načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Skútr Čezeta -- renovace, údržba, opravy, technika - 2., rozšířené vydání - Marcel Malypetr

Skútr Čezeta -- renovace, údržba, opravy, technika - 2., rozšířené vydání

Elektronická kniha: Skútr Čezeta -- renovace, údržba, opravy, technika - 2., rozšířené vydání
Autor:

Neopadající zájem vás čtenářů o knihy s tématikou skútru Čezeta si vyžádal toto druhé a doplněné vydání. Pro aktivní skútristy jsme přidali nové praktické zkušenosti z provozu, ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  297
+
-
9,9
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 191
Rozměr: 18 x 23 cm
Úprava: tran : ilustrace (některé barevné)
Vydání: 2., rozšířené vydání
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-271-0351-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Publikace věnovaná historii, jednotlivým verzím, konstrukci a vybavení populárního skútru Čezeta (vyráběna 1957-64).

Popis nakladatele

Neopadající zájem vás čtenářů o knihy s tématikou skútru Čezeta si vyžádal toto druhé a doplněné vydání. Pro aktivní skútristy jsme přidali nové praktické zkušenosti z provozu, pro všechny fandy pak informace o novém skútru Čezeta s elektrickým pohonem a mnoho dalšího. (renovace, údržba, opravy, technika)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Marcel Malypetr - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

retro

Skútr Čezeta

Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz, www.grada.cz

M.

Malypetr

Skútr Čezeta

renovace, údržba, opravy, technika

retro

Marcel

Malypetr

2., rozšířené vydání

Zájem vás, čtenářů, o knihy stemati

kou skútrů Čezeta si vyžádal totodru

hé, doplněné vydání. A co je v něm

vlastně navíc? Především je rozšířeno

o nové a dosud nepublikovanéinfor

mace o předsériovém provedení skútru

Čezeta a uvádí i velice příjemné zprávy

o tom, že Čezeta se zase v Čechách bude

vyrábět, i když s moderním elektrickým

pohonem. Majitelé skútrů Čezeta ocení

nové praktické zkušenosti z provozu

a všichni čtenáři určitě takéinforma

ce o odhalení památníku konstruktéra

tohoto legendárního skútru J. F. Kocha

v jeho rodné obci Mcely na Nymbursku.

Skútr Čezeta



Marcel Malypetr

Skútr Čezeta

renovace, údržba, opravy, technika

2., rozšířené vydání

Grada Publishing


Marcel Malypetr

Skútr Čezeta

renovace, údržba, opravy, technika

2., rozšířené vydání

Vydala Grada Publishing, a. s.

U Průhonu 22, Praha 7

obchod@gradapublishing.cz, www.grada.cz

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

jako svou 6494. publikaci

Odpovědná redaktorka Věra Slavíková

Grafická úprava a sazba Jakub Náprstek

Počet stran 192

Druhé vydání, Praha 2017

Vytiskla tiskárna TNM Print s.r.o.

© Grada Publishing, a.s., 2017

Cover design © Jakub Náprstek, 2017

Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami

nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

ISBN 978-80-271-9650-0 (pdf)

ISBN 978-80-271-0351-5 (print)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována a šířena v papírové,elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Obsah

1. Úvod 7

2. Jak šel čas

(aneb harmonogram vývoje) 11

3. Čezeta typ 501 21

Předsériové provedení 22

Popis skútru Čezeta typ 501 29

Popis skútru Čezeta 501/01 32

Popis skútru Čezeta 501/03 32

Popis skútru Čezeta 501/05 34

4. Čezeta typ 502 37

Popis skútru Čezeta 502

(502/00 a 502/01) 38

Popis skútru Čezeta 502

(502/05 a 502/06) 42

Popis skútru Čezeta 503 43

5. Čezeta typ 505 rikša 45

Popis skútru Čezeta 505 rikša 46

Velorex 435 a další příbuzní 52

6. Čezeta žije 54

Sport 57

Čezeta klub Praha 60

Skútrklub Čezeta 61

Čezeta – Kymco 66

Čezeta typ 506 69

7. Technické údaje

a schémata 74

8. Poruchy, opravy, údržba 88

Poruchy a jejich opravy 90

Údržba 110

Seřízení 118

9. Renovace 125

Dvakrát měř, jednou řež 126

Barevné provedení 135

Lakování a montáž 140

10. Tuning a styling 149

Tuning 150

Styling 169

11. Závěr 175

12. Barevné přílohy 177

Použitá literatura, poděkování 192



1

Úvod

První vydání této knihy je již vyprodané, a tak jsme se rozhodli společně svydavatelstvím Grada, že bychom měli vám čtenářům a hlavně zájemcům o skútry

Čezeta vrátit tuto publikaci na pulty knihkupců. Ale aby to nebyl návrat ledajaký,

rozhodl jsem se přidat několik novinek. Tak nejdříve, a to hned tady v úvodníkapitole, bych vás chtěl informovat o tom, že se nám v roce 2015 podařilo zajistit

a následně slavnostně odhalit památník konstruktérovi skútrů Čezeta Jaroslavu

Františku Kochovi v jeho rodné obci Mcely na Nymbursku. Pak vás v úvodu třetí

kapitoly „Čezeta – typ 501“ čekají podle mých znalostí dosud nepublikovanétechnické informace o předsériovém provedení skútrů Čezeta. Sice tyto skútry známe

z obrázků, ale nyní se jim podíváme trochu pod kabát. Kdo je spíše zaměřen na

současnost skútrů Čezeta a ne na jejich minulost, tak doporučuji šestou kapitolu

„Čezeta žije“, kde se dočtete o tom, jak dva podnikatelé, každý z jiné polokoule,

se rozhodli oživit značku Čezeta, a komu z nich se to povedlo.

Památník Jaroslavu Františku Kochovi – konstruktérovi skútru Čezeta byl slavnostně odhalen v jeho rodné obci Mcely na Nymbursku

dne 22. srpna 2015 za účasti mnoha hostů SKÚTR ČEZETA Na předchozí stránce jsem upozornil na hlavní změny tohoto vydání. Samozřejmě i ostatní kapitoly byly v drobných detailech aktualizovány. Takže se v osmé kapitole „Poruchy, opravy a údržba“ dozvíte třeba o tom, jak vás může potrápit prasklý válec nebo že za jízdy mohou prasknout řídítka. To vše je ze zkušeností mých i mých kolegů z posledních dvou let. Tak doufám,

že si každý z vás najde v knize něco zajímavého.

Památník J. F. Kocha

Musím se přiznat zcela sebekriticky, že tato myšlenka ve

mne žila už několik let. Zvláště pak, když jsem viděl, že

v nedaleké obci Kochánky byl založen park a postaven

památník rodákovi a výbornému motocyklovémuzávodníkovi Františku Šťastnému. A znáte to, něco byste chtěli

a nevíte, jak do toho. Šťastná náhoda tomu chtěla a já

jsem se při oslavách 95. výročí ČZ seznámil s vnučkou

Jaroslava Františka Kocha paní Jaroslavou Ledkovou,

pak jsem oslovil paní Brutarovou (spolupracovnici pana

Kocha), a když jsem měl od obou souhlas, že je to dobrý

nápad, vyrazil jsem na OÚ obce Mcely. Od vedení obce

jsem se setkal s vřelým přijetím i pochopením a nestálo

tedy už nic v cestě, abychom se do toho společně pustili.

Málem jsem zapomněl na kolegu Milana Veselého, který

byl naším spolupracovníkem v oblasti znalostí práce

J. F. Kocha mimo skútry Čezeta (takže Praga 500 BD,

Po projevech o významu J. F. Kocha provedli samotné odhalení paní

Jaroslava Brutarová, spolupracovnice p. Kocha, hejtmanStředočeského kraje Miloš Petera, Milan Veselý a autor knihy

Slavnostního odhalení se zúčasnila i jediná vnučka J. F. Kocha paní

Jaroslava Ledková ze Strakonic (na obrázku) se synem, která od

začátku celý projekt výrazně podporovala


9

motocykly Koch apod.). Na tuto akci byla vypsánaoficiálně celostátní sbírka, přispívali i skútristi ze zahraničí.

Jediný, kdo tuto akci absolutně bojkotoval, byla firma

ČZ a. s. Strakonice, kde právě J. F. Koch zkonstruoval

slavnou Čezetu. Nemohu si odpustit připomenout staré

české přísloví: „Nevděk světem vládne!“

Není asi důležité, abych zde popisoval všechny práce,

které bylo nutno vykonat, a všechny problémy, které bylo

nutno překonat, než nastal onen kýžený den 22. srpna.

2015, kdy jsme mohli společně s paní JaroslavouBrutarovou, středočeským hejtmanem panem Milošem

Peterou a Milanem Veselým památník odhalit. Vedení

obce Mcely pojalo celou akci jako obecní oslavu, takže

byla instalována výstava o životě a díle J. F. Kocha, děti

měly svůj koutek, odpoledne proběhla soutěž v jízdě na

kárách, samozřejmě nechybělo občerstvení. Doufám, že

se nám všem společně celý záměr povedl a vám mohu

jen doporučit, abyste se při svých cestách u památníku

zastavili a třeba i položili kámen ze svého bydliště, jako

jsme to udělali my skútristi při setkání u památníku po

roce. Pan Koch byl známý cestovatel, a tak ty kameny

z cest určitě k jeho památníku patří.

ÚVOD

Po stranách památníku stály dvanejslavnější stroje J. F. Kocha. Praga 500 BD

se sajdkárem a Čezeta 502 s Druzetou.

Za památníkem byl motor JFK zapůjčený panem Liborem Marčíkem



2

Jak šel čas

(aneb harmonogram vývoje)

Tato kapitola byla na začátku všeho. Chtěl jsem si pro sebe udělat přehled, jak

se měnily typy v průběhu výroby, v čem se lišily, od kdy a do kdy se covyrábělo. Tím jsem se dostal mnohdy do problémů, neboť i podklady od výrobce se

liší od informací z dobového tisku a od skutečností vyplývajících z jednotlivých

technických průkazů, které jednoznačně specifikují typy s přiřazením kpříslušnému dni výroby. SKÚTR ČEZETA Takže nyní následuje přehled toho, co se dělo kolem čezety v průběhu její výroby. Jedná se hlavně o rozdíly ve specifikaci jednotlivých typů. Detailní informacepramenící z jednotlivých „Technických popisů a jízdních návodů“, které byly dodávány s výrobkem, jsou uvedeny v dalších kapitolách. 1. 5. 1956 První představení prototypu skútru Čezeta vprvomájovém průvodu ve Strakonicích. (zdroj: Svět motorů č. 11/1956 z 24. 5. 1956) podzim 1956 Na II. výstavě československého strojírenství byla Čezeta oficiálně představena (v modrošedé barvě). Prozajímavost měla tou dobou premiéru i Tatra 603, Felicie a také např. postranní vozík Velorex k motocyklům Jawa. 1. čtvrtletí 1957 ČEZETA 501 – výroba nulté série pro širší okruhzákazníků. O tomto provedení skútru se podrobně dočtete v následující kapitole. 3. čtvrtletí 1957 Zahájení sériové výroby typu Čezeta 501 (série I. od výr. čísla 100301) (technická způsobilost schválena 11. 2. 1957 – č. j. 56440/56) motor: motor Jawa ČZ 175, dva klasické motocyklové výfuky – rybiny, jako příplatková výbava bylo zavedeno vnější ovládání přeplavovacího kolíku karburátoru (vyvedeno postranními dvířky), karburátor s hranatou plovákovou komorou Jikov 2924 M13 karoserie: postranní dvířka pouze se čtyřmi otvory, chybí okrasné lišty na předním čele, nápis Čezeta

kovový ale menší, odlišné ozdobné lišty na bocích

(pouze dvě na každé straně, obě stejné, jedna v přední

a druhá v zadní části skútru), na nádrži chyběl nosič a na

přístrojové desce hodinky – tyto díly nebyly při zahájení

výroby k dispozici, místo hodinek bylo lakované víčko,

nebyly také montovány ochranné plechy před nohami

řidiče a zadní madlo

únor 1958

Modernizace typu 501 (série II.)

motor: změna zakončení výfuků – doutníky místo rybin

(důsledek změny u ostatních motocyklů)

karoserie: montáž předního nosiče bez poutek pro

řemínky, mechanické hodiny Prim s pětidennímstrojkem (oba uvedené díly byly na přání zákazníkůpřimontovány i na starší skútry), název skútru plastový, montáž

hliníkového držadla za dvojsedlem

poznámka: v některých zemích (např. v Holandsku)

prodáváno pod názvem „la Bohe`me“ (tzn. Češka),plastový nápis byl umístěn na předním čele a po obou bocích

v přední části karoserie

Ještě poznámka k číslování skútrů. Jak již bylo uvedeno,

začalo číslování sériových skútrů číslem 100301. Těch

prvních 300 kusů je sporných, podle některých zdrojů

byly ve zkouškách a následně rozebrány, přestavěny

nebo sešrotovány, podle jiných názorů těchto skútrů

zdaleka tolik nebylo. Přibližně do čísla 117500 byla

čísla karosérie a motoru shodná, pak se začala rozcházet

(zhruba od konce roku 1958).

leden 1959 (přibližně)

Čezeta typ 501/01 – konstrukční příprava pro další typy

(od výrobního čísla 119 522)


13

motor: změna tolerance pístu kvůli zadírání, novýkarburátor se sytičem ovládaným z místa řidiče

karoserie: přední nosič doplněn poutky pro řemínky,

zrušení odkládacích schránek (kvůli umístění ovládání

sytiče), zrušení hodin (kvůli nové spínací skříňce),zrušení plechů pro usměrňování proudu vzduchu před

válcem, zavedení ochranných hliníkových plechů před

nohami řidiče (kvůli odírání laku špičkou boty), zřejmě

v této době byla i změněna podsedadlová schránka

(zavazadelník) – počet větracích otvorů se snížil z deseti

na osm a zmenšila se i jejich výška (byla to zřejměpřírava pro vznik zavazadelníku s bočními otvory pro

montáž zadního nosiče zavazadel, i když na obrázku

vidíte i starší typ zavazadelníku s těmito otvory (?))

elektro: zavedení spínací skříňky Bosch a nového háčku

na zavazadla, jehož součástí jsou obě kontrolky

Čezeta typ 501/02 Tropy

– od provedení 501/01 se liší tříokruhovým střídavým

zapalováním, u kterého je jako zdroj použit magnetový

alternátor s přerušovačem, kondenzátorem, usměrňovačem 6 V/15 A a tlumivkou místo dynama 6 V/45 W,

a odlišnou spínací skříňkou s příslušným el. svazkem

březen 1959

Čezeta typ 501/03 – zavedení ventilátoru chlazení

motor: ventilátor chlazení (jeho konstrukce umožňovala dodatečnou montáž na předcházející typy), zvýšení

komprese na 7, pootočení žebrování hlavy válců o 90 °

karoserie: zavedení krytů postranních dvířek – tzv.

vlaštovky, zpočátku s vylisovaným znakem ČZ oprůměru 40 mm a hloubce 0,5–0,8 mm obdobným, jaký je

na bocích ozdobného rámečku předního světlometu (po

opotřebení raznic byl znak na dvířkách zrušen)

JAK ŠEL ČAS

Porovnání názvů skútru Čezeta vyrobených v Českých Budějovicích.

Začínalo se chromovaným, později byl plastový. Název „la Bohe`me“

byl určen pro francouzsky mluvící země


14 SKÚTR ČEZETA

Další porovnání, tentokrát zavazadelníků. Starší provedení s deseti velkými otvory a nové s osmi menšími

otvory. Oboje provedení je bez i s otvory pro montážzadního nosiče Nejen zavazadelníky, ale i plechy sedaček prošly vývojem. Od prvních (vlevo), které neměly výztuhy, přes výztuhy z pásků plechu (uprostřed) až po výztuhy z plechových profilů (vpravo) Čezeta typ 501/04 Tropy s ventilátorem – stejné odlišnosti od typu 501/03 jako jsou mezi typy 501/01 a 501/02 4. čtvrtletí 1959 Čezeta typ 501/05 – zavedení dynamospouštěče motor: dynamospouštěč 12 V 90/100 W, změna tvarupravého krytu motoru s víčkem pro údržbu zapalování karoserie: změna podsedadlové schránky pro umístění dvou akumulátorů elektro: instalace 12 V, spínací skříňka s polohou pro startování, dva akumulátory 6 V/12 Ah v průběhu roku 1960 Zahájení výroby plexištítů – Kovodružstvo Hořovice (typ M-60) – spodní díl štítu uchycen pod houkačkou – Okula Nýrsko – cena 295 Kčs květen 1960 Zahájení montáže Čezet na Novém Zélandu veWellingtonu, většina dílů byla dodávána z našich továren 3.6 říjen 1960 (přibližně *) Čezeta typ 502/00, 502/01 **) – zahájení výroby (tech. způsobilost schválena 8. 3. 1960 – č. j. 10886/60) (tech. způsobilost schválena 20. 6. 1960 – č. j. 20182/60) *) Termín náběhu tohoto typu je pro mě zahalen tak trochu rouškou tajemství. Tento termín je podle všech dostupných pramenů asi realistický, aleodporuje mým informacím od pracovníků ČZ, že se nikdy nevyráběly souběžně odlišné typy skútrů, že vždy po výběhu jednoho typu začala výroba jiného typu. Ze

zhruba 20 000 skútrů vyrobených v roce 1960 byla

zhruba jedna čtvrtina typu 502, což opět odpovídá

náběhu v desátém měsíci. Já jsem však objevil typ

501/05 vyrobený dne 28. 11. 1960. K tomuto problému se však ještě jednou vrátím v kapitole o výrobě

a prodeji.

**) Typ 502/00 s dynamospouštěčem a instalací 12 V,

typ 502/01 s dynamem a instalací 6 V – dle dobového tisku byl vyráběn pouze pro export do určitých

zemí (např. NDR), dle informací od výrobce byl pouze

dokumentačně zpracován a nevyráběl se. Veskutečnosti tyto skútry existují i s česky psanými výrobními

štítky.

motor: vycházející z typu 450, jednovýfukový, sventilátorem, dynamospouštěč (typ 502/00) zvýšenákomrese na cca 7,2 (dle jiných zdrojů na 7,3–7,4), prům.

pístního čepu 18 mm, odlišná vložka čističe vzduchu,

změnou řadicí páky a řadícího táhla obrácené schéma

řazení

podvozek: pérování a tlumení motocyklového typu,

vzadu klasická motocyklová vidlice místo hliníkového

monobloku

karoserie: ovládání palivového kohoutu přemístěno

z boku karoserie pod ovládání sytiče v dosahu řidiče,

zrušení zadních postranních větracích otvorů, rozšíření stupaček v prostoru pro nohy spolujezdce,přemístění houkačky z čela karoserie pod karosérii, změna

stojánku z klasického na boční pohotovostní (zprvu

uchycen na šroubu držáku motoru, později nasamostatném čepu)

elektro: elektrické blikače (spínač původně umístěn

vlevo vedle dvířek přístrojové desky, později vespeciálním krytu na řídítkách u pravé rukojeti), nový tachometr

s rozsahem do 110 km/h a s osvětlením

JAK ŠEL ČAS

+


16 SKÚTR ČEZETA

Čezeta 502/00 popř. 01 byla vyráběna ve třechprovedeních, a to 01, 02 a 03. Tyto údaje jsou uvedeny natypovém štítku skútru u čísla motoru, které vypadánásledovně:

502.0x.xxxxx,

přičemž dvoumístné číslo provedení následuje zaoznačením 502, vlastní pětimístné číslo motoru byločíslováno vždy pro nové provedení od čísla 00001. Odlišné je

číslování karosérií, kde pětimístná čísla byla číslována

pouze jednou řadou čísel pro všechna tři provedeníspolečně.

Tady se dopouštějí veteránisté často chyb přiidentifikaci typu skútru. Pokud existuje technický průkaz

vozidla, je tam typ zapsán, pokud ne, je třeba určit typ

podle technického vybavení skútru. Jak vidíte znásledující tabulky, kde jsou uvedeny příklady tří skutečně

existujících skútrů, patří motor s číslem 502.01.12608

skútru typu 502/00 a nikoliv 502/01, jak by se mohlo

zdát na první pohled. Jednoznačným rozlišením

typu 502/00 a 502/01 je existence dynamostartéru

a 12 V elektrické instalace. Do tabulky jsem vybral

úmyslně taková výrobní čísla, kde paradoxně stoupá

číslo karoserie a klesá číslo motoru.

typ

provedení

datum

výroby

č.

karoserie

č. motoru

502/00 1 30. 5. 1961 2080 502.01.12608

502/00 2 5. 2. 1962 23121 502.02.04914

502/00 3 12. 3. 1963 42483 502.03.00018

Velmi brzy po zahájení výroby provedení 03 (po cca

700 kusech) začala výroba typů de Luxe (typy 502/05,

06 – viz. dále). Provedení 03 se však od předcházejícího

provedení lišilo také některými detaily na karoserii a na

podvozku, jednalo se zejména o:

– zrušení prolisů před koleny řidiče (v místě bývalých

schránek),

– zrušení výztuhy u hlavy řízení (viditelné pod dvířky

přístrojové desky),

– změna průřezu (zeslabení) vahadla u přední vidlice

– změna průřezu podélníků zadní kývačky (zobdélníkového na kruhový).

Pozn.: V současné době se velmi často setkáváme s tím,

že STK popř. Odbory dopravy obecních úřadů srozšířenou působností dělají problémy majitelům skútrů

ohledně typového označení. Nikdo z nich nechápe, jak

skútr typu 502/00 může mít motor 502.03. .... apod.

Zkoušel jsem vytvořit nějaký doklad ve spolupráci s ČZ

Strakonice, který by tuto problematiku jednoznačně

objasňoval a byl pro příslušné úřady závazný, avšak

firma ČZ nemá o takový postup zájem. Proto setkáte-li

se s nějakým podobným problémem, musíte seindividuálně obrátit na firmu ČZ. Měli by vám vyjít vstříc.

v průběhu roku 1961

PAv–40 – zahájení výroby

Tento návěsný vozík byl schválen pro provoz smotocykly i skútry Čezeta, pro které bylo vyráběno speciální

závěsné zařízení.

v průběhu roku 1961

Zahájení výroby plexištítů M-61

Jednalo se o plexištít výrobního družstva Motex (viz.

kapitola o příslušenství) s možností montáže stěrače.JAK ŠEL ČAS

Přední vidlice typu 505 nahoře a 502 dole. Pokud u rikši použijete

lépe dostupnou vidlici z typu 502, věřte, že s udržením řídítek vpřímém směru budete mít plné ruce práce

Vlevo ráfek 2,15B ××12" pro pneu 3,25 ××12" (typ 501/502),

vpravo ráfek 2,45 ××12" pro pneu 3,50 ××12" (typ 505). Na ráfky

2,15B ××12" lze montovat pneu 3,50 ××12" (první rikši popř. zadní

kolo při montáži Druzety) Vidlice přední kývačky byly téměř celou dobu výroby stejné. Až uprovedení 502.03 byla provedena změna a kývačka byla u okazeslabena, jak je vidět na spodní části obrázku SKÚTR ČEZETA 4. čtvrtletí 1961 Čezeta typ 505 (rikša) – zahájení výroby (tech. způsobilost schválena 23. 6. 1961 – č. j. 22353/61) Jedná se o nákladní skútrovou tříkolku, která používá upravenou přední část a upravený pohonný agregát z typu 502. Tato tříkolka byla vyráběna v pobočném závodě v Blatné u Strakonic. Původně byl vyráběn typ 505 (označen i jako 505/00), později pak 505/01 (snad 1963). Dle podkladů z ČZ (viz. opis listu s číslováním karoserií

a motorů), měl být typ 505/00 se 6 V instalací tzn. bez

dynamospouštěče a tudíž i bez zpátečky. Nikdy jsem se

však s tímto provedením nesetkal a ani katalognáhradních dílů neobsahuje díly pro 6 V instalaci. K tétoproblematice se vracím ještě v kapitole o rikše.

Jednalo se zřejmě o postupnou modernizaci, jako u typu

501 a 502. Snad jediný rozdíl byl ve snaze stálezvyšovat kapacitu startovacích akumulátorů, protože připřevážně městském provozu byly kladeny na startování

velké nároky. Pro zajímavost uvádím používané typy

akumulátorů.

výroba: akumulátor:

do 31. 12. 1961 6 V/12 Ah 2 kusy

od 1. 1. 1962 12 V/10 Ah 1 kus

od 1. 7. 1962 12 V/35 Ah 1 kus

Později jsem se setkal ještě s typem 505/03, což je typ

505/01 doplněný o plechovou uzavíratelnou nástavbu na

korbě. Nikde jsem však nenašel informace o zahájení výroby

tohoto typu, i když technická způsobilost byla schválena

stejným dokumentem jako u základního typu 505.

v průběhu roku 1962

DRUZETA typ 408 – zahájení výroby

(technická způsobilost byla schválena 17. 7. 1962 –

č. 25043/62-10)

Postranní vozík (sajdkár) k Čezetě využívající tvarověshodných dílů karoserie, který zkonstruoval také J. F. Koch.

Výrobcem bylo Středočeské kovozpracující lidové družstvo

DRUPOL ve Štiříně u Prahy, které také tyto vozíky na přání

montovalo. Jak je patrné z názvu, vznikl spojením slovDRUol a čeZETA. Ukončení výroby neznám, poslední reklamy

na montáž Druzety zveřejnil výrobce v tisku v květnu 1967.

v průběhu roku 1962

Kabina řidiče pro rikšu – zahájení výroby

Kabinu (snad) vyrábělo Kovodružstvo Holice a byla

montována na přání zákazníků. 3.3

2. čtvrtletí 1963

Čezeta typ 502/05, 502/06 – zahájení výroby

Jedná se o vylepšené luxusní modely (de Luxe)předcházejících typů 502/00 a 502/01, které se měly od sebe lišit

stejně jako jejich předchůdci rozdílnou soustavou zdroje

elektrické energie a startérem (a samozřejmě i rozdílným

napětím v el. síti tzn. 12 V popř. 6 V). Vzhledem k tomu,

že se však jednalo o luxusní modely, nepředpokládám,

že typ 06 bez startéru skutečně existoval, ještě jsem se

s ním nesetkal. V tomto případě bych skoro uvěřilinformacím od výrobce, že existoval pouze v dokumentaci.

motor: filtr vzduchu s papírovou mikrovložkou

karoserie: nová panelová řídítka z Al-slitiny (sezalitými trubkami pro držadla), v řídítkách nový oválný

tachometr se 2 kontrolkami, nový věšáček na zavazadla

elektro: nové přepínače světel a blikačů v podoběotočných objímek na řídítkách, světelná houkačka, nový tvar

rámečku předního světlometu


19

1. pololetí 1964

Čezeta – ukončení výroby

V této časové posloupnosti vývoje skútrů Čezeta,

doplňků a příslušenství k nim, bychom také neměli

zapomenout na další vývojové práce, které tou dobou

probíhaly a jejichž výsledek se už v sériové výroběneobjevil. Jedná se především o použití motoru a většímzdvihovém objemu a následníka skútru Čezeta 502, kterým

se měla stát Čezeta typu 503.

Větší motor a nová karosérie

Samozřejmě ani pan Koch ani ostatní konstruktéři nespali

a chtěli svůj skútr vylepšovat. V oblasti pohonné jednotky

byla situace jasná. Od zahájení výroby typu 501 se neustále

zvyšoval výkon motoru. Nejprve zvýšením komprese u typu

501/03 s ventilátorem, pak přechodem na nový jednovýfukový motor u typu 502. Mezitím však byl zkonstruován

a schválen závěs pro přívěsné vozíky (PAv 40, nebo třeba

i dvoukolový Motex s celkovou hmotností 82 kg) a také

vznikl postranní vozík Druzeta, což byly další podpůrné

argumenty pro zvýšení výkonu motoru. No, a když ještě

navíc přibyla rikša typ 505 a dokonce na ní byla montována

poměrně těžká budka řidiče zvyšující i čelní odpor, nebylo

již pochyb o potřebě většího motoru. Výkon motoru se dá

jednak zvýšit jeho úpravou, což však znamená hlavnězvýšení výkonu ve vyšších otáčkách a tedy spíše předpokládá

sportovní styl jízdy, nebo zvětšením jeho objemu, což je pro

daný účel daleko výhodnější, neboť toto přináší hlavně tolik

potřebné zvýšení krouticího momentu motoru.

Proto začal pan Koch pracovat na verzi s motorem

ČZ 250, kterou přivedl také až do stádia prototypu. Tato

náhrada motoru ČZ 175 motorem větším měla jednuvelkou výhodu – oba motory mají totiž shodné vnějšírozměry karteru, jen si liší velikostí válce, který se ovšem do

sériové karosérie bez problémů vešel. Podle dostupných

informací měl takto upravený skútr i syn pana Kocha,

který také pracoval v ČZ Strakonice a který s ním jezdil

do práce. Pan Koch pak prodal svůj skútr spolužákovi

z průmyslovky, od kterého jsem ho zase koupil já v roce

1987 jako svůj první skútr do počínající sbírky, aniž bych

věděl, jaký skvost jsem získal (viz obrázek dole). To jsem

se dozvěděl až od paní Ledkové, dcery pana Kocha ml.,

která na něm jako malá s otcem jezdila. O jehozvláštnostech se zmíním až v kapitole o úpravách skútrů. Zcela

novou karosérii, a to nejen po stránce estetické, ale hlavně

technologické, měl ztělesňovat nástupce typu 502, typ

503. Zmíním se o něm v kapitole o skútrech typu 502.

JAK ŠEL ČAS

Tento skútr v barevné kombinaci modrá petrol/světle modrá patřil

původně panu Kochovi ml. Je vybaven motorem ČZ 250 cm

3

bez

větráku a bez startéru, s 6 V instalací. Nyní je ve sbírce autora knihy




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist