načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Snění navrací duši -- Léčba šamanským sněním - Robert Moss

Snění navrací duši -- Léčba šamanským sněním

Elektronická kniha: Snění navrací duši -- Léčba šamanským sněním
Autor:

Robert Moss, učitel šamanského snění, v této výjimečné knize názorně ukazuje, jak se můžeme stát šamany vlastní duše a uzdravit svůj život. Pro současné léčebné metody jsou ... (celý popis)


hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6% 90%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Maitrea a.s.
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 261
Rozměr: 21 cm
Vydání: 1. vyd. v českém jazyce
Název originálu: Dreaming the soul back home
Spolupracovali: z anglického originálu ... přeložila Jana Žlábková
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-750-0000-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Robert Moss, učitel šamanského snění, v této výjimečné knize názorně ukazuje, jak se můžeme stát šamany vlastní duše a uzdravit svůj život. Pro současné léčebné metody jsou velkým přínosem dávné šamanské techniky vycházející z poznání, že v průběhu života můžeme utrpět ztrátu částí své duše – je to ztráta části životní energie a identity – a chceme-li být opět celiství a zdraví, musíme najít vhodné prostředky k uzdravení duše. Moss ukazuje, jak nám sny poskytují mapy, podle nich můžeme putovat na místa, kde najdeme ztracené či ukradené části duše, abychom je mohli navrátit domů. Učí nás, jak se máme spojit se zvířecími duchy, ovládnout větrného koně a vydat se na něm do míst léčení a prožívat dobrodružství v rozsáhlejší realitě. A díky tomu nacházíme cesty k léčení ran minulosti a otevíráme brány k uzdravení duše celé společnosti.

Tato kniha vám ukáže, jak můžete vstupovat do minulých i budoucích životů a prožívat životy svých paralelních já a navrátit se z putování s mnoha poznatky a dary. Moss říká: „Nejde jen o to, abychom udrželi duši v těle a měli na paměti, že jsme „zrozeni z hvězd“ a naše příběhy se odvíjely – a stále odvíjejí – na více časových rovinách. Stejně důležité je rozvíjet duši, abychom pokročili dál a stali se ještě výraznějším ztělesněním vyššího Já.“ A s velkým nadšením nás vyzývá, ať se staneme stvořiteli a vnášíme do tohoto světa stále něco nového.

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Snění navrací duši Snění navrací duši
Moss Robert
Cena: 276 Kč
Vědomé snění Vědomé snění
Moss Robert
Cena: 275 Kč
Vědomé snění Vědomé snění
Moss Robert
Cena: 387 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

SNĚNÍ

NAV R ACÍ DUŠI


SNĚNÍ

NAV R ACÍ DUŠI

Léčba šamanským sněním

ROBERT MOSS

2014


K ATALOGIZACE V KNIZE - NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Moss, Robert

Snění navrací duši : léčba šamanským sněním / Robert Moss ; [z anglického originálu ...

přeložila Jana Žlábková]. -- 1. vyd. v českém jazyce. -- Praha : Maitrea, 2014. -- 262 s.

Název originálu: Dreaming the soul back home

ISBN 978-80-7500-000-2 (brož.)

2-183.5 * 159.9.016.1 * 615.851 * 159.963.3 * 13 * 615.852+615.851.8 * 133.4:2-382

- duše

- duše a tělo -- duchovní aspekty

- uzdravování -- duchovní aspekty

- sny -- duchovní aspekty

- duchovní léčení

- šamanismus

- populárně-naučné publikace

159.96 - Zvláštní duševní stavy a procesy [17]

Robert Moss

Snění navrací duši

Dreaming the Soul Back Home

Copyright © Robert Moss, 2012

Translation © Jana Žlábková, 2013

Czech edition © MAITREA a.s., Praha 2014

ISBN 978-80-7500-000-2


Jen ten, kdo poznal duši,

jež skrze něj promlouvá,

jen ten může učit.

R ALPH WALDO EMERSON

z promluvy v Harvard Divinity School, r. 1835



7

Obsah

Úvod: Snící duše 9

1. Snící šamani 23

2. Šamanské snění 43

3. Pochopení ztráty duše 61

4. Sněním k celistvosti 77

5. Královská cesta k uzdravení duše 95

6. Strom duše 111

7. Jeskyně a vyhlídka 121

8. Větrný kůň 129

9. Léčebný dům 137

10. Setkání s duší duše 151

11. Uzdravování předků 161

12. V tajné knihovně 177

13. Snová archeologie a léčení duše společnosti 191

14. Duše v multiverzu 207

15. Následujte svého Merlina 225

Doslov: Návrat 234

Poděkování 237

Poznámky 238

Doporučená literatura 245

Další zdroje 252

Rejstřík 254



9

Úvod

Snící duše

Přijde čas,

kdy radostně

uvítáte sami sebe

u prahu svých dveří

a v zrcadle se na sebe usmějete.

DEREK WALCOTT, Láska po lásce

Podstatné věci bývají většinou velmi jednoduché. Jsou to odhalená tajemství a v jejich poznání si bráníme jen my sami.

Tato kniha se zaměřuje na prostou realitu tvořící samotný základ lidského žití. Jsme víc než tělo a mozek. Jsme též duše. Ale lidé jsouzaomnětliví tvorové. Zapomínáme, že našemu současnému životupředchází určitý příběh. Neuvědomujeme si, že jsme na tento svět přišlis posláním a identitou, jež předchází současnému životu a neskončí tím, že opustíme své současné tělo. Zapomínáme, kdo jsme a jaký úkol má naše duše v tomto světě, čímž si sami způsobujeme řadu problémů. A situace je ještě horší, pokud vlivem nepříjemných událostí ztratíme něco ze své základní životodárné podstaty, takže část našeho bytí chce opustit tělo a někdy se jí to skutečně podaří. Šamani tomu říkají ztráta duše apsychiatři to nazývají disociace.

Lakotský šaman Chromý jelen před touto situací varoval, když řekl: „Lidé dospěli k bodu, kdy už vůbec nevědí, proč vlastně existují...Nevyužívají poznání, jež do nich vložil duch... a slepě se potácejí po cestě, jež nikam nevede – jdou vydlážděnou cestou, kterou sami vytvořili a je tak hladká, že se po ní dostanou mnohem rychleji k prázdné jámě čekající Snění navrací duši 10 na konci, aby je spolkla. Je to pohodlná dálnice, ale já vím, kam vede. Byl jsem tam ve své vizi, a když jsem o tom přemýšlel, celý jsem serozechvěl.“

1

Tato kniha je protilék na onu situaci. Vznikla na základě dlouholetých životních zkušeností, nezávislého studia a praxe trvající už čtvrt století. V rodné Austrálii jsem v raném dětství ztratil svou vitální duši, když jsem byl těžce nemocný, smutný a osamělý. Od tří do jedenácti let jsem trávil převážnou část života na ošetřovnách, protože jsem měldvanáctkrát oboustranný zápal plic a třikrát jsem nejevil známky života, což je stav, kterému se dnes říká prožitek blízký smrti. V pubertě jsemuprostřed noci ve snu rozmlouval s návštěvníkem v podobě úžasnéhomladíka, jenž zjevně pocházel z východní části helénistického světa. Řekl mi, že opravdové poznání přichází k lidem prostřednictvím anamnézy. Toto tajemné řecké slovo doslovně znamená „rozpomínání“. V novoplatónské filozofii má zvláštní nádech: označuje rozpomínání na to, co námnáleželo na úrovni duše či mysli předtím, než jsme vstoupili do současného těla a objevili se na této dobré zemi. Je to rozpomenutí na duši.

Když jsem se ve středním věku přestěhoval na farmu v Hudson Valley ve státě New York, abych žil dál od ruchu velkoměsta a zmírnil rychlé tempo svého života, dostalo se mi významné lekce na toto téma.Uprostřed noci, kdy jsem byl v polobdělém stavu, jsem si uvědomil, ževystuuji z těla a létám jako pták nad podřimující krajinou. Měl jsem pocit, že letím jako jestřáb červenoocasý, který je právě v  té zemi tak slavný. Můj spontánní noční let mě zavedl přes jezera a lesy do chaty, která stála v lesích kdesi poblíž Montrealu. A tam mě uvítala starodávnádomorodkyně, jejíž řeč měla stejnou kadenci jako jezerní vodopád. Mluviladomorodým jazykem a já jsem jí nerozuměl až do doby, kdy jsem po několika následných setkáních objevil Mohawky, kteří mi přeložili slova, jež jsem foneticky zaznamenal. Řekli mi, že je to řeč jejich kmene, ale ve velmi archaické podobě. „Mluvíte tak, jak jsme mluvili asi před třemi sty lety, a jsou v tom ještě slova pocházející z huronštiny.“

Postupně mi docházelo, že jsem snil s ženou posházející z předků,kteří kdysi žili na místě, kam jsem se přestěhoval. Onu domorodkyni jsem Úvod

11

nazval Ostrovanka, což je hrubý překlad jednoho z jejích mohawských

jmen. Dozvěděl jsem se, že patří mezi atetšence. Toto slovo v mohawštině

znamená „ten, kdo sní“. A také znamená „šaman, léčitel, doktor“.Tradice kmene Ostrovanky říká, že chcete-li se někým takovým stát, musíte

umět snít. Toto slovo má ale v mohawštině jiné zabarvení než v současné

angličtině. Sny atetšenců jsou nesmírně silné. Takže ona žena dokáže

procházet časem. Umí snít za druhé a vstoupit do jejich snů, aby jemohla léčit. Je schopna objevit způsob, jakým získá informace, jež mohou

být zcela zásadní pro jejich přežití. Když sní, putuje do jiných dimenzí

reality, kde získává různá učení a zasvěcení. Dokáže snít s promlouvající

zemí a je mluvčí stromů a hor. Sní se zvířaty a ptáky a může na sebe vzít

jejich podobu nebo je vysílat jako své prostředníky či posly. Na snových

poutích potkává duše živých i zesnulých a může je zachránit.

Mé setkání s Ostrovankou mi připomnělo různé způsoby vidění, bytí a léčení, jaké používali naši předkové. A uvědomil jsem si, že všechny vedou k duši. Při našich prvních rozhovorech používala Ostrovankapodivné slovo, které přibližně znělo on-dí-núk. Ve spise, který kolem roku 1600 napsal v chatrči nedaleko Huronského jezera jeden jezuitskýmisionář, jenž musel snášet žár ohně a chlad sněhových bouří, jsem našel slovo ondinnonk. Jezuita svým nadřízeným hlásil, že ondinnonk má pro„divošskou“ mysl obrovský význam. A vysvětlil, že ondinnonk je „tajnépřání duše, jež se zjevuje hlavně ve snech“. Dále uvedl, že ve vesnicích lidu, z něhož pocházela Ostrovanka, patřilo sdílení snů mezi nejvýznamnější rituály komunity. Sny sloužily jako klíče k budoucnosti a také jakozprávy ze světa duchů. A především se zkoumaly z hlediska promluv duše. Když měl někdo sen, shromáždila se kolem něj celá komunita a všichni mu pomáhali odhalit přání duše zjevená ve snu, a pak se podniklykonkrétní kroky k jejich uctění.

2

Tento postup byl považovaný za samotný základ léčení. Pokud poíráme přání své duše, duše tím trpí a neposílá do našeho života vitální energii. A pak jsme náchylní k nemocem a potkávají nás jen saménepříjemnosti. Ale když se naopak řídíme tajnými přáními své duše, můžeme se navrátit na přirozenou energetickou cestu a obnovit vitalitu, takže Snění navrací duši 12 jsme zdraví a prožíváme příznivé věci. Tento proces může započít hned, jak začneme sdílet své sny a vytvoříme prostor, v němž vnímámeproudění energie snu, místo abychom o něm jen mluvili. Lidé z komunity, z níž pochází Ostrovanka, při líčení snů nikdy dlouho neseděli. Jak jen to šlo, začali pomocí mimiky a gest předvádět obsah snů a také zpívali a tleskali rukama. Duše to má ráda.

Koncem 80. let jsem začal vést kurzy zaměřené na snění a právě tam jsem měl možnost ověřit si věci, které jsem se naučil od Ostrovanky. A zjistil jsem, že opravdu fungují. Brzy jsem se přesvědčil, že snění je nesmírně magické, protože je to umění přenášet dary z jiného světa do světa, v němž teď žijeme. Účastníci kurzů byli nadšeni, protože při líčení svých snů zjišťovali, že se napojují na rozsáhlejší příběhy svého života a zároveň navazují kontakt se silami snění. S radostí pozoruji, jak si naše dětské já – které se celá desetiletí nemohlo projevit – začíná s námi hrát, jakmile změníme sny v  divadlo nebo ve spontánní expresivní umění, když usedneme na zem a malujeme pastelkami nebo fixy. A zároveň se tak dozvídáme mnohem víc o své snící duši.

Sny nám neodhalují jen přání duše, ale také ukazují, kam dušezmizela. Například se nám opakovaně zdá o určitém místě, třeba o domě babičky, střední škole nebo o domě, v  němž jsme bydleli s  bývalým partnerem. Takové sny říkají, že jsme tam v  dané fázi života zanechali část své vitální energie a identity. Nebo se nám zdá o mladém člověku stejného pohlaví a zjistíme, že sníme o mladším aspektu svého já, který postrádáme, protože se staly nějaké nepříjemnosti nebo jsme učinilinesprávné životní rozhodnutí a část našeho bytí s ním nesouhlasila, a proto se odpojila. Nebo se nám zdá o hladovějícím koni, spící lvici, rozzuřeném medvědovi, což může znamenat, že sníme o nějakém zvířecím duchu, který nás může léčit a dodávat nám sílu, pokud se ho naučíme vyživovat, necháme ho procitnout ve svém těle a jsme ochotni se vzchopit. Nebo se nám zdá o zemi pokrevních předků či o zemi rozsáhlejší duchovnírodiny zahrnující více kultur a jsme vyzváni, abychom zastupovali něčí duši nebo sami léčili stejným způsobem jako dávní předci, a předali tak jejich umění další generaci. Ve snech nás neustále sleduje naše vyšší neboli větší Úvod

13

Já a dává nám šanci navazovat spojení, jež do našeho těla vnese tolikducha, že se budeme cítit úplně jinak než dřív.

Největším přínosem takových šamanů, jako je Ostrovanka, prosoučasnou medicínu a léčení je poznání, že každý člověk v průběhu života utrpí do určité míry ztrátu duše – ztrátu části vitální energie a identity – a chceme-li být opět celiství a zdraví, musíme najít prostředky k obnově své duše.

Všichni lidé instinktivně tuší, jak může dojít k této ztrátě. Něco nás bolí, prožíváme trauma a cítíme velký zármutek, vinu nebo se za něco stydíme a část našeho bytí zmizí, protože nechce zůstat ve světě, který je tak nelítostný a krutý. Jsme nuceni provést bolestné životní rozhodnutí, opustit partnera, práci nebo domov a část našeho bytí tomu vzdoruje, opustí naši dominantní osobnost a lpí na bývalém vztahu či místě. Ztráta duše je ještě hlubší, když propadneme depresi nebo škodlivým návykům nebo činíme kompromisy s okolním světem a vzdáváme se velkých snů svého života. Nemáme dost odvahy a sebedůvěry, abychom učinilizásadní krok, a nesvěříme se lásce do ochrany a místo toho se podvolímestrachu a obavám – a tak zmizí náš jasný duch, který je tím vším znechucený.

Dobří psychoanalytici a terapeuti nám mohou pomoct rozpoznat, jaké části svého já jsme dosud potlačovali a odmítali, a to včetněpověstného stínu, což je termín používaný hlavně jungovci, kteří jím označují vše, co se snažíme odkládat do sklepa osobního vědomí, protože bychom tyto části svého bytí raději neměli. Šamanské pojetí ztráty duše však sahá mnohem dále. Říká, že léčba duše nespočívá jen v rozpoznání aintegrování aspektů, které jsme potlačili a odmítli, ale zároveň je třeba znovu získat části duše, jež nám chybí a my je musíme objevit a přesvědčit, ať se navrátí a opět sídlí v těle, kam patří.

Během své praxe jsem stanovil pět typů ztráty duše neboli odpojení, které je třeba léčit. A dosud jsem nepotkal jediného člověka, kterého by nic z toho nikdy nepotkalo. ZTR ÁTA ŽIVOTNÍ ENERGIE. Trpíte chronickou únavou. Jste malátní, neteční a nechce se vám vylézt z  postele. Život je jednotvárný,

Snění navrací duši

14

šedivý a neradostný. Imunitní systém nefunguje tak, jak má, a vychy

táte všechny bacily, které kolem vás proletí. Cítíte, že vám něco chybí,

a snažíte se onu díru zaplnit cukrem nebo alkoholem.

ZTR ÁTA MLADŠÍHO JÁ. Ztratili jste svou mladší verzi – malé dítě

s úžasnou imaginací a plné energie nebo romantika, kterého v pubertě

někdo zranil a zradil, nebo vnitřního básníka či podnikatele, jenž chtěl

provádět jiná životní rozhodnutí, než jste učinili. Tato mladší já nabízejí

dary a energii, jež můžete teď ve svém životě využívat, ovšem pokud je

objevíte a zjistíte, jak je získáte zpátky.

ZTR ÁTA ZVÍŘECÍCH DUCHŮ. Dávní domorodí šamani věděli, že

všichni lidé jsou spojeni se světem zvířecích sil, a jestliže vnímáme apo

silujeme vztahy se zvířecími duchy, objevíme přirozené fungování své

energie. A přesto mnozí z nás toto základní spojení ztratili nebo hopo

važují za okrajovou a symbolickou věc, jakou si můžeme vyhledatv kni

hách a kartách a nemusíme ji denně udržovat a posilovat.

ZTR ÁTA DUCHA PŘEDKŮ. Tato záležitost je značně dvojsečná.Po

kud nevnímáme fakt, že jsme neustále v přítomnosti předků – jak těch

pokrevních, tak předků země, v níž žijeme, a všech, s nimiž jsme v širším

slova smyslu duchovně spřízněni – stáváme se nejen hračkou, ale čas

to i obydlím entit, jež opravdu nemusíme mít ve své blízkosti. Jakmile

procitneme a začneme vnímat ducha předků, jsme připraveni navázat

spojení s udržovateli a ochránci moudrosti, kteří nám pomáhají obnovit

psychické zdraví a zbavit se všeho, co nám nepatří.

ZTR ÁTA SPOJENÍ S VYŠŠÍM JÁ. A nakonec je třeba uzavřítpřímě

ří se všemi aspekty svého bytí a vydat se po cestě opravdové duchovní

evoluce tím, že navážeme nebo spíš obnovíme přímé a vědomé spojení

s  Já na vyšší úrovni – a toto Já nám není nijak cizí. Jakmile pročistí

me prostor v  nitru svého ztělesněného já, jsme připraveni na hluboké

a krásné projevy rozvoje duše. V tomto případě mluvím o „dosazení duše Úvod

15

na trůn“, při němž se v  těle oživí vyšší Já, které prozáří celý náš život

a umožní nám činit správná rozhodnutí.

Jak můžeme posílit svou duši, obnovit přerušená spojení a vydat se na cestu k celistvosti a vyššímu Já? Při obnově kontaktu se zvířecími duchy a navracení ztracených částí duše nám může pomoct šaman, který je naším zástupcem při obnově duše. Většinou to probíhá tak, že šaman přivolá své duchovní spojence a vydá se místo nás na cestu, aby objevil sílu určitého zvířete a s  jeho pomocí našel chybějící části duše. Ty pak přivede zpátky a umístí je do těla, nejčastěji fouknutím do srdce nebo hlavy, protože duch (jak už samo slovo naznačuje) putuje pomocí dechu.

Novodobá moudrá šamanská učitelka Sandra Ingermanová ve svépodnětné knize Navrácení duše (Soul Retrieval) zdůrazňuje, že to nenítechnika, jakou bychom mohli provádět sami. Zahrnuje značná rizika a je výzvou jak pro toho, kdo ji provádí, tak pro člověka, kterému je třeba pomoct. Základní podmínkou úspěšného návratu duše často bývá odstraněnínežádoucích entit a energií, jež pronikly do toho, kdo ztratil části duše, a tím vznikl určitý prázdný prostor. Během navracení duše se šaman většinou potýká s vetřelci, kteří se nechtějí dobrovolně vzdát ukořistěné duše, a musí nad nimi zvítězit. Návrat duše někdy vyžaduje putování na velmi temná místa nacházející se ve zvláštních realitách, kam by nikdo z vlastní vůlenevstoupil, a patří sem i říše mrtvých, v níž musí poutník skrývat svoje světlo.

Pro toho, kdo potřebuje navrátit duši, bývá častou výzvouintegrování vzpomínek na traumata z minulosti. Hrozí zde riziko (jako přikaždé terapii), že vznikne přílišná závislost na člověku, který mu pomáhá. A pokud jde o praxi, šamani bývají všelijací. Může se stát, že začnete pracovat s někým, kdo není schopný rozpoznat, co je a co není opravdu vaše, nebo nevnímá vlivy různých osobních energií, takže vám předá něco nežádoucího.

Uzdravení duše je jiná praxe než navracení duše, protože si při ní navzájem pomáháme stát se šamanem a samoléčitelem své vlastní duše. Musíme být hodně odvážní a překonat předchozí limity. Neznamená to, že si před ostatními budeme hrát na šamany, a velkou výhodou je, Snění navrací duši 16 že nejsme na nikom závislí a nehrozí nebezpečí, že přijmeme něco, co nám nepatří. Víme, kdy je dobré vydat se na cestu, protože máme vnitřní vedení, které nám to včas sdělí. A také víme, jaké dveře máme otevřít, protože nám jsou ukázány ve snech a osobní imaginaci.

Tato kniha se zaměřuje na různé techniky vědomého snění, kterépomáhají navrátit chybějící části duše zpátky do těla, abyste vy i ostatní byli opět celiství. Pokud se naučíme sdílet s druhými své sny, vytvoříme bezpečný prostor, v němž se přiblížíme svému mladšímu a jasnějšímu já, a zároveň začneme budovat komunitu duchovních přátel. Když umíme využívat sen jako bránu, kterou můžeme projít a putovat – přišamanském vědomém snění – dál do hlubšího prostoru, dostaneme se tam, kde objevíme ztracené části duše, a máme tak možnost znovu je získat zpátky. A navíc si při tomto procesu můžeme navzájem pomáhat.

Tato kniha vám ukáže, jak je možné stát se šamanem vlastní duše a zároveň pomáhat druhým, aby dokázali uzdravit svůj život. Jsempřesvědčený, že tato cesta je otevřena všem lidem, kteří jsou ochotni pracovat se svými sny, a to i v případě, že poslední sen, který si pamatují, se jim zdál před třiceti lety (i o tom tu bude řeč). Máme-li dost vůle, většinou si cestu najdeme. A když máme sny, třeba hodně dávné, máme i mapy a základní vybavení k podniknutí cesty za obnovou a uzdravením duše. Jakmile se vydáme do lesa snů se záměrem najít léčbu, žádáme tím o podporu sil hlubšího světa. Jak říkají šamani, duchy tahle práce baví.

Uzdravení duše je v podstatě samoléčba, ale v žádném případě to není běžná technika samoléčení. Velmi brzy zjistíte, že musíte překonat určitý bod a dostat se mimo běžné já – vydat se k vyššímu, většímu Já, k bohu či bohyni a promlouvat s nimi – a také se spojit s duchovními spojenci. Budete navazovat přátelství na mnohem hlubší úrovni a stanete se částí komunity duchovně spřízněných přátel, kteří se navzájem podporují při osobním rozvoji a uzdravování duše. A poznáte to, co tak výstižněvyjádřil Lao-c‘: „Když vás někdo upřímně miluje, dodává vám sílu, a když vy někoho upřímně milujete, dodává vám to odvahu.“ Jakmile sivybudujete okruh duchovních přátel a vstoupíte mezi ně, pocítíte touhu pomáhat druhým při vytváření nových přístupů k celistvosti a léčení. Úvod

17

V Adirondackém pohoří ve státě New York se nedaleko řeky North River nachází hora, která má velmi příznivé účinky na duši. Jezdím tam dvakrát do roka, na jaře a na podzim, na zvláštní víkendové shromáždění lidí, kteří umějí vědomě snít. Přijedou autem nebo přiletí letadlem ze všech koutů země, aby se podělili o svá dobrodružství a spojili se s duchy hory. Je to hora rudého ohně, protože její srdce je z  granátu. Na tom místě je cítit ohromně silná léčivá energie jelena a občas tam můžete spat ř it d ra k y.

Shromáždíme se u velkého ohniště a změníme své sny v tanec adivadlo, v divokou frašku a drama o třech jednáních, jež se odehrávají ve volné přírodě mezi borovicemi a stříbrnými břízami. Putujeme společně jako soudržná skupina po šamanských cestách podle předem stanoveného itineráře. Už jsme prozkoumali vnitřní buněčnou strukturu těla, abychom zjistili, jak ho máme léčit, a tímto způsobem jsme i stanovili diagnózu. Podnikli jsme skupinové výpravy do jiných kultur, jiných časů a jiných dimenzí. Právě tam často testuji nové techniky, například proces bleskového snění, který je rychlou a zábavnou metodou, jakou můžeme využívat při každodenním sdílení snů, a vždy vede k určité činnosti, jež poskytuje vedení a energii přenášenou ze světa snů do běžného života.

3

Když jsem přemýšlel o tématu této knihy – o využívání technikyvědomého snění k navracení částí duše do těla, abychom byli opět celiství jedinci – uvědomil jsem si, že je nesmírně důležité vnést toto téma dorodiny duchovně spřízněných lidí, s nimiž se scházím na naší magické hoře.

Poté, co se všichni shromáždili ve společenské místnosti, jsme seodebrali k jasně planoucímu ohništi, kde jsme podnikli cestu, jejímž cílem bylo obnovit spojení s  duchy země, které jsme chtěli požádat o požehnání naší práci. Pak jsem skupině oznámil, že se vydáme na putování zaměřené na objevování nových technik a zdrojů napomáhajícíchuzdravení duše. Začal jsem bubnovat a třicet pět lidí si lehlo na zem nebo se pohodlně usadilo na židli a všichni se zahalili do plédů a zavřeli oči. Cítil jsem uvnitř obrovské vzrušení. Udržoval jsem rytmus a pozorovalskupinu, ale moje vědomí se zčásti nesmírně rychle přesunulo jinam a já jsem vnímal výjevy odehrávající se mimo fyzický prostor. Snění navrací duši 18

Pak jsem ucítil jemný dotek na pravé paži. Měl jsem zavřené oči a soustředil se na bubnování a dál jsem prožíval své vize. Potom se mě znovu někdo dotkl. Myslel jsem, že je to Carol, která seděla vedle mě a tímto způsobem se mnou putovala přes dvacet let. Napadlo mě, že se snaží upoutat mou pozornost nebo je natolik ponořená do svých vizí, že přestala vnímat fyzický prostor a tělo. Ale když jsem po chvíli otevřel oči, zjistil jsem, že Carol sedí nehybně po mé pravici a je naprosto ponořena do svého putování.

Zavřel jsem oči. A znovu jsem ucítil jemný dotek na paži, ale tentokrát byl naléhavější. Nebyla to ruka, takže je možné, že by to bylo... křídlo? V tu chvíli se dostavil vnitřní vhled. Spatřil jsem křídlo a za ním se postupně objevovalo celé tělo jestřába červenoocasého. Náhle tam byl v celé své kráse a roztáhl křídla. Jak vzlétal, ucítil jsem zvláštní chvění v ramenou. Jestřáb mi opět propůjčil křídla. Začal jsem stoupat vzhůru v  jemném energetickém těle, zatímco moje fyzické tělo dál bubnovalo a část mého vědomí pozorovala skupinku.

Velmi rychle jsem se přemístil do severních lesů na místo, které dobře znám. Právě tam jsem byl před čtvrt stoletím povolán při noční cestě na křídlech jestřába. A znovu jsem se ocitl v přítomnosti starodávnéOstrovanky, která umí snít a má zvláštní schopnosti.

Uvědomil jsem si, že stojím v  záři bílého světla. Byl tam Bílý vlk. Severně od zdroje světla jsem spatřil úžasnou podobu Mírotvorce, který měl na hlavě velké paroží připomínající živý svícen.

V  tu chvíli ke mně začaly v  rychlých záblescích proudit informace. Věděl jsem, že jestřáb mě sem přivedl, abych zúročil vše, co jsem se dozvěděl během předchozích setkání s  Ostrovankou. Bylo to poznání, že sny odhalují tajná přání duše, a také skutečnost, že v  duchovně živé komunitě se scházejí lidé kolem těch, kteří mají sny, jež jim pomáhají rozpoznat, po čem duše touží, a patřičně to ocenit. Uvědomil jsem si, že nestačí jen sedět a povídat o snech,protože duše chce tleskat a zpívat. Chceme vyjadřovat svoje sny pomocí zpěvu a hry a tance – jakoukoli formou spontánního kreativního projevu. Úvod

19

V mé mysli začaly ožívat úžasné příběhy lidu Ostrovanky. Jsou tošifry k léčení duše v běžném životě a v tomto světě. Jeden vypráví o stvoření světa a další líčí jeho spásu.

Kmen Irokézů má příběh o stvoření světa, v němž První žena spadne – nebo je tam spíš postrčena – dírou do svého světa nazývaného Země na obloze. A tím zmizí vše, co důvěrně znala a přinášelo jí to pocit jistoty a bezpečí. Má strach, protože víří prostorem, padá dolů a vidí, že pod ní je beztvarý vodní chaos. Příšerně se bojí a náhle v děsivé temnotě nalezne pomocníky. Přijde ji podpořit Ptačí lid. V  původní verzi to jsou velké modré volavky. Přiletí k ní a svými křídly vytvoří jakýsi živý koberec. Ten na chvíli zarazí její pád, ale pak znovu začne padat dolů a nevidí podsebou pevnou půdu. A náhle se jí dostane další pomoci. Zvířecí duchové se dohodnou, že ji obdaří počátkem nového světa. Postupně se noří dovodního chaosu a nakonec se jedno zvíře – nejmenší a nejskromnější – vrátí zpátky a v tlapce má kousíček vlhké hlíny. Všichni jsou rozpačití, protože takhle začátek nového světa většinou nevypadá. A kam by ho měliumístit? Otázku lokace vyřeší Velká želva. Vynoří se z hlubin a nabídne jim, že základem může být její krunýř. A tam První žena rozetře kousek hlíny. Pak tančí na nové zemi, která se při každém jejím kroku zvětšuje přivířivém tanci stvoření. První žena tančí tak dlouho, dokud nestvoří celý svět.

Tento úžasný příběh nám dodává odvahu a směr ve chvílích, kdy se zamyslíme nad tím, jaké by to bylo, kdybychom ztratili svůj svět a přišli o všechny jistoty. Když propadnete dírou ve svém světě, vstanete atančíte, dokud nevznikne nový svět. Chcete-li bezpečně přistát na nové zemi, musíte navázat spojení se svými zvířecími duchy.

Lid Ostrovanky má překrásný příběh o spáse světa – příběh oHiawathovi a Mírotvorci. Než se Hiawatha stal mluvčím a oblíbencemMírotvorce, žil velmi uboze. Klesl tak hluboko, že se z něj stal kanibalpožírající své bližní. Jeho přerod nastal ve chvíli, kdy spatřil svou pravou tvář odrážející se na hladině vody v nádobě, v níž se chystal uvařitorgány nepřítele, kterého zabil. Jakmile uviděl zářící krásu svého vyššího Já, vzdal se svých zvyků a vydal se na cestu srdce. Stal se z něj „člověk dobré mysli“ a vyvedl svůj lid z Temných časů. Snění navrací duši 20

Když Hiawatha přemohl nejstrašnějšího nepřítele, tyranskéhočaroděje, nezabil ho, ale vyčesal z jeho vlasů hady zla. Po této duchovníočistě vyzval svého bývalého protivníka, ať se připojí k  lidem dobré mysli

tvořícím skupinu nazývanou rotiyaner, které matky kmene označily za

tradiční vůdce Lidu dlouhého domu neboli Irokézů, do něhož patříMohawkové střežící východní bránu.4

Stěží jsem zadržel slzy, když do mé mysli proudila pravda o cestěOstrovanky, protože jsem ji vnímal naplno vnitřními smysly. Nejdůležitější

poznání se dostaví, jakmile se navrátíme k touhám vlastní duše.

Setkání s Ostrovankou mi ukázala různé způsoby, jakými nám dávnípředci předávají svou moudrost. Má-li do tohoto světa a do našeho života vstoupit

klid a mír, musíme se k ní navrátit a začít ji opět využívat, nejlépe hned teď.

Zde je několik věcí, které objevíte nebo se vám vybaví během cesty,

jež se v této knize právě otevírá:

• Základem šamanského putování a léčení je schopnost vědomě

snít. Tuto sílu můžeme využívat i v současném běžném životě,

když sníme a víme, jak máme se svými sny zacházet. Pokud

chcete být šamanem, začněte u jídelního stolu a vyprávějte své

sny členům rodiny a přátelům.

• Sny odhalují úrovně a aspekty duše, které jsou v  bdělém stavu

skryty nebo úplně chybí. Zároveň nám poskytují mapy, podle

nichž můžeme cestovat tam, kde nalezneme části své životní

podstaty a navrátíme je zpátky domů. Královská cestak uzdravení duše probíhá ve snu, který je branou k osobní cestě. Sen je

putování a zároveň je to i určité místo. Ve snech se vzdalujete

tomu, co znáte v běžném životě. Nicméně místa, kam putujete,

vám nejsou cizí, takže cestu najdete velmi snadno.

• Základním krokem k  uzdravení duše je vytvoření prostoru

k  pročišťování nitra i vnějšího okolí. Naučíte se jednoduché

a praktické techniky duchovní očisty včetně metody uvolnění

těžkých a nežádoucích energií, jež nejsou vaše, ale našly si cestu

dovnitř, když se vytvořila díra ve vašem bytí.

Úvod

21

• Po cestě snění nemusíme putovat sami. Jakmile zvládnemedovednosti stopařů snů, můžeme doprovázet přátele na jejichcestách za obnovením duše. Jsme duchovně spříznění společníci,

a proto dokážeme překonat strach i lítost. • V  říši imaginace si můžete založit a postupně budovat léčebný

dům, do něhož se budete kdykoli navracet. • Snící lidé putují časem. Můžete procházet časem a poznávat ařešit záležitosti týkající se různých osob z minulosti i budoucnosti.

A také můžete ve svých současných prožitcích putovat k mladším

verzím svého já a vnímat je tady a teď. Dodáte svému mladšímu

já odvahu a poradíte mu ve chvílích, kdy cítí nesnesitelnou bolest

a setkává se s příliš velkými výzvami. Pro obě strany je to úžasný

zdroj léčivé síly, kterou můžeme využívat ve své přítomnosti. • Většinou příliš nemyslíme na své předky, ale oni myslí na nás.

Ať se nám to líbí, nebo ne, jsme propojeni s předky svýchbiologických rodin, kteří ovládají naše návyky a chování tak dlouho,

než si to uvědomíme a skoncujeme s tím. Zároveň jsme spojeni

s  předky země, v  níž žijeme. Chceme být otevření a udržovat

přínosné spojení s  moudrými předky a svými drahými zesnulými, ale mají-li tyto vztahy vzkvétat, musíme se nejprve zbavit

nezdravých dědictví a všeho, co na nás ulpělo z hlediska energií. • Můžete se vydat do tajné knihovny, kde máte přístup ke všem

informacím, jež vás zajímají, a můžete poznávat věci, kteréupoutaly vaši pozornost. Máte tam také možnost navázat kontakt

s mistry. Můžete nahlédnout do své Knihy života, jež vámpomůže lépe poznávat sebe a odhalovat spojení s osobamiz minulých i budoucích životů i tajné vzorce svých současných vztahů.

Máte-li dost odvahy, můžete dokonce prozkoumat posvátnou

úmluvu obsahující úkoly, které jste přijali, než jste vstoupili do

svého přítomného života se všemi jeho podmínkami a závazky. • Při vědomém snění se dostáváme do jiných dob a získáváme

přímé informace, které můžeme dál zkoumat a ověřovat. Pomáháme tím učencům a vědcům při jejich snaze postoupit dál Snění navrací duši 22

a rozvíjet dosavadní poznatky. Můžeme autentickým a přínosným způsobem obnovovat nejlepší dávné tradice a rituály. A tím

napomáháme uzdravení kulturní a kolektivní duše.

• Ze všech průvodců a učitelů, kteří se objevují v  našem životě,

bývá často nejdůležitější ten, koho nepoznáváme, protože jsme

zapomněli, že existuje, a mylně ho považujeme za někoho jiného.

Je to spřízněná duše, jež nám nikdy nelže a nikdy násneposuzuje. Je to Já sídlící na vyšší úrovni než běžné já. Je to tvář, kterou

nám odhalí vyšší Já, když jsme ochotni pozorně se dívat. Naučí

vás, jak máte obnovit a udržovat spojení s tím, co súfisté krásně

nazývají duší duše.

Proto je tak důležité uchovávat duši v těle a pochopit, že jsme jedineční a naše životní příběhy se neodehrávají jen jednou – odehrávají se

stále, v  přítomném okamžiku. Je třeba dbát o rozvoj duše, protože jen

tak se staneme něčím víc. Budeme stále víc ztělesněním vyššího Já. To

však vyžaduje ochotu učinit tvůrčí skok a vnést do svého života a našeho

světa něco nového. Mýtus, který znovu oživíme ve své mysli a životě,

nám přináší kreativní sílu a slouží duši. Díky snění objevíme mýty, podle

nichž můžeme žít. Nalezneme příběhy, jež postaví duši ke kormidlu lodě

vydávající se na dlouhou vzrušující plavbu.


23

1. kapitola

Snící šamani

Musel jsem mít sny, abych mohl jednat.

ISAAC TENS, šaman kmene Gitxan

Kdo je šaman? Podle antropologů pochází toto slovo od Tunguzů žijících na Sibiři. Jeho původní význam je častým tématem diskusí. Někteří

vědci tvrdí, že znamená „kněz“, ale šamani, kteří mají přímé vhledy, se

v ničem nepodobají kněžím, strážcům přejatých doktrín a rituálů. Slovo

šaman se začalo běžně používat po vydání klasického díla Šamanismus

a nejstarší techniky extáze (Shamanism: Archaic Techniques of Ecstasy),

kterou napsal Mircea Eliade. Líčí v ní, že šaman je duchovní člověkovládající umění putovat mimo tělo a komunikovat s  duchy, provádět živé

i mrtvé a léčit je.

Zde jsou hlavní charakteristiky šamanů pojímané z širšíhokulturního hlediska:

Dokážou z vlastní vůle putovat do skrytých dimenzí reality.

Pracují se zvířecími silami a duchovními pomocníky.

Sférou jejich působení je péče o duši a její vedení.

Dostali se do dimenzí mimo smrt a navrátili se.

Společnost si váží jejich schopností a služeb.

U národů Střední Asie je hlavní pomůckou při šamanském putování bubínek s jednoduchým rámem, jaký používáme ve skupinách vědomého snění. Burjati (jedna z etnických skupin Mongolů) mají příběhvyprávějící, jak tento šamanský bubínek získal svou podobu. Před dávnými časy si Smrt stěžovala Bohu, že jeden mocný šaman narušuje vyváženost věcí. Snění navrací duši 24 Ten šaman byl tak úspěšný v navracení duší mrtvých zpátky do těla, že Smrt přicházela o svůj podíl. Bůh sáhl dolů z nebes, vytáhl vitální duši z  těla naprosto zdravého člověka, dal ji do láhve a sedě na svém trůně čekal, jak se šaman zachová. Rodina nešťastníka, který ležel na zemi anejevil známky života, se vydala za šamanem, jenž vyskočil na svůj buben – kterému říkal „kůň“ – a vydal se do dolního a středního světa, aby našel ztracenou duši. Aby mohl splnit své poslání, musel nakonec putovat výš než kdy jindy, až do horního světa, kde spatřil Boha, jak sedí na trůně a v ruce drží láhev s  uvězněnou duší. V  tu chvíli by to vzdali i ti nejodvážnější šamani. Ale tento šaman byl odhodlaný dokončit svou misi. Proměnil se ve vosu a bodl Boha do čela. Pro Boha to byl takový šok, že bolestí upustil láhev. Šaman popadl zajatou duši a kvapem s ní spěchal do své vesnice. Rozlícený Bůh po něm metl ohnivý blesk, který rozťal buben na dvě poloviny a dal mu klasickou podobu, jakou známe dnes.

Na tomto značně divokém pradávném příběhu je názorně vidětněkolik základních aspektů šamanské praxe. Šaman pracuje s dušemi. Má schopnost putovat o své vůli třemi vrstvami vesmíru – dolním, středním a horním světem – jež přecházejí v  mnohorozměrný kosmos. Šaman ovládá umění převtělování a je v úzkém kontaktu se smrtí. Vždy je ochotný zkoumat limity možností. A slouží společnosti.

Tato tvrzení se týkají opravdových šamanů a platí v mnoha společnostech. Jeden inuitský šaman neboli angakok řekl badateli Knudovi Rasmussenovi tuto větu: „Na člověku je důležitá jenom jeho duše.“Dávní čínští taoisté popsali základ své šamanské praxe jako „umění vznést se na nebe za plného denního světla“ a snažili se zvládnout techniku „letu na jeřábovi“ – putovat k nebi na křídlech jeřába, divoké kachny, draka nebo létajícího tygra.

1

Když se jungovský psychoanalytik Robert Bosnak

zeptal jednoho domorodého šamana, jak léčí lidi, odpověděl mu: „Stanu

se orlem.“

2

Holger Kalweit vypozoroval, že šaman se vždy pohybuje na

okraji smrti. Zná cesty posmrtného života, protože po nich sám kráčel:

„Skutečně umírá a skutečně se znovu narodí.“

3

V  domorodých kulturách se často stává, že šaman pochází z  určité rodové linie a prochází rituálním výcvikem, zkouškami a zasvěcením.

1 – Snící šamani

25

Ale většinou se člověk stává šamanem ve vysoce vypjatých životníchkrizích, jako je například závažná nemoc nebo prožitek blízký smrti.Nejčastěji se tato výzva objevuje ve snech a vizích. Tradice kmene Odžibvejů

uvádí, že „volání“ – toto poslání duše má různé názvy – bývá častodarem snového průvodce neboli pawauganuka.

Šamani bývají popisováni jako léčitelé a průvodce duší a říká se, že procházejí mezi světy a vyjednávají s duchy, ale vždy se objevuje jedenzákladní prvek, který nebývá příliš zdůrazňovaný a někdy je dokonce zcela opomíjený. Šaman je především ten, kdo sní. K šamanům přicházejívýzvy ve snech a bývají zasvěcováni v době snění. Základem jejich praxe je záměrné putování do snů. Vyvolávají sny, aby mohli diagnostikovatpacienta a zvolit vhodnou léčbu. Putují – v bdělém stavu a zcela při smyslech – ve snovém těle, aby nalezli ztracené duše, vyjednávali s duchy, bojovali s čaroději a vedli duše zesnulých po správné cestě.

Je pravda, že v některých částech světa, hlavně v Jižní Americe, jsou pro šamanskou tradici charakteristické určité halucinogeny čientheogeny. Nicméně opravdu zkušení šamani si vytvářejí v těle vlastní chemické látky, takže žádné halucinogeny nepotřebují. Já osobně jsem je při své praxi nikdy nepoužíval, protože jsem k  ní byl vyzván prostřednictvím snů už v raném dětství, a realitu jiných světů jsem objevoval v době, kdy mě nemoci dovedly na pokraj života a smrti, ale v žádném případěneodsuzuji ty, kteří vyhledávají určitou pomoc, aby rozšířili své vize.

Šamani nebývají povoláni pouze ve snech, přestože snění tvoří základ jejich praxe. Na západní polokouli se šamanům běžně říká „ten, kdo sní“. Už jsem se zmínil, že v jazyce kmene Mohawků je slovo atetšenc, které má i ženskou podobu znějící ratetšenc. I toto slovo znamená „ten, kdo sní“ a označuje člověka, který má hodně mocné a pravdivé sny adokáže ve snu putovat a léčit druhé ve snovém prostoru. A zároveň znamená „doktor“ a „léčitel“. Dávné tradice říkají, že kdo chce být šaman, doktor, léčitel, musí se vyznat ve světě snů.

Pro Daury žijící v centrálním Mongolsku je šaman (jadgan) ten, kdo je schopný snít a bezpečně a účinně putovat ve snech po cestách duší, tedy tam, kde by se jiní lidé ztratili. Pokud šaman usoudí, že jde o ztrátu Snění navrací duši 26 duše, použije zvláštní sen (soolong), v  němž se mu zjeví pravda. „Sny zvané soolong jsou hlavní metodou divinace před šamanskou seancí a umožňují šamanovi určit, jaký duch byl v tomto případě aktivní, kde se nacházel ve vesmíru a kdy je vhodné požádat o usmíření.“

4

Šamani si

svou schopnost snít chrání, stejně jako ostatní lidé ochraňují svůj vzácný

majetek, a mohou odmítnout vědomě snít, pokud jim druzí nedajíodpovídající dary a neprojeví patřičný respekt. Když se někdo nachází napokraji smrti, členové rodiny požádají šamana, ať „pozoruje svůj sen“ a určí,

zda je třeba podniknout noční putování (dolbor), a pokud ano, jakou

cestou by se měl vydat.

5

Daurský šaman vyžaduje od svých pacientů, aby

také snili. Jeden mongolský šaman řekl návštěvníkovi, který si stěžoval

na bolesti žaludku: „Nemáte-li sen, pak není možné provést rituál.“

6

Je

zajímavé, že mongolské slovo soolong označující šamanské sny má stejný

kořen jako slovo solongo znamenající „duha“. Je to náznak, že sen může

být duhovým mostem spojujícím světy.

Tradice australského kmene Worora říká, že „když šaman rozmlouvá s dušemi mrtvých, musí jeho duše opustit ve spánku tělo“. Šaman sesetká se „stínem“ zesnulého a ten ho odvede do říše mrtvých a pak ho zase vyvede ven. Šaman se navrací s posvátnými tanci a písněmi.

7

Australští domorodci z Walcottské zátoky věří, že hadí bůh Unggud svolává pomocí snů mocné šamany. Jejich iniciace závisí na schopnosti projít mnoha značně děsivými zkouškami, a pokud je zvládnou, zrodí se v novém těle s novým mozkem plným světla. Poté je šaman schopný dvojnásobně projektovat své sny. Jeho síly se nazývají miriru. A. P. Elkin v  knize Domorodci na vysoké úrovni (Aboriginal Men of High Degree) vysvětluje, že miriru je v podstatě „schopnost léčitele dostat se dosnového stavu a transu a využít všechny jeho možnosti“.

8

Řečeno jazykem

dávných obyvatel země, je to poznání, že zdrojem šamanových sil je jeho

schopnost snít.


1 – Snící šamani

27

ZPÍVAJÍCÍ ŠAMAN POVOLANÝ SOVOU A SNY

Jedno z  klasických líčení způsobů, jakými bývají šamani prostřednictvím snů povoláni ke své praxi, pochází od Isaaca Tense, šamana (halaaity) z  kmene Gitxan žijícího na severozápadním pobřeží Pacifiku.

Kanadský učenec Marius Barbeau zaznamenal v roce 1920 v Hazeltonu

v Britské Kolumbii jeho vyprávění a písně. Je to divoký příběh, v němž

sny pronikají do fyzického světa a ptáci a zvířata se chovají jako duchové

(protože šaman ví, že to tak opravdu je).

Tens líčí, jak třicet let po jeho narození k  němu přiletěla obrovská sova ve chvíli, kdy při soumraku štípal dříví, aby připravil ohniště. „Ta sova mě popadla za hlavu a snažila se mě vynést vzhůru.“ Tens ztratil vědomí. Když přišel k sobě, zjistil, že leží ve sněhu a z úst mu teče krev. Svět byl náhle jiný než dřív. Když se potácel domů, měl pocit, že stromy se nad ním sklánějí a pak ho obtáčejí jako hadi. Když ulehl do postele, vůbec nechápal, co se děje. Měl pocit, jako by spadl do divokého víru.

Jeho rodina přivedla dva šamany, kteří v této podivné situacirozpoznali možnou výzvu. Řekli, že Isaac Tens by se měl stejně jako oni stát šamanem. On o tom ale nechtěl ani slyšet. Zotavil se a vydal se na lov. Když zabil a stáhl z kůže několik vodních zvířat, spatřil další obrovskou sovu. Střelil po ní a pozoroval, jak padá k zemi. Ale když šel pro její tělo, nebylo po ní ani stopy. Vracel se tedy domů a měl pocit, jako by hopronásledoval dav duchů. Byl v transu a upadl na zem.

Když se mu podařilo dojít přes zamrzlou řeku domů, celé jeho tělo hořelo a náhle v duchu uslyšel zvláštní píseň. „Ten zpěv vycházel ze mě a nebylo možné ho zastavit.“ Všude kolem něj byli zvířecí duchové, které ale viděl jen on. „Takové vize přicházejí, když je člověk povolaný, aby z něj byl halaaita. Písně se rodí samovolně a není třeba je skládat.“

Dál a dál z něj proudily šamanské písně. V tu chvíli poslechl volání. Ostatní šamani mu poradili, že chce-li se naučit, co je třeba, musí žít v ústraní a setkávat se jen se čtyřmi bratranci, příslušníky kmene Vlků, kteří se o něj starali. Hlavní částí období výcviku a příprav bylo snění. „Musel jsem mít sny, abych mohl jednat.“ Snění navrací duši 28

Zkušení medicinmani mu předávali své znalosti a Tens začal postupně pracovat se svými pacienty, ale ze všeho nejvíc spoléhal na vedenívycházející ze snů a vizí. „Začal jsem provádět diagnózu pomocí snění.“ Sny mu ukazovaly, jaké má v daném případě používat písně, kouzla a zvířecíduchy. Při určování léčby – přesněji řečeno, při stanovení zlého ducha, který vnesl nemoc do pacientova těla – vztáhl nejprve kouzla na sebe a pakrozšířil jejich sílu tak, aby působila i na pacienta. Kouzla nebyla nikdyspojena se skutečným předmětem, ale vždy šlo o něco, co pocházelo ze snů.

Prostřednictvím jednoho velmi mocného snu získal Tens duchovní kánoi, kterou využíval při léčení. „Jednou jsem ve snu spatřil kdesi za kopci kánoi. Od té doby se mi zjevovala hodně často. Někdy plula po vodě, jindy po oblacích. Když se někde objevil problém, viděl jsem ve vizích kánoi.“

Postupně shromáždil třiadvacet léčivých písní, které mu byly předány přímo ve snech a vizích. Díky snu poznal i píseň o Lososovi.

Vesnice bude vyléčena, jakmile do ní připluje duch Lososa.

Jednou měl sen, v němž mu dva zesnulí strýcové dali do rukouchřestidla. Vzápětí proběhl domem Grizzly a pak se vznesl na oblohu mezioblaka. Tens třásl chřestidly, vydával zvuky jako medvěd a náhle zahřmělo a on se vznesl vzhůru.

Ve své vizi putoval do podivné země plné včel, které ho bodaly docelého těla. A pak mu starodávná žena pomohla k dalšímu růstu. Tens zpíval:

Včely z úlů pobodaly moje tělo.

Díky Dávné matce jsem mohl dál rozvíjet

svou vizi. Hejahou!

V jiné vizi dopadl z velké výšky do kánoe, která ho vynesla navrcholky hor, kde slyšel, jak spolu mluví duchové hor mající hlasy jako zvon. Tens zpíval:

1 – Snící šamani

29

Hory spolu rozmlouvají.

Při léčbě nejzávažnějších případů se Tens oblékl do oděvu z medvědí kůže, vzal si čelenku z  medvědích drápů a přivolával síly nejsilnějšího severoamerického zvířete, jehož píseň poznal ve svých snech. Při takové události se shromáždili členové rodiny, přátelé a další šamani, abyvytvořili léčebnou komunitu.

Velmi často bylo třeba nalézt ztracenou duši a zachránit ji. „Když byl pacient hodně slabý,“ tak šaman „popadl jeho duši do rukou a jemně foukal, aby mohla lépe dýchat. Pokud to nepomohlo, vzal halaaita žhavý kámen z  ohniště a držel nad ním duši. Občas na kámen dopadlo pár kapek tuku, které se rozpustily. Halaaita obracel duši v rukou, a tím ji posiloval.“ Nakonec přenesl duši do hlavy pacienta.

9

TŘINÁCT ÚROVNÍ ŠAMANSKÉHO SNĚNÍ

Ruby Modestová vyrůstala v  rezervaci Martinez v  Jižní Kalifornii. Ve

snu byla vyzvána, ať se stane šamankou (pulou), a pak poznala orla, který

byl jejím spojencem a dal jí křídla, aby mohla létat. Na rozdíl odostatních kavijských šamanů nepoužívala léčivé byliny, protože měla své sny.

Léčivé byliny jsou velmi účinné. Ale nepoužívají je všichnišamani. V tom musí být od začátku jasno. Já sama jsem šamanka, ale

můj „spojenec“, jak ho nazývá Castaneda, tedy duchovnípomocník, který rozpozná šamana od obyčejných lidí, ke mně nepřišel

proto, že bych užívala nějaké byliny, ale dostavil se během snění.

Modestová zjistila, že existují velmi účinné úrovně snění a žek dosažení jasné a čiré vize je zapotřebí postoupit na třetí úroveň a ještě výše. Její strýc byl snícím šamanem a naučil ji snít takovým způsobem, aby se dostala na tyto zajímavé úrovně. Modestová objasnila svou praxiantroologovi Guyi Mountovi takto: Snění navrací duši 30

Nejprve si musíte říct, že máte usnout na první úrovni běžného

snění. Vědomí vám [během prvního snu] řekne, že máte ulehnout

a usnout. Pak se vám zdá druhý sen. Je to druhá úroveň, jež je

nezbytnou podmínkou pro opravdové snění. Strýc Charlie nazval

tento proces „příprava na snění“. Předem si určíte, kam se chcete

dostat nebo co chcete vidět, případně co se chcete dozvědět.

Na třetí úrovni zjišťujete a vidíte neobvyklé věci nepocházející

z tohoto světa. Kopce a celá krajina mají úplně jiný ráz. Na druhé

a třetí úrovni můžete mluvit s lidmi a vyptávat se na vše, copotřebujete vědět.

10

A ještě řekla, že „duše během snění vystoupí z těla, takže člověk musí být hodně opatrný“. Když byla mladá, snila až do třinácté úrovně, ale pak nevěděla, jak se má vrátit zpátky. „Měla jsem různé sny a dál jsem usínala [v každé úrovni snění] a postupovala jsem na vyšší úroveň.“Během tohoto rozsáhlého prožitku se setkala se svým spojencem, orlem zvaným Ahswit. Ale její duše se ztratila v  říších snů. Několik dní byla částečně v kómatu, ve stavu spánku, z něhož ji nikdo nedokázalprobudit. Její otec se ji snažil navrátit do těla, ale nedařilo se mu to. Nakonec se jí ujal strýc Charlie, který je odborník na navracení duší, našel její duši a zavedl ji zpátky do těla. „Když jsem se probudila, slíbili mi, že užnebudu snít tímto způsobem, tedy alespoň do doby, než budu sama vědět, jak se mám vrátit.“

11

Podmínkou návratu je vědět, „jak snít a zároveň myslet,“ abystenezapomněli, kde jste zanechali tělo, a pamatovali si, na jaké úrovni snění se právě nacházíte, protože jen tak budete přesně vědět, jakým směrem se máte navracet.

Opět zcela jasně vidíme, že snění má určitý řád. Chceme-li se dostat na různé úrovně a navrátit se s dary tohoto světa, musíme provádět praxi a věnovat pozornost letu, aby byl bezpečný a měl správný směr. Všichni máme sny a snění může být nesmírně přínosné, nicméně sněníprobíhající až do třinácté úrovně opravdu není vhodné pro každého a pronezasvěceného člověka může být dost nebezpečné!

1 – Snící šamani

31

Když prostřednictvím antropologa Guye Mounta posloucháte hlas Ruby, ocitnete se v přítomnosti moudré ženy mající běžné i velmivýjimečné schopnosti.

Vypráví, jak jí její děd řekl, jak má rozmlouvat se Stvořitelem a také jak má v okolním světě nacházet svůj a Jeho hlas. Popsala to těmito slovy:

Děd Francisco mě naučil, jak mám vzývat našeho StvořiteleUmna’aha. Řekl mi, že se mám sama vydat do hor, najít klidné místo

a modlit se. Řekl, že mám říct úplně všechno, že mám mluvit

o všem, co cítím a potřebuji, a pak čekat na odpověď.

V  tom spočívá ono tajemství: musíte umět naslouchat. Nejdřív

řeknete všechno, co máte na  mysli, a mluvíte tak dlouho, až je

mysl prázdná. A pak nasloucháte. On k vám promluví.

12

Je to krásně řečeno a mělo by se to provádět každý den, ale hlavně v takové dny, kdy se cítíte ztraceni a nejisti. Vydejte se sami na zvláštní místo, kde uslyšíte promlouvat zemi. Vyjádřete všechno, co musí ven. Křičte, mluvte, dokud nejste úplně prázdní. A pak naslouchejte takdlouho, až ucítíte vedení a sílu a budete vědět, že jste vytvořili prostor, v němž budete získávat dary.

V případě Ruby Modestové se toto zvláštní místo nacházelo v pohoří Santa Rosa ležícím nedaleko tradičního údolí, jež je původním domovem jejího lidu z  kavijského kmene Psů. Já osobně mám své místo u jezera v tichém lese, kde mohu v klidu rozmlouvat se Stvořitelem, tedy pokud se neocitnu moc blízko sídla bobra – protože ten pak začne bušit ocasem – a také se stává, že ke mně naléhavě promlouvá svou řečí jestřáb rudoocasý.

Pro lid Ruby, který žije v Kavijské poušti, bylo uzdravování duše vždy hlavním léčebným zaměřením. Kavijský šaman zvaný pul se vyzná vrůzných oblastech léčení, které jsou všechny spojeny s tím, co osobně prožil a přežil. Takže není divu, že pro takového snícího šamana, jakým je strýc Charlie, je hlavním úkolem „léčení ztracených duší“.

Snící šaman zná důvěrně cesty a brány do mnoha různých světů, a proto je schopný objevovat astrální stopy, které za sebou zanechává Snění navrací duši 32 duše, jež vystoupila z  těla a zbloudila. Pokud je věrný svému poslání, sleduje stopy tak dlouho, až najde, co hledá. Potom musí získat přízeň ztracené duše a nějak ji přemluvit, aby usedla na jeho dlaň, podobně jako motýl, a pak ji drží v jemném sevření, až ji nakonec navrátí zpátky do hlavy nebo srdce toho, kdo očekává její návrat.

Ruby Modestová popisuje, jak strýc Charlie navracel duši mužitrpícímu chronickou únavou a narkolepsií. Pořád usínal, nemohl pracovat, nemohl řídit auto, nedokázal se na nic soustředit. Není divu, že takový typ spánkové poruchy byl diagnostikovaný jako následek ztráty duše. Ten muž usínal, protože v bdělém stavu byla část jeho bytí kdesi daleko od těla.

Charlie dokázal pomoct i v tomto případě. V domorodých kulturách bývá často uzdravení duše záležitostí celé komunity. Potřebujete přátele a rodinu a další odborníky, kteří vědí, co s vámi mají dělat. Charlie a jeho žáci zpívali a tančili a nemocný přitom hleděl do plamenů. Poté pacient začal klimbat a nakonec usnul – a šamani viděli, jak určité části jeho duše vylétají ven ze dveří. Charlie se za nimi rozběhl. Pronásledoval je k hřbitovu, kde zahlédl, jak se duše snaží dostat do země mezi hrobyzesnulých členů rodiny. Chtěla být v hrobě s někým, koho nemocný člověk miloval. Možná to bylo způsobeno zármutkem, nebo tím (což je názor Charlieho), že se duši nelíbil způsob života, jaký nemocný dosud vedl. Každopádně šaman je tu proto, aby měl požadované výsledky. Charlie podupával na místě, kde je hrob, a bránil zbloudilé duši v přístupu do podsvětní říše. Pak ji chytil do rukou jako poletující hmyz.

V  rukou ji držel až do chvíle, kdy se vrátil do kruhu lidí stojících u ohně.

Byla tam a vypadala jako hodně maličký človíček. Byla nahá astála na dlani strýce Charlieho. Ten pak na duši vyfoukl tabákový

dým a vrátil ji zpátky fontanelou v  lebce. Potom přejel muži po

hlavě orlími péry. A v  tu chvíli byl muž v  pořádku. Probudil se

a už nikdy neměl v životě problémy.

13


1 – Snící šamani

33

Jakmile v naší společnosti obnovíme praxi uzdravování duší, možná také procitneme a přestaneme mít v životě tolik problémů.

SNÍCÍ ŠAMAN ZE ŠV ÝCARSKA

Pokud vás zajímá, jak vypadá snící šaman ze Západu, nahlédněte do

Červené knihy, kterou napsal Carl Jung. Shromáždil spoustu materiálu,

z něhož vznikla kniha připomínající středověký zdobený rukopis,protože obsahuje úžasné kaligrafie a Jungovy vlastnoruční ilustrace. V podstatě je to souhrn zápisků z  jeho deníků a „černých knih“, které psal

v období své „konfrontace s nevědomím“, kdy kráčel na rozmezí šílenství

a geniality. Líčí, jak ho „duch z hlubin“ zbavil pohodlných racionálních

názorů na „ducha naší doby“ a noc co noc ho vláčel děsivými stadiiiniciace podsvětní říše.

Červená kniha není pro slabší nátury. Jsou v ní sice nesmírně krásné pasáže, jaké v jeho jiných dílech nenajdete, ale zároveň líčí závratné pády do hrůzných míst a ječícího šílenství. Když jsem ji četl, v  jednu chvíli jsem ji chtěl zahodit – a nejspíš bych to udělal, kdyby nebyla velká a těžká jako náhrobní kámen a já měl strach, že něco rozbiju.

V kráteru temného a děsivého podsvětí, kde černí hadi hrozí, žezničí rudé slunce, se setkává s  prorokem Eliášem a jeho „dcerou“ Salome, ďábelskou kráskou, jež nechala utnout hlavu biblickému Janu Křtiteli. Salome vypráví Jungovi – k jeho velkému údivu – že jsou bratr a sestra, děti Matky Marie. Jung jí nevěří a bojí se o zdravý rozum, a tak na ni zakřičí, že ona i Eliáš jsou pouhé „symboly“. Eliáš ho pokárá slovy: „My jsme stejně reální jako lidé kolem tebe. Tím, že nás nazveš symboly, nic nevyřešíš.“ A potom Jungovi řekl: „Tvoje myšlenky jsou mimo tvé bytí, stejně jako stromy a zvířata jsou vně těla.“

14

Jung se snažil vést dál běžný život významného



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist