načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Slovníček pojmů z českého jazyka a literatury - František Brož

Slovníček pojmů z českého jazyka a literatury

Elektronická kniha: Slovníček pojmů z českého jazyka a literatury
Autor:

- Pojmy z českého jazyka a literatury jasně a přehledně! Každé heslo je vysvětleno a doplněno informacemi o tom, jakým způsobem se na daný pojem mohou ve škole ptát. Nechybí kontrolní ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  99
+
-
3,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » FRAGMENT
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2017
Počet stran: 118
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vydání
Spolupracovali: ilustroval Petr Palma
Skupina třídění: Čeština
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-253-3386-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Pojmy z českého jazyka a literatury jasně a přehledně! Každé heslo je vysvětleno a doplněno informacemi o tom, jakým způsobem se na daný pojem mohou ve škole ptát. Nechybí kontrolní úlohy, na kterých si děti otestují, jestli už všemu rozumí. Pokud se chystají na státní přijímací zkoušky na osmileté gymnázium, ocení příklady toho, jak může být znalost daného hesla ověřována v didaktickém testu z českého jazyka a literatury, který připravuje CERMAT.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
František Brož - další tituly autora:
Český jazyk a literatura II. -- Sbírka testových úloh k maturitní zkoušce Český jazyk a literatura II.
Hrátky se sportem pro děti -- Sporty, pravidla, zajímavosti v křížovkách a rébusech Hrátky se sportem pro děti
DESETIMINUTOVKY. Koncovky podstatných a přídavných jmen DESETIMINUTOVKY. Koncovky podstatných a přídavných jmen
Hrátky s češtinou a literaturou pro 2. stupeň ZŠ -- Křížovky, osmisměrky, spojovačky a jiné rébusy Hrátky s češtinou a literaturou pro 2. stupeň ZŠ
Slovníček pojmů z českého jazyka a literatury Slovníček pojmů z českého jazyka a literatury
DESETIMINUTOVKY. Velká a malá písmena DESETIMINUTOVKY. Velká a malá písmena
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Slovníček pojmů

z českého jazyka a literatury

Vyšlo také v tištěné verzi

Objednat můžete na

www.fragment.cz

www.albatrosmedia.cz

Mgr. František Brož

Slovníček pojmů z českého jazyka a literatury – e-kniha

Copyright © Albatros Media a. s., 2017

Všechna práva vyhrazena.

Žádná část této publikace nesmí být rozšiřována

bez písemného souhlasu majitelů práv.


Slovníček

pojmů

z českého jazyka

a literatury

František Brož

Ilustroval

Petr Palma


Milí mladí přátelé,

otevřeli jste tuto knihu, takže nejspíš hledáte něco, co jste se sice už učili,

ale teď si na to nemůžete vzpomenout, nebo jste to prostě zapomněli.

Možná také uvažujete o tom, že byste šli studovat na osmileté gymnázi

um. Slovníček pojmů vám pak může být užitečným pomocníkem jak při

přípravě do školy, tak při přípravě na jednotné přijímací zkoušky na os

miletá gymnázia. Můžete si tu zopakovat nebo oživit základní poznatky

z  prvních pěti let hodin českého jazyka a  literatury, které jste dosud

v rámci školní docházky absolvovali. Můžete si vyzkoušet, jestli dokáže

te znalosti a  dovednosti, které máte, uplatnit při řešení testových úloh.

Slovníček vám pomůže zorientovat se v požadavcích na vědomosti a do

vednosti, které mohou být ověřovány v rámci jednotné přijímací zkouš

ky. A také vám tak trochu nastaví zrcadlo, které odhalí, co vlastně umíte.


Antonymum . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Bajka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Báseň . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Blahopřání . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Citoslovce . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Čas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Čas minulý . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 Čas přítomný . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Čas budoucí . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Čeština nespisovná . . . . . . . . . . 17 Čeština spisovná . . . . . . . . . . . . 18 Číslo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Číslo jednotné . . . . . . . . . . . . . . 20 Číslo množné . . . . . . . . . . . . . . . 21

Číslovka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

Dopis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

Dotazník . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

Drama . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26

Dvojhláska . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

Hádanka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

Hláska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

Hromadné jméno . . . . . . . . . . . 30

Interpunkce . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

Inzerát . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

Komiks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

Koncovka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

Kořen slova . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

Mluvnice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 Obsah Osoba . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Pád . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Podmět . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 Podmět holý . . . . . . . . . . . . . . . 40 Podmět několikanásobný . . . . 41 Podmět nevyjádřený . . . . . . . . 42 Podmět rozvitý . . . . . . . . . . . . . . 43 Podstatné jméno . . . . . . . . . . . .44 Poezie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Pohádka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46 Pomnožné jméno . . . . . . . . . . . 47 Pořekadlo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 Pověst . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Pranostika . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 Pravopis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 Pravopis lexikální . . . . . . . . . . . . 52 Pravopis morfologický . . . . . . . 53 Pravopis syntaktický . . . . . . . . . 54 Próza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 Předložka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 Předpona . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 Přídavné jméno . . . . . . . . . . . . . 58 Přídavné jméno – druhy . . . . . 59 Přípona . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Přirovnání . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 Příslovce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 Přísloví . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Přísudek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64 Rčení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 Reklama . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 Rod jmenný . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 Rod mužský . . . . . . . . . . . . . . . . 68

Rod ženský . . . . . . . . . . . . . . . . . 69

Rod střední . . . . . . . . . . . . . . . . . 70

Rozpočítadlo . . . . . . . . . . . . . . . . 71

Rým . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72

Řeč nepřímá . . . . . . . . . . . . . . . . 73

Řeč přímá . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74

Říkadlo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

Samohláska . . . . . . . . . . . . . . . . . 76

Slabika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77

Sloveso . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78

Slovní druh neohebný . . . . . . . 79

Slovní druh ohebný . . . . . . . . . . 80

Slovo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81

Slovo citově zabarvené . . . . . . 82

Slovo jednoznačné . . . . . . . . . . 83

Slovo mnohoznačné . . . . . . . . .84

Slovo nadřazené . . . . . . . . . . . . 85

Slovo podřazené . . . . . . . . . . . . 86

Slovo příbuzné . . . . . . . . . . . . . . 87

Slovo souřadné . . . . . . . . . . . . . 88

Slovo zdrobnělé . . . . . . . . . . . . . 89

Složené tvary sloves . . . . . . . . . 90

Souhláska . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91

Souvětí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92

Spojka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93

Synonymum . . . . . . . . . . . . . . . . 94

Verš . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95

Věta jednoduchá . . . . . . . . . . . . 96

Věta oznamovací . . . . . . . . . . . . 97

Věta přací . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98

Věta rozkazovací . . . . . . . . . . . . 99

Věta tázací . . . . . . . . . . . . . . . . .10 0 Věta uvozovací . . . . . . . . . . . . . 101 Věta zvolací . . . . . . . . . . . . . . . . 102 Vyjmenovaná slova . . . . . . . . . 103 Vzory podstatných jmen . . . .104 Vzory přídavných jmen . . . . .105 Zájmeno . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106 Základní skladební dvojice . . . 107

Zpráva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108

Způsob . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .109

Způsob oznamovací . . . . . . . . 110

Způsob podmiňovací . . . . . . . 111

Způsob rozkazovací . . . . . . . . 112

Řešení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 antonymum Co to je?

slovo opačného významu;

vyjadřuje protiklad;

může existovat více antonym k jednomu slovu – podle situace

Co dovedu? - přiřadím k daným slovům slovo opačného významu Jak může vypadat testová úloha? Výchozí text k úloze 1 Hledám zájemce o koupi starožitného křesla. 1. Kterým z  následujících slov lze nahradit výraz koupě, aby se smysl

výchozího textu změnil v opak?

a) ná kup

b) prodej

c) v ý půjčk a

d) pronájem 2. Mezi kterou z  následujících dvojic je významový vztah nejbližší vztahu

mezi slovy ZAPNOUT – VYPNOUT?

a) zabílit – vybílit

b) zařídit – vyřídit

c) zapojit – vypojit

d) zahodit – vyhodit 3. Napište slovo opačného významu

k podstatnému jménu lež: bajka Co to je?

krátké prozaické nebo veršované vyprávění;

zvířata, případně věci a rostliny jednají jako lidé;

kritika lidských vlastností, vztahů mezi lidmi;

ponaučení (zpravidla v závěru) Co dovedu? - rozeznám bajku od jiných literárních žánrů - rozeznám v textu charakteristické rysy bajky Jak může vypadat testová úloha? Výchozí text k úlohám 1–2 Hladová liška se potulovala po kraji. Nikde nebylo nic k snědku. „Kdybych někde sehnala kousek sýra,“ řekla si. A kupodivu, zrovna v té chvíli nad ní zakroužila vrána, a  v  zobáku měla pěkný kus sýra, který právě ukradla z okna v jednom domě. Sedla si na větev a začala si na sýru pochutnávat. Hladová liška přemýšlela, jak se dostat k chutnému soustu vysoko nad ní. To by ale nebyla mazaná liška, aby si nedovedla poradit. Začala vráně lichotit: „Jaký jsi to krásný pták! Tvé peří se leskne jako stříbro, je hebké jako hedvábí! Tvůj postoj je vskutku královský. Měla bys být králem všech zvířat. Jistě i tvůj hlas je překrásný, umíš zpívat?“ Vrána se pýchou už nadouvala, a chtěla ukázat, že zpívat umí. Jakmile otevřela zobák, kus sýra jí vypadl, liška jej zachytila a utíkala do své nory, aby si na něm pochutnala.

(podle Ezopa)

1. Vyjádřete ponaučení, které vyplývá z textu: 2. Která z  následujících možností nejlépe vystihuje výchozí text, a  je tedy

nejspíš i jeho názvem?

a) Sýr v zobáku

b) Liška a vrána

c) Moudrá vrána

d) Napálená liška


10

báseň Co to je?

literární text ve verších;

zpravidla členění do slok;

jedinečný text vystavěný ze specifických významových

a zvukových jazykových prostředků;

lyrická – lyrickoepická – epická báseň Co dovedu? - rozeznám v textu charakteristické rysy básně - určím počet slok v básni - rozliším báseň od jiných literárních textů - poznám v básni rým a verš - doplním podle smyslu a principu výstavby textu vynechané místo

v básni

Jak může vypadat testová úloha? Výchozí text k úloze 1 Strejda Jan je ze Svijan. Chodí pozdě do hajan, protože je doma sám. Tak tam ve Svijanech žije. Má jen tetu z internetu – nebo možná z Tramtárie? Ale to se asi . (J. Soukal: Vendelín a Josefína) 1. Které z  následujících slov patří na vynechané místo ( ) ve

výchozím textu?

a) uvidí

b) plet u

c) sta ne

d) neříká


11

blahopřání Co to je?

písemný nebo ústní projev při příležitosti významného dne

(narozeniny, svátek...);

vyjadřuje zpravidla přání všeho nejlepšího;

synonymum: gratulace;

různé formy: pohlednice, dopis, textová zpráva, ústní přednes... Co dovedu? - rozeznám blahopřání od jiných slohových útvarů - najdu v textu blahopřání jeho charakteristické rysy - dovedu napsat blahopřání Jak může vypadat testová úloha? Výchozí text k úloze 1 Text na pohlednici: Milá Zuzko, přejeme ti všechno nejlepší k svátku! 1. Určete, jaký nutný údaj chybí ve výchozím textu: Výchozí text k úloze 2 Te x t d o p i s u : Vážená paní Holmenová, vážený pane Holmene, dovolte, abychom Vám při příležitosti vašeho jubilea popřáli mnoho štěstí a spokojenosti a také mnoho dalších společně strávených let. Josef Soudec, místostarosta obce 2. Uveď te, k čemu přeje místostarosta jubilantům: citoslovce Co to je?

neohebný slovní druh;

vyjadřuje reakci na nějaký podnět (proboha);

napodobuje zvuky (žbluňk), navazuje kontakt (hej)

Co dovedu? - poznám citoslovce - rozliším citoslovce od jiných slovních druhů Jak může vypadat testová úloha? 1. Které z následujících slov je citoslovce?

a) ba

b) f uj

c) buď

d) vedle 2. Ve které z následujících možností není citoslovce?

a) Škoda, takhle jsme to nechtěli, k čertu!

b) Špaček frnknul před kočkou na střechu.

c) Šestá hodina odbila, jejda, to už je tolik?

d) Šmik, a další větvičky padaly zvolna k zemi. Výchozí text k úloze 3 Hernajs, kde jsou ty slepice? Puťa puťa na! Kde vězíte, vy potvory opeřené? 3. Vypište z výchozího textu citoslovce: čas Co to je?

mluvnická kategorie sloves;

označuje, kdy se děje to, co vyjadřuje sloveso;

minulost (jedli jsme) – přítomnost (jíme) – budoucnost (budeme jíst)

Co dovedu? - rozeznám v textu čas minulý, přítomný a budoucí - utvořím tvary sloves v příslušném čase - určím čas u sloves Jak může vypadat testová úloha? Výchozí text k úloze 1 Letošní zima se nevyvedla? Nebo ano? Jak pro koho. Lyžaři museli být spokojení, na českých i moravských horách panovaly skvělé podmínky. Zato lidé ve městech měli k  radosti důvodů málo. Vysoké koncentrace polétavého prachu, všudypřítomný smog, každou chvíli náledí nebo ledovka – to opravdu nejsou jevy, které by byly důvodem k radosti. 1. Vypište z výchozího textu slovesa, která jsou v jiném než minulém čase: 2. Ve které z následujících vět sloveso vyjadřuje dění v minulosti?

a) Zahradní restaurace má ve své nabídce širokou paletu mořských

plodů.

b) Pravděpodobný čas příletu letadla se kvůli nepřízni počasí znovu

odkládá.

c) Letecký den se kvůli velmi špatnému počasí stejně jako loni

konat nebude.

d) Skalní město se nakonec stalo největším zážitkem našeho

týdenního pobytu.


14

čas minulý Co to je?

mluvnická kategorie sloves;

označuje, že to, co vyjadřuje sloveso, se dělo v minulosti

(odpočívali jsme, loď se potopila)

Co dovedu? - rozeznám minulý čas od ostatních časů - utvořím minulý čas sloves - naleznu v textu sloveso/slovesa v minulém čase Jak může vypadat testová úloha? 1. Uveď te tvar slovesa selhat ve 2. osobě čísla množného, času minulého:

Výchozí text k úloze 2

Letošní teplé a vlhké počasí přeje růstu hub. Podobně jako loni jsou jich nyní plné lesy. Některé druhy hub, které v minulém roce rostly jen na jižní Moravě, se letos rozšířily i  do Čech. Skoro každý houbař může najít kousky, které zatím viděl jen na obrázcích. 2. Vypište z výchozího textu všechna slovesa v minulém čase: 3. Ve které z  následujících možností jsou uvedena jen slovesa v  minulém

čase?

a) vítězíš, viděli byste, nedáváme, jásalo

b) byli jste, soutěžilo, zpívali, protestovala

c) zajistili bychom, pojedou, stálo, přestoupily

d) byli pomlouváni, souhlasil bych, hrají, tvořili jste čas přítomný Co to je?

mluvnická kategorie sloves;

označuje, že to, co vyjadřuje sloveso, se děje v současnosti;

vyjadřuje i trvalé děje (tři a tři je šest; matematika je školní předmět);

může vyjadřovat i budoucnost (Příští víkend jedu na houby.)

Co dovedu? - rozeznám přítomný čas od ostatních časů - utvořím přítomný čas sloves - rozliším, zda přítomný čas vyjadřuje současnost nebo budoucnost - rozeznám v textu sloveso/slovesa v přítomném čase Jak může vypadat testová úloha? 1. Ve které z  následujících vět je slovesem v  přítomném čase vyjádřena

pouze budoucnost?

a) Příští sobotu pojedeme lyžovat do Krkonoš.

b) Před odjezdem budu muset zařídit dost věcí.

c) Památník je otevřený každou druhou sobotu.

d) Po jarních prázdninách jedu studovat do Itálie. Výchozí text k úloze 2 Druhý květnový víkend se každoročně jede motocyklový závod, který zná každý příznivec motocyklového sportu. Stačí, aby navštívil závod jednou, a bude si v každém dalším roce hlídat, aby nepropásl další ročník. 2. Vypište z  výchozího textu všechna

slovesa v přítomném čase: čas budoucí Co to je?

mluvnická kategorie sloves;

označuje, že to, co vyjadřuje sloveso, se teprve stane;

jednoduchá forma (pojedu, dočtu);

složená forma (budu hledat) Co dovedu? - rozeznám budoucí čas od ostatních časů - utvořím budoucí čas sloves - rozliším jednoduchou a složenou formu budoucího času - rozeznám v textu sloveso/slovesa v budoucím čase Jak může vypadat testová úloha? Výchozí text k úloze 1 Nekonečné dálky vesmíru vždy lidi přitahovaly. Nejinak je tomu i dnes. Sledujeme s napětím každý nový objekt, který se v médiích objeví, těšíme se, až naši vědci najdou další neznámé objekty. Jen se trochu bojíme, že některý z nových objevů bude tak velký, že nás zničí. 1. Vypište z výchozího textu všechna slovesa, která vyjadřují budoucnost: 2. Ve které z následujících možností vyjadřuje sloveso budoucnost?

a) Nejraději bychom na soustředění letos ani neodjížděli.

b) Pozor, vstup na zamrzlý rybník jen na vlastní nebezpečí!

c) Do večera si vystěhujete všechny vaše věci z garáže, ano!?

d) Nevíte náhodou, jestli rychlíky jezdí v sobotu stejně jako

v neděli?


17

čeština nespisovná Co to je?

forma češtiny užívaná na většině území státu v běžné komunikaci

(flaška, se zedníkama, modrej);

nářečí: jazyk určité oblasti;

profesní mluva: jazyk určitého povolání;

jazyk lidí z okraje společnosti: vězni, zloději Co dovedu? - rozliším spisovné a nespisovné tvary slov - rozeznám spisovná a nespisovná slova - nahradím nespisovné slovo slovem spisovným - posoudím vhodnost užití nespisovného výrazu v textu - převedu nespisovně napsaný text do spisovné češtiny Jak může vypadat testová úloha? Výchozí text k úloze 1 Kterej vopičák po sobě zas neuklidil cajk? Cák vám to musim pořád řikat? V noci bude pěknej slejvák, a až vám budou ráno plavat žlíce v kýblech s bílym blevajzem, budete se divit. Takle se zedničina nedělá! 1. Přepište výchozí text do spisovného jazyka: 2. Převeď te větu „Zloděje konečně poliši zabásli.“ do spisovného jazyka: čeština spisovná Co to je?

psaná i mluvená forma češtiny pro oficiální a úřední komunikaci;

ve školství, na úřadech a institucích, v médiích;

spisovná slovní zásoba;

správné tvoření slov;

psaní v souladu s Pravidly českého pravopisu;

správná výslovnost;

spisovné skloňování, časování;

správná výstavba vět a souvětí Co dovedu? - rozliším spisovné a nespisovné tvary slov - rozliším spisovná a nespisovná slova - nahradím slovo nespisovné slovem spisovným Jak může vypadat testová úloha? Výchozí text k úloze 1 Mladá maminka se při fotbalovém utkání mladších žáčků poté, co jejího synka protihráč zfauloval, rozvášnila: „Co do něho kopeš, ty kopálisto! Di si vokopávat brambory! Do mýho kluka nekopej!“ Jak trefně dodal jeden z přihlížejících postarších pánů, maminka by zasloužila minimálně žlutou kartu. 1. Vypište z výchozího textu nespisovné výrazy:



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist