načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Squaty a jejich revoluční tendence - Vladimír Růžička

Squaty a jejich revoluční tendence

Elektronická kniha: Squaty a jejich revoluční tendence
Autor:

Obsazování prázdných domů (squatting) se odpradávna odehrává všude na světě, ale ve své specifické podobě, včetně nové formy protestu, se dostalo do Čech až po roce 1989. Bývá ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  139
+
-
4,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: TRITON
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF, EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 207
Rozměr: 21 cm
Úprava: 8 stran barev. obr. příl. : ilustrace , portréty, faksim.
Vydání: Vyd. 1.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-725-4859-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Kniha nabízí deskripci a analýzu českého squattingu se zaměřením na jeho vztah k alternativní kultuře, subkulturám a extremismu. Squatting, obsazování prázdných nemovitostí, se po roce 1989 začal vyskytovat také u nás. Jedná se o sociální jev spjatý s alternativním způsobem života, subkulturou, protestem proti stávající politické a sociálně-kulturní situaci. Ladronka a trojská vila Milada, dva nejznámější pražské squaty, vstoupily díky médiím do povědomí veřejnosti. Ve skutečnosti existovalo (existuje) squattů daleko více. Proč, co vede squattery k obsazování nemovitostí, střety s úředníky a policií? Patří squatting skutečně mezi extremistická hnutí? Má blíže k anomii (pocity nezařazenosti a bezradnosti), anebo lze zde najít sociální, kulturní a sociální aspekty? - To se snaží zachytit nezávislý publicista V. Růžička ve své knize. Odborný text se prolíná s reportérskými zkušenostmi autora, autentickými výpověďmi squatterů, včetně standardizovaných rozhovorů z vily Milada, novinovými články, manifesty, fotografiemi a obrazovou dokumentací. Analýza squattingu je podána na politologické a sociokulturní bázi, doplněné o legislativně-právní pohled. V závěru knihy je uveden přehled squatterských komunit u nás i v zahraničí, odkazy na literaturu, texty a internetové stránky věnované squattingu.

Popis nakladatele

Obsazování prázdných domů (squatting) se odpradávna odehrává všude na světě, ale ve své specifické podobě, včetně nové formy protestu, se dostalo do Čech až po roce 1989. Bývá spojováno s řadou problémů jak pro samotné squattery, tak pro městská zastupitelstva, policii i soudy. Autor nabízí ve své knize především pohled na domácí, českou scénu, okrajově srovnává další subkultury a squaty v okolních státech. Spojením sociologicko-politologického textu s autentickými výpověďmi a bohatým doprovodným materiálem (fotografie, korespondence, manifesty atd.) se dostává čtenáři do rukou žánr, jenž slučuje odborný text s reportérskými zkušenostmi autora a vytváří tak formu, která jistě uspokojí široké spektrum čtenářů.

Předmětná hesla
squatting -- Česko
squaty -- Česko
Squatteři -- Česko
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

TRITON

Praha/Kroměříž

0607 Triton kniha - Squaty a jej1 10607 Triton kniha - Squaty a jej1 1 12.12.2006 11:27:4612.12.2006 11:27:46


0607 Triton kniha - Squaty a jej2 20607 Triton kniha - Squaty a jej2 2 12.12.2006 11:27:4712.12.2006 11:27:47


Vlastimil Růžička

Squaty a jejich revoluční tendence

0607 Triton kniha - Squaty a jej3 30607 Triton kniha - Squaty a jej3 3 12.12.2006 11:27:4712.12.2006 11:27:47


0607 Triton kniha - Squaty a jej4 40607 Triton kniha - Squaty a jej4 4 12.12.2006 11:27:4712.12.2006 11:27:47


Squaty

a jejich

revoluční

tendence

TRITON

Vlastimil Růžička

0607 Triton kniha - Squaty a jej5 50607 Triton kniha - Squaty a jej5 5 12.12.2006 11:27:4712.12.2006 11:27:47


© Vlastimil Růžička, 2006

Cover © Renata Brtnická, 2006

© TRITON Praha/Kroměříž, 2006

Foto: autor; archiv squatterů

ISBN 80-7254-859-X

Nakladatelství Triton Praha/Kroměříž, Vykáňská 5, 100 00 Praha 10

www.triton-books.cz

Vlastimil Růžička

Squaty a jejich revoluční tendence

Tato kniha ani žádná její část nesmí být kopírována,

rozmnožována ani jinak šířena bez písemného souhlasu vydavatele.

0607 Triton kniha - Squaty a jej6 60607 Triton kniha - Squaty a jej6 6 12.12.2006 11:27:4712.12.2006 11:27:47


§ 249a odst. 1 a 2 trestního zákona

Squatting je neoprávněný zásah do práva bytu, domu nebone

bytového prostoru:

1. Kdo protiprávně obsadí nebo užívá dům, byt nebonebyto

vý prostor jiného, bude potrestán odnětím svobody až na dvě

léta nebo peněžitým trestem.

2. Stejně bude potrestán, kdo oprávněné osobě v užívánído

mu, bytu nebo nebytového prostoru neoprávněně brání.

„...Nejsme žádná sekta, jak by si někdo mohl po proprání

hlavy televizními braky představovat. Každému je dopřáno

maximální soukromí. Je úžasné vidět fungující společenství

nebo se účastnit společné večeře, ke které se scházejí obyva

telé celého domu v dnešním navzájem se odcizujícím světě.

Každý squat je něčím specifický, v každém fungují nějaké

společné vztahy, přesto se dá říci, že cíleným obsazováním

domů vzniká okruh lidí, dá se říci hnutí, kde funguje v plné

míře princip solidarity. Boj o jeden squat je zároveň bojem

o osud všech ostatních. Lhostejnost tu nepřichází v úvahu...“

„...Žijeme v zajetí systému, jenž nás každodenně drtí jako

rozjetý stroj. A my se snažíme být zrnky písku v naději, že se

ten stroj jednou zadře...“

squatteři z Milady

Squatting znamená obsazování prázdných domů. Je tadyod

pradávna, ale ve své specifické podobě (včetně nové formy

protestu) se dostal do Čech se zpožděním – až po roce 1989.

Ačkoli ve světě měl poměrně silnou pozici, v Čechách povstal

takřka z ničeho...

0607 Triton kniha - Squaty a jej7 70607 Triton kniha - Squaty a jej7 7 12.12.2006 11:27:4712.12.2006 11:27:47


1. Politologové, sociologové, právníci . . . . . . . . . . . . . 10

1.1. Stručný úvod do problematiky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

1.2. Struktura práce, metodologie a výzkumné otázky . . . . 11

1.3. Subkultury v českém politickém prostředí . . . . . . . . . . . 12

1.4. Politologické vymezení squattingu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14

1.5. Historie a současnost squattingu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

1.6. Sociokulturně angažovaný squatting . . . . . . . . . . . . . . . . 19

1.7. Politické pozadí squattingu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

1.8. Právní a sociologické aspekty squattingu . . . . . . . . . . . . 24

1.9. Komunikace squatterů se státem a municipalitou . . . . 28

1.10. Postoje úřadů u nás a v ostatních zemích . . . . . . . . . . . . 30

1.11. Hrozba extremismu a protiextremistická politika . . . . 32

1.12. Radikální a extremistické skupiny . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36

1.13. Spory o vládní definici extremismu . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

1.14. Občanská společnost, krize modernity, anomie . . . . . . 43

1.15. Závěr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

2. Squatteři a jejich sympatizanti . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

2.1. Rozhovory ve vile Milada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

2.2. Rozhovor se Slavomírem Tesárkem,

duší squatu Milada . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

2.3. Původní projekt kulturně-sociálního centra Milada . . . 78

2.4. Básnická tvorba na Miladě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84

3. Manifesty squatterů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

3.1. Manifest Obsaď a žij . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

3.2. Zlatý věk squattingu (součást manifestu) . . . . . . . . . . . 100

3.3. Příčiny a podstata squattingu (součást manifestu) . . . 107

4. Manifesty anarchistů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116

4.1. Manifest Žádné byty, žádný smír . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116

OBSAH KNIHY

0607 Triton kniha - Squaty a jej8 80607 Triton kniha - Squaty a jej8 8 12.12.2006 11:27:4712.12.2006 11:27:47


9

4.2. Proti státu a kapitalismu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118

4.3. Za svobodnou společnost.

Cesta ke svobodě a sociální spravedlnosti . . . . . . . . . . . 119 5. Policie a ministerstva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 5.1. Zpráva MV ČR 2005 o extremismu . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 5.2. Zpráva Policie ČR, správa hl. m. Prahy,

I. sekce kriminální služby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 5.3. Dokumentační středisko pro lidská práva . . . . . . . . . . 128 5.4. Výzkum: Institut pro kriminologii a sociální prevenci . 132 6. Legendární squat Ladronka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 6.1. Zprávy z tisku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .133 6.2. Rozhovor s Romanem Laubem, duší squatu Ladronka . . 137 7. O hodnotách svobody a útlaku . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 7.1. Rozhovor s Ondřejem Slačálkem,

duší české anarchie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 7.2. Squatting jako předvoj revoluce

(druhá část rozhovoru) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 8. Squatterské komunity a jejich stručná historie 176 8.1. Praha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176 8.2. Brno . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192 8.3. Další česká města . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194 8.4. Slovensko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200 8.5. Některé další zahraniční squaty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202 9. Odkazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 9.1. Odborná literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 9.2. Texty na internetových stránkách . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206 9.3. Internetové stránky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207

0607 Triton kniha - Squaty a jej9 90607 Triton kniha - Squaty a jej9 9 12.12.2006 11:27:4812.12.2006 11:27:48


10

1. POLITOLOGOVÉ, SOCIOLOGOVÉ,

PRÁVNÍCI...

1.1. Stručný úvod do problematiky

Hodnota svobody, práva a demokracie bývá častým tématem

diskusí, méně se však probírají v souvislosti s tzv. alternati

vami, které existují mimo rámec oficiálních struktur; jako

typy sociálních vztahů, jež se mohou někdy transformovat

v občanská sdružení či politická hnutí, často označovaná ja

ko extremistická, přičemž pojmy politická strana a zájmová

organizace (sdružení) se v politologické literatuře mnohdy

sémanticky překrývají

1)

a označení extremistická bývá spor

né.

2)

Předmětem kritiky alternativců může být nepřiměřený

nátlak establishmentu, masovost, komercionalizace, podbí

zení se diktátu trhu či globalizace světa. Obranou, jak dostát

závazkům svobody a nezávislosti, pak bývá nonkonformní

vzdor či tvorba subkultury jakožto souboru specifických no

rem, hodnot, vzorců chování a životního stylu v rámci širšího

společenství lidí. Důležitým znakem je viditelné odlišení od

kultury dominantní.

Zatímco některé subkultury procházejí vývojem a proměňují

se (např. underground), jiné mají tendenci vytvářet hranice,

které zabezpečují udržení a jistou ochranu společenství. Mo

hou být rovněž spojovány s problémy, jež nazýváme anomií,

tedy s pocity nezařazenosti a bezradnosti, které vznikají jako

1)

Např. FIALA, P.: Definice zájmových skupin, in Politologický časopis, 6, č. 1.

2)

Např. KELLER, J. (podrobněji ve stati 2.1. této práce).

0607 Triton kniha - Squaty a jej10 100607 Triton kniha - Squaty a jej10 10 12.12.2006 11:27:4812.12.2006 11:27:48


11

následek modernizace. Mohou, a nemusejí se profilovat jako

politické strany, zájmové organizace či občanská sdružení.

Vždy však odrážejí stav majoritní společnosti, její vnitřní sta

bilitu a demokracii.

1.2. Struktura práce, metodologie

a výzkumné otázky

Cílem této práce je deskripce a analýza subkultur v Českére

publice s užším zaměřením na vztah squattingu, extremismu

a anomie vůči majoritní demokratické společnosti. Text jeroz

dělen do vzájemně provázaných skupin, včetně rozhovorů,an

ket, článků, novinových zpráv, manifestů, oznámení, obrazové

dokumentace a nejrůznějších poznámek.

V první části se pohybuji v teoretické rovině s důrazem napo

litologickou analýzu subkultur a vymezení fenoménu squat.

Druhá část by se dala nazvatlegislativněrávní; sledujiposto

je úřadů u nás a v ostatních zemích s akcentem na liberální

Holandsko. Třetí část se zabývá obranou společnosti předex

tremismem a politickým radikalismem. Vycházím z poznatků,

že český squatting je širokým spektrem politických názorů,

kde převažují levicové postoje, většina jeho sympatizantů se

hlásí k anarchismu. Součástí práce je rovněž konkrétní šetře

ní v pražské vile Milada na bázi standardizovaných rozhovorů.

Vyhodnocení (bytová otázka, politický aspekt, bezdomovec

tví, umělecká a sociální centra atd.) slouží k doplňkové ana

lýze postojů a k potvrzení (či vyvrácení) zmíněných hypotéz.

Souhrnem dat pak odpovídám na tři základní otázky:Ohrožu

je squatting demokracii v České republice? Lze ho zařaditme

zi extremistická hnutí? Má blíže k teorii anomie, či má jiné

politické, kulturní a sociální aspekty?

Co se týče pojmů vymezujících politickou oblast, volím pro

tento případ (částečně) normativně-ontologický přístup,kte

rý je mi bližší svou orientací na kvality a hodnoty. Politický řád

0607 Triton kniha - Squaty a jej11 110607 Triton kniha - Squaty a jej11 11 12.12.2006 11:27:4812.12.2006 11:27:48


12

v něm tvoří podstatný předpoklad dobrého života, politická

věda je pojímána jako součást praktické filozofie (Schlosser,

Stammen 2000: 34). Další část práce je věnována názorům

squatterů; je složena převážně z rozhovorů, manifestů, no

vinových článků, ukázek projektů jednotlivých center, trest

ních oznámení, dílčích poznámek, včetně fotografií, plakátů

a pozvánek na nejrůznější akce. Závěr patří seznamu squatů

v Čechách, na Slovensku i ve světě, včetně dalších kontaktů,

odkazů na literaturu a internetové stránky.

1.3. Subkultury v českém politickém prostředí

Subkultura je pozoruhodný fenomén, jenž se prolíná domno

ha oblastí společenských věd, ať už je to sociologie, politologie

či samotná teorie kultury, která o ní hovoří jako o alternativní

kultuře – pevné a nedílné součásti kultury oficiální.Politolo

gie se na ni odvolává v době nepokojů (mladá „zlobivá“avant

garda)

3)

a často jí dává nálepku extremistická. Sociologie ji

zkoumá jako specifický soubor norem, hodnot, vzorcůchová

ní a životních stylů charakterizujících určitou skupinu v rámci

širšího společenství, jehož je tato skupina součástí (Giddens

1999: 38).

Anthony Giddens, britský sociolog zabývající se dějinami so

ciologie, zavádí pojem deviantní subkultura a chápe ji jako

soubor norem a hodnot, které se podstatně odlišují od norem

a hodnot uznávaných v kultuře většinové – jako příklad uvádí

kult hnutí Haré Kršna (Giddens 1999: 186).

Respektuje přitom

národní kultury a odmítá etnocentrismus.

Pro politologii je důležitým aspektem to, že se nutně nemusí

jednat o tzv. podzemní konstrukci nových zákonů a hodnot

směřujících k ozbrojené revoluci. Nicméně při přechodu

3)

Označení, které se objevuje v prvorepublikovém tisku, zvláště v souvislosti

s pouličními nepokoji.

0607 Triton kniha - Squaty a jej12 120607 Triton kniha - Squaty a jej12 12 12.12.2006 11:27:4812.12.2006 11:27:48


13

k demokracii mají subkultury nepochybně své opodstatnění.

Příkladem budiž někdejší Československo.

V rozsáhlém projektu s názvem Alternativní kultura

4)

označu

je sociolog, vedoucí výzkumného týmu, Josef Alan,subkultu

ry jako formu odporu vůči režimu a jeho institucím, přičemž

hovoří o jejich odlišné motivaci a struktuře. Krajní pól před

stavoval podle jeho slov underground, který byl nesenodmí

táním a ignorováním totalitního režimu, druhým nosnýmpó

lem byl disent, jenž se orientoval na intelektuální aktivity are

flexi myšlenkových (filozofických, vědeckých, ideologických

aj.) proudů, na kritickou analýzu reálné společenské situace

a jejích politických souvislostí a později i na politickou praxi

(Alan a kol. 2001: 19).

Subkultury se zcela přirozeně objevují i v demokratickéspo

lečnosti; příkladem může být právě squatting, který se v Če

chách prosazuje v masové míře až na počátku devadesátých

let.

Těžištěm odporu je v současné době komerce, diktát trhu,

teror establishmentu a plíživá globalizace. Mladé demokra

tické státy tak daleko častěji čelí tomu, co Emile Durkheim

nazývá anomií, tedy společenskou situací, v níž bylyzpochyb

něny panující normy a existující hodnoty. Dosavadní způsoby

orientace ztrácejí závaznost a skupinová morálka je otřesena,

stejně jako sociální kontrola (Durkheim 1998: 6).

Další z řady sociologů, R. K. Merton, pak označuje anomii jako

„americké dilema“. V době, kdy tvořil svou teorii, si i nejniž

ší vrstvy osvojily představu, že materiálního úspěchu lze ve

svobodné zemi dosáhnout vlastními silami. Později však po

dle jeho názoru lidé poznávají, že jejich síly narážejí na reálné

danosti společnosti rozdělené na sociální vrstvy. Následkem

anomie může jedinec prožívat pocity osamocenosti, bezmoci,

dezorientace, nejistoty a frustrace (Merton 2000: 22).

4)

Projekt s podporou Grantové agentury ČR č. 403/99/0885. První

syntetizující práce vymezující fenomén tzv. alternativní, tj. neoficiální,

podzemní kultury v českých zemích v letech 1945−1989.

0607 Triton kniha - Squaty a jej13 130607 Triton kniha - Squaty a jej13 13 12.12.2006 11:27:4812.12.2006 11:27:48


14

Vyústění marných snah o zařazení do společnosti, stav ne

usazení právních a společenských norem může vést (mimo

jiné) v případě České republiky k extremismu, squatterství

či k jiným formám subkultur, které obsahují široké spektrum

politických názorů. Levicoví aktivisté vidí řešení v revoluční

změně režimu; ve svržení kapitalismu a opětovném nastolení

socialismu, či nejlépe komunismu. Hovoří o posílení rolestá

tu. Anarchisté naopak opovrhují jakýmkoli státem a preferují

volná utopistická společenství. Anarchoautonomisté sevýraz

ně zapojují do protestů vůči pokračující globalizaci světa, trápí

je otázky globálního oteplování, migrace a týrání zvířat atd...

1.4. Politologické vymezení squattingu

Squatting se v politologické literatuře příliš nevyskytuje, apo

kud se objeví, zpravidla dostává nálepku extremistický, při

čemž je podle mého soudu pojímán spíše jako určité zájmové

sdružení než jako reálná extremistická hrozba.

5)

V knizePoli

tický extremismus a radikalismus v ČR v příspěvkuExtremis

mus a stigmatizace sociolog Jan Keller varuje: „Nálepkazača

la být udělována všem nepohodlným či jen málo loajálním

postojům. Současně se začalo termínu extremismus užívat

záměrně s termínem terorismus“

(Fiala a kol. 1998: 75). Jeho

obavy spočívají v cílené stigmatizaci odpůrců, ve stavu věcí,

kdy rozhodují o tom, kdo je a kdo není extremista, pouze ti,

kteří momentálně kontrolují zpravodajské služby. V případě,

že je nebude kontrolovat nikdo, budou o tom rozhodovat ony

samy (Fiala a kol. 1998: 78).

Také squatteři se bouří proti nálepce extremistů a trvají na

tom, že jde o životní filozofii, o otevřené sociálněolitické

hnutí, které nemá vyhraněnou a jednotnou ideologii. Pouka

zují i na to, že řada squatů (zvláště ve světě) je výrazněapolitic

5)

Vycházím z výzkumu Institutu pro kriminologii a sociální prevenci

(viz s. 132).

0607 Triton kniha - Squaty a jej14 140607 Triton kniha - Squaty a jej14 14 12.12.2006 11:27:4812.12.2006 11:27:48


15

ká.

V časopise Československé anarchistické federace (ČSAF)

s názvem Existence (roč. 4., č. 1/1999) však uvádějí: „Squatting je hnutí, kde lidé nebojují jen za své ideály a vize, ale

přímo za svůj životní prostor. Squaty jsou útočištěm odpůrců

systému. Stávají se katalyzátorem odporu, předvojemrevoluce, která zajistí politickou a hospodářskou spravedlnost asamosprávu a v neposlední řadě i důstojné bydlení pro všechny, nejen pro ty, co si to mohou dovolit. Squatting je boj tady

a teď, stává se předvojem sociální revoluce.“

6)

Později tuto

tezi, která byla uvedena i na starších internetových stránkách

vily Milada, dementují a nahrazují ji jiným vyjádřením, jakousi

obhajobou squattingu.

Ve většině zemí Evropské unie není extremismus (ani squatting; zde s výjimkou Holandska) právně definován a jehopolitologické vymezení je podle mého názoru velmi vágní.Současná politologie vnímá extrém jako krajní úchylku odzavedených společenskoolitických norem. Extremismem jsou na

základě odborných kritérií ve vzájemné spojitosti individuální

postoje, skupinová a organizovaná veřejná činnost, politické

subjekty i subkultury, produkce tiskovin a nakladatelství.

Extremistické uvažování je spojováno výhradně s opozicí vůči

etablovanému politickému systému a s formami kombinace

legálních a nelegálních praktik odpůrců, včetně násilí. Nejsou pevně stanoveny hranice mezi extrémními a radikálními

projevy a subjekty. Stávající právní úprava v České republice

pak neposkytuje potřebný manévrovací prostor pro efektivní

postup státních orgánů vůči těmto projevům odporu (Danics

2003: 12–15).

Většina squatů u nás působí podle materiálů Policie ČR

7)

nelegálně, jiné si naopak zakládají na svém vyvzdorovanémrenomé občanského sdružení. Nicméně podle platného právního

6)

Citováno ze starých internetových stránek www.milada.s.cz, originál na www.csaf.cz/casopisy. 7)

Další materiály Policie ČR (www.mvcr.cz/policie).

0607 Triton kniha - Squaty a jej15 150607 Triton kniha - Squaty a jej15 15 12.12.2006 11:27:4812.12.2006 11:27:48


16

řádu platí pro registraci občanských sdružení stejná pravidla

jako pro politické strany a hnutí (s výjimkou jejich rozpuštění).

Podle zákona (č. 83/1990 Sb.) o sdružování občanů nesmějí

sledovat následující cíle: popírání nebo omezování osobních,

politických nebo jiných práv občanů pro jejich národnost,pohlaví, rasu, původ, politické nebo jiné smýšlení, náboženské

vyznání a sociální postavení. Rozněcování a nesnášenlivost

z těchto důvodů, podpora násilí nebo jiné porušování ústavy

a zákonů.

8)

Rovněž jsou zakázána ozbrojená sdružení čisdružení s ozbrojenými složkami. Občanská sdružení může rozustit Ministerstvo vnitra ČR, pokud vykonávají činnost vrozoru se zákonem. Proti tomuto rozhodnutí lze podat opravný prostředek k Nejvyššímu soudu ČR. Zákon č. 83/1990 Sb.

nikterak nespecifikuje, k jakým účelům je možné občanské

sdružení zakládat (Danics 2003: 47–48).

V případě squatu je třeba rozlišovat občanská sdružení, která

byla založena ad hoc, např. na obnovu bytové jednotky; dále ta,

která se později etablovala spíše jako politická hnutí, a ta,která se deklarují jako apolitická kulturní a umělecká centra (viz

závěrečný přehled). Je to důležité i z hlediska funkcepolitického systému, do něhož zájmové skupiny (občanská sdružení) neodmyslitelně patří. G. A. Almondem

9)

navržené arozpracované kategorie vstupů a výstupů si všímají na funkci vstupů

politické socializace, artikulace zájmů, agregace (spojování)

zájmů a politické komunikace; na funkci výstupů pak tvorby

pravidel – norem, aplikace těchto pravidel a norem a jejich

posuzování (Říchová 2000: 65–68). Žádný politický systém by

nemohl fungovat (resp. demokratická společnost) bez těchto

prvků; je tedy legitimním právem každého občana podílet se

na charakteru společnosti. Interpretace fungování a dopadu

zprostředkování zájmů je však záležitostí kontextuální, tedy

8)

Citováno podle ipravnik.cz. 9)

Americký politolog, jeden z hlavních představitelů strukturně-funkcionální analýzy (ŘÍCHOVÁ 2000: 62).

0607 Triton kniha - Squaty a jej16 160607 Triton kniha - Squaty a jej16 16 12.12.2006 11:27:4912.12.2006 11:27:49


17

musí vždy vycházet z charakteru společnosti, v níž zájmové

skupiny působí.

Squatting tudíž naráží na základní problém a jehopolitologic

ké vymezení jako celku je poněkud složité. V každém případě

je třeba vycházet z jednotlivých komunit, které fungují jako

občanská sdružení, a sledovat jejich reálné cíle (viz dále vtex

tu). Třebaže squatting nemá obecně vyhraněnou a jednotnou

ideologii, poukazuje v mnoha případech pouze na problémy

tzv. nebydlících deklarované v manifestu Obsaď a žij

10)

,větši

na obyvatel squatu patří podle vlastního šetření k anarchistům

a anarchoautonomům, kteří se výrazně zapojují do protestů

proti pokračující globalizaci světa; obě skupiny se ostřevyme

zují vůči kapitalismu.

Nevyjasněná terminologie se objevuje i ve zkoumání repre

zentace zájmů, a to v případě rozlišení pojmů politická strana

a zájmová organizace. Upozorňují na to Petr Fila a Maxmilián

Strmiska ve svých textech a dodávají, že v mnoha případech se

dokonce sémanticky setkávají (Fiala, Strmiska 1998: 36–38).

Slovenský politolog Ján Sopóci použil jako jedno z možných

typologických hledisek kritéria ekonomická a neekonomic

ká. Mezi první zájmové skupiny zařadil například odborové

organizace, organizace zaměstnavatelů a sdružení výrobců,

průmyslové a obchodní komory. Do druhého začlenil ekolo

gické, kulturní a náboženské organizace. Politickými se stávají

takové zájmy, které nelze posoudit jinak než mocensky, pro

střednictvím politické moci nebo politického vlivu vespoleč

nosti, prostřednictvím politických institucí (Sopóci 2001: 15).

Společnost v tom nejširším pojetí obsahuje mnoho systémů

sociálních, a to i v neorganizované podobě, které jednotlivě

identifikují užší aspekty sociálních vztahů mezi biologickými

osobami tvořícími společnost (Říchová 2000: 51).

10)

Manifest Obsaď a žij (http://squat.net/praha/stahuj/obsad.php).

0607 Triton kniha - Squaty a jej17 170607 Triton kniha - Squaty a jej17 17 12.12.2006 11:27:4912.12.2006 11:27:49


18

1.5. Historie a současnost squattingu

Čím je tedy squatting a co znamená toto podivné slovo? An

glický slovník nám nabízí hned několik výrazů, a sice: sezení

na bobku, v jakémsi podřepu či tureckém sedu nebo (vkon

textu) dřepět a nic nedělat, nastěhovat se do prázdného do

mu, usadit se na půdě obce s nadějí, že získám právní nárok na

opuštěný prostor.

11 )

Podle materiálů zveřejněných na internetových stránkách

vily Milada

12)

k nám dorazil squatting „ze Západu“. Prvními

squattery byli s největší pravděpodobností lidé, kteřízakláda

li farmy na neobsazeném území Severní Ameriky v 19. století,

v době bojů mezi Severem a Jihem. Jiné zdroje, napříkladPe

ter Jachimiak z University of Glamorgan, specialista na britské

subkultury

13)

, se zmiňují o diggers (1949), kteří obsadili kopec

Svatého Jiří, založili zde vlastní farmu a podporovali skupiny,

jež usilují o svobodný, soběstačný a vegetariánský život.

Největší rozmach ovšem zažívá squat v šedesátých letech,

v době hippies.

14)

Jisté oživení následovalo také v sedmdesá

tých letech díky anarchistům, kdy squat získával politickýná

boj; v devadesátých letech se pak objevují stoupenci tzv.anar

choautonomního hnutí

15 )

, které sdružuje nejen anarchisty, ale

také ekology, přívržence nové levice, bojovníky za práva zví

řat, feministky a antifašisty. Odvolávají se na ně i zástupci vily

11 )

Websterův anglický výkladový slovník nabízí celou škálu dalších významů.

12)

Historie squatu je podrobně vypracována na internetových stránkách vily

Milada.

13)

Peter Jachimiak je specialistou na britské subkultury University of

Glamorgan (http://www.glam.ac.uk/hass/staff/personal_pages/research/

jachimiak_peter.php).

14 )

Hnutí hippies zavrhovalo blahobyt, konformitu, oficiální kulturu

a morálku. Jedná se o revoltu proti přeorganizované a přetechnizované

společnosti kolektivním životem.

15 )

Anarchoautonomní hnutí vzniklo v osmdesátých letech v Německu ve

spojitosti s tamním anarchistickým prostředím. Hlavním úkolem je vytváření

samosprávných skupin a zón ve společnosti. Podrobněji FIALA a kol. 1999:

170−174.

0607 Triton kniha - Squaty a jej18 180607 Triton kniha - Squaty a jej18 18 12.12.2006 11:27:4912.12.2006 11:27:49


19

Milada; na svých internetových stránkách zmiňují též český

underground a historii obsazování prázdných domů v ČR. Za

zmínku stojí např. aktivity organizace Černá rukaspisovate

lů Haška a Sauera. Ta se údajně zabývala vyhledávánímprázd

ných prostor, s nimiž majitelé spekulovali, obsazovala je apře

dávala dělnickým rodinám. Majitel, který porušoval zákon, si

prý nedovolil volat policii.

Současný český squatting už není tak idylický. První komunou

mladých lidí byl zřejmě Dům u divého muže v Praze napočát

ku devadesátých let, následovaly další (Ladronka, Milada, Pa

pírna či Buďánka), obsazovaly se domy v Brně (Nová zahrada,

Kociánka), Teplicích, Trutnově, ve Dvoře Králové (podrobněji

v závěrečném výčtu). V letech 1990–2004 u nás došlo po dle

záznamů squatterů k více než třiceti pokusům o obsazení

dlouhodobě neužívaných objektů. Magistrát hlavního města

Prahy registruje v roce 1999 asi 4000 neobydlených domů

a nevyužitých objektů. Obsazování se v letech 1990−2004ak

tivně účastnilo kolem 350 mladých lidí; se svými nároky však

u Policie ČR a magistrátu zpravidla neuspěli.

Co se týče světa, lze hovořit o masovějším squattingu s větší

mi úspěchy týkajícími se legalizace, a hlavně s větší kulturou

dialogu mezi městem a alternativci. Za všechny uveďme ale

spoň dnes již legální berlínský Tacheles, amsterodamskýNie

wumarkt či pařížský Les Frigois. Tyto příklady svědčí o tom, že

konfrontační a represivní politiku lze bez větších problémů

nahradit dohodou. Nutno však dodat, že v případě zahranič

ních squatů se jedná spíše o kulturní a umělecká centra.

1.6. Sociokulturně angažovaný squatting

Klasický squatting lze považovat za sociální jev, který se opírá

o nejrozmanitější individuální motivaci a sleduje nejrůznější

cíle. Podle již zveřejněných zdrojů je možno situaci zobecnit

v závislosti na několika hlavních motivech: prvním je řešení

0607 Triton kniha - Squaty a jej19 190607 Triton kniha - Squaty a jej19 19 12.12.2006 11:27:4912.12.2006 11:27:49




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist