načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Skupinová edukace diabetiků - Jak na to… - Alexandra Jirkovská

Skupinová edukace diabetiků - Jak na to…
-14%
sleva

Kniha: Skupinová edukace diabetiků
Autor: Alexandra Jirkovská
Podtitul: Jak na to…

Současná medicína jde kupředu mílovými kroky. Nejnovější vědecké objevy, moderní účinné léky, dokonalejší přístroje, virtuální svět internetu. Základ však zůstává ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  199 Kč 171
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
5,7
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » GEUM
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2017
Počet stran: 160
Rozměr: 225 x 157 x 10 mm
Úprava: ilustrace (převážně barevné), portréty
Vydání: Vydání 1.
Skupina třídění: Patologie. Klinická medicína
Vazba: Paperback
Datum vydání: 13. 12. 2017
ISBN: 978-80-87969-33-5
EAN: 9788087969335
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Současná medicína jde kupředu mílovými kroky. Nejnovější vědecké objevy, moderní účinné léky, dokonalejší přístroje, virtuální svět internetu. Základ však zůstává stabilní. Je jím nenahraditelná osobní interakce mezi pacienty a zdravotníky, která představuje daleko komplexnější proces než jen pouhé předávání informací.

Ať lékař, sestra nebo například nutriční terapeut, jak zvládáme my zdravotníci komunikovat s našimi pacienty z pozice edukátorů? Nakolik se nám daří být v této roli efektivní? Odborná publikace s názvem Skupinová edukace diabetiků. Jak na to… hledá i dává odpovědi právě na takové otázky. Provází čtenáře spektrem edukačního procesu od obecných základů po zcela konkrétní doporučení do praxe. Kapitoly o komunikaci, edukaci a psychologii, doprovázené i bohatou obrazovou dokumentací, jsou využitelné pro edukátory napříč (nejen) medicínskými odbornostmi. Detailní informace jsou pak cíleny přímo na edukační dovednosti v diabetologii. Tam, stejně jako u dalších chronických onemocnění, tvoří edukace jeden ze základních pilířů léčby.

Specifikem publikace je pak zaměření na skupinovou edukaci, tedy takovou formu, kdy edukátor vystupuje jako průvodce, koordinátor skupinové diskuse, zatímco samotní účastníci přijímají roli aktivní a učí se sdílením vzájemných zkušeností. Zájemci včetně začátečníků naleznou v knize i konkrétní doporučení, jak skupinovou edukaci v ambulanci zrealizovat. V závěrečných kapitolách popisují diabetologické ambulance napříč ČR čtivě vlastní zkušenosti s účastí na projektu Skupinové edukace pod záštitou České diabetologické společnosti ČLS JEP. Zmíněný projekt prokázal, že strukturovaná skupinová edukace má významný potenciál zlepšit zdravotní i psychický stav diabetiků.

Celek je více než prostý součet jeho částí. Stejně tak tato publikace představuje více než pouhý součet jednotlivých kapitol. I edukátoři se mají edukovat, a právě v tom má být tato kniha nápomocná. (jak na to...)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Alexandra Jirkovská - další tituly autora:
PRAKTICKÁ PODIATRIE PRAKTICKÁ PODIATRIE
Jak (si) kontrolovat a zvládat diabetes Jak (si) kontrolovat a zvládat diabetes
Léčba syndromu diabetické nohy odlehčením Léčba syndromu diabetické nohy odlehčením
Recepty se sníženým obsahem tuků a zvláště cholesterolu Recepty se sníženým obsahem tuků a zvláště cholesterolu
Kuchařka pro diabetiky Kuchařka pro diabetiky
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Skupinová edukace

diabetiků

Jak na to...

Alexandra Jirkovská

Jarmila Jirkovská

Kateřina Čechová

Vladimíra Havlová

a kol.


Obsah Předmluva a poděkování (A. Jirkovská) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 1. Obecně o metodice edukací 1.1 Skupinová edukace – učíme se z předchozích zkušeností (A. Jirkovská) . . . . . . . . . . . 12 1.2 Pedagogické aspekty v edukaci (J. Eliášová) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 1.3 Aktivizační výukové metody ve skupinové edukaci (A. Adamíková) . . . . . . . . . . . . . . 29 1.4 Psychologické aspekty skupinové edukace nemocných s diabetem

(T. Hrachovinová) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 1.5 Komunikační dovednosti a compliance: zkušenosti edukátora – diabetologa

(J. Štefánková) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 1.6 Motivace edukátorů (B. Jirkovská) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 2. Praktické možnosti skupinových edukací 2.1 Konverzační mapy

TM

(J. Jirkovská) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48

2.2 Rekondičně edukační pobyty

A. Zkušenosti z Diabetologického centra 1. interní kliniky FN UK Plzeň

(R. Říhánková) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

B. Zkušenosti z Diabetologického centra IKEM Praha (V. Havlová) . . . . . . . . . . . . . 58 2.3 Jednodenní ambulantní kurzy technologie (K. Čechová, A. Jirkovská) . . . . . . . . . . . . . 63 2.4 Edukační kurzy za hospitalizace

A. Z pohledu lékaře (A. Jirkovská) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66

B. Z pohledu edukační sestry a nutriční terapeutky (V. Havlová) . . . . . . . . . . . . . . . . 68 2.5 Edukační kurzy pro větší skupiny (M. Prázný) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 3. Bližší návody k edukaci (vybraná témata) 3.1 Strukturovaný selfmonitoring glykemie, využití technologie (A. Jirkovská) . . . . . . . . . 75 3.2 Hypoglykemie a její zvládání (J. Brož) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 3.3 Dieta

A. Jak na to? (J. Eliášová) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85

B. Zkušenosti ze skupinové edukace o dietě v Centru diabetologie IKEM

(V. Havlová) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

3.4 Fyzická aktivita (E. Vrátná, R. Charvát) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93

Obsah

7


4. Popis programu Skupinové edukace, souhrnné výsledky 4.1 Cíle kurzu, základní programové schéma (A. Jirkovská, A. Adamíková) . . . . . . . . . . . 100 4.2 Plánování kurzu: výběr pacientů, základní struktura, časové schéma, tým,

místo, pomůcky (A. Adamíková) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 4.3 Znalostní testy (R. Říhánková, K. Čechová) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 4.4 Změny psychického stavu během skupinové edukace; jaké informace

o své nemoci diabetici preferují (T. Hrachovinová) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 4.5 Hodnocení efektu kurzu – selfmonitoring (A. Adamíková, M. Prázný) . . . . . . . . . . . . 117 4.6 Výsledky projektu Skupinové edukace za rok 2016 (A. Jirkovská) . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 4.7 Finanční zajištění edukačního kurzu (J. Hradec) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 5. Praktické zkušenosti ze skupinového edukačního programu

v diabetologických edukačních pracovištích 5.1 Naše zkušenosti se skupinovou edukací v Náchodě (A. Veselá) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 5.2 Skupinová edukace aneb týmová spolupráce v diabetologii (J. Jirkovská) . . . . . . . . . . 130 5.3 Zkušenosti se skupinovým edukačním programem ve Zlíně

(K. Studená, M. Luptáková) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 5.4 Vyhodnocení edukačního kurzu 2016 v Chrudimi (J. Hradec) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136 5.5 Zpráva o průběhu skupinové edukace v diabetologické ambulanci Prahy 4

(D. Bartášková) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 5.6 Zkušenosti ze skupinového edukačního programu v Jihlavě (M. Policar) . . . . . . . . . . 140 5.7 Vlastní zkušenosti z kurzu skupinové edukace 2016 v Hradci Králové

(J. Štefánková) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Epilog . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149 Seznam vybrané literatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150 Medailonky editorů a spoluautorů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152 Obsah 8

2. PRAKTICKÉ MOŽNOSTI

SKUPINOVÝCH EDUKACÍ

2.1 Konverzační mapy™

Jarmila Jirkovská

Motto: Co slyším, to zapomenu.

Co vidím, si pamatuji.

Co si vyzkouším, tomu rozumím.

(Konfucius, 500 let před n. l.)

Řada diabetologů i edukačních sester pravděpodobně zažila, že si jejich pacient nezafixoval

některou faktickou informaci, vysvětlenou mu i opakovaně v průběhu edukací. Identická infor

mace mu však lépe utkvěla v paměti v situaci, kdy o ní hovořil přímo s jiným diabetikem.

Efektivita edukace není dána preferenčně tím, kolik informací je pacientovi sděleno, ale

daleko více tím, kolik si z nich ve skutečnosti zapamatuje. V knize The Adult Learner:

A Neglected Species prof. Knowlese z Boston university School of Education se lze dočíst, že

nejefektivnější formou edukace je vzájemná diskuze ve skupině účastníků. Zapamatovatelnost

údajů se tak zvyšuje až na 70 % předaných informací (graf 1). Podstatou je zde aktivní zapojení

pacienta do diskuze.

Graf 1: Jaké procento informací si odnáší diabetik z edukace? [upraveno podle Knowles M.

S. The Adult Learner: A Neglected Species (Buliding Blocks of Human Potential). Houston:

Gulf Publishing Co, 1990.]

2.1 Konverzační mapy

TM

48

10

20

30

40

50

60

70

80

90

10 %

20 %

30 %

50 %

70 %

aktivně zapojeni

pasivní

čtou poslouchají dívají se

(soustředěně)

dívají se

a diskutují

diskutují

s ostatními Konverzační mapy

TM

(KM) jsou pomůckou, díky níž mohou edukátoři vést nenásilně skupinu

pacientů při společné edukaci. KM patří pod celosvětový edukační projekt „Diabetes Conversation Program“ nefarmaceutické společnosti Healthy Interactions. Projekt byl poprvé spuštěn v roce 2006 v Kanadě ve spolupráci s Canadian Diabetes Association, o rok později následovaly USA s American Diabetes Association a od roku 2009 se projekt začal šířit pod záštitou International Diabetes Federation do řady států po celém světě. Globální finanční podporu zajišťuje dlouhodobě společnost Lilly Diabetes. V České republice je v současné době dostupných sedm typů KM (obr. 4–10):

 Život s diabetem

 Jak funguje diabetes

 Zdravé stravování a pohybová aktivita

 Zahájení léčby inzulínem

 Porozumění rizikovým faktorům při zvládání diabetu

 Diabetes a péče o nohy

 Život v rodině s diabetem 1. typu KM je možné si ve skutečnosti představit jako větší papírovou mapu, která se rozprostře na stůl tak, aby na ni každý z okolo sedících účastníků viděl (obr. 2, na fotografii práce s mapou v Edukačním centru Náchod). Na jednotlivých KM je vždy znázorněna zleva doprava vedoucí cesta, po které v průběhu edukace provází zdravotník v roli moderátora celou skupinu. Ke každé KM existuje písemný návod pro moderátora s doporučením, jak mapou postupně projít. Podle Komenského zásady „škola hrou“ jsou v různých místech KM rozdávány diabetikům textové kartičky, podněcující po přečtení nahlas debatu na dané téma (např. mýty a fakta o diabetu). Metodika edukace s KM vychází ze sókratovské školy. Učení zde neprobíhá formou monologu učitele. Jedná se naopak o dialog, při němž učitel aktivizuje účastníky pokládáním otevřených otázek „do pléna“ a vyzývá je ke společné diskuzi. Podstata skupinové edukace s KM netkví ve sdělení řady nových informací, edukátor nehraje roli typického „učitele“. Jeho cílem není vyplnit daný čas přednášením, ale naopak moderovat skupinovou diskuzi mezi jednotlivými účastníky. Sám hovoří výsledně významně kratší dobu než pacienti a reaguje na vznikající témata. Protože se způsob komunikace zdravotníka při

J. Jirkovská

Obr. 2: Skupinová edukace

s Konverzační mapou

TM


50

2.1 Konverzační mapy

TM

edukaci s KM odlišuje od běžně zvyklých výukových metod edukace, je potřeba jako minimum

projít jednodenním odborným školením, zakončeným předáním certifikátu, opravňujícího

k funkci moderátora KM. Předpokladem je pochopitelně fakt, že edukátor je vzdělán v dané

problematice – podle vlastních zkušeností se doporučuje moderovat i příslušné typy KM. Např.

nutriční terapeut bude používat zejména mapu zaměřenou na zdravé stravování, lékař nebo

sestra vyškolení v edukaci diabetiků mapu o léčbě inzulínem apod. Informace o školení lze zís

kat u společnosti Lilly Diabetes, která jej zajišťuje organizačně, přičemž samotný kurz vede vždy

odborník – zdravotník s mezinárodním certifikátem Conversation Map

TM

Expert Trainer.

Mezi úlohy zdravotníka (moderátora) při skupinové edukaci s KM patří:

 vytvoření skupiny vhodné pro zvolené edukační téma (tvorba skupiny je individuální,

optimálně 5–8 osob, lze kombinovat ženy a muže, různé věkové kategorie apod.)

 pozvání účastníků, které lze ověřit krátce před konáním např. telefonicky/e-mailem;

z praxe plynoucím relevantním doporučením je připomínka brýlí na čtení s sebou

 uvítání účastníků se vzájemným představením, sdělení očekávání a časového rámce

(délku sezení s KM si plánuje moderátor, většinou bývá cca 1,5–2 hodiny, vhodné je sta

novit si časový rozvrh předem)

 postupné provázení skupiny na cestě napříč KM, moderování dialogu s aktivizací účast -

níků, korigování nesprávných informací (KM není nutné vždy projít celou od počátku

do konce, při jednom sezení se lze věnovat např. jen zájmové části mapy)

 na konci sezení si vždy vyhradit čas na shrnutí hlavních bodů proběhlé edukace, zhod

nocení vstupních očekávání, zpětná vazba od účastníků

Příznivý efekt skupinové edukace proká

zala řada odborných studií, a to jak na

zlepšení dlouhodobé kompenzace dia

betu a na nákladovou efektivitu, tak na

zvýšení kvality života diabetiků. Tento

efekt se projevuje často tehdy, pokud

pacienti absolvují sérii edukací s KM

a mezi jednotlivými lekcemi mají zadány

„domácí úkoly na příště“, zaměřené

např. na životní styl či samostatnou kon

trolu diabetu. K výslednému shrnutí

proběhlé lekce i ke stanovení konkrét

ních cílů je možné vybavit pacienta např.

kartou Mé cíle, která je součástí

každé KM. Na obr. 3 uvádíme příklad

karty Mé cíle, dodávaný ke KM zamě

řené na léčbu inzulínem.

Obr. 3: Příklad karty Mé cíle

Karta „Mé cíle“

Konverzační mapa „Zahájení léčby inzulinem“

Jaké dva až tři nejdůležitější

poznatky jste se během této lekce

naučili?

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Co chcete udělat jinak, a lépe

zvládali svůj diabetes, jaký je váš cíl?

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Jak tyto změny provedete? Jaké

kroky podniknete?

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Kdy s těmito změnami začnete, do

kdy chcete dosáhnout svého cíle?

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Kdo vám s těmito změnami

pomůže?

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Klíčové body

Mnozí pacienti s diabetem potřebují

léčbu inzulinem

Cílem léčby inzulinem je dosažení

lepší glykemické kontroly

Zlepšení glykemické kontroly vám

umožní cítit se lépe a oddálit nebo

předejít komplikacím

Jak rozpoznat a léčit vaši hypoglyké

mii

Pamatujte, že úprava vašeho léčeb

ného plánu bude časem nevyhnu

telná

Znám své hodnoty a cíle

Dnešní datum . . . . . . . . . .

Glykémie před jídlem

(lačná) . . . . . . . . . .

Glykémie 2 hodiny

po jídle (postprandiální) . . . . . . . . . .

HbA

1c

. . . . . . . . . .

Celkový cholesterol . . . . . . . . . .

LDL . . . . . . . . . .

HDL . . . . . . . . . .

Triglyceridy . . . . . . . . . .

Obvod pasu . . . . . . . . . .

Krevní tlak . . . . . . . . . .


Přínos edukace s KM pro pacienta:

 aktivní zapojení v průběhu diskuze s možností hovořit o vlastních zkušenostech, pro

žitcích, nejasnostech  sdílení znalostí, zkušeností, ale i pocitů a emocí ve skupině – tím se sami od sebe učí

a zvyšuje se zapamatovatelnost („vidím, že podobný problém řeší i jiní diabetici“)

Přínos edukace s KM pro zdravotníka – moderátora:

 postupné sebezdokonalování v sókratovské metodice moderování skupiny  lepší znalost „problémových“ oblastí edukace, vyplývajících z debaty účastníků, a tím

i efektivnější zaměření edukace  sdílení zkušeností a emocí z edukace s účastníky, čímž se moderátor také specifickým

způsobem učí

Obr. 4: Konverzační mapa

TM

: Život s diabetem

J. Jirkovská

51




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist