

Elektronická kniha:
Škola interiérového designu
Autor:
kolektiv; Jana Hradecká
Podnázev: pro všechny, koho zajímá dobré bydlení
Nakladatelství: | » Grada |
Dostupné formáty ke stažení: | |
Zabezpečení proti tisku a kopírování: | ano |
Médium: | e-book |
Rok vydání: | 2013 |
Počet stran: | 232 |
Rozměr: | 17 x 24 cm |
Úprava: | ilustrace (převážně barevné), portréty, plány |
Vydání: | 1. vyd. |
Skupina třídění: | Byt. Místnosti. Vybavení bytu |
Jazyk: | česky |
ADOBE DRM: | bez |
Nakladatelské údaje: | Praha, Grada, 2013 |
ISBN: | 978-80-247-3559-7 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Příručka rad a návodů při dotváření kancelářských prostor a bytových místností - kuchyní, koupelen a dětských pokojů bytových designérů. Témata jsou řazena postupně, stejně tak, jak na sebe navazují jednotlivé činnosti při návrhu a tvorbě nového interiéru. Kniha se zabývá přehledem různých stylů, prací s prostorem, základními typy technické dokumentace, vytvořením půdorysu a nárysu, možnostmi prostorového modelování, barvami. Seznámí s materiály, jejich charakteristickými vlastnostmi a možnostmi použití, a s různými typy osvětlení. Postupně se věnuje jednotlivým místnostem v bytě a kancelářským prostorám. Podává stručný přehled historických stylů. V závěru je uveden přehled světových designérů od poč. 20. století do současnosti a jejich zajímavých projektů.
Záleží vám na tom v jakém prostředí žijete a pracujete? Máte chuť čas od času vylepšit svůj domov a nejste si jistí, jak na to? Nechte se provést zákulisím interiérového designu. Témata v této knize jsou řazena tak, aby na sebe logicky navazovala, právě jako na sebe navazují jednotlivé činnosti při návrhu a tvorbě nového interiéru. Každá z patnácti kapitol je opatřena množstvím fotografií, tabulek i schémat, a také cvičeními, na kterých si můžete ověřit své právě nabyté znalosti. Publikace není učebnicí, ale vychází z osnov a především dlouholetých zkušeností lektorů Interier design školy Intermezzo. Nikdy není pozdě naučit se něco nového... (pro všechny, koho zajímá dobré bydlení)
Naučná literatura > Hobby > Dům, byt, zahrada > Bytové vybavení
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura > Hobby
Katalog předmětový > A > Architektonický design
Naučná literatura > Hobby > Dům, byt, zahrada > Bytová architektura
Naučná literatura > Hobby > Dům, byt, zahrada > Bytové interiéry
Katalog vybraných autorů > H > Hradecká – Jana Hradecká
Katalog nakladatelství > G > Grada
Škola
interiérového
designu
pro všechny, koho zajímá dobré bydlení
Jana Hradecká a kolektiv
Grada Publishing, a.s., U Průhonu 22, 170 00 Praha 7
tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400
e-mail: obchod
@grada.cz, www.grada.cz
Škola interiérového designu
Jana Hradecká a kolektiv
Záleží vám na tom v jakém prostředí žijete a pracujete? Máte chuť čas od času vylepšit svůj domov
a nejste si jistí, jak na to? Nechte se provést zákulisím interiérového designu. Témata v této knize jsou
řazena tak, aby na sebe logicky navazovala, právě jako na sebe navazují jednotlivé činnosti při návrhu
a tvorbě nového interiéru. Každá z patnácti kapitol je opatřena množstvím fotografií, tabulek i schémat,
a také cvičeními, na kterých si můžete ověřit své právě nabyté znalosti. Publikace není učebnicí, ale
vychází z osnov a především dlouholetých zkušeností lektorů Interier design školy Intermezzo.
Nikdy není pozdě naučit se něco nového...
Interier • design • škola Intermezzo
Vítkova 21, Praha 8 – Karlín
www.interierdesignskola.cz
Probuďte nadání, které ve vás dříme.
Grada Publishing
pro všechny, koho zajímá dobré bydlení
pro všechny, koho zajímá dobré bydlení
Jana Hradecká a kolektiv
TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 obchod@grada.cz, www.grada.cz tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 jako svou 5268. publikaci Odpovědná redaktorka Věra Slavíková Grafická úprava a sazba Eva Hradiláková Foto na obálce Tomáš Krist Počet stran 232 První vydání, Praha 2013 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s. © Grada Publishing, a.s., 2013 Cover Design © Grada Publishing, 2013 Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků. ISBN 978-80-247-3559-7 (tištěná verze)
ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE:
ISBN 978-80-247-8678-0 (elektronická verze ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-8679-7 (elektronická verze ve formátu EPUB)
Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy
Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být re
produkována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písem
ného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.
Obsah
Úvodní slovo autorky ..................................................................................................................................... 9
Intermezzo – interier škola design ...................................................................................................... 11
1. Atmosféra, koncept ................................................................................................... 15
Atmosféra .............................................................................................................................................................. 16
Atmosféra ve smyslu prostředí ........................................................................................................ 16
Atmosféra ve smyslu nálady ............................................................................................................. 17
Co je to koncept? .............................................................................................................................................. 19
Postup pro vytvoření nástěnky konceptu ................................................................................ 20
Vzorkovnice .................................................................................................................................................... 22
2. Styly ........................................................................................................................................................... 25
Co je to vlastně styl? ..................................................................................................................................... 26
Přehled stylů ...................................................................................................................................................... 26
Přírodní – natural ....................................................................................................................................... 27
Retro ................................................................................................................................................................... 28
Glamour ........................................................................................................................................................... 29
Vintage ............................................................................................................................................................. 30
Městská klasika ........................................................................................................................................... 31
Příměstská moderna ............................................................................................................................... 32
High-tech ......................................................................................................................................................... 33
Purismus, minimalismus ...................................................................................................................... 34
Selský – rustikální ...................................................................................................................................... 35
Romantický .................................................................................................................................................... 36
Francie – venkov ........................................................................................................................................ 37
Asijský ................................................................................................................................................................ 38
Orientální ........................................................................................................................................................ 39
Etno ..................................................................................................................................................................... 40
Přímořský (inspirace Středomořím) .............................................................................................. 41
Koloniální ........................................................................................................................................................ 42
Historizující .................................................................................................................................................... 43
Loft ...................................................................................................................................................................... 44
3. Plánování ........................................................................................................................................ 45
Plánování prostoru .......................................................................................................................................... 46
Co je ergonomie? ....................................................................................................................................... 46
Prostorové a dispoziční vazby a zóny v bytě ......................................................................... 48
Typy bytových místností a jejich funkce .................................................................................... 49
Normy, legislativa ............................................................................................................................................ 52
4. Úvod do technických výkresů ve stavebnictví .... 53
Čtení technických výkresů ......................................................................................................................... 54
Značky ................................................................................................................................................................ 54
Popisové pole technického výkresu ............................................................................................. 54
Měřítka výkresů ................................................................................................................................................. 55
Zobrazování stavebních objektů ........................................................................................................... 56
Půdorysy ........................................................................................................................................................... 56
Svislé řezy ........................................................................................................................................................ 57
Pohledy .............................................................................................................................................................. 57
Zaměření půdorysu a samostatná tvorba stavebních výkresů ................................. 57
Tvorba náčrtu ................................................................................................................................................ 57
Pomůcky k měření ..................................................................................................................................... 57
Postup měření .............................................................................................................................................. 57
Rýsování ................................................................................................................................................................. 58
Styly čar ............................................................................................................................................................. 58
Kótování ............................................................................................................................................................ 59
Pohledy – příklady zakreslení ................................................................................................................. 60
Měření oken ................................................................................................................................................... 60
5
Měření dveří ................................................................................................................................................... 61
Schodiště .......................................................................................................................................................... 62
Klenby ................................................................................................................................................................. 62
Výsledné výkresy z náčrtů ......................................................................................................................... 63
Ukázky stavebních výkresů ....................................................................................................................... 64
Zpracování grafickými programy .......................................................................................................... 66
5. Půdorys, nárys, perspektiva ..................................................................... 67
Půdorys .................................................................................................................................................................. 68
Skici, nárysy ........................................................................................................................................................ 70
Perspektiva – základní pojmy ................................................................................................................ 71
6. 3D modelování a vizualizace ................................................................. 75
Co je vizualizace a co modelování ....................................................................................................... 76
Programy pro návrh interiérů a jejich domovské stránky ................................................... 78
CAD programy .............................................................................................................................................. 80
Tabulka programů, ceny a freeware ............................................................................................ 82
7. Materiály .......................................................................................................................................... 83
Materiály používané v interiérech ..................................................................................................... 84
Textilní materiál ............................................................................................................................................... 84
Základní rozdělení textilních vláken ............................................................................................. 85
Charakteristiky nejpoužívanějších vláken ................................................................................ 85
Kůže .......................................................................................................................................................................... 89
Dřevo ....................................................................................................................................................................... 89
Běžné dřeviny ............................................................................................................................................... 90
Exotické dřeviny .......................................................................................................................................... 92
Přehled tvrdosti dřeva (MPa) ............................................................................................................ 93
Ostatní materiály používané na výrobu nábytku ...................................................................... 94
Kov .............................................................................................................................................................................. 95
Sklo ........................................................................................................................................................................... 96
Keramika ............................................................................................................................................................... 98
Kámen ..................................................................................................................................................................... 98
Stavební materiály používané v interiéru .................................................................................. 101
Sádrokarton ................................................................................................................................................ 101
Beton .............................................................................................................................................................. 101
Pandomo ....................................................................................................................................................... 102
Imitace betonu .......................................................................................................................................... 102
Benátský štuk ............................................................................................................................................. 102
Cihla .................................................................................................................................................................. 102
Hlína .................................................................................................................................................................. 103
Podlahové materiály ................................................................................................................................... 103
Dřevo .............................................................................................................................................................. 103
Keramická dlažba .................................................................................................................................... 104
Laminát ........................................................................................................................................................... 104
Linoleum ....................................................................................................................................................... 104
PVC – vinyl .................................................................................................................................................... 104
Přírodní korek ............................................................................................................................................. 106
Koberce ......................................................................................................................................................... 106
8. Barvy ..................................................................................................................................................... 109
Co je to barva? Základní vlastnosti a symbolika barev .................................................... 110
Achromy ........................................................................................................................................................ 110
Chromatické barvy ................................................................................................................................. 112
Teorie barev ..................................................................................................................................................... 115
Barevné kruhy ........................................................................................................................................... 115
Barevné režimy .......................................................................................................................................... 115
Systémové uspořádání barev pro nátěrové hmoty a tisk .......................................... 116
Vzorníky barev pro interiérové a exteriérové barvy ....................................................... 116
Srovnávací vzorníky barev ................................................................................................................ 117
Teorie kombinování barev ................................................................................................................ 117
Optické iluze a klamy – simultánní a následné kontrasty ......................................... 118
Barevná schémata inspirovaná přírodou .............................................................................. 121
Barevná schémata inspirovaná uměleckým dílem ......................................................... 122
Barevná schémata na základě zákona harmonie ............................................................ 122
6
9. Osvětlení ...................................................................................................................................... 129
Trendy v osvětlení ........................................................................................................................................ 130
Rozdělení svítidel ......................................................................................................................................... 131
Krytí svítidel – IP ............................................................................................................................................ 133
Světelné zdroje ............................................................................................................................................... 134
Žárovky ........................................................................................................................................................... 134
Kompaktní zářivky .................................................................................................................................. 134
Lineární zářivky ......................................................................................................................................... 134
Výbojky ........................................................................................................................................................... 135
LED ..................................................................................................................................................................... 135
Speciální světelné zdroje ................................................................................................................... 135
Transformátory a předřadníky ............................................................................................................. 135
Intenzita osvětlení v obytných prostorech ................................................................................. 136
Kuchyně ........................................................................................................................................................ 136
Obývací pokoj ........................................................................................................................................... 137
Ložnice ........................................................................................................................................................... 138
Koupelna ...................................................................................................................................................... 139
Pracovna ....................................................................................................................................................... 139
Dětské pokoje ........................................................................................................................................... 140
Haly, chodby, schodiště ..................................................................................................................... 140
10. Dekorace .................................................................................................................................. 141
Okenní dekorace ............................................................................................................................................ 142
Možnosti řasení horního okraje závěsů ................................................................................. 142
Jiné způsoby zastínění oken – rolety, žaluzie, panely ................................................... 146
Dekorační polštáře ...................................................................................................................................... 149
Tapety ................................................................................................................................................................... 150
Textilní ............................................................................................................................................................ 150
Papírové ........................................................................................................................................................ 150
Vinylové ......................................................................................................................................................... 150
Vliesové ......................................................................................................................................................... 151
Další typy tapet ......................................................................................................................................... 151
Dekorační triky, nápady a pravidla při řešení interiérů ..................................................... 154
Rostliny ............................................................................................................................................................... 163
11. Kuchyně a koupelny ........................................................................................ 165
Kuchyně ............................................................................................................................................................... 166
Pracovní trojúhelník .............................................................................................................................. 166
Umístění kuchyně ................................................................................................................................... 166
Základní parametry a rozměry ...................................................................................................... 167
Materiály na pracovní desky .......................................................................................................... 169
Typy kování a systémy otevírání skříněk ............................................................................... 171
Materiály na dřezy .................................................................................................................................. 172
Baterie – materiály ................................................................................................................................ 172
Kuchyňské elektrospotřebiče ......................................................................................................... 172
Nejčastější chyby při navrhování kuchyní ............................................................................. 173
Koupelna ............................................................................................................................................................ 175
Stěny ................................................................................................................................................................. 175
Vlastnosti obkladů .................................................................................................................................. 177
Podlaha v koupelně .............................................................................................................................. 177
Vodovodní baterie ................................................................................................................................. 177
Umyvadlo .................................................................................................................................................... 177
Sprchové kouty ......................................................................................................................................... 178
Vana .................................................................................................................................................................. 178
Toaleta ............................................................................................................................................................ 178
Dřevo v koupelně ................................................................................................................................. 179
Koupelna spojená s ložnicí .............................................................................................................. 180
12. Kancelářské a dětské prostory .................................................... 181
Kanceláře ............................................................................................................................................................ 182
Dědictví minulosti .................................................................................................................................. 182
Trend minimalismu ................................................................................................................................ 183
Trend hravosti ........................................................................................................................................... 184
Dětské pokoje ................................................................................................................................................ 186
Pokoje pro teenagery ................................................................................................................................ 187
7
13. Historický vývoj nábytkových stylů ................................. 189
Prvopočátky bydlení ................................................................................................................................... 190
Paleolit ............................................................................................................................................................ 190
Starověké kultury – první vyspělé civilizace ............................................................................. 191
Mezopotámie ............................................................................................................................................. 191
Egypt ................................................................................................................................................................ 191
Indie .................................................................................................................................................................. 191
Čína ................................................................................................................................................................... 191
Antika ..................................................................................................................................................................... 191
Řecko .............................................................................................................................................................. 191
Řím ..................................................................................................................................................................... 193
Keltská a germánská kultura ................................................................................................................ 193
Byzantská kultura ........................................................................................................................................ 195
Islámská kultura ............................................................................................................................................ 195
Románské umění .......................................................................................................................................... 195
Gotika ................................................................................................................................................................... 195
Renesance ......................................................................................................................................................... 197
Baroko .................................................................................................................................................................. 197
Rokoko ................................................................................................................................................................. 197
Klasicismus ........................................................................................................................................................ 198
Ludvík XVI. .................................................................................................................................................... 198
Empír ................................................................................................................................................................ 198
Biedermeier ................................................................................................................................................. 199
Historismus ....................................................................................................................................................... 199
Arts & Crafts ..................................................................................................................................................... 199
Secese .................................................................................................................................................................. 199
Art deco ................................................................................................................................................................ 199
Škola Bauhaus ................................................................................................................................................. 201
De Stilj .................................................................................................................................................................. 201
Kubismus ............................................................................................................................................................. 201
Funkcionalismus ............................................................................................................................................ 201
14. Světoví designéři .................................................................................................... 203
Designové ikony ............................................................................................................................................ 204
Čeští designéři světového jména ...................................................................................................... 204
Světoví designeři světového jména ................................................................................................ 210
15. Zavedení vlastní praxe ................................................................................ 221
Zavedení vlastní praxe .............................................................................................................................. 222
Ukázat se a zaujmout – role herce .................................................................................................... 222
Umět o sobě mluvit ............................................................................................................................... 222
Dát o sobě vědět ...................................................................................................................................... 222
Prodat své nápady .................................................................................................................................. 223
Šest základních principů prezentace ........................................................................................ 224
Prezentační dovednosti – naše tělo a hlas ............................................................................ 224
Co léčit a jak – role doktora ................................................................................................................... 225
Umění klást otázky ................................................................................................................................. 225
Poznat sen i trápení ............................................................................................................................... 225
Vztah s klientem – role partnera ........................................................................................................ 227
Respekt .......................................................................................................................................................... 227
Typologie osobnosti ve vztahu ke klientovi ...................................................................... 227
Naplnění svých cílů – role sportovce .............................................................................................. 229
Příbuzní a známí ....................................................................................................................................... 229
Náklady a cena na trhu ........................................................................................................................ 229
Vyjednávání o ceně ................................................................................................................................ 229
Námitky a připomínky ......................................................................................................................... 230
Propojení rolí .............................................................................................................................................. 230
Literatura a zdroje ........................................................................................................................................ 231
8
9
lekce 1
Atmosféra, koncept
Úvodní slovo autorky Publikace, kterou právě otvíráte, je určena všem, které zajímá jejich okolí a jimž záleží na tom, v jakém prostředí žijí a pracují. Těm, kteří mají čas od času chuť měnit a dotvářet své domácí či pracovní prostory a zatím si nejsou jisti, jak na to. Právě těm chceme pomoci při nahlížení do dílny interiérového designu.
Předkládáme zde nástin aspektů, s nimiž se potý
kají nejen interiéroví designéři. Text vznikal průběžně, vychází z osnov Interier design školy INTERMEZZO, potřeb a otázek jejích studentů. Nejedná se o učebnici, byť na počátku jejího vzniku byly výukové materiály této školy.
Témata jsou řazena tak, aby na sebe logicky nava
zovala, stejně jako na sebe navazují jednotlivé činnosti při návrhu i tvorbě nového interiéru. Každé z témat by si jistě zasloužilo samostatnou knihu, mnoho jich je skutečně již k dispozici, nám však jde o ucelený přehled oblastí, s nimiž se interiérový designér musí seznámit. Pokud čtenáře některé téma bude zajímat hlouběji, může sáhnout po detailně zpracované odborné publikaci (na trhu jich je skutečně hodně).
Každá kapitola je opatřena bohatým doprovod
ným materiálem, fotografiemi, tabulkami, náčrtky
či schématy. Jde nám i o názornost, ne pouze o su
chou teorii. Text je průběžně prokládán řadou cvičení,
na kterých si čtenář může dílčí dovednosti vyzkoušet.
Na výsledné podobě této publikace se podílelo
mnoho odborníků, kteří působí v Interier design ško
le INTERMEZZO jako lektoři. Jsou to vesměs odborní
ci s letitou praxí, kteří vědí, co učí, a svým oborem se
skutečně živí.
Touto knihou chceme pootevřít dveře do zákulisí
interiérového designu. Naším cílem je vzbudit ve čte
náři zájem o nastíněnou problematiku, nadšení krea
tivně se podílet na budování svého životního prosto
ru a chuť dozvědět se víc.
Nikdy není pozdě, a jestliže se na první či poslední
stránce rozhodnete stát se interiérovým designérem,
rádi vás přivítáme mezi našimi studenty.
Jana Hradecká
Věnování – mým báječným rodičům
Jana H.
lekce 1
Atmosféra, koncept
12
Jana Hradecká
Interiérová designérka, zakladatel
ka, majitelka, ředitelka a manažer
ka Interier design školy a Interier
design studia Intermezzo. Spoluza
kladatelka a spolumajitelka obcho
du Unikosh.
Profesně ji velmi ovlivnily dlouhodobé pobyty v za
hraničí (Anglie, USA, Austrálie). Již přes 20 let se věnu
je scénografii, publikuje v časopise Spektra, v publika
ci Best Office, její články a rozhovory s ní se pravidelně
objevují v populárních českých médiích.
V Intermezzu kromě jiného vyučuje kreslení, ma
teriály a styly, vede různé workshopy, organizuje
školení pro firmy.
Celoživotní vzdělávání je pro Janu samozřejmostí
a zálibou, stejně jako výlety do přírody a do zajíma
vých měst celého světa. Rodina, příroda, umění, de
sign, skauting, divadlo, cestování, dobré jídlo, sport
a zdravý selský rozum – to jsou odkazy, ke kterým se
Jana hlásí.
Jana má tři dcery, jednoho manžela, dvě morčata,
psa a kocoura.
Pavel Hradecký
Vystudoval inženýrskou geodézii,
v roce 1993 založil geodetickou
kancelář Arcus, od r. 2009 se věnu
je létání a instruktorské činnosti.
V Intermezzu se kromě IT servisu
a pomoci všeho druhu věnuje
výuce zaměřování prostoru a tvorbě stavebních
výkresů.
Životně i profesně jej ovlivnily dlouhodobé pobyty
v zahraničí (Anglie, USA, Austrálie). Pavel má kromě
své rodiny a létání rád všechny druhy sportů (zvláště
ty adrenalinové), cestování, přírodu a svůj klid. Nesná
ší nakupování.
V současné době se spolu se svou ženou intenziv
ně věnuje záchraně památek – řídí a koordinuje citlivé
rekonstrukce celých budov včetně interiérů.
Pavel má tři dcery, jednu ženu, dvě morčata, psa
a kocoura.
Alžbeta Macíková
Interiérová designérka, lektorka,
spoluzakladatelka a spolumajitelka
obchodu Unikosch. V Intermezzu
vyučuje barvy, koncept a strate
gii tvorby interiéru, vede kurzy
kreativity a různé workshopy.
Publikuje v časopise Spektra. Miluje design a věci
s ním související, nápady, nečekané, vtipné a trochu
výstřední věci a psy. Ráda se vzdělává, zajímá ji prak
tická psychologie, politika, sport, „hadříky“ a vlastně
všechno možné.
Marián Macík
V Intermezzu vyučuje vše o dřevě,
jeho vlastnostech a možnostech
použití. Má praxi v dovozu a pro
deji exotického dřeva a dřevěných
podlah. Vystudoval na Fakultě ri
adenia a informatiky na Žilinské
univerzitě. Má rád cestování, hlavolamy, knihy a psy.
INTERMEZZO
Interier design škola
byla založena roku 2008. Jako první
škola v České republice specializovaná
na výuku interiérového designu získala
akreditaci Ministerstva školství. Interier
design škola Intermezzo je určena
dospělým, kteří se zajímají o design
interiérů, nové trendy v bydlení,
dekorování a aranžování, historii
a vývoj stylů, zkrátka o vše, co souvisí
s bydlením.
Škola je určena nejen úplným laikům
a zájemcům o kariéru v interiérovém
designu, ale i aktivním profesionálům,
kteří vědí, že pouze dalším vzděláváním
a novými impulzy se mohou udržet
na špičce interiérového designu.
Intermezzo pořádá v Čechách
i v zahraničí kurzy a školení pro firmy,
jejichž předmětem podnikání jsou
stavební a interiérové technologie,
prvky či doplňky. Několika velmi
významným českým i nadnárodním
firmám Intermezzo pořádalo školení pro
jejich vedoucí pracovníky i zaměstnance
z řad architektů, designérů a prodejců.
V Intermezzu vyučuje v současné době
18 lektorů. Většina z nich se podílela
na přípravě této knihy.
13
Lenka Čížek Mašková
V Intermezzu přednáší styly inte
riérů, textilní materiály a deko
race. Po absolvování VŠUP, obor
textilní tvorba, se začala věnovat
práci interiérové designérky a ori
ginální interiéry navrhuje jak pro
komerční prostory, tak pro privátní klienty.
Ve svém volném čase se kromě realizací vlastní
umělecké tvorby věnuje typologii osobnosti podle
enneagramu a rozvíjení skrytých schopností jedince.
Velmi ráda pracuje pro různé typy lidí a baví ji pozoro
vat, jak se jejich osobnostní charakter přenáší do po
žadavků na zařízení jejich životního prostoru. V nej
bližším dnech přivede na svět dalšího Čížečka.
Radek Začal
Architekt, stavební inženýr, zakla
datel a spolumajitel architektonic
kého a projekčního ateliéru KUBUS
a stavební firmy se zaměřením
na architekturu a design nízko
energetických a pasivních domů
navrhovaných na principech udržitelné výstavby.
V Intermezzu vyučuje plánování prostoru, normy,
právní předpisy a stavební materiály v interiéru.
Od mládí se Radek věnoval závodnímu plavání.
V současnosti preferuje veškeré vodní sporty, kolo,
běžky, sjezdovky, horskou turistiku a cestování za hra
nice všedních dnů.
Radek má se svou úžasnou ženou dvě skvělé děti.
Tomáš Hladina
Vystudoval geodézii a kartografii
na Fakultě stavební ČVUT. S Hra
deckými se zná již od roku 2002,
kdy jako brigádník při vysokoškol
ském studiu poznával krásy i úskalí
oboru geodézie ve firmě Arcus
Pavla Hradeckého. Poté se ve firmě Scadin Surveys
v Severním Irsku věnoval laserovému skenování his
torických budov a zaměřování interiérů budov mo
derními metodami. V současné době pracuje na Le
tišti Václava Havla v Praze, kde má na starosti správu
a aktualizaci půdorysů 400 budov a rozvoj webové
letištní GIS aplikace.
V Intermezzu společně s Pavlem Hradeckým vyu
čuje zaměřování interiérů, tvorbu a čtení technic
kých výkresů a technické kreslení.
Tomáš má rád přírodu a od dětství se věnuje běhu
ve všech podobách od orientačního až po maraton
ský, lyžování a cyklistice. Při jeho aktivitách ho podpo
ruje manželka se synem.
Iva Bastlová
Vystudovala VOŠ ve Volyni se spe
cializací na tvorbu a navrhování
interiérů a Technickou univerzitu
ve Zvolenu, obor nábytek a výrob
ky ze dřeva. V Intermezzu vyučuje
navrhování kuchyní, koupelen
a tvorbu nábytku. Jako bytová návrhářka se zamě
řuje na kompletní projekty – od ideového návrhu až
po dozor při realizaci. Specializuje se na originální
interiéry a atypické vybavení soukromých i veřejných
prostor pod vlastní značkou LOXO. Praxi v oboru má
přes 10 let. Pravidelně publikuje v mnoha médiích,
jako je například nejprodávanější časopis o bydlení
Náš útulný byt a spolupořádá odborný seminář Inte
riéry 2000. Inspiraci čerpá při cestování a při návště
vách zahraničních veletrhů zaměřených na vybavení
interiérů.
Joanna Linhartová
V Intermezzu školí výuku pro
gramu SketchUp – 3D modelář
pro tvorbu prostorových ná
vrhů. V oboru prodeje, podpory
a školení počítačových programů
pro designéry, architekty, stavaře,
nábytkáře a podobné profese i pracuje. Vlastní firmu
Architecture Design School, která se zabývá kromě
SketchUpu i dalšími programy určenými k tvorbě pro
jektové dokumentace, 3D modelu a fotorealistické vi
zualizaci. Práce je jejím koníčkem, ale pokud relaxuje,
věnuje se houbaření, četbě a luštění sudoku.
Radek Pokorný
V Intermezzu školí kurz fotografie
a její zpracování pro účely interi
érového designéra. Aktivně foto
grafuje 22 let a své vzdělání si nyní
prohlubuje v dvouletém kurzu
na Akademii současné fotografie.
Počítačovým zpracováním fotografií se zabývá 15 let,
pracuje pro přední české grafiky a výtvarníky, věnuje
se grafickému designu se zaměřením na tištěná mé
dia. Školí veřejnost i profesionály.
14
Eva Mohauptová
Působí jako osobní kouč, týmový
kouč, lektor, inspirátor změn pro
jednotlivce a firmy a průvodce vě
domým podnikáním. Pracuje s ma
nažery, manažerskými a pracovní
mi týmy i s jednotlivci. Věnuje se
life koučinku ve firemním prostředí. Je autorkou mo
nografie Teambuidling (Portal, 2005) a Týmový kou
čink (Portál, 2013). Koučink vnímá jako přístup k živo
tu. V Intermezzu vyučuje kurz práce s klientem.
Jejími koníčky je volný tanec a práce s tělem, příro
da a jízda na koni. Je spokojenou matkou, manželkou
a podnikatelkou.
Gabriela Hámová
Interiérová designérka, zakladatel
ka a majitelka produkčního a inte
riérového studia Ad Hoc design,
zakládající člen Asociace návrhá
řů interiérů. Vystudovala scéno
grafii, starožitnictví, pedagogiku
a moderní tanec. Divadlu (scénografii, navrhování
kostýmů i tanci) se také přes 20 let věnuje. Její reali
zace pravidelně vycházejí v časopise Náš útulný byt
a nepravidelně i v dalších designových a lifestylových
periodikách.
Jako specialista na interiérový design spolupracuje
s Asociací starožitníků, věnuje se event managemen
tu, pravidelně připravuje kongresy a veletrhy, kde se
zaměřuje na režii, produkci, dramaturgii, scénografii
a choreografii a také lektorskou činnost. Ve škole In
termezzo vyučuje historický vývoj stylů a moderní
designéry.
Mezi její hobby patří cestování, letní tábory s dět
mi, lyžování, vodáctví, kultura, tanec, výroba šperků
a redesign nábytku a hlavně její práce. S manželem
Alešem má dva syny, Jáchyma a Mikuláše.
Lenka Marková
Ve škole Intermezzo vede kurz
osvětlení. V tomto oboru pracuje
od roku 1997, v roce 2001 společně
s manželem Lubošem založili firmu
Profi lighting, kde se zabývá návr
hy, studiemi, a realizacemi osvětle
ní interiérů i exteriérů rodinných domů, bytů, hotelů,
komerčních prostor a veřejných ploch. Zároveň po
skytuje technickou podporu architektům, projektan
tům a designérům při vlastních realizacích.
Volný čas tráví především aktivně s rodinou, ráda
čte odbornou literaturu, kde hledá nové informace
v oboru. Pro správná řešení pracovních úkolů se stále
vzdělává v oblasti designu a architektury.
Vítkova 439/21
186 00 Praha 8 – Karlín
tel.: 286 857 148
www.interierdesignskola.cz
15
lekce 1
Atmosféra, koncept
lekce 1
Atmosféra, koncept
+
16
Co je cílem této lekce: Naučíme se pozorovat své okolí „jinýma“ očima, analyzovat detaily, pochopit, že tvorba interiéru není pouze nahodilým sestavováním jednotlivých zařizovacích předmětů. Uvědomíme si, jak bychom měli postupovat při zachycení prvních představ o novém interiéru, a také se dozvíme, jak si vytvořit inspirační panel, který bude sloužit jako koncept pro jednotlivé místnosti domu či bytu. Naučíme se pracovat s atmosférou, vytvořit koncept jako vizualizaci našich myšlenek včetně vzorkovnice návrhu a stanovení stylu, z něhož bude interiér vycházet.
Atmosféra
Na začátku každého projektu probíhá pochopitelně
rozhovor s klientem. Z tohoto dialogu si odnášíme
nejen informace o zakázce a přáních klienta
(která mohou být dost často rozporuplná),
ale především první seznámení s jeho
osobností. Po tomto rozhovoru bychom již
měli začít přemýšlet o atmosféře a konceptu
prostoru, který budeme navrhovat.
Atmosféra ve smyslu prostředí
Atmosféra ve smyslu prostředí vychází již z urbanis
tického začlenění bytu do městské lokality či domu
do krajiny. Málokterý designér má to štěstí, aby mohl
pracovat na koncepci interiéru domu hned od prvo
počátku. Většina realizací v našem prostředí probíhá
již na předem daných základech. Často to bývá hle
dání té nejlepší neznámé k doplnění stávající rovnice.
Je to velké tvůrčí dobrodružství, které byste měli mít
stále na paměti, protože žádný interiér by se neměl
zcela shodovat s jiným.
Designér při své práci samozřejmě vychází ze
svých prožitků, nálad a preferencí, tudíž s největší
pravděpodobností bude (a měl by být) jeho rukopis
rozpoznatelný. V žádném případě by však tenden
ce designéra k sebeprosazení neměla převládnout
nad potřebami a přáními klienta. Záleží především
Přirozeně očekáváme, že interiér v prosklené výškové
budově vypadá jinak, než interiér ve staré chalupě,
zámečku či činžovním domě z období první republiky.
lekce 1
Atmosféra, koncept
na profesionalitě a erudici designéra, do jaké míry dokáže klientovi nabídnout a otevřít mu dosud netušené možnosti v oblasti bydlení.
Na počátku práce bychom se měli nejprve zaměřit na exteriér, energii domu a prostředí a měli bychom se snažit je vnímat. Odtud pak čerpáme inspiraci pro další práci na interiéru. Energii obytnému prostoru dodává samozřejmě i sám klient, a je jen dobře, že žijeme v době, kdy stále více lidí je schopno (nejen) výběrem interiéru vyjádřit své estetické a niterné preference. Atmosféra ve smyslu nálady Atmosféru ve smyslu nálady chápeme jako to, co dodává lidský prvek do zdánlivě živého prostředí.
Dobře zařízený interiér by měl přebírat funkce živého organismu propojeného s jeho uživatelem. Než se začneme zabývat jednotlivými styly, je důležité, abychom pochopili význam pečlivého pozorování okolního prostředí a vnímání jeho atmosféry.
Každý člověk je jedinečná bytost utvářená životem, vztahy a společností, ve které žije. Každý máme jinou krevní skupinu, a proto stejné prostředí může v jednotlivci vyvolávat trochu jiné pocity, i když určité vjemy jsou obecné.
Z jednoduchého cvičení na následující stránce je patrné, že úkolem dobrého designéra je být obeznámen s obecnými zásadami a zákonitostmi, které vnímá každý člověk stejně, přestože nedokáže vysvětlit proč.
Zároveň musí být dostatečně otevřený a přístupný individuálním požadavkům klienta. Nehledě na to, že pro každého designéra je důležité, aby dokázal čerpat inspiraci i z těch zdánlivě nejbanálnějších detailů, se kterými se denně setkává. I k tomu nám může dané cvičení pomoci.
Zarostlá šťavnatá zahrada se starou pumpou
a ohništěm může být pro někoho oázou odpočinku
a pro jiného zase představou o nekonečné práci
a neustálé neuspořádanosti.
18
Cvičení 1
Vyzkoušejte si individualitu každého z nás. Začněte na
příklad krajinnými motivy. Vyberte jich několik a napiš
te si, jaké ve vás vyvolávají pocity a jaké vás napadají
přívlastky. Porovnejte své vjemy s ostatními, najděte
a zapište si takové, které by vás samotné ani nenapadly.
Cvičení 2
Představte si, jak by asi vypadaly jed
notlivé interiéry inspirované těmito
obrázky. Jaké materiály by se v nich vy
skytovaly? Jaká by byla barevnost, tva
rosloví nábytku, atmosféra...?
Přírodní materiály v zemi
tých tónech, „lesní zelená“
a na podlaze se jako proté
kající říčka vlní modrý orna
ment. Který obrázek byste
přiřadili k tomuto interiéru?
Zdánlivý chlad tohoto interiéru
zateplují použité přírodní ma
teriály. Je více než pravděpo
dobné, že konceptem k tomuto
interiéru nebude obrázek
s rozkvetlou slunečnicí.
Použitý kámen v interiéru
vyvažuje dřevěná podlaha
v barvě země a závěsné bílé
osvětlení. K dokonalosti chy
bí již jen bílé květiny na stole.
Svěží interiér, prosvětlený
a jasný, s výrazným oran
žovým akcentem, evokující
slunce a léto.