načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Sovětská esa 2. světové války - Hugh Morgan

Sovětská esa 2. světové války
-14%
sleva

Kniha: Sovětská esa 2. světové války
Autor:

V dřívějších letech k tomuto poutavému tématu nevycházely prakticky žádné spolehlivé publikace, poněvadž spolehlivé prameny byly nedostupné. S postupným uvolňováním situace v ... (celý popis)
Kniha teď bohužel není dostupná.

»hlídat dostupnost


hodnoceni - 50%hodnoceni - 50%hodnoceni - 50%hodnoceni - 50%hodnoceni - 50% 50%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2009-08-06
Počet stran: 88
Rozměr: 170 x 243 mm
Úprava: 100 stran : ilustrace (některé barev.), portréty
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Soviet aces of World War 2
Spolupracovali: ilustroval John Weal a Mike Chappell
překlad Ivo Rušák
ISBN: 9788025124413
EAN: 9788025124413
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

V dřívějších letech k tomuto poutavému tématu nevycházely prakticky žádné spolehlivé publikace, poněvadž spolehlivé prameny byly nedostupné. S postupným uvolňováním situace v Sovětském svazu a nynějším Rusku a s pozvolným zpřístupňováním archivů se dostávají na světlo světa záznamy o nevšedních činech a hrdinstvích elitních pilotů různých složek sovětského vojenského letectva. Přestože byli zpočátku vybaveni zastaralou leteckou technikou, postrádali efektivní velení jak díky Stalinovým čistkám z konce 30. let, tak díky obrovské nadvládě zkušené luftwaffe, podařilo se sovětským pilotům záhy obrátit kartu osudu, a to jak díky letounům dodávaným na základě smlouvy o půjčce a pronájmu, jako byly britské hurricany, spitfiry, americké P-39 i P-40, tak zejména díky domácím konstrukcím jako MiG-3, LaGG-3, Lavočkin La-5/7 a Jak-1/3/7/9.

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Proti Rudému baronovi Proti Rudému baronovi
Ditrych Břetislav
Cena: 61 Kč
Astrologická válka Astrologická válka
Howe Ellic
Cena: 289 Kč
Encyklopedie vojenství Encyklopedie vojenství
Frankland Noble
Cena: 580 Kč
Paměť válek a konfliktů Paměť válek a konfliktů
Kratochvil Alexander, Soukup Jiří
Cena: 267 Kč
Zákazníci kupující knihu "Sovětská esa 2. světové války" mají také často zájem o tyto tituly:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

29

VÝVOJ STÍHACÍHO LETECTVA VVS V LETECH

194145

kariéra tak začala dost neslavně. Nakonec však Pokryškin otevřel své

skóre v boji s Němci hned následujícího dne.

SOVĚTSKÉ VZDUŠNÉ SÍLY

22. ČERVNA 1941

I po rozšíření volnějšího přístupu k sovětským válečným dokumentům v posledních letech je stále obtížné odhadnout počty sovětských

vzdušných sil v předvečer operace Barbarossa. Roku 1940 se SSSRpyšnil největším letectvem na světě. Avšak co se týká stíhaček, dobrých

75 % z nich byly zastaralé dvouplošníky I-15, I-15bis a I-153 ajednološníky I-16.

Prototypy těchto stíhaček vzlétly již v polovině 30. let a přesmnohé úspěchy nad Španělskem a Čínou i takový Polikarpov I-16 (který

byl mezi nimi co do výkonů na špici) v polovině roku 1941významně zaostával za Bf 109E luft waff e. Nová generace sovětských stíhaček,

MiG-3, Jak-1 a LaGG-3, měla být k prvoliniovým jednotkám vevětším počtu teprve dodána, byť bylo ke 22. červnu 1941 těchto tří typů

vyrobeno již 2 030 kusů.

Do září 1941 se odhadovaly ztráty sovětského letectva na 7 500letounů. I přes tyto ohromující počty byly sovětskými stíhacími pilotyhlášeny značné úspěchy, zejména letci operujícími nad Severním frontem.

Vedoucím esem byl v té době por. P. A Brinko od letectva Baltického

loďstva, který během prvních 10 týdnů od zahájení operace Barbarossa

nárokoval 15 zničených letounů (včetně 4 stíhaček fi nského letectva).

Poté co se od počátku invaze téměř nepřetržitě zúčastňoval bojů, byl

nakonec 14. září sestřelen a zahynul.

Brinkův kolega u obrany poloostrova Hanko byl kpt. A. K.Antoněnko, jenž ja ko zástupce velitele 13. IAP hlásil 11 ze 34 sestřelů svého

pluku před tím, než 25. července 1941 zahynul. Oba piloti byliposmrtně vyznamenáni titulem Hrdiny SSSR.

Úděsné hrůzy války názorně ilustrují tytohořící trosky stíhačky VVS a mrtvoly jejího pilota.

Tento snímek byl pořízen 24 hodin pozačátku invaze.


30

V bojích nad střední (a později severní) částí fronty hlásili tři zpilotů 29. IAP 38 z 50 nepřátelských letadel, která byla pluku uznána jako

zničená – mnohé z nich byly však spíše sestřely skupinové než osobní.

Členem této trojice leteckých es byl ppor. N. Z. Muravickij, kterýhlásil 12 sestřelů, z nichž 9 bylo skupinových, a také hlásil, že 3. záříprovedl taran. Dalšími úspěšnými piloty 29. IAP byli ppor. A. V. Popov

se 14 sestřely a por. N. Morozov se 12 sestřely, přičemž první z nich

zahynul 3. září, kdy během bojového letu na podporu sovětské pěchoty

nasměroval svůj letoun do skupiny tanků wehrmachtu.

První týdny operace Barbarossa názorně ilustrovaly nejen technickou zaostalost letounů VVS, ale také žalostně bídný výcvik jejích

pilotů. Obojí bylo kombinací nedostatků organizace a bezohledného zbavení letectva jeho nejlepších velitelů během stalinských čistek

z konce 30. let. Náhradní letouny i součástky se brzy stalynedostatkovým zbožím, neboť továrny uzavíraly své výrobní linky apřipravovaly se na přemístění za pohoří Ural – mimo přímý dosah Hitlerových

ozbrojených sil.

Jak se německé síly na svém zdánlivě nezadržitelném postupu na

v ýchod přibližova ly k Mosk vě, zača ly se t y to obtíže brz y projevovat ve

způsobu smýšlení typickém pro člověka zahnaného do kouta. Vjakékoli bitvě o hlavní město byly VVS odhodlány neopakovat své trapné

vystoupení v prvních dnech války. Ke konci července byla Moskva již

pod kritickým tlakem, protože padl Smolensk a Němci pochodovali

k západnímu předpolí hlavního města. Na sever od Moskvy se doobležení dostal Leningrad a jihozápadně od Moskvy padl Kyjev, stejně

jako většina Ukrajiny dále směrem na jih. Letec VVS leží mrtev u vrtule svého stroje LaGG-3, oběti překvapivého útokubombardérů luftwaff e nalétávajících během prvního dne operace Barbarossa na sovětská letiště.Většina sovětských stíhacích pilotů zabitých nebo zajatých během prvních 2 dní invaze se veskutečnosti ani nikdy nedostala do vzduchu. (BAK 821)

2. KAPITOLA


31

VÝVOJ STÍHACÍHO LETECTVA VVS V LETECH

194145

Hit ler s oka mžit ý m útokem na Mosk v u vá ha l. Bylo to vša k proto,

aby dal svým armádám čas ke konsolidaci jejich postavení uLeningradu a na Ukrajině. Toto zpoždění umožnilo Sovětům, abyzorganizovali obranu města, ale také přineslo začátek období zvaného

„rasputica“ (deštivé počasí, jež rozblátí nezpevněné cesty), které opět

o krok přiblížilo zimu. S blížící se změnou ročního období byněmecké síly byly zbaveny těch nejzákladnějších potřeb člověka – tepla,

přístřeší a stravy – a z hlediska vojenských operací dodávekvýstroje a výzbroje.

Za těchto podmínek byl Sovětský svaz na obrannou válkuvybaven v podstatě mnohem lépe než Němci na ofenzivní operace, přestože

měli v letounech nespornou převahu. Operace Ta j f u n, německý útok

na Moskvu, byla zahájena 30. září 1941.

Genplk. P. F. Žigarev, velitel VVS, dobře chápal, že jeho letouny

a piloti budou moci operovat z dobře vybudovaných základen vMoskvě a kolem ní. Tato letiště zahrnovala Centraľnyj Aerodrom i letiště v předměstích Fili, Chimki, Tušino a Vnukovo. Kromě toho měl

Žigarev k dispozici 6. IAK PVO (6. stíhací sbor protivzdušnéobrany) moskevského vojenského okruhu protivzdušné obrany – tento

svazek měl nakonec v obraně Moskvy hrát významnou roli. Naopak

2. luft fl otte (letecká fl otila) luft waff e po prvních měsících vzdušných

bojů a protizemních útoků nadcházející nepříznivé počasí stále více

omezovalo.

Příchod drsných zimních podmínek v půli listopadu změnilprovizorní letecké základny luft waff e často k nepoužití. Pozemnímupersonálu přimrzaly prsty ke kovovým povrchům letadel, která obsluhovali

a opravovali, a nástroje musely být rozehřívány letovacími lampami, aby vůbec mohly být použity. Kapalinou chlazené letecké motory

Bleskovému útoku následujícímubezprostředně po úvodních náletech v rámci operaceBarbarossa padly za oběť také tyto Polikarpovy

I-16 a I-153 z tohoto německého snímku.

Výroba Polikarpova I-153 Čajka (racek) byla

zahájena roku 1939. Stíhačka byla poprvé

vyzkoušena v boji proti japonským letounům

Nakadžima Ki-27 nad Chalchin-Golem, a i když

byli zkušení piloti I-153 schopni vyklouznout

z drápů těchto hbitých nepřátelských stíhaček,

méně zkušení letci pro ně byli snadnou kořistí.

Na základě výsledků bojů na Dálném východě

byly čajky ze strany VVS kritizovány pronedostatek pancéřové ochrany jak pilota, takmotoru – mnoho I-153 padlo za oběť přesné palbě

ze země. Při bleskovém německém útoku se

však mnohé do vzduchu ani nedostaly.


32

v důsledku extrémní zimy často odmítaly naskočit – operace luft waff e se omezily, avšak zatím ani

ne tak činností VVS, ale zimou.

Na rozdíl od luft waff e se operace sovětského

letectva za těchto podmínek stupňovaly a sovětské

letectvo za tři týdny od 15. listopadu do 5. prosince

provedlo 15 840 bojových letů – což je objem téměř

pětinásobný v porovnání s aktivitou luft waff e vestejném období. Jak bitva pod Moskvou pokračovala,

začaly VVS od německého letectva přebírat kontrolu nad vzdušným prostorem. Pod obratnýmvelením gen S. I. Ruděnka získávala protiofenzíva VVS

v severozápadním sektoru směrem na Ržev na síle

a sovětští stíhači hlásili množství zničenýchnepřátelských letadel.

Pro stíhací obranu Moskvy se stala klíčovoučinnost 6. IAK PVO a 23 jeho pilotů bylo během bitvy

o Moskvu oceněno Zlatou hvězdou Hrdiny SSSR.

Jednotce do listopadu 1941 velel plk. I. D. Klimov,

kdy velení převzal plk. Mitěnkov. Během posledních

dvou měsíců roku pluk ve vzdušných bojích hlásil

zničení 250 letadel luft waff e. Mimoto na pět dní,

9. až 14. prosince, 6. IAK PVO změnil svou roli ze

stíhací na bitevní a západně od Moskvy důkladně

ničil a postřeloval pozemní jednotky ustupujících

německých armád – a zejména na tomto bojišti se

sbor v bojích obzvláště vyznamenal.

V jeho ř ad ách bojova l i por. A . N. K at r ič z e 120. I A P

PVO, který provedl první úspěšný taran ve velkévýšce. 6. IAK PVO však ostatním sovětským stíhacím

jednotkám ukázal, že jejich protivník není taknepřemožitelný, jak se ještě v létě toho roku mohlo zdát.

STALINGRAD

Bitva u Stalingradu byla vskutku katalyzátorem

počínající převahy VVS s jejich novou organizační

strukturou, novými stíhacími letadly vybavenými

rádiem a stoupajícími bojovými zkušenostmi pilotů,

což bylo základním předpokladem obratu štěstěny

ve prospěch Sovětů. Stalingrad předcházelúspěšné bitvě nad Kubání na jaře roku 1943, po níž záhy

následovala rozhodující bitva u Kurska.

Stalingradská bitva se vyznačovala dvěmakritickými stadii, z nichž první se soustředilo na obranu

města. O to se bojova lo od čer vence do pr v ních zimních měsíců roku 1942 a 102. IAD PVO pod velením

P. S. Stěpanova zastihlo ještě s výzbrojí asi 80stíhaček, z nichž většina byly obstarožní I-15 nebo sice

hbité, ale málo výkonné I-16 postrádající kanonovou

výzbroj. Aby pomohl zastavit příval náletů luft waff e

na město, naléhal Stěpanov na velitele VVSNovikova (jenž odpovídal za plánování a operace letectva)

i na sovětské vrchní velení, aby mu přidělilo pluk

vyzbrojený letouny Jak-1.

Jelikož byl gen. A. A. Novikov, Stěpanovův

nadřízený, průkopníkem sovětského vojenského

letectva, jenž byl předtím osobně odpovědný za

vytvoření koordinovanějšího vztahu mezi frontovým letectvem a pozemními jednotkami, dosáhl

této lepší koordinace zřízením leteckých armád,které nahradily dřívější těžkopádnou strukturu velení

VVS. Stíhací pluky byly tradičně používány nahodile

a nekoordinovaně, což vedlo ke slabým výsledkům

bojové účinnosti. Důstojník luftwaffe zkoumá ukořistěný I-15 bis a ukazuje fotografovi na díru pošrapnelu nebo snad po kulometném projektilu. (BAK Loc 290)

2. KAPITOLA




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist