načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Střepy snů - Matouš Ježek

Střepy snů

Elektronická kniha: Střepy snů
Autor:

Váš vlastní filmový příběh...Staňte se na chvíli scénáristy, herci, režiséry nebo designéry a hraním vytvořte s přáteli nezapomenutelný příběh. Vezměte na sebe role smyšlených ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  180
+
-
6
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Altar s.r.o.
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 160
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-859-7968-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Váš vlastní filmový příběh...

Staňte se na chvíli scénáristy, herci, režiséry nebo designéry a hraním vytvořte s přáteli nezapomenutelný příběh. Vezměte na sebe role smyšlených postav a sehrajte hru o jejich osudu.

Střepy snů jsou tvůrčí hra o lidských snech a touhách, o vztazích a o pocitech, o překonávání překážek a o dlouhé cestě k cíli. Je to také svět, kde možné je vše, otázkou je jen, za jakou cenu.

Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

VYPRÁVĚCÍ HRA

STŘEPY SNŮ

MATOUŠ JEŽEK


4

STŘEPY SNŮ

MATOUŠ JEŽEK

Midnight Theatre, 2009

© Matouš Ježek, 2009

Spolupracovali: Pavel Kechajov, Peter Kopáč

Obálka: Michal Ivan

Ilustrace: Michal Ivan, Petr Motejzík, Tomáš Flak

Korektury: Jakub Maruš

Sazba: Pavel Hamřík

Testování: Paulo D‘Alberti, Michal Dušek, Ladislav

Dvořák, Roman Hora, Lukáš Jandura, Julius Karajos,

Zdeněk Klekner, Jan Krmášek, Peter Kvito, Adéla

Kyselová, Martin Maděra, Michaela Merglová, Petra

Kopáčová, Martin Mýtny, Boris Nagaj, Josef Ospalík,

Martin Otava, Martin Pospíšil, Josef Straka, Michal

Širaň, Marek Štych, Vlastimil Valluch, Mária Vojtková,

Jan Zmelík

Pro Midnight Theatre

vydal Matouš Ježek ve spolupráci s nakladatelstvím ALTAR

www.strepysnu.cz

ISBN (ALTAR) 978-80-85979-68-8


OBSAH

5

Růst Hodnota Šrámů 77

Pravomoce hráčů 78

Hraní postavy 81

Budování příběhu 82

Hráčská etika 86

Obecně o hraní 87

ÚVOD PRO VYPRAVĚČE 91

Úloha Vypravěče při hře 91

Zkušenost Vypravěče 92

PŘÍBĚH 95

Příběh a hra 96

Příběh, hráči a postavy 98

Vážný příběh 98

Příběhové struktury 99

Příběhy a skupina 104

PROSTŘEDÍ 107

Jak přistupovat k prostředí 108

Jak připravit prostředí 108

Svět Střepů snů 111

Prvky prostředí 114

Vědomí, realita, sny a vzpomínky 116

PŘÍPRAVA HRY 119

Význam přípravy 119

Téma 120

Sběr materiálu 122

Realizace 123

Práce s dějem 129

Rekvizity 133

VEDENÍ HRY 137

Vedení společné přípravy před hrou 137

Vedení vlastní hry 138

Vypravěčské řemeslo 140

Vedlejší postavy 146

Umění vyprávět 148

PŘÍLOHY 156

Námět 156

Deník 157

OBSAH

ÚVOD 7

O Střepech snů 7

Co je potřeba ke hře 8

Pojmy 9

Ukázka ze hry 12

SPOLEČNÁ PŘÍPRAVA PŘED HROU 15

Palety 15

Délka hry 16

Návrhy 17

Motiv 17

Koncept hry 18

Forma hry 21

Postavy 22

Vedlejší postavy 25

Lokace 26

Upoutávka 27

Shrnutí 28

TVORBA POSTAVY 31

Seznámení se s postavou 31

Postava v příběhu 32

Koncept a jméno 34

Role 35

Hodnoty 38

Cíle 39

Šrámy 42

Tajemství 44

Pozadí postavy 44

Poslední úpravy 45

Shrnutí 46

SYSTÉM 49

Obecná pravidla 49

Charakteristiky postav 52

Základní vyhodnocování konfliktu 56

Zvláštní případy konfliktu 62

Naděje 64

Odměny 65

Naplňování Cílů 67

Shrnutí 69

HRANÍ HRY 71

Vyprávění 71

Konflikty 73



7

ÚVOD

Všude kolem byla naprostá tma. Byla sama anemohla zastavit pláč. Uslyšela šepot z dálky.

Zvedla se a utíkala tmou. Hlasy se k níblížily a volaly. Desítky šeptajících rtů jiprosily, aby se zastavila. Ucítila dotek, pak druhý

a třetí. Cítila cizí dech v uších a něčí ruce se

jí bezostyšně dotýkaly.

Ze tmy vysvitly modré hvězdy. Vzepřela se,

udělala krok a snažila se k nim natáhnout.Několikero rukou jí podráželo nohy a stahovalo ji

zpět. Desítky prstů se po ní plazily a zatínaly

se jí do kůže. V dálce se modré hvězdy slily do

jednoho světla, jež pro ni teď bylo jedinounadějí. Cizí ruce jí zakryly oči i ústa a zcela ji

pohltily.

Vypjala se, zaryla prsty do matrace a urputně

se snažila nadechnout. Pak se schoulila arozlakala se.

Sára seděla sama ve velké posteli v ještěvětším pokoji. Třásla se.

Nakonec utřela slzy a odešla do sprchy. Voda

smývala z jejího bledého těla všechnu bolest

a horká pára odnášela myšlenky. Uhladila si

černé vlasy, zaklonila hlavu a nechala si vodu

stékat po obličeji.

Otevřela oči a hrůza ji vtlačila do rohusprchového koutu. Stál tam cizí chlap.

Chytil ji za ruku, vytáhl ven a ostře řekl:

„Jdeme a hned!“

Střepy snů jsou stolní hra určená pro 2–6 hráčů, kteří

se sejdou, aby společně hráli a vyprávěli příběh. V této

hře nikdo neodchází domů jako poražený, ale naopak

naplněný spoustou zážitků. Zahrát si Střepy snů jepříležitost pro příjemně strávený čas s přáteli formoumoderní tvůrčí zábavy.

O STŘEPECH SNŮ

Prsty tloukly do klávesnice jen v prostém

světle monitoru a zvuk se rozléhal v holémístnosti. Zastavil se, polkl a přemýšlel. Už je to

třetí den.

Gray si zamyšleně přejel rukou po bradě a jeho

čelo se zvrásnilo zamračením. Natáhl se pro

kafe. Hrnku nevěnoval žádnou pozornost, jen

pořád zíral do textu. Četl a mezitím si podal

několik listů počmáraného papíru. Porovnával

a hledal v kresbách na zemi a v monitoru. Sotva

na to viděl. Už je to třetí den, co nespal.

A jsou to už týdny, co odešel z domu. Nyní byl

už konečně blízko. Na chvíli se zamyslel a oči

se mu zavřely. Pak se čas zpomalil, a jeho tělo

se pozvolna svezlo na zem mezi plechovky od

ÚVOD


8

ÚVOD

energetického nápoje.

Skrze zavírající se oči ještě zahlédl, jak

někdo vchází dovnitř. Na betonovou podlahu pak

dopadly dvě malé kapky krve.

Zkuste si představit svůj oblíbený film a v něm vám

nejbližší postavu. A představte si, že byste mohli být tou

postavou a že byste vy rozhodovali, jak se ve kterésituaci zachová, to vy byste ovlivňovali běh událostí. Střepy

snů vám umožní vstoupit do světa mnohemopravdovějšího, než je na filmovém plátně, zde se můžete stát,

kýmkoliv budete chtít. Vy totiž nebudete znovuvyprávět děj z nějakého známého filmu, ale vytvoříte své

imaginární kulisy a postavy. Sami pak budete scénáristy

vlastního příběhu. Ve Střepech snů budete vy i vašispoluhráči vyprávět každý o jedné postavě ve „filmovém“

světě, jehož plátnem bude vaše fantazie.

Postavy ze Střepů snů mají své sny a touhy. Každá

chce nebo musí něco dokázat. Se svými postavamibudete sdílet jejich radosti i strasti a budete se jim snažit

pomáhat. Tato hra je o cestě za snem a o lidskýchpříbězích, na kterých opravdu záleží. Nenechte se ale zmýlit,

život ve světě Střepů snů nebude lehký, vaše postava

bude muset pro svůj sen leccos obětovat. Často budete

stát na rozcestí a budete se muset rozhodnout, co je pro

vaši postavu opravdu důležité a jak daleko je schopná

zajít.

Střepy snů jsou hra o lidských snech – o touze jít si

za svým, ale také o noci, o snových světech a nočních

můrách. Někdy se stane, že není poznat sen odskutečnosti, a někdy se také sen může stát skutečným. V této

hře nebudete ani tak stát před otázkou, jestli je něco

možné, ale spíš jaká je cena.

Na rozdíl od mnoha jiných stolních her nejsou Střepy

snů hra, kde spolu hráči soupeří, zde naopakspolupracují a budují společné dílo. Lze říci, že Střepy snů jsou

hra tak trochu „hazardní“, ale místo peněz budetevsázet budoucnost své postavy.

Hra, kterou držíte v ruce, patří do rodiny takzvaných

RPG (rolelaying games), což znamená hra na hraní

rolí (případně rolová hra). Ve hře bude mít vašepostava jistou roli a vy ji budete hrát. Na rozdíl od herce před

kamerou, roli v příběhu si vyberete sami a budete si s ní

moci nakládat, téměř jako byste sami psali scénář.

ČÁSTI HRY

Hra se skládá ze dvou částí:

• Společná příprava před hrou

• Vlastní hraní

Ve společné přípravě dostanete zajímavou možnost

vybrat si, v jakém prostředí se budou příběhyodehrávat, jaké v něm budou hrát postavy, v jakém žánru celý

děj poběží a kam bude směřovat. Dostanete do ruky moc

herních designérů a navrhnete si takřka vlastní hru. Na

přípravě se budete všichni podílet, abyste do ní každý

vložil kousek, a o to víc vás bude bavit. Ve hře potom

přípravu využijete. Nestane se však, že byste na začátku

věděli všechno a ve hře jen opakovali, co jste řekli na

přípravě. Příprava je jen pozadí pro vaši hru, počáteční

stav, ve kterém se pro vás budou skrývat možnosti,tajemství i nejistota, jak příběh dopadne.

Až si hru připravíte a nebudete se moci dočkatsamotného hraní, už vám nic nebude bránit pustit se do

hraní. Pravidlům a návodům, jak zvládnout společnou

přípravu a poté vlastní hru, se budeme věnovat celou

tuto knihu. Se vším vám pomůžeme, aby to pro vás byla

po celou dobu zábava.

CO JE POTŘEBA KE HŘE

Simon se pomalu šoural do schodů ke svékanceláři. Odemkl, zapnul větrák a hodil kabát skloboukem na věšák. Posadil se a spustil notebook.

Pak se chvíli zadíval na fotku své ženy.

Ozvalo se tříštění skla, jak ji srazil se

stolu. Od včerejška už to byla fotka jeho bývalé

ženy. Zapálil si cigaretu a dal si nohy na stůl.

Najednou zazvonil telefon.

Chvíli jej nechal zvonit a pak ho zvedl: „Jo,

Simon Silent, poslouchám.“

Poslouchal, mlčel a potáhl si z cigarety.

„Ano, rozumím, dívka – černé dlouhé vlasy, 17

let, ale vypadá starší,“ opakoval a psal na kus

papíru. „Pošlete mi mailem fotku a dalšíinformace, podívám se na to.“

Položil telefon a zadíval se na poznámky. Pak

papír zmuchlal a hodil ho do koše.

„Že na mě vždycky zbudou takovýhle kšefty,

samá nevěra, nebo děcka, co utekly z domu. To si

ty fracky nemůžou rodiče najít sami? 17 let...“

Otevřel lednici a zahleděl se dovnitř. Byla

prázdná. Ještě chvíli se do ní díval, pak sipovzdechl a odešel ke koši hledat ty poznámky.

Jak již bylo řečeno, Střepy snů jsou určeny pro 2–6

lidí. Hráči se sejdou v jedné místnosti a ke hře budou

potřebovat hrací kostky, tužku a několik listů papíru.

HRÁČI

Každý hráč se podílí na herní přípravě. Při níspolupracuje na tvorbě prostředí, navrhuje žánr a hlasuje

v důležitých otázkách týkajících se hry. Každý z hráčů

si při herní přípravě vytvoří jednu postavu. Sepíše na

papír, jaká postava je, co je pro ni důležité, co ji trápí,

jakoby navrhoval postavu třeba pro seriál, kde se často

dopředu neví, jak bude scénárista s postavou pracovat.

Postava je hráčovým dílem, které se rozvíjí po celou

dobu hraní hry. Hráči ovládají své postavy, vytyčují jim

cíle, rozhodují, co je pro ně důležité. Popisují, co a jakpostavy dělají, mluví za ně přímou řečí a vyprávějí o jejich

pocitech. Hráči vedou svou postavu skrze nástrahy číhající

na cestě za naplněním jejích snů a snaží se jí pomáhat.

ÚVOD

Cílem hry za postavu není za každou cenu zvítězit, ale

spíš odvyprávět o ní co nejpoutavější příběh. Hráčůvpodíl na příběhu začíná už přípravou před hrou, v průběhu

vlastní hry pak vyprávěním podporuje svou postavu. Pro

ovlivnění ubíhání děje mají hráči mnoho postupů anástrojů, o kterých se dozvíte dále v pravidlech.

VYPRAVĚČ

Jeden z hráčů se stane Vypravěčem a bude mít ve hře

trochu jinou úlohu než ostatní hráči. Na rozdíl od nich

nemá jednu svou postavu, ale stará se o ostatnípostavy, které ve hře jsou a nepatří jiným hráčům. Popisuje

prostředí, ve kterém se hra odehrává, a dohlíží, aby se

obsah hry shodoval s požadavky hráčů řečenými při

přípravě před hrou.

Vypravěč navíc připravuje pozadí hry (snaží seprovázat to, co do hry vložili při přípravě hráči, a doplní

další materiál, který bude podporovat hráče v jejich

tvořivosti). Vytvoří také tajemství, které v případěfilmu divák objevuje až v jeho průběhu, a tedy i hráči je

budou odhalovat postupně až hraním.

Dále Vypravěči přísluší role moderátora připřípravě před hrou a jakýchkoliv dalších diskusích při vlastní

hře. Snaží se, aby byli všichni spokojeni a každý si přišel

na své.

S hráči má Vypravěč společný cíl: dobře se pobavit

a odvyprávět zajímavý příběh.

Vypravěč sice podporuje hráče, ale naopaknepodporuje jejich postavy. Klade jim do cesty překážky, které

musejí překonávat a snaží se vytáhnout napovrch jejich

problémy, kterým musejí čelit. Vypravěč má v knize

zvláštní část, v níž jsou texty, které hráči nemusejí číst.

Stačí, když si je přečte Vypravěč, pro hráče nejsounutně potřebné. Navíc se v nich ukrývá tajemství, o kterém

když si hráči přečtou, už je nebudou moci ve hře samipostupně odhalovat. Mohou se tak připravit o část zábavy.

POMŮCKY

Ke hře budete potřebovat alespoň 6 obyčejnýchšestistěnných hracích kostek na každého hráče. Pro větší

komfort jich můžete mít víc (10 kostek na hráče) abudou se vám hodit i ve vícero barevných provedeních.

Dále využijete nějaké menší žetony (mince, skleněné

pecky, papírové útržky, anebo obroušené skleněnéstřey) – alespoň pět pro každého hráče.

Dále pak potřebujete tužku a jeden Deník postavy

pro každého hráče. Deník postavy najdete v příloze na

konci knihy, okopírujte si jej nebo stáhněte a vytiskněte

odsud: http://www.strepysnu.cz.

Vypravěči potom stačí vytisknout si Námět a vzít si

několik listů papíru na přípravu a poznámky.

MÍSTO A ČAS

Na hraní je potřeba najít si místo, kam se všichni

vejdete a kde budete mít na hru klid. Čímpříjemnější prostředí pro vás bude, tím více se uvolníte a hru si

užijete.

Střepy snů jsou oproti jiným stolním hrám časově

celkem náročné. Počítejte s tím, že příprava hry vám

zabere alespoň hodinu. Poté bude Vypravěč potřebovat

nějaký čas na svou přípravu. Některému Vypravěčipostačí pár minut, pro někoho je lepší se jeden večervěnovat společné přípravě a hrát třeba až druhý den.

Samotné hraní potom zabere několik hodin. Vy

sami už si pak určíte, jestli chcete hrát jen třeba 4hodiny, nebo se na jednu hru sejdete vícekrát, abyste ji

dohráli.

PŘEČTENÍ KNIHY

Alespoň jeden z hráčů by si měl před hrou pořádně

přečíst celou knihu, aby mohl hru vysvětlit ostatním.

Nejlépe uděláte, když si když si knihu přečte každý

z vás, abyste pochopili, jak Střepy snů fungují a najakých principech staví. Nepřeskakujte zdánlivě jasnékaitoly, i když už jste někdy hráli hru podobnou Střepům

snů.

POJMY

Byla noc a vítr tiše vál. Modré ulice spaly

a Sára s nimi. Mlha ji hýčkala a asfalt jí byl

oporou domova. Stará lampa už dávno nesvítila.

I kdyby, neodehnala by zlé sny. Klidné dětské

snění je pryč. Sára se třásla a oči jí mžikaly.

Ani Dan dnes nespal. Seděl opřený o stěnu

a sotva dýchal. V ruce za zády svíralnataženou zbraň a poslouchal. Otevíral oči, jen když

něco zaslechl, a to bylo často. Jejich ulice

byla plná nebezpečných stínů. Čím více se mraky

svíraly kolem měsíce, tím menší byla šance, že

stihne zareagovat. Jako vždy, i dnešní noc si

s ním hrála. Mlha stékala po jeho koženébundě a na tváři jej nepříjemně mrazila. Ve velmi

krátkých vlasech ulpívaly kapičky potu a bradka

skrývala jemné pohyby úst.

Strach a bolest ovládaly Sářino snění. Chtěla

utéct. Nemohla, jak už to ve snech bývá. Prchala

k modrému světlu, ale stvůry z jejích snů nikdo

nepředhoní.

„Vstávej! Už je po setmění.,“ ozvalo se zdálky. Modré světlo se rozpustilo a zmizelo. Marně

se snažila na něj v poslední chvíli dosáhnout.

„Vstaň!“ zněl hrubý hlas. Dan nad ní stál

a nešetrně jí třásl. Sára otevřela oči a až teď

se nadechla.

„Jdeme!“ křikl šeptem Dan. Mračil se a zle

přivíral víčka.

„Nechci,“ zašeptala a odvrátila své zelené

oči. Dan ji vzal za čelist a přitáhl ji k sobě.

Černé vlasy se slepily na Sářině tváři a zlehka

skryly její strach.

ÚVOD

Každá postava ve Střepech snů má nějaký sen, zakterým si jde. Výjimečně je vláčena okolnostmi a vpřed ji

žene pud sebezáchovy. Dále má něco, co je pro nivnitřně důležité, a také si do příběhu nese rány, ať už na těle

či na duši. Postava ve hře se bude měnit jak v Deníku

postavy, tak i vnitřně ve svých názorech, bude měnit

svou roli, získávat nové životní hodnoty atd.

DENÍK POSTAVY

Do Deníku postavy jsou zapsána důležitá faktacharakterizující postavu, jako například co je jejím snem,

co je pro ni důležité a jakou roli hráč chce, aby postava

v příběhu sehrála. Většina těchto údajů (tzv. charakteristik) je svázána s číselnou hodnotou, která odráží

šance postavy na úspěch. V průběhu hry čísla v Deníku

odrážejí situaci postavy ve hře a naopak změna ve hře

se zapíše i do Deníku postavy. Jakým způsobem doDeníku zapisovat a jak s ním pracovat o tom hovoří pravidla

hry.

Každý hráč bude do hry potřebovat jeden Deníkpostavy, proto si je před hrou nakopírujte z přílohy na

straně 157.

VEDLEJŠÍ POSTAVA

Podobně jako ve filmu nemohou být všechny role

hlavní, také ve Střepech snů se budou vyskytovatpostavy, které nejsou hlavními pilíři příběhu. Vedlejšípostavy jsou ty, které se na scéně nevyskytují příliš často

a obecně nejsou tak důležité, jako postavy hráčů.

Vedlejší postava nemá svůj Deník a skoro žádnápravidla. Za vedlejší postavy hraje obvykle Vypravěč, tedy

popisuje, co dělají, mluví za ně přímou řečí a vypráví

o nich.

PŘÍBĚH A VYPRÁVĚNÍ

Shlédnete-li film a řeknete o něm, že byl dobrý, bylo

to patrně proto, že měl dobře zahrané role, výborné

efekty nebo dobrý příběh. Dobrým příběhem myslíme

takový, který je pro vás zapamatovatelný, má pro vás

estetickou hodnotu, ať už je to proto, že pokládalotázky, které se vás vnitřně dotýkají, nebo vás několikrát

překvapil. Ve Střepech snů pro vás bude příběh sledem

událostí (uzavřených do scén), ze kterých postupně

hrou vystavíte děj. Příběh je esencí této hry a všichni

hráči se budou snažit dosáhnout toho, aby nakonec

mohli říct, že to byla dobrá hra a dobrý příběh.

Protože budete příběh odvíjet společně, budete si

jej muset umět mezi sebou předávat. Proto budete

vyprávět, podobně jako se vyprávějí pohádky dětem

nebo hospodské historky. Povyprávíte vždy jen malou

část příběhu a po vás budou vyprávět ostatní hráči.

Vyprávění zahrnuje popisování děje, přímou řečpostav na scéně, ale třeba také vnitřní pochody v mysli

jednotlivých postav. K vyprávění ve Střepech snůpatří také gestikulace často obohacená o pohyby celého

„Jdeme – hned!“

Rozplakala se a poslechla.

Ve tmě se mihl stín, druhý, třetí. Danzaskříal zuby a jeho zbraň zasvištěla vzduchem.Hlaveň se míhala, ale nemohla najít žádný cíl.Danova levá ruka pevně sevřela Sáru a trhla s ní.

Šel rychle a Sáru táhl s sebou. Oči mu těkaly po

stěnách, svírajících se kolem nich.

Rozběhl se a Sára mu sotva stačila. Mračna nad

nimi se zavřela a spadlo prvních pár kapek. Dan

silou táhl Sáru. Rozpršelo se. Pronásledovatelé

byli blízko. V šumění deště se mohli lépe skrýt.

Dan se začal bát. Rozrazil dveře opuštěného domu

a hodil Sáru dovnitř. Zakňourala.

Ještě než se pustíte do dalších částí knihy, bude dobré

vysvětlit vám základní pojmy, se kterými se ve hře bude

pracovat. Některé z pojmů už jsme letmo zmínili, zde je

vysvětlení všech pěkně pohromadě.

HERNÍ SEZENÍ

Herní sezení je událost, kdy se hráči sejdou a hrají

Střepy snů. Sezení trvá obvykle několik hodin (nejčastěji 4–6). Některé hry budou vyžadovat více času

a možná uspořádáte více herních sezení, abyste hru

mohli dohrát. Jako herní sezení se počítá i schůzkahráčů s Vypravěčem, na které se budete věnovat přípravě

před vlastní hrou.

PRAVIDLA HRY

V ruce držíte příručku, jak Střepy snů hrát, která

kromě inspirace pro hru a návodů obsahuje i vlastní

pravidla hry. Pravidla vás budou podporovat a budou

motorem pro vaši hru. Všechna pravidla (jinak také

herní mechaniky) dohromady utváří herní systém,

o kterém najdete v této knize celou část. Ve hře budete

házet kostkami, abyste rozhodli, kdo určí, kam se děj

bude dále odvíjet. Právě v pravidlech se dozvíte, kolik

kostek, a tím pádem jakou šanci na úspěch, budete pro

sebe mít. Úspěch znamená, že se následující kousek děje

bude dále ubírat, kam vy budete chtít. Součástí pravidel

ovšem nejsou jen hody kostkami a jejich počty,například sem také patří, kdo má kdy právo vyprávět nebo

co hráči a Vypravěč smějí a nesmějí.

POSTAVA

Shrňme ještě jednou, co už bylo řečeno. Postavu

(hlavní postavu) vytváří hráč při společné přípravě

před hrou a je tedy jejím tvůrcem a vlastníkem. Ostatní

hráči a Vypravěč mohou tvůrci postavy radit a dávat

doporučení, ale o své postavě nakonec rozhoduje sám

hráč. Vytvořenou postavu zapíše hráč do Deníku postavy (více o několik řádku níž). Postava je hlavním, ne

však jediným nástrojem, který hráč používá kovlivňování toho, co se děje v herním světě.


11

ÚVOD

jste se dohodli při přípravě před hrou, kterou vásNámět postupně provede. Při hře vám bude nakonecpomáhat rozvíjet hru. Námět naleznete na straně 156 hned

za Deníkem postavy.

HERNÍ ROVINA (HERNÍ SVĚT)

Při vysvětlování pravidel budeme rozlišovat dvěroviny ve hře (herní a metaherní). Do herní roviny (nebo

také herního světa) spadá vše, co se děje nebo existuje

ve světě postav. Jde o hlavní i vedlejší postavy,prostředí, informace, které postavy mají, předměty, dialogy,

které vedou, události, jež se děly nebo právě probíhají.

Toto všechno je herní rovina, protože se to děje uvnitř

hry – ve smyšleném herním světě – ve fantazii hráčů.

METAHERNÍ ROVINA

Co se neděje uvnitř hry, ale v místnosti, kde se hra

hraje, už patří do metaherní roviny. Patří sem hráči

i Vypravěč, kostky a další vybavení, pravidla arozhovory, které hráči vedou při aplikaci herních postupů,

a samotné vyprávění. Patří sem také vědomosti hráčů,

které postavy nemají. těla, což nakonec může přejít v hraní jako nadivadelním pódiu. SCÉNA

Stejně jako je film nastříhaný do jednotlivých scén,

budete i vy vyprávět po jednotlivých scénách, které na

sebe budou navazovat a v nich se bude odehrávat děj.

V různých scénách budou vystupovat různé postavy.

Některé scény budou velmi důležité, jiné budou sloužit

jen pro podbarvení a vykreslení postav.

V důležitých scénách obvykle o něco půjde, jsou to

takové situace (hádka, výslech, boj, pokus o útěk),které významně posunou děj kupředu, budou v nichrůzné dějové zvraty a postavy v nich budou muset čelit

překážkám na cestě za svým snem. Právě v takových

scénách přijdou na řadu kostky a Deníky postav, aby se

rozhodlo, kam se dál bude ubírat děj.

NÁMĚT

Pro hru jsou důležité dvě šablony, které je třebavylnit. O Deníku postavy už jsme psali a tím druhýmlistem papíru je Námět. Do něj budete vypisovat, na čem


12

ÚVOD

Petra a Marek se rozhodli, že si zahrají Střepy snů.Nejrve se budou věnovat společné přípravě před hrou.

Petra: Tady je Námět, píšu se jako Vypravěčka a ty si

připrav nějakou postavu.

Marek: Počkej, nejprve se musíme domluvit, co budeme

hrát.

Petra: Tak mi řekni jednu věc, která by se ti ve hře líbila

a jednu, kterou nechceš.

Marek: Chtěl bych, aby hra byla tajemná a taky akční.

Petra: Dobře, já bych zase ráda, aby v ní bylo něco víc.

Třeba nějaké pouto mezi dvěma lidmi.

Marek: S tím nemám problém. Asi bych chtěl hrátmladého agenta, který získává nějaké důležité informace.

Petra: A co kdyby ty informace nezískával, ale chtěl je

právě uchránit? A co kdyby s ním spolupracovala

agentka. Navzájem nebudou znát svou pravouidentitu a celou hru si k sobě budou hledat cestu.

Marek: To zní dobře. Budu tedy hrát agenta, rád bych,

aby to bylo někde ve městě, kvůli akcím v ulicích,budovách a tak. Spolu s tou agentkou budeme dělat pro

organizaci, která uchovává cenné informace. A ty se

přenášejí jenom ústně.

Petra: A každý z vás bude jako jediný na světě znátnějakou informaci, kterou nikdo jiný nemá. A proto po

vás půjdou.

Marek: Skvělé. Jdu si vytvořit postavu. Bude sejmenovat Greg, mrštný a horlivý, ale hrozně tvrdohlavý.

Záleží mu hodně na něm samém a užívá si, že jedůležitý. Při práci už se ale několikrát zranil, což jej občas

omezuje.

Až si Marek vytvoří postavu, začnou s Petrou hrát. Ve

hře se budou dít různé zajímavé věci, bude se prohlubovat vztah Grega a dívky, kterou nazvali Heather. Oba

agenti budou hnanou zvěří a nakonec se i jejich vlastní

organizace rozhodne jich zbavit.

Petra: » přijde k Markovi, skloní se a ztiší hlas «

Chlap v černých brýlích se k tobě skloní a pošeptá ti

jízlivě do ucha: „Jestli si myslíš, že tě zachrání taholka, tak na to můžeš rovnou zapomenout. Asi tak za

pět minut ji berou na vymazání paměti.“

Marek: Cože? – Greg to samozřejmě ustojí a tváří se,jakoby to s ním ani nehnulo. Mlčím.

Petra: On se ti podívá do očí a křivě se usměje: „Zabte

ho.“

» máchne významně rukou, hraje celou dobu

roli muže s brýlemi «

Marek: Mám toho akorát dost. Využiji Naději, kterou je

protentokrát střep, který mi zůstal v ruce z rozbitého

okna. Právě jsem jím přeřezal pouta, vzepřu se nažidli a kopnu toho parchanta do hlavy.

Petra: To je jasný konflikt. Co tím chceš dokázat?

UKÁZKA ZE HRY

„Buď zticha!“

Sára se nasoukala do nejbližšího kouta. Kapky

venku bubnovaly na hromadu plechu, noc bylačerná a strach se dal krájet. Sáře byla zima a slzy

ji zábly na tvářích.

„Proč jsi mě unesl?“ ozvalo se po dlouhémtichu.

„Kvůli tvým rodičům, holka. Zabili by tě.“

Nevěděla, co odpovědět.

Najednou se Dan začal znovu rozhlížet.

„Seber se, jsou tady.“

„Ne.“ To krátké polohlasné a rozhodné „ne“ jej

napružilo. Přiskočil k ní, chytil ji za spodní

čelist a donutil ji podívat se mu do očí.

„Hned!“

„Zůstanu tady,“ odsekla a v očích jí žhnul

vzdor. Pevným pohledem se mu zadívala do očí

a odstrčila jeho ruku. Otočila se a vyběhla

po rozvrzaných schodech. Dan za ní udělal pár

kroků, pak zaklel a zmizel v dešti. V louži se

odrazil jeho neznatelný úsměv.

Sára zůstala sama. Déšť ji ohlušoval, tma

oslepovala. Běžela po schodech a její nohy stále

více slábly. Když se dostala na střechu, zmáčel

ji déšť. Rozhlédla se – ze střechy nebylo kam

odejít – připravila si dokonalou past. Odhrnula

si mokré vlasy z tváře a vrátila se ke schodům.

V běhu uslyšela dusot. Schody se třásly a její

nohy se pletly.

Doklopýtala až dolů. Spadla, ale hned sezvedla. Její srdce pumpovalo a hnalo ji dál – lovci

se blížili. Běžela deštivou ulicí, prchala před

noční můrou. Dva muži ji pronásledovali, sen se

stal skutečností.

Běžela poslepu a bála se ohlédnout. Chtěla

zmizet ve tmě, ale postavy stále běžely vzávěsu. Slyšela je a cítila.

Sára už skoro nedýchala, necítila své tělo,

jen vůle ze snu ji nutila běžet. Pak je konečně

setřásla.

Chvíli se plížila stínem a snažila sepopadnout dech.

Zaslechla zapraštění rozbitého skla – zezávoje deště se vynořil lovec a zamířil na ni. Ozval

se výstřel a čas se zastavil.

Muž v černém kabátě tam stál jako přízrak

a z jeho hlavně se kouřilo. Bylo ticho, jen déšť

šuměl smutkem. Sářiny vytřeštěné oči hleděly na

Danova záda, jež padala k zemi. Byl to jediný

výstřel té noci. Dan padl a vydechl.

Sářino dravé srdce zabralo. Hmátla po Danově

zbrani a zmizela za rohem.

Pojďme si hrubě nastínit, jak mohlo vypadat jedno

takové sezení hry Střepy snů.


ÚVOD

13

Ozve se výstřel, pak hned běžím po střeše dál, takavárna je necelý blok odsud. Dobíhám na okraj střechy,

zahazuji pistoli a rovnou skáču.

Petra: Je to daleko i na Grega, odrazíš se a víš, ženemůžeš doskočit až na druhou střechu. Pokusíš se v letu

chytit požárního žebříku. Vzpomínáš na své zraněné

rameno? Povolilo, jak ses zachytil.

» vezme několik kostek ze stolu a hodí s nimi

znovu «

Vymknul sis ho, visíš za jednu ruku vysoko nad ulicí.

Marek: Víš to ty, vím to já a jednoznačně to ví i Greg.

Jestli mu na něčem v životě kdy záleželo, je to Heather. Nemůžu dopustit, aby jí vymazali paměť, přišli

bychom o všechno.

» vezme některé kostky a znovu s nimi hodí na

stůl «

Vytáhnu se na jedné ruce, abych dostal nohu dopříček. Pak s bolestí ve tváři vyšplhám nahoru. Už jsou

blízko, u hlavy mi zabzučela kulka.

Petra: Vyhráls. Stojíš na střeše pětiposchoďového domu

a vidíš, jak před kavárnou zastavilo auto. Dvaozbrojení muži vystoupili a jdou dovnitř. Přišel jsi včas,

nyní máš možnost ji zachránit.

Marek: Stojím pět pater nad zemí, možná bezvýchodná

situace, možná mám ještě nějakou šanci. Platím svůj

poslední bod Naděje a vidím dole kontejner sodpadky. Předkloním se a zavřu oči...

Marek: Mým záměrem teď je uprchnout a dostat se

včas před kavárnu, kde měla Heather čekat.Předpokládám, že si tam pro ni přijdou, nemůžu dovolit, aby

jí vymazali paměť.

Petra: Dobře, vsaďme se, že když neuspěješ, po cestě tě

postřelí, ty Heather nestihneš a ona přijde o všechny

vzpomínky na tebe i na vaši misi.

Marek: Jdu do toho.

» na stůl dopadnou kostky «

Petra: Hážu proti... vyhráváš.

Marek: Nohou jsem srazil toho chlapa na zem, židlíodhodil druhého a dávám se na úprk. Ostatní vytahují

zbraně a slyším první kulky. Čas běží rychleji než kdy

jindy. Proskočím nejbližším oknem, pak na římsu a na

balkon. Jeden z nepřátel mi vběhl do cesty, jednourukou odkloním jeho pistoli, druhou ho chytím za nohu

a přehodím přes zábradlí. Skočím na okap, a než se

ostatní vyhrnou, mizím na střeše.

Petra: » podívá se do Gregova Deníku a udělá v něm

značky «

Na střeše jsou dva další, běžící k okraji střechy. Když

vyšplháš, jeden na tebe míří z blízka pistolí.

» hodí další kostky na stůl «

Marek: » vyčte z kostek, že prohrává «

Jsem určitě rychlejší než oni, jednoho zkusímodzbrojit a odhodit a druhého postřelím.

» přihodí na stůl nové kostky, sázka se zvyšuje

a riziko roste; opět získává výhodu «



NÁZEV KAPITOLY

15

PŘED HROU

Při společné přípravě budete muset udělat řadu

rozhodnutí, která ovlivní, jak bude vaše hra vypadat.

V rozhodování vám budou pomáhat takzvané palety.

PALETY

Simon se šoural večerním městem. Sluncezapadalo a ulice se leskly. Kolem tisíce lidí, kteří

někam spěchali, zácpy a kouř. Šel pomalu a moc

nepřemýšlel. Nedíval se ani na lidi kolem sebe,

byli všichni beztak cizí. Udělá to jako vždycky,

obhlédne místo, zjistí nějaké podrobnosti, nic

víc, nic míň. Na chvíli zvedl oči k výloze, kde

mladá holka upravovala zboží. Usmála se a zdruhé strany mu zamávala. Přestal pozorovat svůj

odraz na skle a podíval se na ni. Tak trochunuceně odpověděl úsměvem a zapálil si cigaretu.

Po cestě vytáhl PDA a hledal informace odívce, co se ztratila, a také o jejích rodičích.

Procházel weby, policejní databáze, záznamy

škol, pojišťoven a bank. Ta holka se jmenovala

Sára a kromě několika jejích profilů na fórech

a založeného Shari’s Nightmare blogu o ní moc

zajímavých informací nebylo. Zato jejírodiče jako by neexistovali – nikde o nich žádné

záznamy.

Hnala motorku po středové čáře a plyn měla

vytočený na maximum. Kličkovala v dopravě, auta

kolem ní vyděšeně zpomalovala s dvou až tří

vteřinovým zpožděním. Tanya zahnula do vedlejší

ulice, pak na příjezdovou cestu.

Před schody k vile na malou chvílizaváhala, pak protočila motor a vyjela nahoru.Strhla stroj na bok, svezla se po trávě a proletěla

i s motorkou skrz skleněnou stěnu. Spadlapřímo do místnosti, skulila se po pohovce, vytáhla

pistoli a běžela nahoru.

Dole byla tma, ale v patře se míhalo světlo.

Vykopla dveře a přitiskla se ke stěně. Ticho

– jen vítr a skřípot. Vyklonila se domístnosti a s tváří bez výrazu sklopila zbraň. Přišla

pozdě.

Máte-li už spoluhráče, je čas na společnou přípravu

před hrou.

Nejprve musíte rozhodnout, kdo z vás budeVypravěč. Vypravěč pak do Námětu, který najdete na straně

156, napíše své jméno do kolonky Vypravěč a do kolonky

Hráči jména všech hráčů, kteří se budou hry účastnit.

Dále je třeba, abyste se mezi sebou poradili okonceptu příběhu – rozhodnete, v jakém prostředí se bude

odehrávat, zasadíte do něj postavy a nakonec vytvoříte

upoutávku (podobnou těm filmovým), jako byste chtěli

na vaši hru nalákat co nejvíc diváků.

SPOLEČNÁ PŘÍPRAVA

PŘED HROU


NÁZEV KAPITOLY

16

PŘED HROU

Palety vás budou provázet celou hrou, budou vásinspirovat a usnadňovat vám přípravu hry. Palety jsoučerná textová pole se světlým textem, se kterými se budete

setkávat v průběhu celé knihy. Z palet si budete vybírat

jednotlivé dílky do hry a jako skládačku z nich budetesestavovat vše potřebné pro vaše herní sezení. Palety jsou

určeny převážně pro inspiraci a k tomu, aby vámusnadnily práci. Položky na paletách nejsou jedinépoužitelné, můžete si do hry libovolně vymýšlet další, různě

je modifikovat nebo spojovat. Kdykoliv nebudetevědět, kde začít, případně co vlastně chcete, stačí sepodívat do palety a vybrat si pro vás to nejzajímavější.

Střepy snů mají univerzální herní systém, na kterém

lze hrát prakticky jakýkoliv příběh v jakémkoliv žánru

a prostředí.

DÉLKA HRY

Dnes to byla Sára, kdo nespal. Byla schovaná

pod kusem plechu na vrakovišti, držela Danovu

pistoli a třásla se chladem. Nevěřila, že ji tu

nenajdou, ale potřebovala si alespoň nachvíli odpočinout. Napůl ze sna uslyšela skřípání

plechu.

Svět kolem se rozmazal, jak rychlevyrazila pryč. Zaškobrtla, ale hrábla rukou do hlíny

a vyskočila znovu na nohy. Kličkovala mezitroskami a bála se ohlédnout. Nakonec ale sebrala

odvahu a otočila se.

V tu chvíli ji něco zastavilo. Vrazila do muže

s neprůstřelnou vestou a kuklou na hlavě. Lovec

ji chytil pod krkem a namířil na ni zbraní.Čekal skleněné oči a svěšené koutky, ale dostalo

se mu drzého a vzpurného výrazu. Nakřivila ret

a zatlačila mu pistolí přímo do rozkroku.

Tři bezdomovci je sledovali a čtvrtý spal.

Dlouho, dlouho na sebe zírali. Pak se ozval

výstřel.

Spolu s ostatními hráči domluvte, kolik času hodláte

společným hraním strávit, poté co ukončíte přípravu před

hrou. Nejen proto, abyste si mohli naplánovat, co budete

před hrou a po hře dělat, ale také je potřeba, aby mělpředstavu Vypravěč, který bude hru připravovat. Ostatně i vy

byste měli mít pojem o délce vaší budoucí hry, abyste se jí

mohli při přípravě i vlastním hraní přizpůsobit.

Nějaký čas vždycky trvá, než se hráči sejdou, než se

usadí a mohou se plně soustředit na hraní. Stejně tak

zapojení a ponoření hráčů do hry si vyžádá dalšíchněkolik desítek minut a pak musí ještě vybýt čas na hru

samotnou a alespoň nějakou gradaci příběhu. Jevhodné hrát Střepy snů zhruba ve čtyř až šestihodinových

sezeních. Pokud zvládnete hrát déle, samozřejměmůžete, ale je třeba vzít v úvahu, že pozornost a aktivita

hráčů po několika hodinách klesá.

Nechejte si i nějakou časovou rezervu, kdybystepotřebovali hru natáhnout, abyste zakončili rozehraný

děj. Po skončení hry je dobré ještě strávit nějakouchvíli diskusí o hře samotné, případně přípravou na další

sezení.

DÉLKA HRY

Samostatné sezení

Seriálové hraní s jedním příběhem

Seriálové hraní se samostatnými epizodami

Prvním způsobem, jak hrát Střepy snů, je vybrat pro

každé sezení jiné prostředí nebo žánr, ve kterém budete

hrát. Představte si, jako byste jednou za čas zašli do kina

na nový film. Každé herní sezení znamená novoupříravu před hrou, nové postavy a novou hru. Protože ale

za jedno sezení zvládnete hrát jen několik hodin, jsou

odvyprávěné příběhy většinou rychle uzavřené a při

příští hře pak můžete začít nový příběh s jinýmipostavami. Hra na jedno sezení mívá větší spád a za jeden

večer se téma zdaleka nevyčerpá. Na druhou stranu je

nutné každou další hru připravovat od základu znovu.

Druhou možností je zvolit si takzvané seriálové hraní,

kdy vámi připravené postavy a všechen další připravený

materiál využíváte v průběhu mnoha sezení. Seriálové

hraní se může skládat z mnoha na sebe přímo navazujících

dílů a většinou je zastřešeno jedním hlavním příběhem.

Anebo je každá epizoda se samostatným uzavřenýmpříběhem, který v rámci jednoho dílu začne i skončí. V příští

hře pak budou vaše postavy zase zažívat něco nového.

V hrách na několik sezení je mnohem více času na

rozvoj postav a jejich osobních cílů. Svou společnou

přípravu už jen přiživujete novými návrhy předdalšími hrami a velmi často následující epizoda vyplyne z té

předchozí. Pro dlouhodobější hraní je potřeba věnovat

větší úsilí přípravě hry.

V případě seriálového hraní se domluvte, kolikepizod bude váš seriál mít. Pokud vás bude hra bavit i po

skončení naplánovaného počtu sezení, vždycky můžete

začít novou seriálovou řadu.

Pokud hrajete Střepy snů poprvé, radši si připravte

krátkou zkušební hru s jednoduchou přípravou, jen na

jedno sezení. Až si hru vyzkoušíte, můžete s ostatními

hráči rozhodnout, jestli budete s každým novýmsezením střídat prostředí, témata i postavy, anebo se dáte

na seriálové hraní.

ROZSAH HRY

Nyní si zvolte, jak rozsáhlou hru chcete hrát. Vyberte

si jeden ze tří stupňů, kde první stupeň znamenájednoduchou hru pro krátké herní sezení. Druhý stupeň

znamená běžnou hru, nijak dlouhou ani rozsáhlou. Třetí

stupeň je pak vhodný pro hry na více sezení a seriálové

hraní.

Zvolený rozsah hry bude mít později vliv při tvorbě

postavy.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist