načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Škola interiérového designu -- pro všechny, koho zajímá dobré bydlení – kolektiv; Jana Hradecká

Škola interiérového designu -- pro všechny, koho zajímá dobré bydlení

Elektronická kniha: Škola interiérového designu
Autor: kolektiv; Jana Hradecká
Podnázev: pro všechny, koho zajímá dobré bydlení

Příručka rad a návodů při dotváření kancelářských prostor a bytových místností - kuchyní, koupelen a dětských pokojů bytových designérů. Témata jsou řazena postupně, stejně tak, jak na sebe navazují jednotlivé činnosti při návrhu a tvorbě ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  424
+
-
14,1
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 77.2%hodnoceni - 77.2%hodnoceni - 77.2%hodnoceni - 77.2%hodnoceni - 77.2% 90%   celkové hodnocení
3 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2013
Počet stran: 232
Rozměr: 17 x 24 cm
Úprava: ilustrace (převážně barevné), portréty, plány
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Byt. Místnosti. Vybavení bytu
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2013
ISBN: 978-80-247-3559-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka rad a návodů při dotváření kancelářských prostor a bytových místností - kuchyní, koupelen a dětských pokojů bytových designérů. Témata jsou řazena postupně, stejně tak, jak na sebe navazují jednotlivé činnosti při návrhu a tvorbě nového interiéru. Kniha se zabývá přehledem různých stylů, prací s prostorem, základními typy technické dokumentace, vytvořením půdorysu a nárysu, možnostmi prostorového modelování, barvami. Seznámí s materiály, jejich charakteristickými vlastnostmi a možnostmi použití, a s různými typy osvětlení. Postupně se věnuje jednotlivým místnostem v bytě a kancelářským prostorám. Podává stručný přehled historických stylů. V závěru je uveden přehled světových designérů od poč. 20. století do současnosti a jejich zajímavých projektů.

Popis nakladatele

Záleží vám na tom v jakém prostředí žijete a pracujete? Máte chuť čas od času vylepšit svůj domov a nejste si jistí, jak na to? Nechte se provést zákulisím interiérového designu. Témata v této knize jsou řazena tak, aby na sebe logicky navazovala, právě jako na sebe navazují jednotlivé činnosti při návrhu a tvorbě nového interiéru. Každá z patnácti kapitol je opatřena množstvím fotografií, tabulek i schémat, a také cvičeními, na kterých si můžete ověřit své právě nabyté znalosti. Publikace není učebnicí, ale vychází z osnov a především dlouholetých zkušeností lektorů Interier design školy Intermezzo. Nikdy není pozdě naučit se něco nového... (pro všechny, koho zajímá dobré bydlení)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
kolektiv; Jana Hradecká - další tituly autora:
Škola interiérového designu Škola interiérového designu
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Škola

interiérového

designu

pro všechny, koho zajímá dobré bydlení

Jana Hradecká a  kolektiv

Grada Publishing, a.s., U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod

@grada.cz, www.grada.cz

Škola interiérového designu

Jana Hradecká a  kolektiv

Záleží vám na tom v jakém prostředí žijete a pracujete? Máte chuť čas od času vylepšit svůj domov

a nejste si jistí, jak na to? Nechte se provést zákulisím interiérového designu. Témata v této knize jsou

řazena tak, aby na sebe logicky navazovala, právě jako na sebe navazují jednotlivé činnosti při návrhu

a tvorbě nového interiéru. Každá z patnácti kapitol je opatřena množstvím fotografií, tabulek i schémat,

a také cvičeními, na kterých si můžete ověřit své právě nabyté znalosti. Publikace není učebnicí, ale

vychází z osnov a především dlouholetých zkušeností lektorů Interier design školy Intermezzo.

Nikdy není pozdě naučit se něco nového...

Interier • design • škola Intermezzo

Vítkova 21, Praha 8 – Karlín

www.interierdesignskola.cz

Probuďte nadání, které ve vás dříme.



Grada Publishing

pro všechny, koho zajímá dobré bydlení


pro všechny, koho zajímá dobré bydlení

Jana Hradecká a  kolektiv

TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 obchod@grada.cz, www.grada.cz tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 jako svou 5268. publikaci Odpovědná redaktorka Věra Slavíková Grafická úprava a sazba Eva Hradiláková Foto na obálce Tomáš Krist Počet stran 232 První vydání, Praha 2013 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s. © Grada Publishing, a.s., 2013 Cover Design © Grada Publishing, 2013 Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků. ISBN 978-80-247-3559-7 (tištěná verze)

ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE:

ISBN 978-80-247-8678-0 (elektronická verze ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-8679-7 (elektronická verze ve formátu EPUB)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být re

produkována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písem

ného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Obsah

Úvodní slovo autorky ..................................................................................................................................... 9

Intermezzo – interier škola design ...................................................................................................... 11

1. Atmosféra, koncept ................................................................................................... 15

Atmosféra .............................................................................................................................................................. 16

Atmosféra ve  smyslu prostředí ........................................................................................................ 16

Atmosféra ve  smyslu nálady ............................................................................................................. 17

Co je to koncept? .............................................................................................................................................. 19

Postup pro vytvoření nástěnky konceptu ................................................................................ 20

Vzorkovnice .................................................................................................................................................... 22

2. Styly ........................................................................................................................................................... 25

Co je to vlastně styl? ..................................................................................................................................... 26

Přehled stylů ...................................................................................................................................................... 26

Přírodní – natural ....................................................................................................................................... 27

Retro ................................................................................................................................................................... 28

Glamour ........................................................................................................................................................... 29

Vintage ............................................................................................................................................................. 30

Městská klasika ........................................................................................................................................... 31

Příměstská moderna ............................................................................................................................... 32

High-tech ......................................................................................................................................................... 33

Purismus, minimalismus ...................................................................................................................... 34

Selský – rustikální ...................................................................................................................................... 35

Romantický .................................................................................................................................................... 36

Francie – venkov ........................................................................................................................................ 37

Asijský ................................................................................................................................................................ 38

Orientální ........................................................................................................................................................ 39

Etno ..................................................................................................................................................................... 40

Přímořský (inspirace Středomořím) .............................................................................................. 41

Koloniální ........................................................................................................................................................ 42

Historizující .................................................................................................................................................... 43

Loft ...................................................................................................................................................................... 44

3. Plánování ........................................................................................................................................ 45

Plánování prostoru .......................................................................................................................................... 46

Co je ergonomie? ....................................................................................................................................... 46

Prostorové a dispoziční vazby a zóny v  bytě ......................................................................... 48

Typy bytových místností a jejich funkce .................................................................................... 49

Normy, legislativa ............................................................................................................................................ 52

4. Úvod do  technických výkresů ve  stavebnictví .... 53

Čtení technických výkresů ......................................................................................................................... 54

Značky ................................................................................................................................................................ 54

Popisové pole technického výkresu ............................................................................................. 54

Měřítka výkresů ................................................................................................................................................. 55

Zobrazování stavebních objektů ........................................................................................................... 56

Půdorysy ........................................................................................................................................................... 56

Svislé řezy ........................................................................................................................................................ 57

Pohledy .............................................................................................................................................................. 57

Zaměření půdorysu a samostatná tvorba stavebních výkresů ................................. 57

Tvorba náčrtu ................................................................................................................................................ 57

Pomůcky k měření ..................................................................................................................................... 57

Postup měření .............................................................................................................................................. 57

Rýsování ................................................................................................................................................................. 58

Styly čar ............................................................................................................................................................. 58

Kótování ............................................................................................................................................................ 59

Pohledy – příklady zakreslení ................................................................................................................. 60

Měření oken ................................................................................................................................................... 60

5

Měření dveří ................................................................................................................................................... 61

Schodiště .......................................................................................................................................................... 62

Klenby ................................................................................................................................................................. 62

Výsledné výkresy z  náčrtů ......................................................................................................................... 63

Ukázky stavebních výkresů ....................................................................................................................... 64

Zpracování grafickými programy .......................................................................................................... 66

5. Půdorys, nárys, perspektiva ..................................................................... 67

Půdorys .................................................................................................................................................................. 68

Skici, nárysy ........................................................................................................................................................ 70

Perspektiva – základní pojmy ................................................................................................................ 71

6. 3D modelování a  vizualizace ................................................................. 75

Co je vizualizace a  co modelování ....................................................................................................... 76

Programy pro návrh interiérů a  jejich domovské stránky ................................................... 78

CAD programy .............................................................................................................................................. 80

Tabulka programů, ceny a freeware ............................................................................................ 82

7. Materiály .......................................................................................................................................... 83

Materiály používané v  interiérech ..................................................................................................... 84

Textilní materiál ............................................................................................................................................... 84

Základní rozdělení textilních vláken ............................................................................................. 85

Charakteristiky nejpoužívanějších vláken ................................................................................ 85

Kůže .......................................................................................................................................................................... 89

Dřevo ....................................................................................................................................................................... 89

Běžné dřeviny ............................................................................................................................................... 90

Exotické dřeviny .......................................................................................................................................... 92

Přehled tvrdosti dřeva (MPa) ............................................................................................................ 93

Ostatní materiály používané na  výrobu nábytku ...................................................................... 94

Kov .............................................................................................................................................................................. 95

Sklo ........................................................................................................................................................................... 96

Keramika ............................................................................................................................................................... 98

Kámen ..................................................................................................................................................................... 98

Stavební materiály používané v  interiéru .................................................................................. 101

Sádrokarton ................................................................................................................................................ 101

Beton .............................................................................................................................................................. 101

Pandomo ....................................................................................................................................................... 102

Imitace betonu .......................................................................................................................................... 102

Benátský štuk ............................................................................................................................................. 102

Cihla .................................................................................................................................................................. 102

Hlína .................................................................................................................................................................. 103

Podlahové materiály ................................................................................................................................... 103

Dřevo .............................................................................................................................................................. 103

Keramická dlažba .................................................................................................................................... 104

Laminát ........................................................................................................................................................... 104

Linoleum ....................................................................................................................................................... 104

PVC – vinyl .................................................................................................................................................... 104

Přírodní korek ............................................................................................................................................. 106

Koberce ......................................................................................................................................................... 106

8. Barvy ..................................................................................................................................................... 109

Co je to barva? Základní vlastnosti a   symbolika barev .................................................... 110

Achromy ........................................................................................................................................................ 110

Chromatické barvy ................................................................................................................................. 112

Teorie barev ..................................................................................................................................................... 115

Barevné kruhy ........................................................................................................................................... 115

Barevné režimy .......................................................................................................................................... 115

Systémové uspořádání barev pro nátěrové hmoty a tisk .......................................... 116

Vzorníky barev pro interiérové a exteriérové barvy ....................................................... 116

Srovnávací vzorníky barev ................................................................................................................ 117

Teorie kombinování barev ................................................................................................................ 117

Optické iluze a klamy – simultánní a následné kontrasty ......................................... 118

Barevná schémata inspirovaná přírodou .............................................................................. 121

Barevná schémata inspirovaná uměleckým dílem ......................................................... 122

Barevná schémata na  základě zákona harmonie ............................................................ 122

6


9. Osvětlení ...................................................................................................................................... 129

Trendy v  osvětlení ........................................................................................................................................ 130

Rozdělení svítidel ......................................................................................................................................... 131

Krytí svítidel  – IP ............................................................................................................................................ 133

Světelné zdroje ............................................................................................................................................... 134

Žárovky ........................................................................................................................................................... 134

Kompaktní zářivky .................................................................................................................................. 134

Lineární zářivky ......................................................................................................................................... 134

Výbojky ........................................................................................................................................................... 135

LED ..................................................................................................................................................................... 135

Speciální světelné zdroje ................................................................................................................... 135

Transformátory a  předřadníky ............................................................................................................. 135

Intenzita osvětlení v  obytných prostorech ................................................................................. 136

Kuchyně ........................................................................................................................................................ 136

Obývací pokoj ........................................................................................................................................... 137

Ložnice ........................................................................................................................................................... 138

Koupelna ...................................................................................................................................................... 139

Pracovna ....................................................................................................................................................... 139

Dětské pokoje ........................................................................................................................................... 140

Haly, chodby, schodiště ..................................................................................................................... 140

10. Dekorace .................................................................................................................................. 141

Okenní dekorace ............................................................................................................................................ 142

Možnosti řasení horního okraje závěsů ................................................................................. 142

Jiné způsoby zastínění oken – rolety, žaluzie, panely ................................................... 146

Dekorační polštáře ...................................................................................................................................... 149

Tapety ................................................................................................................................................................... 150

Textilní ............................................................................................................................................................ 150

Papírové ........................................................................................................................................................ 150

Vinylové ......................................................................................................................................................... 150

Vliesové ......................................................................................................................................................... 151

Další typy tapet ......................................................................................................................................... 151

Dekorační triky, nápady a  pravidla při řešení interiérů ..................................................... 154

Rostliny ............................................................................................................................................................... 163

11. Kuchyně a  koupelny ........................................................................................ 165

Kuchyně ............................................................................................................................................................... 166

Pracovní trojúhelník .............................................................................................................................. 166

Umístění kuchyně ................................................................................................................................... 166

Základní parametry a rozměry ...................................................................................................... 167

Materiály na  pracovní desky .......................................................................................................... 169

Typy kování a systémy otevírání skříněk ............................................................................... 171

Materiály na dřezy .................................................................................................................................. 172

Baterie – materiály ................................................................................................................................ 172

Kuchyňské elektrospotřebiče ......................................................................................................... 172

Nejčastější chyby při navrhování kuchyní ............................................................................. 173

Koupelna ............................................................................................................................................................ 175

Stěny ................................................................................................................................................................. 175

Vlastnosti obkladů .................................................................................................................................. 177

Podlaha v koupelně .............................................................................................................................. 177

Vodovodní baterie ................................................................................................................................. 177

Umyvadlo .................................................................................................................................................... 177

Sprchové kouty ......................................................................................................................................... 178

Vana .................................................................................................................................................................. 178

Toaleta ............................................................................................................................................................ 178

Dřevo v  koupelně ................................................................................................................................. 179

Koupelna spojená s  ložnicí .............................................................................................................. 180

12. Kancelářské a  dětské prostory .................................................... 181

Kanceláře ............................................................................................................................................................ 182

Dědictví minulosti .................................................................................................................................. 182

Trend minimalismu ................................................................................................................................ 183

Trend hravosti ........................................................................................................................................... 184

Dětské pokoje ................................................................................................................................................ 186

Pokoje pro teenagery ................................................................................................................................ 187

7


13. Historický vývoj nábytkových stylů ................................. 189

Prvopočátky bydlení ................................................................................................................................... 190

Paleolit ............................................................................................................................................................ 190

Starověké kultury  – první vyspělé civilizace ............................................................................. 191

Mezopotámie ............................................................................................................................................. 191

Egypt ................................................................................................................................................................ 191

Indie .................................................................................................................................................................. 191

Čína ................................................................................................................................................................... 191

Antika ..................................................................................................................................................................... 191

Řecko .............................................................................................................................................................. 191

Řím ..................................................................................................................................................................... 193

Keltská a  germánská kultura ................................................................................................................ 193

Byzantská kultura ........................................................................................................................................ 195

Islámská kultura ............................................................................................................................................ 195

Románské umění .......................................................................................................................................... 195

Gotika ................................................................................................................................................................... 195

Renesance ......................................................................................................................................................... 197

Baroko .................................................................................................................................................................. 197

Rokoko ................................................................................................................................................................. 197

Klasicismus ........................................................................................................................................................ 198

Ludvík XVI. .................................................................................................................................................... 198

Empír ................................................................................................................................................................ 198

Biedermeier ................................................................................................................................................. 199

Historismus ....................................................................................................................................................... 199

Arts & Crafts ..................................................................................................................................................... 199

Secese .................................................................................................................................................................. 199

Art deco ................................................................................................................................................................ 199

Škola Bauhaus ................................................................................................................................................. 201

De Stilj .................................................................................................................................................................. 201

Kubismus ............................................................................................................................................................. 201

Funkcionalismus ............................................................................................................................................ 201

14. Světoví designéři .................................................................................................... 203

Designové ikony ............................................................................................................................................ 204

Čeští designéři světového jména ...................................................................................................... 204

Světoví designeři světového jména ................................................................................................ 210

15. Zavedení vlastní praxe ................................................................................ 221

Zavedení vlastní praxe .............................................................................................................................. 222

Ukázat se a  zaujmout  – role herce .................................................................................................... 222

Umět o sobě mluvit ............................................................................................................................... 222

Dát o sobě vědět ...................................................................................................................................... 222

Prodat své nápady .................................................................................................................................. 223

Šest základních principů prezentace ........................................................................................ 224

Prezentační dovednosti – naše tělo a hlas ............................................................................ 224

Co léčit a  jak  – role doktora ................................................................................................................... 225

Umění klást otázky ................................................................................................................................. 225

Poznat sen i trápení ............................................................................................................................... 225

Vztah s  klientem  – role partnera ........................................................................................................ 227

Respekt .......................................................................................................................................................... 227

Typologie osobnosti ve  vztahu ke  klientovi ...................................................................... 227

Naplnění svých cílů  – role sportovce .............................................................................................. 229

Příbuzní a známí ....................................................................................................................................... 229

Náklady a cena na trhu ........................................................................................................................ 229

Vyjednávání o ceně ................................................................................................................................ 229

Námitky a připomínky ......................................................................................................................... 230

Propojení rolí .............................................................................................................................................. 230

Literatura a zdroje ........................................................................................................................................ 231

8


9

lekce 1

Atmosféra, koncept

Úvodní slovo autorky Publikace, kterou právě otvíráte, je určena všem, které zajímá jejich okolí a  jimž záleží na  tom, v  jakém prostředí žijí a  pracují. Těm, kteří mají čas od  času chuť měnit a  dotvářet své domácí či pracovní prostory a  zatím si nejsou jisti, jak na  to. Právě těm chceme pomoci při nahlížení do dílny interiérového designu.

Předkládáme zde nástin aspektů, s nimiž se potý

kají nejen interiéroví designéři. Text vznikal průběžně, vychází z  osnov Interier design školy INTERMEZZO, potřeb a  otázek jejích studentů. Nejedná se o  učebnici, byť na počátku jejího vzniku byly výukové materiály této školy.

Témata jsou řazena tak, aby na sebe logicky nava

zovala, stejně jako na sebe navazují jednotlivé činnosti při návrhu i tvorbě nového interiéru. Každé z témat by si jistě zasloužilo samostatnou knihu, mnoho jich je skutečně již k  dispozici, nám však jde o  ucelený přehled oblastí, s  nimiž se interiérový designér musí seznámit. Pokud čtenáře některé téma bude zajímat hlouběji, může sáhnout po  detailně zpracované odborné publikaci (na trhu jich je skutečně hodně).

Každá kapitola je opatřena bohatým doprovod

ným materiálem, fotografiemi, tabulkami, náčrtky

či schématy. Jde nám i  o  názornost, ne pouze o  su

chou teorii. Text je průběžně prokládán řadou cvičení,

na kterých si čtenář může dílčí dovednosti vyzkoušet.

Na  výsledné podobě této publikace se podílelo

mnoho odborníků, kteří působí v Interier design ško

le INTERMEZZO jako lektoři. Jsou to vesměs odborní

ci s letitou praxí, kteří vědí, co učí, a svým oborem se

skutečně živí.

Touto knihou chceme pootevřít dveře do  zákulisí

interiérového designu. Naším cílem je vzbudit ve čte

náři zájem o nastíněnou problematiku, nadšení krea

tivně se podílet na budování svého životního prosto

ru a chuť dozvědět se víc.

Nikdy není pozdě, a jestliže se na první či poslední

stránce rozhodnete stát se interiérovým designérem,

rádi vás přivítáme mezi našimi studenty.

Jana Hradecká


Věnování – mým báječným rodičům

Jana H.


lekce 1

Atmosféra, koncept


12

Jana Hradecká

Interiérová designérka, zakladatel

ka, majitelka, ředitelka a  manažer

ka Interier design školy a  Interier

design studia Intermezzo. Spoluza

kladatelka a spolumajitelka obcho

du Unikosh.

Profesně ji velmi ovlivnily dlouhodobé pobyty v  za

hraničí (Anglie, USA, Austrálie). Již přes 20 let se věnu

je scénografii, publikuje v časopise Spektra, v publika

ci Best Office, její články a rozhovory s ní se pravidelně

objevují v populárních českých médiích.

V Intermezzu kromě jiného vyučuje kreslení, ma

teriály a  styly, vede různé workshopy, organizuje

školení pro firmy.

Celoživotní vzdělávání je pro Janu samozřejmostí

a  zálibou, stejně jako výlety do  přírody a  do  zajíma

vých měst celého světa. Rodina, příroda, umění, de

sign, skauting, divadlo, cestování, dobré jídlo, sport

a zdravý selský rozum – to jsou odkazy, ke kterým se

Jana hlásí.

Jana má tři dcery, jednoho manžela, dvě morčata,

psa a kocoura.

Pavel Hradecký

Vystudoval inženýrskou geodézii,

v  roce 1993 založil geodetickou

kancelář Arcus, od r. 2009 se věnu

je létání a  instruktorské činnosti.

V  Intermezzu se kromě IT servisu

a  pomoci všeho druhu věnuje

výuce zaměřování prostoru a  tvorbě stavebních

výkresů.

Životně i profesně jej ovlivnily dlouhodobé pobyty

v  zahraničí (Anglie, USA, Austrálie). Pavel má kromě

své rodiny a létání rád všechny druhy sportů (zvláště

ty adrenalinové), cestování, přírodu a svůj klid. Nesná

ší nakupování.

V současné době se spolu se svou ženou intenziv

ně věnuje záchraně památek – řídí a koordinuje citlivé

rekonstrukce celých budov včetně interiérů.

Pavel má tři dcery, jednu ženu, dvě morčata, psa

a kocoura.

Alžbeta Macíková

Interiérová designérka, lektorka,

spoluzakladatelka a spolumajitelka

obchodu Unikosch. V  Intermezzu

vyučuje barvy, koncept a  strate

gii tvorby interiéru, vede kurzy

kreativity a  různé workshopy.

Publikuje v  časopise Spektra. Miluje design a  věci

s  ním související, nápady, nečekané, vtipné a  trochu

výstřední věci a psy. Ráda se vzdělává, zajímá ji prak

tická psychologie, politika, sport, „hadříky“ a  vlastně

všechno možné.

Marián Macík

V Intermezzu vyučuje vše o dřevě,

jeho vlastnostech a  možnostech

použití. Má praxi v  dovozu a  pro

deji exotického dřeva a  dřevěných

podlah. Vystudoval na  Fakultě ri

adenia a  informatiky na  Žilinské

univerzitě. Má rád cestování, hlavolamy, knihy a psy.

INTERMEZZO

Interier design škola

byla založena roku 2008. Jako první

škola v České republice specializovaná

na výuku interiérového designu získala

akreditaci Ministerstva školství. Interier

design škola Intermezzo je určena

dospělým, kteří se zajímají o design

interiérů, nové trendy v bydlení,

dekorování a aranžování, historii

a vývoj stylů, zkrátka o vše, co souvisí

s bydlením.

Škola je určena nejen úplným laikům

a zájemcům o kariéru v interiérovém

designu, ale i aktivním profesionálům,

kteří vědí, že pouze dalším vzděláváním

a novými impulzy se mohou udržet

na špičce interiérového designu.

Intermezzo pořádá v Čechách

i v zahraničí kurzy a školení pro firmy,

jejichž předmětem podnikání jsou

stavební a interiérové technologie,

prvky či doplňky. Několika velmi

významným českým i nadnárodním

firmám Intermezzo pořádalo školení pro

jejich vedoucí pracovníky i zaměstnance

z řad architektů, designérů a prodejců.

V Intermezzu vyučuje v současné době

18 lektorů. Většina z nich se podílela

na přípravě této knihy.


13

Lenka Čížek Mašková

V Intermezzu přednáší styly inte

riérů, textilní materiály a  deko

race. Po  absolvování VŠUP, obor

textilní tvorba, se začala věnovat

práci interiérové designérky a  ori

ginální interiéry navrhuje jak pro

komerční prostory, tak pro privátní klienty.

Ve  svém volném čase se kromě realizací vlastní

umělecké tvorby věnuje typologii osobnosti podle

enneagramu a rozvíjení skrytých schopností jedince.

Velmi ráda pracuje pro různé typy lidí a baví ji pozoro

vat, jak se jejich osobnostní charakter přenáší do po

žadavků na  zařízení jejich životního prostoru. V  nej

bližším dnech přivede na svět dalšího Čížečka.

Radek Začal

Architekt, stavební inženýr, zakla

datel a  spolumajitel architektonic

kého a projekčního ateliéru KUBUS

a  stavební firmy se zaměřením

na  architekturu a  design nízko

energetických a  pasivních domů

navrhovaných na  principech udržitelné výstavby.

V  Intermezzu vyučuje plánování prostoru, normy,

právní předpisy a stavební materiály v interiéru.

Od  mládí se Radek věnoval závodnímu plavání.

V  současnosti preferuje veškeré vodní sporty, kolo,

běžky, sjezdovky, horskou turistiku a cestování za hra

nice všedních dnů.

Radek má se svou úžasnou ženou dvě skvělé děti.

Tomáš Hladina

Vystudoval geodézii a  kartografii

na  Fakultě stavební ČVUT. S  Hra

deckými se zná již od  roku 2002,

kdy jako brigádník při vysokoškol

ském studiu poznával krásy i úskalí

oboru geodézie ve  firmě Arcus

Pavla Hradeckého. Poté se ve  firmě Scadin Surveys

v  Severním Irsku věnoval laserovému skenování his

torických budov a  zaměřování interiérů budov mo

derními metodami. V  současné době pracuje na  Le

tišti Václava Havla v Praze, kde má na starosti správu

a  aktualizaci půdorysů 400 budov a  rozvoj webové

letištní GIS aplikace.

V Intermezzu společně s Pavlem Hradeckým vyu

čuje zaměřování interiérů, tvorbu a čtení technic

kých výkresů a technické kreslení.

Tomáš má rád přírodu a od dětství se věnuje běhu

ve  všech podobách od  orientačního až po  maraton

ský, lyžování a cyklistice. Při jeho aktivitách ho podpo

ruje manželka se synem.

Iva Bastlová

Vystudovala VOŠ ve Volyni se spe

cializací na  tvorbu a  navrhování

interiérů a  Technickou univerzitu

ve Zvolenu, obor nábytek a výrob

ky ze dřeva. V Intermezzu vyučuje

navrhování kuchyní, koupelen

a  tvorbu nábytku. Jako bytová návrhářka se zamě

řuje na  kompletní projekty – od  ideového návrhu až

po  dozor při realizaci. Specializuje se na  originální

interiéry a atypické vybavení soukromých i veřejných

prostor pod vlastní značkou LOXO. Praxi v  oboru má

přes 10 let. Pravidelně publikuje v  mnoha médiích,

jako je například nejprodávanější časopis o  bydlení

Náš útulný byt a spolupořádá odborný seminář Inte

riéry 2000. Inspiraci čerpá při cestování a  při návště

vách zahraničních veletrhů zaměřených na  vybavení

interiérů.

Joanna Linhartová

V  Intermezzu školí výuku pro

gramu SketchUp – 3D modelář

pro tvorbu prostorových ná

vrhů. V  oboru prodeje, podpory

a  školení počítačových programů

pro designéry, architekty, stavaře,

nábytkáře a podobné profese i pracuje. Vlastní firmu

Architecture Design School, která se zabývá kromě

SketchUpu i dalšími programy určenými k tvorbě pro

jektové dokumentace, 3D modelu a fotorealistické vi

zualizaci. Práce je jejím koníčkem, ale pokud relaxuje,

věnuje se houbaření, četbě a luštění sudoku.

Radek Pokorný

V Intermezzu školí kurz fotografie

a její zpracování pro účely interi

érového designéra.  Aktivně foto

grafuje 22 let a své vzdělání si nyní

prohlubuje v  dvouletém kurzu

na  Akademii současné fotografie.

Počítačovým zpracováním fotografií se zabývá 15 let,

pracuje pro přední české grafiky a výtvarníky, věnuje

se grafickému designu se zaměřením na  tištěná mé

dia. Školí veřejnost i profesionály.


14

Eva Mohauptová

Působí jako osobní kouč, týmový

kouč, lektor, inspirátor změn pro

jednotlivce a  firmy a  průvodce vě

domým podnikáním. Pracuje s ma

nažery, manažerskými a  pracovní

mi týmy i  s  jednotlivci. Věnuje se

life koučinku ve firemním prostředí. Je autorkou mo

nografie Teambuidling (Portal, 2005) a Týmový kou

čink (Portál, 2013). Koučink vnímá jako přístup k živo

tu. V Intermezzu vyučuje kurz práce s klientem.

Jejími koníčky je volný tanec a práce s tělem, příro

da a jízda na koni. Je spokojenou matkou, manželkou

a podnikatelkou.

Gabriela Hámová

Interiérová designérka, zakladatel

ka a  majitelka produkčního a  inte

riérového studia Ad Hoc design,

zakládající člen Asociace návrhá

řů interiérů. Vystudovala scéno

grafii, starožitnictví, pedagogiku

a  moderní tanec. Divadlu (scénografii, navrhování

kostýmů i  tanci) se také přes 20 let věnuje. Její reali

zace pravidelně vycházejí v  časopise Náš útulný byt

a nepravidelně i v dalších designových a lifestylových

periodikách.

Jako specialista na interiérový design spolupracuje

s Asociací starožitníků, věnuje se event managemen

tu, pravidelně připravuje kongresy a  veletrhy, kde se

zaměřuje na  režii, produkci, dramaturgii, scénografii

a  choreografii a  také lektorskou činnost. Ve  škole In

termezzo vyučuje historický vývoj stylů a moderní

designéry.

Mezi její hobby patří cestování, letní tábory s dět

mi, lyžování, vodáctví, kultura, tanec, výroba šperků

a  redesign nábytku a  hlavně její práce. S  manželem

Alešem má dva syny, Jáchyma a Mikuláše.

Lenka Marková

Ve  škole Intermezzo vede kurz

osvětlení. V  tomto oboru pracuje

od roku 1997, v roce 2001 společně

s manželem Lubošem založili firmu

Profi lighting, kde se zabývá návr

hy, studiemi, a realizacemi osvětle

ní interiérů i exteriérů rodinných domů, bytů, hotelů,

komerčních prostor a  veřejných ploch. Zároveň po

skytuje technickou podporu architektům, projektan

tům a designérům při vlastních realizacích.

Volný čas tráví především aktivně s  rodinou, ráda

čte odbornou literaturu, kde hledá nové informace

v oboru. Pro správná řešení pracovních úkolů se stále

vzdělává v oblasti designu a architektury.

Vítkova 439/21

186 00 Praha 8 – Karlín

tel.: 286 857 148

www.interierdesignskola.cz


15

lekce 1

Atmosféra, koncept

lekce 1

Atmosféra, koncept

+


16

Co je cílem této lekce: Naučíme se pozorovat své okolí „jinýma“ očima, analyzovat detaily, pochopit, že tvorba interiéru není pouze nahodilým sestavováním jednotlivých zařizovacích předmětů. Uvědomíme si, jak bychom měli postupovat při zachycení prvních představ o novém interiéru, a také se dozvíme, jak si vytvořit inspirační panel, který bude sloužit jako koncept pro jednotlivé místnosti domu či bytu. Naučíme se pracovat s atmosférou, vytvořit koncept jako vizualizaci našich myšlenek včetně vzorkovnice návrhu a stanovení stylu, z něhož bude interiér vycházet.

Atmosféra

Na  začátku každého projektu probíhá pochopitelně

rozhovor s klientem. Z tohoto dialogu si odnášíme

nejen informace o  zakázce a  přáních klienta

(která mohou být dost často rozporuplná),

ale především první seznámení s  jeho

osobností. Po tomto rozhovoru bychom již

měli začít přemýšlet o atmosféře a konceptu

prostoru, který budeme navrhovat.

Atmosféra ve  smyslu prostředí

Atmosféra ve  smyslu prostředí vychází již z  urbanis

tického začlenění bytu do  městské lokality či domu

do krajiny. Málokterý designér má to štěstí, aby mohl

pracovat na koncepci interiéru domu hned od prvo

počátku. Většina realizací v  našem prostředí probíhá

již na  předem daných základech. Často to bývá hle

dání té nejlepší neznámé k doplnění stávající rovnice.

Je to velké tvůrčí dobrodružství, které byste měli mít

stále na  paměti, protože žádný interiér by se neměl

zcela shodovat s jiným.

Designér při své práci samozřejmě vychází ze

svých prožitků, nálad a  preferencí, tudíž s  největší

pravděpodobností bude (a měl by být) jeho rukopis

rozpoznatelný. V  žádném případě by však tenden

ce designéra k  sebeprosazení neměla převládnout

nad potřebami a  přáními klienta. Záleží především

Přirozeně očekáváme, že interiér v prosklené výškové

budově vypadá jinak, než interiér ve staré chalupě,

zámečku či činžovním domě z období první republiky.

lekce 1

Atmosféra, koncept

na  profesionalitě a  erudici designéra, do  jaké míry dokáže klientovi nabídnout a otevřít mu dosud netušené možnosti v oblasti bydlení.

Na počátku práce bychom se měli nejprve zaměřit na  exteriér, energii domu a  prostředí a  měli bychom se snažit je vnímat. Odtud pak čerpáme inspiraci pro další práci na  interiéru. Energii obytnému prostoru dodává samozřejmě i  sám klient, a  je jen dobře, že žijeme v  době, kdy stále více lidí je schopno (nejen) výběrem interiéru vyjádřit své estetické a niterné preference. Atmosféra ve  smyslu nálady Atmosféru ve smyslu nálady chápeme jako to, co dodává lidský prvek do zdánlivě živého prostředí.

Dobře zařízený interiér by měl přebírat funkce živého organismu propojeného s jeho uživatelem. Než se začneme zabývat jednotlivými styly, je důležité, abychom pochopili význam pečlivého pozorování okolního prostředí a vnímání jeho atmosféry.

Každý člověk je jedinečná bytost utvářená životem, vztahy a společností, ve které žije. Každý máme jinou krevní skupinu, a  proto stejné prostředí může v jednotlivci vyvolávat trochu jiné pocity, i když určité vjemy jsou obecné.

Z  jednoduchého cvičení na  následující stránce je patrné, že úkolem dobrého designéra je být obeznámen s obecnými zásadami a zákonitostmi, které vnímá každý člověk stejně, přestože nedokáže vysvětlit proč.

Zároveň musí být dostatečně otevřený a přístupný  individuálním požadavkům klienta. Nehledě na  to, že pro každého designéra je důležité, aby dokázal čerpat inspiraci i z těch zdánlivě nejbanálnějších detailů, se kterými se denně setkává. I  k  tomu nám může dané cvičení pomoci.

Zarostlá šťavnatá zahrada se starou pumpou

a ohništěm může být pro někoho oázou odpočinku

a pro jiného zase představou o nekonečné práci

a neustálé neuspořádanosti.


18

Cvičení 1

Vyzkoušejte si individualitu každého z nás. Začněte na

příklad krajinnými motivy. Vyberte jich několik a napiš

te si, jaké ve  vás vyvolávají pocity a  jaké vás napadají

přívlastky. Porovnejte své vjemy s  ostatními, najděte

a zapište si takové, které by vás samotné ani nenapadly.

Cvičení 2

Představte si, jak by asi vypadaly jed

notlivé interiéry inspirované těmito

obrázky. Jaké materiály by se v nich vy

skytovaly? Jaká by byla barevnost, tva

rosloví nábytku, atmosféra...?

Přírodní materiály v zemi

tých tónech, „lesní zelená“

a na podlaze se jako proté

kající říčka vlní modrý orna

ment. Který obrázek byste

přiřadili k tomuto interiéru?

Zdánlivý chlad tohoto interiéru

zateplují použité přírodní ma

teriály. Je více než pravděpo

dobné, že konceptem k tomuto

interiéru nebude obrázek

s rozkvetlou slunečnicí.

Použitý kámen v interiéru

vyvažuje dřevěná podlaha

v barvě země a závěsné bílé

osvětlení. K dokonalosti chy

bí již jen bílé květiny na stole.

Svěží interiér, prosvětlený

a jasný, s výrazným oran

žovým akcentem, evokující

slunce a léto.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.