načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Stavební zákon. Komentář. 2., aktualizované vydání podle právního stavu k 1. 1. 2013 - Stanislav Malý

Stavební zákon. Komentář. 2., aktualizované vydání podle právního stavu k 1. 1. 2013
-6%
sleva

Elektronická kniha: Stavební zákon. Komentář. 2., aktualizované vydání podle právního stavu k 1. 1. 2013
Autor:

Komentář na mnoha místech odkazuje na právní úpravu platnou do 31. 12. 2012, a to s ohledem na dosavadní praxi a na důležitá přechodná ustanovení. Text nabízí fundovaný přesah do ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  1 428 Kč 1 342
+
-
44,7
bo za nákup

hodnoceni - 50%hodnoceni - 50%hodnoceni - 50%hodnoceni - 50%hodnoceni - 50% 50%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Wolters Kluwer
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 896
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-735-7103-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Komentář na mnoha místech odkazuje na právní úpravu platnou do 31. 12. 2012, a to s ohledem na dosavadní praxi a na důležitá přechodná ustanovení. Text nabízí fundovaný přesah do souvisejících oblastí práva, jako je správní a přestupkové řízení, památková péče, vodní právo a právo životního prostředí, oblast horního a energetického práva, problematika pozemních komunikací nebo vlastnictví bytů.

Podrobně jsou v knize vyložena zejména ta ustanovení zákona, která jsou z dosavadní zkušenosti v praxi nejfrekventovanější a která stavební úřady aplikují takřka každodenně. Kniha je tedy určena především pracovníkům stavebních úřadů všech stupňů, dále stavebníkům (investorům), zhotovitelům, projektantům, pracovníkům investičních útvarů, potenciálním uchazečům o funkci autorizovaného inspektora, ale i dalším zájemcům z řad široké odborné veřejnosti, kterým usnadní aplikaci stavebního zákona v jejich každodenní praxi. Díky řadě praktických příkladů je text přístupný i lidem bez právního vzdělání, kteří se však ve své pracovní činnosti denně pohybují v oblasti stavebního práva.

Zařazeno v kategoriích
Stanislav Malý - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky
Komentář Stavební zákon stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka I stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka II Komentář Stavební zákon Stanislav Malý 2., aktualizované vydání podle právního stavu k 1. 1. 2013 stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka III Vzor citace: MALÝ, S. Stavební zákon. Komentář. 2., aktualizované vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013. 896 s. KATALOGIZACE V KNIZE – NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR Malý, Stanislav Stavební zákon : komentář / Stanislav Malý. –2., aktualiz. vyd. –Praha : Wolters Kluwer ČR, 2013. –896 s. Podle právního stavu k 1. 1. 2013 ISBN 978-80-7357-985-2 (váz.) 349.442 * (437.3) –stavební právo –Česko –building law –Czechia –zákony –komentáře 349 –Pracovní, sociální, stavební právo. Právo životního prostředí [16] Právní stav publikace je ke dni 1. 1. 2013 © Mgr. Stanislav Malý, 2007, 2013 Lektorovala JUDr. Vladimíra Krejčová ISBN 978-80-7357-985-2 (váz.) ISBN 978-80-7478-009-7 (e-pub) Vydává Wolters Kluwer ČR, a. s., U Nákladového nádraží 6, 130 00 Praha 3, v roce 2013 jako svou 1147. publikaci. Odpovědná redaktorka Iva Mrázková. Vydání 2., aktualizované podle právního stavu k 1. 1. 2013. Sazba Monika Svobodová. Tisk Serifa, Jinonická 80, 150 00 Praha 5. eBook k dostání na http://obchod.wkcr.cz/ www.wkcr.cz , e-mail: knihy@wkcr.cz, tel.: 246 040 405, 246 040 444, fax: 246 040 401 stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka IV V OBSAH Předmluva k prvnímu vydání. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XII Předmluva k druhému vydání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XIV O autorovi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XVIII Vybrané pasáže z důvodové zprávy k zákonu č. 350/2012 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XIX Seznam zkratek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XLII Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon). . . . 1 § 1–3 ČÁST PRVNÍ. ÚVODNÍ USTANOVENÍ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 § 1 Předmět úpravy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 § 2 Základní pojmy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 § 3 (Terénní úpravy a zařízení). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 § 4–17 ČÁST DRUHÁ. VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 § 4 HLAVA I. Úvodní ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 § 4 (Dotčené orgány) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 § 5–17 HLAVA II. Působnost ve věcech územního plánování a stavebního řádu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 § 5 Působnost ve věcech územního plánování. . . . . . . . . 38 § 6 Orgány obce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 § 7 Orgány kraje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 § 8 Zvláštní působnost na území hlavního města Prahy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 § 9 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 § 10 Ministerstvo obrany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 § 11 (Působnost ministerstva ve věcech územního plánování). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 § 12 (Působnost ministerstva ve věcech stavebního řádu) . . 46 § 13 Obecné stavební úřady. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 § 13a Kvalifikační požadavky pro výkon činnosti na obecném stavebním úřadu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 § 14 (Povinnost stavebních úřadů a jiných správních orgánů). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 § 15 Speciální stavební úřady. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 § 16 Vojenské a jiné stavební úřady. . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 § 17 Vyhrazení pravomoci stavebního úřadu. . . . . . . . . . . 64 stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka V § 18–102 ČÁST TŘETÍ. ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 § 18–19 HLAVA I. Cíle a úkoly územního plánování. . . . . . . . . . . . . . . . 68 § 18 Cíle územního plánování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 § 19 Úkoly územního plánování. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 § 20–24 HLAVA II. Obecná ustanovení a společné postupy v územním plánování. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 § 20 Zveřejňování písemností. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 § 21 Územně plánovací informace. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72 § 22 Veřejné projednání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 § 23 Zástupce veřejnosti. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 § 24 Kvalifikační požadavky pro územně plánovací činnost. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 § 25–102 HLAVA III. Nástroje územního plánování . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 § 25–30 Díl 1. Územně plánovací podklady. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 § 25 (Obsah pojmu územně plánovací podklady) . . . . . . . 76 § 26 Územně analytické podklady. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 § 27 Pořizování územně analytických podkladů . . . . . . . . 77 § 28 Aktualizace územně analytických podkladů . . . . . . . 78 § 29 Projednání územně analytických podkladů . . . . . . . . 78 § 30 Územní studie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 § 31–35 Díl 2. Politika územního rozvoje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 § 31 (Účel politiky územního rozvoje). . . . . . . . . . . . . . . . 79 § 32 Obsah politiky územního rozvoje. . . . . . . . . . . . . . . . 79 § 33 Návrh politiky územního rozvoje. . . . . . . . . . . . . . . . 80 § 34 Schválení politiky územního rozvoje. . . . . . . . . . . . . 81 § 35 Aktualizace politiky územního rozvoje . . . . . . . . . . . 81 § 36–75 Díl 3. Územně plánovací dokumentace. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 § 36–42 Oddíl 1. Zásady územního rozvoje. . . . . . . . . . . . . . . 82 § 36 (Obsah a účel zásad územního rozvoje). . . . . . . . . . . 82 § 37 (Návrh zásad územního rozvoje) . . . . . . . . . . . . . . . . 83 § 38 (Návrh zásad územního rozvoje) . . . . . . . . . . . . . . . . 85 § 39 (Veřejné projednávání návrhu zásad územního rozvoje). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 § 40 (Působnost krajského úřadu). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 § 41 Vydání zásad územního rozvoje. . . . . . . . . . . . . . . . . 87 § 42 Aktualizace zásad územního rozvoje. . . . . . . . . . . . . 88 § 43–46 Oddíl 2. Územní plán. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 § 43 (Obsah a účel územního plánu) . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 § 44 Pořízení územního plánu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 § 45 Úhrada nákladů na pořízení územního plánu. . . . . . . 90 § 46 Návrh na pořízení územního plánu. . . . . . . . . . . . . . . 91 § 47 Zadání územního plánu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 § 48 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 § 49 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 § 50 (Návrh územního plánu). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 § 51 (Návrh územního plánu). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 § 52 (Veřejné projednání návrhu územního plánu) . . . . . . 94 § 53 (Posuzování návrhu územního plánu) . . . . . . . . . . . . 95 Obsah VI stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka VI § 54 Vydání územního plánu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 § 55 Vyhodnocování územního plánu a jeho změny . . . . . 97 § 56 Opatření proti průtahům při pořizování územního plánu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 § 57 Spojené pořízení územního plánu a regulačního plánu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 § 58 Zastavěné území. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 § 59 (Návrh vymezení zastavěného území). . . . . . . . . . . . 98 § 60 (Návrh vymezení zastavěného území). . . . . . . . . . . . 99 § 61–75 Oddíl 3. Regulační plán . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 § 61 (Obsah a účel regulačního plánu). . . . . . . . . . . . . . . 100 § 62 Pořízení regulačního plánu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 § 63 Úhrada nákladů na pořízení regulačního plánu . . . . 101 § 64 (Náležitosti podnětu k pořízení regulačního plánu). 101 § 65 (Povinnosti pořizovatele). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 § 66 Pořízení regulačního plánu na žádost. . . . . . . . . . . . 103 § 67 Řízení o regulačním plánu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 § 68 Posouzení regulačního plánu pořizovatelem . . . . . . 105 § 69 Vydání regulačního plánu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 § 70 Souběžné pořízení regulačního plánu a změny územního plánu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 § 71 Doba platnosti, změna a zrušení regulačního plánu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 § 72 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 § 73 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 § 74 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 § 75 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 § 76–83 Díl 4. Územní rozhodnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 § 76 (Zásady po rozhodování v území) . . . . . . . . . . . . . . 109 § 77 (Druhy územních rozhodnutí). . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 § 78 (Oprávnění stavebního úřadu) . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 § 78a Veřejnoprávní smlouva. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 § 79 Rozhodnutí o umístění stavby . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 § 80 Rozhodnutí o změně využití území . . . . . . . . . . . . . 135 § 81 Rozhodnutí o změně vlivu užívání stavby na území. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142 § 82 Rozhodnutí o dělení nebo scelování pozemků. . . . . 144 § 83 Rozhodnutí o ochranném pásmu . . . . . . . . . . . . . . . 146 § 84–96a Díl 5. Územní řízení. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 § 84 Příslušnost k územnímu rozhodnutí. . . . . . . . . . . . . 148 § 85 Účastníci územního řízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 § 86 Žádost o vydání územního rozhodnutí. . . . . . . . . . . 163 § 87 Zahájení územního řízení. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 § 88 Přerušení územního řízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175 § 89 Závazná stanoviska, námitky a připomínky. . . . . . . 176 § 90 Posuzování záměru žadatele. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 § 91 Posuzování vlivů na životní prostředí v územním řízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Obsah VII stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka VII § 92 Územní rozhodnutí. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195 § 93 Doba platnosti územního rozhodnutí. . . . . . . . . . . . 204 § 94 Změna a zrušení územního rozhodnutí. . . . . . . . . . . 208 § 94a Společné územní a stavební řízení. . . . . . . . . . . . . . 213 § 95 Zjednodušené územní řízení. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218 § 96 Územní souhlas. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 § 96a Společný územní souhlas a souhlas s provedením ohlášeného stavebního záměru. . . . . . . . . . . . . . . . . 236 § 97–100 Díl 6. Územní opatření o stavební uzávěře a územní opatření o asanaci území. . . . . . . . . . . . . . . . . . 238 § 97 (Účel vydávání územních opatření). . . . . . . . . . . . . 238 § 98 (Vydání územního opatření o stavební uzávěře) . . . 241 § 99 (Obsah územního opatření o stavební uzávěře). . . . 244 § 100 (Vydání a obsah územního opatření o asanaci území). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245 § 101–102Díl 7. Úprava vztahů v území . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246 § 101 Předkupní právo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246 § 102 Náhrady za změnu v území . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 § 103–157 ČÁST ČTVRTÁ. STAVEBNÍ ŘÁD. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 § 103–131aHLAVA I. Stavby, terénní úpravy, zařízení a udržovací práce . . 254 § 103–118Díl 1. Povolení a ohlášení. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254 § 103 Stavby, terénní úpravy, zařízení a udržovací práce nevyžadující stavební povolení ani ohlášení . . . . . . 254 § 104 Jednoduché stavby, terénní úpravy a udržovací práce vyžadující ohlášení. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268 § 105 (Náležitosti ohlášení stavebního záměru). . . . . . . . . 277 § 106 (Souhlas stavebního úřadu s ohlášeným stavebním záměrem). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284 § 107 (Rozhodnutí stavebního úřadu o provedení stavebního řízení). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286 § 108 (Stavební řízení). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288 § 109 (Účastníci stavebního řízení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289 § 110 (Obsah žádosti o stavební povolení). . . . . . . . . . . . . 342 § 111 (Posuzování žádosti o stavební povolení) . . . . . . . . 347 § 112 (Zahájení stavebního řízení). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 356 § 113 (Účast autorizovaného inspektora a hlavního projektanta v řízení). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360 § 114 Námitky účastníků řízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361 § 115 Stavební povolení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367 § 116 Veřejnoprávní smlouva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 398 § 117 (Oznámení stavebního záměru s certifikátem autorizovaného inspektora). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 400 § 118 Změna stavby před jejím dokončením . . . . . . . . . . 413 § 119–127Díl 2. Užívání staveb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 422 § 119 (Užívání dokončené stavby). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 422 § 120 (Oznámení záměru o užívání stavby). . . . . . . . . . . . 432 Obsah VIII stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka VIII § 121 (Dokumentace skutečného provedení dokončené stavby). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 437 § 122 Kolaudační souhlas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 438 § 123 Předčasné užívání stavby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 444 § 124 Zkušební provoz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 447 § 125 Dokumentace skutečného provedení stavby . . . . . 449 § 126 (Změna účelu užívání stavby). . . . . . . . . . . . . . . . . 452 § 127 (Povolení změny v užívání stavby). . . . . . . . . . . . . 461 § 128–131aDíl 3. Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení . . . . . . . 464 § 128 Povolení odstranění stavby, terénních úprav a zařízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 465 § 129 Nařízení odstranění stavby, terénních úprav a zařízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 500 § 130 (Podmínky pro odstranění stavby) . . . . . . . . . . . . . 518 § 131 (Náklady na odstranění stavby) . . . . . . . . . . . . . . . 520 § 131a (Povinnost po odstranění stavby) . . . . . . . . . . . . . . 521 §132–142HLAVA II. Stavební dozor a zvláštní pravomoci stavebního úřadu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 522 § 132 Společné zásady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 522 § 133 (Průběh kontrolní prohlídky stavby). . . . . . . . . . . . 526 § 134 (Kontrolní prohlídka stavby, rozhodnutí a opatření stavebního úřadu) . . . . . . . . . . . . . . . . . 532 § 135 (Nařízení neodkladného odstranění stavby a nutných zabezpečovacích prací). . . . . . . . . . . . . . 534 § 136 (Ústní příkaz, kontrolní prohlídka stavby a protokol). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 537 § 137 Nezbytné úpravy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 538 § 138 Stavební příspěvek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 545 § 139 Údržba stavby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 548 § 140 Vyklizení stavby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 553 § 141 Opatření na sousedním pozemku nebo stavbě . . . . 556 § 142 Účastníci řízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 557 §143–151HLAVA III. Autorizovaný inspektor. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 559 § 143 (Podmínky pro jmenování autorizovaného inspektora). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 559 § 144 (Zánik a odvolání z funkce autorizovaného inspektora). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 565 § 145 (Bezúhonnost). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 568 § 146 (Výkon funkce). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 569 § 147 (Odpovědnost autorizovaného inspektora). . . . . . . 572 § 148 (Konflikt zájmů v činnosti autorizovaného inspektora). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 573 § 149 (Působnost autorizovaného inspektora). . . . . . . . . . 574 § 150 (Příprava a provádění zkoušek a povinnosti Komory). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 576 § 151 (Působnost ministerstva). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 577 §152–157HLAVA IV.Povinnosti a odpovědnost osob při přípravě, provádění a užívání staveb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 578 Obsah IX stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka IX § 152 Stavebník. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 578 § 153 Stavbyvedoucí a stavební dozor . . . . . . . . . . . . . . . 587 § 154 Vlastník stavby a zařízení. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 590 § 155 (Povinnost stavebních podnikatelů a dalších osob). 594 § 156 Požadavky na stavby. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 595 § 157 Stavební deník. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 596 § 158–184 ČÁST PÁTÁ. SPOLEČNÁ USTANOVENÍ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 600 § 158–161HLAVA I. Vybrané činnosti ve výstavbě a součinnost vlastníků technické infrastruktury. . . . . . . . . . . . . . 600 § 158 Vybrané činnosti ve výstavbě . . . . . . . . . . . . . . . . . 600 § 159 Projektová činnost ve výstavbě. . . . . . . . . . . . . . . . 602 § 160 Provádění staveb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 604 § 161 Vlastníci technické infrastruktury. . . . . . . . . . . . . . 607 § 162–168HLAVA II. Evidence územně plánovací činnosti, ukládání písemností a nahlížení do nich . . . . . . . . . . . . . . . . 608 § 162 (Evidence). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 608 § 163 (Povinnosti ministerstva). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 609 § 164 (Povinnosti krajského úřadu). . . . . . . . . . . . . . . . . . 610 § 165 (Povinnosti pořizovatele). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 610 § 166 (Povinnosti pořizovatele). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 611 § 167 (Ukládání písemností). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 612 § 168 (Vedení spisové služby, nahlížení do spisu a kopie dokumentace). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 613 § 169–174HLAVA III. Obecné požadavky na výstavbu, účely vyvlastnění a úprava některých dalších práv a povinností. . . . . 618 § 169 Obecné požadavky na výstavbu . . . . . . . . . . . . . . . 618 § 170 Účely vyvlastnění . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 620 § 171 Státní dozor ve věcech územního plánování a stavebního řádu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 621 § 172 Vstupy na pozemky a do staveb. . . . . . . . . . . . . . . 622 § 173 Pořádková pokuta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 626 § 174 Expertní součinnost. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 628 § 175–177HLAVA IV. Ochrana veřejných zájmů a součinnost správních orgánů. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 630 § 175 (Působnost ministerstev). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 630 § 176 (Nepředvídané cenné nálezy a postup stavebního úřadu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 631 § 177 Mimořádné postupy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 639 § 178–183HLAVA V. Správní delikty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 648 § 178 (Skutkové podstaty přestupků a výše pokut) . . . . . 654 § 179 (Skutkové podstaty přestupků a výše pokut) . . . . . 667 § 180 (Skutkové podstaty správních deliktů a výše pokut). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 673 § 181 (Skutkové podstaty správních deliktů a výše pokut). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 676 § 182 Společná ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 681 § 183 (Vymáhání a vybírání pokut za správní delikty) . . . 684 Obsah X stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka X § 184 HLAVA VI. Využívání údajů z informačních systémů veřejné správy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 685 § 184 (Rozsah oprávnění stavebních úřadů při využívání údajů). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 685 § 185–197 ČÁST ŠESTÁ. PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ. . . . . 687 § 185 (Povinnosti poskytovatelů údajů a dalších subjektů). . 687 § 186 (Povinnost ministerstva). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 688 § 187 (Platnost dokumentace a povinnost kraje). . . . . . . . 688 § 188 (Platnost územně plánovací dokumentace sídelního útvaru nebo zóny a povinnost obce). . . . . . . . . . . . . 690 § 188a (Podmínky pro umisťování staveb na území obce) . . 690 § 189 (Platné územní plány a jejich závaznost). . . . . . . . . 694 § 189a (Stavební uzávěry vyhlášené před 31. 12. 2006). . . 695 § 190 (Působnost stavebních úřadů a důležitá přechodná ustanovení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 696 § 191 (Povinnosti dosavadních stavebních úřadů). . . . . . . 699 § 192 Vztah ke správnímu řádu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 700 § 193 (Zmocnění k vydání prováděcích vyhlášek). . . . . . . 704 § 194 (Prováděcí předpisy). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 705 § 195 (Výjimky z kvalifikace). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 707 § 196 (Formuláře podání a technické normy) . . . . . . . . . . 710 § 197 Zrušovací ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 710 § 198 ČÁST SEDMÁ. ÚČINNOST. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 712 § 198 (Účinnost). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 712 Příloha. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 713 Přechodná ustanovení zákona č. 350/2012 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 715 Přílohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 718 Vyhláška č. 498/2006 Sb., o autorizovaných inspektorech. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 719 Vyhláška č. 500/2006 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 723 Vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území (OVÚ) . . . . . . 756 Vyhláška č. 268/2009 Sb.ze dne 12. srpna 2009o technických požadavcích na stavby (OTP). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 766 Vyhláška č. 26/1999 Sb. HMPhlavního města Prahy o obecných technických požadavcích na výstavbu v hlavním městě Praze (OTPP) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 787 Vyhláška č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb (OTPI). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 824 Seznam souvisejících právních předpisů. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 845 Rejstřík. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 850 Obsah XI stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka XI PŘEDMLUVA K PRVNÍMU VyDÁNÍ Publikace, kterou právě dostáváte do rukou, si klade za cíl seznámit především pracovníky stavebních úřadů všech stupňů, stavebníky (investory), zhotovitele, projektanty, pracovníky investičních útvarů, potenciální uchazeče o funkci autorizovaného inspektora, ale i další zájemce z řad široké odborné veřejnosti s novou právní úpravou na úseku územního plánování astavebního řádu, která od 1. 1. 2007 nahradila dosavadní právní úpravu – zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), který platil od 1.10. 1976. Publikace nemá ambice být vědeckým dílem, nesnaží se poskytnout odpověď na každou otázku, která se týká této problematiky. Cílem komentáře je poskytnout účastníkům výstavby základní informace a pomoci jim s výkladem a praktickou aplikací nové právní úpravy a pokusit se tak alespoň co nejvíce snížit riziko možných chyb. Vzhledem k zaměření publikace není předmětem výkladu problematika územního plánování v„užším“ slova smyslu – konkrétně ustanovení § 18 až 75 zákona. Včásti třetí nazvané Územní plánování je pozornost zaměřena na část hlavy třetí – Nástroje územního plánování, ato díl čtvrtý – Územní rozhodnutí, díl pátý – Územní řízení, díl šestý – Územní opatření ostavební uzávěře aúzemní opatření oasanaci územíadíl sedmý – Úprava vztahů vúzemí. Výjimkou je pouze ustanovení § 21 – Územně plánovací informace zhlavy druhé třetí části – Obecná ustanovení aspolečné postupy vúzemním plánování . Vzhledem ktomu, že bylo snahou autora inakladatelství, aby publikace byla kdispozici co nejdříve po nabytí účinnosti nové právní úpravy, bylo možno využít kromě zákonného textu a důvodové zprávy, která byla součástí vládního návrhu zákona předloženého Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky vroce 2005 pouze zkušeností získaných zasi dvaceti přednášek a seminářů konaných v období od května do prosince 2006 a dalších zkušeností získaných v neformálních diskusích s kolegy nad některými problémy nové právní úpravy, vdobě, kdy ještě nebyly kdispozici zkušenosti zaplikační praxe atím méně zrozhodovací praxe soudů, která se rozvine jako vždy až surčitým zpožděním po nabytí účinnosti zákona. Do výkladu jsem se pokusil také zahrnout pokud možno co nejvíce svých osobních zkušeností jednak z aplikace dosavadní právní úpravy, a to zejména tam, kde bylo podle mého názoru možné tyto zkušenosti použít i ve vztahu k nové právní úpravě, ale také zvýukové apřednáškové činnosti voblasti veřejného stavebního práva vuplynulých více než deseti letech. Komentář obsahuje řadu odkazů na dosavadní právní úpravu (zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu), a to pro možnost srovnání obou právních úprav, když nový zákon se od dosavadního vřadě ustanovení výrazně liší avzhledem kvíce než XII stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka XII třiceti letům platnosti dosavadní úpravy nebude v mnoha případech, zejména v prvních měsících platnosti nového zákona, možné se od dosavadní úpravy zcela „odpoutat“. Tyto odkazy jsou určeny zejména těm, kteří ve své činnosti dosavadní zákon dlouhodobě aplikovali apro něž možnost srovnání obou právních úprav může být, jak doufám, vhodnou pomůckou při jejich „seznamování se“ snovou právní úpravou. Při psaní komentáře jsem byl veden snahou vyjít vstříc zejména těm pracovníkům stavebních úřadů adalším osobám, které se budou praktickou aplikací stavebního zákona ve své každodenní pracovní činnosti zabývat anemají právnické vzdělání, anezatěžovat proto výklad jednotlivých ustanovení složitějšími právními úvahami aformulacemi asoustředit se zejména na praktickou stránku věci spolu suváděním možných příkladů pro bližší osvětlení komentované problematiky. Doufám, že právě díky tomu se stane komentář přístupným ico možná nejširší veřejnosti. Publikace obsahuje kromě vlastního komentáře k textu zákona (výkladu jednotlivých ustanovení) rovněž přehled souvisejících ustanovení zákona, přehled souvisejících právních předpisů (a v samostatné části nejdůležitější výňatky z nich) a výběr z dosavadní judikatury, kterou bylo možno využít ipro novou právní úpravu, když na rozhodovací praxi soudů knovému zákonu bude třeba ještě vyčkat. Zařazeny jsou rovněž všechny prováděcí právní předpisy (jde ojejich úplný text). Texty těchto právních předpisů byly převzaty ze systému ASPI. Publikace neobsahuje vpříloze text zákona č.186/2006 Sb., ozměně některých zákonů souvisejících spřijetím stavebního zákona azákona ovyvlastnění, ato jednak proto, že řada důležitých ustanovení je obsažena v publikaci v části III. příloh jako součást výňatků zdůležitých souvisejících předpisů, ajednak proto, že vzhledem kjeho struktuře je velmi obtížné stextem zákona ,,samostatně“ pracovat. Vpraxi bude téměř vždy pro jeho použití nutné mít kdispozici úplné znění příslušného předpisu, který tento zákon pouze mění. Při psaní komentáře jsem se snažil poskytnout výklad zejména problematických míst a zaujmout stanovisko i k těm institutům a otázkám, o nichž je již nyní zřejmé, že budou předmětem řady diskusí apolemik ajejich výklad tak bude jistě podléhat určitému „vývoji“, když jsem si vědom toho, že knapsání skutečně fundovaného komentáře bude třeba delší čas abude nezbytné shromáždit dostatek zkušeností amnohem hlouběji promyslet řadu zatím ne zcela jasně formulovaných ustanovení, která nový zákon obsahuje. Doufám, že se mi touto publikací podařilo alespoň zčásti naplnit výše popsané cíle aže se díky ní zároveň podaří alespoň částečně přispět ke zvýšení právní jistoty všech osob podílejících se na aplikaci nového zákona, ato zejména vprvním období jeho platnosti. Z tohoto důvodu uvítám jakékoliv podněty a připomínky k textu komentáře, které pomohou ke zlepšení jeho kvality vpřípadném dalším vydání. Závěrem bych velmi rád poděkoval lektorce této publikace paní JUDr. Vladimíře Krejčové, vedoucí právního oddělení z odboru stavebního Magistrátu hl. m. Prahy, která svým zodpovědným a pečlivým přístupem a velmi cennými připomínkami a podněty kcelému obsahu komentáře značnou měrou přispěla ke zvýšení kvality této publikace. Vysoké ocenění patří také nakladatelství ASPI, a.s., které se vydání této publikace ujalo. Všechny novely tohoto zákona budou komentovány a text komentáře naleznete na této webové adrese: www.aspi.cz/stavebnizakon/. Po právní stránce je publikace uzavřena podle stavu ke dni 31. 12. 2006, resp. 1. 1. 2007. VPraze dne 22. února 2007 autor Předmluva k prvnímu vydání XIII stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka XIII PŘEDMLUVA K DRUHéMU VyDÁNÍ Dostává se vám do rukou druhé vydání komentáře k zákonu č. 183/2006 Sb., o územním plánování astavebním řádu (stavební zákon), ato po více než šesti letech od přijetí původního textu, který byl od vydání „základního“ komentáře (1. vydání) vdubnu roku 2007 již celkem dvanáctkrát přímo novelizován. Zejména poslední změna, připravovaná několik posledních let aprovedená zákonem č.350/2012 Sb., který nabyl účinnosti dnem 1. 1. 2013, je změnou zcela zásadní, ato nejen svým rozsahem (téměř 250 změn provedených vdosavadním textu zákona), ale jde o změnu, která mění některá ustanovení zákona, lze říci dokonce i koncepčně, nad rámec „pouhé“ novely (viz např. § 96, 105 až 107, 117 aněkterá další ustanovení nové právní úpravy) natolik, že bylo již zcela nezbytné přistoupit k napsání druhého, doplněného a podstatně přepracovaného vydání komentáře. Přijatá novela zákona zároveň také mění zhruba patnáct souvisejících zákonů (viz části druhá až patnáctá zákona č.350/2012 Sb.). Důvodem ke vzniku tohoto textu bylo ito, že za dobu téměř šesti let od účinnosti nového zákona se podařilo nashromáždit již řadu zkušeností a podnětů z jeho praktické aplikace získaných jednak včetných diskusích skolegy při řešení konkrétních situací zejména včinnosti prvoinstančních stavebních úřadů, jednak ivřadě přednášek (diskusních seminářů) na téma „Nový stavební zákon“ konaných vletech 2007 až 2011 pro nejrůznější subjekty. Považoval jsem proto za vhodné je tímto způsobem využít. Dále byla již publikována poměrně rozsáhlá judikatura (dosud cca 120 judikátů kproblematice veřejného stavebního práva uveřejněných ve Sbírce rozhodnutí Nejvyššího správního soudu – dále jen „SbNSS“ – do 31. 12. 2012, č. 12/2012), byla napsána řada článků týkajících se dané problematiky a k dispozici jsou i komentářová, resp. poznámková vydání k zákonu, vydávaná postupně již od roku 2006. Zmínit je třeba především dva základní tituly renomovaných autorů, které jsou již několik let jak odborné, tak pochopitelně i laické veřejnosti k dispozici (J. Doležal, J. Mareček, V.Sedláčková,T. Sklenář,M. Tunka aZ.Vobrátilová: Nový stavební zákon vteorii apraxi apředpisy související spoznámkami. Praha: Linde, 2006, a M. Hegenbart, B. Sakař a kol.: Stavební zákon, komentář.Praha: C. H. Beck, 2008, když první publikace byla vydána ještě před nabytím účinnosti nového stavebního zákona – vříjnu 2006 – adruhá naopak po téměř dvou letech jeho účinnosti apraktické aplikace – vroce 2008). I toto vydání komentáře je určeno především pro praxi (praktické použití) při řešení každodenních problémů, se kterými se lze setkat při aplikaci zákona, aproto neobsahuje, až na ojedinělé výjimky, polemické úvahy nad různými otázkami, které nevyhnutelně každá nová právní úprava přináší akteré je podle mého názoru vhodné ponechat spíše pro odborné články na daná témata, jež se vkrátké době po přijetí „velké novely“ jistě také objeví abudou postupně „doplňovat“ komentářovou literaturu arůzná poznámková vydání zákona. Do uzavření textu XIV stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka XIV publikace již vyšlo i„monotematické“ číslo Bulletinu Stavební právo , 2012, č.3, věnované téměř výlučně právě „velké“ novele zákona. Odkazy na některé jednotlivé články jsou uvedeny vtextu komentáře včásti Literatura. Zachována je i dosavadní koncepce, tj. ani v tomto vydání není předmětem výkladu problematika územního plánování v„užším“ slova smyslu, tj. ustanovení § 18 až 75 zákona, když výjimkou jsou zčásti § 18 a21, kde je uveden stručný komentář (spíše však jen poznámky k citovaným ustanovením), a to z důvodu uvedeného již v předmluvě k prvnímu vydání komentáře. Vtextu komentáře byly zvětší části již vypuštěny dosavadní velmi četné odkazy na právní úpravu platnou do 31. 12. 2006 (zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování astavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů), když tyto odkazy se po více než šesti letech od zrušení dosavadní právní úpravy stávají pro současnou každodenní praktickou aplikaci „nového“ zákona již zvětší části nadbytečnými. Ztéhož důvodu je především zcela nový text zákona účinný od 1. 1. 2013 analogicky srovnáván správní úpravou platnou vdobě od 1. 1. 2007 do 31. 12. 2012, ato nejen vzhledem kdůležitým přechodným ustanovením – viz čl. II „velké“ novely. Publikace obsahuje tak jako v prvním vydání kromě vlastního komentáře k textu novelizovaného zákona rovněž upravený adoplněný přehled souvisejících ustanovení zákona, dále zpřesněný přehled souvisejících předpisů aaž na výjimky také jejich jednotlivých ustanovení a dále samostatně pouze na webových stránkách nakladatelství (www.aktualizaceknih.cz) podstatně rozšířený soubor souvisejících právních předpisů. Dále obsahuje značně rozšířený a opět alespoň zčásti komentovaný přehled nejdůležitější dosavadní „nové“ judikatury publikované ve Sbírce rozhodnutí Nejvyššího správního soudu vletech 2007 až 2012 (tj. od č. 1/2007 do č. 12/2012 SbNSS), přičemž není již zařazena judikatura, která byla změnou právní úpravy, alespoň zhlediska potřeb praxe, překonána (viz např. již publikované aodborné veřejnosti dostatečně známé judikáty k§ 96 a117 zákona – viz poznámky ktěmto ustanovením dále vtextu komentáře). Nově je oproti prvnímu vydání komentáře zařazen ivýběrový přehled literatury k jednotlivým ustanovením zákona, a to jak komentářové, tak časopisecké (článkové). Vzhledem k tomu, že do předání textu publikace do tisku nebyly ještě vydány všechny prováděcí právní předpisy kzákonu (jde zejména onovelizované vyhlášky č.499/2006 Sb., č. 503/2006 Sb. a č. 526/2006 Sb., jejichž vydání ve Sbírce zákonů se podle posledních informací, které byly kdispozici vokamžiku odevzdání publikace do tisku, předpokládá až vprůběhu dubna 2013), nebyly tyto vyhlášky ani ve svém platném znění do textu publikace již zařazeny abudou zveřejněny vúplném znění dodatečně na webových stránkách nakladatelství (www.aktualizaceknih.cz), jakmile bude jejich autentický text k dispozici. Z tohoto důvodu byly také ztextu komentáře vypuštěny všechny konkrétní odkazy na shora uvedené prováděcí vyhlášky anahrazeny vždy pouze obecnou formulací „Viz prováděcí právní předpis“, neboť by vdobě vydání komentáře tyto odkazy již nebyly aktuální (platné). Součástí komentáře jsou tak kromě „technických“ vyhlášek OTP, OTPP a OTPI jen vyhláška č.501/2006 Sb. (OVÚ), jejíž novela – vyhláška č.431/2012 Sb. – byla publikována ve Sbírce zákonů začátkem prosince 2012 a nabyla účinnosti dnem 1. 1. 2013, a vyhláška č.500/2006 Sb., jejíž novelizované znění (vyhláška č.458/2012 Sb.) nabylo účinnosti rovněž dnem 1. 1. 2013. Při psaní tohoto nového vydání komentáře jsem se snažil využít všech zkušeností získaných při psaní prvního vydání a v případě ustanovení, která buď nebyla vůbec dotčena „velkou“ Předmluva k druhému vydání XV stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka XV novelou zákona, nebo jen nepodstatně, poskytnout snad již ihlubší, fundovanější výklad těchto ustanovení, než bylo možné vprvním vydání, které muselo být napsáno aodevzdáno do tisku ještě před nabytím účinnosti nového zákona. Využíval jsem zejména zkušeností získaných v uplynulých šesti letech z praktické aplikace zákona a z četných diskusí s účastníky řady přednášek na dané téma a také v neposlední řadě z diskusí s kolegy – především právníky stavebních úřadů. Publikace se zaměřuje, pokud jde o podrobnost výkladu, zejména na ta ustanovení zákona, která jsou zdosavadní zkušenosti vpraxi „nejfrekventovanější“ astavební úřady je aplikují, lze říci v některých případech takřka každodenně. V případě ostatních ustanovení je komentář poněkud stručnější, ačkoliv jsem si vědom toho, že by to tak být nemělo. Tento nedostatek bude možné napravit až v případném dalším vydání komentáře, neboť se domnívám, že určitá zdrženlivost při komentování zcela nové právní úpravy je vždy, alespoň po dobu, než budou kdispozici první základní zkušenosti zjejí aplikace, namístě. Pokud jde o ta ustanovení, která znamenají poměrně zásadní změnu dosavadní právní úpravy (zejména ustanovení § 79, 103, 104, 105 až 107, 108 až 115, 117, 119 až 122, 128, 129 aněkterá další), vycházel jsem především zdůvodové zprávy (jejíž podstatné části tvoří Úvod publikace) kvládnímu návrhu zákona č.350/2012 Sb. apochopitelně zejména zvlastních úvah a dosavadních zkušeností získaných předchozí praxí. Vzhledem k pochopitelné snaze jak autora, tak i nakladatelství odevzdat text do tisku tak, aby publikace vyšla s co nejkratším zpožděním po nabytí účinnosti „velké novely“ (tj. co nejdříve po 1. 1. 2013), vycházel jsem pouze vomezené míře také zkonzultací skolegy nad těmi nejproblematičtějšími ustanoveními nové právní úpravy aze zkušeností zpřednášek (seminářů) na téma „velká novela“ stavebního zákona konaných ještě vprůběhu října až prosince 2012. Jejich přínos však mohl být vzhledem ktermínu odevzdání publikace nakladatelství jen velmi omezený anemohl zdaleka postihnout všechna důležitá aproblematická ustanovení, která nová právní úprava také přinesla. Pokud jde ozákon jako celek, musím bohužel jen opakovat to, co jsem uvedl již vpředmluvě kprvnímu vydání z roku 2007, a to že k napsání skutečně fundovaného komentáře ke stávající právní úpravě bude opět itentokrát třeba delší čas, aby bylo možné shromáždit dostatek zkušeností adůkladně promyslet obsah avýznam všech nových ustanovení, kterých zákon po tak zásadní novelizaci obsahuje pochopitelně celou řadu a kde na ustálený výklad bude třeba počkat vněkterých složitějších (nebo jen prostě nejednoznačných) případech iněkolik let, jak ostatně ukazuje již dosavadní praxe vletech 2007 až 2012. Pokud bude potřebný čas zákonodárcem tentokrát poskytnut, pak lze doufat, že tento trvalý záměr bude možné za několik let skutečně také naplnit anezůstane jen upřání jako vpřípadě původního textu. Iztohoto důvodu uvítám jakékoliv konstruktivní připomínky apodněty ktextu komentáře, které pomohou ke zlepšení jeho kvality vpřípadném dalším vydání. Vcelém textu komentáře je stavební zákon, až na několik málo výjimek, „vynucených“ v zásadě jen stylistickými důvody, označován jen jako „zákon“ a jsou rovněž používány zkratky, jejichž přehled je uveden vúvodní části publikace. Závěrem bych velmi rád poděkoval především lektorce této publikace paní JUDr.Vladimíře Krejčové, vedoucí právního oddělení odboru stavebního Magistrátu hl. m. Prahy, za její mimořádně cenné a podrobné připomínky k celému textu komentáře, které opět, tak jako v případě prvního vydání, velmi napomohly ke zvýšení jeho kvality v podobě, v jaké je předkládán, aznichž jsem mohl čerpat při konečné formulaci některých názorů. Dále bych chtěl rovněž poděkovat zejména panu prof.Ing.Radimíru Novotnému, DrSc., zkatedry staveb Vysoké školy technické aekonomické vČeských Budějovicích, paní Ing.Běle Stibůrkové, CSc., Předmluva k druhému vydání XVI stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka XVI zkatedry konstrukcí pozemních staveb Stavební fakulty ČVUT vPraze apaní doc.ing.arch. Ing.Zuzaně Peškové, Ph.D., zkatedry architektury Stavební fakulty ČVUT vPraze za velmi cenné ainspirativní rady akonzultace voblasti, vníž se považuji za – byť delší praxí voboru snad již alespoň částečně poučeného – stále jen laika. Bez jejich pomoci by komentář nemohl být vpředkládané podobě vůbec napsán avydán. Zvláště vysoké ocenění náleží společnosti Wolters Kluwer ČR, a.s., která se vydání této publikace ochotně ujala, zejména pak odpovědné redaktorce PhDr. Bc. Marii Novotné, redaktorce Mgr.Ivě Mrázkové alektorkám JUDr.Anně Kmochové aMgr.Lucii Maršíkové za jejich mimořádnou avytrvalou vstřícnost atrpělivost vcelém průběhu práce na komentáři. Všechny nedostatky předkládané práce jsou samozřejmě jenom mé vlastní. Po právní stránce je publikace uzavřena ke dni 1. 1. 2013, pokud jde ovýběr judikatury, pak k31. 12. 2012 (do částky č.12/2012 SbNSS), výběr literatury je uveden podle stavu, vjakém byla dostupná k31. 12. 2012. VPraze dne 8. března 2013 autor Předmluva k druhému vydání XVII stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka XVII O AUTOROVI Mgr.Stanislav Malý (nar. 3. 1. 1954) 1973–1978 studium na Právnické fakultě UK vPraze, obor „právo“ 1984–1986 postgraduální studium voboru „stavební právo“ na Právnické fakultě UK vPraze 1979–1989 právník odboru výstavby ONV Praha 9 1989–1990 právník odboru Soustavy vybraných informací pro výstavbu (SVIV) vČeskoslovenském středisku výstavby aarchitektury vPraze 1990–1991 soukromá poradenská činnost voboru veřejného stavebního práva 1991–1992 vedoucí odboru výstavby asekce územního rozvoje Obvodního úřadu Praha 5 1992 právník odboru výstavby Magistrátu hl.m. Prahy 1992–1995 vedoucí právního oddělení odboru výstavby Magistrátu hl.m. Prahy vr.1993 člen zkušebních komisí pro autorizační zkoušky do ČKAIT pro obor „pozemní stavby“ 1995 právník odboru legislativy a koordinace předpisů (odboru koordinačního) Civilněsprávního úseku Ministerstva vnitra ČR 1996–1999externí právník odboru výstavby ÚMČ Praha 2 1996–2005 odborný asistent na katedře společenských věd Stavební fakulty ČVUT v Praze, kde přednášel především veřejné stavební právo a legislativu obcí aregionů od r.2000 člen České společnosti pro stavební právo od r.2005 přednáší externě veřejné stavební právo na Lesnické aenvironmentální fakultě, resp. na Fakultě životního prostředí (od r.2007) České zemědělské univerzity v Praze a od r.2010 rovněž na Fakultě životního prostředí Univerzity J.E. Purkyně vÚstí nad Labem 2008–2010 pracoval rovněž jako právník vpamátkové inspekci ministerstva kultury Je autorem publikace Nový stavební zákon skomentářem (1. vyd. Praha: ASPI, 2007) aspoluautorem publikace Zákon ostátní památkové péči. Komentář (s JUDr.Jiřím Varhaníkem, Praha: Wolters Kluwer ČR, 2011. Je rovněž autorem řady článků kproblematice veřejného stavebního práva publikovaných vletech 2003 až 2005 a2011 včasopise Právní rádce (č. 1, 3, 7, 8, 10 a11/2003, č.4, 6, 7, 9 a10/2004 avč. 1–9/2005 kzákonu č.50/1976 Sb. avč.7 a8/2011 kzákonu č.183/2006 Sb.). XVIII stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka XVIII VyBRANé PASÁŽE Z DůVODOVé ZPRÁVy K ZÁKONU č. 350/2012 Sb. Předkládaná novela stavebního zákona nemění základní koncepci platného stavebního zákona. Cílem novely je zpřesnit úpravu jednotlivých postupů ainstitutů tak, aby právní úprava územního plánování vpraxi nevyvolávala interpretační aaplikační problémy, zjednodušit aracionalizovat některé postupy na úseku územního plánování. Návrh novely rovněž odstraňuje některé nedůvodné odchylky od správního řádu jako obecného procesního předpisu (například uzveřejňování písemností, vydávání územně plánovací dokumentace formou opatření obecné povahy), zpřesňuje znění některých ustanovení a provádí legislativně technické úpravy. Úprava a zpřesnění jednotlivých ustanovení stavebního zákona by měla přispět ke snížení administrativní náročnosti postupů na úseku územního plánování. Do stavebního zákona se promítají mezinárodní závazky České republiky, zejména na úseku posuzování vlivů koncepcí a záměrů na životní prostředí a soustavu Natura 2000 požadavky na informace aúčast veřejnosti při pořizování politiky územního rozvoje aúzemně plánovací dokumentace. Přitom se jednoznačně definuje vztah kpředpisům, které tuto problematiku vnašem právním řádu obecně upravují tak, aby byly vyloučeny zbytečné duplicity asnížena administrativní náročnost těchto procesů. Cíle novely stavebního zákona, k jejichž naplnění bylo prováděno hodnocení dopadů regulace (RIA) na úseku územního plánování, jsou zejména: – úprava kvalifikačních požadavků pro územně plánovací činnost, zvláště kvalifikačního požadavku vzdělání avýjimek ztohoto požadavku (§ 24 a§ 195), – zpřesnění úpravy postupů při posuzování vlivů na životní prostředí ana území Natura 2000 ve stavebním zákoně – posuzování vlivů politiky územního rozvoje aúzemně plánovací dokumentace na životní prostředí podle stavebního zákona ve vztahu kpostupům podle zákona č.100/2001 Sb., oposuzování vlivů na životní prostředí aozměně některých souvisejících zákonů (zákon oposuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů, – úprava rozsahu azpřesnění způsobu uplatňování předkupního práva (§ 101), – úprava náhrad za změnu vúzemí (§ 102). Kodstranění problémů sinterpretací aaplikací právní úpravy na úseku územního plánování, jakož ike snížení administrativní zátěže stím spojené přispívají rovněž další navrhované změny, které mimo jiné spočívají v: – odstranění nedůvodných duplicit ve vztahu ke správnímu řádu (například uzveřejňování písemností, u vydávání územně plánovací dokumentace formou opatření obecné povahy), XIX stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka XIX – zpřesnění kompetencí orgánů vykonávajících působnost na úseku územního plánování, – zpřesnění a zjednodušení úpravy postupů při pořizování a vydávání politiky územního rozvoje aúzemně plánovací dokumentace, – zpřesnění úpravy pořizování regulačního plánu na žádost. Předkládaný návrh novely na úseku územního rozhodování především upřesňuje postupy, zejména unových institutů, které zavedl stavební zákon vnávaznosti na správní řád, které jsou vsoučasné právní úpravě upraveny pouze rámcově. Návrh novely řeší problémy, které se nepodařilo beze zbytku vyřešit ve výkladové praxi ametodickým řízením stavebních úřadů. Jedním zhlavních cílů novely je rozšíření deregulace opřípady, okterých zhlediska veřejných zájmů není třeba rozhodovat vúzemním řízení. Cílem novelizace je isnižování administrativní náročnosti vúzemním řízení, ato vpřípadech záměrů, které nevyžadují posuzování vlivu na životní prostředí, arovněž při schvalování nevýznamných záměrů splňujících požadavky právních předpisů, zejména staveb sdoplňkovou funkcí kjiž existujícím hlavním stavbám, ato bez výslovného souhlasu vlastníků sousedních nemovitostí. Důsledně se provádí vazba na požadavky spojené sinformováním aúčastí veřejnosti vúzemních řízeních (Aarhuská úmluva), ato rovněž vrámci aplikace institutů, které nahrazují územní rozhodnutí. Navrhovaná novela rozšiřuje model integrace posuzování vlivů vybraných záměrů na životní prostředí vrámci územního řízení atím vytváří podmínky pro výrazné snížení administrativních nároků při přípravě staveb. Mezi konkrétní cíle, které byly zkoumány ahodnoceny procesem RIA, patří: – upřesnění postupů při uzavírání veřejnoprávní smlouvy nahrazující územní rozhodnutí (§ 78a), – přepracování požadavků na rozhodování ozměně vlivu užívání stavby na území (§ 81), – postavení občanských sdružení jako účastníků územního řízení, účast veřejnosti, – posuzování vybraných záměrů z hlediska vlivů na životní prostředí v rámci územního řízení (§ 91). Mezi hlavní cíle změn v rámci novely na úseku územního rozhodování dále patří: – rozšíření výčtu případů, pro které se územní rozhodnutí ani územní souhlas nevyžadují (další deregulace), – koncepční přepracování formy územního souhlasu aupřesnění postupů při jeho vydávání, – zpřesnění postupu při vedení zjednodušeného územního řízení, – rozpracování procesních kroků při vedení společného územního řízení astavebního řízení, – upuštění od veřejného ústního jednání v případech záměrů, které nepodléhají posuzování vlivů na životní prostředí, – změna požadavků na uvádění vedlejších účastníků územního řízení a doručování veřejnou vyhláškou vsouvislosti se záměry, které vyžadují posuzování vlivů na životní prostředí, vpřípadě postupu podle § 91 avřízeních svelkým počtem účastníků, Vybrané pasáže z důvodové zprávy k zákonu č. 350/2012 Sb. XX stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka XX – speciální úprava pro stanovení lhůt pro vydání územního rozhodnutí odchylná od obecné úpravy správního řádu. Voblasti stavebního řádu si nová právní úprava klade za cíl sjednocení procesních postupů při ohlašování staveb, při povolování změny účelu užívání aodstranění staveb. Podrobnější je také úprava uzavírání veřejnoprávní smlouvy mezi stavebníkem a stavebním úřadem, která nahrazuje stavební povolení. Připravena je úprava § 103, tj. výčtu staveb, terénních úprav audržovacích prací, které pro své provedení nevyžadují ohlášení ani stavební povolení. Stavební zákon přinesl zcela nový institut autorizovaného inspektora, nabídl stavebníkovi možnost nežádat stavební úřad ovydání stavebního povolení, ale uzavřít smlouvu sautorizovaným inspektorem, který přezkoumá dokumentaci adalší podklady potřebné pro povolení stavby ze stejných hledisek jako stavební úřad amůže vydat certifikát, kterým potvrdí, že lze stavbu provést. Autorizovaní inspektoři se již ujali své funkce avpraxi se projevily nedostatky rámcové úpravy zkráceného stavebního řízení. Posouzení stavby autorizovaným inspektorem se proto navrhuje upravit podrobněji. Vnávaznosti na programové prohlášení vlády je navrhována změna působností stavebních úřadů jednotlivých stupňů tak, aby se docílilo optimalizace výkonu veřejné správy a vytvořily podmínky pro naplnění zásady „jedna stavba – jedno rozhodnutí – jeden úřad“. Mezi hlavní konkrétní cíle, které byly zkoumány a hodnoceny procesem RIA voblasti stavebního řádu, patří: – optimalizace výkonu veřejné správy ustavebních úřadů vnávaznosti na programové prohlášení vlády, – stanovení kvalifikačních požadavků pro výkon činnosti na obecném stavebním úřadě, –uohlašovaných stavebních záměrů posílit právní jistotu stavebníka vydáním písemného souhlasu stavebního úřadu astanovit podmínky pro možnost stavebního úřadu usnesením rozhodnout, že oohlášené stavbě povede stavební řízení avydá rozhodnutí, – upřesnění postupu stavebníka a stavebního úřadu při uzavírání veřejnoprávní smlouvy nahrazující stavební povolení, – zpřesnění postupů autorizovaného inspektora při posuzování stavby, zvýšení ochrany osob, které by byly účastníky stavebního řízení, řešení účinků oznámení stavby aingerence stavebního úřadu, – přispět kprávní jistotě žadatelů údajů opoloze, podmínkách napojení, podmínkách ochrany adalších údajů otechnické infrastruktuře nezbytných pro projektovou činnost aprovedení stavby, aztoho důvodu výslovně vyjádřit, zda informace podle § 161 zákona poskytují vlastníci technické infrastruktury bezplatně či za úplatu, ajejí výši, – zajistit větší kázeň při provádění, užívání či odstraňování staveb, při dodržování povinností uložených zákonem zpřesněním skutkových podstat správních deliktů astanovením chybějících. Vybrané pasáže z důvodové zprávy k zákonu č. 350/2012 Sb. XXI stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka XXI K§ 2 odst. 1 Kpísmenu k) – veřejná technická infrastruktur


       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist