načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Správní věda - Dušan Hendrych

Správní věda
-7%
sleva

Kniha: Správní věda
Autor:

Vysokoškolská učebnice systematicky vysvětluje instituty veřejné správy, historii jejího studia, charakter úkolů veřejné správy a zásady jejich transformace do organizačních struktur, ... (celý popis)


hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Wolters Kluwer ČR
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 29.04.2003
Počet stran: 196
Jazyk: česky
ISBN: 978-80-8639-586-9
EAN: 9788086395869
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Vysokoškolská učebnice systematicky vysvětluje instituty veřejné správy, historii jejího studia, charakter úkolů veřejné správy a zásady jejich transformace do organizačních struktur, rozhodovací procesy ve veřejné správě, organizaci a principy výstavby veřejné správy, personální zabezpečení výkonu veřejné správy, kontrolu a hodnocení veřejné správy. Zvláštní pozornost je věnována výstavbě a reformě české veřejné správy, učebnice je vhodná pro školy se zaměřením studia na správu a management a je účelným doplňkem studia správního práva na právnických fakultách.

Související tituly dle názvu:
Správní právo. Obecná část, 9. vydání Správní právo. Obecná část, 9. vydání
Hendrych Dušan
Cena: 930 Kč
Správní věda. Teorie veřejné správy Správní věda. Teorie veřejné správy
Pavlík Marek, Hendrych Dušan, Kavěna Martin
Cena: 387 Kč
Dušan Kuzma architekt Dušan Kuzma architekt

Cena: 167 Kč
Dušan Benický Dušan Benický
Pišútová Irena, Pastieriková Marta
Cena: 1144 Kč
Dušan Vicen - Hry Dušan Vicen - Hry

Cena: 272 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

5

OBSAH

Úvod. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

Kapitola I. Správa a její klasifikace

1 Správa a veřejná správa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

2 Klasifikace správy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

2.1 Obecně ke klasifikaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

2.2 Veřejná správa ve smyslu materiálním

a formálním . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

2.3 Veřejná správa a management. . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

2.4 Druhy veřejné správy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

Kapitola II. Historie studia veřejné správy

1 Kameralistika a policejní věda. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

2 Správní právo a správní věda. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

3 Studium veřejné správy v USA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

4 Poválečný vývoj v Evropě. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36

Kapitola III. Vymezení správní vědy . . . . . . . . . . . . . . . . . 43

1 Správní věda nebo správní vědy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43

2 Předmět správní vědy a její vymezení. . . . . . . . . . . . . . 47

2.1 Předmět správní vědy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

2.2 Vymezení správní vědy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 3 Metody správní vědy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 4 Správní politika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 5 O transformaci, reformě a modernizaci

veřejné správy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54

5.1 Transformace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54

5.2 Reforma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55

5.4 Modernizace veřejné správy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

6 Dobrá správa a její organizační předpoklady. . . . . . . . 61


Obsah

6

Kapitola IV. Činnost veřejné správy

1 Obecně k činnosti. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64

2 Úkoly veřejné správy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65

2.1 K pojetí a obsahu veřejných úkolů . . . . . . . . . . . . . . 65

2.2 K systematice úkolů veřejné správy . . . . . . . . . . . . . 67 2.3 Transformace úkolů do organizačních

struktur. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69

2.4 Plánování úkolů. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70

2.5 Problémy spojené s nárůstem veřejných úkolů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 3 Formy správní činnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 3.1 Obecně o formách správní činnosti . . . . . . . . . . . . . . 77

3.2 Právní předpisy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78

3.3 Statutární předpisy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 3.4 Vnitřní předpisy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 3.5 Opatření obecné povahy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82

3.6 Správní akty (rozhodnutí) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 3.7 Veřejnoprávní smlouvy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85

3.8 Jiné formy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 4 Rozhodování ve veřejné správě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87

4.1 Úvodní poznámka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87

4.2 Základní pojmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88

4.3 Typy a modely rozhodování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 4.4 Správní řízení. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 Kapitola V. Organizační výstavba 1 K historii veřejné správy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103

1.1 Rakouská monarchie 1848–1918 . . . . . . . . . . . . . . 103

1.2 Československá republika 1918–1938 . . . . . . . . . . 109

1.3 Česko-Slovenská republika 1938–1939 . . . . . . . . . 111

1.4 Protektorát Čechy a Morava 1939–1945 . . . . . . . . . 112

1.5 Československo 1945–1948 . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113

1.6 Období československého státu 1948–1989 . . . . . . 113

2 K pojmu organizace. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117


Obsah

7

3 Organizační principy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118

4 Organizační moc . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125

5 Organizační modely. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126

5.1 Základní členění . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126

5.2 Hierarchický model . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126

5.3 Základní varianty hierarchického modelu

organizace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 5.4 Participační model . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132

5.5 Konzultativní model

(skupinové struktury). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 6 Organizace české veřejné správy . . . . . . . . . . . . . . . . . 134

6.1 Ústavní základy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134

6.2 Základní uspořádání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136

6.3 Nositelé a vykonavatelé české veřejné

správy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137

6.4 Nejvyšší orgány . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141

6.5 Organizace státní správy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143

6.6 Samospráva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148

6.6.1 Územní samospráva. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148

6.6.2 Zájmová samospráva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157

6.7 Ostatní veřejná správa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158 Kapitola VI. Pracovníci ve veřejné správě 1 Úvodní poznámka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 2 Formy veřejné služby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 3 Výběr uchazečů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163 4 Role zaměstnance veřejné správy. . . . . . . . . . . . . . . . . 164 5 Uplatnění výkonnostního principu. . . . . . . . . . . . . . . . 167 6 Vedení pracovníků (personální management) . . . . . . 168 7 Vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 Kapitola VII. Kontrola veřejné správy 1 Zásady kontroly. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 2 Význam a členění kontroly ve veřejné správě. . . . . . . 173 Obsah

8

3 Externí kontrola veřejné správy . . . . . . . . . . . . . . . . . 174

3.1 Parlamentní kontrola . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174

3.2 Kontrola rozpočtová a účetní. . . . . . . . . . . . . . . . . . 175

3.3 Soudní kontrola . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175

3.4 Veřejný ochránce práv. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176

4 Interní kontrola veřejné správy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176

5 Správní dozor. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177

5.1 Obecně ke správnímu dozoru . . . . . . . . . . . . . . . . . 177

5.2 Dozor státu nad výkonem samosprávy . . . . . . . . . . 177

Kapitola VIII. Hodnocení veřejné správy

1 Obecně k problematice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179

2 Jednotlivá kritéria . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180

2.1 Efektivnost. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180

2.2 Hospodárnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181

2.3 Úspornost. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182 2.4 Účelnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183

2.5 Přiměřenost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184

3 K některým teoriím o efektivnosti veřejné správy . . . 184

3.1 Úvodní poznámka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184

3.2 Efektivnost jako souhrnné kritérium . . . . . . . . . . . . 185

3.3 Efektivnost jako jedno z možných kritérií. . . . . . . . 186

3.4 Efektivnost jako míra racionálního chování . . . . . . 190

3.5 Efektivnost jako akceschopnost . . . . . . . . . . . . . . . 194

3.6 K některým praktickým problémům měření

efektivnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194

Přílohy

Organizace veřejné správy v ČR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197

Zákon č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným

obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou

působností . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198

Počet obcí v ČR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205

Kodex etiky zaměstnanců ve veřejné správě. . . . . . . . . . . . . 208


Obsah

9

Sdělení MZV ČR č. 181/1999 Sb.

(Evropská charta místní samosprávy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211

Nové správní uspořádání v ČR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221

Regiony NUTS 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222

Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223

Rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist