načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Společné a rozdílné v uměleckých kreativních terapiích - Jiří Kantor; kolektiv autorů

Společné a rozdílné v uměleckých kreativních terapiích
-7%
sleva

Kniha: Společné a rozdílné v uměleckých kreativních terapiích
Autor: ;

Mezi hlavní směry uměleckých terapií se v České republice řadí arteterapie, muzikoterapie, dramaterapie a tanečně pohybová terapie. Tyto mladé obory, které u nás teprve směřují k ... (celý popis)
Titul doručujeme za 5 pracovních dní
Vaše cena s DPH:  402 Kč 374
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
12,5
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Univerzita Palackého v Olomouci (UPOL)
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2017
Počet stran: 464
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace (převážně barevné)
Vydání: 1. vydání
Skupina třídění: Fyzioterapie. Psychoterapie. Alternativní lékařství
Jazyk: česky
Datum vydání: 04.12.2017
ISBN: 978-80-244-5124-4
EAN: 9788024451244
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Mezi hlavní směry uměleckých terapií se v České republice řadí arteterapie, muzikoterapie, dramaterapie a tanečně pohybová terapie. Tyto mladé obory, které u nás teprve směřují k rozpoznání na úrovni nezávislých profesí, se v mnoha zahraničních zemích řadí již desetiletí mezi zdravotnické profese s přesahy do pedagogické a sociální oblasti. Cílem této publikace je reagovat na dlouhodobý nedostatek projevující se absencí literatury, která by na základě komparace směrů uměleckých terapií vytvořila výzkumem podloženou mapu těchto profesí, tj. přispět k poznání uměleckých terapií prostřednictvím teoretické analýzy odborných zdrojů a výzkumné studie na základě dotazníkového šetření.

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Jiří Kantor; kolektiv autorů - další tituly autora:
 (e-book)
Základy muzikoterapie Základy muzikoterapie
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Obsah

Úvod........... ..........................................................................................................7

1 Charakteristika uměleckých terapií, jejich směrů a východisek................14

1.1 Charakteristiky, které spojují a odlišují směry uměleckých terapií.... 15

1.2 Arteterapie..............................................................................................18

1.3 Dramaterapie......................................................................................... 23

1.4 Muzikoterapie........................................................................................29

1.5 Tanečně pohybová terapie...................................................................33

1.6 Expresívni intermodální terapie......................................................... 38

1.7 Teoretická východiska v uměleckých terapiích..................................40

1.7.1 Psychoanalytické/psychodynamické směry

uměleckých terapií.................................................................... 41

1.7.1.1 Příklad aplikace techniky aktivní imaginace

v uměleckých terapiích..............................................49

1.7.1.2 Příklad aplikace psychoanalytických/psycho

dynamických přístupů v muzikoterapii -

Analytická muzikoterapie M. Priestleyové...........52

1.7.2 Humanistické směry v uměleckých terapiích..........................54

1.7.2.1 Variace techniky zrcadlení v přístupech

uměleckých terapií.....................................................61

1.7.2.2 Na fenomenologii založené metody popisu

kreativního procesu a uměleckých produktů.......... 64

1.7.2.3 Práce s intermodalitou - přístupy expresivních

terapií.......................................................................... 67

1.7.3 Vývojové teorie.......................................................................... 70

1.7.3.1 Ukázky přístupů uměleckých terapií založených

na psychoanalytických vývojových teoriích............ 74

1.7.3.2 Vývojová arteterapie S. Aachové-Feldmanové

a C. Kunkleové-Millerové......................................... 79

1.7.3.3 EPR paradigma S. Jenningsové.................................80

3


Obsah

1.7.4 Umělecká a kreativní východiska v uměleckých terapiích.....81

1.7.4.1 Estetická muzikoterapie.............................................86

1.7.4.2 Rituál/Divadlo/Terapie...............................................87

1.7.4.3 Reflexe umělecké tvorby a uměleckých produktů...89

1.7.5 Aktivní a direktivní trendy v uměleckých terapiích.............. 92

1.7.5.1 Behaviorální muzikoterapie....................................... 99

1.7.5.2 Kognitivně-behaviorální drama...............................101

1.7.6 Eklektická a integrativní východiska

v uměleckých terapiích........................................................... 103

1.7.6.1 Interaktivní muzikoterapie J. Alvinové.................. 107

1.7.6.2 Vývojové proměny D. R. Johnsona..........................109

1.7.6.3 Kontinuum expresivních terapií V. Lusebrinkové.. 111

1.7.7 Sociální teorie a jejich aplikace v uměleckých terapiích......113

1.7.7.1 Léčení zranění minulosti.......................................... 122

1.7.7.2 Komunitní muzikoterapie........................................ 124

1.7.7.3 Sociální aktivismus a projekty

uměleckých terapií...................................................127

1.7.8 Spirituálně orientované tradice a teorie

v uměleckých terapiích........................................................... 129

1.7.8.1 Omega transpersonální dramaterapie.....................137

1.7.8.2 Arteterapeutický přístup Otevřený ateliér..............140

1.7.8.3 Teorie všímavosti v uměleckých terapiích..............142

1.7.8.4 Antroposofie a umělecké terapie............................. 146

1.7.9 Další přístupy v uměleckých terapiích................................... 150

1.7.9.1 Narradrama R Dune................................................ 156

1.7.9.2 Neurologická muzikoterapie.................................... 158

1.8 Závěr první kapitoly...........................................................................162

2 Umělecké terapie a hodnocení založená na umění.................................. 164

2.1 Rešeršní strategie použitá pro analýzu hodnocení

v uměleckých terapiích........................................................................165

2.2 Pojem hodnocení v uměleckých terapiích.........................................168

2.3 Hodnocení v arteterapii......................................................................177

2.3.1 Klinická interview v arteterapii..............................................182

2.3.2 Hodnocení vztahové dynamiky v arteterapii........................ 187

2.3.3 Kognitivní/neuropsychologická a vývojová

evaluace v arteterapii............................................................... 194

2.3.4 Arteterapeutická hodnocení týkající se rozmanitých

oblastí léčby............................................................................. 206

4


Obsah

2.4 Hodnocení v dramaterapii.................................................................. 216

2.4.1 Hodnocení vycházející z psychodramatu,

psychologie a psychoterapie....................................................216

2.4.2 Hodnocení v oblasti dramaterapie......................................... 220

2.5 Hodnocení v muzikoterapii................................................................ 236

2.5.1 Muzikoterapeutická hodnocení u osob se speciálními

potřebami.................................................................................241

2.5.1.1 Muzikoterapeutická hodnocení u osob

s poruchami autistického spektra...........................242

2.5.1.2 Muzikoterapeutická hodnocení u osob

s těžkým stupněm speciálních potřeb....................245

2.5.1.3 Komplexní muzikoterapeutická hodnocení

zaměřená na speciální potřeby................................247

2.5.2 Muzikoterapeutická hodnocení v psychiatrii

a jiných zdravotnických oborech............................................250

2.5.3 Další příklady muzikoterapeutických hodnocení.................258

2.6 Hodnocení v tanečně pohybové terapii.............................................262

2.6.1 Labanova analýza pohybu a Základy Bartenieffové........267

2.6.2 Hodnocení určená dětem v tanečně pohybové terapii.... 268

2.6.3 Hodnocení určená dospělým s psychiatrickým

onemocněním........................................................................ 273

2.6.4 Hodnocení určená dospělým obecně

v tanečně pohybové terapii...................................................276

2.6.5 Neverbální nástroje pro hodnocení

v tanečně pohybové terapii...................................................278

2.7 Hodnocení založená na umění - srovnání dle směrů

uměleckých terapií...............................................................................282

2.7.1 Vývoj a charakteristika současných hodnocení

založených na umění............................................................... 282

2.7.2 Standardizace hodnocení založených na umění...................286

3 Shrnutí teoretických východisek a úvod do problematiky výzkumu......293

4 Cíle, metodika a průběh výzkumu..............................................................296

4.1 Záměr, cíle a hypotézy výzkumu.......................................................296

4.2 Popis metodiky výzkumu................................................................... 297

4.2.1 Sběr dat s využitím dotazníku „The Practice

of Arts Therapies“..................................................................... 298

4.2.2 Metody analýzy dat..................................................................302

5


Obsah

5 Charakteristika výzkumného souboru...................................................... 305

5.1 Charakteristika základního souboru uměleckých terapeutů...........305

5.2 Charakteristika výzkumného souboru............................................. 307

6 Analýza a interpretace dat.......................................................................... 318

6.1 Otázky týkající se obecných informací o praxi

uměleckých terapeutů.........................................................................318

6.2 Analýza teoretických vlivů..................................................................329

6.3 Analýza terapeutických principů.......................................................332

6.4 Hodnocení a evaluace.........................................................................339

6.5 Analýza stanovených hypotéz............................................................344

6.5.1 Analýza vztahu terapeutických principů

a specializace ve směrech uměleckých terapií...................... 344

6.5.2 Analýza vztahu terapeutických principů

a délky praxe uměleckých terapeutů......................................348

6.5.3 Analýza vztahu terapeutických principů

a věku uměleckých terapeutů................................................. 352

7 Diskuze.........................................................................................................354

7.1 Analýza výzkumných otázek a hypotéz výzkumu............................354

7.2 Návrhy pro praxi, teorii a další výzkum........................................... 362

7.3 Reflexe silných i slabých stránek výzkumného šetření.................... 367

8 Ukázky hodnocení založených na umění..................................................371

8.1 Evaluačný rating v dramatoterapii (I. Lištiaková)............................371

8.2 Hodnocení na základě hudebních a psychologických

charakteristik improvizací dětí se speciálními potřebami

(M. Lipský)..........................................................................................376

8.3 Labanova analýza pohybu (Z. Vasičáková Očenášová)....................380

Závěr.................................................................................................................388

Souhrn..............................................................................................................391

Summary.......................................................................................................... 394

Autorský kolektiv..............................................................................................397

Seznam tabulek a obrázků...............................................................................399

Použitá literatura..............................................................................................402

Příloha 1: Zdroje z databáze Národní knihovny ČR к 5. 1. 2017..................445

Příloha 2: Překlad dotazníku „The Practice of Arts Therapies“...................... 454

6




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist