načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Smaltované šperky – Eva Julius Lněničková

Smaltované šperky

Elektronická kniha: Smaltované šperky
Autor: Eva Julius Lněničková

Publikace přibližuje techniku smaltování, zabývá se jejím využitím pro rukodělnou výrobu drobných šperků. Příručka seznamuje s používanými materiály, potřebným nářadím a pomůckami. Uvádí základní techniky a obecný postup zhotovení šperku od ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  161
+
-
5,4
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2013
Počet stran: 64
Rozměr: 24 cm
Úprava: barevné ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Kresba. Umělecká řemesla
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2013
ISBN: 978-80-247-3485-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Publikace přibližuje techniku smaltování, zabývá se jejím využitím pro rukodělnou výrobu drobných šperků. Příručka seznamuje s používanými materiály, potřebným nářadím a pomůckami. Uvádí základní techniky a obecný postup zhotovení šperku od návrhu po výpal a začištění. Následují návody na jednotlivé výrobky (náušnice, náhrdelník, medailonek, šperk vyrobený technikou cloisonné).

Popis nakladatele

Kniha o smaltovaném šperku podrobně vysvětlí postup práce s tímto materiálem. Navede krok za krokem k úspěšnému zhotovení neobyčejného hodnotného šperku. Podrobně seznámí čtenáře s pomůckami a materiálem potřebným ke smaltování. Nechybí ani technické údaje ohledně případného nákupu materiálu a vybavení dílny. Návrhy šperků jsou z dílny autorky, která své šperky úspěšně prodává na českém trhu.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

www.grada.cz

Autorka, z jejíž dílny pocházejí návrhy šperků, v knize podrobně vysvětluje postup práce s tímto klasickým materiálem. Ukazuje postupy k úspěšnému zhotovení neobyčejného a trvanlivého šperku. Podrobně seznamuje s pomůckami a materiálem potřebným ke smaltování. Nechybí ani technické údaje ohledně případného nákupu materiálu a vybavení dílny.

Informace o dalších knihách

a bezplatné zasílání katalogů

zajišťuje Zákaznický servis:

tel.: +420 234 264 401

fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz

SMALTOVANÉ ŠPERKY

Eva Julius Lněničková

Šikovné ruce

V TÉTO EDICI VYŠLO:

Eva Julius Lněničková

SMALTOVANÉ

ŠPERKY



33

Obsah Úvod 4 Materiál 6 Výroba smaltovaného šperku 12 Nářadí a pomůcky 13 Základní techniky 19 Obecný postup 22 Návrh 22 Šablona 22 Příprava podkladu 22 Nanesení smaltu 22 Výpal 23 Začištění 23 smaltovaného šperku 12

Výrobky 24

Kapky 24

Delfíni 28

Jablko 32

Medailonek 36

Květ 40

Proužky 48

Efekty 50

Cloisonné 54

Motýl 58

4

Úvod

Technologie smaltování je řemeslo s velmi bohatou historií. První výrobky s použitím smaltu

jsou známy již ze starověku z oblastí Dálného východu (Japonsko, Čína, Indie nebo Egypt).

Smaltem se dekorovalo nejen nádobí, ale používal se také při výrobě šperků. V Číně se pro

slavily nádoby zhotovené velmi náročnou a zajímavou technikou cloisonné. Ve šperkařství

byl smalt luxusním materiálem, a díky tomu se tento materiál dostal do rukou opravdových

mistrů. Mohli tak vzniknout nádherné šperky, které v dnešní době jen těžko naleznou kon

kurenci. Smalt nebyl tak běžným v použití při výrobě šperku jako u nádob, religiózních před

mětů a podobně. Později, v 5.–7. st. našeho letopočtu, byla tato technologie přenesena do

Evropy.

Mísa vyrobena technikou cloisonné. Touto technikou byly zdobeny obrovské kusy. V dnešní uspěcha

né době si těžko představíme řemeslníka, jak tvoří pomocí této velmi zdlouhavé a titěrné techniky.

Foto: wikipedie

Smaltovaný šperk zažil svůj vrchol v období secese. Známým secesním šperkařem byl René

Lalique, žijící v letech 1860–1945. Kombinoval různé materiály a rád používal právě smalt pro

jeho bohatou barevnost. Dalším mistrem smaltu byl Peter Carl Fabergé (1846–1920), ruský

šperkař vynikajících schopností. Fabergé byl průkopníkem ruského tradičního daru – bohatě

zdobeného vejce, které původně objednal Car pro svou ženu jako dar k Velikonocům. Tato

vejce byla zhotovena z drahých kovů, drahokamů, smaltovaných miniatur a jiného velmi

vzácného materiálu v dokonalém zpracování. Dnes nalezneme mnoho replik tohoto nápadu

v obchodech se suvenýry, tyto objekty mají již velmi málo společného s původními skvosty.

5

Smaltování není jen dekorativní technologií, ale i velmi praktickou ochranou kovu. Smalt

chrání kov před korozí vrstvou skelné glazury a propůjčuje mu částečné vlastnosti skla. Proto

se smaltu využívá i v industriálním odvětví. V minulosti se smaltovalo kupříkladu nádobí, kte

ré se smaltem také dekorovalo. V kuchyních našich babiček najdeme smaltované hrnečky,

talíře, cedníky, a nebo dřezy, v koupelně pak umyvadla a vany. Vznikly krásné kusy zdobené

stříkaným vzorem přes šablonu.

V Čechách se začalo smaltované nádobí vyrábět v roce 1842 v Novém Jáchymově. Později

vznikla velmi známá firma Sphinx. Výroba smaltovaného nádobí u nás nikdy zcela nezanikla,

ale v určitém období byla velmi utlumena. V dnešní době je výroba smaltovaného nádobí

opět poměrně hojná. Vznikají barevné hrnce a veselé hrnečky, a to jak u Českých výrobců, tak

v zahraničí.

Dnes se smalt nepoužívá tak často při výrobě luxusních šperků jako spíš při výrobě dekorativ

ních předmětů. Pro své nenahraditelné vlastnosti ale nikdy své místo ve šperkařství neztratil.

Je stále častěji zpracováván v domácích podmínkách, kde vznikají mnohdy kvalitní a zajímavé

šperky. V industriální sféře se samozřejmě používá stále.

Foto: internet

6

Materiál

Smalt určený ke smaltování je ve své podstatě jemný skelný prášek, obarvený různými oxi

dy kovů. Tento prášek se nanáší na podklad a následně se taví v pecích při vysoké teplotě.

Tavením pak mění konzistenci a pokryje povrch odolnou, celistvou skelnou vrstvou. Vzhledem

k tomu, že smalt jsou malá zrníčka pevného skupenství, která při aplikaci pouze mění na chvíli

konzistenci a tvar, není snadné ze smaltových prášků míchat barvy, jako třeba u akrylových

nebo olejových barev. Každé zrnko smaltu má svou barvu, a protože jde v podstatě o na

mleté sklo, které není v surovém stavu nasakavé, nelze vymíchat nový odstín. Zrníčka se pak

skládají vedle sebe a tvoří kropenatý povrch. Avšak tato vlastnost se dá využít v náš prospěch.

Samozřejmě čím jemněji smalt nameleme nebo nadrtíme, tím jemnější struktura barevného

povrchu vznikne. Tedy u velmi jemného smaltu je možné docílit i určité kompaktnosti vyho

toveného nového odstínu. Smalty zpravidla barvíme oxidy kovů – barvítky. V potřebách pro

keramiky jich najdeme celou řadu. Zářivý a jasný odstín však těžko získáme v domácích pod

mínkách. Naštěstí existuje stále dost firem, které se výrobou smaltu zabývají.

Jemně namleté smalty

7

Smalt můžeme rozdělit na dva druhy:

 Technický smalt

 Šperkařský smalt

Technický smalt se užívá především v průmyslovém smaltérském odvětví a sériové výrobě.

Využívá se k povrchové úpravě kovových předmětů, jako jsou vany, kuchyňské spotřebiče aj.,

u kterých se využívá pro své technologické vlastnosti (odolnost proti otěru, korozi, různým

chemickým látkám a celkové zpevnění povrchu). Tento smalt se zpracovává při velmi vyso

kých teplotách. Technický smalt je také mechanicky odolnější nežli smalt šperkařský. Protože

se technický smalt pálí na vyšší teploty, není barevná škála nikterak rozsáhlá.

Šperkařský smalt, jak již z názvu vyplývá, se užívá především k uměleckému smaltu a ve šper

kařském odvětví. Tento smalt se pálí při nižších teplotách, protože jinak by docházelo k de

fektům nebo oxidaci. Samozřejmě tato vlastnost šperkařského smaltu se dá mnohdy výborně

využít pro konečný výsledek práce smaltéra. Protože se smaltuje také na drahé kovy, je nutné,

aby bod tání smaltu nebyl vyšší, než podkladového materiálu. Na rozdíl od technického smal

tu je zde nabídka smaltových barev mnohem větší.

Šperkařský smalt připravený k použitíHrubé krystaly smaltu lze použít jako efekt, nebo

je můžeme nadrtit na jemný prášek Šperkařský smalt se dělí na tři základní druhy smaltu: Krycí smalt, takzvaný opakový, spolehlivě překrývá barevnost podkladu a jeho mírné nerovnosti. Využívá se převážně k smaltování na měděný a železný povrch, kdy nechceme dát vyniknout podkladu. Transparentní smalt nechává prosvítat podklad i strukturu kovu. Užívá se především při uměleckém smaltování na tepaném podkledu, nebo užitím zlatých či stříbrných folií, které jsou pod smaltem viditelné. Všechny šperkařské smalty získávají odstíny své barvy v závislosti na délce nebo teplotě výpalu smaltu. Proces vypalování smaltu závisí na zkušenostech a schopnostech toho, kdo výpal provádí. Smaltové barvy jako takové, můžeme ještě rozdělit na velmi jemné, jemné, střední a tvrdé. Podle těchto kritérií také volíme následnou délku výpalu, která probíhá v rozsahu 700–1000 °C. Pokud smalt zakoupíme v obchodě, bude balíček opatřen etiketou, kde bude vyznačen stupeň výpalu a mnohdy i tvrdost. Smalt získává své přední vlastnosti právě díky zpracování při vysokých teplotách, kdy na kovu vytvoří skleněný (smaltový) velmi odolný povrch. Pokud zvolíme špatnou kombinaci použitých barev, nebo nesprávně provedeme proces vypalování smaltu, barvy nás mohou nepříjemně překvapit. Rozpíjí se, vybublají, navzájem se vytlačí a zničí tak strukturu nebo dekor, ktery jsme v surovém stavu pracně vytvořili. Proto je nutné provádět zkoušky a pečlivě volit barvy.

Větší efekt po výpalu změní vlastnost krycího smaltu na překrásně trans

parentní

9

Velmi dekorativní efekt zvaný millefiore

– tisíce květů

Nitkový smalt, tahaný z roztaveného smaltu

Do šperku můžeme zatavit i menší kousky mědiKrystaly a kameny PODKLADOVÝ MATERIÁL Jako podklad pro smaltování můžeme použít řadu různých kovů, ale pro šperky zpravidla využijeme výborné vodivé vlastnosti mědi, případně stříbra. Můžeme zakoupit hotové měděné výseky, které se prodávají ve specializovaných prodejnách na výběr je zde rozsáhlé množství tvarů. Další možnost je zakoupení měděného plechu a následné opracování podle vlastního návrhu. Plech můžeme stříhat nůžkami na plech nebo řezat pomocí zlatnické pilky. Stříbrný plech upravujeme stejným způsobem.

Zlatnická pilka a náhradní pilky. Pilky jsou křehké, ale přesto je dobré

koupit raději dražší a kvalitnější. Ty bývají ostré a práce s nimi je snadná

Výřezy ručně vyřezané z měděného plechu podle vlastního návrhu


11

DRÁT Měděný, nebo stříbrný drát má široké využití ve smaltu. Drát můžeme vtavit do smaltu a vytvořit zajímavé vzory. Tenký drátek cca 0,4–0,5 mm používáme v technice cloisonne. U nákupu měděného drátu je nutné dbát o to, aby nebyl povrchově upravený a dostatečně přilnul k smaltovanému povrchu. EFEKTY Efekty pro práci se smaltem zakoupíme ve specializovaných prodejnách. V nabídce je celá řada různých efektů. Nejoblíbenější jsou millefiore, drobounké květinky. Zajímavý je i niťový smalt, kdy se z roztaveného smaltu pomocí kleští vytahují vlásenky a ty se po té zatavují do připraveného smaltu. Dále existují různé korálky, valounky, měděné drobnůstky a podobně. KOVOVÉ FOLIE Kovové folie můžeme zakoupit ve specializovaných prodejnách. Jsou to tenoučce vyválcované plechy, které můžeme zakoupit v obchodě s výtvarnými potřebami. Používají se jako mezivrstva ve smaltu a jejich použitím docílíme velmi zajímavého oživení jednoduchého šperku.

Různé typy drátu. Měděný lze zakoupit v pro

dejnách pro kutily. Je třeba dbát na to, aby po

vrch nebyl lakován. V takovém případě odska

kuje od smaltu. Stříbrný pak můžeme koupit

v prodejnách s drahými kovy

Efektní smalt

Stříbrná folie


12

Výroba smaltovaného šperku

Smalt je sypký prášek, který se pomocí vysokých teplot mění (taví) a při následném tuhnu

tí vytváří na svém podkladu vysoce odolný skelný povrch – smalt. Vzhledem k tomu že se

smaltové barvy nemíchají jako třeba barvy malířské, je nutné mít pro každý odstín smaltu

specifickou barvu.

Šperkařský smalt, na rozdíl od technického smaltu, je možno vypalovat i při nižších teplotách

(cca 750 °C) kterých je možné s příslušným vybavením dosáhnout i v domácích podmínkách.

Nižší teplota se u šperkařského smaltu užívá také proto, aby se v případě použití drahých kovů

se smaltem tento kov nepoškodil, nebo neroztavil při tavení smaltu.

Proces výroby smaltovaného šperku probíhá tak, že na předem připravený kovový povrch

(nejčastěji měděný plíšek). Ten je možno zakoupit ve specializovaných prodejnách s umě

leckými potřebami. Plíšek obrousíme aby neměl ostré hrany a odmastíme, to aby šperkařský

smalt správně přilnul k podkladu. Poté naneseme na podklad pomocí štětce nebo různých

šperkařských nástrojů sypký smaltový prášek. Tento prášek následně upravíme do požadova

ného vzoru či tvaru. Aplikace tohoto krycího smaltu překrývá barevnost podkladu a některé

jeho nerovnosti. Pokud chceme podkladový kov pro svůj umělecký vzhled smaltu zachovat,

nanášíme vrstvu průhledného smaltu který nechává podklad a strukturu prosvítat.

Šperkařské smalty získávají odstíny své barvy v závislosti na délce a teplotě výpalu smaltu.

Zde je potřebná určitá šikovnost a zkušenost toho, kdo vypalování smaltu provádí. Jinak se

smalt spálí a nebo nedostatečně roztaví a nepřilne ke svému podkladu, což zapříčiní následné

praskání smaltu a odlupování od podkladového materiálu.

Po ukončení vypalovacího procesu smaltu je nutné odstranit spálený kov (okuje) a nečistoty,

které při pálení smaltu vzniknou. Poté se nanáší další vrstvy smaltu, které se vždy po své apli

kaci znovu vypalují a proces se opakuje. Počet smaltovacích procesů a vypalování závisí na

požadavku a schopnostech smaltéra a požadavcích na barvu a odstín smaltu. Některé smal

tové barvy se v případě následných výpalů smaltu nemění, některé změní svou barvu úplně.

V zásadě ovšem platí, že čím méně šperk podrobíme výpalu, tím lépe.

Zakoupené výseky přímo pro práci se smaltem


13

Nářadí a pomůcky ŠTĚTCE Při práci se smaltem používáme ve velké míře štětců. Je dobré pořídit pár různě silných štětečků, nejlépe pak štětce kulaté, ideálně určené pro práci s akrylem. Čím jemnější vlas štětce, tím náročnější práce. Ideální velikost štětce je kolem 1. Dobrý štětec koupíme ve výtvarných potřebách, levnější štětce určené pro děti nejsou pro práci vhodné.

Základní pomůcky, bez kterých se v dílně těžko obejdeme

Několik různých štětců. Při práci je nutné štětce průběžně a velmi často

řádně vyplachovat, aby se zrníčka smaltu nedostaly do štětce a nezni

čily jeho tvar

14

NŮŽKY

Protože si připravujeme některé podklady sami, je třeba vybavit dílnu také kvalitními nůžkami.

Skvělé jsou nůžky na plech, ať už profesionální či pro kutily, kterými můžeme kromě zkracování

drátků, stříhat i plech bez toho, aniž bychom se nějak zvlášť namáhaly. Pokud se chceme co nej

více vyhnout práci s pilkou, která může být zvlášť zpočátku velmi náročná a zdlouhavá, je mož

né pořídit jemnější nůžky v obchodech pro zlatníky. Ty nám umožní stříhat drobnější tvary.

PILKY

Zlatnické či modelářské pilky jsou skvělým pomocníkem při výrobě kovových podkladů.

Práce s nimi je zpočátku náročná, nicméně po překonání první fáze není lepší nářadí k docíle

ní navrhovaných tvarů. Pilku držíme vertikálně, lupínek upevníme tak, aby ostré špičky mířily

k zemi. Lehkým přejetím prstu se ujistíme, že jsme pilku uchytili správně. A takto pracujeme,

dokud se lupínek neotupí, nebo nepraskne. Skvělé jsou lupínky pro modeláře, které mají ostří

kolem dokola, takže můžeme libovolně řezat do všech směrů.

Oblouk zlatnické pilky a náhradní pilky

Klasické nůžky na plech k dostání v obchodech pro kutily

15

PILNÍKY

Jako další nezbytné nářadí je pilník. Tedy pilníky. Jeden zcela jistě nestačí a dílnu můžeme

vybavit pilníky různých hrubostí, velikostí i profilů. Čím větší hrubost, tím silněji pilník odebírá

povrchový materiál. Pilník se častou prací zanáší a nepracuje se s ním dobře. Proto je vhod

né čas od času pilník vyčistit mosazným drátěným kartáčem. Pilníčky využijem k zabroušení

hran šperku, ale i k zabrušování drátků. Kromě pilníků používáme i brousky. Klasické carbo

rundum, které se dříve užívalo k ostření kos či srpů. Pro práci se smaltem volíme použití hrub

ších brousků.

MINIFRÉZKA

Minifrézka je skutečně skvělým nástrojem v každé šperkařské dílně. Malý rozměr dovoluje

snadné držení při práci na objektu malých rozměrů. Frézku je možné vybavit i nástavcem, kte

rý mávelikost tužky a pracuje se s ním stejně jednoduše. Existuje bezpočet nástavců k různým

úpravám. Od brusných kotoučků, vrtáčků, brousků po leštící nástavce, kdy spolu s leštící pastou

dosáhneme u konečného výrobku krásně vyleštěných ploch. Minifrézky se vyrábějí v kategorii

hobby ale i v kategorii pro profesionály, záleží na nás, co vybereme a jak moc využijeme.

Několik různých pilníků a brousků

Minifrézka a několik nástavců

+

16

KLEŠTĚ

Kleště využijeme při úpravě podkladů, ale především při kompletaci hotových šperků.

Neobejdeme se bez drobných kulatých kleští a dobře nám poslouží i kleště ploché. Můžeme

koupit spoustu dalších, ale tyto dvoje patří do základní výbavy smaltéra.

PEC

Smaltérská pícka je nejnákladnější, avšak také nejdůležitější věcí, kterou si musíme pořídit.

Smaltérské pece se vyrábějí v mnoha velikostech. Pokud nechceme smaltovat větší kusy, jako

třeba nádobí či rozměrné cedule, stačí nám základní pícka. Menší rozměry (cca 15 × 15 cm)

jsou výhodné i s ohledem na spotřebu energie. Menší prostor se výrazně rychleji nažhaví, nežli

prostor větší. Pec vybavená termostatem nám umožní dodržet konstantní teplotu po dobu vý

palu, a tím nám zjednoduší práci s různými barvami. K peci se nám dobře hodí různé stojánky,

které nám umožní smaltovat z obou stran, nebo prostorové šperky a podobně. Hotový výro

bek vkládáme do pece po zaschnutí, abychom předešly odprýsknutí smaltu od povrchu. Doba

výpalu záleží na typu smaltovacího prášku a našich požadavků na barevnost. Obecně platí, že

transparentní smalt pálíme delší dobu a krycí pak šetrněji. Také je velmi důležitá velikost šper

ku a tloušťka plechu, čím menší plocha a čím tenčí plech, tím kratší doba výpalu. Řádově se ale

výpal počítá na minuty, tedy obecně lze říci, že 3–5 ti minutový výpal u středně velkého šperku

na plechu tloušťky 1 mm, při teplotě cca 750 °C, je tak akorát. Rozhodně nelze smalt pálit v ke

ramické peci, vzhledem k době nahřátí. Také je nutné smalt vyndat z rozžhavené pece, na což

není keramická pec určená. Pícku lze použít i na tavení skla, či stříbra.

Pohled do rozžhavené peceRůzné podložky a stojánky do pece

Sada kleští malých velikostí

17

PRACOVNÍ MÍSTO

Práce se smaltem je krásná a kreativní, nicméně bychom neměli zapomínat na to, že pracu

jeme s jedovatým materiálem, jímž v surovém stavu smalt částečně je. Ve zkratce, čím hlub

ší a krásnější barvy, tím více jedovatých prvků obsahují. Šperkařské smalty obsahují často

kadmium, olovo a pod. Proto je dobré oddělit pracovní místo od domácnosti. Při aplikaci

smaltu se dostává prášek do ovzduší, ten pak dýcháme a ohrožujeme nejen naše zdraví, ale

i zdraví spolubydlících. Při práci je dobré nosit respirátor, pracovní oděv a nejíst ani nepít.

Pracovní stůl by měl být prostorný, ideální jsou menší poličky na přehledné rozložení krabiček

se smalty, abychom vždy měly barvy po ruce. V okolí pece by měl být dostatečně velký prostor,

abychom vyloučili možnost požáru. Pec je dobré položit ne přímo na stůl, ale na nehořlavou

podložku. Prostor by měl být velmi dobře větratelný a samozřejmě i dostatečně osvětlený.

Klasická smaltérská pícka bez termostatu, který je možné připojit TRAGANT A PATINA Tragant je nenahraditelný pomocník při práci se smaltem, zajistí prášek před opadáním při výrobě prostorových šperků a v technice cloisonne podrží pracně vyskládané drátky na svém místě. Patinu můžeme použít při závěrečné úpravě šperku, či jeho komponentů. Můžeme si ji připravit doma, ale vzhledem k nepatrnému množství, které je třeba při práci s drobným šperkem, doporučuji koupit hotovou v malém množství. Patinu lze zakoupit v obchodech s výtvarnými potřebami. Práce s ní je velmi jednoduchá. Místa, která nepokrývá smalt, vatičkou pomažeme tekutinou a chvíli počkáme, až povrch ztmavne. Potom celý šperk řádně umyjeme pod tekoucí vodou a osušíme. Chceme-li dosáhnout zajímavého kontrastního povrchu, můžeme plochy lehce přebrousit. Patina zůstane v záhybech a v hlubších místech, naopak vyniknou vystouplejší plochy. Důležité je mít na paměti, že patina je velmi jedovatá a agresivní, proto je třeba lahvičku uchovávat uzavřenou a mimo dosah dětí. VZORNÍK Protože smaltovací prášky mají většinou zcela jinou barvu, než která se objeví po výpalu, je dobré vyrobit si přehledný vzorník smaltů, které máme k dispozici. Nejefektivnější typ vzorníku se zdá být deska, na kterou pomocí tavné pistole nalepíme jednotlivé plíšky s tou či onou barvou. Nejlépe na různých podkladech, abychom viděli zřetelně, jak se chová při běžném použití. Ke každé barvě napíšeme název, nebo jen číslo, které je totožné s číslem na krabičce s barvou. Tak získáme skvělý přehled. Po čase každý dostane cit a pro méně důležité barvy můžeme použít i typ vzorníku, kdy barvy pokládáme jednu vedle druhé a po výpalu číslujeme přímo na povrch. Vzorník nám může být užitečným pomocníkem při volbě různých odstínů.

Tragant, přírodní pryskyřice nahrazující

lepidlo

I takto může vypadat vzorník

Různé patiny a mořidla. Lze koupit různé

odstíny

19

Základní techniky

Technik smaltování je celá řada, proto se zde budeme věnovat pouze některým z nich.

Sypaný smalt: Asi nejjednodušší technikou je nanášení smaltu v sypké podobě. Na upravený

a odmaštěný podklad naneseme tragant a pomocí sítka sypeme několik vrstev smaltu, až

barevným práškem zakryjeme celý povrch podkladu. Po zaschnutí pálíme.

Šablony: sypaný smalt přímo navazuje na další techniku, kdy motivu docílíme pomocí ša

blony. Na upravený podklad naneseme smalt a po prvním výpalu přiložíme šablonu a opět

technikou sypaného smaltu naneseme druhou vrstvu. Dobrým pomocníkem u této techniky

je opět tragant. Poté vypálíme.

Vyškrabování (sgrafito): Na základní vypálenou vrstvu smaltu naneseme druhou, v kontrast

ní barvě, a po zaschnutí do této vrstvy vyškrabujeme motivy.

Efekty: Na vypálený smalt pokládáme efekty a pálíme.

Akvarel: Smaltovací prášek smícháme s vodou a přímo na podkladovém plechu mísíme a tím

tvoříme jemné barevné přechody.

Malovaný smalt: Na základní vrstvu smaltu jemným štětcem nanášíme na jemno rozetřený

smaltovací prášek smíchaný s vodou či olejem. Tato technika je náročná především na čas

a trpělivost.

Kresba: Základní vrstvu smaltu zbrousíme a pomocí obyčejné tuhy, nebo speciální tužky na

keramiku kreslíme, po té velmi opatrně vypálíme a tím ve smaltu uzavřeme detailní kresbu.

Ukázka použití techniky vyškrabování (autor: Pavla Dorovová)

20

Kovové folie: Na základní vrstvu smaltu naneseme tragant a pečlivě přiložíme tenkou kovo

vou folii. V centimetrových rozestupech propíchneme jehličkou povrch, aby se folie nenadou

vala. Vypálíme a naneseme závěrečnou vrstvu transparentního smaltu.

Cloisonne (jamkový smalt): Pomocí tenkých drátků vytváříme prostory, které později vypl

ňujeme smaltem.

Obtisky: Technika není příliš náročná, ale za zmínku určitě stojí. Na vypálený podklad nane

seme tragant, po té přiložíme obtisk a opatrně vypálíme. Barvy z obtisku se vtaví do smalto

vaného podkladu.

Ukázka smaltovaného šperku technikou kresby. Na bílý podklad je tuhou nakreslen motiv a poté

vypálen na 750 °C. Smalt je vsazen do stříbra 925.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.