načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Skrytí šampióni 21. století -- Úspěšné strategie málo známých firem, které mají vedoucí postavení na světových trzích - Hermann Simon

Skrytí šampióni 21. století -- Úspěšné strategie málo známých firem, které mají vedoucí postavení na světových trzích
-15%
sleva

Kniha: Skrytí šampióni 21. století -- Úspěšné strategie málo známých firem, které mají vedoucí postavení na světových trzích
Autor:

Co mají společného například výrobce akvaristických potřeb Tetra, dodavatel senzorů Electro-Nite nebo firma Nissha vyrábějící dotykové panely? Jde o typické „skryté šampióny“, ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  559 Kč 475
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
15,8
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Management Press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2015-05-01
Počet stran: 384
Rozměr: 165 x 235 mm
Úprava: 383 stran : ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Hidden champions des 21. Jahrhunderts Hidden champions of the twenty-first century
Spolupracovali: z anglického originálu ... přeložila Hana Škapová
Vazba: brožovaná lepená
ISBN: 9788072612253
EAN: 9788072612253
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Osvědčené strategie malých a středních firem, které mají vedoucí postavení na světových trzích.

Popis nakladatele

Co mají společného například výrobce akvaristických potřeb Tetra, dodavatel senzorů Electro-Nite nebo firma Nissha vyrábějící dotykové panely? Jde o typické „skryté šampióny“, celkem neznámé firmy střední velikosti, které si tiše a nepozorovaně udržují přední postavení na světovém trhu ve svém poměrně úzce specializovaném oboru.      Hermann Simon, uznávaný poradce v oboru manažerských strategií, marketingového řízení a tvorby cen, se zkoumání podniků kategorie „skrytých šampiónů“ věnuje více než dvacet let a jeho nejnovější kniha Skrytí šampióni 21. století,  kterou s podtitulem Úspěšné strategie málo známých firem, které mají vedoucí postavení na světových trzích, ve své ediční řadě Knihovna světového managementu připravilo nakladatelství Management Press (brož., B5, 384 str., doporučená cena 559 Kč; z angl. orig. ji přeložila H. Škapová), v tomto duchu navazuje na jeho někdejší bestseller Hidden Champions.       Na základě důkladného studia více než tisícovky takových „skrytých šampiónů“ z celého světa autor ve své nové knize určuje společné rysy, přístupy, procesy a další faktory, které leží v základech jejich úspěchu i v globalizovaném ekonomickém prostředí dneška, kdy v mnoha případech si tyto firmy udržují – navzdory intenzivní konkurenci, finančním tlakům a měnící se dynamice trhů – vedoucí postavení na svých trzích již po celé generace.      Důvody prosperity těchto malých a středních podniků a faktory, jimiž se odlišují zejména od velkých korporací, autor nachází v jejich přístupu k vlastním provozním činnostem, k oblasti služeb zákazníkům a marketingu, k inovačním procesům, řízení lidských zdrojů, volbě organizačních struktur, vedení, tvorbě a implementaci strategie.      Autor čtenářům knihy umožňuje nahlédnout do „zákulisí“ mnoha těchto často i „tajnůstkářských“ firem, které odmítají poslední novinky či módní výstřelky manažerské teorie a ke svým úspěchům se dopracovávají proto, že spoléhají na zdravý rozum a osvědčené strategie: soustřeďují se na své klíčové způsobilosti, zákazníkům poskytují reálnou hodnotu, udržují s nimi dlouhodobé vztahy, nepřetržitě inovují, zaměstnance odměňují podle jejich výkonnosti, decentralizují své podnikatelské činnosti a dosahují neobyčejné internacionalizace a širokého zastoupení na světových trzích.      Podniky skrytých šampiónů nás učí, že dobrý výkon managementu znamená především dělat mnoho malých věcí lépe než konkurenti – bez velkého halasu, rozhodně, s plným nasazením a s neutuchající energií. V dnešních časech ekonomických turbulencí tak jejich praxe představuje účinnou protilátku proti krátkozrakým a nevhodným praktikám, které přivedly ke krachu četné podnikové giganty, zejména v letech ekonomické krize 2008–2010.      Podniky skrytých šampiónů nabízejí cenná ponaučení nejen pro podnikatele a podnikové manažery, investory, zaměstnance podniků, představitele odborů a regulačních orgánů z vyspělých i rozvíjejících se zemí, nýbrž mohou posloužit i jako nové vzorové příklady dosahování udržitelného růstu v globalizovaném prostředí světové ekonomiky budoucnosti. Hermann Simon Hermann Simon je prezidentem společnosti Simon-Kucher & Partners, která má zastoupení v Evropě, v Asii a ve Spojených státech. H. Simon je odborníkem na strategii, marketing a tvorbu cen; přednáší a radí podnikovým organizacím po celém světě. V minulosti působil jako profesor či hostující profesor podnikové ekonomiky a marketingu na  řadě světových univerzit. Bývá označován za jednoho z nejvlivnějších evropských myslitelů v oboru managementu, vydal přes 30 knih, včetně mezinárodních bestsellerů Hidden Champions (1996), Power Pricing (1997), Manage for Profit, Not for Market Share (2006) a Beat the Crisis: 33 Quick Solutions for Your Company (2009; česky kniha vyšla v nakladatelství Management Press pod názvem Jak na krizi: 33 okamžitých opatření pro vaši firmu).  Úplnou nabídku titulů vydaných v řadě Knihovna světového managementu přibližuje tento výpis.      Další knihy vydané nakladatelstvím Management Press v tematické oblasti podnikového managementu najdete zde.   (úspěšné strategie málo známých firem, které mají vedoucí postavení na světových trzích)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Hermann Simon - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

HERMANN SIMON

SKRYTÍ SAMPIÓNI

21. STOLETÍ

ÚSPESNÉ STRATEGIE MÁLO ZNÁMYCH FIREM,

KTERÉ MAJÍ VEDOUCÍ POSTAVENÍ

NA SVETOVYCH TRZÍCH

MANAGEMENT PRESS, PRAHA 2010

wwww.mgmtpress.cz


Hermann Simon

Hidden Champions of the Twenty-First Century

Success Strategies of Unknown World Market Leaders

Original published in German by Campus Verlag under the title

Hidden Champions des 21. Jahrhunderts. Die Erfolgsstrategien unbekannter

Weltmarktführer (2007)

Copyright © Hermann Simon, 2007, 2009

Translation © Hana Škapová, 2010

Cover design © Petr Foltera, 2010

All rights reserved

ISBN 978-80-7261-225-3

wwww.mgmtpress.cz


5

Poděkování 11

Úvod 13

Jak jsem objevil skryté šampióny 13

Kapitola 1: Tajuplný charakter skrytých šampiónů 17

O kom je řeč? Přehled vybraných skrytých šampiónů z celého světa 18

Poodhalení tajemství 26

Jaká kritéria splňují skrytí šampióni? 27

Odkud pocházejí skrytí šampióni? 28

Zdroje znalostí a údajů 31

Strukturované údaje týkající se skrytých šampiónů 32

Jak úspěšní jsou skrytí šampióni? 34

Čemu se lze od skrytých šampiónů naučit 37

Cíle této knihy 38

Shrnutí 39

Kapitola 2: Růst a vedoucí postavení na trhu 41

Vnitřní oheň 41

Růst, růst, růst 42

Vývoj od skrytých šampiónů k velkým šampiónům 43

Explozivní střed 47

Rostoucí trpaslíci 51

Růst není zázračný lék pro všechny 52

Růst počtu zaměstnanců versus růst tržeb 53

Co je motorem růstu? 53

Vedoucí postavení na trhu 55

Co znamená vedoucí postavení na trhu? 60

ObsahObsah

wwww.mgmtpress.cz


6

SKRYTÍ ŠAMPIÓNI 21. STOLETÍ

Tržní podíly 62

Tržní podíl a ziskovost 63

Dlouhodobé cíle 65

Shrnutí 66

Kapitola 3: Trh a specializace 69

Vymezení trhu a tržní podíly 69

Úzce vymezené trhy 71

Jak skrytí šampióni vymezují své trhy 72

Úzká specializace 74

Šířka nebo hloubka 76

Tvůrci mikrosegmentů a vládci příslušných trhů 79

V dobrém i zlém 84

Mírná diverzifi kace 86

Shrnutí 95

Kapitola 4: Globalizace 98

Globalizace: druhý pilíř strategie 99

Globální působnost: současný stav a jak postupovat 101

Globalizace značek 105

Globalizace jako motor růstu 107

Přesuny mezi světovými regiony 110

Strategický význam trhů jednotlivých zemí 111

Trhy budoucnosti 113

Čína 114

Indie 118

Východní Evropa a Rusko 121

Japonsko 122

Latinská Amerika 123

Jak se buduje globální podnik 124

Mentální a kulturní aspekty globalizace 126

Geostrategická poloha 129

Shrnutí 132

Kapitola 5: Zákazníci, výrobky, služby 136

Úzké vztahy se zákazníky 136

Požadavky zákazníků 140

Závislost na zákazníkovi a otázka rizika 141

Jak být blízko zákazníkům 145

Spektrum výrobků a služeb 151

Shrnutí 161

wwww.mgmtpress.cz


7

Obsah

Kapitola 6: Inovace 164

Co znamená inovace? 164

Vysoká míra inovačnosti 168

Co podněcuje inovace 177

Počátky inovací 180

Manažerské a organizační aspekty inovací 183

Shrnutí 190

Kapitola 7: Konkurence 193

Struktura a chování konkurence 193

Skrytí šampióni ve světle Porterova modelu „pěti sil“ 197

Konkurenční výhody 199

Udržitelnost konkurenčních výhod 204

Prokazování konkurenční převahy 206

Konkurenční strategie a náklady 208

Sparingpartneři pro udržení konkurenceschopnosti 214

Nadměrná orientace na konkurenci 217

Shrnutí 218

Kapitola 8: Finance, organizační uspořádání

Kapitola 8: a podnikatelské prostředí 222

Financování 223

Organizační uspořádání 226

Uspořádání hodnotového řetězce 235

Podnikatelské prostředí 246

Podnikatelské klastry 248

Shrnutí 249

Kapitola 9: Zaměstnanci 253

Vytváření pracovních míst 253

Podniková kultura 256

Kvalifi kace a vzdělávání 269

Tvůrčí iniciativa zaměstnanců 272

Přijímání nových zaměstnanců 273

Shrnutí 276

Kapitola 10: Vůdčí osobnosti 279

Vlastnické a manažerské struktury 280

Jak zásadní roli hraje vedení? 283

wwww.mgmtpress.cz


8

SKRYTÍ ŠAMPIÓNI 21. STOLETÍ

Kontinuita vedení 284

Mládí vpřed 286

Ženy ve významných funkcích 288

Internacionalizace managementu 291

Osobnosti 293

Styly vedení 297

Zajištění nástupnictví ve vedení podniku 299

Shrnutí 302

Kapitola 11: Skrytí šampióni: audit a vytváření strategie 306

Co je strategie? 307

Strategie skrytých šampiónů: pro koho jsou? 307

Skrytí šampióni – audity 308

Vytváření strategie 316

Strategie přihlížející k poskytované hodnotě a k ceně 325

Organizování a implementace 332

Skrytí šampióni a služby poradců 334

Shrnutí 335

Kapitola 12: Čemu nás učí skrytí šampióni 339

Vedení a cíle 339

Vysoce výkonní zaměstnanci 340

Hloubka 340

Decentralizace 341

Specializace 341

Globalizace 342

Inovace 343

Blízkost k zákazníkům 343

Tři kruhy a osm ponaučení 343

Ponaučení pro tvůrce strategií 345

Ponaučení plynoucí z řízení polarit 347

Ponaučení pro malé podniky 348

Ponaučení pro středně velké podniky 349

Ponaučení pro velké korporace 350

Ponaučení pro investory 356

Ponaučení pro tvůrce vládních politik, regiony a jednotlivé země 359

Shrnutí ponaučení 364

wwww.mgmtpress.cz


9

Obsah

O autorovi 367

Věcný rejstřík 368

Jmenný rejstřík 371

Jmenný rejstřík – podniky (značky) a instituce 375

wwww.mgmtpress.cz


13

Jak jsem objevil skryté šampióny

M

yšlenka prozkoumat strategie neznámých fi rem s vedoucím postavením na

světových trzích vznikla v roce 1986. Tehdy jsem se setkal s profesorem Theodorem Levittem, uznávaným marketingovým odborníkem, který učil naHarvard Business School. O tři roky dříve, v roce 1983, profesor Levitt zpopularizoval pojem „globalizace“ v převratném článku pro časopis Harvard Business Review.

1

Během našeho setkání jsme zahájili debatu o otázce úspěšnosti v oblasti

vývozu. Proč mají některé země v této oblasti dominantní postavení? Proč sejiným zemím vyvážet nedaří? O dva roky později, když jsem na Harvard Business

School působil jako hostující profesor, se stejné téma vynořilo znovu. O nějakých

dvacet let později jsme mohli pokračovat v debatě víceméně v nezměněné podobě.

Ted Levitt zemřel v roce 2006. Tuto knihu věnuji právě jemu.

Stejně jako tomu bylo v minulosti, silná exportní výkonnost zemí jakoNěmecko, Švýcarsko nebo Švédsko není výsledkem úsilí velkých fi rem. Velké,globálně působící podniky s rozsáhlými vývozními aktivitami existují ve všech vysoce

rozvinutých průmyslových zemích. V rámci diskusí s profesorem Levittem jsme

se zamýšleli nad tím, zda je možné trvalé úspěchy německy mluvících askandinávských zemí v oblasti vývozu připisovat malým a středním podnikům. Země

jako Spojené státy, Francie nebo Japonsko, které zdaleka nemají takový počet

podniků menší velikosti, popřípadě jejichž menší podniky nejsou tolik zapojeny

do mezinárodního obchodu, nedosahují tak dobrých exportních výsledků.Postupně jsem přišel na to, že bezpočet středně velkých podniků zastává ve svém oboru

vedoucí postavení na světovém trhu. Na opodstatněnosti tvrzení, že tito tržní vůdci

představují vedoucí sílu globalizace, se nic nezměnilo ani v poslednímdesetiletí. Pokud k nějaké změně došlo, pak jedině v tom smyslu, že tyto podniky hrají

v globalizačním procesu ještě zásadnější úlohu.

Úvod

wwww.mgmtpress.cz


14

SKRYTÍ ŠAMPIÓNI 21. STOLETÍ

Toto téma jsem představil a předložil k diskusi na všech pěti kontinentech. V rámci toho jsem zjistil, že skryté tržní vůdce najdeme úplně všude. Objevil jsem je v Americe, Brazílii, Japonsku, Jižní Africe, Koreji, na Novém Zélandu a v řadě dalších zemí. Ukázalo se, že pokud jde o kulturu, strategii a vedení, mají tyto podniky nápadně podobné rysy. Nicméně stále platí, že většinu takových fi remnajdeme v německy mluvících a skandinávských zemích. Odhaduji, že 80 % všech středně velkých podniků s vedoucím postavením na světovém trhu pochází právě z těchto regionů. Na konci osmdesátých let jsem tyto neobyčejné podniky začal označovat jako „skryté šampióny“. V roce 1992 vzbudil značnou pozornost můj článek pro Harvard Business Review.

2

Slovní hříčka využívající spojení zdánlivě protichůdných výrazů „skrytý“ a „šampión“ přidávala myšlence na tajuplnosti.

Pojem „skrytí šampióni“ se vžil a začal se běžně používat po celém světě. Ke dni

27. 8. 2008 přineslo vyhledávání pojmu na google.com 70 200 výsledků. První

kniha na toto téma vyšla v sedmnácti zemích světa.

3

„Skrytí šampióni“ se dostali

i na obálku časopisu Business Week jako upoutávka na hlavní téma příslušného

čísla (viz obrázek Ú.1).

Způsob nahlížení na koncepci skrytých šampiónů se postupem času měnil. Někteří lidé zpočátku považovali strategie a metody vedení těchto podniků za podivné, exotické či zastaralé. Jiní vnímali skryté šampióny jako extrémně specializované a fanaticky odhodlané maloměstské podničky působící v úzkémmikrosegmentu, s mizivou šancí na dlouhodobé přežití ve věku velkých korporací,

Obr. Ú.1 Mezinárodní ohlas skrytých šampiónů

wwww.mgmtpress.cz


15

ÚVOD I Jak jsem objevil skryté šampióny

diverzifi kace a globalizace. Další se domnívali, že takové středně velké fi rmy jsou

odsouzeny k tomu, aby nerostly, zastarávaly po stránce technologií a nakonecdolatily na nedostatečnou diverzifi kaci rizika – důsledek svého úzkého zaměření.

Navíc byly manažerské metody těchto podniků často považovány za archaické,

patriarchální, autoritářské a stále vzdálenější potřebám moderní pracovní síly.Taková hodnocení jsou nepochybně v některých případech pravdivá. Nicméně svět

a cesty skrytých šampiónů 21. století se vyvíjejí zcela v protikladu k očekáváním

těchto skeptiků. Tato kniha odhaluje pozoruhodné úspěchy skrytých šampiónů na

počátku 21. století.

Dnes jsem silněji než kdy dříve přesvědčen, že dlouhodobě skvělé strategie a manažerské metody mnohem pravděpodobněji najdeme u skrytých šampiónů než u velkých korporací. Přesto se výzkum v oboru managementu, výuka imanažerská literatura nadále zaměřují na velké a dobře známé společnosti. Vpadesátých letech byla hvězdou fi rma General Motors, v sedmdesátých letech na sebe pozornost strhla fi rma IBM. Obě byly považovány za modelové příklady skvělého řízení podniku. Dnes jsou hvězdami společnosti jako Microsoft a Nokia nebointernetové fi rmy jako eBay a Google. Nepochybně jde o velmi úspěšné podniky. Ale sláva fi rem General Motors a IBM postupně vybledla, a stejně tak mohou Microsoft a další hvězdy dnešní doby výrazně ztratit na lesku, až se na ně bude zpětně pohlížet někdy v roce 2035. A navíc, co se vlastně může pozorovatel ze světa běžného podnikání naučit od hvězdných podniků typu Nokia nebo Google, které jsou ve svých oborech podobně jedinečné jako Albert Einstein nebo Tiger Woods? Mnohem vhodnější modely a poučné příklady nabízejí v zásadě „obyčejné“ podniky typu skrytých šampiónů, které se vypracovaly na přední místa v rámci svých trhů pomocí specifi ckých strategií. Malé a střední fi rmy z celého světa se mohou naučit mnohem více od těchto málo známých podniků s vedoucím postavením na trhu než od dobře známých velkých korporací.

Rád bych čtenáře upozornil na jednu skutečnost: velké množství údajů a informací uváděných v této knize vychází převážně z podkladů dodaných fi rmami samými. Nebylo možné ověřovat údaje a odhady stovek podniků působících na mnohdy vysoce rozdrobených trzích, a nemohu tedy garantovat správnostveškerých uváděných fi remních údajů a informací.

wwww.mgmtpress.cz


16

SKRYTÍ ŠAMPIÓNI 21. STOLETÍ

Poznámky

1

Viz Theodore Levitt: „The Globalization of Markets.“ Harvard Business Review, 1983, květen/

/červen, s. 92–102. Pojem „globalizace“ se poprvé objevil v roce 1944; v roce 1981 se začal běžně

používat. V kontextu podnikání se používání pojmu rozšířilo až po zveřejnění Levittova článku. 2

Viz Hermann Simon: „Lessons from Germany’s Midsize Giants.“ Harvard Business Review,

1992, březen/duben, s. 115–123. 3

Hermann Simon: Hidden Champions: Lessons from 500 of the World’s Best Unknown Companies.

Boston, Harvard Business School Press 1996.

wwww.mgmtpress.cz


17

V

elké korporace jsou předmětem neustálého zájmu a zkoumání akademických

pracovníků, analytiků, akcionářů a novinářů. Oproti tomu skrytí šampiónizůstávají víceméně neprobádaným zdrojem znalostí. Tisíce těchto vysoce úspěšných

podniků, roztroušených po celém světě, jsou obestřeny závojem nenápadnosti,neviditelnosti a v některých případech také záměrného utajování. Platí to provýrobky, které tyto podniky vyrábějí, pro jejich metody zdolávání konkurence a rovněž

pro jejich interní systémy řízení, o nichž je ještě náročnější cokoli zjistit. Dokonce

i jména těchto podniků jsou známa pouhé hrstce odborníků, poradců, novinářů

a výzkumných pracovníků.

Toto tajnůstkářství ostře kontrastuje s dominantním postavením, jemuž se skrytí

šampióni těší na svých trzích. Řada z nich má více než 50% podíl na globálním

trhu a v některých případech dosahují jejich podíly na příslušných trzích 70–90 %.

V průměru bývají tyto podniky dvakrát větší než jejich nejsilnější konkurenti.Existuje jen velmi málo nadnárodních korporací, jimž se daří dosahovat srovnatelných

tržních výsledků. Pokud jde o globalizační proces, skrytí šampióni v tomto směru

rozhodně nezaostávají, spíše jsou jeho předvojem. Během posledního desetiletí tyto

podniky rostly a výrazně posílily svou konkurenceschopnost. Jedním z působivých

znaků těchto malých a středních podniků je jejich vytrvalé, dlouhodobé úsilí odosahování skvělých výsledků v globálním měřítku.

Jen málo lidí, kteří se zabývají výzkumy v oboru managementu, zkoumátakto dlouhodobě úspěšné strategie, aniž by byli ovlivněni nejnovějšími módními

trendy. Možná největší pozornost si zaslouží Američan Jim Collins, který – a to

je výmluvné – je spíše nezávislým vědeckým pracovníkem, než že by byl svázán

s některou z předních univerzit. V knize Good to Great (Jak z dobré fi rmy udělat

skvělou) popisuje své závěry, které v mnoha případech odpovídají mým vlastním

zjištěním.

1

Jeden příklad z Collinsovy knihy: čím méně jsou vedoucí představitelé

známí na veřejnosti, tím úspěšnější jsou jejich podniky z dlouhodobého hlediska.

Existuje snad lepší důvod k tomu, aby se skrytí šampióni nadále skrývali?

Kapitola 1

Tajuplný charakter skrytýchTajuplný charakter skrytých

šampiónůšampiónů

wwww.mgmtpress.cz


26

SKRYTÍ ŠAMPIÓNI 21. STOLETÍ

Jamba za „naši nejzajímavější akvizici v prostoru mobilních komunikací“.

4

Jeho

úvaha vycházela ze skutečnosti, že na světě je v současnosti miliarda televizních

přijímačů a miliarda zařízení připojených k internetu – ale téměř tři miliardymobilních telefonů.

Netjets

Společnost Netjets je průkopníkem myšlenky podílového vlastnictví soukromých

letadel. Má k dispozici větší počet letadel než všechny ostatní letecké společnosti

nabízející podílové vlastnictví letounů dohromady a jejích 700 strojů každoročně

absolvuje 370 tisíc letů.

EOS

EOS paří k předním dodavatelům technologie laserového sintrování. Tento proces

umožňuje vytvářet z počítačových údajů trojrozměrné fyzické objekty.

Znali jste některou z uvedených fi rem? Možná ani jednu. Přitom každá z nich ve svém oboru vévodí světovému trhu. V podobném výčtu skrytých šampiónů bychom mohli pokračovat téměř donekonečna. Skrytí šampióni působí v každém segmentu průmyslového zboží, spotřebního zboží i služeb. Poodhalení tajemství Proč tyto mimořádné fi rmy, jimž patří přední příčky na světových trzích, zůstávají téměř neznámé? Důvodů je celá řada, ale nejzjevnějším z nich je skutečnost, že podstatná část výrobků nabízených skrytými šampióny nepřitahuje pozornost spotřebitelů. Mnoho uvedených fi rem působí v „okrajových částech“ hodnotového řetězce – dodávají zařízení, komponenty nebo procesy, které v konečném výrobku nebo službě nejsou rozeznatelné. V důsledku toho ztrácejí jejich výrobky vlastní identitu či autonomii. Kolik hotelových hostů zajímá, který software zajišťujerezervace pokojů? Jde o Fidelio. Když si spotřebitel kupuje láhev sodovky, zamyslí se nad tím, jak se tekutina dostala do láhve, popřípadě jakým způsobem se lepíetikety? Kdo kromě odborníků ví, že vnitřní povrch válců spalovacího motoru nemá být dokonale hladký, ale poněkud hrubší, aby se tak umožnilo lepší mazání? A že nejlepší honovací stroje na toto jemné opracování povrchu vyrábí fi rma Gehring? A co třeba parfémy? Zamyslí se někdo nad otázkou, kdo dodává používané esence a vůně? Zajímá někoho, že jde o další skryté šampióny, například fi rmy Givaudan, Firmenich, IFF nebo Symrise?

Dalším důvodem, proč skrytí šampióni zůstávají v utajení, je jejich snaha nebudit pozornost. Podle slov generálního ředitele předního světového výrobce

wwww.mgmtpress.cz


27

KAPITOLA 1 I Tajuplný charakter skrytých šampiónů

jehel pro textilní výrobu „každá nechtěná zmínka o našem podniku podkopává naše úsilí o to zůstat neznámí“. Jeho podnik přitom není žádným trpaslíkem – zaměstnává přes sedm tisíc lidí. Ředitel podniku, který vévodí světovému

trhu elektronických konektorů, mi řekl: „Vítám výsledky vašeho zkoumání, na

druhé straně se bráním tomu, aby se náš podnik objevoval ve vašich publikacích.“ Daný podnik zaměstnává téměř deset tisíc pracovníků. A generální ředitel

fi rmy vyrábějící senzory a zaměstnávající více než 4300 lidí prohlásil: „Určitě vám nemusím říkat, že skrytí šampióni jsou úspěšní proto, že jsou velmi

diskrétní, když jde o jejich úspěšné strategie.“ Uvedená vyjádření jsou typická

pro ředitele a majitele podniků, kteří si přejí držet se stranou zájmu veřejnosti.

Řada z nich se cíleně vyhýbá kontaktům s novináři, výzkumnými pracovníky

a podobnými typy zájemců o jejich činnost. Generální ředitel největšího světového výrobce jisté klíčové součástky do tlumičů otřesů mi řekl: „Nestojíme

o to, aby naši konkurenti nebo naši zákazníci věděli, jak velký podíl na trhu

ve skutečnosti máme.“ V diskusi na podobné téma poznamenal ředitel jednoho

podniku působícího v oblasti služeb: „Po dlouhá léta si uchováváme anonymitu

a tento stav nám naprosto vyhovuje. Našeho specifi ckého segmentu si nikdonevšímá.“

Nepříliš iniciativní postoj vůči publicitě, médiím a výzkumným pracovníkům nabízí výhody, jež by se neměly podceňovat: fi rmám to pomáhá plně se soustředit na vlastní práci. Jim Collins názorně rozlišuje mezi „chovnými koňmi“ a„tažnými koňmi“. Tažní koně nevěnují moc času ani pozornosti péči o svůj image na veřejnosti, a šetří tak čas a energii, které soustředí na svůj skutečný účel: zajištění chodu podniku.

Tato rezervovanost samozřejmě neznamená, že by skrytí šampióni nebyli dobře známí mezi svými přímými zákazníky. Opak je pravdou. Většina skrytýchšampiónů má na svých specifi ckých trzích nesmírně silné postavení. Jejich značky jsou dobře známé, těší se vynikající pověsti a konkurenční podniky je často vnímají jako měřítka kvality a výkonnosti.

V posledních letech jsem zaznamenal, že skrytí šampióni začínají častějivystuovat ze svého ústraní. Vede k tomu několik důvodů. Jedním z nich je skutečnost, že rychlý růst a mezinárodní úspěchy automaticky přitahují pozornost. Běhemposledních deseti let se šestinásobně zvýšil počet skrytých šampiónů kotovaných na burzách nebo vzbuzujících zájem investorů soukromého kapitálu. Skrytí šampióni také ve větší míře začínají využívat služeb externích poradců. Jaká kritéria splňují skrytí šampióni? Pro zařazení mezi skryté šampióny musí podnik splňovat kritéria uvedená vobrázku 1.1.

wwww.mgmtpress.cz


28

SKRYTÍ ŠAMPIÓNI 21. STOLETÍ

Obr. 1.1 Kritéria pro zařazení podniku mezi skryté šampióny

Jaká kritéria splňuje skrytý šampión?



První, druhá nebo třetí příčka na světovém trhu nebo první příčka na příslušnémkontinentu. Tržní postavení je obecně dáno velikostí tržního podílu. Pokud podnik nezná

svůj přesný tržní podíl, používáme relativní tržní podíl (tržní podíl, počet jednotek

nebo tržby daného podniku děleno tržním podílem, počtem jednotek nebo tržbami

největšího konkurenta). Vzhledem k tomu, že není možné sledovat všechny trhy,spoléháme na údaje o tržních podílech dodané jednotlivými podniky.



Tržby pod hranicí 4 miliard dolarů ročně.



Podnik je veřejnosti málo znám. Tento aspekt nelze přesně kvantifi kovat, ale přes

90 % podniků zahrnutých mezi skryté šampióny splňuje daný požadavek zkvalitativního hlediska.

Přestože některé podniky z této skupiny jsou poměrně velké, obvykle se snaží

udržet si silné stránky typické pro fi rmy střední velikosti. Podniky s ročnímitržbami převyšujícími 1 mld. dolarů jsou obvykle považovány za velké korporace.

Velikost je ovšem relativní pojem. Největší světová společnost, kterou je Wal-Mart Stores, vykázala v roce 2007 tržby ve výši 379 mld. dolarů. O deset let

dříve patřila první příčka společnosti Mitsubishi, jejíž tržby dosahovaly 184 mld.

dolarů. Dokonce i nejmenší z podniků zařazených do seznamu Fortune Global

500 vykázal v roce 2007 tržby ve výši téměř 17 mld. dolarů.

5

Průměrný podnik

zařazený do seznamu Fortune Global 500 má 67 812 zaměstnanců, takže je 33krát

větší než průměrný skrytý šampión s 2037 zaměstnanci. Největší skrytí šampióni

jsou stále výrazně menší než 500 předních mezinárodních společností, a můžeme

je proto řadit do kategorie podniků střední velikosti.

Odkud pocházejí skrytí šampióni?

Jak ukázal přehled vybraných skrytých šampiónů na začátku této kapitoly, tyto

podniky mohou pocházet z celého světa. Na skryté šampióny jsem narážel v rámci

poradenských projektů, konferencí a cest v desítkách různých zemí. Podnikypatřící do této kategorie se najdou téměř všude. Několikrát se mi po skončenípřednášky stalo, že ke mně přistoupil někdo z posluchačů s poznámkou: „Právě jste tady

popsal náš podnik. Jak to, že jej tak dobře znáte?“ Ve většině případů jsem o dané

fi rmě slyšel poprvé v životě. Tyto zkušenosti vedly k závěru, že strategie, metody

vedení a fi remní kultury skrytých šampiónů jsou všude na světě podobné.

Než se podrobněji zaměříme na místa a země, odkud pocházejí skrytíšampióni, bude dobré podívat se na vývozní úspěšnost různých zemí. V rámci přednášek

po celém světě už dlouhá léta pokládám svým posluchačům následující otázku:

wwww.mgmtpress.cz


38

SKRYTÍ ŠAMPIÓNI 21. STOLETÍ

blízkost k zákazníkům. Toto nové naladění často vydláždilo cestu radikálnímrestrukturalizacím velkých korporací. Nově utvořené obchodní jednotky mají často

rysy podobné skrytým šampiónům. Přesto u řady podniků nadále vidím značný

prostor pro zlepšování. Podniky všech velikostí, které nejsou příliš úspěšné,mohou těžit ze zkušeností skrytých šampiónů. Měly by porovnat své vlastní strategie

se strategiemi skrytých šampiónů a zjistit, v čem se liší. Z takových auditů mohou

vzejít konkrétní opatření. V kapitole 11 představíme možnosti, jak mohou podniky všech velikostí posoudit své strategické postavení s využitím strategických

přístupů skrytých šampiónů. Takové srovnávací postupy neslouží jen k otevření

nových perspektiv, pomáhají také při realizaci opatření, protože vycházejí zpříkladů a zkušeností skutečných podniků.

V neposlední řadě jsem přesvědčen, že mladí lidé mohou od skrytýchšampiónů získat cenné poznatky, kterých mohou využít při budování kariéry. Většina vysokoškolských absolventů dává přednost zaměstnání u velkých společností. To částečně vychází z jejich omezených znalostí o reálném světě podniků, což je kombinováno s převládajícím vlivem známých značek a také s názory vrstevníků. Ovšem takový pohled a z něj vyplývající preferování určitých zaměstnavatelůzdaleka nedoceňují realitu. Skrytí šampióni jsou velmi atraktivními zaměstnavateli. Vzhledem k jejich zaměření a omezené velikosti mohou noví zaměstnanci rychleji porozumět struktuře podniku a být pověřeni skutečnou odpovědností. Konečně vzhledem k mezinárodní působnosti skrytých šampiónů nabízejí tyto podnikyvelmi zajímavé možnosti rozvíjení kariéry v zahraničí. Cíle této knihy Po více než deseti letech nastal čas k napsání radikálně nové knihy o skrytých šampiónech. Změnila se spousta věcí. Pád železné opony, ekonomický vzestup Asie, liberalizace světového obchodu a snižující se náklady na dopravu akomunikaci otevřely podnikatelům zcela nový svět.

O čem je tato kniha? Snažíme se lépe porozumět důvodům, proč jsou skrytí šampióni tak úspěšní – jak v minulosti, tak v 21. století. Chceme se od nich učit. Co se v tomto stále více propojeném světě změnilo? Které strategie a manažerské metody vedou k dlouhodobým úspěchům? V této knize se budeme snažitzodpovědět mimo jiné tyto otázky: 

Jaký postoj mají skrytí šampióni k cílům a vizím? Jak jsou tyto vize předávány

a implementovány? 

Jak defi nují své trhy? Jakou roli hrají jejich specializace? Jak se skrytíšampióni vyrovnávají s otázkou diverzifi kace tváří v tvář nasycenému trhu a svému

vysokému tržnímu podílu?

wwww.mgmtpress.cz


39

KAPITOLA 1 I Tajuplný charakter skrytých šampiónů



Co pro skryté šampióny znamená globalizace? Jak malé a střední fi rmy reagují

na ohromné nároky, které představuje mentální internacionalizace a potřeba

působit na světových trzích? Jak vnímají „trhy budoucnosti“, např. Čínu, Indii

nebo Rusko, a jak k nim přistupují? 

Jaké jsou postoje a strategie skrytých šampiónů s ohledem na koncepciblízkosti k zákazníkům, marketing, konkurenční výhody, outsourcing a strategické

aliance? 

Co je hnací silou inovací? Jak vznikají noví skrytí šampióni?



Jak skrytí šampióni fi nancují svůj růst? Co se mění a co se bude měnit inadále? 

Jaké organizační struktury a procesy si vybírají? Jak se vyrovnávají s otázkou

centralizace vs. decentralizace? 

Jaký význam mají místní podnikatelské prostředí, průmyslové klastry, centra

inovací a vzdělávací instituce? 

Čím se vyznačuje jejich fi remní kultura? Jak tyto podniky dosahují tak vysoké

míry motivovanosti zaměstnanců a jejich identifi kace s podnikem? Jakzaměstnance přijímají, školí a udržují si je? 

Jaké manažerské styly u nich převládají? Čím se vyznačují vůdčí osobnosti?

Jak jsou vybírány? 

Jak může být získaných poznatků využito k posouzení postavení vlastního

podniku a k doladění jeho strategie?

Máme před sebou náročný program, který přinese překvapivé poznatky a nové perspektivy. Shrnutí Celá řada mimořádně úspěšných podniků zůstává zahalena rouškou tajuplnosti anenápadnosti: jde o skryté šampióny 21. století. V době rychle postupujícíglobalizace se derou kupředu, s ohromnou vitalitou a velkými ambicemi. Přesto zůstávají stranou pozornosti tisku, odborníků na management i veřejnosti. Přitom právě tyto podniky uplatňují strategie a manažerské metody nezbytné pro úspěch v 21. století. Tradiční hodnoty a zdravý rozum u nich převládají nad posledními trendy amódními výstřelky v oblasti řízení i nad učením novodobých autorit v této oblasti.

Skrytí šampióni 21. století celosvětově dominují svým trhům, rychle se rozrůstají, vykazují pozoruhodnou schopnost přežít, často se specializují na výrobky, které nejsou příliš vidět, stali se z nich skutečně globální aktéři a jsou velmiúspěšní, byť nejde o zázračné podniky.

Každý, kdo se zajímá o management, se od skrytých šampiónů může hodně naučit. To platí do značné míry i pro velké korporace, které často neberou malé

wwww.mgmtpress.cz


367

H

ermann Simon je prezidentem společnostiSimon-Kucher & Partners, Strategy & Marketing Consultants,

která má zastoupení v Evropě, Asii a Spojených státech. H.

Simon je odborníkem na strategii, marketing a tvorbu cen;

přednáší a radí podnikovým organizacím po celém světě.

Před tím, než se začal plně věnovat poradenské činnosti,

Hermann Simon působil jako profesor podnikové ekonomiky a marketingu na univerzitách v Mohuči a Bielefeldu

a jako hostující profesor na řadě dalších univerzit, k nimž

patří Harvard Business School, London Business School, INSEAD, Keio University, Stanford a MIT. Je označován za jednoho znejvlivnějších evropských myslitelů v oboru managementu. Byl členem redakčních rad řady odborných časopisů, například International Journal of Research in Marketing, Management Science a European Management Journal. Vydal přes 30 knih,včetně mezinárodního bestselleru Hidden Champions (1996), Power Pricing (1997), Manage for Profi t, Not for Market Share (2006) a Beat the Crisis: 33 QuickSolutions for Your Company (2009; česky kniha vyšla v nakladatelství Management Press pod názvem Jak na krizi: 33 okamžitých opatření pro vaši fi rmu).

O autoroviO autorovi

wwww.mgmtpress.cz


Hermann Simon

SKRYTÍ ŠAMPIÓNI 21. STOLETÍ

Úspěšné strategie málo známých fi rem, které mají vedoucí postavení

na světových trzích

Z anglického originálu Hidden Champions of the Twenty-First Century.

Success Strategies of Unknown World Market Leaders, vydaného v roce 2009

nakladatelstvím Springer, New York, NY, USA, přeložila Hana Škapová

V roce 2010 vydalo nakladatelství Management Press, s. r. o.,

nám. W. Churchilla 2, Praha 3, jako svou 414. publikaci

Edice Knihovna světového managementu. Sv. 29

Obálku navrhl Petr Foltera

Vydání 1.

Sazbu zhotovilo SEVT, a. s., Praha

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

ISBN 978-80-7261-225-3

wwww.mgmtpress.cz




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist