načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Stavební zákon. Komentář. 2., aktualizované vydání podle právního stavu k 1. 1. 2013 - Stanislav Malý

Stavební zákon. Komentář. 2., aktualizované vydání podle právního stavu k 1. 1. 2013

Elektronická kniha: Stavební zákon. Komentář. 2., aktualizované vydání podle právního stavu k 1. 1. 2013
Autor:

Komentář na mnoha místech odkazuje na právní úpravu platnou do 31. 12. 2012, a to s ohledem na dosavadní praxi a na důležitá přechodná ustanovení. Text nabízí fundovaný přesah do ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  1 428
+
-
47,6
bo za nákup

hodnoceni - 50%hodnoceni - 50%hodnoceni - 50%hodnoceni - 50%hodnoceni - 50% 50%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Wolters Kluwer
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 896
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-735-7103-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Komentář na mnoha místech odkazuje na právní úpravu platnou do 31. 12. 2012, a to s ohledem na dosavadní praxi a na důležitá přechodná ustanovení. Text nabízí fundovaný přesah do souvisejících oblastí práva, jako je správní a přestupkové řízení, památková péče, vodní právo a právo životního prostředí, oblast horního a energetického práva, problematika pozemních komunikací nebo vlastnictví bytů.

Podrobně jsou v knize vyložena zejména ta ustanovení zákona, která jsou z dosavadní zkušenosti v praxi nejfrekventovanější a která stavební úřady aplikují takřka každodenně. Kniha je tedy určena především pracovníkům stavebních úřadů všech stupňů, dále stavebníkům (investorům), zhotovitelům, projektantům, pracovníkům investičních útvarů, potenciálním uchazečům o funkci autorizovaného inspektora, ale i dalším zájemcům z řad široké odborné veřejnosti, kterým usnadní aplikaci stavebního zákona v jejich každodenní praxi. Díky řadě praktických příkladů je text přístupný i lidem bez právního vzdělání, kteří se však ve své pracovní činnosti denně pohybují v oblasti stavebního práva.

Zařazeno v kategoriích
Stanislav Malý - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Komentář

Stavební zákon

stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka I


stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka II


Komentář

Stavební zákon

Stanislav Malý

2., aktualizované vydání

podle právního stavu k 1. 1. 2013

stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka III


Vzor citace: MALÝ, S. Stavební zákon. Komentář. 2., aktualizované vyd. Praha: Wolters

Kluwer ČR, 2013. 896 s.

KATALOGIZACE V KNIZE – NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Malý, Stanislav

Stavební zákon : komentář / Stanislav Malý. –2., aktualiz. vyd. –Praha : Wolters Kluwer

ČR, 2013. –896 s.

Podle právního stavu k 1. 1. 2013

ISBN 978-80-7357-985-2 (váz.)

349.442 * (437.3)

–stavební právo –Česko

–building law –Czechia

–zákony

–komentáře

349 –Pracovní, sociální, stavební právo. Právo životního prostředí [16]

Právní stav publikace je ke dni 1. 1. 2013

© Mgr. Stanislav Malý, 2007, 2013

Lektorovala JUDr. Vladimíra Krejčová

ISBN 978-80-7357-985-2 (váz.)

ISBN 978-80-7478-009-7(eub)

Vydává Wolters Kluwer ČR, a. s., U Nákladového nádraží 6, 130 00 Praha 3, v roce 2013

jako svou 1147. publikaci. Odpovědná redaktorka Iva Mrázková. Vydání 2., aktualizované

podle právního stavu k 1. 1. 2013. Sazba Monika Svobodová. Tisk Serifa, Jinonická 80,

150 00 Praha 5.

eBook k dostání na http://obchod.wkcr.cz/

www.wkcr.cz , e-mail: knihy@wkcr.cz, tel.: 246 040 405, 246 040 444, fax: 246 040 401

stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka IV


V

OBSAH

Předmluva k prvnímu vydání. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XII

Předmluva k druhému vydání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XIV

O autorovi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XVIII

Vybrané pasáže z důvodové zprávy k zákonu č. 350/2012 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XIX

Seznam zkratek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XLII

Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon). . . . 1

§ 1–3 ČÁST PRVNÍ. ÚVODNÍ USTANOVENÍ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1

§ 1 Předmět úpravy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1

§ 2 Základní pojmy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2

§ 3 (Terénní úpravy a zařízení). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

§ 4–17 ČÁST DRUHÁ. VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

§ 4 HLAVA I. Úvodní ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

§ 4 (Dotčené orgány) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

§ 5–17 HLAVA II. Působnost ve věcech územního plánování

a stavebního řádu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

§ 5 Působnost ve věcech územního plánování. . . . . . . . . 38

§ 6 Orgány obce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

§ 7 Orgány kraje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43

§ 8 Zvláštní působnost na území hlavního města

Prahy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44

§ 9 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

§ 10 Ministerstvo obrany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

§ 11 (Působnost ministerstva ve věcech územního

plánování). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46

§ 12 (Působnost ministerstva ve věcech stavebního řádu) . . 46

§ 13 Obecné stavební úřady. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

§ 13a Kvalifikační požadavky pro výkon činnosti

na obecném stavebním úřadu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54

§ 14 (Povinnost stavebních úřadů a jiných

správních orgánů). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55

§ 15 Speciální stavební úřady. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56

§ 16 Vojenské a jiné stavební úřady. . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

§ 17 Vyhrazení pravomoci stavebního úřadu. . . . . . . . . . . 64

stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka V


§ 18–102 ČÁST TŘETÍ. ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

§ 18–19 HLAVA I. Cíle a úkoly územního plánování. . . . . . . . . . . . . . . . 68

§ 18 Cíle územního plánování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

§ 19 Úkoly územního plánování. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 § 20–24 HLAVA II. Obecná ustanovení a společné postupy

v územním plánování. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

§ 20 Zveřejňování písemností. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

§ 21 Územně plánovací informace. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72

§ 22 Veřejné projednání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74

§ 23 Zástupce veřejnosti. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

§ 24 Kvalifikační požadavky pro územně plánovací

činnost. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

§ 25–102 HLAVA III. Nástroje územního plánování . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76

§ 25–30 Díl 1. Územně plánovací podklady. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76

§ 25 (Obsah pojmu územně plánovací podklady) . . . . . . . 76

§ 26 Územně analytické podklady. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76

§ 27 Pořizování územně analytických podkladů . . . . . . . . 77

§ 28 Aktualizace územně analytických podkladů . . . . . . . 78

§ 29 Projednání územně analytických podkladů . . . . . . . . 78

§ 30 Územní studie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 § 31–35 Díl 2. Politika územního rozvoje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79

§ 31 (Účel politiky územního rozvoje). . . . . . . . . . . . . . . . 79

§ 32 Obsah politiky územního rozvoje. . . . . . . . . . . . . . . . 79

§ 33 Návrh politiky územního rozvoje. . . . . . . . . . . . . . . . 80

§ 34 Schválení politiky územního rozvoje. . . . . . . . . . . . . 81

§ 35 Aktualizace politiky územního rozvoje . . . . . . . . . . . 81 § 36–75 Díl 3. Územně plánovací dokumentace. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82

§ 36–42 Oddíl 1. Zásady územního rozvoje. . . . . . . . . . . . . . . 82

§ 36 (Obsah a účel zásad územního rozvoje). . . . . . . . . . . 82

§ 37 (Návrh zásad územního rozvoje) . . . . . . . . . . . . . . . . 83

§ 38 (Návrh zásad územního rozvoje) . . . . . . . . . . . . . . . . 85

§ 39 (Veřejné projednávání návrhu zásad územního

rozvoje). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

§ 40 (Působnost krajského úřadu). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87

§ 41 Vydání zásad územního rozvoje. . . . . . . . . . . . . . . . . 87

§ 42 Aktualizace zásad územního rozvoje. . . . . . . . . . . . . 88

§ 43–46 Oddíl 2. Územní plán. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

§ 43 (Obsah a účel územního plánu) . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

§ 44 Pořízení územního plánu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90

§ 45 Úhrada nákladů na pořízení územního plánu. . . . . . . 90

§ 46 Návrh na pořízení územního plánu. . . . . . . . . . . . . . . 91

§ 47 Zadání územního plánu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91

§ 48 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92

§ 49 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92

§ 50 (Návrh územního plánu). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93

§ 51 (Návrh územního plánu). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94

§ 52 (Veřejné projednání návrhu územního plánu) . . . . . . 94

§ 53 (Posuzování návrhu územního plánu) . . . . . . . . . . . . 95

Obsah

VI

stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka VI


§ 54 Vydání územního plánu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96

§ 55 Vyhodnocování územního plánu a jeho změny . . . . . 97

§ 56 Opatření proti průtahům při pořizování

územního plánu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 § 57 Spojené pořízení územního plánu a regulačního

plánu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 § 58 Zastavěné území. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 § 59 (Návrh vymezení zastavěného území). . . . . . . . . . . . 98 § 60 (Návrh vymezení zastavěného území). . . . . . . . . . . . 99 § 61–75 Oddíl 3. Regulační plán . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 § 61 (Obsah a účel regulačního plánu). . . . . . . . . . . . . . . 100 § 62 Pořízení regulačního plánu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 § 63 Úhrada nákladů na pořízení regulačního plánu . . . . 101 § 64 (Náležitosti podnětu k pořízení regulačního plánu). 101 § 65 (Povinnosti pořizovatele). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 § 66 Pořízení regulačního plánu na žádost. . . . . . . . . . . . 103 § 67 Řízení o regulačním plánu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 § 68 Posouzení regulačního plánu pořizovatelem . . . . . . 105 § 69 Vydání regulačního plánu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 § 70 Souběžné pořízení regulačního plánu

a změny územního plánu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 § 71 Doba platnosti, změna a zrušení regulačního

plánu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 § 72 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 § 73 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 § 74 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 § 75 zrušen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108

§ 76–83 Díl 4. Územní rozhodnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

§ 76 (Zásady po rozhodování v území) . . . . . . . . . . . . . . 109

§ 77 (Druhy územních rozhodnutí). . . . . . . . . . . . . . . . . . 110

§ 78 (Oprávnění stavebního úřadu) . . . . . . . . . . . . . . . . . 112

§ 78a Veřejnoprávní smlouva. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115

§ 79 Rozhodnutí o umístění stavby . . . . . . . . . . . . . . . . . 120

§ 80 Rozhodnutí o změně využití území . . . . . . . . . . . . . 135

§ 81 Rozhodnutí o změně vlivu užívání stavby

na území. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142

§ 82 Rozhodnutí o dělení nebo scelování pozemků. . . . . 144

§ 83 Rozhodnutí o ochranném pásmu . . . . . . . . . . . . . . . 146

§ 84–96a Díl 5. Územní řízení. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148

§ 84 Příslušnost k územnímu rozhodnutí. . . . . . . . . . . . . 148

§ 85 Účastníci územního řízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150

§ 86 Žádost o vydání územního rozhodnutí. . . . . . . . . . . 163

§ 87 Zahájení územního řízení. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170

§ 88 Přerušení územního řízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175

§ 89 Závazná stanoviska, námitky a připomínky. . . . . . . 176

§ 90 Posuzování záměru žadatele. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182

§ 91 Posuzování vlivů na životní prostředí

v územním řízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187

Obsah

VII

stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka VII


§ 92 Územní rozhodnutí. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195

§ 93 Doba platnosti územního rozhodnutí. . . . . . . . . . . . 204

§ 94 Změna a zrušení územního rozhodnutí. . . . . . . . . . . 208

§ 94a Společné územní a stavební řízení. . . . . . . . . . . . . . 213

§ 95 Zjednodušené územní řízení. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218

§ 96 Územní souhlas. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225

§ 96a Společný územní souhlas a souhlas s provedením

ohlášeného stavebního záměru. . . . . . . . . . . . . . . . . 236

§ 97–100 Díl 6. Územní opatření o stavební uzávěře

a územní opatření o asanaci území. . . . . . . . . . . . . . . . . . 238

§ 97 (Účel vydávání územních opatření). . . . . . . . . . . . . 238

§ 98 (Vydání územního opatření o stavební uzávěře) . . . 241

§ 99 (Obsah územního opatření o stavební uzávěře). . . . 244

§ 100 (Vydání a obsah územního opatření o asanaci

území). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245

§ 101–102Díl 7. Úprava vztahů v území . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246

§ 101 Předkupní právo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246

§ 102 Náhrady za změnu v území . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250

§ 103–157 ČÁST ČTVRTÁ. STAVEBNÍ ŘÁD. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254

§ 103–131aHLAVA I. Stavby, terénní úpravy, zařízení a udržovací práce . . 254

§ 103–118Díl 1. Povolení a ohlášení. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254

§ 103 Stavby, terénní úpravy, zařízení a udržovací práce

nevyžadující stavební povolení ani ohlášení . . . . . . 254

§ 104 Jednoduché stavby, terénní úpravy a udržovací

práce vyžadující ohlášení. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268

§ 105 (Náležitosti ohlášení stavebního záměru). . . . . . . . . 277

§ 106 (Souhlas stavebního úřadu s ohlášeným

stavebním záměrem). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284

§ 107 (Rozhodnutí stavebního úřadu o provedení

stavebního řízení). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286

§ 108 (Stavební řízení). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288

§ 109 (Účastníci stavebního řízení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 289

§ 110 (Obsah žádosti o stavební povolení). . . . . . . . . . . . . 342

§ 111 (Posuzování žádosti o stavební povolení) . . . . . . . . 347

§ 112 (Zahájení stavebního řízení). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 356

§ 113 (Účast autorizovaného inspektora a hlavního

projektanta v řízení). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360

§ 114 Námitky účastníků řízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361

§ 115 Stavební povolení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367

§ 116 Veřejnoprávní smlouva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 398

§ 117 (Oznámení stavebního záměru s certifikátem

autorizovaného inspektora). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 400

§ 118 Změna stavby před jejím dokončením . . . . . . . . . . 413

§ 119–127Díl 2. Užívání staveb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 422

§ 119 (Užívání dokončené stavby). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 422

§ 120 (Oznámení záměru o užívání stavby). . . . . . . . . . . . 432

Obsah

VIII

stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka VIII


§ 121 (Dokumentace skutečného provedení

dokončené stavby). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 437

§ 122 Kolaudační souhlas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 438

§ 123 Předčasné užívání stavby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 444

§ 124 Zkušební provoz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 447

§ 125 Dokumentace skutečného provedení stavby . . . . . 449

§ 126 (Změna účelu užívání stavby). . . . . . . . . . . . . . . . . 452

§ 127 (Povolení změny v užívání stavby). . . . . . . . . . . . . 461

§ 128–131aDíl 3. Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení . . . . . . . 464

§ 128 Povolení odstranění stavby, terénních úprav

a zařízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 465

§ 129 Nařízení odstranění stavby, terénních úprav

a zařízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 500

§ 130 (Podmínky pro odstranění stavby) . . . . . . . . . . . . . 518

§ 131 (Náklady na odstranění stavby) . . . . . . . . . . . . . . . 520

§ 131a (Povinnost po odstranění stavby) . . . . . . . . . . . . . . 521

§132–142HLAVA II. Stavební dozor a zvláštní pravomoci stavebního

úřadu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 522

§ 132 Společné zásady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 522

§ 133 (Průběh kontrolní prohlídky stavby). . . . . . . . . . . . 526

§ 134 (Kontrolní prohlídka stavby, rozhodnutí

a opatření stavebního úřadu) . . . . . . . . . . . . . . . . . 532

§ 135 (Nařízení neodkladného odstranění stavby

a nutných zabezpečovacích prací). . . . . . . . . . . . . . 534

§ 136 (Ústní příkaz, kontrolní prohlídka stavby

a protokol). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 537

§ 137 Nezbytné úpravy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 538

§ 138 Stavební příspěvek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 545

§ 139 Údržba stavby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 548

§ 140 Vyklizení stavby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 553

§ 141 Opatření na sousedním pozemku nebo stavbě . . . . 556

§ 142 Účastníci řízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 557

§143–151HLAVA III. Autorizovaný inspektor. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 559

§ 143 (Podmínky pro jmenování autorizovaného

inspektora). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 559

§ 144 (Zánik a odvolání z funkce autorizovaného

inspektora). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 565

§ 145 (Bezúhonnost). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 568

§ 146 (Výkon funkce). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 569

§ 147 (Odpovědnost autorizovaného inspektora). . . . . . . 572

§ 148 (Konflikt zájmů v činnosti autorizovaného

inspektora). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 573

§ 149 (Působnost autorizovaného inspektora). . . . . . . . . . 574

§ 150 (Příprava a provádění zkoušek a povinnosti

Komory). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 576

§ 151 (Působnost ministerstva). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 577

§152–157HLAVA IV.Povinnosti a odpovědnost osob při přípravě,

provádění a užívání staveb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 578

Obsah

IX

stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka IX


§ 152 Stavebník. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 578

§ 153 Stavbyvedoucí a stavební dozor . . . . . . . . . . . . . . . 587

§ 154 Vlastník stavby a zařízení. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 590

§ 155 (Povinnost stavebních podnikatelů a dalších osob). 594

§ 156 Požadavky na stavby. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 595

§ 157 Stavební deník. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 596

§ 158–184 ČÁST PÁTÁ. SPOLEČNÁ USTANOVENÍ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 600

§ 158–161HLAVA I. Vybrané činnosti ve výstavbě a součinnost

vlastníků technické infrastruktury. . . . . . . . . . . . . . 600 § 158 Vybrané činnosti ve výstavbě . . . . . . . . . . . . . . . . . 600 § 159 Projektová činnost ve výstavbě. . . . . . . . . . . . . . . . 602 § 160 Provádění staveb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 604 § 161 Vlastníci technické infrastruktury. . . . . . . . . . . . . . 607

§ 162–168HLAVA II. Evidence územně plánovací činnosti, ukládání

písemností a nahlížení do nich . . . . . . . . . . . . . . . . 608 § 162 (Evidence). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 608 § 163 (Povinnosti ministerstva). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 609 § 164 (Povinnosti krajského úřadu). . . . . . . . . . . . . . . . . . 610 § 165 (Povinnosti pořizovatele). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 610 § 166 (Povinnosti pořizovatele). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 611 § 167 (Ukládání písemností). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 612 § 168 (Vedení spisové služby, nahlížení do spisu

a kopie dokumentace). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 613

§ 169–174HLAVA III. Obecné požadavky na výstavbu, účely vyvlastnění

a úprava některých dalších práv a povinností. . . . . 618 § 169 Obecné požadavky na výstavbu . . . . . . . . . . . . . . . 618 § 170 Účely vyvlastnění . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 620 § 171 Státní dozor ve věcech územního plánování

a stavebního řádu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 621 § 172 Vstupy na pozemky a do staveb. . . . . . . . . . . . . . . 622 § 173 Pořádková pokuta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 626 § 174 Expertní součinnost. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 628

§ 175–177HLAVA IV. Ochrana veřejných zájmů a součinnost

správních orgánů. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 630

§ 175 (Působnost ministerstev). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 630

§ 176 (Nepředvídané cenné nálezy a postup

stavebního úřadu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 631

§ 177 Mimořádné postupy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 639

§ 178–183HLAVA V. Správní delikty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 648

§ 178 (Skutkové podstaty přestupků a výše pokut) . . . . . 654

§ 179 (Skutkové podstaty přestupků a výše pokut) . . . . . 667

§ 180 (Skutkové podstaty správních deliktů

a výše pokut). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 673

§ 181 (Skutkové podstaty správních deliktů

a výše pokut). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 676

§ 182 Společná ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 681

§ 183 (Vymáhání a vybírání pokut za správní delikty) . . . 684

Obsah

X

stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka X


§ 184 HLAVA VI. Využívání údajů z informačních systémů

veřejné správy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 685

§ 184 (Rozsah oprávnění stavebních úřadů

při využívání údajů). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 685

§ 185–197 ČÁST ŠESTÁ. PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ. . . . . 687

§ 185 (Povinnosti poskytovatelů údajů a dalších subjektů). . 687

§ 186 (Povinnost ministerstva). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 688

§ 187 (Platnost dokumentace a povinnost kraje). . . . . . . . 688

§ 188 (Platnost územně plánovací dokumentace sídelního

útvaru nebo zóny a povinnost obce). . . . . . . . . . . . . 690

§ 188a (Podmínky pro umisťování staveb na území obce) . . 690

§ 189 (Platné územní plány a jejich závaznost). . . . . . . . . 694

§ 189a (Stavební uzávěry vyhlášené před 31. 12. 2006). . . 695

§ 190 (Působnost stavebních úřadů a důležitá

přechodná ustanovení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 696

§ 191 (Povinnosti dosavadních stavebních úřadů). . . . . . . 699

§ 192 Vztah ke správnímu řádu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 700

§ 193 (Zmocnění k vydání prováděcích vyhlášek). . . . . . . 704

§ 194 (Prováděcí předpisy). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 705

§ 195 (Výjimky z kvalifikace). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 707

§ 196 (Formuláře podání a technické normy) . . . . . . . . . . 710

§ 197 Zrušovací ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 710 § 198 ČÁST SEDMÁ. ÚČINNOST. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 712

§ 198 (Účinnost). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 712 Příloha. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 713 Přechodná ustanovení zákona č. 350/2012 Sb. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 715 Přílohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 718 Vyhláška č. 498/2006 Sb., o autorizovaných inspektorech. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 719 Vyhláška č. 500/2006 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací

dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 723

Vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území (OVÚ) . . . . . . 756

Vyhláška č. 268/2009 Sb.ze dne 12. srpna 2009o technických požadavcích

na stavby (OTP). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 766

Vyhláška č. 26/1999 Sb. HMPhlavního města Prahy o obecných technických

požadavcích na výstavbu v hlavním městě Praze (OTPP) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 787

Vyhláška č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících

bezbariérové užívání staveb (OTPI). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 824

Seznam souvisejících právních předpisů. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 845

Rejstřík. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 850

Obsah

XI

stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka XI


PŘEDMLUVA K PRVNÍMU VyDÁNÍ

Publikace, kterou právě dostáváte do rukou, si klade za cíl seznámit především pracovníky

stavebních úřadů všech stupňů, stavebníky (investory), zhotovitele, projektanty, pracovníky

investičních útvarů, potenciální uchazeče o funkci autorizovaného inspektora, ale i další

zájemce z řad široké odborné veřejnosti s novou právní úpravou na úseku územního

plánování astavebního řádu, která od 1. 1. 2007 nahradila dosavadní právní úpravu – zákon

č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), který platil od

1.10. 1976. Publikace nemá ambice být vědeckým dílem, nesnaží se poskytnout odpověď

na každou otázku, která se týká této problematiky.

Cílem komentáře je poskytnout účastníkům výstavby základní informace a pomoci jim s výkladem a praktickou aplikací nové právní úpravy a pokusit se tak alespoň co nejvíce snížit riziko možných chyb.

Vzhledem k zaměření publikace není předmětem výkladu problematika územního plánování v„užším“ slova smyslu – konkrétně ustanovení § 18 až 75 zákona. Včásti třetí nazvané Územní plánování je pozornost zaměřena na část hlavy třetí – Nástroje územního plánování , ato díl čtvrtý – Územní rozhodnutí, díl pátý – Územní řízení, díl šestý – Územní opatření ostavební uzávěře aúzemní opatření oasanaci území adíl sedmý – Úprava vztahů vúzemí . Výjimkou je pouze ustanovení § 21 – Územně plánovací informace zhlavy druhé třetí části – Obecná ustanovení aspolečné postupy vúzemním plánování .

Vzhledem ktomu, že bylo snahou autora inakladatelství, aby publikace byla kdispozici co nejdříve po nabytí účinnosti nové právní úpravy, bylo možno využít kromě zákonného textu a důvodové zprávy, která byla součástí vládního návrhu zákona předloženého Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky vroce 2005 pouze zkušeností získaných zasi dvaceti přednášek a seminářů konaných v období od května do prosince 2006 a dalších zkušeností získaných v neformálních diskusích s kolegy nad některými problémy nové právní úpravy,

vdobě, kdy ještě nebyly kdispozici zkušenosti zaplikační praxe atím méně zrozhodovací

praxe soudů, která se rozvine jako vždy až surčitým zpožděním po nabytí účinnosti zákona.

Do výkladu jsem se pokusil také zahrnout pokud možno co nejvíce svých osobních

zkušeností jednak z aplikace dosavadní právní úpravy, a to zejména tam, kde bylo podle

mého názoru možné tyto zkušenosti použít i ve vztahu k nové právní úpravě, ale také

zvýukové apřednáškové činnosti voblasti veřejného stavebního práva vuplynulých více

než deseti letech.

Komentář obsahuje řadu odkazů na dosavadní právní úpravu (zákon č. 50/1976 Sb.,

o územním plánování a stavebním řádu), a to pro možnost srovnání obou právních úprav,

když nový zákon se od dosavadního vřadě ustanovení výrazně liší avzhledem kvíce než

XII

stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka XII


třiceti letům platnosti dosavadní úpravy nebude v mnoha případech, zejména v prvních

měsících platnosti nového zákona, možné se od dosavadní úpravy zcela „odpoutat“. Tyto

odkazy jsou určeny zejména těm, kteří ve své činnosti dosavadní zákon dlouhodobě

aplikovali apro něž možnost srovnání obou právních úprav může být, jak doufám, vhodnou

pomůckou při jejich „seznamování se“ snovou právní úpravou.

Při psaní komentáře jsem byl veden snahou vyjít vstříc zejména těm pracovníkům stavebních úřadů adalším osobám, které se budou praktickou aplikací stavebního zákona ve své každodenní pracovní činnosti zabývat anemají právnické vzdělání, anezatěžovat proto výklad jednotlivých ustanovení složitějšími právními úvahami aformulacemi asoustředit se zejména na praktickou stránku věci spolu suváděním možných příkladů pro bližší osvětlení komentované problematiky. Doufám, že právě díky tomu se stane komentář přístupným ico možná nejširší veřejnosti.

Publikace obsahuje kromě vlastního komentáře k textu zákona (výkladu jednotlivých ustanovení) rovněž přehled souvisejících ustanovení zákona, přehled souvisejících právních předpisů (a v samostatné části nejdůležitější výňatky z nich) a výběr z dosavadní judikatury, kterou bylo možno využít ipro novou právní úpravu, když na rozhodovací praxi soudů knovému zákonu bude třeba ještě vyčkat. Zařazeny jsou rovněž všechny prováděcí právní předpisy (jde ojejich úplný text). Texty těchto právních předpisů byly převzaty ze systému ASPI.

Publikace neobsahuje vpříloze text zákona č.186/2006 Sb., ozměně některých zákonů souvisejících spřijetím stavebního zákona azákona ovyvlastnění, ato jednak proto, že řada důležitých ustanovení je obsažena v publikaci v části III. příloh jako součást výňatků zdůležitých souvisejících předpisů, ajednak proto, že vzhledem kjeho struktuře je velmi obtížné stextem zákona ,,samostatně“ pracovat. Vpraxi bude téměř vždy pro jeho použití nutné mít kdispozici úplné znění příslušného předpisu, který tento zákon pouze mění.

Při psaní komentáře jsem se snažil poskytnout výklad zejména problematických míst a zaujmout stanovisko i k těm institutům a otázkám, o nichž je již nyní zřejmé, že budou předmětem řady diskusí apolemik ajejich výklad tak bude jistě podléhat určitému „vývoji“, když jsem si vědom toho, že knapsání skutečně fundovaného komentáře bude třeba delší čas abude nezbytné shromáždit dostatek zkušeností amnohem hlouběji promyslet řadu zatím ne zcela jasně formulovaných ustanovení, která nový zákon obsahuje.

Doufám, že se mi touto publikací podařilo alespoň zčásti naplnit výše popsané cíle aže se díky ní zároveň podaří alespoň částečně přispět ke zvýšení právní jistoty všech osob podílejících se na aplikaci nového zákona, ato zejména vprvním období jeho platnosti.

Z tohoto důvodu uvítám jakékoliv podněty a připomínky k textu komentáře, které

pomohou ke zlepšení jeho kvality vpřípadném dalším vydání.

Závěrem bych velmi rád poděkoval lektorce této publikace paní JUDr. Vladimíře

Krejčové, vedoucí právního oddělení z odboru stavebního Magistrátu hl. m. Prahy, která

svým zodpovědným a pečlivým přístupem a velmi cennými připomínkami a podněty

kcelému obsahu komentáře značnou měrou přispěla ke zvýšení kvality této publikace.

Vysoké ocenění patří také nakladatelství ASPI, a.s., které se vydání této publikace ujalo.

Všechny novely tohoto zákona budou komentovány a text komentáře naleznete na této

webové adrese: www.aspi.cz/stavebnizakon/.

Po právní stránce je publikace uzavřena podle stavu ke dni 31. 12. 2006, resp. 1. 1. 2007.

VPraze dne 22. února 2007 autor

Předmluva k prvnímu vydání

XIII

stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka XIII


PŘEDMLUVA K DRUHéMU VyDÁNÍ

Dostává se vám do rukou druhé vydání komentáře k zákonu č. 183/2006 Sb., o územním

plánování astavebním řádu (stavební zákon), ato po více než šesti letech od přijetí původního

textu, který byl od vydání „základního“ komentáře (1. vydání) vdubnu roku 2007 již celkem

dvanáctkrát přímo novelizován. Zejména poslední změna, připravovaná několik posledních let

aprovedená zákonem č.350/2012 Sb., který nabyl účinnosti dnem 1. 1. 2013, je změnou zcela

zásadní, ato nejen svým rozsahem (téměř 250 změn provedených vdosavadním textu zákona),

ale jde o změnu, která mění některá ustanovení zákona, lze říci dokonce i koncepčně, nad

rámec „pouhé“ novely (viz např. § 96, 105 až 107, 117 aněkterá další ustanovení nové právní

úpravy) natolik, že bylo již zcela nezbytné přistoupit k napsání druhého, doplněného

a podstatně přepracovaného vydání komentáře. Přijatá novela zákona zároveň také mění

zhruba patnáct souvisejících zákonů (viz části druhá až patnáctá zákona č.350/2012 Sb.).

Důvodem ke vzniku tohoto textu bylo ito, že za dobu téměř šesti let od účinnosti nového

zákona se podařilo nashromáždit již řadu zkušeností a podnětů z jeho praktické aplikace

získaných jednak včetných diskusích skolegy při řešení konkrétních situací zejména včinnosti

prvoinstančních stavebních úřadů, jednak ivřadě přednášek (diskusních seminářů) na téma

„Nový stavební zákon“ konaných vletech 2007 až 2011 pro nejrůznější subjekty. Považoval

jsem proto za vhodné je tímto způsobem využít. Dále byla již publikována poměrně rozsáhlá

judikatura (dosud cca 120 judikátů kproblematice veřejného stavebního práva uveřejněných

ve Sbírce rozhodnutí Nejvyššího správního soudu – dále jen „SbNSS“ – do 31. 12. 2012,

č. 12/2012), byla napsána řada článků týkajících se dané problematiky a k dispozici jsou

i komentářová, resp. poznámková vydání k zákonu, vydávaná postupně již od roku 2006.

Zmínit je třeba především dva základní tituly renomovaných autorů, které jsou již několik let

jak odborné, tak pochopitelně i laické veřejnosti k dispozici (J. Doležal, J. Mareček,

V.Sedláčková,T. Sklenář,M. Tunka aZ.Vobrátilová: Nový stavební zákon vteorii apraxi

apředpisy související spoznámkami. Praha: Linde, 2006, a M. Hegenbart, B. Sakař a kol.:

Stavební zákon, komentář. Praha: C. H. Beck, 2008, když první publikace byla vydána ještě

před nabytím účinnosti nového stavebního zákona – vříjnu 2006 – adruhá naopak po téměř

dvou letech jeho účinnosti apraktické aplikace – vroce 2008).

I toto vydání komentáře je určeno především pro praxi (praktické použití) při řešení

každodenních problémů, se kterými se lze setkat při aplikaci zákona, aproto neobsahuje, až na

ojedinělé výjimky, polemické úvahy nad různými otázkami, které nevyhnutelně každá nová

právní úprava přináší akteré je podle mého názoru vhodné ponechat spíše pro odborné články

na daná témata, jež se vkrátké době po přijetí „velké novely“ jistě také objeví abudou postupně

„doplňovat“ komentářovou literaturu arůzná poznámková vydání zákona. Do uzavření textu

XIV

stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka XIV


publikace již vyšlo i„monotematické“ číslo Bulletinu Stavební právo , 2012, č.3, věnované

téměř výlučně právě „velké“ novele zákona. Odkazy na některé jednotlivé články jsou uvedeny

vtextu komentáře včásti Literatura.

Zachována je i dosavadní koncepce, tj. ani v tomto vydání není předmětem výkladu

problematika územního plánování v„užším“ slova smyslu, tj. ustanovení § 18 až 75 zákona,

když výjimkou jsou zčásti § 18 a21, kde je uveden stručný komentář (spíše však jen poznámky

k citovaným ustanovením), a to z důvodu uvedeného již v předmluvě k prvnímu vydání

komentáře. Vtextu komentáře byly zvětší části již vypuštěny dosavadní velmi četné odkazy

na právní úpravu platnou do 31. 12. 2006 (zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování

astavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů), když tyto odkazy se po více než šesti letech

od zrušení dosavadní právní úpravy stávají pro současnou každodenní praktickou aplikaci

„nového“ zákona již zvětší části nadbytečnými. Ztéhož důvodu je především zcela nový text

zákona účinný od 1. 1. 2013 analogicky srovnáván správní úpravou platnou vdobě od 1. 1.

2007 do 31. 12. 2012, ato nejen vzhledem kdůležitým přechodným ustanovením – viz čl. II

„velké“ novely.

Publikace obsahuje tak jako v prvním vydání kromě vlastního komentáře k textu

novelizovaného zákona rovněž upravený adoplněný přehled souvisejících ustanovení zákona,

dále zpřesněný přehled souvisejících předpisů aaž na výjimky také jejich jednotlivých ustanovení

a dále samostatně pouze na webových stránkách nakladatelství (www.aktualizaceknih.cz)

podstatně rozšířený soubor souvisejících právních předpisů. Dále obsahuje značně rozšířený

a opět alespoň zčásti komentovaný přehled nejdůležitější dosavadní „nové“ judikatury

publikované ve Sbírce rozhodnutí Nejvyššího správního soudu vletech 2007 až 2012 (tj. od

č. 1/2007 do č. 12/2012 SbNSS), přičemž není již zařazena judikatura, která byla změnou

právní úpravy, alespoň zhlediska potřeb praxe, překonána (viz např. již publikované aodborné

veřejnosti dostatečně známé judikáty k§ 96 a117 zákona – viz poznámky ktěmto ustanovením

dále vtextu komentáře). Nově je oproti prvnímu vydání komentáře zařazen ivýběrový přehled

literatury k jednotlivým ustanovením zákona, a to jak komentářové, tak časopisecké

(článkové).

Vzhledem k tomu, že do předání textu publikace do tisku nebyly ještě vydány všechny

prováděcí právní předpisy kzákonu (jde zejména onovelizované vyhlášky č.499/2006 Sb.,

č. 503/2006 Sb. a č. 526/2006 Sb., jejichž vydání ve Sbírce zákonů se podle posledních

informací, které byly kdispozici vokamžiku odevzdání publikace do tisku, předpokládá až

vprůběhu dubna 2013), nebyly tyto vyhlášky ani ve svém platném znění do textu publikace již

zařazeny abudou zveřejněny vúplném znění dodatečně na webových stránkách nakladatelství

(www.aktualizaceknih.cz), jakmile bude jejich autentický text k dispozici. Z tohoto důvodu

byly také ztextu komentáře vypuštěny všechny konkrétní odkazy na shora uvedené prováděcí

vyhlášky anahrazeny vždy pouze obecnou formulací „Viz prováděcí právní předpis“, neboť by

vdobě vydání komentáře tyto odkazy již nebyly aktuální (platné).

Součástí komentáře jsou tak kromě „technických“ vyhlášek OTP, OTPP a OTPI jen

vyhláška č.501/2006 Sb. (OVÚ), jejíž novela – vyhláška č.431/2012 Sb. – byla publikována

ve Sbírce zákonů začátkem prosince 2012 a nabyla účinnosti dnem 1. 1. 2013, a vyhláška

č.500/2006 Sb., jejíž novelizované znění (vyhláška č.458/2012 Sb.) nabylo účinnosti rovněž

dnem 1. 1. 2013.

Při psaní tohoto nového vydání komentáře jsem se snažil využít všech zkušeností získaných

při psaní prvního vydání a v případě ustanovení, která buď nebyla vůbec dotčena „velkou“

Předmluva k druhému vydání

XV

stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka XV


novelou zákona, nebo jen nepodstatně, poskytnout snad již ihlubší, fundovanější výklad těchto

ustanovení, než bylo možné vprvním vydání, které muselo být napsáno aodevzdáno do tisku

ještě před nabytím účinnosti nového zákona. Využíval jsem zejména zkušeností získaných

v uplynulých šesti letech z praktické aplikace zákona a z četných diskusí s účastníky řady

přednášek na dané téma a také v neposlední řadě z diskusí s kolegy – především právníky

stavebních úřadů. Publikace se zaměřuje, pokud jde o podrobnost výkladu, zejména na ta

ustanovení zákona, která jsou zdosavadní zkušenosti vpraxi „nejfrekventovanější“ astavební

úřady je aplikují, lze říci v některých případech takřka každodenně. V případě ostatních

ustanovení je komentář poněkud stručnější, ačkoliv jsem si vědom toho, že by to tak být

nemělo. Tento nedostatek bude možné napravit až v případném dalším vydání komentáře,

neboť se domnívám, že určitá zdrženlivost při komentování zcela nové právní úpravy je vždy,

alespoň po dobu, než budou kdispozici první základní zkušenosti zjejí aplikace, namístě.

Pokud jde o ta ustanovení, která znamenají poměrně zásadní změnu dosavadní právní

úpravy (zejména ustanovení § 79, 103, 104, 105 až 107, 108 až 115, 117, 119 až 122, 128, 129

aněkterá další), vycházel jsem především zdůvodové zprávy (jejíž podstatné části tvoří Úvod

publikace) kvládnímu návrhu zákona č.350/2012 Sb. apochopitelně zejména zvlastních úvah

a dosavadních zkušeností získaných předchozí praxí. Vzhledem k pochopitelné snaze jak

autora, tak i nakladatelství odevzdat text do tisku tak, aby publikace vyšla s co nejkratším

zpožděním po nabytí účinnosti „velké novely“ (tj. co nejdříve po 1. 1. 2013), vycházel jsem

pouze vomezené míře také zkonzultací skolegy nad těmi nejproblematičtějšími ustanoveními

nové právní úpravy aze zkušeností zpřednášek (seminářů) na téma „velká novela“ stavebního

zákona konaných ještě vprůběhu října až prosince 2012. Jejich přínos však mohl být vzhledem

ktermínu odevzdání publikace nakladatelství jen velmi omezený anemohl zdaleka postihnout

všechna důležitá aproblematická ustanovení, která nová právní úprava také přinesla. Pokud jde

ozákon jako celek, musím bohužel jen opakovat to, co jsem uvedl již vpředmluvě kprvnímu

vydání z roku 2007, a to že k napsání skutečně fundovaného komentáře ke stávající právní

úpravě bude opět itentokrát třeba delší čas, aby bylo možné shromáždit dostatek zkušeností

adůkladně promyslet obsah avýznam všech nových ustanovení, kterých zákon po tak zásadní

novelizaci obsahuje pochopitelně celou řadu a kde na ustálený výklad bude třeba počkat

vněkterých složitějších (nebo jen prostě nejednoznačných) případech iněkolik let, jak ostatně

ukazuje již dosavadní praxe vletech 2007 až 2012. Pokud bude potřebný čas zákonodárcem

tentokrát poskytnut, pak lze doufat, že tento trvalý záměr bude možné za několik let skutečně

také naplnit anezůstane jen upřání jako vpřípadě původního textu. Iztohoto důvodu uvítám

jakékoliv konstruktivní připomínky apodněty ktextu komentáře, které pomohou ke zlepšení

jeho kvality vpřípadném dalším vydání.

Vcelém textu komentáře je stavební zákon, až na několik málo výjimek, „vynucených“

v zásadě jen stylistickými důvody, označován jen jako „zákon“ a jsou rovněž používány

zkratky, jejichž přehled je uveden vúvodní části publikace.

Závěrem bych velmi rád poděkoval především lektorce této publikace paní JUDr.Vladimíře

Krejčové, vedoucí právního oddělení odboru stavebního Magistrátu hl. m. Prahy, za její

mimořádně cenné a podrobné připomínky k celému textu komentáře, které opět, tak jako

v případě prvního vydání, velmi napomohly ke zvýšení jeho kvality v podobě, v jaké je

předkládán, aznichž jsem mohl čerpat při konečné formulaci některých názorů. Dále bych

chtěl rovněž poděkovat zejména panu prof.Ing.Radimíru Novotnému, DrSc., zkatedry staveb

Vysoké školy technické aekonomické vČeských Budějovicích, paní Ing.Běle Stibůrkové, CSc.,

Předmluva k druhému vydání

XVI

stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka XVI


zkatedry konstrukcí pozemních staveb Stavební fakulty ČVUT vPraze apaní doc.ing.arch.

Ing.Zuzaně Peškové, Ph.D., zkatedry architektury Stavební fakulty ČVUT vPraze za velmi

cenné ainspirativní rady akonzultace voblasti, vníž se považuji za – byť delší praxí voboru

snad již alespoň částečně poučeného – stále jen laika. Bez jejich pomoci by komentář nemohl

být vpředkládané podobě vůbec napsán avydán.

Zvláště vysoké ocenění náleží společnosti Wolters Kluwer ČR, a.s., která se vydání této publikace ochotně ujala, zejména pak odpovědné redaktorce PhDr. Bc. Marii Novotné, redaktorce Mgr.Ivě Mrázkové alektorkám JUDr.Anně Kmochové aMgr.Lucii Maršíkové za jejich mimořádnou avytrvalou vstřícnost atrpělivost vcelém průběhu práce na komentáři.

Všechny nedostatky předkládané práce jsou samozřejmě jenom mé vlastní.

Po právní stránce je publikace uzavřena ke dni 1. 1. 2013, pokud jde ovýběr judikatury, pak

k31. 12. 2012 (do částky č.12/2012 SbNSS), výběr literatury je uveden podle stavu, vjakém

byla dostupná k31. 12. 2012.

VPraze dne 8. března 2013 autor

Předmluva k druhému vydání

XVII

stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka XVII


O AUTOROVI

Mgr.Stanislav Malý (nar. 3. 1. 1954)

1973–1978 studium na Právnické fakultě UK vPraze, obor „právo“

1984–1986 postgraduální studium voboru „stavební právo“ na Právnické fakultě

UK vPraze 1979–1989 právník odboru výstavby ONV Praha 9 1989–1990 právník odboru Soustavy vybraných informací pro výstavbu (SVIV)

vČeskoslovenském středisku výstavby aarchitektury vPraze 1990–1991 soukromá poradenská činnost voboru veřejného stavebního práva 1991–1992 vedoucí odboru výstavby asekce územního rozvoje Obvodního úřadu

Praha 5 1992 právník odboru výstavby Magistrátu hl.m. Prahy 1992–1995 vedoucí právního oddělení odboru výstavby Magistrátu hl.m. Prahy vr.1993 člen zkušebních komisí pro autorizační zkoušky do ČKAIT pro obor

„pozemní stavby“ 1995 právník odboru legislativy a koordinace předpisů (odboru koordinačního)

Civilněsprávního úseku Ministerstva vnitra ČR 1996–1999 externí právník odboru výstavby ÚMČ Praha 2 1996–2005 odborný asistent na katedře společenských věd Stavební fakulty ČVUT

v Praze, kde přednášel především veřejné stavební právo a legislativu obcí

aregionů od r.2000 člen České společnosti pro stavební právo

od r.2005 přednáší externě veřejné stavební právo na Lesnické aenvironmentální

fakultě, resp. na Fakultě životního prostředí (od r.2007) České zemědělskéuniverzity v Praze a od r. 2010 rovněž na Fakultě životního prostředí Univerzity

J.E. Purkyně vÚstí nad Labem

2008–2010 pracoval rovněž jako právník vpamátkové inspekci ministerstva kultury

Je autorem publikace Nový stavební zákon skomentářem (1. vyd. Praha: ASPI, 2007)

aspoluautorem publikace Zákon ostátní památkové péči. Komentář (s JUDr.Jiřím

Varhaníkem, Praha: Wolters Kluwer ČR, 2011.

Je rovněž autorem řady článků kproblematice veřejného stavebního právapublikovaných vletech 2003 až 2005 a2011 včasopise Právní rádce (č. 1, 3, 7, 8, 10

a11/2003, č.4, 6, 7, 9 a10/2004 avč. 1–9/2005 kzákonu č.50/1976 Sb. avč.7

a8/2011 kzákonu č.183/2006 Sb.).

XVIII

stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka XVIII


VyBRANé PASÁŽE Z DůVODOVé ZPRÁVy

K ZÁKONU č. 350/2012 Sb.

Předkládaná novela stavebního zákona nemění základní koncepci platnéhostaveb

ního zákona. Cílem novely je zpřesnit úpravu jednotlivých postupů ainstitutů tak,

aby právní úprava územního plánování vpraxi nevyvolávala interpretačníaapli

kační problémy, zjednodušit aracionalizovat některé postupy na úseku územního

plánování. Návrh novely rovněž odstraňuje některé nedůvodné odchylky odspráv

ního řádu jako obecného procesního předpisu (například uzveřejňovánípísemnos

tí, vydávání územně plánovací dokumentace formou opatření obecné povahy),

zpřesňuje znění některých ustanovení a provádí legislativně technické úpravy.

Úprava a zpřesnění jednotlivých ustanovení stavebního zákona by měla přispět ke

snížení administrativní náročnosti postupů na úseku územního plánování. Dostaveb

ního zákona se promítají mezinárodní závazky České republiky, zejména na úseku

posuzování vlivů koncepcí a záměrů na životní prostředí a soustavu Natura 2000

požadavky na informace aúčast veřejnosti při pořizování politiky územního rozvoje

aúzemně plánovací dokumentace. Přitom se jednoznačně definuje vztahkpředpi

sům, které tuto problematiku vnašem právním řádu obecně upravují tak, aby byly

vyloučeny zbytečné duplicity asnížena administrativní náročnost těchto procesů.

Cíle novely stavebního zákona, k jejichž naplnění bylo prováděno hodnocení

dopadů regulace (RIA) na úseku územního plánování, jsou zejména:

– úprava kvalifikačních požadavků pro územně plánovací činnost, zvláštěkvalifi

kačního požadavku vzdělání avýjimek ztohoto požadavku (§ 24 a§ 195),

– zpřesnění úpravy postupů při posuzování vlivů na životní prostředí ana území

Natura 2000 ve stavebním zákoně – posuzování vlivů politiky územníhorozvo

je aúzemně plánovací dokumentace na životní prostředí podle stavebníhozáko

na ve vztahu kpostupům podle zákona č.100/2001 Sb., oposuzování vlivů na

životní prostředí aozměně některých souvisejících zákonů (zákonoposuzová

ní vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů,

– úprava rozsahu azpřesnění způsobu uplatňování předkupního práva (§ 101),

– úprava náhrad za změnu vúzemí (§ 102).

Kodstranění problémů sinterpretací aaplikací právní úpravy na úsekuúzemní

ho plánování, jakož ike snížení administrativní zátěže stím spojené přispívajírov

něž další navrhované změny, které mimo jiné spočívají v:

– odstranění nedůvodných duplicit ve vztahu ke správnímu řádu (napříkladuzveřej

ňování písemností, u vydávání územně plánovací dokumentace formou opatření

obecné povahy),

XIX

stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka XIX


– zpřesnění kompetencí orgánů vykonávajících působnost na úseku územníhoplá

nování,

– zpřesnění a zjednodušení úpravy postupů při pořizování a vydávání politiky

územního rozvoje aúzemně plánovací dokumentace,

– zpřesnění úpravy pořizování regulačního plánu na žádost.

Předkládaný návrh novely na úseku územního rozhodování předevšímupřesňu

je postupy, zejména unových institutů, které zavedl stavební zákon vnávaznosti na

správní řád, které jsou vsoučasné právní úpravě upraveny pouze rámcově. Návrh

novely řeší problémy, které se nepodařilo beze zbytku vyřešit ve výkladové praxi

ametodickým řízením stavebních úřadů.

Jedním zhlavních cílů novely je rozšíření deregulace opřípady, okterýchzhle

diska veřejných zájmů není třeba rozhodovat vúzemním řízení. Cílem novelizace

je isnižování administrativní náročnosti vúzemním řízení, ato vpřípadechzámě

rů, které nevyžadují posuzování vlivu na životní prostředí, arovněž přischvalová

ní nevýznamných záměrů splňujících požadavky právních předpisů, zejménasta

veb sdoplňkovou funkcí kjiž existujícím hlavním stavbám, ato bez výslovného

souhlasu vlastníků sousedních nemovitostí.

Důsledně se provádí vazba na požadavky spojené sinformováním aúčastíveřej

nosti vúzemních řízeních (Aarhuská úmluva), ato rovněž vrámci aplikaceinstitu

tů, které nahrazují územní rozhodnutí. Navrhovaná novela rozšiřuje modelintegra

ce posuzování vlivů vybraných záměrů na životní prostředí vrámci územníhoříze

ní atím vytváří podmínky pro výrazné snížení administrativních nároků připřípra

vě staveb.

Mezi konkrétní cíle, které byly zkoumány ahodnoceny procesem RIA, patří:

– upřesnění postupů při uzavírání veřejnoprávní smlouvy nahrazující územníroz

hodnutí (§ 78a),

– přepracování požadavků na rozhodování ozměně vlivu užívání stavby na území

(§ 81),

– postavení občanských sdružení jako účastníků územního řízení, účast veřejnosti,

– posuzování vybraných záměrů z hlediska vlivů na životní prostředí v rámci

územního řízení (§ 91).

Mezi hlavní cíle změn v rámci novely na úseku územního rozhodování dále

patří:

– rozšíření výčtu případů, pro které se územní rozhodnutí ani územní souhlas

nevyžadují (další deregulace),

– koncepční přepracování formy územního souhlasu aupřesnění postupů při jeho

vydávání,

– zpřesnění postupu při vedení zjednodušeného územního řízení,

– rozpracování procesních kroků při vedení společného územního řízeníastaveb

ního řízení,

– upuštění od veřejného ústního jednání v případech záměrů, které nepodléhají

posuzování vlivů na životní prostředí,

– změna požadavků na uvádění vedlejších účastníků územního řízení a doručování

veřejnou vyhláškou vsouvislosti se záměry, které vyžadují posuzování vlivů naživot

ní prostředí, vpřípadě postupu podle § 91 avřízeních svelkým počtem účastníků,

Vybrané pasáže z důvodové zprávy k zákonu č. 350/2012 Sb.

XX

stavebni_zlom_vinarstvi_zlom.qxd 25.3.13 13:23 Stránka XX


– speciální úprava pro stanovení lhůt pro vydání územního rozhodnutí odchylná od

obecné úpravy správního řádu.

Voblasti stavebního řádu si nová právní úprava klade za cíl sjednoceníproces

ních postupů při ohlašování staveb, při povolování změny účelu užíváníaodstra

nění staveb. Podrobnější je také úprava uzavírání veřejnoprávní smlouvy mezista

vebníkem a stavebním úřadem, která nahrazuje stavební povolení. Připravena je

úprava § 103, tj. výčtu staveb, terénních úprav audržovacích prací, které pro své

provedení nevyžadují ohlášení ani stavební povolení.

Stavební zákon přinesl zcela nový institut autorizovaného inspektora, nabídlsta

vebníkovi možnost nežádat stavební úřad ovydání stavebního povolení, ale uzavřít

smlouvu sautorizovaným inspektorem, který přezkoumá dokumentaci adalšípod

klady potřebné pro povolení stavby ze stejných hledisek jako stavební úřad amůže

vydat certifikát, kterým potvrdí, že lze stavbu provést. Autorizovaní inspektoři se

již ujali své funkce avpraxi se projevily nedostatky rámcové úpravy zkráceného

stavebního řízení. Posouzení stavby autorizovaným inspektorem se proto navrhuje

upravit podrobněji.

Vnávaznosti na programové prohlášení vlády je navrhována změna působností

stavebních úřadů jednotlivých stupňů tak, aby se docílilo optimalizace výkonu

veřejné správy a vytvořily podmínky pro naplnění zásady „jedna stavba – jedno

rozhodnutí – jeden úřad“.

Mezi hlavní konkrétní cíle, které byly zkoumány a hodnoceny procesem RIA

voblasti stavebního řádu, patří:

– optimalizace výkonu veřejné správy ustavebních úřadů vnávaznosti naprogra

mové prohlášení vlády,

– stanovení kvalifikačních požadavků pro výkon činnosti na obecném stavebním

úřadě,

–uohlašovaných stavebních záměrů posílit právní jistotu stavebníka vydáním

písemného souhlasu stavebního úřadu astanovit podmínky pro možnoststaveb

ního úřadu usnesením rozhodnout, že oohlášené stavbě povede stavební řízení

avydá rozhodnutí,

– upřesnění postupu stavebníka a stavebního úřadu při uzavírání veřejnoprávní

smlouvy nahrazující stavební povolení,

– zpřesnění postupů autorizovaného inspektora při posuzování stavby, zvýšení

ochrany osob, které by byly účastníky stavebního řízení, řešení účinkůoznáme

ní stavby aingerence stavebního úřadu,

– přispět kprávní jistotě žadatelů údajů opoloze, podmínkách napojení,podmín

kách ochr



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist