičují tyto svalové skupiny: 1. pravá ruka a předloktí 2. pravá paže 3. levá ruka a předloktí 4. levá paže 5. čelo 6. horní část tváře a nos 7. dolní část tváře a čelist 8. šíje a krk 9. hruď, ramena a horní část zad 10. břišní svaly 11. pravé stehno 12. pravé lýtko 13. pravé chodidlo 14. levé stehno 15. levé lýtko 16. levé chodidlo Postupně napněte těchto 16 svalových skupin a dbejte při tom na následující pokyny:

Každou svalovou skupinu napněte na  5 až 7 sekund, chodidla méně. I nadále při tom pravidelně dýchejte. Pak svaly opět asi na 30 až 40 sekund uvolněte. Porovnejte oba stavy: stav napětí a uvolnění. Poté cvičení pro stejnou svalovou skupinu ještě jednou zopakujte. Tímto způsobem postupně procvičte jednotlivé svalové skupiny. * Po určité době budete schopni dosáhnout potřebné hloubky relaxace i bez druhého cyklu napnutí a uvolnění. Na konci cvičení nejprve zahýbejte rukama a nohama. Přitom můžete pomalu otevřít oči. Protáhněte se na podložce nebo na židli, tak jako když ráno vstáváte z postele.


49

Shrnutí

Ovládáte-li dechovou relaxaci a/nebo progresivní svalovou relaxaci, budete moci těchto technik využít i ve stresových situacích.

Ve stresových situacích záměrně dýchejte pomalu a hluboce. Uvolněte napnuté svaly tím, že postižené svalové partie cíleně povolíte. Touto cestou se uvolníte a zklidníte a stávající situace už pro vás nebude tak hrozivá. Navíc získáte čas, abyste si mohli rozmyslet svůj další postup. Shrnutí

V této kapitole jste se dozvěděli, že pocity ovlivňují vnímání situace a spoluurčují tím také jednání. Cvičení vám objasnila, jak jsou pocity různorodé, a posílila vnímání vašich vlastních pocitů. Kromě toho jste se seznámili s tím, jak relaxace působí na tělesné pochody, pocity, myšlenky i chování.

Poznali jste dvě relaxační techniky, které můžete poměrně snadno a rychle využít: dechovou relaxaci a progresivní svalovou relaxaci.

Obě techniky je možné kombinovat, přičemž dechová relaxace by měla následovat po progresivní svalové relaxaci. K těmto i jiným relaxačním technikám je k dostání hudba, která může cvičení usnadnit. Kurzy relaxačních technik nabízejí také různé vzdělávací instituce.


50

Zvládání stresu zaměřené na emoce

Osobní plán

Abych dosáhl vnitřního klidu a uvolnění, mám na příští týden tento plán:

1. Budu si více všímat svých pozitivních a negativních pocitů!

2. Jedno z dechových cvičení budu dělat...

několikrát denně 

jednou denně 

jednou za dva dny 

3. Progresivní svalovou relaxaci budu dělat

několikrát denně 

jednou denně 

jednou za dva dny 

Poznámky




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist