načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Somatologie -- Pracovní sešit pro střední zdravotnické školy – Markéta Křivánková; Milena Hradová

Somatologie -- Pracovní sešit pro střední zdravotnické školy

Elektronická kniha: Somatologie
Autor: Markéta Křivánková; Milena Hradová
Podnázev: Pracovní sešit pro střední zdravotnické školy

Pracovní sešit pro SZŠ má sloužit k procvičení znalostí získaných při výuce, pro zopakování látky nebo samostudium, i k přípravě na maturitu. Obsahuje 12 tematických kapitol. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  212
+
-
7,1
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 78.5%hodnoceni - 78.5%hodnoceni - 78.5%hodnoceni - 78.5%hodnoceni - 78.5% 90%   celkové hodnocení
3 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2009
Počet stran: 179
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Anatomie člověka a srovnávací anatomie
Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2009
ISBN: 978-80-247-2989-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Pracovní sešit pro SZŠ má sloužit k procvičení znalostí získaných při výuce, pro zopakování látky nebo samostudium, i k přípravě na maturitu. Obsahuje 12 tematických kapitol.

Popis nakladatele

Pracovní sešit navazuje na učebnici Somatologie pro střední zdravotnické školy. Slouží k procvičení, doplnění a upřesnění probírané látky a k ověření jejího pochopení a osvojení. Použití pracovního sešitu při výuce pomáhá vyučujícímu zajímavou formu oživit vzdělávací proces a podat teoretické informace přitažlivým způsobem. Společně s učebnicí somatologie tvoří didaktický soubor vhodný k výuce tohoto předmětu. (pracovní sešit pro střední zdravotnické školy)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Markéta Křivánková; Milena Hradová - další tituly autora:
Somatologie -- Pracovní sešit pro střední zdravotnické školy Somatologie
 (e-book)
Somatologie -- Učebnice pro střední zdravotnické školy Somatologie
Somatologie -- Učebnice pro střední zdravotnické školy, 2., doplněné vydání Somatologie
Somatologie -- Pracovní sešit pro střední zdravotnické školy, 2., doplněné vydání Somatologie
 (e-book)
Somatologie -- Učebnice pro střední zdravotnické školy, 2., doplněné vydání Somatologie
Somatologie -- Učebnice pro obor ošetřovatel Somatologie
 
K elektronické knize "Somatologie -- Pracovní sešit pro střední zdravotnické školy" doporučujeme také:
 (e-book)
První pomoc II -- Pro studenty zdravotnických oborů - 2., přepracované a doplněné vydání První pomoc II -- Pro studenty zdravotnických oborů
 (e-book)
První pomoc I -- Pro studenty zdravotnických oborů - 2., přepracované a doplněné vydání První pomoc I -- Pro studenty zdravotnických oborů
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Mgr. Markéta Křivánková, Mgr. Milena Hradová

SOMATOLOGIE

Pracovní sešit pro SZŠ

Hlavní autorka: Mgr. Markéta Křivánková

Spoluautorka: Mgr. Milena Hradová

Recenzentka: Mgr. Pavla Horská

© Grada Publishing, a.s., 2009

Obrázky na straně 41, 42 (nahoře), 63, 72 (dole), 73 (nahoře),

114 (nahoře), 155 nakreslila Miloslava Krédlová.

V publikaci jsou použity obrázky z knih:

Čihák, R.: Anatomie 1. Druhé, upravené a doplněné vydání. Praha,

Grada Publishing 2001.

Čihák, R.: Anatomie 2. Druhé, upravené a doplněné vydání. Praha,

Grada Publishing 2002.

Čihák, R.: Anatomie 3. Druhé, upravené a doplněné vydání. Praha,

Grada Publishing 2004.

Ostatní obrázky dodaly autorky.

Cover Photo © profi media.cz, 2009

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, Praha 7

jako svou 3768. publikaci

Odpovědná redaktorka Mgr. Ivana Podmolíková

Sazba a zlom Karel Mikula

Počet stran 192

1. vydání, Praha 2009

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

Názvy produktů, fi rem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami

nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků, což není zvlášt

ním způsobem vyznačeno.

Postupy a příklady v této knize, rovněž tak informace o lécích, jejich formách, dáv

kování a aplikaci jsou sestaveny s nejlepším vědomím autorů. Z jejich praktického

uplatnění ale nevyplývají pro autory ani pro nakladatelství žádné právní důsledky.

Všechna práva vyhrazena. Tato kniha ani její část nesmějí být žádným způsobem

reprodukovány, ukládány či rozšiřovány bez písemného souhlasu nakladatelství.

ISBN 978-80 -247-2989-3


5

Obsah Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 1 Funkční morfologie tkání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 2 Základní orientace na lidském těle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 3 Soustava kosterní . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 4 Soustava svalová . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 5 Soustava oběhová . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 6 Soustava dýchací . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 7 Soustava trávicí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 8 Soustava vylučovací . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 9 Soustava kožní a termoregulace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97

9.1 Kůže a kožní orgány . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97

9.2 Tělesná teplota a její regulace . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 10 Nervové řízení organizmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106

10.1 Soustava smyslová . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106

10.2 Soustava nervová . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 11 Hormonální systém . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 12 Pohlavní systém . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145

12.1 Reprodukční systém muže . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145

12.2 Reprodukční systém ženy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 Řešení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157

1 Funkční morfologie tkání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157

2 Základní orientace na lidském těle . . . . . . . . . . . . . . 158

3 Soustava kosterní . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159

4 Soustava svalová . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160

5 Soustava oběhová . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162

6 Soustava dýchací . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165

7 Soustava trávicí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166

8 Soustava vylučovací . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168 9 Soustava kožní a termoregulace . . . . . . . . . . . . . . . . 169

9.1 Kůže a kožní orgány . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169

9.2 Tělesná teplota a její regulace . . . . . . . . . . . . . 170 10 Nervové řízení organizmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170

10.1 Soustava smyslová . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170

10.2 Soustava nervová . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171 11 Hormonální systém . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174 12 Pohlavní systém . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175

12.1 Reprodukční systém muže . . . . . . . . . . . . . . 175

12.2 Reprodukční systém ženy . . . . . . . . . . . . . . . 176

Seznam zkratek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178

Seznam použité literatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179


1

7

Úvod

Úvod Somatologie – Pracovní sešit pro SZŠ – je pomůckou pro výuku předmětu somatologie na středních zdravotnických školách a školách se zdravotnickým zaměřením. Při tvorbě pracovního sešitu jsme vycházely z platných učebních dokumentů a osnov pro vzdělávání na středních zdravotnických školách. Somatologie – Pracovní sešit pro SZŠ – doplňuje učebnici Somatologie – Učebnice pro SZŠ, která může být používaná jak na středních zdravotnických školách, zdravotnickém lyceu, ale i na jiných školách se zdravotnickým zaměřením. Pracovní sešit má sloužit k procvičení a ověření znalostí získaných při výuce, může být využit pro zopakování látky nebo pro samostudium, ale i k přípravě na maturitní zkoušku. Je zároveň důležitým ukazatelem úspěšně zvládnuté látky, slouží tedy žákům i učitelům jako zpětná vazba informující, zda žáci porozuměli probranému učivu.

Somatologie – Pracovní sešit pro SZŠ – se skládá z 12 tematických kapitol, které obsahují úlohy seřazené ve sledu rozvíjeného tématu. Úlohy mají uzavřené či otevřené řešení, některé jsou založeny na spojování odborných termínů, dokončení vět, dále obsahují křížovky, doplňovací tabulky a slepé mapy.

Pokyny pro práci s učebnicí: Vždy si důkladně pročtěte zadání, podtrhujte si neznámé pojmy a vyhledejte jejich význam v učebnici. Pracujte samostatně, od jednoduchých úloh po složitější. Správné řešení naleznete na konci učebnice.

Přejeme hodně radosti a úspěchů při řešení úloh.

Autorky



1

9

Funkční morfologie tkání

1 Funkční morfologie tkání

1. Vyberte pravdivá tvrzení

Každá buňka je schopna:

a) syntetizovat bílkoviny

b) měnit svůj tvar a velikost

c) uvolňovat energii

d) rozmnožovat se a předávat

genetickou informaci

e) tvořit sekrety

2. Dokončete věty

Na povrchu buňky se nachází

Vnitřní prostředí buňky tvoří

Drobné orgány uvnitř buňky se nazývají

3. Doplňte chybějící pojmy

Buněčná membrána se skládá ze dvou vrstev. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,

mezi nimiž je vrstva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


1

10

Somatologie/pracovní sešit pro střední zdravotnické školy

4. Dokončete větu Buněčná membrána propouští jen některé látky. Díky této vlastnosti říkáme, že je . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5. Vyberte pravdivá tvrzení o buněčné membráně a) Buněčnou membránou prostupují volně všechny látky b) Na povrchu buněčné membrány se nacházejí vazebná místa, která

umožní vstup některých látek do buňky c) Všechny látky, které prostupují buněčnou membránou, musí být

transportovány pomocí nosiče d) Látky o malé molekule procházejí přes stěnu buňky prostou di

fuzí 6. Vyberte pravdivá tvrzení o cytoplazmě a) Cytoplazma uvnitř buňky je bez pohybu, statická b) Cytoplazma je polotekutý koloidní roztok c) Cytoplazma uvnitř buňky je v pohybu d) Cytoplazma je tekuté prostředí uvnitř buňky, které neobsahuje bíl

koviny 7. Propojte správné pojmy

ribozomy obrana organizmu

lysozomy uplatňuje se při dělení buňky

jádro obsahuje RNA

jadérko buněčné dýchání

mitochondrie obsahuje chromozomy

centriol tvorba bílkovin


1

11

Funkční morfologie tkání

8. Vyplňte křížovku. V tajence se dozvíte jméno významného českého

fyziologa, který položil základ tzv. buněčné teorie tím, že již v roce 1837

jako první popsal buňku. Vo d o r o v n ě : 1. Přenos látek přes stěnu buňky 2. Základní tvar buňky 3. Nukleus 4. Základní stavební a funkční jednotka organizmu 5. Vnitřní prostředí buňky 6. Drobný orgán uvnitř buňky 7. Tvar nervové buňky

1

2

3

4

5

6

7

9. Doplňte chybějící pojmy Endoplazmatické retikulum, na jehož membráně jsou vázány ribozomy, nazýváme . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Endoplazmatické retikulum, které nemá na membráně ribozomy, nazýváme . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

Somatologie/pracovní sešit pro střední zdravotnické školy

10. Vyberte pravdivá tvrzení o buněčném jádru a) Ve většině buněk je přítomno více buněčných jader b) V lidském těle se vyskytují buňky bezjaderné c) Buňky s větším počtem buněčných jader v lidském těle za fyziolo

gických podmínek neexistují

d) Buňky s větším počtem buněčných jader v lidském těle za fyziolo

gických podmínek existují

11. Dokončete větu K základním funkcím živočišné buňky patří tvorba bílkovin neboli 12. Doplňte následující tabulku správným označením chromozomů X a Y

Ženské pohlaví vzniká splynutím chromozomů

Ženské pohlavní buňky jsou nositeli chromozomu

Mužské pohlaví vzniká splynutím chromozomů

Mužské pohlavní buňky jsou nositeli chromozomu 13. Dokončete větu Kulovité tělísko uvnitř buněčného jádra se nazývá 14. Vyberte pravdivá tvrzení o buňce Každá nová buňka v lidském těle vzniká: a) ve slezině b) pouze z buňky c) buněčným dělením d) pohlavním rozmnožováním

1

13

Funkční morfologie tkání

15. Dokončete věty

Buněčné dělení, při kterém dochází k rozdělení mateřské buňky na dvě

buňky dceřiné, přičemž je genetický materiál přesně rozdělen a buňky

dceřiné tak obsahují plný počet chromozomů jako buňky mateřské,

se nazývá

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Buněčné dělení, při kterém nedochází k přesnému rozdělení genetic

kého materiálu mezi obě nově vzniklé dceřiné buňky, se nazývá

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Buněčné dělení, při kterém dochází k redukci genetického materiálu

a nově vzniklá buňka tak obsahuje pouze poloviční počet chromozo

mů, se nazývá

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

16. Doplňte chybějící pojmy

Tkáně jsou soubory buněk, které mají stejný . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

a stejnou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

17. Vyberte pravdivá tvrzení o tkáních

a) Orgány jsou tvořeny vždy jedním druhem tkáně

b) Orgány pracují samostatně, nezávisle na sobě

c) Každý orgán je tvořen několika druhy tkání

d) Orgány vytvářejí tzv. orgánové soustavy

18. Doplňte chybějící pojmy

Epitely dělíme podle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

a podle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14

Somatologie/pracovní sešit pro střední zdravotnické školy

19. Propojte druhy epitelu a jejich výskyt

jednovrstevný

dlaždicový

uvnitř

dýchacích cest

mnohovrstevný

dlaždicový

tvoří

povrch kůže

přechodný

vícevrstevný

vystýlá tělní dutiny

jednovrstevný

řasinkový

uvnitř močového

měchýře 20. Dokončete věty Žlázy, které produkují látky pro organizmus potřebné, se nazývají Žlázy, které produkují látky nepotřebné, odpadní, se nazývají 21. Dokončete větu Žlázy s vnitřní sekrecí nemají vlastní vývod, jejich produkty se dostávají do krve, a proto je nazýváme žlázy 22. Doplňte chybějící pojmy Epitel, který se nachází v tenkém střevě, má schopnost . . . . . . . . . . . . , a proto se nazývá . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

1

15

Funkční morfologie tkání

23. Dokončete větu

Epitel, jehož buňky reagují na různé druhy podnětů ze zevního nebo

vnitřního prostředí, se nazývá

24. Vyjmenujte jednotlivé druhy pojivové tkáně

a) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

b) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

c) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

25. Doplňte chybějící pojmy

Všechny pojivové tkáně mají stejnou základní stavbu:

skládají se z . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,

mezibuněčné hmoty a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

26. Přiřaďte správně názvy buněk a tkáň, ve které se vyskytují

fi brocyty kost

chondrocyty vazivo

osteocyty chrupavka

27. Dokončete věty

Vazy a šlachy kloubů jsou složeny z vaziva

+

1

16

Somatologie/pracovní sešit pro střední zdravotnické školy

Mízní uzliny jsou tvořeny z vaziva

28. Vyberte pravdivá tvrzení o tukové tkáni

a) Každá tuková tkáň je zdraví škodlivá

b) Je zásobárnou energie a má funkci termoregulační

c) Je oporou pro jednotlivé části organizmu

d) Poskytuje tělu obranyschopnost

e) Chrání některé orgány před nárazy

29. Dokončete věty

Kloubní konce kostí jsou opatřeny chrupavkou

Podkladem ušního boltce je chrupavka

30. Doplňte chybějící pojmy

V mezibuněčné kostní tkáni jsou uloženy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,

proto je kost nejtvrdší ze všech pojivových tkání.

31. Doplňte chybějící pojmy

Zkracování svalových vláken a celého svalu umožňují smrštitelné neboli

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . jednotky bílkovinné povahy v cytoplazmě,

které se jmenují . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

17

Funkční morfologie tkání

32. Propojte správné pojmy

příčně

pruhovaná

buňky spojené

plazmatickými můstky

hladká

buňky vláknitého tvaru,

více jader

srdeční

buňky vřetenovitého tvaru,

jedno jádro 33. Dokončete větu Základní stavební a funkční jednotkou nervové tkáně je nervová buňka zvaná 34. Vyberte pravdivá tvrzení o nervové tkáni a) Z těla nervových buněk vystupují krátké výběžky neurity neboli

axony a dlouhé výběžky dendrity

b) Povrch axonu je opatřen myelinovou pochvou c) Regenerační schopnost nervové tkáně je omezena d) V centrálním nervovém systému se vyskytují buňky gliové. Ty při

poškození nervových buněk přebírají jejich funkci.

35. Dokončete větu Nejmenší regenerační schopnost má epitel 18

Somatologie/pracovní sešit pro střední zdravotnické školy

36. Vyplňte křížovku.

V tajence se dozvíte název nauky o stavbě jednotlivých tkání těla.

Vo d o r o v n ě :

1. Epitel schopný reagovat na různé podněty z prostředí 2. Tkáň, která spojuje dohromady některé části těla 3. Tkáň, která reaguje na změny prostředí 4. Buňky vaziva 5. Základní stavební a funkční jednotka nervové tkáně 6. Tkáň schopná se smršťovat 7. Tkáň obsahující v buňkách kapénky tuku 8. Jsou vytvořeny z více druhů tkání 9. Druh pojivové tkáně 10. Žlázy produkující hormony

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.