načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Sourozenecké vztahy – Tomáš Novák

Sourozenecké vztahy

Elektronická kniha: Sourozenecké vztahy
Autor: Tomáš Novák

Jedináčci, nejstarší, nejmladší či prostřední děti - sourozenectví ovlivňuje (spolu s dalšími faktory a rodinnými poměry) naši povahu, chování a budování sekundární rodiny. Proto renomovaný český psycholog podává stručný psychologický ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  157
+
-
5,2
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 56.1%hodnoceni - 56.1%hodnoceni - 56.1%hodnoceni - 56.1%hodnoceni - 56.1% 55%   celkové hodnocení
4 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2007
Počet stran: 123
Rozměr: 21 cm
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Sociální interakce. Sociální komunikace
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2007
ISBN: 978-80-247-2075-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Jedináčci, nejstarší, nejmladší či prostřední děti - sourozenectví ovlivňuje (spolu s dalšími faktory a rodinnými poměry) naši povahu, chování a budování sekundární rodiny. Proto renomovaný český psycholog podává stručný psychologický přehled typických rysů sourozenců a odhaluje jejich fungování v partnerských vztazích. Populárně-naučné výklady doplňují testy, kde si čtenář může ověřit své poznatky o sourozeneckých konstelacích v praxi. Populárně-psychologické výklady sourozenectví, které ovlivňuje osobnost člověka i jeho rodinné a partnerské vztahy.

Popis nakladatele

Asi si říkáte: "Kdo jiný než můj bratr (nebo sestra) by mi měl(a) být nejblíž??" Máte jistě pravdu, ale ne vždy tomu tak je. Právě kniha známého českého psychologa a manželského poradce Vám osvětlí většinu běžných problémů, které ovlivňují vztahy. Upozorňuje na komunikační problémy mezi sourozenci, mezi dětmi a rodiči. Poukazuje na zbytečná traumata, která vztahy zatěžují. Věřili byste tomu, že to, jestli jste prvorozeným či druhorozeným dítětem, hraje roli i ve vašem partnerském životě? Autor popisuje sourozenecký vztah již od svého zrodu až po dospělost. Dozvíte se, jak o vztah pečovat, jak porozumět chování sourozenců, jak vyřešit problémy a tlumit konflikty. Díky uvedeným testům si budete moci sami vyzkoušet, zda jsou vaše vztahy harmonické či nikoli.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Tomáš Novák - další tituly autora:
Jak nezešílet z dětí -- aneb Naučte se nejen Makofri Jak nezešílet z dětí
Péče o dítě po rozvodu a její úskalí Péče o dítě po rozvodu a její úskalí
O otcovské roli -- Význam otce v rodině O otcovské roli
Jak (pře)žít se stárnoucími rodiči Jak (pře)žít se stárnoucími rodiči
Sám sobě psychologem -- 4., přepracované vydání Sám sobě psychologem
 (e-book)
Věkový rozdíl mezi partnery Věkový rozdíl mezi partnery
 
K elektronické knize "Sourozenecké vztahy" doporučujeme také:
 (e-book)
Sourozenci bez rivality Sourozenci bez rivality
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

PhDr. Tomá Novák SOUROZENECKÉ VZTAHY Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400 www.grada.cz jako svou 3049. publikaci Odpovědná redaktorka Jana Jindrová Sazba a zlom Milan Vokál Počet stran 124 Vydání 1., 2007 Vytiskla tiskárna PB tisk Prokopská 8, Příbram 6 Š Grada Publishing, a.s., 2007 Cover Photo Š isifa.com ISBN 978-80-247-2057-3

ISBN 978-80-247-6209-8

Š Grada Publishing, a.s. 2011

(titná verze)

(elektronická verze ve formátu PDF)

PhDr. Tomá Novák

SOUROZENECKÉ VZTAHY

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400

www.grada.cz

jako svou 3049. publikaci

Odpovědná redaktorka Jana Jindrová

Sazba a zlom Milan Vokál

Počet stran 124

Vydání 1., 2007

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

Š Grada Publishing, a.s., 2007

Cover Photo Š isifa.com

ISBN 978-80-247-2057-3 Obsah

ÚVOD .........................................7

1. NAVDY SPOLU? ..................................9

Demografické souvislosti ............................10

Chlapec, nebo děvče? ..............................14

Bylo nebylo o sourozencích poprvé ....................15

Bylo nebylo čtěte Bibli, tam to vechno je ................18

Bylo nebylo tentokrát ale prokazatelně bylo ..............19

Co je jisté ......................................21

2. ÚVOD DO RODINNÉ ASTROLOGIE ......................25

Inspirace příbuzných ...............................27

ivot v příbězích a příběh ivota .......................30

Sourozenecké konstelace a rodinný scénář ................33

Jedináčci to nemají lehké ............................37

Nejstarí dítě jedináček v přestrojení? .................39

Sourozenectví je boj alespoň podle sociobiologů ...........43

Benjamínek sourozenecká konstelace nebo profese? .........44

Ani první, ani poslední střed nemusí být vdycky zlatý ........45

Sourozenecké kliky ................................46

Velké sourozenecké skupiny ..........................50

Moje děti, tvoje děti, nae děti ........................50

Test: Kdo vám imponuje, kým byste chtěli být, komu byste

řekli ano .......................................54

Sourozenecká matematika ...........................55

árlivost a rivalita mezi sourozenci ......................56

Freude, Freude, Freude... ...........................58

Happy end můe být v nedohlednu ....................59

Pověz mi zrcadlo, kdo mi je nejblií! ....................62

5

SOUROZENECKÉ VZTAHY

verze osvit 3, Monday, 17th September, 2007


Poradit si musíte sami, ale hodnote realisticky ..............65

Jak tancovat mezi vejci? ...........................66

Starí sestra aneb Causa svetr .........................69

3. SOUROZENECKÉ POZICE V MANELSTVÍ .................79

Muský svět pohledem sourozeneckých konstelací ...........81

enský svět pohledem sourozeneckých konstelací ...........89

Komplikované, několikanásobné, prostřední pozice aneb

Míchaná nemusí být jen zmrzlina .......................94

Dárkové balíčky ..................................96

Test: Volíte výchovný styl starího bratra bratrů nebo spíe

starí sestry bratrů, event. mladího bratra sester? ............99

4. POZNÁTE KONSTELACI V DIALOGU? ...................103

Důvěřovat, ale prověřovat? ..........................103

Být sama sebou a nebýt sama ........................106

Rozhovory z poradenské praxe .......................109

Test: Dokáete vyuít vechny své monosti? ..............119

ZÁVĚR .......................................121

PŘEČTĚTE SI ...................................123

6

edicePRO RODIČE


Úvod

Byla jsem spí tichá introvertní holčička. S tím bych ale dlouho nevydrela.

Hlavně prostřední sestra mi dávala docela kouř. Měly jsme společný pokoj. Věčně

jsme se dohadovaly a rvaly. Připadalo mi, e mě ikanuje, ale otuila mě. Naučila

mě, e si musím umět vydupat své, protoe to za mě nikdo neudělá ani ve vlastní

rodině, nato mezi cizími. A pochopitelně jsem byla jako větina mladích dětí

mockrát namíchnutá, e nikdy nedostanu nic nového a vechno jen dědím.

Jindy mi připadalo nespravedlivé, e bych měla jít spát, kdy nejstarí sestra ne

musí. Prostě takový běný sourozenecký trénink v boji o pozornost rodičůaopo

zici v rodině celkově.

Lenka mídová (Ona dnes, 12. 3. 2006),

nejúspěnějí česká jachtařka, olympijská medailistka, nejmladí ze tří sester.

Nejstarí ze sourozenců v její výchozí rodině je starí o est let, prostřední

o dva roky.

Já jsem byl přednejmladí. My jsme byli pět bráchů a nejstarí byla sestra.

I mladí brácha byl silnějí ne já. A já jsem straně nesnáel, kdy mě odmítli

sourozenci respektovat. Prostě od malička jsem si musel vynutit, aby mě brali

bez nějakého despektu. Kdy přiel devadesátý rok, bylo mi u bohuel čtyřicet.

A řekl jsem si, teď je pro mne čas straně drahý. Budu dřít, ale běda, jestli mě ně

kdo pořád nebude respektovat kdybych měl hlínu hryzat, tak se prostě prosa

dím.

Zdeněk Altner, advokát (MF Dnes, 22. 3. 2007),

úspěně zastupoval Českou stranu sociálně demokratickou ve sporu o Li

dový dům. Posléze se s ní soudí o svůj honorář.

Mám starí a mladí sestru a vím přesně, jak mě to ovlivnilo. Vdycky jsem hle

dala uznání raději mimo vlastní rodinu, protoe jsem měla pocit, e doma se mi

ho nikdy nedostane.

Aňa Geislerová, herečka

7

SOUROZENECKÉ VZTAHY


Kdy jsme si pořídili dalí kočku, tak ta nae původní na konkurenci číhala scho

vaná. Po chvíli si začaly hrát, ale při kadé příleitosti ta původní kousla nově pří

chozí do ucha.

Náhodně zaznamenaná část rozhovoru.

V dětství jsem se domnívala, e sourozenec je jenom pro zlost, protoe vás stále

jenom bije (zaila jsem jednou jakousi sourozeneckou při v rodině svého strýce

a od té doby jsem ila v přesvědčení, e co sourozenec, to brutální sadista a navíc

vás rodiče nutí dělit se s ním o hračky a čokoládu zvlá tu čokoládu bych dá

vala velmi nerada). Teď jsem ovem ve věku, kdy bych existenci bratra ocenila...

Představuji si (moná poněkud naivně), e sourozenec můe být v ideálním pří

padě zároveň nejlépe spřízněnou duí. A také je to někdo, s kým můete pomlou

vat rodiče.

http://tany.blog.cz/0605/

Mé dětství bylo poznamenáno tím, e jsem se narodil starým rodičům... Milo

val jsem návtěvy a debaty dospělých, ačkoliv jsem jim jako malý nerozuměl...

prof. Tomá Halík (Týden, 23. 4. 2007)

...asi tak v deseti letech poznal jsem Zdeničku a Mařenku. Byla to půvabná

dvojčátka... Bylo pro legraci i pro zlost, e Mařenka od Zdeničky byly nerozezna

telné. Pletli si je vichni, pletl se dost pravidelně i jejich tatínek, babička se pletla

občas a spolehlivě je rozeznávala jen maminka. A já, protoe jsem se nezamilo

val do Mařenky, jsem se nespletl nikdy.

Alexandr Kliment:

Feminismus devadesátých let českýma očima. Marie Chřibková, Praha 1999.

Pověz ty mně můj ohajku pravdu, či a jak bude, a bude bojovat na vojně?

A já budu bojovat na vojně, má mě kdo zastoupit na gruntě.

Mám já bratra mladího ode mě a ten bude místo mňa gazdovat na gruntě.

Před naim je stromeček,

moravská lidová (BROLN: Morava krásná zem. Brno, 1996).

8

edicePRO RODIČE


Navdy spolu?

Je to zvlátní, výlučný a zajímavý vztah. Nevolíme ho, nezaslouíme se o něj,

je nám dán málem by se řeklo osudově. Patří k nejbliím, které na světě exis

tují. Přitom se o něm příli nemluví a nijak zvlá se nerozebírá. Mohou jej

tvořit lidé shodného, ale i odliného pohlaví. Nelze s ním učinit krátký proces

jako s manelstvím. Rozvody tu roli alespoň po právní stránce nehrají. Stačí

ale, kdy se rodiče domluví, soud při rozvodu kývne a cesty sourozenců se

mohou výrazně oddělit.

By by byl pocit sourozenectví sebeintenzivnějí, předehrou manelství být

nemůe. Sex tu je tabu, ani by to účastníky trápilo. Volbu protějku do man

elství ale tento vztah ovlivňuje. Podle některých autorů zcela podstatně.

Upřímnosti ideálu seznamovacích inzerátů tu bývá na rozdávání. Vztah

trvá od narození do smrti, alespoň jednoho z účastníků. Někdy tu prostě je.

Jindy si na jeho vznik musíme počkat. Někdy ho vítáme a těíme se na něj.

Jindy je nám jako sesazenému princi nebo princezně. O traumatu vznikajícím

z nutnosti dělit se o zájem a přízeň dospělých v rodině se snadno mluví. Je

nome není sourozenectví při vem dobrém i jakýmsi druhem vězení? Kde

jinde se dostává člověk do situace, v ní musí trávit poměrně dosti času s ně

kým, koho si aktivně nezvolil? Musí se mu mnohdy na malém prostoru přizpů

sobovat. Mít poměrně intimní kontakt při mytí, oblékání atd. Mezi dospělými

to bývá zvykem ve vězeňských celách a snad i ve vojenských ubikacích mu

stva. Vysokokolské koleje? Dnes ji prakticky za stejné peníze můete mít

privát. Zkuste si ale najít podnájem ve 12 letech, a to proto, e vás v dětském

pokoji zlobí desetiletý bratr.

Psychologické zákonitosti si s tímto vztahem přímo vyhrají. Třeba díky přímé

úměře mezi věkovou blízkostí a rozsahem i hloubkou kontaktů. Bude-li mezi

sourozenci malý věkový rozdíl, dejme tomu rok dva, budou jejich kontakty

skutečně velmi intenzivní. Tyto kontakty ovem nemusí být vdycky jen přá

9

SOUROZENECKÉ VZTAHY

1


telské. Mohou být podkladem pro pračky a jiné tvrdé spory. Větí věková

vzdálenost sice intenzitu kontaktů poněkud omezuje prvňák na základní

kole a začátečník studia na gymnáziu mohou být skutečně kadý jinde

sporů ale bývá méně, ne je-li věkový rozdíl minimální. Ani to vak nemusí

platit a tak docela. Stačí, kdy rodiče učiní starího zodpovědným za mlad

ího. Úkol to můe být nad jeho síly. Mezi příčiny tzv. vyhoření, ztráty zájmů,

elánu a uspokojení v zaměstnání bývá řazen stav, kdy malé kompetence jsou

doprovázeny velkou zodpovědností. Měli jste někdy na starosti bratra nebo

sestru? Kupodivu o syndromu burn-out, o vyhoření v sourozenectví jsem

nikdy neslyel. To ovem neznamená, e neexistuje.

Větinu víceméně hanlivých značek si v mezilidské komunikaci zaslouíte

sami.

Nemáte sourozence, by vás to i trápí, nic s tím nenaděláte. Můete být vůči

druhým lidem sebe více vlídní a se srdcem na dlani. Kadý vás ovem můe

označkovat jako egoistu, rozmazleného prospěcháře, jeho základním ivot

ním pocitem je nechtít se dělit. Prostě jedináčka.

Básně se o sourozenectví obvykle nepíí, ale citu v něm můe být na rozdá

vání. Té ovem řevnivosti, árlivosti, rivality a hlídání si vlastních zájmů. Je to

vztah předem nevypočitatelný. Můe být tím nejsilnějím a jediným, který

vydrí. Můe být i synonymem pro lhostejnost. Sourozenectví je prostě své,

svérázné, podobné i pokadé jiné.

Fakt sourozenectví můeme ovlivnit jen velmi málo, a to ve stylu proseb

mami, kup mi bráku. Podobně jako u jiných zásadních ivotních událostí si

ani tuto nemůeme vyzkouet na nečisto. Bratranec, sestřenice, kama

rádka..., to je přece jen něco jiného ne sourozenec.

Demografické souvislosti

Není tomu tak dávno, kdy kadý časopis hodný toho jména přispěl k íření

málem poplaných zpráv o tragickém populačním vývoji u nás. Po léta byl

kadý následující rok z hlediska počtu narozených dětí méně bohatý ne léta

10

edicePRO RODIČE


předchozí. Posléze se ukázalo, e národ na děti nezanevřel ani nezapomněl.

Jen zavrení vztahu narozením dítětem odloil... a zřejmě počet dětí v ro

dině omezil.

Výzkumy vyznívaly po léta varovně. V Evropské studii hodnot byl roku 1990

podíl respondentů souhlasících s polokou ena musí mít děti, aby se napl

nilo její poslání 63 %. V roce 1999 ji s polokou souhlasilo jen 44 %. Ob

dobně rostl počet mladých párů, kteří alespoň v dohledné době neplánovali

narození dítěte. Rabuic (2001) vyslovil hypotézu předpokládající, e mladí

lidé, kteří tvrdili v roce 1997, e děti v nejbliích letech mít nebudou, své roz

hodnutí časem změní. Zřejmě se nemýlil. V roce 2000 se u nás narodilo ko

lem 90 000 dětí. Roku 2002 jich bylo 93 047. Rok na to 93 957. V roce 2004

opět růst na 97 929. Následujícího roku byla překročeno sto tisíc na 102 498

ivě narozených dětí. Rok 2006 v tomto trendu pokračoval. Narodilo se

105 800 dětí. V posledně zmíněném roce poprvé po 13 letech bylo mono

konstatovat, e ČR nevymírá. Narodilo se víc dětí, ne byl počet zemřelých

osob.

Z en narozených roku 1950 je bezdětných v ČR 6,2 %. To je málo. Pro srov

nání v Rakousku je takových en 15 %, v bývalé SRN 20,3 %, ve védsku a Itálii

13 %.

Demografové odhadují, e ročník 2000 se zhruba za 50 let zařadí za dnení

úroveň Rakouska. Pro ctitele extrémů mono dodat, e největí porodnost

vůbec je zaznamenávána v jedné z nejchudích zemí světa, v Nigeru, a to

sedm dětí na jednu enu. Jedno z nich zemře při porodu, dalí do 5 let... Pro

nás exotický Hongkong je na druhé straně na jednu enu tam připadá

jedno dítě. V hrubých rysech platí úměra čím méně dětí připadá na jednu

enu, tím je vyí ekonomická úroveň země. Západ a Japonsko uvádějí na

enu v průměru 1,6 dítěte, Afrika 4,9, celý svět 2,7.

Česká sociologicko-psychologická publicistika zdůrazňuje blahodárný vliv

tzv. půl-úvazků, eventuálně i jiných částečných úvazků na rozhodnutí eny

mít (dalí) dítě. V Evropě má částečný úvazek třetina ena produktivního

věku. V ČR je to pouhých 8,7 %. Obávám se, e zakopaný pes netkví v ne

ochotězaměstnavatelů úvazky dělit. Problém je v kupní síle koruny. Mzda za

částečný úvazek eny rodině prostě nestačí. V řadě profesí pak problém tkví

11

SOUROZENECKÉ VZTAHY


i v rozsahu poadované práce na onen částečný úvazek. Leckde jsou poa

davky v podstatě dány a splnit se musí bez ohledu na to, zda pracovnice má

zaplacené čtyři, est nebo osm hodin.

Reálná prognóza předpokládá, e současné české dívky-eny budou mít

v průměru 1,2 dítěte. Nejoptimističtějí odhady očekávají 1,4 dítěte na

jednu enu. Pro srovnání, na enu narozenou v roce 1930 připadají v prů

měru 2 děti.

V polovině 19. století Josef Kajetán Tyl nabádavě napsal: eňte se Čechové,

a jsou Čeata! Díky nesezdaným souitím se zdá, e Čeata k příchodu na

svět sňatek rodičů nepotřebují. Leč i počet svateb zvolna roste. Zřejmě i to

souvisí s odkladem porodnosti. Ze silných ročníků z času tzv. husákovských

dětí (počet novorozenců se během roku blíil 200 000) nyní rodí vzdělanějí

eny. Pro ně je sňatek přece jen větí hodnotou.

Dnes je čistě programová bezdětnost ojedinělá. Pokud se k ní ena hlásí, třeba

i s odvoláním na kariéru, bývá za tím něco jiného. Buď neschopnost, nebo

nemonost najít partnera, nebo důvody zdravotní. Někdy role čekanky na

enatého mue. Jindy obětování se péčí o některé z příbuzných, co posléze

znemoní nalezení protějku, který by jetě chtěl děti. Mnohdy jde o několik

motivů z výe uvedených najednou.

V poradenské praxi se občas objeví mu, který rozhodně nechce mít dítě. Ni

kdy jsem se nesetkal s tím, e by tvrdil, e s dítkem kariéru neudělá. Zcela výji

mečně jsou udávány důvody finanční, ty eny nezmiňují vůbec. Typické

v těchto ojedinělých případech jsou ekologicko-etické stesky. Výroky o tom,

e svět se řítí do záhuby, na zeměkouli je přelidněno a není důvod toto pře

lidnění jetě zvyovat, blíí se globální katastrofa, oteplování, energetická

krize... V časech, kdy jsem býval mladý psycholog, následovala obvykle re

plika o tom, e jsme na pokraji atomové války. Tu jsem ji dlouho neslyel.

Zato slýchám, e za dveřmi je střet s islámem. Korelace zmíněných důvodů

bezdětnosti s diagnózou deprese po následném vyetření je stoprocentní.

Jedno dítě v kadém případě patří do standardu moderní české rodiny. Zda

bude nebo nebude jedináček, to záleí na řadě dalích faktorů.

12

edicePRO RODIČE


Zdeněk Matějček se spolupracovníky prokázal v jednom z výzkumů, e touha

po dítěti a rozhodnutí, jak dalece ji realizovat, není rozumová. Trvale ji ne

mění racionální argumenty nebo změny v politických a hospodářských po

měrech. Pramení zřejmě z hlubích citových sfér osobnosti. A zase snad

jako ve, co se týká dětí není to zdroj jediný. Svou roli tu mívají také sociální

vtisky z dětství. Ti, kdo vyrostli v početnějích rodinách, chtějí mít více dětí,

ale obvykle méně, ne měla jejich rodina výchozí. U jedináčků to ji není zda

leka tak jednoznačné. Zhruba stejné procento z nich chce mít také jedno dítě

jako naopak ti, kteří udávají přání dvě děti nebo víc.

Na počátku minulého století Soames Forsyth ve snaze potěit umírajícího

otce zale, e se právě narodil prvorozený syn a vnuk. Předpokládá, e by no

vopečený dědeček umíral neastný, kdyby věděl, e místo dědice jména se

narodila vnučka. Soamsi, té notně zklamanému, stačí ovem posléze chvilka

nad kolébkou, aby si dcerku zamiloval. Milovat a rozmazlovat ji bude celý i

vot. Střípek z románu Johna Galsworthyho Sága rodu Forsytů naznačuje ur

čitý typ muských reakcí, známý dodnes. Jako první dítě je u nás ádanějí

kluk. V náhradní rodinné péči, kde je volba pohlaví záleitostí snadnou, bývá

naopak ádanějí děvče. Osvojitelé správně podotýkají, e dívky jsou ob

vykle zvladatelnějí, méně trpí problémy typu dys- a více lnou k rodině.

Řada výzkumů u nás i v anglosaských zemích dospěla k závěru, e termín

o staré rodiče pečující dospělé děti je v podstatě zaměnitelný za formulaci

pečující dospělé dcery. Jsou to právě ony, kdo přebírá podstatnou část zá

vazku vůči starým či z jiných důvodů nemohoucím rodičům. Příjemci po

moci od dospělých dětí bývají výrazně častěji matky, co souvisí s vyím vě

kem, jeho se eny doívají, ale také s tím, e za nejsilnějí mezigenerační

vztah je povaován vztah mezi matkou a dcerou. Dcery tak na rozdíl od synů

pečují o matky prakticky bez ohledu na aktuální úroveň jejich vztahů. Dcery

o rodiče nemusí pečovat jen z lásky, ale předevím ze silné loajality vůči ro

dině, z pocitu povinnosti a nezřídka i viny, v důsledku manipulací a tendence

splnit to, co se od nich očekává. Mu se hlavním pečovatelem stane nejprav

děpodobněji tehdy, pokud je jedináčkem, pokud v sourozenecké skupině

chybí sestra nebo je-li rodičům prostorově nejblíe ze vech sourozenců.

13

SOUROZENECKÉ VZTAHY


Díky Matějčkovým výzkumům také víme, e se u nás častěji rodičům přání po

pohlaví dítěte splní ne nesplní. Narození dítěte určitého pohlaví pak zvyuje

akceptaci tohoto pohlaví u dítěte druhého.

Chlapec, nebo děvče?

Pohlaví ovlivňuje jak postavení, tak i projevy, ba i příjímání v sourozenecké

hierarchii. Podstatný vliv má i na okolí. Dochovalo se mnoho lidových testů,

které na danou otázku odpovídaly s pravděpodobností 50 %. Chlapec se

údajně narodí, kdy se ena na otázku Co drí v ruce? podívá na pravou

ruku. Je také mono nabrat do ruky pár zrníček. Je-li počet sudý, narodí se

hoch. Má-li matka chu na pikantní jídla, bude to kluk, chu na sladké větí

děvče. Spíe ne gynekologa mohou podobné testy zajímat badatele v gen

der problematice. Děvče se zde jeví jako sladké, leč poněkud druhořadé

levé, liché.

Z doby panování Ramsese II. se dochoval přímo koncepční papyrus. Radí:

Pokud zalejete močí těhotné eny obilná zrna, pak pokud vyklíčí penice

rychleji, bude to děvče. Pokud vyklíčí dříve ječmen, narodí se kluk. Ramse

sův test ověřili vědci poměrně nedávno. Zjistili, e platí u 80 % vyetřených

en. To je přece jen mnohem víc ne výsledek odpovídající házení mincí.

S odpovědí na otázku, zda plánovat modrou nebo růovou výbavičku, si

dnení věda poradí podstatně úspěněji ne lékaři faraonů. Méně jasno pa

nuje tam, kde si rodiče předem přejí pohlaví svého dítka. Velmi seriozní vě

decký údaj z článku MUDr. J. Presla, DrSc., Prekoncepční volba pohlaví

(Československá gynekologie, 47, 1982, č. 2, s. 149150) praví, e po oplozu

jícím koitu jeden den před a dva dny po ovulaci se v 86,8 % narodí chlapci.

Po pohlavním styku 35 dnů před ovulací nastává v 84,7 % porod děvčat.

14

edicePRO RODIČE


Bylo nebylo o sourozencích poprvé

Bývalo kdysi dobrým mravem začít pojednání okřídleným ji staří Řekové.

Podle nich byl na počátku světa Chaos. Tak nazývali nekonečný vesmírný

prostor. Z výe zmíněného povstala nejprve věčná tma Erebos a temná noc

Nyx. Po jejich spojení vzniklo věčné světlo Aithér, jako i světlý den Hémerá.

Poté Chaos zrodil dvě veoivující síly zemi Gaiu a lásku Erota. Gaia po spo

jení s Aithérem porodila podsvětní temnotu Tartaros. Pak zplodila nebe

Úrana a oceán Ponta. I s nimi měla děti jen Pontovi jich porodila pět.

Posléze si vzal Úranos Gaiu za enu a zplodil s ní 12 Titánů. est z nich byli sy

nové, est dcery. Úkolem Titánů bylo chránit otcův trůn na nebesích. Matka

Gaia byla neobyčejně plodná, dalo by se říci ber kde ber. Po Titánech poro

dila nestvůrné obry Kotta, Briarea a Gýga

Úranos se jejich oklivostí a zřejmě i nejasným původem rozlítil natolik, e je

svrhl z nebes a do věčné tmy. Sáhněte matce na syny a se zlou se potáete.

Gaia přesvědčovala Titány, aby otce svrhli. Nezůstala oslyena. Benjamínek

Kronos neměl v mocenské hierarchii co ztratit, mohl jen získat. Tatínka vykas

troval, a tím ho mimo jiné zbavil moci. Gaia oplozena prolitou Úranovou krví

pokračovala v excesech, zplodila obry Gyganty a tři Kyklopy. V té době

ovem pozici vládce světa ovládal pevně otcovrah Kronos. Pozici si potvrdil

tím, e si vzal za enu vlastní sestru Rheiu. Děti sice měli, ale Kronos kadého

potomka snědl. Inu, poučil se a na rozdíl od vlastního otce nezanedbával

prevenci. Rheia ovem s likvidací svých synů nesouhlasila... Třetího ze synů

ukryla a místo něj podala manelovi dobře zabalený kámen. Kdy Zeus

ukrytý syn vyrostl a zesílil, utkal se s otcem o moc. Navíc jej donutil vyvrhnout

pozřené sourozence. Vznikla dlouhá, deset let trvající válka, nejen otcovra

edná, ale i bratrovraedná. Někteří Titáni bojovali s Kronem, jiní s Diem. Do

bojů v samém závěru zasáhla i Gaia. Zplodila s Tartarem obra Tyfóna, který

měl Dia zničit. Nepovedlo se.

Zeus byl vyčerpán, válčit dál nechtěl. Ostatně Kronose zabil. Ostatní nebyli

tak tvrdí konkurenti. Zkusil se s bratry domluvit. Dohodou bylo, e se o vládu

podělí losem. Losovalo se, přičem Zeus si dokázal intrikou získat nejlepí

15

SOUROZENECKÉ VZTAHY

+


los. Stal se pánem nebe a země. Hádes byl pánem podsvětí a Poseidonovým

panstvím bylo moře...

Bylo nebylo. K vymylení podobného, by mytologického systému musela

být určitá inspirace. Odkud odjinud ji bylo mono brát ne z lidských vztahů

v okolí. Ty sourozenecké nepatřily v dávných časech k nejharmoničtějím.

Ostatně sourozenci to neměli snadné. Jednou z nejznámějích antických bájí

je příběh dvojčat, synů boha války Marta a vestfálky Rhey. Jak vidno, lo o po

tomky jednoho z nejmocnějích bohů. Maminka dvojčat mu podlehla, přes

toe byla přinucena sloit slib panenství. Láska zde opět jednou vstoupila do

mocenských her a dopadlo to při vech protivenstvích dosti dobře. Matka

dvojčat měla být zavraděna, synové měli být utopeni. Sluhové natěstí vy

konali rozkaz polovičatě ko s dvojčaty poloili na vody rozvodněného Ti

beru. Nad matkou se slitoval bůh Tiber. Zařídil té, e voda v řece jeho jména

rychle opadla. Před hladem a zimou zachránila dítka vlčice, kojila je a hřála.

Posléze se jich ujal jeden z pastýřů... Příběh pokračuje utěeně dál a smě

řuje, jak veobecně známo, k vysvětlení zaloení Říma. Pro nás je důleité, e

pospolu a ve vzájemné soudrunosti překonali bratři vechna moná proti

venství. Kdy se ale později nedokázali dohodnout (na jménu onoho města),

dopadlo to tragicky. Podle jiné verze báje nelo ani tak o nedohodu jako

o malý respekt jednoho vůči druhému. Remus úsilí bratra zesměnil, nebo

překročil jím budované hradby. Výsledkem byla v obou variantách Remova

smrt...

Do třetice o sourozenecké lásce, tentokrát a za hrob, vypovídá příběh Kas

tora a Polydeukése (latinsky Pollux). Byla to dvojčata, leč kadý z nich měl

rozdílného otce. Z dneního pohledu záleitost zcela netypická, i kdy teore

ticky moná. Měli dvě sestry. Helenu, dítko nejvyího boha Dia, jejím rod

ným bratrem byl Polydeukés. Druhá ze sester byla obdobně jako Kastór po

tomkem sparanského krále. Hoi to byli dobře vychovaní, vzdělaní, stateční,

a jak by se dnes řeklo, s prorodinnými postoji. Osvobodili kupříkladu sestru

Helenu, kdy byla poprvé unesena athénským králem. Druhému Heleninu

únosu a následné trojské válce zabránit nemohli. Ani jeden z nich tehdy ji

nepatřil mezi ivé, ale ani mezi mrtvé. Polydeukés byl díky boskému tatín

kovi nesmrtelný. Zmíněnou výhodu odvrhl a rozhodl se sdílet smrt s Kastó

rem. Z naeho hlediska to byla smrt pramálo heroická. Spíe lo o smrt gang

sterskou. Souvisela se spory o majetek získaný krádeí a s únosem mladých

16

edicePRO RODIČE


en, nevěst kompliců, jetě ke vemu bratranců... Ale nesuďme dávné časy.

Láska bratrů nakonec Dia dojala natolik, e pro ně nael řeení v jakési stří

davé péči. Jeden den pobývali hoi na Olympu mezi bohy a tedy u tatínka

jednoho z nich. Druhý den se odebrali do temné říe podsvětní, do ní nikdy

nepronikl ani záblesk světla. Dalí den nastalo opět střídání, a tak stále do

kola. To, e osoba mezi bohy nijak nepatřící mohla legálně ít obden v jejich

společnosti, je v mytologii ojedinělý zázrak. I po tisíciletích připomíná nám,

lidem v bohy olympské nevěřícím, e nejen láska milostná, ale i souroze

necká někdy dokáe zázraky.

Bájný sourozenecký motiv se připusme, e vtipně objevuje i dnes, a to

i na médiu, které nepřipomíná vyprávění moudrých starců za svitu ohně:

http://granosalis.cz/ebookjak se nezbláznit.txt je internetová adresa nabíze

jící mimo jiné i dialog dvojčat:

V bříku těhotné eny byla jednou dvě embrya. Jedno pochybovač, druhé

věřící:

P: Věří v ivot po porodu?

V: Já rozhodně. Ná ivot tady je podle mě jen k tomu, abychom se připravili na

ivot tam.

P: Blbost. Nic jiného ne tady neexistuje. A jak by měl ten svět tam vypadat?

V: To nevím. Ale určitě tam bude mnohem víc svět ne tady.

P: To je ptákovina! Běhat se tam přece nedá. Nebo jsi to zkusil?

V: Určitě to nějak moné bude. Ovem bude to jiné ne tady.

P: Jetě nikdy nikdo se po porodu nevrátil. Porodem ivot končí.

V: I kdy nevím, jak to bude po porodu se ivotem, vím, e tam bude máma.

P: Máma, věčně shání nějakou mámu... A kde, prosím tě, je ta tvoje máma?

V: Tady vude kolem nás. Jsme v ní a ijeme skrze ni...

P: Nikdy jsem ádnou mámu neviděl, take neexistuje.

V: Někdy, kdy jsme úplně potichu, tak ji slyím zpívat...

Nebývalo vdy tak dobře. Jetě před několika staletími bylo leckde narození

dvojčat povaováno za něco, co je patným znamením. Někdy to bylo do

konce povaováno i za důkaz eniny nevěry. Na druhé straně v primitivních

společnostech zabývajících se převáně zemědělstvím byl postoj k dvojčatům

tolerantní. Bylo potřeba pracovních sil. Dvojčata byla vnímána jako důkaz

17

SOUROZENECKÉ VZTAHY


plodivé síly rodičů a vítána radostně. Situaci v současnosti lze mimo jiné

hodnotit i prizmatem náhradní rodinné péče. O dvojčata je výrazně vyí zá

jem mezi osvojiteli, ne odpovídá počtu dvojčat k osvojení přicházejících.

Být dva tu není handicap.

Bylo nebylo čtěte Bibli, tam to vechno je

Zemědělec Kain a pastýř Ábel byli syny prvních rodičů Adama a Evy. Oba

mui obětovali Bohu. Hospodin pohlédl na Ábela a jeho obětní dar. Toté

vak neučinil v případě Kainově. Příčiny neznáme. Leč traduje se, e plodiny

země obětované rolníkem Kainem bývaly povaovány za méně hodnotné

ne obě ivočiná poskytnutá pastevcem Ábelem. Jiní ale soudí, e hodno

tou oběti byla jen naznačena lidská hodnota toho, kdo obětoval. Kain bratra

zabil. Nevíme přesně, proč to učinil. Nejspíe lo o závist a odstranění soka

v boí přízni. Není naím úkolem přemýlet o náboenských souvislostech

příběhu. Postačí, e jde jasně o bratrovradu... Vztahy mezi sourozenci ne

musí být právě harmonické.

Pozoruhodný případ řeení sloitých rodinných konstelací je v Bibli popsán

v příběhu starího bratra Jákobova, syna Izáka a Rebeky, odváného, by po

někud lehkomyslného a promiskuitního lovce z dobré rodiny. Dnes by zřejmě

mohl být nazýván disharmonickým hochtaplerem, ovem snadné to v i

votě, zejména na jeho startu, neměl. Byl zavren jetě dříve, ne učinil něco

dobrého nebo zlého, uvádí Biblický slovník.Velkoryse vak byl ochoten

vzdát se svého práva na prvorozenectví, protoe se vzdal svého odporu vůči

mladímu, jen se dere vpřed. Zastánci individuální psychologie v tomto po

stupu vidí monost, jak se starí můe zbavit pocitů nepříjemné konkurence.

Moná by se v této souvislosti dalo zmínit i rčení: největí radostí pro učitele

je, pokud jej ák přeroste.

Svatý Tomá, apotol, který vloil prsty do Kristových ran, byl dvojčetem.

Jetě na počátku křesanské éry byl znám té pod jménem Dydymos, co je

řecké označení dvojčete. Nomenologové ti, kdo se zabývají vlivy jména na

člověka to vysvětlují tím, e ji v těch dávných dobách lidé věděli, e dvojče

ije zvlátní ivot. Je mu dáno proít jen podíl z celku tvořeného oběma blíz

18

edicePRO RODIČE




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.