načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Šperky z tekutého polymeru – Miroslava Pražáková

Šperky z tekutého polymeru

Elektronická kniha: Šperky z tekutého polymeru
Autor: Miroslava Pražáková

Návody na výrobu šperků, tentokrát z nového a méně známého materiálu - tekutého polymeru. Tekutý polymer je novinkou na našem trhu a zatím poněkud opomíjený materiál na výrobu šperků. V této knize máte tak možnost seznámit se s touto ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  139
+
-
4,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2% 90%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2014
Počet stran: 64
Rozměr: 24 cm
Úprava: barevné ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Kresba. Umělecká řemesla
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2014
ISBN: 978-80-247-4802-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Návody na výrobu šperků, tentokrát z nového a méně známého materiálu - tekutého polymeru. Tekutý polymer je novinkou na našem trhu a zatím poněkud opomíjený materiál na výrobu šperků. V této knize máte tak možnost seznámit se s touto netradiční technikou a pokusit se sami vyrobit si originální přívěsek či naušnice. V úvodu vás autorka seznámí s materiály a pomůckami. Dále následují základní postupy na výrobu jednotlivých šperků.

Popis nakladatele

Publikace je určena pro všechny, kteří tvoří nebo se tvořit chystají s polymerovou hmotou a zajímají se o nové materiály a techniky v této oblasti. Jedním z takových materiálů je mimořádný, u nás zatím neprávem opomíjený, tekutý polymer. Kniha přináší soubor pracovních postupů s fotografiemi na výrobu originálních šperků z tekutého polymeru a polymerové hmoty. Použití tekutého polymeru v kombinaci s dalšími zajímavými materiály, například alkoholovými inkousty, kovovými plátky a perleťovými pudry, nabízí další úžasné možnosti při tvorbě s tímto mnoha způsoby využitelným materiálem. Podle podrobných návodů je možné vytvořit originální zářivé šperky s intarzií, perleťovou mozaikou, techniku cloisonné, koláž ve stylu steampunk a mnoho dalších polymerových klenotů. Vedle těchto návodů kniha obsahuje také postup na tvorbu vlastních šablon a texturových plátků, praktické rady, typy na kombinované techniky a využití zajímavých zbytků hmoty při tvorbě šperků. Závěrem se kni

ha věnuje možnostem dokončení šperků, jejich vsazení do různých rámečků a způsobům zavěšení medailonů a přívěsků.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Miroslava Pražáková - další tituly autora:
Šperky z tekutého polymeru Šperky z tekutého polymeru
 
K elektronické knize "Šperky z tekutého polymeru" doporučujeme také:
 (e-book)
Šité válečky -- Trochu jiné šperky Šité válečky
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

informace o dalších knihách

a bezplatné zasílání katalogů

zajišťuje Zákaznický servis:

tel.: +420 234 264 401

fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz

www.grada.cz

V TÉTO EDICI JIŽ VYŠLO:

Kniha ediční řady Šikovné ruce přináší soubor pracovních postupů na výrobu šperků

z tekutých polymerových hmot. Právě použití tekutého polymeru v kombinaci s dalšími

materiály – inkousty, kovovými foliemi, pudry – nabízí další úžasné možnosti při tvorbě

s tímto mnoha způsoby využitelným materiálem. Podrobné návody pomohou vytvořit si

podle vlastních šablon neobyčejné zářivé šperky s intarzií, perleťovou mozaikou, techni

kou cloisonné, ve stylu Steampunk a mnoho dalších polymerových klenotů.

Mirka Pražáková

Šikovné ruce

ŠPERKY

Z TEKUTÉHO POLYMERU

ŠPERKY

z

t

e

k

u

h

o

p

o

ly m

e

r

u

SVÍýKY A MÝDLA – vosky, parafíny, mýdlové hmoty, barvy,

aromata, formy, náĜadí, nádobí, dekoraþní pĜedmČty, skleniþky

a kalíšky na svíþky, svícny, lampy.

TEKUTÉ POLYMEROVÉ HMOTY a mnoho dalších

modelovacích hmot - FIMO, CERNIT, MODURIT

A DALŠÍ. Nabízíme velké množství odstínĤ, náĜadí, doplĖky

a pĜíslušenství

KORÁLKY A DRÁTKY – korálky – rokajly, tyþinky, perly, ohĖovky,

maþkané korále. Drátky rĤzných prĤmČrĤ a barev. PĜíslušenství, náĜadí

a doplĖky.

PAPÍROVÉ TECHNIKY – slepovací stavebnice, QUILLING, ORIGAMI,

plastické obrázky, ubrousky.

BARVY, FÓLIE, OBTISKY na veškeré materiály, tČlo, sklo, textil, svíþky apod.

3D PUZZLE skvČlé skládaþky pro dČti i dospČlé – dĜevČné, z pČnovky, plastu.

DEKORAýNÍ PěEDMċTY – pro rĤzné hobbytechniky, sušené i umČlé lístky,

plody, barevné písky, drtČ, kamínky, sklenČné nugety, mušle, fólie, raznice,

vykrajovátka a mnoho dalších dekorací.

FORMY – stovky druhĤ forem na mýdla, svíþky i jiné techniky. Návody

a materiály pro výrobu forem – Lukopren, Silikon, ACC, StomaÀ ex, Dentacryl,

GelÀ ex apod.

PLSTċNÍ A TEXTILNÍ HOBBY – ovþí vlnu, pĜírodní i barvenou a ostatní

materiály a nástroje pro plstČní a textilní techniky

A mnoho dalších technik – MOZAIKA, HOT POT, ART CLAY, KěIŠġÁLOVÁ

PRYSKYěICE, ORIGAMI, SLÁMA, PEDIG, PAPÍROVÉ TECHNIKY, QUILLING...

GARANT

Schodová 4,

785 01 Šternberk

tel.: 585 012 607

www.svicky.net

email: svicky@svicky.net

SVÍýKY

Mirka Pražáková


Mirka Pražáková Šperky z tekutého polymeru Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 obchod@grada.cz, www.grada.cz tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 jako svou 5486. publikaci Odpovědná redaktorka Jana Minářová Sazba a grafická úprava obálky Marcela Veličková Texty a fotografie Mirka Pražáková Počet stran 64 První vydání, Praha 2014 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2014 ISBN 978–80–247–4802–3 (tištěná verze) ISBN 978–80–247–9179–1 (elektronická verze ve formátu PDF) ISBN 978–80–247–9180–7 (elektronická verze ve formátu EPUB)

Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami

nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků. Doporučení a pracovní

postupy v této knize byly autorem ověřeny, přesto za ně nelze převzít odpovědnost. Autor

ani nakladatelství neručí za jakékoliv věcné, osobní ani majetkové škody.

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího

písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

základní postupy


3

Úvod 5

Materiály 6

nástroje a PoMůcky 8

Základní PostuPy 10

vytvoření základního plátku 14

Práce s tekutým polymerem 16

nanášení a vypalování

tekutého polymeru 16

výroba a Použití Šablony 21

Šablona pravidelného tvaru 18

variabilní hledáček motivů 19

Projekty 20

techniky

s perleťovými pudry 20

Mozaika 21

originální textury 24

Šperky z formy 29

techniky s alkoholovými inkousty 32

inkoustové variace 33

intarzie – imitace perleti 36

Zářivé šperky s metalickými fóliemi 40

Plátky s metalickými fóliemi 40

souprava s Magic Glosem 42

Medailon s otiskem razítka 44

transfery obrázků 46

Šperky s obrázky 46

ve stylu steampunk 48

Medailon s koláží 48

Průhledné vrstvení 50

vytvoření a použití vrstveného plátku 50

kouzlení s akrylkami 52

Základní zlatý plátek 52

brokátový efekt 53

Zvýrazněný vzor 53

Použití klasické šablony 54

Použití sítotiskové šablony 55

koMbinovanÉ tecHniky 56

textura s intarzií 56

Medailon s puntíky 56

náhrdelník s ptáky 56

náušnice s brokátovým podkladem 56

využití zbytků 57

dokončovací Práce 58

rámečky 58

trubička 60

Průtah 62

Poutko 64

oBsaH


444

!Při studiu historie jsme si zvykli označovat velké epochy

rozvoje lidstva podle nejcharakterističtějšího materiálu,

který člověku sloužil. Tak mluvíme o době kamenné,

bronzové, železné – dobu, ve které žijeme, můžeme

z tohoto hlediska právem označit za dobu polymerní."

Ducháček V.: Polymery – výroba, vlastnosti, zpracování, použití


Věříte na šťastnou náhodu? Já

ano. Když jsem před několika

lety v knihkupectví vybírala dárek

pro svou švagrovou, zaujala mě

v oddělení hobby a řemesel kniha

autorky Donny Kato o tvorbě šper

ků z polymerové hmoty. Zběžně

jsem ji prolistovala a v té chvíli se

mně otevřel úžasný svět nových

možností a technik. Přesto, že jsem

se tvorbě z polymerové hmoty

věnovala již nějaký čas, nebylo mi

jasné, jak mohla vytvořit tak krásné

a zářivé šperky. Teprve doma, po

pečlivém prostudování knihy jsem

zjistila, že téměř všechny techniky

spojuje pro mě dosud neznámý

materiál – tekutý polymer. Přesto

že byl v té době dostupný pouze

v USA, neváhala jsem a objednala

jej, a s ním i některé další materiály

a pomůcky, a pustila se do objevi

telské a dobrodružné práce... V knize vám předkládám část výsledků svého snažení. Shrnula jsem zde své zkušenosti a poznatky o tekutém polymeru, práci s ním a možnosti jeho kombinování s dalšími zajímavými materiály. Nabízím vám návody a postupy na výrobu originálních šperků. Jedná se však o pouhý zlomek možností, protože každá z uvedených technik nabízí další obměny a kombinace. Některé techniky jsou již všeobecně známé, některé jsem pozměnila nebo vytvořila úplně nové. Držím Vám palce a přeji radost a uspokojení při tvorbě krásných, originálních a nositelných šperků.

Mirka Pražáková

55

Úvod


POLYMEROVÁ HMOTA MODELOVACÍ Polymerová hmota je relativně nové médium, které je vhodné především pro výtvarné a řemeslné zpracování. První pokusy o její výrobu se datují do čtyřicátých let minulého století v Německu. Byla zde snaha vyvinout hmotu, která by nahradila porcelán, ze kterého se v té době vyráběly hlavičky panenek. Pro naši informaci je důležité, že se jedná o uměle vyrobenou modelovací hmotu na bázi PVC, kombinovanou s různými náplněmi, změkčovadly, pigmenty a pryskyřicemi. Jedná se o netoxický materiál, který lze bezpečně vytvrzovat při poměrně nízké teplotě v rozmezí 100–160 °C, pečením v obyčejné elektrické troubě. Po vytvrzení je možné výrobek dále brousit, leštit, vrtat, patinovat... Polymerová hmota je úžasně všestranný materiál, který nabízí nekonečně mnoho možností zpracování. Má také schopnost spojovat se v syrovém stavu s dalšími materiály, například s akrylovými barvami, kovovými plátky, alkoholovými inkousty a perleťovými pudry, které se po výpalu stanou její pevnou součástí.

Výrobci dodávají na trh polymerovou

hmotu různých značek. U nás jsou zatím

nejznámější a nejpoužívanější pro naše

účely FIMO, CERNIT, PREMO, PARDO

a Kato PolyClay. Každá z nich má svoji

barevnou škálu a své specifické vlastnosti,

které je dobré znát a vhodně využít pro

svůj záměr. Vzhledem k vyšším vypalo

vacím teplotám, které budou žádoucí při

tvorbě projektů v této knize, doporučuji

používat Kato PolyClay. Mám také dobré

zkušenosti s Cernitem, který dobře snáší

vypalovací teploty okolo 130 °C. SKLADOVÁNÍ HMOT Y Uchovávejte v chladu a temnu. Tak by se nechalo shrnout doporučení pro skladování hmoty. Mně se osvědčily ploché kovové krabice od čajů a sušenek, kam zpracovanou hmotu a různé zbytky lehce zabalené do strečové potravinové fólie nebo zipových sáčků ukládám. TEKUT Ý POLYMER Vedle běžně používaných modelovacích polymerových hmot nabízí někteří výrobci také jejich tekutou formu. Na otázku, co je to vlastně tekutý polymer, odpovídá krátce a vtipně Donna Kato: „Tekutý polymer je vlastně polymerová hmota v láhvi. Pokud se vypálí, změní své skupenství z kapalného na pevné a stane se z ní velice univerzální materiál.“ V současné době je pro naše tvoření na trhu k dispozici několik značek tekutého polymeru. Sculpey od firmy Polyform, Liquid Kato Clear Medium od firmy Van Aken a Fimo

66

materiály


Decorating Gel od firmy Staedtler. V přípa

dě Sculpey a Kato Clear Medium se jedná

o hustou, mléčně zabarvenou tekutinu, která

výpalem zprůsvitní. Fimo Gel je po výpalu

lehce zakalený a pružný. Mým favoritem je

Kato Clear Medium. Při správném použití je po

výpalu křišťálově čirý. Na povrchu šperků je

hladký a lesklý a vytváří dojem glazury. V kom

binaci s modelovací polymerovou hmotou

a dalšími materiály umožňuje mnoho dalších

zajímavých technik, například mnohovrstevné

efekty, techniku cloisonné a transfery obrázků.

V neposlední řadě nám umožňuje vytvářet

skládané projekty tím, že pomáhá při spojení syrové a již vypálené hmoty. Tekutý poly

mer se stal nedílnou součástí ve větší či menší míře téměř všech mých projektů v knize.

PERLEŤOVÉ PUDRY

Jednoduché použití a přitom efektní výsledek nám nabízí perleťové pudry. Svým hed

vábným leskem dodávají špekům jiskru a exkluzívní vzhled.

Na trhu jsou dostupné například Pearlex od Jaquard, Polished Pigments od LuminArte,

nejraději ale pracuji s Perfect Pearls od firmy Ranger. Jejich název totiž plně vystihuje,

že jsou skutečně perfektní. Vyrábějí se přidáním pigmentů do slídového základu, obsah

pryskyřice spojí při výpalu všechny složky s hmotou, a tak není nutná další povrchová

úprava šperků. Pudry se vyrábějí v široké škále barev včetně zářivých interferenčních

odstínů. Přesto, že jsou v průsvitných kulatých krabičkách se šroubovacím víčkem dobře

vidět, vytvořte si jejich vzorník. Některé barvy totiž vypadají po nanesení na syrovou

hmotu trochu jinak. Usnadníte si tak výběr vhodných odstínů. Použití perleťových pudrů

je blíže popsáno v kapitole Mozaika s perleťovými pudry.

77

materiály


KOVOVÉ PLÁTKY

Jsou tenoučké plátky kovu, nebo kovo

vých slitin. Napodobují zlato, stříbro, měď,

ale existují i vícebarevné. Aplikují se na sy

rovou hmotu, nebo mezi vrstvy tekutého

polymeru, kde ve spojení s alkoholovými

inkousty, nebo akrylovými barvami vytváří

zajímavý prostorový efekt.

METALICKÉ FÓLIE

Čirá polyesterová folie je z jedné strany

pokryta kovovou substancí, která za

určitých podmínek přilne k syrové hmotě.

Nabízí širokou škálu kovových barev,

holografických efektů i barevných přecho

dů. Jejich použití vytváří dokonalou iluzi

kovového povrchu a s dalšími technikami

umožňuje téměř nekonečné a úžasné

kombinace. O jejich použití se dozvíte více

v kapitole Zářivé šperky.

ALKOHOLOVÉ INKOUST Y

Alkoholové inkousty mají při tvoření

s polymerovou hmotou téměř univerzální

využití. Já používám alkoholové inkousty

Adirondack Tima Holtze od firmy Ranger.

Nechá se s nimi malovat a barvit syrová

i vypálená hmota, můžou se použít i mezi

vrstvy tekutého polymeru. Nejzajímavější

je asi jejich aplikace na kovové plátky, na

nich nádherné transparentní barvy nejvíce

vyniknou. Při nanášení se mezi sebou mísí

a vytlačují a tím vznikají téměř bez našeho

přičinění fantastické barevné kombinace,

přechody a obrazce. O jejich použití se

dozvíte více v kapitole Inkoustové variace.

88

materiály


AKRYLOVÉ BARVY

Použití akrylových barev umožňuje další

zajímavé zdobení a barvení povrchu

hmoty. Akrylové barvy dobře přilnou

k syrové hmotě a po výpalu se stanou její

součástí. Široké využití se nabízí v kom

binaci s razítky, texturami a šablonami.

Barvy můžeme nanášet tupováním na

povrch, zatírat do prohlubní, dokonce

i protlačovat přes sítotiskovou šablonu.

Více o jejich použití se dozvíte v kapitole

Kouzlení s akrylkami.

Při výběru značky je rozhodující přede

vším množství obsaženého pigmentu.

Vyhněte se proto laciným výrobkům na

bázi školních potřeb.

MAGIC GLOS

Magic Glos je jednosložková pryskyřice.

Tato gelovitá křišťálová hmota je určená

k aplikaci na povrch výrobků. K jejímu

rychlému vytvrzení je však nutná UV lam

pa. Protože má tendenci stahovat se od

okrajů výrobku, hodí se především k „za

lévání“ koláží do kovových lůžek. Jedna

vrstva hmoty se vytvrzuje pod UV lam

pou zhruba 10 minut, což je její nesporná

výhoda oproti klasické dvousložkové

pryskyřici, která se vytvrzuje podle

teploty a vlhkosti prostředí cca 10 hodin.

O použití Magic Glosu se dozvíte více

v kapitolách Zářivé šperky a Ve stylu

steampunk.

99

materiály


Krásné šperky z polymerové hmoty lze vytvořit i s minimálním vybavením. Mezi nejdůležitější a víceméně nezbytné pomůcky a nástroje pro vaši práci na projektech v této knize bude patřit pracovní podložka, strojek na těstoviny, váleček, nože na krájení hmoty, horkovzdušná pistole a elektrická trouba.

jednotlivé plošné projekty se mi osvědčily

menší skleněné tabulky (o velikosti cca

11×9 cm), které jsem si nechala nařezat

z odřezků obyčejného tabulového skla.

Výrobek na tabulce zůstává po celou dobu

zpracování, odpadá jeho přendávání, s ta

bulkou se dobře manipuluje i při výpalu.

STROJEK

Strojek na polymerovou hmotu (také strojek

na těstoviny, nudlovač, mašinka, dále už

jen strojek) je nepostradatelný pomocník,

který zefektivní a urychlí vaši práci s hmotou.

S jeho pomocí vyválíte hladké, elastické

plátky v požadované tloušťce, zbavené

vzduchových bublin. Jeho nezaměnitelné

využití je i při technice blendování – míchání

různě barevných hmot s výsledným plynu

lým barevným přechodem. Každý strojek

má trochu jinou stupnici nastavení tloušťky

plátků, proto v návodech budu používat

pro označení tloušťky plátků pouze výrazy

nejširší, střední a tenké nastavení.

VÁLEČEK

Váleček může být akrylový, nebo kovový

o průměru cca 3 cm. Důležité je především,

aby byl dokonale hladký a rovný. S úspě

chem můžete používat i obyčejnou kovovou

trubičku o průměru cca 1,5 cm, pokud

splňuje uvedené požadavky. PRACOVNÍ PODLOŽKA Při práci s polymerovou hmotou se bez pracovní podložky neobejdete. Měla by být dostatečně velká, z nenasákavého materiálu, protože na ní budete hmotu válet, řezat a vykrajovat. Zcela dostačující je skleněná deska, nebo hladká keramická dlaždice. Na

1010

nástroje a pomůcky


NOŽE

Nože slouží na krájení, řezání a vykrajování

hmoty. Nejpoužívanější jsou plátkové če

pele. Jsou to pružné, tenké a ostré plátky,

dlouhé většinou 15 cm, existují v různých

tvrdostech. Postačí jeden střední tvrdosti,

se kterým se nechá krájet rovně, můžete jej

také lehce ohnout a vykrajovat oblé tvary.

Na detailní práci je vhodný skalpelový

špičatý nožík v kulaté rukojeti.

HORKOVZDUŠNÁ PISTOLE

Jak už napovídá název, jedná se o zařízení,

kterým můžeme cíleně nasměrovat horký

vzduch, dosahující teploty až 350 °C,

koncentrovaný na malou plochu. Její po

užití umožňuje „vyčistit“ mléčně zakalený

tekutý polymer během několika vteřin do

křišťálové čirosti. Tento postup je vhodný

především při technikách s více vrstvami

tekutého polymeru. Odpadá tak zbytečné

opakované vypékání celého výrobku při

vysoké teplotě okolo 150 °C.

KULIČKOVÝ HROT

Kovová tyčinka zakončená kuličkou, za

sazená v dřevěné, nebo plastové rukojeti.

Kuličky jsou v různých velikostech. Hodí se

k rytí a prorývání syrové hmoty. S malou

kuličkou se také dobře tvoří otvory.

VYKRAJOVÁTKA

Vykrajovátka jsou většinou kovová, různých

tvarů. Jejich použitím snadno vykrojíte

z plátku hmoty dokonalé tvary. Doporučuji

alespoň základní tvary v různých velikos

tech. Skvělé jsou také sady minivykrajová

tek na zdobení.

1111


ŠABLONY

Tvary šperků můžete vyřezávat také po

mocí šablon, které jsou většinou vyro

beny z plastu. Jedná se o tenké plátky

s výseky obrazců v různých velikostech.

Originální a neokoukané tvary šablon

si však můžete vytvořit i sami. Tomuto

tématu se věnuji v kapitole Tvorba

a použití vlastních šablon.

TEXTURY

Textury jsou plastové, nebo gumové

plátky s různými celoplošnými motivy.

Otiskávají se do syrové hmoty a umožňují

další variace zpracování. Přesto, že je na

trhu velká nabídka krásných a zajíma

vých textur, můžete si vyrobit své vlastní.

Výhodou je, že budou jenom vaše a tak

„nepotkáte“ šperk se stejnou texturou.

Více se dozvíte v kapitole Textury.

RAZÍTKA

Razítka mají obdobné využití jako textu

ry. Nabídka motivů však mnohonásob

ně předčí textury. Využijete je hlavně na

tisknutí barvami mezi vrstvy tekutého

polymeru. Více o této technice v kapito

le Průhledné vrstvení.

UV LAMPA

Toto jednoduché zařízení je vhodné na

vytvrzování jednosložkové pryskyřice

Magic Glos, kterou budeme používat

u některých projektů.

1212

nástroje a pomůcky


ŠTĚTCE

Štětce budete potřebovat na aplikaci te

kutého polymeru, perleťových pudrů a na

práci s alkoholovými inkousty. Doporučuji

pružné, kvalitní syntetické štětce. Nevhod

né jsou tvrdé štětinové a měkké akvarelové

štětce (výjimku tvoří měkký štětec na

nanášení škrobu).

Na nanášení tekutého polymeru jsou vhod

né ploché štětce. Bude vám stačit jeden

středně široký na větší plochy a jeden

menší na detaily a malé plošky (oceníte

jej zejména při technice cloisonné). Tyto štětce nepoužívejte na nic jiného. Po použití je

vytřete do papírového ubrousku a občas je vyčistěte toluenem. Na aplikaci perleťových

pudrů se mi osvědčil menší špičatý štětec. K vytvoření větších ploch je vhodný větší

kulatý štětec. Další špičatý štětec budete potřebovat na alkoholové inkousty.

ELEKTRICKÁ TROUBA

Je důležitá součást vaší výbavy. Pokud tvoříte jen občas, bude vám na výpal vašich

výrobků stačit kuchyňská trouba. Jestliže ale tvoříte denně, pořiďte si malou elektrickou

troubu pouze pro vypalování polymerové hmoty. Vzhledem k tomu, že každá trouba

peče trochu jinak, je dobré si nastavení optimální vypalovací teploty odzkoušet na

vzorcích hmoty. Já jsem si na termostat nakreslila lihovým popisovačem rysky, na které

teplotu výpalu nastavuji. Pro lepší rozptyl teploty, jsem na rošt položila keramickou dlaždi

ci. Výrobky se také díky rovnému podkladu lépe „nakládají a vykládají.“

KOVOVÁ LŮŽKA

Zařazením patří spíš do komponentů, bu

deme je ale využívat u některých projektů,

takže alespoň pár informací o nich. Jedná

se o kovové výlisky různých velikostí, tvarů

a stylů. Používají je hlavně tvůrci šperků

ve spojení s křišťálovou pryskyřicí. My je

budeme využívat například při technikách

s metalickými fóliemi. Jsou také vhod

né pro začátečníky a tvoření s dětmi. Zajistí při minimální námaze perfektní výsledek.

Výrobek se nemusí tvarovat, zabrušovat a leštit a je vyřešené i zavěšení. Myslím, že jejich

využití ve spojení s polymerovými hmotami je zatím neprávem opomíjeno.

1313


VYTVOŘENÍ ZÁKLADNÍHO PLÁTKU Z MODELOVACÍ HMOT Y Většina projektů v této knize je plošného charakteru. Jejich základ tvoří plát modelovací polymerové hmoty. Velikost základního plátku je cca 7×8 cm a při tloušťce cca 2 mm odpovídá nejširšímu nastavení strojku. K jeho vytvoření budete potřebovat zhruba 1/3 z kostičky originálního balení hmoty. Zmíněná velikost plátku je dostačující pro většinu projektů a také se dobře vejde na skleněnou tabulku o velikosti 9×11 cm.

materiál:

• 1/3 kostičky originálního balení

hmoty

Některé základní postupy při tvorbě šperků v této publikaci se budou u většiny projektů opakovat. Jedná se především o postup vytvoření základního plátku z modelovací hmoty a postup nanášení a vypalování tekutého polymeru. Vzhledem k tomu, že správné provedení těchto postupů je pro dobrý výsledek vaší práce stěžejní, věnujte jim prosím náležitou pozornost. Také již nebudou u každého projektu detailně popisovány.

1. Na pracovní podložce nakrájejte

doporučené množství hmoty na plátky

o tloušťce cca 3 mm a poskládejte je

těsně vedle sebe.

nástroje a pomůcky:

• Pracovní podložka

• Skleněná tabulka o velikosti

cca 9×11 cm

• Strojek

• Váleček

• Plátková čepel

2. Rozválejte je válečkem tak, aby se

spojily a vytvořily plát.

postup:

14

praní vlny

základní postupy


3. T ento plát protáhněte strojkem nastaveným na nejširší nastavení válců. Poté plát

přehněte v půlce, vložte mezi válce přehnutím dolů a znovu projeďte. Takto pokračujte, až je plát hladký, vláčný a bez bublin. Některé hmoty např. Cernit a Kato Polyclay vyžadují delší zpracování, např. Premo stačí projet strojkem jen několikrát. Nakonec nastavte požadovanou šířku mezi válci a ještě jednou plát projeďte.

4. Ho tový plát postupně pomocí válečku

přitiskněte na skleněnou tabulku. Zkontrolujte, jestli nejsou pod plátem vzduchové bubliny (stačí otočit skleněnou tabulku). Pokud jsou, plát sundejte a znovu jej pomocí válečku přitiskněte k podložce.

5. Plát zarovnejte podle potřeby plátko

vou čepelí. Takto vytvořený základní

plát je připraven pro další zpracování –

vykrajování, nanášení kovových plátků,

otiskávání textur, rytí atd.

15

+


PRÁCE S TEKUT ÝM POLYMEREM Při práci s tekutým polymerem je nutné zachovávat určitá pravidla a postupy. Než se pustíte do realizace projektů v knize, nabízím několik svých poznatků, rad a vychytávek, jak nakládat a pracovat s tímto materiálem. Na téměř všechny projekty jsem použila tekutý polymer Kato Clear Medium, dále jen tekutý polymer. Pokud budete používat jinou značku tekutého polymeru, řiďte se pokyny výrobce. Tekutý polymer se nesnáší s vodou! Je proto důležité, aby všechny pomůcky, které budete při práci s ním používat, byly suché a čisté. Kato Clear Medium má tendenci sedimentovat. Časem tvoří škrobovitou usazeninu na dně nádoby, je proto žádoucí jej čas od času (cca po 10 dnech) důkladně promíchat. Originalní balení v plastových lahvičkách s úzkým hrdlem ve kterých je dodáván na trh, nám to však neumožňuje. Pro další práci s tekutým polymerem proto doporučuji následující postup. Tekutý polymer přelijte z originálního balení do čisté a suché skleněné nádoby s širokým hrdlem a šroubovacím uzávěrem. V této nádobě jde dobře promíchat ode dna, až je úplně hladký. Z této „zásobní“ nádoby si můžete odlévat jen potřebné množství, například do malé porcelánové misky, nebo ještě lépe do nízké, široké skleničky s víčkem. Je to velmi praktické, protože skleničku můžete v přestávkách mezi prací zavírat a tak chránit tekutý polymer před znečištěním prachovými částicemi. Nádobu zbytečně nevystavujete vysokým teplotám, nebo slunečnímu záření. Vzhledem k tomu, že tekutý polymer je poměrně hustý, trvá bublinkám vzniklým při míchání dost dlouho, než z hmoty „vypraskají.“Míchejte jej proto alespoň několik hodin před použitím, nejlépe den nebo večer předem. Tekutý polymer znečistěný pevnými částicemi a prachem nevracejte zpátky do zásobní nádoby! Můžete jej schraňovat, přecedit přes jemné sítko do jiné nádoby a použít třeba na lepení spojů mezi vypálenou a syrovou hmotou.

NANÁŠENÍ A VYPALOVÁNÍ

TEKUTÉHO POLYMERU

postup:

1. Tekutý polymer nanášejte štětcem ve

vrstvách.

16

praní vlny

základní postupy


2. První tenkou vrstvu naneste pečlivě tak, aby byly

vyplněné všechny plošky a skuliny výrobku. Týká se

to především techniky cloisonné, mozaiky, texturo

vaných a nerovných povrchů. Vypalujte při teplotě

130–150 °C (podle použité modelovací hmoty) po

dobu 5 minut. Pokud zůstává tekutý polymer po výpalu

mléčně zabarvený, vyfoukejte jej horkovzdušnou pistolí

do úplné čirosti. Foukejte ihned po vyndání z trouby na

ještě horký výrobek. Proces tak bude rychlejší.

Poznámka:

Úplné čirosti tekutého polymeru bez

použití horkovzdušné pistole, docílíte

pouze výpalem při teplotě nad 150 °C.

I když použijete jako podkladovou

modelovací hmotu Kato PolyClay

(dobře snáší i teplotu okolo 160 °C), je

škoda výrobek opakovaně vypékat na

tak vysokou teplotu. Vrstvu tekutého

polymeru stačí vypálit při 130 °C tak,

aby se zatáhla a ztuhla, poté se nechá

vyfoukat horkovzdušnou pistolí během

několika vteřin do křišťálové čirosti.

3. Na vychladlý

výrobek naneste

další, silnější vrstvu

tekutého polymeru.

Nejprve jej naneste

k okraji výrobku,

vytvoříte tak jakousi

hráz proti stékání.

4. Teprve poté vyplňte celou

plochu. Vrstvu nechte chvíli

odstát, aby se vyrovnal

povrch. Pokud objevíte

vzduchové bublinky, stáhně

te je jehlou k okraji a vy

praskejte je. Opět vypalte

při teplotě 130–150 °C po

dobu 5 minut. Vyfoukejte

horkovzdušnou pistolí do

úplné čirosti.

5. Tento postup

můžete opakovat

dle potřeby.

V případě techniky

cloisonné, dokud

nejsou vyplněna

políčka.

6. Vypálený mléčně zabar

vený tekutý polymer.

7. Foukání horkovzdušnou

pistolí.

17


Přestože je na trhu slušná nabídka šablon hotových, můžete si vytvořit své vlastní originální tvary. Vaše vlastní šablona tak splní hned dvě funkce. Můžete ji použít jako „hledáček motivů“ k vyhledávání zajímavých detailů na plátku hmoty a také podle ní můžete tvar vyříznout. K vytvoření takové šablony stačí čtverečkovaný papír, kousek tenkého kartonu (skvěle se hodí listy křídového papíru větší gramáže ze starých barevných kalendářů), tužka, guma, pravítko, nůžky a špičatý nožík. Jako předlohu při tvorbě šablony je možné také využít již hotové a zajímavé tvary, mohou to být například víčka od různých kosmetických přípravků, která stačí jen obkreslit.

1. Na papír si nakreslete motiv ve

skutečné velikosti. Podle pravítka

narýsujte přibližnou osu motivu,

podle které papír přehněte. Polovinu

motivu, která se vám bude více líbit,

vystřihněte nůžkami. Papír rozložte,

motiv zkontrolujte, případně tvar

ještě upravte.

ŠABLONA PRAVIDELNÉHO TVARU

2. Papír s vystřiženým motivem položte

na tenký karton, pečlivě obkreslete

a špičatým ostrým nožíkem vyřízněte.

3. Vzniklou šablonu můžete používat

jako hledáček motivů. Posunujte ji po

povrchu plátku a vyberte nejzajímavější

detail. Poté ji položte na plátek, lehce

přitiskněte a ostrým nožíkem opatrně

vykrajujte. Nožík držte kolmo k podložce

a o hrany šablony jej spíš jen opírejte.

Nožíkem nezajíždějte hned až k pod

ložce, hmota by se před ním hrnula

a deformovala by tak tvar výrobku.

1818

praní vlny

výroBa a použití šaBlony


VARIABILNÍ

HLEDÁČEK MOTIVŮ

K vyhledávání čtvercových a obdél

níkových motivů dobře poslouží dva

pravoúhlé výřezy ve tvaru velkého L,

z tenkého kartonu. Různým posou

váním výřezů si vytvoříte „okénko“

dle potřeby. Tvar si pouze na plát

ku hmoty naznačte nožíkem a po

odstranění výřezů vykrojte načisto

plátkovou čepelí.

1919


TECHNIKY S PERLEŤOVÝMI PUDRY Perleťové pudry mám ráda pro jejich snadné a univerzální použití. Lze jimi vyplňovat malé plošky, dobře kryjí při nanesení na velké plochy, jejich vhodnou kombinací můžeme docílit měkkých barevných přechodů. S úspěchem je nanášíme přes šablonu. Pudry efektně zvýrazní otisky textur a razítek Seznámili jsme se s materiály, nástroji, pomůckami a základními postupy. Nyní se vrhneme do tvorby samotných projektů. Vzhledem k tomu, že většina technik je založena na náhodných efektech, není v podstatě možné (ani nutné) vytvořit šperk totožný s danou předlohou. Z tohoto důvodu jsem se vyhnula bližšímu pojmenování projektů. Zkrátka bude jenom na vás, jestli například texturový plátek naladíte do stříbrno-fialova, nebo zlato-vínova a vytvoříte z něj brož, náhrdelník, nebo náušnice, jestli svůj výtvor vsadíte do rámečku, nebo ho jen olemujete. Držte se návodů, nechte se jimi inspirovat, spoléhejte ale na svůj cit a vkus. Výsledek bude jistě originální a krásný.

poznámka:

Vzhledem k tomu, že u všech projektů budete potřebovat stále stejné základní nástroje a pomůcky (pracovní

podložka, strojek, váleček, plátková čepel, špičatý nožík...), nebudu je vyjmenovávat u každého projektu. Uvedu

pouze speciální nástroje, které se budou vztahovat k danému projektu.

20

praní vlny

projekty




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.