načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Služebník -- Prostý příběh o leadershipu - James C. Hunter

Služebník -- Prostý příběh o leadershipu

Elektronická kniha: Služebník -- Prostý příběh o leadershipu
Autor:

Kniha Služebník je klasickým příběhem obchodní literatury, odhalující principy vedení službou. John Daily je byznysman, jehož zjevně úspěšný život se začíná vymykat kontrole. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  178
+
-
5,9
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6% 90%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Baroque Partners
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF, EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 224
Rozměr: 21 cm
Úprava: xxxii, 188 stran
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Servant
Spolupracovali: překlad Marie Harcubová
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-905-3383-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

John Daily je byznysman, jehož úspěšný život se začíná vymykat kontrole. Selhává ve všech svých rolích - ať už jako šéf, manžel, otec či trenér. Aby si dal svůj život do pořádku, souhlasí s účastí na týdenním semináři, zabývajícím se leadershipem, pořádaném v benediktýnském klášteře. Mnich, který vedl seminář, byl bývalý obchodní manažer a legenda na Wall Street. Mnich se stal Johnovým průvodcem k poznání, že skutečnou podstatou leadershipu není moc, ale autorita, která je založena na vztazích, lásce, službě druhým a obětech. Společně s Johnem čtenáři zjistí, že principy, popsané v této knize, nejsou ani nové, ani složité. Nevyžadují žádný zvláštní talent nebo schopnosti; jsou založeny na posilování respektu, zodpovědnosti a zájmu o lidi kolem nás. Toto poselství se dá aplikovat kdekoli a na kohokoli - ať doma nebo v práci. Příručka o leadershipu postaveném na principu služby druhým.

Popis nakladatele

Kniha Služebník je klasickým příběhem obchodní literatury, odhalující principy vedení službou. John Daily je byznysman, jehož zjevně úspěšný život se začíná vymykat kontrole. Cítí se pod psa a selhává ve všech svých vedoucích rolích – ať už jako šéf, manžel, otec či trenér. Aby si dal svůj život do pořádku, neochotně souhlasí s účastí na týdenním semináři, zabývajícím se leadershipem, pořádaném v odlehlém benediktýnském klášteře. Mnich, který vedl seminář, byl k Johnově překvapení bývalý obchodní manažer a legenda na Wall Street.  Mnich vzal Johna pod svá křídla a stal se jeho průvodcem k prostému a pravdivému poznání, že skutečnou podstatou leadershipu není moc, ale autorita, která je založena na vztazích, lásce, službě druhým a obětech. Společně s Johnem čtenáři zjistí, že principy, popsané v této knize, nejsou ani nové, ani složité. Nevyžadují žádný zvláštní talent nebo schopnosti; jsou založeny na posilování respektu, zodpovědnosti a zájmu o lidi kolem nás. To je možná důvod, proč Služebník oslovil tolik čtenářů z různých oborů. Toto poselství se dá aplikovat kdekoli a na kohokoli – ať doma nebo v práci. Pokud jste unaveni z knih, které místo aby něco naučily poučují, pokud hledáte efektivní způsob, jak zdokonalit své schopnosti vést, pokud chcete pozorumět nadčasovým vlastnostem, které vedou k dlouhotrvajícímu a smysluplnému úspěchu, je Služebník právě tou knihou, kterou byste neměli minout. Kniha byla přeložena do více než 14 jazyků a prodalo se jí víc jak 3,5 milionů výtisků.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
James C. Hunter - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Řekli o knize „Služebník“

„Fantastická kniha o leadershipu.“

– John Wooden,

legendární trenér basketbalu, UCLA Bruins

„Předtím, než můžete vést, musíte nejprve sloužit; a je jedno, zda jste

vybráni do sdružení nájemníků, nebo zvoleni do kongresu.Schop

nost vést se bere často jako samozřejmost.“

– John Boehner,

mluvčí Sněmovny reprezentantů Spojených států

„Poutavá kniha, kterou nebudete chtít odložit, dokud nezažijete její

moudra, která vám změní život.“

– Joe Weller,

bývalý předseda a CEO Nestlé USA

„Strhující příběh, který přivádí čtenáře k  samé podstatě leadershipu!

Ve spojitosti se stylem vedení vrací zpátky do diskuse téma charakteru.“

– Bill Thatcher,

výkonný ředitel nadace Cautious Patient Foundation

„Svižně napsaná připomínka, že efektivní leadership je založen na

službě druhým, bez ohledu na vlastní já.“

– James M. Strock,

autor knihy Reagan on Leadership

„Kniha Služebník nám říká, jak bychom se měli chovat a jací bychom

měli být. Nutí nás přemýšlet. Pokud vám záleží na lidech, neměla by

kniha chybět ve vaší knihovně.“

– Rob Lebow, zakladatel operačního systému

Shared Values Process a autor knihy

A Journey into the Heroic Environment


„Kniha Služebník je tou nejlepší motivací pro změnu, kterou jsem

kdy četl. Víc jak tisíc našich zaměstnanců se těmto principům učí.“

– Robert M. Davie,

ředitel provozu společnosti ITT Automotive

„Skvělá a  vůbec nejlepší kniha na nadčasové téma vedení službou.

Nejlepší kniha, kterou jsem kdy četl. Tento malý klenot by si měl

přečíst každý vedoucí, který považuje odpovědnost a péči o lidi jemu

svěřené za důležitou.“

– John S. Lore, prezident a CEO společnosti

Great Lakes Bay Regional Alliance

„ Kniha Služebník byla pro mě velmi dojemná. Několikrát jsemmu

sel přestat číst a vstřebat sílu tohoto tak jednoduchého příběhu.“

– Kevin J. Alder,

prezident společnosti Cambridge Industries

„Nikdy jsem nečetl knihu s tolika poklidnými a přirozenými zákony

života, která tak obratně překonává a rozviřuje prostředí byznysu.“

– Russell J. Ebeid,

CEO společnosti Guardian Glass Corporation

„Zábavný a poutavý příběh o osobním růstu a opravdovémleader

shipu, který vyzývá čtenáře, aby se v  ‚situačním vedení‘ zaměřil na

morální povinnosti.“

– Jerome F. Climer,

prezident společnosti Public Governance Institute

„Kniha dojemně demonstruje, jak rozjímavý způsob života nejen

zdokonaluje duši, ale zlepšuje i schopnost číst a přečtené pochopit.“

– Steven F. Hayward,

autor knihy Churchill on Leadership


SLUŽEBNÍK

Prostý příběh o leadershipu

JAMES C. HUNTER


ii

Tento příběh je fikce. Jména, postavy, místa a zápletky jsou produktem autorovypředstavivosti a jsou smyšlené. Jakákoli podobnost s lidmi, ať už živými nebo mrtvými,

událostmi nebo místy, je zcela náhodná.

Copyright © 1998, 2012 James C. Hunter

Všechna práva vyzrazena.

Český překlad je vydán se souhlasem společnosi Crown Business, an inprint of the

Crown Publishing Group, a division of Random House, Inc.

CROWN BUSINESS je ochranná známka. Značka nakladatelství Crown and Rising

Sun jsou registrovanými značkami Random House Inc.

Původně publikováno ve Spojených státech v roce 1998 v malinko jiné formě, jako

vázaná kniha. Poté, v roce 2002, vydáno jako brožovaná kniha společností Prima

Publishing, která je členem Crown Publishing Group.

Z  anglického originálu: THE SERVANT: A Simple Story About The True Essence

of Leadership

Copyright © 2013 SSP Group s.r.o.

Překlad: Marie Harcubová

Grafická úprava a sazba: incommunity s.r.o.

Úprava obálky: Jolana Hršelová

Stylistická editace a korektury: Kateřina Nová

Vydáno pro www.MůjÚspěch.cz

Vydání první, 2013

SSP Group, s.r.o.

Českomoravská 1181/23

190 00 Praha 9 – Libeň

ISBN 978-80-905338-3-7

ISBN 978-80-905338-7-5 (PDF) Kniha vyšla také elektronicky. Zakoupit ji můžete na www.Palmknihy.cz Design obalu knihy Red Letter Design

iii

Ke slávě Boží

Obsah

Poděkování ..............................................vii

Úvod k vydání z roku 2012 ............................ix

Předmluva ................................................1

KAPITOLA PRVNÍ

Definice ..................................................15

KAPITOLA DRUHÁ

Zažité paradigma .......................................47

KAPITOLA TŘETÍ

Model .....................................................71

KAPITOLA ČTVRTÁ

Činy ve jménu lásky ....................................91

KAPITOLA PÁTÁ

Prostředí ...............................................127

KAPITOLA ŠESTÁ

Volba ....................................................147

KAPITOLA SEDMÁ

Odměna ................................................169

Na závěr ................................................185

Samozřejmě by tato kniha nevznikla bez pomociněkolika lidí. Mé srdečné díky patří...

• Mému prvnímu obchodnímu mentorovi Philu Hoffmanovi, který mě naučil, že být šéfema gentlemanem nejsou vzájemně neslučitelné role.

• Mým obchodním společníkům a  klientům, kteří mi během let dávali cenné lekce, zvláště pak Kevinu Alderovi, Edu Dannerovi, Russu Ebeidovi, Gregu Goodmanovi, Miku Hipsherovi, Miku Pantherovi a Georgi Treglownovi.

• Spisovatelům Tonymu Campolovi a M. ScottPeckovi, za jejich umění srozumitelně popsat velké životní pravdy.

• Debře Venzkeové a  Stevu Martinovi z  Primy, za odbornou asistenci během procesu editování a PauleMunier Leeové, za poradenství a  zvláště za její přesvědčení o důležitosti tématu knihy.

Poděkování

vii


Poděkování

viii

• Mnichu a knihovníkovi Simeonovi z opatstvíkláštera St. Meinrad Monastery, v St. Meinrad v Indianě, za to, že se mnou sdílel „provazy“ mnišského života.

• Mým editorům a  fandům, včetně Erica Bacona, mým rodičům Phyllis a  Jackovi Hunterovým, Karen a  Markovi Jolleyovým, Pam a  Mickeymu Kriegerovým, Elizabeth Morinové, Karen a  Billovi Rajkiovým, Colleen a  Craigovi Ramquistovým, Johnu Rileymu, Patty a  Scottovi Simonsonovým a  zvláště Therese a  Johnovi Vellaovým, jejichž nápady a  povzbuzování byly pro mě neocenitelné.

• Mé milované holčičce Rachael (ve věkunádherných 2 let), která je mým obrovským požehnáním, ažnemám slov.

• Mé životní partnerce Denise za její lásku a oddanost (obzvlášť ve chvílích, kdy jsem nesnesitelný) a kdy sdílíme společnou cestu duchovního růstu. Miluji tě, zlatíčko.

Tento měsíc jsem byl překvapen až dojat, jaký vliv má kniha Služebník od doby, kdy jsem před 15 lety dokončil rukopis.

Kdyby mi tehdy někdo tvrdil, že se tento prostýpříběh stane mezinárodním bestsellerem s více než 3,5miliony prodaných výtisků, asi bych se zeptal, zda náhodou nebere drogy.

Mé překvapení (částečně) vychází ze zjištění, žeprinciy vedení službou (v originále servant leadership – pozn. překladatele) jsou zcela jednoduché a zřejmé, založené na selském rozumu. Abych řekl pravdu a  nalijme si čistého vína – moje myšlenky to nejsou. Tyto principy jsou kolem nás po staletí (přiznávám, vše, o čem píši a mluvím, jsem ukradl – ano, jsem zloděj!). Nic nového pod sluncem.

Našel jsem jedinečný způsob, jak uspořádat nalezené myšlenky, aby lidé porozuměli těmto prostým, ale ryzím pravdám. Byl to jeden z důvodů, proč jsem knihu napsal.

Úvod k vydání

z roku 2012


Úvod k vydání z roku 2012

x

Tyto principy jsou tak prosté a jednoduché, že jsem byl při nabízení rukopisu různým vydavatelům dost nervózní. Měl jsem totiž obavy, že budou reagovat slovy: „To myslíte vážně? A nechcete nám říct něco, co ještě nevíme?“

Mé překvapení nebralo konce.

Než jsem začal psát knihu Služebník, pracoval jsem jako konzultant pracovních vztahů převážné ve světskémpodnikání na jihovýchodě Michiganu, který je domovem Hnutí amerických pracujících a pravděpodobně jednouz nejdrsnějších a nejvyspělejších dělnických oblastí na světě.

Životem a prací v tomto prostředí jsem byl donucenpřemýšlet o základním riziku – zda v knihách o podnikánízmínit témata, která by jedni mohli považovat za nudná a  jiní za kontroverzní. V současné době může být riskantní mluvit o politicky nekorektních tématech, jako jsou víra, mnišskýživot, nesobeckost, pokora,  uspokojování potřeb druhých(dokonce před potřebami vlastními), Ježíš a ano, dokonce láska.

Obával jsem se, že když předstoupím před lidi z byznysu a začnu mluvit o lásce, lidé z oddělení lidských zdrojůbudou jeden přes druhého vykřikovat: „My se snažíme zbavit sexuálního harašení na pracovišti, tak nám sem, paneHuntere, lásku netahejte!“ Skoro jako bych je slyšel ječet (spolu s Tinou Turner v písni What‘s love got to do with it?): „Co s tím má co dělat láska?“

Přiznejme si – píšete-li knihy o podnikání neboorganizujete-li obchodní semináře, mluvením o lásce se špetkou Úvod k vydání z roku 2012

xi

Ježíše můžete o své čtenáře a klienty přijít. A řekl bych, že

o dost z nich. Skoro jsem ztratil odvahu a týdny trávildebatováním o věcech jen tak povrchně a obyčejně. Hlavně

tak, abych nikoho neurazil, nenaštval (a taky proto, abych

chránil svůj byznys).

Nakonec jsem se rozhodl tato riskantní témata do své práce zahrnout, a  to z  jednoho prostého důvodu. Pokud bych vynechal pojmy jako láska, pokora a nesobeckost,nebyl bych v debatách o principech „vedení službou“ upřímný.

Proč? Protože velcí světoví lídři služebníci (v originále servant leaders – poznámka překladatele) mluvili přesně o těchto věcech. Ježíš, Gándhí, Matka Tereza, Martin Luther King Jr., dokonce i  sportovní legenda, trenér amerického fotbalu Vince Lombardi, John Wooden, hráč a  trenér basketbalu, či ikony byznysu tak různorodé, jako Jack Welch a  Max De Pree, často o  lásce mluvili. Herb Kelleher, který na základních principech „vedení službou“ založil společnost Southwest Airlines, používal mnoho let reklamní slogan„Letecká společnost, kterou postavila láska“. Dodnes má tato vysoce ceněná letecká společnost na newyorské burze symbol LUV (nesprávně hláskované slovo love – láska, pozn. překl.).

Pustil jsem se do práce a  napsal prostý příběh o  tom, v čem spočívá leadership, se začleněním těchto „riskantních témat“. Kniha jako by ze mě tryskala, byla hotová za 6týdnů. (Jen pro představu – dokončení mé druhé knihy trvalo 6 let, ta třetí trvá 8 let a stále nejsem u konce!)

Úvod k vydání z roku 2012

xii

Při prvním vydání v  roce 1998 jsem byl přesvědčen, že pokud bude mít kniha Služebník nějaký úspěch,hlavní čtenáře najde především v náboženských organizacích. A  budou-li jako výsledek prodejnosti knihy následovat přednášky a konzultace, pomalu jsem se smiřovals faktem, že čas budu trávit ve světě věřících.

Omyl!

Velkou ironií osudu je, že 98 % času trávím přednáškami a konzultacemi mimo náboženské organizace. Působímpředevším ve světě obchodu, armády, zdravotnictví, v  oblasti vzdělávání a v mnoha dalších ziskových či neziskovýchorganizacích. V náboženských skupinách přednáším jen zřídka.

Byl jsem v šoku.

Ale myslím, že už jsem pochopil.

Svět se mění – rychle

VIKTOR HUGO kdysi řekl: „Není nic mocnějšího než

nápad, pro který dozrál čas.“

Koncept „vedení službou“ existoval již dlouho, než počátkem 70. let získal ohlas v  amerických obchodních kruzích. Počátečních 25 let bylo v tomto hnutí obdobím omezeného růstu, ale v  posledních 15 letech jsme svědky velké změny myšlení a  zájem o  tyto principy ohromně vzrostl. Malý příklad – v roce 1998 jsem na Amazonu zadal „vedení službou“ („servant leadership“) a vyhledávač Úvod k vydání z roku 2012

xiii

nalezl pouze 8 knižních titulů, z  nichž většina již nebyla

k sehnání. V současné době jich naleznete na 4600 a jejich

počet stále stoupá.

Dalším příkladem současné změny jsou postoje mladých vůči lidem na vedoucích pozicích. Mladí lidé nereagujídobře na zastaralý způsob vedení – příkaz a kontrola. Odráží to výsledky hlasování. Ukázalo se, že skoro 70 % lidí „generace milénia“ (narození po roce 1980), kteří dobrovolně ukončí zaměstnání, z firmy neodchází, ale vyhodí svého šéfa.

Firmy se učí rychle, i když mnohé velmi ztěžka.Cháou, že dřívější způsoby řízení novou generacipracovníků neinspirují a  k  lepší práci je nemotivují. Firmy pomalu přichází na to, že nestačí mít jen dobré manažery, ale že musí soustředit pozornost na vychovávání skvělých lídrů (rozdíl vysvětlím později).

Fenomén změny a  rebelie proti špatnému vedení se nedějí jen ve Spojených státech. V různých koutech světa se objevují ohromné bezprecedentní změny, kdy lidépovstanou proti diktátorskému a zkorumpovanému vedení. Povstání v  Rusku či Africe a  také tzv. „arabské jaro“ na Středním východě to dostatečně ukazují.

Skvělým příkladem principu „vedení službou“v mezinárodním měřítku je Brazílie. Ukazuje se jako jedna z největších a nejrychleji rostoucích ekonomik na světě; je pátou největší zemí podle počtu obyvatel (193 milionů) i  rozlohy (zabírá skoro stejně velké území jako kontinentální část Spojených

Úvod k vydání z roku 2012

xiv

států) a  v  žebříčku HDP obsadila 6. místo. Brazílie disponuje ohromnými nevyužitými zdroji přírodního bohatství,

a  přesto stále zůstává po finanční stránce poměrně chudou

zemí. Po staletí ji rozkládá korupce ve vedení. Teprvenedávno (v roce 1985) se Brazílie vymanila z vojenské diktatury.

V roce 2005 byla kniha Služebník vydaná v Brazílii – přejmenována na O Monge E O Executive (portugalsky Mnich a ředitel) – a dodnes je v žebříčku nejlepších 10 bestsellerů. Když jsem poprvé v roce 2005 navštívilBrazílii, abych promluvil o vedení službou (a od té doby ještě nejméně 20krát), prodalo se mé knihy na 60 000 kopií za měsíc. (Jen pro představu – v té době byla kniha Šiframistra Leonarda na druhém místě žebříčku a dosáhla ani ne poloviny.) V Brazílii se knihy Služebník prodaly přibližně 3 miliony výtisků a  mé druhé knihy na téma „použití vedení službou v praxi“ víc než 500 tisíc.

Čísla prodejnosti by v  Americe knihu Služebník vyšvihla mezi nejprodávanější tituly o byznysu vůbec. Tato čísla však přichází z  Brazílie, která je svým příjmem na hlavu umístěna na 76. příčce na světě, tedy z  relativně chudé země, kde jistě není prioritou kupování knih.

Nedělím se o tato čísla proto, abych se vychloubal.Podávám pouze důkaz o dramatické změně, která se ve světě odehrává. (Věřte mi, že nebyl nikdo překvapenější než já, jaký měla kniha úspěch – chápete, zrovna v Brazílii?)

Čím je vlastně kniha tak přitažlivá? Úvod k vydání z roku 2012

xv

Principy vedení službou jsou prosté

NA PŘEDNÁŠKÁCH často publiku říkám: „Dnes se ode

mě nic nového nenaučíte; všechno, co potřebujete vědět

o leadershipu, už dávno víte. Všechno se zužuje najedno jediné „zlaté pravidlo“, které zní – chovat se k lidem

tak, jak chceme, aby se oni chovali k nám. Buďte prostě

takovými šéfy, jakými si přejete, aby byl ten váš; buďte

takovými rodiči, jaké jste si vždycky přáli mít; buďtetakovým sousedem, vedle jakého si přejete bydlet. Nejsem

tu od toho, abych vám cokoli nařizoval, jsem tu od toho,

abych vám to připomněl.“

Někdo by si mohl myslet, že leadership je komplikované téma, s  bezpočtem přečtených knih a  navštívených seminářů. Není to pravda. Často učím o leadershipu malé skauty, teenagery a děti v nedělní škole a oni tyto principy docela snadno chápou. Jsou hlavně překvapeni, jak jeprincip vedení prostý.

Prostý, ale ne úplně jednoduchý.

Leadership je vliv

33 LET zkušeností a práce s doslova stovkamispolečností, tisíci manažerů, vedoucích a  ředitelů mě přesvědčilo

o tom, že leadership je málo pochopené slovo. A vedení

službou ještě méně.


Úvod k vydání z roku 2012

xvi

Měl bych nejdříve začít s definováním použitých slov – jako první leadership a poté služebník.

Dovolte, abych zdůraznil, že leadership nenísynonymum slova management. Plánování, sestavování rozpočtu, organizování, taktika a strategie, z toho se skládá náplň práce managementu. Můžete být dobrý manažer, alehrozný lídr. Poznal jsem mnoho schopných manažerů, kteří by byli příšernými lídry a  naopak mnoho skvělých lídrů, kteří byli naprosto neschopnými manažery. Setkal jsem se s manažery, kteří byli jedineční při řešení problémových či stresových situacích nad účetní uzávěrkou, ale přivést lidi ke zdroji vody, ani kdyby na tom závisel jejich vlastní život, by schopni nebyli. Tak aby bylo jasno: pokud vás nikdo nenásleduje, rozhodně se nemůžete považovat za lídra.

O  Winstonu Churchillovi či Ronaldu Reaganovi nikdy nikdo netvrdil, že jsou dobrými manažery. Věděli ale jak inspirovat a přimět lidi jednat, což bylo vidět na Churchillově způsobu vedení během temných let druhé světové války nebo Reaganových rozhodnutích při „neokojích“ v 70. letech. Žádný z těchto dvou mužů nebyl výjimečný manažer, ale určitě věděl, jak inspirovat a mít na lidi vliv. To je podstata leadershipu.

Management spočívá v tom, co děláte, leadershipspočívá v tom, jací jste a jaký máte vliv a dopad na lidi, se kterými se setkáváte. Management není synonymemleadershipu, leadership je synonymem vlivu. Úvod k vydání z roku 2012

xvii

Ken Blanchard, autor knihy The One Minute Manager (Minutový manažer), je jedním z  největších odborníků na leadership v Americe v posledních 40 letech. Svézkušenosti shrnul do jediné věty: „Leadership je procesvlivu.“ John Maxwell, který na téma leadershipu napsal víc než 60 knížek, řekl: „Leadership je vliv. Nic víc, nic míň.“

Všichni jsme v  podstatě lídry, protože každý z  nás denně ovlivňuje jiné, ať už s  dobrým či méně dobrým úmyslem. Nemusíme být ve vedoucí funkci, abychom byli lídry. Mnoho skvělých lídrů služebníků, které jsem potkal, nebylo ve vrcholných funkcích společností. Herb Kelleher říkával, že nejdůležitější lídři v SouthwestAirlines byli stevardi, protože měli každý den vliv na tisíce zákazníků. On se do kontaktu se zákazníky nikdynedostal.

V dobrých společnostech mají skupinu lídrů, kdekaždý nese osobní zodpovědnost za úspěch týmu, máindividuální vliv na zákazníka a na sebe navzájem. Je to skupina lídrů, kde každý jedinec má zodpovědnost za něco jiného, je plně angažován a naprosto své práci oddán. Ne jen tak 50 na 50, ale 100 na 100. (Každý, kdo tvrdí, žemanželství je 50 na 50, příliš dlouho ve svazku nevydržel.)

V dobrých společnostech, které navštěvuji, se užneptají: „Kdo to tady vede?“ Je to zastaralá otázka, patřící do 20. století. Otázkou už není, zda jste lídr, ale hlavně to, zda jste pro společnost efektivní.

Úvod k vydání z roku 2012

xviii

Rozhodující zkouškou dobrého leadershipu je: Zlepšily se věci od doby, co jste přišel? Budou vaši zaměstnancipovýšeni? Budou mít lepší kariéru nebo dokonce lepší život díky tomu, že s vámi strávili pár let? Přiučili se a vyrostli díky vašemu vlivu? Budou vaše děti připraveny do života, až opustí domov? Budou úspěšnými rodiči, sousedy, trenéry, partnery, učiteli – udělal jsi vše, cos mohl, tati? A co ty, mami?

Leadership je vliv – je to stopa, kterou zanecháváme na lidech a společnostech, se kterými máme co do činění.

Všichni zanecháváme stopu.

Skutečnou otázkou je: Budou lidé rádi, že jste tady byli?

Kdo je služebník?

STÁT SE SLUŽEBNÍKEM znamená schopnost rozpoznat

a vyhovět skutečným potřebám těch, kteří byli svěřeni do

vaší péče. Vyhovět potřebám, ne jejich přáním, být jejich

služebníkem, ale ne otrokem. To, co potřebují, se někdy

nemusí shodovat s  tím, co chtějí. To, co vaše děti nebo

zaměstnanci doopravdy potřebují, se může docela lišit od

toho, co chtějí.

Pokud jste ve vedoucí pozici, musíte si sestavit seznam všeho, co lidé potřebují. Pokud se někde zadrhnete,položte si jednoduchou otázku. Co potřebuji já? To vám pomůže pokračovat. (Pamatujete na „zlaté pravidlo“?) Úvod k vydání z roku 2012

xix

Jaký je rozdíl mezi přáním a potřebou? Chtít znamená přání či touhu, bez zřetele na následky nebo představy, kam ta volba povede. „Chci být venku do tří do rána, tati.“ nebo: „Chci dneska hodinu volno, šéfe.“

Lídra vždy musí zajímat, kam toto chování povede. „Dělá mi starost, co by se ti mohlo venku ve tři ráno stát, synku.“ nebo: „Není mi jedno, co si o  vás bude myslet zbytek zaměstnanců, když si vezmete hodinové volno.“

Potřeba je skutečná fyzická či psychologická nutnost pro dobro jedince.

Co lidé skutečně potřebují?

Samozřejmě jídlo, vodu a  přístřeší. To jsou základní potřeby, ale lidé mají ještě mnoho dalších. Třeba být oceněn, respektován, ohodnocen, mít s kým mluvit, být povzbuzován, najít posluchače. Potřebují také mít zodovědnost, znát své mantinely, přijmout pravidladomácnosti, naučit se důslednosti a  vždy odvést poctivý kus práce. Obrovskou lidskou potřebou je zpětná vazba.

Služebníci se poté zabývají rozpoznáním a  řešením individuálních potřeb těch, které mají ve svých rukou. V tom spočívá tajemství leadershipu.

Rozpoznáte-li potřeby jiných a vyhovíte jim, vytvoříte si vliv. Je to zákon sklizně – co jste zaseli, to sklidíte.Zasejete službu tím, že rozpoznáte a splníte potřeby jiných a sklidíte vliv.

Vliv je podstatou leadershipu.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist