načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Speciální psychoterapie -- 2., přepracované a doplněné vydání – Jan Vymětal; kolektiv

Speciální psychoterapie -- 2., přepracované a doplněné vydání

Elektronická kniha: Speciální psychoterapie
Autor: Jan Vymětal; kolektiv
Podnázev: 2., přepracované a doplněné vydání

Učebnice určená zejména studentům lékařských fakult a postgraduálního studia psychoterapie, psychopatologie a lékařské psychologie. Je rozdělena do třech částí: úvodní obecná část úzkost a strach definuje, přibližuje z pohledu ontogeneze a ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  390
+
-
13
bo za nákup

hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9% 100%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2007
Počet stran: 396
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 2., přeprac. a dopl. vyd.
Skupina třídění: Fyzioterapie. Psychoterapie. Alternativní lékařství
Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2007
ISBN: 978-80-247-1315-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Učebnice určená zejména studentům lékařských fakult a postgraduálního studia psychoterapie, psychopatologie a lékařské psychologie. Je rozdělena do třech částí: úvodní obecná část úzkost a strach definuje, přibližuje z pohledu ontogeneze a řadí do platné klasifikace duševních nemocí. Následuje speciální část s osmi významnými psychologickými přístupy k problematice (např. přístup integrující psychologické poznatky inspirované křesťansko-židovskou a buddhistickou tradicí, jenž nalézá uplatnění zvláště při prevenci a regulaci nežádoucích psychosomatických stavů i dějů). Závěrem jsou zmíněny možnosti farmakoterapie a filozofická reflexe tématu. Kniha volně navazuje na Obecnou psychoterapii od stejného autora. Vysokoškolská učebnice, která se zaměřuje na psychologický výklad a psychoterapeutickou léčbu úzkosti a strachu.

Popis nakladatele

Emoce doprovázejí lidskou bytost po celý její život. Podílejí se na formování osobnosti člověka a jeho vztahů. Jsou důležitým vnitřním regulativem chování, čili přispívají k naší aktivní i pasivní adaptaci. V lidském životě mají nezastupitelnou a pozitivní úlohu, avšak vedle toho mohou způsobovat, případně doprovázet, poruchy zdraví a přispívat tak k lidskému utrpení. Jejich mírnění a odstraňování psychologickou intervencí představuje jednu z možností zvládání těchto emocí a lze tímto způsobem přispět k příznivějšímu rozvoji osobnosti člověka a ke zkvalitnění jeho života. Kolektiv renomovaných autorů v čele s prof. PhDr. Janem Vymětalem se proto rozhodli seznámit čtenáře se současnými psychologickými a psychoterapeutickými pohledy na úzkost, strach a ukázat, jak je možné psychologickou cestou léčebně ovlivňovat. Kniha je především učebním textem určeným především studentům lékařských fakult a postgraduálního studia psychoterapie, psychopatologie a lékařské psychologie.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jan Vymětal; kolektiv - další tituly autora:
Informační zdroje v odborné literatuře Informační zdroje v odborné literatuře
 (e-book)
Úvod do psychoterapie -- 3., aktualizované a doplněné vydání Úvod do psychoterapie
 (e-book)
Průvodce úspěšnou komunikací -- Efektivní komunikace v praxi Průvodce úspěšnou komunikací
 (e-book)
Informační zdoje v odborné literatuře Informační zdoje v odborné literatuře
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Publikace slouí jako učební text pregraduálního

a postgraduálního studia psychoterapie na 1. LF UK v Praze.

prof. Jan Vymětal a kolektiv

SPECIÁLNÍ PSYCHOTERAPIE

2., přepracované a doplněné vydání

Autorský kolektiv

doc. PhDr. Karel Balcar, CSc.

Mgr. Katarina Durecová

PhDr. árka Gjuričová

PhDr. Ing. Karel Hájek, PhD

PhDr. Ing. Ingrid Hanuová

doc. PhDr. Jana Kocourková

doc. MUDr. Ján Prako, CSc.

MUDr. Hana Praková

PhDr. Vladimír palek

MUDr. prom. psych. Jan pitz

Vladimír Vavrda, PhD.

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400

www.grada.cz

jako svou 2795. publikaci

Odpovědná redaktorka Helena Varavská

Sazba a zlom Milan Vokál

Počet stran 400

Vydání 1., 2007

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

Š Grada Publishing, a.s., 2007

Cover Photo Š MUDr. Pavel áček

ISBN 978-80-247-1315-1


OBSAH

AUTORSKÝ KOLEKTIV ..............................11

ÚVODNÍ POZNÁMKA ...............................13

DÍL I.

OBECNÁ ČÁST

1. POJETÍ ÚZKOSTI A STRACHU V PSYCHOLOGII ..............19

(Jan Vymětal) 1.1 Vymezení pojmů ................................19

1.1.1 Etymologické uvedení .....................................19

1.1.2 Historický pohled .........................................20

1.1.3 Vymezení úzkosti a strachu .................................21

1.2 Úzkost a strach v psychologii .........................24

1.2.1 Experimentální přístup .....................................24

1.2.2 Vztahový přístup ..........................................28

1.2.3 Faktorověanalytický přístup .................................32

1.3 Integrativní pojetí úzkosti a strachu v psychologii ..............34

1.3.1 Výkladová rovnice lidského chování ..........................34

1.3.2 Dynamika dějů vyvolávajících u člověka aktuální úzkost a strach . . . 36

1.3.3 Porozumění úzkosti a strachu ................................38

Souhrn .....................................39

2. ONTOGENEZE ÚZKOSTI A STRACHU .....................41

(Vladimír Vavrda) 2.1 K povaze vývoje úzkosti ............................41

2.1.1 Úvodem ................................................41

2.1.2 Dva zdroje úzkosti ........................................42

2.1.3 Vývoj jako zdroj úzkosti ....................................42

2.1.4 Význam matky a prostředí ve vývoji úzkosti ....................43

2.1.5 Obecný vývoj úzkosti ......................................44

2.2 Vývoj úzkostných proitků a mechanismů jejich zvládání v dětském věku . . 45

2.2.1 Vývoj úzkosti a mechanismů jejího zvládání v raném věku ........45

2.2.2 Úzkosti v předkolním a kolním věku ........................51

2.3 Úzkosti v období dospívání a dospělosti ....................55

2.3.1 Úzkosti v dospívání .......................................55

2.3.2 Úzkosti v období dospělosti .................................57

2.3.3 Úzkosti v období involuce ..................................60

Souhrn .....................................62

3. ÚZKOSTNÉ PORUCHY V KLINICKÉ PRAXI .................65

(Jana Kocourková) 3.1 Normální a patologická úzkost .........................65

3.2 Psychologické a biologické pozadí úzkosti ..................66

3.3 Úzkostné poruchy ...............................68

3.3.1 Fobické úzkostné poruchy (F40) .............................68

3.3.2 Jiné úzkostné poruchy (F41) .................................71

3.4. Dalí neurotické poruchy s výraznou úzkostnou symptomatikou .......73

3.4.1 Obsedantně-kompulzivní porucha (F42) .......................73

3.4.2 Reakce na závaný stres a poruchy přizpůsobení (F43) ............74

3.5 Úzkostnost jako osobnostní charakteristika ..................76

3.5.1 Anankastická porucha osobnosti (F60.5) .......................77

3.5.2 Anxiózní (vyhýbavá) porucha osobnosti (F60.6) .................78

3.5.3 Závislá porucha osobnosti (F60.7) ............................78

3.6 Úzkost ve vztahu k ostatním poruchám ....................79

3.7 Specifické úzkostné poruchy v dětském věku .................80

3.7.1 Separační úzkostná porucha v dětství (F93.0) ...................80

3.7.2 Fobická úzkostná porucha v dětství (F93.1) .....................81

3.7.3 Sociální úzkostná porucha v dětství (F93.2) ....................82

Souhrn .....................................82

DÍL II.

PSYCHOTERAPIE ÚZKOSTI A STRACHU Z POHLEDU

JEDNOTLIVÝCH SMĚRŮ A PŘÍSTUPŮ

4. BEHAVIORÁLNÍ PŘÍSTUPY ...........................85

(Katarina Durecová) 4.1 Léčba úzkosti a strachu v behaviorálních terapiích ..............85

4.1.1 Pojetí úzkosti a strachu v behaviorálních terapiích ...............85

4.1.2 Modely strachu a úzkosti vycházející z teorie učení ..............86

4.1.3 Modely úzkosti a strachu vycházející z kognitivně-behaviorálních

přístupů ................................................100

Souhrn ....................................115

5. ROGERSOVSKÝ PŘÍSTUP ............................117

(Jan Vymětal) 5.1 Charakteristika rogersovské psychoterapie ..................117

5.2 Vznik úzkosti a strachu ............................118

5.3 Vlastní léčba .................................121

5.3.1 Indikace ...............................................121

5.3.2 Akceptace bezvýhradné přijetí pacienta .....................123

5.3.3 Empatie porozumění vcítěním .............................123

5.3.4 Autenticita opravdovost, ryzost osobnosti ....................124

5.3.5 Sebeexplorace a explikace .................................126

5.3.6 Psychoterapeutický proces .................................127

5.4 Kombinace s jinými postupy .........................131

Souhrn ....................................132

6. PSYCHOTERAPIE ÚZKOSTI A STRACHU Z HLEDISKA

PSYCHOANALYTICKÉ PSYCHOTERAPIE ..................133

(Vladimír Vavrda)

6.1 Úvodem ....................................133

6.1.1 Psychoanalytická psychoterapie z hlediska nozologických

kategorií ...............................................135

6.1.2 Základní východiska ......................................136

6.1.3 Krátký historický přehled ..................................137

6.2 Rané formy úzkosti ..............................138

6.2.1 Anihilační úzkost ........................................138

6.2.2 Úzkost z diferenciace/dediferenciace .........................141

6.2.3 Strach z odvety ..........................................142

6.2.4 Separační úzkost .........................................144

6.2.5 Strach ze ztráty lásky .....................................146

6.3 Úzkosti v subjektivním modu proívání ...................148

6.3.1 Vývoj subjektivního modu .................................148

6.3.2 Úzkost v subjektivním modu proívání .......................149

6.4 Úzkost na základě identifikace a traumatická úzkost ............150

6.4.1 Úzkost v důsledku identifikace s objektem ....................150

6.4.2 Traumatická úzkost .......................................151

Souhrn ....................................152

7. PSYCHOTERAPIE ÚZKOSTNÝCH PORUCH Z POHLEDU

LOGOTERAPIE ..................................153

(Karel Balcar)

7.1 Logoterapeutický přístup a logoterapeutické metody překonávání chorobné

úzkosti a strachu ...............................154

7.1.1 Paradoxní intence ........................................156

7.1.2 Dereflexe ..............................................157

7.1.3 Postojová změna .........................................157

7.2 Léčba úzkostných poruch paradoxní intencí .................159

7.2.1 Logoterapeutické postupy při léčbě úzkostných a fobických neuróz

a reakcí ................................................159

7.2.2 Logoterapeutické postupy při léčbě úzkostí a strachem

motivovaných kompulzivních poruch ........................162

7.3 Léčba úzkostných poruch dereflexí .....................165

7.3.1 Logoterapeutické postupy při léčbě úzkostí a strachem

podmíněných psychofyziologických poruch ...................167

7.3.2 Logoterapeutické postupy při léčbě úzkostí a strachem

podmíněných poruch praktického výkonu .....................170

7.4 Léčba úzkostných poruch postojovou změnou ................172

7.4.1 Logoterapeutické postupy při překonávání kodlivého strachu

a úzkosti z ohroení zdraví či jiných ivotních hodnot ...........172

7.5 Logoterapeutická strategie při léčbě úzkostných poruch ...........175 Praktická podoba logoterapie .........................177

7.6.1 Cíle a metody logoterapie vzhledem k věku ...................177

7.6.2 Formy logoterapeutické práce ..............................178

Souhrn ....................................179

8. SYSTEMICKÁ TERAPIE ÚZKOSTI ......................181

(árka Gjuričová, Jan pitz) 8.1 Teoretická východiska a vlivy v systemické rodinné terapii .........181

8.1.1 Východiska současné systemické terapie ......................181

8.1.2 Modely změny: proměny pojetí terapeutické změny

a role terapeutů ..........................................182

8.2 Úzkost v systemickém přístupu .......................184

8.3 Systemická terapie ..............................185

8.3.1 Mechanismy změny v systemické terapii ......................185

8.3.2 Terapeutický proces v systemické terapii ......................186

8.4 Systemická terapie úzkosti: Problém kolní fobie jako ukázka práce

systemického terapeuta ............................189

8.4.1 Struktura úvodního sezení .................................189

8.4.2 Dalí průběh terapie ......................................192

8.5 Terapeutická práce u somatických projevů úzkosti .............193

8.6 Psychotické onemocnění a monosti systemické terapie ...........197

8.7 Práce terapeuta s párem: Panická reakce a agorafobie ............198

8.7.1 Terapie ................................................199

8.8 Terapie s vyuitím sociálních konstrukcí a narativních prvků ........200

8.8.1 Externalizace ...........................................201

8.8.2 Struktura externalizujícího rozhovoru s dospělým klientem .......202

8.8.3 Externalizační rozhovor s dětmi .............................202

8.8.4 Terapie problému fobie s uitím prvků systemické a narativní

terapie .................................................203

Souhrn ....................................204

9. HYPNOTICKÁ PRÁCE S ÚZKOSTÍ A STRACHEM .............207

(Vladimír Vavrda) 9.1 Úvodem ....................................207

9.1.1 Úzkost jako interferující faktor při indukci hypnotického tranzu . . . 208

9.1.2 Hloubka hypnotického tranzu ...............................208

9.1.3 Indikace ...............................................209

9.2 Oblasti vyuití hypnoterapie .........................210

9.2.1 Vyuití hypnózy v akutní péči ..............................210

9.2.2 Systematická hypnoterapie .................................211

9.3 Hypnoterapie u dětí ..............................216

Souhrn ....................................217

10. PSYCHOSOMATICKÉ PŘÍSTUPY LÉČENÍ STRACHU A ÚZKOSTI ...219

(Karel Hájek) 10.1 Obecné psychofyzikální zákonitosti a vymezení pojmů ...........219

10.1.1 Vnímání ..............................................219

10.1.2 Tělesně zakotvené proívání ..............................222

10.1.3 Mylení a představování ..................................223

10.1.4 Intencionalita mysli předcházející tělesnému pohybu ...........224

10.2 Strach a úzkost v procesech mysli a těla ...................224

10.2.1 Situace ohroení a její zvládání ............................225

10.2.2 Krize, nárůst strachu a úzkostí, vznik fobií ...................226

10.2.3 Psychoterapeutické přetnutí cyklů patologického strachu

a úzkosti ..............................................226

10.3 Přesun pozornosti ...............................227

10.3.1 Čtvero zakotvení ........................................227

10.3.2 Cvičení na získání vlastní zkuenosti s přesunem pozornosti .....230 10.4 Postupy zvládání strachu a úzkosti s cílem navodit klid ...........232

10.4.1 Techniky slouící ke kultivaci soustředění mysli ...............232

10.4.2 Techniky navozující změnu představování v mysli .............234

10.4.3 Techniky vedoucí přímo k somatickému uvolnění ..............236

10.5 Postupy zvládání strachu a úzkosti porozuměním tělesnému pociování . . 244

10.5.1 Meditace vímavosti a vhledu .............................245

10.5.2 Focusing ..............................................247

10.5.3 Personifikace patologických komplexů strachu či úzkosti ........252

Souhrn ....................................257

11. EXPRESIVNÍ POSTUPY .............................259

(Ingrid Hanuová) 11.1 Vymezení pojmů ...............................259

11.2 Psychodrama a dramaterapie .........................261

11.2.1 Psychodrama ...........................................261

11.2.2 Dramaterapie ..........................................270

11.2.3 Podobnosti a rozdíly dramaterapie a psychodramatu ............272

11.3 Terapie hrou .................................273

11.4 Arteterapie ..................................274

11.4.1 Jiné arteterapeutické techniky .............................282

11.5 Muzikoterapie ................................284

11.5.1 Receptivní muzikoterapie .................................286

11.5.2 Aktivní muzikoterapie ...................................286

11.5.3 Některé techniky muzikoterapie ............................287

11.5.4 Taneční terapie .........................................289

11.6 Psychogymnastika (psychopantomima) ...................290

Souhrn ....................................292

DÍL III.

DODATKY

FARMAKOTERAPIE ÚZKOSTNÝCH PORUCH ...............295

(Ján Prako, Hana Praková)

Klasifikace neurotických poruch, poruch vyvolaných stresem

a somatoformních poruch ...........................296

Diagnostický postup, vyetření a hodnocení u úzkostných poruch .....297

Diferenciální diagnóza úzkostných a neurotických poruch .........300

Veobecné cíle léčby .............................302

Rozhodování o farmakoterapii ..................................303

Klinické vedení pacienta ......................................304

Psychofarmaka uívaná k léčbě úzkostných a neurotických poruch .....305 Psychofarmakoterapie jednotlivých úzkostných a neurotických poruch . . . 313

Panická porucha .............................................313

Generalizovaná úzkostná porucha (GAD) .........................316

Smíená úzkostně-depresivní porucha ............................319

Agorafobie .................................................321

Sociální fobie ...............................................323

Specifické fobie .............................................325

Obsedantně-kompulzivní porucha ...............................327

Akutní reakce na stres .........................................330

Poruchy přizpůsobení .........................................331

Posttraumatická stresová porucha ...............................335

Disociační poruchy ...........................................339

Souhrn ....................................362

ÚZKOST A STRACH VE FILOZOFICKÉ REFLEXI .............365

(Vladimír palek)

Zrození strachu ................................365

Duchovní situace 20. století přináí obrat ..................366

První reflexe úzkosti a strachu ........................367

Anticipace porozumění úzkosti u Aristotela .................368

Pokusy eliminovat strach ze smrti ......................371

Nikoli eliminovat, nýbr zkuenost záporu uchopit G. W. F. Hegel ....374

Kierkegaard upozorňuje na diferenci jako první ...............377

Úzkost je zachycena vhledem básnění ....................378

Zahlédnutí dna M. Heidegger .......................379

Souhrn ....................................382

LITERATURA ...................................383

REJSTŘÍK VĚCNÝ ................................391

REJSTŘÍK JMENNÝ ...............................395


AUTORSKÝ KOLEKTIV

doc. PhDr. Karel Balcar, CSc. (1939) Oddělení lékařské psychologie, 3. lékařská

fakulta Univerzity Karlovy v Praze

Mgr. Katarina Durecová (1956) Oddělení lékařské psychologie, 3. lékařská fakulta

Univerzity Karlovy v Praze

PhDr. árka Gjuričová (1946) ředitelka Institutu rodinné terapie v Praze, klinická

psycholoka fakultní nemocnice Praha-Motol

PhDr. Ing. Karel Hájek, PhD (1966) vedoucí Oddělení psychoterapie Ústavu pro

humanitní studia, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze, soukromá psychiat

rická praxe

Ing. PhDr. Ingrid Hanuová (1956) Oddělení psychoterapie Ústavu pro humanitní

studia, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze, odborná asistentka, soukromá

psychiatrická praxe

doc. PhDr. Jana Kocourková (1948) vedoucí klinický psycholog, Dětská psychi

atrická klinika 2. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze

doc. MUDr. Ján Prako, CSc. (1956) vedoucí lékař Oddělení pro léčbu úzkost

ných poruch a depresí, Psychiatrické centrum Praha

MUDr. Hana Praková (1956) Oddělení psychoterapie Ústavu pro humanitní studia,

1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze, odborná asistentka, lékařka Denního

sanatoria Horní Palata v Praze 5

PhDr. Vladimír palek ( 19452004) naposledy pracoval v Oddělení lékařské etiky,

3. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze

MUDr. prom. psych. Jan pitz (19322001) naposledy pracoval jako ordinář pro

rodinnou terapii, Fakultní nemocnice Praha-Motol

Vladimír Vavrda, PhD (1966) Oddělení psychoterapie Ústavupro humanitnístudia,

1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze, odborný asistent, soukromá psychotera

peutická praxe

prof. PhDr. Jan Vymětal (1945) přednosta, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy

v Praze

Autorský kolektiv / 11



ÚVODNÍ POZNÁMKA

Předloená kniha je učebním textem určeným předevím studentům lékař

ských fakult a postgraduálního studia psychoterapie, psychopatologie a lékařské psychologie. Jedná se o druhé vydání, přičem prvně práce vyla v roce 2000 péčí Psychoanalytického nakladatelství Jiřího Kocourka v Praze. Toto druhé vydání, po sedmi letech, jsme proto museli aktualizovat a doplnit.

Cílem publikace je čtenáře seznámit se současnými psychologickými a psychoterapeutickými pohledy na úzkost, strach a ukázat, jak je lze psychologickou cestou léčebně ovlivňovat. Proto je kniha o psychoterapii úzkosti a strachu zároveň i monografií.

Zmíněné emoce jako téma jsme zvolili proto, e doprovázejí lidskou bytost po celý její ivot. Podílejí se na formování osobnosti člověka a jeho vztahů, jsou důleitým vnitřním regulativem chování, čili přispívají k naí aktivní i pasivní adaptaci. V lidském ivotě mají nezastupitelnou a pozitivní úlohu, avak vedle toho mohou způsobovat, případně doprovázet, poruchy zdraví a přispívat tak k lidskému utrpení. Jejich mírnění a odstraňování psychologickou intervencí představuje jednu z moností zvládání těchto emocí a lze takto přispět k příznivému rozvoji osobnosti člověka a ke zkvalitnění jeho ivota.

Druhým důvodem, proč se jimi podrobněji zabýváme, je skutečnost, e jsou výborným příkladem propojenosti lidského organismu a prostředí. Vyjadřují jednotu psychosociálních, biologických, duchovních i ekologických dějů a vlivů. Je zajímavé, e předchozí konstatování koresponduje s novějími výzkumy v neurovědách, které vedou ke zjitěním, je se zdají být na první pohled paradoxní. Prokazují toti významný vliv lidské subjektivity a psychologických proměnných na biologickou stránku člověka, postihují nejen úroveň neuroendokrinní a psychoneuroimunologickou, ale také ovlivňují nae představy z hlediska genetického. Monost ovlivnění exprese genů psychickými vlivy tak představuje zcela zásadní zlom v chápání psychofyzického bytí člověka.

Významnou roli v této souvislosti přisuzujeme učení, jím lze modulovat neuronální procesy a struktury CNS. Předchozí zjitění mají oporu i v logice, nebo předpokládáme, e základem psychických procesů a projevů jsou neuronální děje. Jestlie máme zároveň za prokázané, e psychické procesy a projevy člověka jsou dlouhodobě ovlivnitelné a měnitelné psychoterapií, pak z toho plyne, e i biologická stránka lidského jedince je takto modifikovatelná.

Výe nastíněný pohled odpovídá současnému paradigmatu medicíny i obecněji věd o člověku.

Třetím důvodem naeho zájmu o emoce úzkosti a strachu je to, co bychom nazvali stavem světa. Máme na mysli skutečnost nebývalých protikladů a proměn naeho ivota. Prudké urychlení vývoje, tento úprk času znesnadňuje reflexi toho, co se

Úvodní poznámka / 13


děje, tedy ivot v nahlédnutí sebe sama. Stále obtínějí porozumění světu i jeho narůs

tající rozpornost vedou ke znejistění lidského jedince, obavám, případně i k extrémní

mu chování a mylení člověka, čeho jsme svědky i v rámci běného dne. Úzkost,

strach a agresivita jsou ve vztahu interdependence (cirkulární kauzality), tedy vzájem

ného ovlivňování a zesilování. I takto lze rozumět jejich nárůstu v projevech jedince

i celých společenství.

Publikace je rozdělena do tří částí: obecné, speciální a závěr knihy tvoří dodatky.

V obecné části vymezujeme úzkost a strach ze zorného úhlu dnení psychologie,

následuje jejich přiblíení z pohledu ontogeneze a nakonec zařazení do rámce sou

časně platné Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN-10).

Ve speciální části se seznámíme s osmi významnými psychologickými přístupy

k této problematice. Samozřejmě se jedná o výběr z více moností, přičem jeho kri

térii jsou vědeckost a praktická upotřebitelnost. Nalezneme zde, jako ukázku nových

mylenkových proudů, i přístup integrující psychologické poznatky inspirované křes

ansko-idovskou a buddhistickou tradicí, jen nalézá uplatnění zvlátě při prevenci

a regulaci neádoucích psychosomatických stavů a dějů. Z důvodu rozsahu knihy jsme

nezařadili do práce směry, které se bezesporu v praxi osvědčují, jako je tvarová psy

choterapie či transakční analýza (a ve výčtu by bylo moné pokračovat).

Dodatky obsahují dva příspěvky: farmakoterapii úzkostných poruch a filozofickou

reflexi tématu. V dodatcích se nalézají proto, e bezprostředně s psychoterapií úzkosti

a strachu nesouvisejí, avak nesporně přispívají k jejímu pochopení. Bohuel se nám

nepodařilo obstarat souhlas s otitěním příspěvku Socioterapie úzkosti autora MUDr.

Jana Pfeiffera, který pobývá dlouhodobě v cizině. Zájemce o tuto důleitou oblast

proto odkazujeme na prvé vydání knihy, kde jej nalezne.

Kniha volně navazuje na Obecnou psychoterapii, je vyla ve druhém vydání

u stejného nakladatele (Grada Publishing) v roce 2004.

Dále si dovolím upozornit, e publikace je v prvé řadě učebním textem, proto zde

nejsou uvedeny odkazy a citace v rozsahu, jako je obvyklé a nutné u vědeckých publi

kací. Z didaktických důvodů jsem také při konečné redakci v několika případech po

nechal překrývání dílčích témat. Takto je jejich význam zdůrazněn a významné části zopakovány.

Závěrem děkuji vem spoluautorkám a spoluautorům za velmi dobrou spolupráci.

Zejména mne těí, e se na ní podíleli učitelé vech tří praských lékařských fakult Univerzity Karlovy spolu s odborníky z praxe. Je vak mou smutnou povinností upozornit, e se druhého vydání knihy nedoili dva spoluautoři, kolegové Vladimír palek a Jan pitz, na ně si dovolím krátce vzpomenout následujícími řádky.

Filozof Vladimír palek (19452004) se významným způsobem podílel na vytvá

ření filozofických základů lékařské psychologie a lékařské etiky. Od převratu a do konce ivota pracoval jako odborný asistent na Oddělení lékařské etiky na 3. lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze. O kolegovi Vladimíru palkovi je méně známo, e patřil mezi spolupracovníky a osoby blízké prof. Janu Patočkovi (19071977). V odborném filozofickém světě je ceněn zejména pro překlady G. W. F. Hegela, E. Husserla a I. Kanta do četiny.

Pedopsychiatr a psycholog Jan pitz (19322001) stál spolu s prof. Janem Fische

rem (19131976) v roce 1971 u zrodu Dětské psychiatrické kliniky, nynějí 2. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze-Motole. Na klinice pracoval zhruba třicet let.

14 / Speciální psychoterapie V posledním období ivota působil jako ordinář pro rodinnou terapii na Fakultní nemocnici v Praze-Motole. Jeho význam pro dětskou psychiatrii a psychologii je zřetelný, nebo v rámci terapie dětských psychiatrických pacientů k nám zavedl a rozpracoval léčebné společenství (komunitní systém), stejně jako léčbu orientovanou na celou rodinu. Bez kolegy Jana pitze by i nae psychoterapie dětí, rodinná a systemická terapie byly rozhodně chudí.

Na Vladimíra palka a Jana pitze rád vzpomínám, protoe v dobách nesvobody patřili mezi mravně pevné a spolehlivé kolegy, kteří i ve ztíených společenských poměrech u nás pěstovali a rozvíjeli vzdělanost. Jejich skromnost a moudrý postoj byly důvodem, proč se v novějí době vyhýbali popularitě (zviditelňování), proto jejich vliv zůstává nenápadný, avak trvalý.

Při této příleitosti bych rád pozdravil i nestora české psychoterapie Jaroslava Skálu, který v květnu 2006 oslavil devadesátiny. Jaroslav Skála nesčetněkrát v dobách minulých prokázal svoji statečnost a byl tím, kdo u nás ve vývoji psychoterapie ukazoval směr. Pro nás mladí znamenal a znamená přirozenou autoritu. Za sebe i psychoterapeutickou obec přeji Jaroslavu Skálovi dobré zdraví a pohodu!

A zcela závěrem pak děkuji za vzornou spolupráci, pečlivost a starostlivost paní vedoucí redaktorce Mgr. Gabriele Plickové a odpovědné redaktorce paní Heleně Varavské, jejich péčí kniha vychází ve velmi pěkném provedení. Praha, 1. 12. 2006 Za kolektiv autorů: prof. PhDr. Jan Vymětal

Úvodní poznámka / 15



DÍL I.

OBECNÁ ČÁST



1. POJETÍ ÚZKOSTI A STRACHU

V PSYCHOLOGII

(Jan Vymětal)

První kapitola sestává ze tří částí. Začíná přiblíením pojmů úzkost a strach z pohledu jazykového a historického a nakonec jsou pojmy vymezeny psychologicky. Následuje hlavní část, ve které o nich pojednáme z hlediska experimentální psychologie, vztahového a faktorově analytického přístupu. Třetí, závěrečná část patří integrativnímu pojetí úzkosti a strachu v psychologii.

1.1 VYMEZENÍ POJMŮ

Z lidského jazyka lze mnohé vyčíst o duevním ivotě i chování člověka. Je tomu tak proto, e jazyk (a řeč) doprovázejí lidskou bytost po celou dobu její existence jako druhu, stejně tak po celou dobu jejího individuálního ivota. Proto i k psychologickým pojmům úzkosti a strachu se nejdříve přiblííme poukazem k etymologii obou výrazů a jejich vyjádřením v několika jazycích. 1.1.1 ETYMOLOGICKÉ UVEDENÍ Staročeská úzkost znamenala úinu, rozsedlinu, propast, ale i sklíčenost, tíseň a nesnáz. Latinsky se řekne úzkost angor, a tento výraz má blízko k angustus těsný, úzký (zde lze vidět blízkost k německému Angst a anglickému anxiety, kde zároveň znamená i touhu). Řečtina tento výraz vyjadřuje slovem thlipsis. Hebrejsky se úzkost řekne cará a slovo znamená nejen úzkost, nýbr i úinu, bídu a souení.

Vidíme, e jazyky nás upozorňují na základní charakteristiku úzkosti (a touhy), jí

je těsnost, sevřenost. Úzkost znamená i souení a nesnáz.

Strach (na rozdíl od úzkosti) znamená obavu z něčeho konkrétního, co můe budit

i úctu a respekt.

Staročeské strachovánie bylo uíváno ve významu obav o něco či z něčeho. Strach

mě jest vyjadřuje, e se bojím. Zde cítíme blízkost se staroiránským bháyaté (báti se). Starý je i výraz straák, ukrajinsky strachopud, tedy strach budící. Latina má pro strach výrazy timor, metus, terror, je jsou (na rozdíl od úzkosti) pouívány v souvislosti s objektem. Řecky se vyjádří slovem fobos (německy Furcht, anglicky fear), současně vak znamená i respekt, úctu (německéEhrfurchtznamená hlubokou, zbonou úctu). Strach se hebrejsky řekne pachad nebo jir'a. Zvlátě častějí výraz jir'a je dvojznačný vyjadřuje nejen obavu s negativním nábojem, ale také pozitivně vnímanou zbonou úctu.

Pojetí úzkosti a strachu v psychologii / 19




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.