načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Skrytá síla Photoshopu - Harold Davis

Elektronická kniha: Skrytá síla Photoshopu
Autor:

Máte také občas pocit, že vaše fotografie tak nevynikají, přestože jsou dobře řemeslně zpracované? Máte obavu z tvůrčí rutiny? Chcete se naučit používat Photoshop jinak a objevit ...


Titul je skladem - ke stažení ihned
Vaše cena s DPH:  215
Médium: e-kniha
+
-
ks
Doporučená cena:  229 Kč
6%
naše sleva
7,2
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Počet stran: 191
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace (převážně barev.)
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: Way of the digital photographer
Spolupracovali: překlad Marcel Goliaš
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-251-4344-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Máte také občas pocit, že vaše fotografie tak nevynikají, přestože jsou dobře řemeslně zpracované? Máte obavu z tvůrčí rutiny? Chcete se naučit používat Photoshop jinak a objevit jeho skryté možnosti? Tak přesně pro vás je určena Skrytá síla Photoshopu.

Tato kniha umně kombinuje inspirativní nápady a praktické krokové postupy, které vás spolehlivě dovedou ke skvělým výsledkům. Výjimečné fotografie totiž potřebují nejen bezchybnou práci s fotoaparátem, ale také originální postprodukci. Jak na ni vám ukáže digitální malíř a skvělý fotograf Harold Davis na hromadě konkrétních příkladů, díky nimž budete moci vytvářet takové obrázky, o kterých vždy snili.

Dostaňte vaše fotografie na vyšší úroveň!
- Naučte svou představivost pracovat s digitální postprodukcí ještě před tím, než stisknete spoušť.
- Vytvářejte originální snímky pomocí detailních krokových postupů, které se hodí na všechny dostupné verze Photoshopu.
- Plně ovládněte všechny podstatné nástroje Photoshopu včetně vrstev a masek.
- Posuňte se od každodenní fotografie ke kreativním snímkům, které vzbudí pozornost.

Mimo jiné se v knize dozvíte, jak správně pracovat s doostřením, vrstvami a maskami, upravovat expozici pomocí režimů prolnutí a vícenásobného zpracování snímků ve formátu RAW, vytvářet manuální HDR obrázky a pracovat s režimem Lab a texturami.

Harold Davis je oceňovaným profesionálním fotografem, jehož originální tvorba je velmi ceněna. Je také autorem několika fotografických bestsellerů a jeho populární workshopy jsou často beznadějně vyprodané. Více se o Haroldu Davisovi můžete dozvědět na jeho stránkách www.photoblog2.com.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Harold Davis - další tituly autora:
Kreativní kompozice Kreativní kompozice
Davis, Harold
Cena: 169 Kč
Skrytá síla Photoshopu Skrytá síla Photoshopu
Davis, Harold
Cena: 381 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky






1





2 Skrytá síla Photoshopu





3
Skrytá síla
Photoshopu
Pokročilé techniky postprodukce
digitálních fotografií
Harold Davis





Pod ěkování
Zvláštní poděkování patří Nancy
Aldrich-Ruenzelové, Nancy Bellové, Marku Brokeringovi, Gary
Cornellovi, Tracey Croomové, Martinu Davisovi, Virginii
Davisové, Rebecce Gulickové, Barbaře Hopperové,
Ronně Lichtenbergové, Marcu Schotlandovi, Jeff
erymu Steinovi a Mattu Wagnerovi.
V ěnování
Pro všechny, kteří se vydávají neprošlapanými
stezkami.
Skrytá síla Photoshopu
Harold Davis
Překlad: Marcel Goliaš
Odpovědný redaktor: Roman Bureš
Technický redaktor: Jiří Matoušek
Translation © Marcel Goliaš, 2014
Authorized translation from the English language edition, entitled WAY OF THE DIGITAL PHOTOGRAPHER, THE: WALKING
THE PHOTOSHOP POSTPRODUCTION PATH TO MORE CREATIVE PHOTOGRAPHY, 1st Edition by HAROLD DAVIS,
published by Pearson Education, Inc, publishing as Peachpit Press, Copyright © 2014 by Harold Davis and Phyllis Davis,
Photographs © by Harold Davis.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanica l,
including photocopying, recording or by any information storage retrieval system without permission from Pearson Education,
Inc. Czech language edition published by ALBATROS MEDIA a.s. Copyright © 2015.
Autorizovaný překlad z anglického jazyka publikace nazvané WAY OF THE DIGITAL PHOTOGRAPHER, THE: WALKING
THE PHOTOSHOP POSTPRODUCTION PATH TO MORE CREATIVE PHOTOGRAPHY, 1st Edition by HAROLD DAVIS,
vydalo nakladatelství Pearson Education Inc., publikující jako Peachpit Press, Copyright © 2014 by Harold Davis and Phyllis Davis,
Photographs © by Harold Davis.
Objednávky knih:
http://knihy.cpress.cz
www.albatrosmedia.cz
eshop@albatrosmedia.cz
bezplatná linka 800 555 513
ISBN 978-80-251-4344-5
Vydalo nakladatelství Computer Press v Brně roku 2014 ve společnosti Albatros Media a. s. se sídlem Na Pankráci 30, Praha 4.
Číslo publikace 19 019.
© Albatros Media a. s. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být kopírována a rozmnožována za účelem
rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.
1. vydání





5
Mysl začátečníka
je plná soucitu.
–`Shunryu Suzuki





6 Skrytá síla Photoshopu





Obsah
9 Úvod
19 Digitální fotografi e je malba
21 Všechno pěkně popořádku
21 Jaký fotoaparát použít
22 JPEG versus RAW
24 Předsudky ohledně Photoshopu
24 Photoshop CC
25 Ujistěte se, že se budou obrázky otevírat jako
okna a nikoli záložky
27 Bez světla není nic vidět
33 Všechno začíná u vrstvy
43 Práce s maskami vrstev
44 Vytváříme hromádku vrstev
45 Spojení dvou expozic pomocí masky vrstvy
Skrýt vše
47 Spojení dvou expozic pomocí masky vrstvy
Odkrýt vše
51 Nástroj Štětec
54 Selektivní zostření
59 Práce s přechody
60 Plynulé prolnutí dvou vrstev pomocí nástroje
Přechod
67 Kreslení přímo na vrstvu
71 Úvod do režimů prolnutí
73 Režim prolnutí Závoj
80 Selektivní zesvětlení pomocí režimu Závoj
83 Režim prolnutí Násobit
87 Kategorie režimů prolnutí
88 Testování jednotlivých kategorií režimů prolnutí
91 Srovnávací prolnutí
97 Pracovní postup
102 Udělejte to na svém
102 iPhonu: Slow Shutter Cam
105 Vícenásobné zpracování souborů RAW
a manuální HDR
107 Vícenásobné zpracování souborů RAW
108 Rozšíření tonálního rozsahu pomocí
vícenásobného zpracování souborů RAW
111 Všechny cesty vedou k Photoshopu
112 Selektivní úprava expozice
117 Manuální HDR
118 Focení snímků s posunutou expozicí pro
manuální HDR
120 Ať vaše květiny provází síla
125 Automatický HDR
126 Automatizované programy HDR
134 Udělejte to na svém
134 iPhonu: PhotoForge
137 Vylepšení k dokonalosti
139 Pracovní postup podruhé
140 Kontrolní bod
140 Pracovní postup tvůrčí fotografi e
143 Tanec ve světle refl ektorů
144 Proč být průměrný?
145 První pár: režimy prolnutí Násobit a Závoj
146 Druhý pár: zostření a rozostření
147 Třetí pár: Glamour Glow a Tonal Contrast
148 Druhá pomocná ruka HDR
149 Posouvání hranic: Pixel Bender
150 Další malířské fi ltry
155 Používání inverzí Lab
155 Diagram barevného prostoru
156 Jak funguje barevný model Lab
156 Úpravy Lab
156 Barva Lab ve Photoshopu
167 Černá a bílá
175 Pozadí a textury
176 Prolnutí pozadí s obrázkem
178 Změna scény pomocí textur
184 Udělejte to na svém
184 IPhonu: Lo-Mob a Plastic Bullet
187 Zdroje
188 Poznámky
188 Jak vytěžit víc
188 Navštivte můj blog
188 Soft ware
188 Kalibrace monitoru
188 Skrytá síla
189 Slovníček
190 Rejstřík





8 Skrytá síla Photoshopu





9 Úvod
 Při pohledu na  svěže rudé vlčí máky z  mé zahrádky mě
hned napadlo, že bych mohl udělat snímek, na  kterém
by vynikla jejich svěží barva a průsvitnost. Abych dosáhl
svého prvního cíle, musel jsem ty červené květiny
zkombinovat s další barvou, které by je doplňovala. Proto
jsem si v květinářství koupil pár modrých kosatců. Abych
dosáhl svého druhého cíle, položil jsem kytici přímo
na  světelný panel, vyfotil ji a  následně ve  Photoshopu
poskládal různé expozice do  vrstev. Výsledný snímek
téměř dokonale kopíruje moji původní představu, která
mi vytanula na mysli. V tomto případě zahrnovala cesta
od  původní představy až po  výsledný snímek nějaké
to plánování, práci a  čas  – a  řekl bych, že se mi to úsilí
vyplatilo.
50mm makro objektiv, osm expozic při rychlosti
závěrky v rozsahu 1/30 sekundy až 4 sekundy; každá
expozice při f/11 a ISO 100, s použitím stativu; expozice
sloučeny ve Photoshopu.
Váš digitální fotoaparát připomíná
pravděpodobně klasický fotoaparát na  kinofi lm, a  to jak svým
vzhledem, tak i  základními funkcemi. Podobně
jako klasický fotoaparát má váš digitální fotoaparát
objektiv s ovladači clony a rychlosti závěrky,
pomocí nichž můžete u každého snímku nastavit
množství světla, které pronikne do nitra fotoaparátu.
Zde ale veškeré podobnosti mezi klasickým a 
digitálním fotoaparátem končí. Navzdory tomu, že se
hardwarová zařízení, která se používají k  nastavení
expozice, na první pohled podobají, je digitální
fotografi e ve srovnání s klasickou fotografi í zcela novým
médiem.
Z  historického hlediska se k  zachycení světla,
které vstupovalo do  fotoaprátu, používaly chemické
vlastnosti fi lmu a jeho vyvolávání, zatímco dnes se
u digitálních fotoaparátů světlo zachycuje v podobě
digitálního signálu na  senzoru. Údaje digitálního
signálu zachyceného senzorem pak může
zpracovat počítač ve vašem fotoaparátu. A co je ještě lepší,
a zde začíná skutečná legrace, obrazová data
uložená ve vašem fotoaprátu je možné po stažení
zpracovat na plnohodnotném počítači.
Toto nové médium, které se zakládá na spolupráci
fotoaparátu a  počítače, lidé stále plně nedoceňují.
Pořád jsou v  zajetí skutečnosti, že jejich příruční
počítač s objektivem (alias digitální zrcadlovka
neboli DSLR) vypadá jako starý dobrý klasický
fotoaparát – a pokud tak vypadá, musí přece i tak
fungovat. Nikoli. Pro ty, kteří se dokážou povznést nad
toto mylné pojetí, jsou dveře pro experimentování
a zkoušení nových přístupů otevřené dokořán.
Digitální svět je odlišný. Velmi odlišný.
Úvod





10 Skrytá síla Photoshopu
Jedním z hlavních úkolů knihy Skrytá síla
Photoshopu je ukázat vám, jak této odlišnosti využít
k obohacení vaší vlastní práce.
Jsem přesvědčený o  tom, že u  digitální fotografi e je
počítač a soft ware na úpravu obrázků, který je na něm
nainstalovaný, nedílnou součástí procesu zpracování
snímků. A  jakožto tvůrčí nástroj může být dokonce
ještě důležitější než samotný fotoaparát.
Tento rozdíl můžete snadno vidět třeba při použití
fotoaparátu ve vašem iPhonu, kde si užijete mnohem
více legrace při zpracování nafocených snímků
v některé z aplikací na úpravu obrázků.
Chcete-li vytěžit maximum z  tvůrčího potenciálu
digitální fotografi e, potřebujete pochopit, co
všechno lze udělat při následném zpracování a jak by měly
nejrůznější techniky zpracování ovlivňovat vaše
fotografi cké cítění i celkový pracovní postup.
 Při cestě na  workshop v  kalifornských horách v  Sierra
Nevadě mi celý svět připadal zahalený v  mracích.
Na  jedné vyhlídce jsem se rozhodl zastavit a  chvilku
počkat a  vychutnat si momentální počasí a  jeho
atmosféru. V naději, že se mlžný opar po chvíli rozplyne,
jsem si vyndal vybavení a připravil si ho.
Vzdálené kotliny a vrcholky Panamint Range, které jsem
měl před sebou, byly prakticky neviditelné, skryté v husté
mlze a mracích.
Pak se ale na krátký okamžik mraky zvedly a já jsem skrze
svůj objektiv hleděl na  jedno údolí za  druhým vyplněné
nízkou oblačností a  zalité slunečními paprsky. Konečně
jsem mohl pokračovat v cestě. Za pár vteřin poté, co jsem
stiskl spoušť fotoaparátu, se záběr rozplynul.
Při následné úpravě snímku jsem se snažil zachovat
tu atmosféru slunečních paprsků prosvítajících skrze
scenérii, která byla jen malou chvilku předtím zcela
zahalená do mraků.
300mm, 1/160 sekundy při f/6,3 a ISO 320, bez použití
stativu.





11 Úvod





12 Skrytá síla Photoshopu





13 Úvod
V  knize Skrytá síla Photoshopu zjistíte, jak efektivně
využít několik postprodukčních technik, které já sám
používám, abyste dokázali vytvořit podobné obrázky,
jaké vytvářím já.
Tyto techniky jsou zde popisovány jako tematické
studie v kontextu skutečných příkladů, takže snadno
pochopíte, co který krok dělá. A co je důležitější, rád
bych, abyste pochopili, jak tyto techniky a 
jednotlivé kroky s nimi spojené mohou ovlivnit vaše
rozhodování při pořizování snímků a  při jejich následné
úpravě. (Podrobnější informace o  pracovním
postupu a o tom, jak ho co nejlépe přizpůsobit podmínkám
digitálního světa, najdete na straně 107.)
S velkou mocí se pojí i velká zodpovědnost.
Současní digitální fotografové mají ve svých výtvorech pod
kontrolou každičký obrazový bod, každou barvu,
kaž dý tvar a každou formu.
To znamená, že už není nadále možné  – jakkoli to
dříve možné bylo – omlouvat vzhled tvůrčí fotografi e
tím, že daná scéna před fotoaparátem „vypadala
prostě takto“. Tato výmluva má své kořeny v představě, že
klasický fotoaparát zachycuje „realitu“ – a zachycení
reality by vskutku mělo být hlavním cílem fotografi e.
Ať už daná scéna „takhle vypadala“ nebo ne, digitální
fotograf je všemocný vládce každého snímku a 
obrazového bodu a  je zcela zodpovědný za  konečný vzhled
snímku. Mimochodem, tyto možnosti nezbavují
žurnalistické a  dokumentární fotografy povinnosti poctivě
prezentovat svou práci, která se na poctivosti zakládá.
 Při jízdě úchvatným kalifornským údolím Central Valley
na mé cestě do Yosemite zvířil prudký závan větru prach,
který náhle zhoršil viditelnost. Když jsem jel dál, všiml
jsem si, že se prachová clona začala pomalu rozpouštět,
a skrze ni začaly prosvítat sluneční paprsky. Zastavil jsem
své auto u dlouhé aleje, vytáhl jsem fotoaparát a pořídil
tento snímek. Jakmile jsem sundal prst ze spouště, vítr
zase nabral na síle a prach opět rozvířil.
62mm, 1/160 sekundy při f/11 a ISO 200, bez použití
stativu.





14 Skrytá síla Photoshopu





15 Úvod
Nenechte se zmást zjevnou podobností digitální
a klasické fotografi e nebo tím, jak vám digitální
fotografi e může připomínat „skutečný život“.
Obě tyto podobnosti lze využít k  dobrému  –
například k záměrnému potlačení nedůvěry v divákovi.
Základní struktura digitální fotografi e je od  té
analogové v  mnoha ohledech odlišná  – a  jak už jsem
poznamenal, je také náchylná k  manipulacím jak
na úrovni obrazových bodů, tak i při použití nástrojů
digitálního malíře.
Digitální fotografi e a  techniky následné úpravy, které
se vzájemně prolínají  – to, jakým způsobem zachytíte
představu, kterou máte ve své mysli, když víte, že to
můžete později ještě upravit – jsou základem tohoto
nového digitálního média. Pokud si můžete fotografi i
představit ve své mysli ještě předtím, než ji pořídíte,
a zároveň víte, jak ji můžete později zpracovat, abyste dosáhli
svého cíle, pak nic na světě nemůže zastavit vaši
představivost. Vskutku, všechny možnosti jsou otevřené!
Samotná technika bez srdce je banální a  bezcenná.
Na  workshopech, které jsem pořádal, jsem zjistil, že
spousta lidí se věnuje digitální fotografi i právě z toho
důvodu, že je baví pracovat s technikou – a jsou v tom
dobří. Tito lidé asi pracují v  nějakých technicky
zaměřených oborech.
 Tuto fotografi i jsem zkomponoval, abych na  ní ukázal řadu zmenšujících se zárubní, kde jsou každé dveře menší než ty
předchozí. Maximální hloubky ostrosti jsem dosáhl tím, že jsem u objektivu nastavil nejmenší možnou clonu (f/22) a zajistil
jsem, aby byly všechny dveře zaostřené. Mým cílem bylo zobrazit na  obrázku zdánlivě nekonečnou řadu, a  proto jsem
zkombinoval větší a menší verze původní fotografi e, abych vytvořil dojem prodloužené řady dveří.
95mm, 10 sekund při f/22 a ISO 100, se stativem; fotografi e na dvakrát složena ze sebe samotné ve Photoshopu.
Pořizování snímků, velikost snímače
a`ohniskové vzdálenosti
Chci, abyste znali příběh, který stojí v pozadí každého
obrázku v této knize. Tato informace je důležitou
součástí knihy Skrytá síla Photoshopu, a najdete ji
u každého snímku. Kromě těchto příběhů jsem k  obrázkům
připojil i kompletní údaje o expozici.
Pokud jsem použil nějaký speciální objektiv – objektiv
s  fixní ohniskovou vzdáleností  – zapíšu to třeba jako
105mm makroobjektiv. V  opačném případě hodnota
udávaná v  milimetrech (mm) označuje ohniskovou
vzdálenost, kterou jsem při pořizování snímku použil
u transfokátoru, např. 18mm.
Ne všechny snímače jsou vyrobeny stejně, a v čem se
obzvláště liší, je jejich velikost. Čím menší snímač je,
tím více vás objektiv s danou ohniskovou vzdáleností
přiblíží k vašemu předmětu. Má-li například nějaký
snímač poloviční velikost než jiný senzor, pak vás objektiv
s danou ohniskovou vzdáleností přidělaný
na fotoaparát s menším snímaček přiblíží dvakrát blíže
ke sledovanému objektu.
A protože různé fotoaparáty mají různě velké snímače,
není možné sestavit nějaký univerzální slovníček
ohniskových vzdáleností. Proto lidé úpravou velikosti
snímače porovnávají ohniskové vzdálenosti s  obdobou
svého 35mm filmu.
Pokud chcete provést srovnání s  ohniskovou
vzdáleností  35mm filmu, potřebujete znát poměr svého
snímače k  políčku 35mm filmu, kterému se říká
ekvivalence ohniskové vzdálenosti. Není-li uvedeno jinak,
byly všechny fotografie v této knize pořízeny
fotoaparátem Nikon DSLR s 1,5násobnou ekvivalencí
ohniskové vzdálenosti 35mm filmu. Budete-li chtít zjistit, jak
se dají mnou použité ohniskové vzdálenosti porovnat
s  ohniskovou vzdáleností 35mm filmu, jednoduše je
vynásobte hodnotou 1,5.
Má-li váš snímač jinou velikost než ten můj, pak
budete ke  srovnání ohniskových vzdáleností
objektivu se snímky v  této knize potřebovat znát koeficient
ekvivalence ohniskové vzdálenosti svého snímače.
Tuto informaci byste měli najít v  manuálu ke  svému
fotoaparátu.





16 Skrytá síla Photoshopu
Nicméně i  v  případě, že patříte mezi technokraty, je
důležité neztratit ze ztřetele tvůrčí aspekty digitální
fotografi e. Pro lidi, kteří si začnou s digitální
fotografi í proto, že si rozumí s  technikou, je často obtížné
rozvinout naplno své tvůrčí schopnosti. Bývá pro ně
snazší měřit obrazové body a ovládat programy, než
vyjadřovat emoce.
Pokud je to i váš případ, nemusíte z toho být špatní.
Za předpokladu, že budete k fotografování
přistupovat s přesvědčením, že všechno je možné, můžete být
překvapeni tím, čeho lze dosáhnout.
Kromě tematických studií o  následné úpravě
snímků najdete v knize Skrytá síla Photoshopu i myšlenky
a cvičení prezentované ve formě Zamyšlení. Tato
zamyšlení vám pomohou s koncepční a emoční
stránkou digitální fotografi e, a zároveň vám poskytnou
vodítko při vizualizaci svých fotografi í, kdy si už
dopředu představíte, jak budou výsledné fotografi e vypadat
po provedení následných úprav.
Vydáte-li se po  cestě digitálního fotografa, brzy si
uvědomíte, že fotografi e je o vaší tvůrčí vizi a vašich
představách o  umění. Digitální fotografi e je
rovněž způsob, jak druhým ukázat váš osobitý pohled
na svět. Zkombinováním vašich původních představ
s  vaší fotografi í a  vhodnými technikami jejího
následného zpracování můžete vyjádřit naprosto
všechno, co vás jen napadne.
Berkeley, Kalifornie
Zamyšlení
Důležitou součástí knihy Skrytá síla
Photoshopu jsou krátká Zamyšlení. Jedná se o  sporadické
ukázky, které by vám měly pomoct lépe
pochopit popisované koncepce. Cílem je, abyste si práci
s popisovanými nástroji a technikami osvojili svým
vlastním způsobem a dokázali si tak sestavit
vlastní plán, jak se stát lepším a tvořivějším digitálním
fotografem.
 Přestože fotím nejraději přírodu, užívám si i  focení
modelek ve studiu. Nic nemá na kvalitu studiových fotek
takový vliv, jako když si focení každý užívá  – modelka
i fotograf. Právě proto je jednou z mých nejoblíbenějších
modelek právě Kelly. Dokáže být totiž pořádně nezbedná
a vždycky si to před fotoaparátem pořádně užívá.
Nafotil jsem sérii fotografi í s  Kelly na  pohovce se
saténovým přehozem za  použití velmi decentního
studiového osvětlení. Dával jsem si přitom velký pozor
na stíny a na to, jak byla osvětlená její tvář.
Když jsem se pak na tento snímek podíval znovu ve svém
studiu, rozhodl jsem se, že bych při následném zpracování
udělal něco, aby výsledný obrázek připomínal malby
žen z 19. století. Při procházení svých fotografi í jsem pak
našel západ slunce, který jsem přidal na pozadí. Pak jsem
na  fotografi i přidal jemnou texturu, aby vypadala jako
malba na plátně.
Aplikace těchto krycích vrstev přispěla k  tomu, že se
obyčejná studiová póza atraktivní modelky proměnila
v malované umělecké dílo.
Modelka: 36mm, 1/160 sekundy při f/5,6 a  ISO 200,
bez použití stativu. Západ slunce: 200mm, 1/2500
sekundy při f/20 a  ISO 200, bez použití stativu;
fotografi e sloučeny ve Photoshopu; krycí vrstva
aplikována ve  Photoshopu (podrobnější informace o 
texturách najdete na straně 175).





17 Úvod





18 Skrytá síla Photoshopu





19 Digitální fotografie je malba
Digitální fotografie
je malba





20 Skrytá síla Photoshopu





21 Digitální fotografie je malba
Předtím, než se zaberete do knihy Skrytá síla
Photoshopu, je podle mě důležité, abyste porozuměli tomu,
co si myslím o  úrovni vašich znalostí a  zkušeností
na  poli fotografování a  digitálního zpracování
fotografi í a  jak tyto domněnky souvisejí s  obsahem této
knihy. Rovněž byste se měli seznámit s mým
přístupem k řadě klíčových věcí – a s mou zaujatostí.
Vyjasněme si tedy hned na začátek pár věcí.
+ BL½  GPUPBQ BS¡ U Q PVÙ - U
Jak se správně říká, snímky nedělá fotoaparát, ale
lidé  – a  jak to hezky vyjádřil fotograf Jay Meisel,
nejlepší fotoaparát, jaký můžete použít, je ten, který
máte u sebe. Pravé učení o fotografi i je učení o tom,
jak se dívat, a  ta nejlepší fotografi e má co do  činění
s  vizí a  s  novým způsobem zobrazování věcí. Proto
se také nemusíte bát, že bych zde propagoval nějaký
luxusní, nový fotoaparát jakožto něco, co je pro
vytváření kreativních snímků nezbytné.
Já jsem naopak natolik přesvědčený o tom, že
digitální fotografi e je celá o  nápadech, představách a  jasné
vizi  – a  méně už o  konkrétním modelu fotoaparátu,
který použijete k  zachycení svých vizuálních
nápadů – že si užívám dokonce i focení se svým iPhonem.
Tohle je popravdě fotoaparát, který má každý u sebe,
a  je to také skvělá ukázka „způsobů digitálního
fotografa“, protože fotoaparát v telefonu iPhone je sám
o sobě programový. Můžete si vybrat z celé řady
různých fotografi ckých aplikací, nebo zůstat u té
výchozí, která je součástí vašeho fotoaparátu.
Kreativní snímky zachycené iPhonem je také možné
na iPhonu zpracovat, a pochopení možností
následného zpracování fotek na iPhonu proto může ovlivnit
celý proces pořizování fotografi í a  zachycování
našich představ. Malý displej je samozřejmě určitou
nevýhodou – ale tvůrčí možnosti jsou nekonečné a daly
vzniknout celému novému uměleckému médiu,
kterému se někdy říká „iPhoneografi e “.
Všechno pěkně popořádku
Fotoaparát je naší prodlouženou rukou. Pomůcka, která
nás sbližuje s vesmírem.
– Robert Levarant
 Při pořizování této fotografi e podsvíceného magnóliového květu jsem věděl, že chci, aby celá květina vypadala jako průhledná.
Abych tohoto efektu dosáhl, musel jsem v místech, kde okvětní lístky překrývaly větvičky magnólie, domalovat některé detaily,
čímž jsem vytvořil něco, čemu říkám „iluze průsvitnosti“ – okvětní lístky nejsou samozřejmě normálně průhledné, ale kontrast
mezi lístky a větvičkami vytvořený pomocí digitální malby dává vzniknout dojmu, že tyto lístky průhledné jsou.
200mm makroobjektiv, 3/10 sekundy při f/7,1 a ISO 100, s použitím stativu.
 Strany 18–19: Tento snímek jsem pořídil za bouřlivého počasí, bez stativu, v horním přístavišti v New Yorku, z nekryté paluby
kymácející se lodě. Počasí bylo opravdu hrozivé a silueta dolního Manhattanu zde posloužila jako úžasné pozadí, s trajektem
ze Staten Islandu plujícím směrem ke  mně. Když jsem se ale potom na  snímek podíval, vypadal bez všech těch kontrastů
a živlů, které kolem mě v okamžiku jeho pořízení bouřily, nevýrazně. Proto jsem z něj ve Photoshopu vytvořil malbu – včetně
krycí vrstvy s texturou, jak je to popisováno na stránkách 178–183 – a tím mu vtiskl konečnou podobu, takže nyní vypadá jako
přechod mezi digitální malbou a fotografi í.
65mm makroobjektiv, 1/200 sekundy při f/7,1 a ISO 400, bez použití stativu, ve Photoshopu přidána vrstva s texturou.





22 Skrytá síla Photoshopu
Krátké „příklady“ s iPhonem v knize Skrytá síla
Photoshopu mají ukázat na pár takových možností
a povzbudit vás nejen k  tomu, abyste to také vyzkoušeli,
ale také aby se z vás stali kreativnější fotografové.
Každý kreativní snímek může těžit z  inteligentních
a ukázněných technik následného zpracování – i když
se to občas dá i přehnat. Pokud jde o fotoaparát,
který používáte, pak by váš um měl sloužit vašim vizím,
a  ne naopak. Proto je důležité seznámit se s  tím, co
váš fotoaparát umí, ale nepovažovat to za konec
všeho, nýbrž za pouhou součást, která vám má pomoct
zvládnout umění digitální fotografi e. Jinými slovy,
um podporuje vizi.
Pokud mohu něco doporučit, používejte fotoaprát,
u něhož se dá manuálně nastavit expozice. To by měl
umět prakticky každý slušný fotoaparát, i když
snadnost nastavení této manuální expozice se může lišit.
Pokud při pořizování svých snímků budete
používat manuální expozici, naučíte se, jak expozice
funguje, a budete mít pod kontrolou tvůrčí stránku věci
v okamžiku pořízení snímku. I tak ale není
manuální expozice pro pochopení principů prezentovaných
v knize Skrytá síla Photoshopu nezbytně nutná.
JPEG versus RAW
Do digitálního souboru ve formátu RAW se ukládají
data zachycená snímačem vašeho fotoaparátu.
Přesný způsob kódování souborů RAW se u každého
výrobce liší, ale základní princip je u  všech
fotoaparátů stejný: Data v  maximálním možném množství se
uloží nikoli jako hotový obrázek, ale jako
potenciální snímek. Budete-li chtít se souborem RAW jakkoli
manipulovat, musíte ze všeho nejdříve použít nějaký
soft ware, jímž ho převedete do  formátu, se kterým
pak můžete manipulovat, vytisknout si ho nebo si ho
zobrazit.
Formát souborů JPEG se často používá k  zobrazení
na počítačových monitorech nebo na webu. Soubory
JPEG lze ze souborů RAW snadno vytvořit, ale když
to uděláte, velká část obrazových informací ze
souboru RAW se vypustí a  ztratí. Soubor JPEG vytvořený
tímto způsobem je možné považovat za jedno možné
ztvárnění souboru RAW.
U většiny digitálních fotoaparátů můžete nastavit, aby
se fotografi e ukládaly ve  formátu RAW, JPEG nebo
v  obou formátech (někdy můžete mít kromě JPEG
a  RAW k  dispozici i  jiné formáty, ale JPEG a  RAW
zůstávají univerzálně dostupnými volbami).
Doporučoval bych vám, abyste své fotografi e
ukládali ve formátu RAW. Pokud tak učiníte, budete mít
přístup k  většině dat, která se vytvořila při pořízení
vašeho snímku. To vám umožní být do  velké míry
kreativní, což by jednoduše nebylo možné, kdybyste
o  tyto informace přišli. Pokud budete chtít, můžete
samozřejmě své snímky ukládat zároveň ve 
formátu RAW i JPEG, akorát musíte počítat s tím, že vám
pak zaberou o  něco více místa na  paměťové kartě
a počítači.
Někteří fotografové – dokonce také profesionálové –
ukládají snímky výhradně do  formátu JPEG a 
nelámou si hlavu s možností následného zpracování
souboru RAW. Existuje řada tvůrčích technik, které
můžete při následném zpracování snímků použít a které
vám v  knize Skrytá síla Photoshopu ukážu, dokonce
i  bez kompletního souboru digitálních informací,
které vám budou k  dispozici ve  formátu RAW.
Nemusíte být tedy smutní, pokud jste zvyklí ukládat své
fotografi e ve formátu JPEG.
Pamatujte však na  to, že některé příklady v  knize
Skrytá síla Photoshopu jsou speciálně určené pro
formát RAW a  vícenásobné zpracování RAW souborů.
Tyto techniky jsou tedy použitelné pouze v  případě,
že budete své snímky ukládat ve formátu RAW.
 Při fotografování pod mostem Golden Gate Bridge
za mlhavého dne jsem věděl, že budu muset použít formát
RAW, abych mohl na  snímku zobrazit všechny detaily
ve  složité konstrukci pod mostem. A  protože jsem měl
všechna obrazová data ve formátu RAW, mohl jsem pak ze
souboru ve  svém počítači efektivně vydolovat nejrůznější
variace tónů, a ty pak použít v konečné verzi obrázku.
12mm, 1/320 sekundy při f/8 a  ISO 200, bez použití
stativu.





23 Digitální fotografie je malba





24 Skrytá síla Photoshopu
Předsudky ohledně Photoshopu
Adobe Photoshop je monstrum. No dobře, z  mého
pohledu je to spíše taková přátelská příšera, která se
ke mně chovala vždycky vlídně. Nechtěl bych, abyste
se této příšery báli  – možná byste mohli na 
Photoshop nahlížet jako na takovou uměleckou
„pohádkovou příšeru“ – ale byl bych naopak rád, kdybyste
pochopili pár věcí o  technikách práce s  Photoshopem,
které vám v této knize představím. Zde je tedy to, co
byste měli vědět o Photoshopu a způsobu, jakým vás
budu učit, ještě předtím, než si něco začnete s knihou
Skrytá síla Photoshopu:
1. Nezajímám se o  nejnovější a  nejúžasnější funkce
Photoshopu. Existuje spousta jiných publikací,
které vám všechna ta cinkrlátka představí  – zde
to ale nečekejte.
2. Každý příklad následného zpracování obrázků
vychází z  jednoduchého konceptu, na  kterém
Photoshop stojí. Tímto konceptem jsou vrstvy, které
začínám popisovat od strany 33. Pokud nehodláte
vrstvy používat, pak pravděpodobně vůbec
nepotřebujete Photoshop. V  takovém případě bude
jistě vašim potřebám dostačovat program jako
Adobe Lightroom, protože základní schopností,
kterou Photoshop disponuje a Lightroom
postrádá, je schopnost pracovat s  vrstvami. Na  druhou
stranu, pokud se nenaučíte pracovat s  vrstvami,
pak vám uniká podstata digitální revoluce
spojené s následným zpracováním obrázků.
3. Kromě vrstev vám kniha Skrytá síla Photoshopu
ukáže i to, jak pracovat se dvěma dalšími
základními stavebními kameny Photoshopu: maskami
vrstev a  režimy prolnutí  – to tvoří základ všech
technik práce s  Photoshopem. Tato kniha nemá
za  cíl poskytnout vám encyklopedický přehled
pracovního prostředí Photoshopu, jeho nabídek,
panelů, nebo dokonce různých možností úprav
fotografi í. O  tom všem už byla vydána celá řada
jiných knih, takže proč vymýšlet vymyšlené? Rád
bych vám spíše ukázal něco, co nikde jinde
nenajdete a  co navíc způsobí revoluci v  tvorbě vašich
obrázků.
4. Nemohu dostatečně silně zdůraznit, že k  tomu,
abyste zvládli všechny techniky popisované v této
knize, nepotřebujete nejnovější a  nejlepší
verzi Photoshopu. Základem všeho je práce s 
vrstvami, a  ty se poprvé objevily ve  Photoshopu 3.0.
Vzhled a umístění ovládacích prvků se sice může
v různých verzích Photoshopu mírně lišit, ale jeho
funkcionalita je prakticky stejná. Uvědomte si
také, že většinu představ popisovaných v této
knize je možné zrealizovat i v jiných obrazových
editorech, které umí pracovat s vrstvami a jsou
mnohem levnější než Photoshop (nebo jsou dokonce
zadarmo). Mezi tyto programy patří třeba
Photoshop Elements (který je mnohem levnější než
samotný Photoshop a dokáže všechno, co je
popisováno v této knize, kromě úprav barev Lab), Corel
Photo-Paint a  GIMP (Gnu Image Manipulation
Program), který si můžete stáhnout zcela zdarma.
5. Pokud jde o nápady, rád bych, abyste knihu
Skrytá síla Photoshopu používali primárně jako knihu
nápadů. I  když vám budu předkládat konkrétní
výsledky následného zpracování snímků,
nejedná se o žádnou kuchařku, a existuje často
množství alternativních postupů, jak dosáhout stejných
cílů. Klíčovou věcí zůstává pochopení konceptů
a toho, co se dá udělat po pořízení fotografi e – tak
aby tyto koncepty mohly ovlivnit vaše
fotografování, a  především i  to, jakým způsobem budete
vytvářet kreativní snímky.
Photoshop CC
Nejnovější verze programu Photoshop zavádí možnosti
tzv. cloud computingu (virtuálního počítačového
světa), a proto se také tato verze nazývá „Photoshop CC“
(Creative Cloud).
Photoshop CC má spoustu nových a zajímavých
funkcí, které mohou pomoci digitálnímu fotografovi na jeho
kreativní cestě. Nicméně, jak jsem už uvedl v  prvním
bodě výše, tato nejnovější a nejlepší cinkrlátka mě
nezajímají. Mým cílem je pomoci vám vytvářet skvělé
obrázky bez ohledu na to, jakou verzi Photoshopu používáte.
K práci s nápady a kreativními technikami
popisovanými v této knize Photoshop CC nepotřebujete.





25 Digitální fotografie je malba
Výchozí rozhraní programu Photoshop CC je dost
podobné rozhraní programu Lightroom s jeho tmavě
šedými a černými prvky, jak je vidět na obrázku dole.
Při práci ve Photoshopu dávám přednost světlejšímu
barevnému tématu, jako třeba tomu světle šedému,
které můžete vidět na obrázku nahoře.
nebo Úpravy (Edit)  Předvolby (Preferences) 
Uživatelské rozhraní (Interface) [Windows].
V  dialogovém okně Předvolby (Preferences) na 
záložce Uživatelské rozhraní (Interface) v oddíle Vzhled
(Appearance) můžete barvu programu změnit
pomocí rozbalovacích nabídek (viz dole). Jakmile najdete
barevné téma, které vám bude vyhovovat, klepnutím
na tlačítko OK si své nastavení uložte.
UjistěUF TF
 Ù F TF CVEPV PCS¡ [ LZ
otevírat jako okna a`OJLPMJ [ ¡ MPÙ LZ
Současné verze Photoshopu mají taková výchozí
nastavení, díky nimž jsou kreativní techniky
popisované v  této knize  – jako například vícenásobné
zpracování souborů RAW a manuální HDR – extrémně
a  zbytečně obtížné. Díky tomuto nastavení se
obrázky ve  Photoshopu otevírají jako záložky,
nikoli jako samostatná plovoucí okna. Ujistěte se proto,
že se budou vaše obrázky otevírat jako okna a nikoli
záložky.
Pomocí příkazu Photoshop  Předvolby
(Preferences)  Uživatelské rozhraní (Interface) [Mac] nebo
Úpravy (Edit)  Předvolby (Preferences) 
Uživatelské rozhraní (Interface) [Windows] si otevřete
panel Uživatelské rozhraní (Interface) v  dialogovém
okně Předvolby (Preferences). V oddíle Volby
(Options) pak zrušte zatržení políčka Otevírat dokumenty
jako záložky (Open Documents as Tabs). Klepnutím
na tlačítko OK si pak svoje nastavení uložte.
Především je to lépe vidět a  méně to odvádí
pozornost a  kromě toho předchozí verze Photoshopu
používaly v  podstatě právě tyto barvy. Světlejší téma,
s nímž se budete setkávat v této knize, vám proto asi
bude připadat celkem povědomě.
Pokud budete chtít změnit vaše barevné téma na něco
světlejšího, vyberte Photoshop  Předvolby
(Preferences)  Uživatelské rozhraní (Interface) [Mac]
Toto je tmavé
výchozí barevné
téma programu
Photoshop CC.
Já dávám přednost
světlejšímu
barevnému tématu,
které vypadá
podobně jako téma
v předchozích
verzích Photoshopu.
Z rozbalovací
nabídky Standardní
zobrazení (Standard
Screen Mode) vyberte
barevné téma.
Ujistěte se, že políčko
Otevírat dokumenty
jako záložky (Open
Documents as Tabs)
není zatržené.





26 Skrytá síla Photoshopu





27 Digitální fotografie je malba
Někdo potřebuje světlo, aby mohl vidět, a někdo zase,
aby mohl fotit. Přestože je tato myšlenka jasná, má
dalekosáhlý dopad na každého fotografa.
V  prostředí, kde zcela chybí světlo, nic neuvidíte  –
a  ani nevyfotíte. Objekty vyzařují světlo nebo
odrážejí světlo, které se k  nim odráží odjinud, a  proto je
možné je pak pozorovat a zachytit. Světlo utváří,
obklopuje a odhaluje tvary a obrysy toho, co
pozorujeme a fotografujeme.
Lze to říct i jednodušeji: Digitální fotografi e
nezachycuje samotný předmět, ale spíše světlo, které z  něho
vyzařuje nebo se od něj odráží.
Proto ve  skutečnosti fotografujeme světlo a  nikoli
věc, kterou toto světlo osvěcuje.
Jakmile se odpoutáte od  „věcí“ a  přeorientujete se
na světlo, díky němuž vlastně danou „věc“ vidíme,
začnete si uvědomovat, jaké možnosti se v  následném
zpracování obrázků skrývají. Dovolte mi to vysvětlit.
Když pozoruji světlo, vidím nekonečné množství
variací, i  když světlo samo o  sobě má řadu vlastností.
První a nejdůležitější vlastností je, jak jasný
konkrétní světelný zdroj je.
Kromě jasu má však světlo celou řadu dalších
důležitých vlastností, včetně směrovosti (směru, ze kterého
přichází) a toho, zda je světlo ostré – protože je
přímé  – nebo tlumené  – protože bylo rozptýleno nebo
odraženo. Světlo může být také teplé nebo studené
(technicky vzato se tato jeho vlastnost vyjadřuje jako
vyvážení bílé nebo barevná teplota na stupnici, které
se říká Kelvinova teplotní stupnice).
Jednou z  nejdůležitějších vlastností světla je i  to, že
vytváří stíny.
Až se tedy příště budete na  něco dívat, zapomeňte
na vlastní předměty, které vidíte. Místo toho sledujte
směr, teplotu a kvalitu světla. Věnujte zvláštní
pozornost stínům, které světlo vytváří, a přechodům mezi
světlými a  tmavými oblastmi. Vidíte nějaké tvary
nebo zajímavé linie, které vytvořilo světlo nebo stíny?
A změní se vnímání těchto tvarů, když si
„zarámujete“ fotografi i svými prsty?
Bez světla není nic vidět
 Mission Dolores je jednou z původních španělských misií v Kalifornii a nejstarším kostelem v San Franciscu, i když byla bazilika
po zemětřesení v roce 1906 přestavěna.
Když jsem procházel baziliku Mission Dolores v San Franciscu, všiml jsem si, že do kostela svítilo světlo ze dvou stran. Sluneční
paprsky prosvítaly skrze řady kostelních lavic na  pravé straně a  prolínaly se se stíny, které vrhaly lavice, i  ostřejším světlem
z oken na levé straně. Všechny ty tvary a linie mě natolik zaujaly, že jsem si lehl na zem, abych našel nejlepší úhel, ze kterého
bych mohl tento zajímavý světelný efekt vyfotografovat. Když jsem si fotografi i zarámoval, rozhodl jsem se ponechat v pravém
horním rohu jen tolik lavic, aby bylo poznat, kde jsem to fotil.
Fotografi e byla samozřejmě pořízena barevně, takže jsem ji tímto způsobem pečlivě zpracoval na  svém počítači. Jelikož ale
tuto kompozici utvářely především velké kontrasty světla a  stínů, převedl jsem obrázek na  černobílý, abych tak zdůraznil
obraz působivého bočního světla (podrobnější informace o  monochromatickém zpracování barevných fotografi í najdete
na stranách 167–173).
170mm, pět expozic s  rychlostí závěrky v  rozmezí 1 až 60 sekund při f/16 a  ISO 200, s  použitím stativu; převedeno
na monochromatickou fotografi i pomocí Photoshopu a zásuvného modulu Nik Silver Efex 2.





28 Skrytá síla Photoshopu
Nyní změňte svoji pozici. Stačí třeba jen o jeden krok
doprava nebo doleva. Nemusíte jít daleko. Jak to
změní vaše vnímání světla ve scéně?
Když z  pohledu digitálního fotografa vytváří světlo
předměty, které je možné po  jejich osvícení vyfotit,
a stíny těchto předmětů, ve vašich digitálních
souborech vznikají tvary z obrazových bodů, které je
možné upravit.
Kdybyste pozorovali světlo důkladně, tak jak to dělá
malíř, získali byste povědomí o  tom, jak je možné
světlo při následných úpravách zpracovat, aby
vypadalo přirozeně.
Focení za`šera
Není pochyb o  tom, že světlo je pro
fotografii životně důležité. Nemusí ho však být mnoho.
U  světla záleží hlavně na  kvalitě, nikoli na 
kvantitě. Digitální fotoaparát se dokáže přizpůsobit
téměř jakékoli úrovni světla. Podíváte-li se na 
obrázek pořízený digitálním fotoaparátem, může
být po  úpravě expozice těžké poznat, jak jasné
původní světlo ve  skutečnosti bylo. Udělal jsem
spoustu snímků, které vypadaly, jako by byly
pořízené za  denního světla, přestože ve  skutečnosti
byly nafoceny v noci.
 V bazilice Mission Dolores v San Franciscu si mou plnou
pozornost získal šerosvit s  jeho působivými kontrasty
mezi světlem a  stínem. Svůj fotoaparát jsem natočil
tak, abych co nejlépe využil kontrast mezi světly a  stíny,
a  kontrast mezi liniemi světla a  zbytkem kostelního
interiéru.
42mm, šest expozicí s rychlostí závěrky v rozmezí 1 až
60 sekund, každá expozice při f/18 a  ISO 200, s 
použitím stativu; expozice spojeny ve  Photoshopu a  pak
převedeny na monochromatický snímek pomocí
Photoshopu a zásuvného modulu Nik Silver Efex Pro 2.





29 Digitální fotografie je malba





30 Skrytá síla Photoshopu
Zde je pár jednoduchých příkladů efektů, kterých lze
snadno dosáhnout při následných úpravách:
 K  prosvětlení popředí kompozice můžete přidat
výplňové světlo.
 Okvětní lístky můžete zesvětlit, aby vypadaly jako
průsvitné.
 Světla můžete zesvětlit a stíny ztmavit, abyste
zvýraznili efekt šerosvitu.
Cílem této první části knihy Skrytá síla Photoshopu
je ukázat vám některé jednoduché způsoby práce
s  Photoshopem, které vám pomohou zlepšit kvalitu
osvětlení ve  vaší digitální fotografi i zkombinováním
vize digitálního malíře s dovednostmi fotografa.
Zamyšlení
Pozorujte chvíli nějaký objekt a všímejte si při tom,
jak se vzájemně ovlivňuje světlo a stíny. Pak
udělejte snímek, který bude zachycovat hlavně to světlo,
které jste vnímali, a nikoli objekty, které toto
světlo ve  scéně odrážejí nebo vyzařují. Tak například
fotografi e na straně 26 zobrazuje především stíny
vzniklé v důsledku prolínajícího se světla v kostele
a právě tato abstraktní hra světla a stínů je
námětem tohoto obrázku, přičemž samotný předmět,
kostelní lavice, hraje ve fotografi i jen malou roli.
 Vysoko nad řekou East River v New York City jsem musel
se svým fotoaparátem a  stativem čelit silnému větru.
Výhled byl úžasný a  já měl skoro pocit, že jsem v  orlím
hnízdě. Nicméně vodní masa East River vypadala
příliš potemněle a  vizuálně nezáživně. Při následném
zpracování této fotografi e jsem však tyto tmavé oblasti
řeky vylepšil pomocí selektivního přeexponování odrazů
světel na  hladině, čímž jsem dodal fotografi i veselý
a malebný nádech.
24mm, 25 sekund při f/7,1 a  ISO 200, s  použitím
stativu.





31 Digitální fotografie je malba





32 Skrytá síla Photoshopu





33 Digitální fotografie je malba
Tak si to trošku zrekapitulujme. Začal jsem tím, že
jsem si uvědomil, že fotografi i nelze pořizovat za tmy
nebo že nelze fotit neosvětlené předměty, protože
expozice ve skutečnosti nezachycuje samotné
předměty, ale světlo, které je od nich vyzařováno nebo
odráženo (viz strana 27).
Jakmile pochopíte, že v jistém významném smyslu je
předmětem každé fotografi e samo světlo, pak si
začnete uvědomovat naléhavost vnímání smyslu
vzorů světla  – a  absence světla  – které utvářejí každou
fotografi i.
Pečlivé pozorování těchto vzorů je základem
podmanivých kompozicí při pořizování snímků. Kromě
samotné expozice znamená vylepšení digitální
fotografi e při následném zpracování také vylepšení
těchto vzorů a odhalení vnitřní soudržnosti těchto vzorů
světla. Pokud jste šikovní – nebo máte štěstí – může
být tato soudržnost ve vašich fotografi ích od začátku,
ale pro někoho, kdo není zb ěhlý v umění digitálního
fotografa, nemusí být zcela zřejmá.
Porozumí-li digitální fotograf možnostem
manipulace světla při následném zpracování snímků, ovlivní
ho to už při samotném pořizování snímků, neboť pak
bude moci rozumně využívat světelných vzorů, které
budou následně potřebovat trochu „poupravit“, aby
se tyto vzory projevily.
Koncepční přístup je platný u všech druhů fotografi e,
ať už rádi fotíte krajinky, květiny nebo portréty.
Aby se však stala z představy realita, budete
potřebovat lešení v podobě následné úpravy snímků. A jak se
ukazuje, takovéto lešení je snadno dostupné a začíná
u vrstvy.
Vrstvu si můžete představit jako průsvitnou fólii,
na kterou nebo pod kterou se pokládají obrázky,
části obrázků nebo obrazové efekty. Vrstvy byly
součástí Photoshopu už od roku 1994 a jsou také
nedílnou součástí většiny kvalitních programů na úpravu
obrázků.
Pokaždé, když ve Photoshopu otevřete nějakou
fotografi i, stane se vrstvou. Dokumenty Photoshopu se
skládají z  vrstev, které jsou na  sebe naskládány. To,
co mi na konci zůstane ve Photoshopu po zpracování
obrázku (předtím, než si ho vytisknu), je hromádka
vrstev, které jsem si precizně poskládal. Technicky
vzato je třeba tyto vrstvy sloučit do jedné –
zredukovat jejich počet na jedinou spojenou vrstvu – než
budeme moci obrázek reprodukovat nebo vytisknout.
Vrstva Photoshopu může mít doslova stovky
vlastností  – významů, charakteristik  – které lze nastavit.
Mým plánem v knize Skrytá síla Photoshopu je snažit
se to podat jednoduše. Abyste pochopili, jak vrstvy
fungují, opravdu nemusíte o  žádné z  těchto
charakteristik nic vědět. Pár věcí však na začátek o vrstvách
Photoshopu přece jen vědět potřebujete.
Všechno začíná u`vrstvy
 Tento pórek je stejně jako další rostliny sestaven z vrstev.
Pohled na této fotografi i je příčný řez, který vrstvy jasně
odhaluje. Nicméně shora byste viděli pouze jednu vrstvu.
Navíc pórek je ze stejného rodu jako cibule a tyto rostliny
se vyznačují určitým stupněm průhlednosti. Pokud by
byla vrchní vrstva pórku průhledná nebo odstraněna,
byly by vidět vrstvy pod ní. Podobným způsobem pak
fungují i vrstvy ve Photoshopu.
Mimochodem tento rozříznutý pórek jsem ukradl ženě
z  kuchyně, když vařila polévku. Když se ho moje žěna
poté opět zmocnila a přidala ho do polévky, ukázalo se,
že je i velmi chutný.
40 mm makroobjektiv, 2,5 sekundy na f/29 a ISO 100,
ze stativu





34 Skrytá síla Photoshopu
Když ve Photoshopu poprvé otevřete nějaký obrázek,
tento obrázek se v dokumentu Photoshopu stane
automaticky jakýmsi zvlášním druhem vrstvy. Tomuto
zvláštnímu druhu vrstvy se říká Pozadí (Background)
a takto je i označena v panelu Vrstvy (Layers) [pokud
panel Vrstvy (Layers) nevidíte, stiskněte klávesu F7].
Vrstvy pozadí je možné snadno převést na 
normální vrstvy výběrem příkazu Vrstva (Layer)  Nová
(New)  Vrstva z pozadí (Layer from Background).
Jednou z  důležitých vlastností vrstev Photoshopu je
nastavení Krytí (Opacity) vrstvy, které ovládá
průsvitnost dané vrstvy. Například při nastavení 100% krytí
není vrstva vůbec průsvitná, při 0% krytí je zcela
průsvitná a při 50% krytí je průsvitná z 50 %.
Jak už jsem poznamenal, dokumenty Photoshopu
se skládají z  hromádky vrstev. Když ve  Photoshopu
otevřete nějakou fotografi i, stane se v  této
hromádce spodní vrstvou nazvanou Pozadí (Background).
Z obrázků napravo si můžete udělat představu o tom,
jak taková hromádka vrstev funguje. Část hromádky
vrstev nacházející se v panelu Vrstvy (Layers), kterou
jsem použil k vytvoření obrázku kola auta značky
Jaguar, můžete vidět i na stranách 36–37.
Zamyšlení
Co uvidíte v okně s obrázkem, bude-li horní vrstva
v seznamu vrstev průsvitná, protože bude mít
nižší než 100% krytí?
Níže můžete vidět panel Vrstvy (Layers), na  kterém
jsou vidět čtyři vrstvy: vrstva „Pozadí“ (Background)
na  spodní pozici v  seznamu vrstev, vrstva „Přidat
modrou“, vrstva „Přidat červenou“ a  úplně nahoře
pak vrstva „Rozostření“. Miniatura obrázku nám pak
poskytuje rychlý náhled každé vrstvy.
Vrstva „Pozadí“ (Background) je zvýrazněna
modrou barvou, protože je právě vybraná. Když je nějaká
vrstva vybraná, stává se aktivní vrstvou – to
znamená, že veškeré úpravy, například malování, se aplikují
na tuto vrstvu.
Vrstva „Rozostření“ se v seznamu vrstev nachází až
nahoře.
Vrstva „Přidat červenou“, druhá odshora v seznamu
vrstev.
Toto je vrstva „Přidat modrou“, která je v seznamu
vrstev třetí odshora.
Toto je vrstva Pozadí (Background), která se v seznamu
vrstev nachází až úplně dole.





35 Digitální fotografie je malba
Je dobrým obecným pravidlem si jednotlivé vrstvy
vždy nějak smysluplně pojmenovat. Díky tomu si pak,
až se později vrátíte ke své práci na obrázku, snadno
vzpomenete, co má ta která vrstva na svědomí.
V  levé horní části panelu Vrstvy (Layers)
najdete rozbalovací nabídku Režim
prolnutí (Blending Mode). Ve  výchozím stavu je
nastaven na  hodnotu Normální (Normal). (Chcete-li se
o  účincích jednotlivých režimů prolnutí dozvědět
více, nalistujte si strany 71–95.)
Napravo od  rozbalovací nabídky Režimy prolnutí
(Blending Mode) je posuvník Krytí (Opacity).
Výchozím nastavením je hodnota 100 %. Tento
posuvník můžete použít k úpravě toho, jak průhledná nebo
neprůhledná konkrétní vrstva bude. Vyberte
vrstvu a  přetáhněte posuvník doleva, čímž průhlednost
vrstvy snížíte.
Malá ikonka oka nalevo vedle každé vrstvy značí, že
všechny vrstvy jsou viditelné. Pokud na oko kliknete,
příslušná vrstva se skryje.
Je snadné si splést skrytí vrstvy pomocí oka s 
průhledností vrstvy nastavovanou pomocí posuvníku
Krytí (Opacity). Oba tyto ovládací prvky jsou však
diametrálně odlišné. Když pomocí oka nějakou
vrstvu skryjete, přestane být dostupná pro úpravy a stane
se neaktivní (přestože bude stále v  seznamu vrstev).
Nelze na  ni malovat nebo něco kopírovat ani ji
vybrat a  neobjeví se ani ve  výsledném obrázku. Když
na  druhou stranu uděláte některou vrstvu
průhlednou pomocí posuvníku Krytí (Opacity), tato
vrstva bude pořád aktivní. Můžete na  ni malovat a 
podle libosti ji také upravovat  – a  za  předpokladu, že
není úplně průhledná, se ta ké zobrazí ve výsledném
obrázku.
Zamyšlení
Mistr Yoda říká: „Udělat. Nebo neudělat. Není
zkusit.“ Vrhněte se do  toho. Nezdržujte se nějakými
ovládacími prvky v  panelu Vrstvy (Layers). Člověk
se učí praxí, zkušenost je nejlepší učitel.





36 Skrytá síla Photoshopu
Loukotě spojené v`jedno dávají kolo,
ale teprve prázdný otvor pro hřídel
dává kolu smysl.
– Tao te ťing, překlad Josef A. Zentrich





37 Digitální fotografie je malba
Můžete si myslet, že smyslem hromádky vrstev je
kontrolovat, které části různých vrstev se v konečném
obrázku použijí; například já jsem vytvořil složený
obraz, na  kterém bylo jako součást krajiny i  slunce,
přestože původně tam žádné slunce nebylo. Vrstvy
se dají samozřejmě používat i tímto způsobem, jako
součást kompoziční techniky – ale jakožto jediná
klíčová funkce Photoshopu se dají používat i mnoha
jinými způsoby. Kompozitní fotografi e, pomocí níž se
dá vytvořit „neskutečný“ obraz, je velkým tématem
sama o sobě, a tak se jí v knize Skrytá síla Photoshopu
nebudu zvlášť věnovat, protože na toto téma existují
jiné knihy (viz oddíl Poznámky na straně 188).
Nejlepší způsob, jak se dívat na  hromádku vrstev, je
odshora dolů. Pokud má vrstva, která se v  seznamu
nachází úplně nahoře, dohromady 100% krytí (a má
normální režim prolnutí), pak je obrázek tvořen
výhradně jen touto horní vrstvou. V tomto případě
můžete klidně odstranit všechny ostatní vrstvy pod touto
horní vrstvou, aniž by to mělo nějaký vliv na vzhled
obrázku.
 Tento snímek kola starého Jaguara jsem nafotil
na  příjezdové cestě jednoho sběratele klasických
automobilů. Když jsem se na  tuto fotografi i podíval
na  svém počítači, rozhodl jsem se, že paprsky v  tomto
zapleteném kole potřebují přidat trochu více barvy a také
rozmazání z pohybu. Použil jsem mnoho různých vrstev,
abych zvýraznil barvu a dodal tomu nádech rozmazání;
některé z  těchto vrstev můžete vidět v  panelu Vrstvy
na stranách 34–35.
85mm, 4/5 sekundy při f/45 a  ISO 100, s  použitím
stativu.





Toto je pouze náhled elektronické knihy. Zakoupení její plné verze je možné v elektronickém
obchodě společnosti eReading.






       

internetové knihkupectví - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s.