načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Škola digitální fotografie - Roman Soukup

Škola digitální fotografie

Elektronická kniha: Škola digitální fotografie
Autor:

Škola digitální fotografie je kniha, která v jasné a srozumitelné formě poskytne čtenáři základní informace o samotném procesu pořizování fotografií a procesu fotografování. Je ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  235
+
-
7,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 146
Rozměr: 24 cm
Úprava: 28 stran barev. obr. příl. : ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 80-247-1077-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Škola digitální fotografie je kniha, která v jasné a srozumitelné formě poskytne čtenáři základní informace o samotném procesu pořizování fotografií a procesu fotografování. Je pojata jako průvodce fotografováním a v jednotlivých kapitolách je názorně a logicky ukázno, co vše je možné a mnohdy nutné s pořízenou fotografií provést.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Roman Soukup - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

ŠKOLA DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE 5

Obsah

Obsah

Úvod ....................................................................................... 11

1. Fotoaparát ......................................................................... 13

1.1 Něco z historie .............................................................................. 13

1.1.1 Jak to bylo s fotografi í .................................................................................... 14

1.1.2 Jak to bylo s fotografi ckým přístrojem ............................................................ 14

1.1.3 Film versus snímací prvek.............................................................................. 14

1.1.4 V čem je rozdíl?.............................................................................................. 15

1.1.5 Temné stíny elektroniky .................................................................................. 15

1.2 Druhy fotoaparátů ........................................................................ 16

1.2.1 Telefon s CCD ................................................................................................ 16

1.2.2 Kompaktní přístroje ........................................................................................ 17

1.2.3 SLR-like.......................................................................................................... 18

1.2.4 Digitální jednooké zrcadlovky – DSLR ........................................................... 18

1.2.5 Digitální stěny................................................................................................. 19

1.3 Objektiv ....................................................................................... 21

1.3.1 Objektiv? Na co to je? .................................................................................... 21

1.3.2 Ohnisková vzdálenost a obrazový úhel.......................................................... 22

1.3.3 Objektivy podle konstrukce ............................................................................ 24

1.3.4 Jak zjistit, jaký mám objektiv .......................................................................... 25

1.3.5 Světelnost....................................................................................................... 26

1.3.6 Rozlišovací schopnost objektivu .................................................................... 26

1.4 Clona a závěrka ............................................................................ 27

1.4.1 Clona .............................................................................................................. 28

1.4.2 Závěrka .......................................................................................................... 28

1.4.3 Spolupráce clony a závěrky ........................................................................... 30

1.4.4 Hloubka ostrosti.............................................................................................. 31

1.4.5 Práce s časem................................................................................................ 33

1.5 Expoziční měření ........................................................................... 33

1.5.1 Jak to vlastně začalo ...................................................................................... 33

1.5.2 Druhy expozičního měření ............................................................................. 34

1.6 Expoziční režimy ........................................................................... 35

1.6.1 Automatické expozičQ t UHå LP  3                                                                    

Obsah

ŠKOLA DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE6

1.6.2 Poloautomatické expozičQ t UHå LP  $ (                                                           

Priorita závěUN  79                                                                                         

3 ULRULWD FORQ  $ 9                                                                                             

0 DQ X i OQ t UHå LP  0                                                                                           

1.6.3 Automatika versus manuál ............................................................................. 37

1.7 Snímací prvek ............................................................................... 38

1.7.1 Jak oslovovat digitální přístroj ........................................................................ 38

1.7.2 Jak funguje snímací prvek.............................................................................. 39

Pohled do minulosti ........................................................................................ 40

Současné řešení............................................................................................. 41

1.7.3 Interpolace...................................................................................................... 42

1.7.4 Změna citlivosti............................................................................................... 43

1.8. Paměťová média .......................................................................... 44

1.8.1 Interní paměť versus karty ............................................................................. 44

1.8.2 Druhy paměťových médií ............................................................................... 45

1.8.3 Další varianty ukládání dat ............................................................................. 46

1.9 Energetické zdroje ......................................................................... 46

1.9.1 Baterie a akumulátory .................................................................................... 46

1.9.2 Alternativní zdroje........................................................................................... 47

1.9.3 Jak šetřit energií ............................................................................................. 48

1.10 Příslušenství digitálních fotoaparátů............................................. 48

1.10.1 Filtry ............................................................................................................ 48

UV fi ltry ........................................................................................................ 49

Polarizační fi ltry ........................................................................................... 49

Filtry Neutral Density ................................................................................... 49

( IHNWRY p fi ltry ............................................................................................... 50

Konverzní fi ltry............................................................................................. 51

1.10.2 Předsádky a přídavné objektivy .................................................................. 51

1.10.3 Sluneční clony............................................................................................. 52

1.10.4 Stativ ........................................................................................................... 52

1.11 Výběr přístroje ........................................................................... 53

1.11.1 Křtå RY ê  Y ê VOHFK                                                                                             

1.11.2 K čemu je to dobré? .................................................................................... 54

2. Světlo a barvy .................................................................... 57

2.1 Světlo ve fotografii ....................................................................... 57

      . G H VH Y ] DOR WX  VH Y ] DOR DQ HE EX G Lå  VY ětlo.................................................... 57

2.1.2 Vlastnosti světla ............................................................................................. 58

2.1.3 Zdroje světla a teplota chromatičnosti............................................................ 59

ŠKOLA DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE 7

Obsah

2.1.4 Kolorimetrie .................................................................................................... 61

      9 X å LWt Y  SUD[ L DQ HE & RORU P DQ DJHP HQ W                                                           2.2 Základy teorie barev..................................................................... 63

      2 UDQ å RY i  WUi Y D                                                                                                

2.2.2 Míchání barev................................................................................................. 64

2.2.3 Teplé a studené barvy a barevný kontrast...................................................... 65

3. Kompozice .......................................................................... 67

3.1 Základy kompozice ....................................................................... 67

3.1.1 Co je to kompozice?....................................................................................... 67

3.1.2 Ostrý bod........................................................................................................ 68

3.1.3 Horizont ......................................................................................................... 69

3.1.4 Opticky citlivý bod........................................................................................... 70

3.1.5 Zlatý řez.......................................................................................................... 71

3.1.6 Velikost fi gury a měřítko ................................................................................. 71

3.1.7 Vyčuhující předměty ....................................................................................... 74

3.2 Náročnější kompoziční pravidla ...................................................... 75

3.2.1 První krok ....................................................................................................... 76

3.2.2 Plošná a prostorová fotografi e ....................................................................... 77

Plošná fotografi e............................................................................................. 77

Prostorová fotografi e ...................................................................................... 78

3.2.3 První a druhý plán .......................................................................................... 78

3.2.4 Rám fotografi e................................................................................................ 79

3.2.5 Lineární a tonální řešení................................................................................. 80

4. Praktické příklady............................................................... 83

4.1 Držení fotoaparátu a tipy pro expozici ........................................... 84

      - DN G Uå HW IRWRDSDUi W                                                                                         

4.1.2 Obecné tipy pro expozici ................................................................................ 86

( [ SR] LFH Q D VY ětla a stíny .............................................................................. 86

ŘHã HQ t SRWtå t Sři ostření ................................................................................. 86

Podexpozice ................................................................................................... 87

Regulace interního blesku .............................................................................. 87

4.2 Pohybová fotografie ..................................................................... 87

4.3 Makrofotografie ........................................................................... 89

4.4 Noční fotografování....................................................................... 91

4.5 Reprodukční fotografie .................................................................. 92


Obsah

ŠKOLA DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE8

4.6 Fotografie krajiny ......................................................................... 96

4.7 Fotografie architektury.................................................................. 98

4.8 Portrét ....................................................................................... 100

5. Editace ............................................................................. 105

5.1 Počítač ....................................................................................... 105

5.1.1 Fenomén jménem počítač............................................................................ 106

5.1.2 Zobrazení ..................................................................................................... 107

5.1.3 Pár slov o ergonomii..................................................................................... 107

5.1.4 Několik postřehů z praxe.............................................................................. 108

5.1.5 Zálohovací média ......................................................................................... 108

5.1.6 Pohled z druhého konce – čtečky ................................................................ 109

5.2 Editace záchranná........................................................................ 111

5.2.1 Rotace ...........................................................................................................111

5.2.2 Ořez.............................................................................................................. 112

5.2.3 Perspektivní deformace................................................................................ 112

5.2.4 Retuš ............................................................................................................ 113

5.2.5 Úpravy jasu .................................................................................................. 115

Úrovně.......................................................................................................... 115

Křivky ............................................................................................................ 117

Světelné efekty a Rozsah barev ................................................................... 118

5.2.6 Kalibrace barev ............................................................................................ 120

5.2.7 Formát RAW................................................................................................. 120

5.2.8 Zostření ........................................................................................................ 121

5.3 Editace tvůrčí .............................................................................. 122

5.3.1 Černobílá fotografi e...................................................................................... 122

5.3.2 Kolorování .................................................................................................... 124

5.3.3 Tónování ...................................................................................................... 124

5.3.4 Rozostření .................................................................................................... 124

5.3.5 Vytvoření pozadí snímku .............................................................................. 125

      - HG Q RG X FKi  IRWRP RQ Wi å                                                                                  

5.4 Prezentace.................................................................................. 126

5.4.1 Prezentace v digitální formě......................................................................... 126

5.4.2 Tisk fotografi í ................................................................................................ 130

Digitální minilab ............................................................................................ 131

Laserový tisk ................................................................................................ 131

Inkoustové tiskárny ....................................................................................... 132

( G LWDFH SUR WLVN D NDOLEUDFH                                                                             


ŠKOLA DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE 9

Obsah

Závěr .................................................................................... 139

Příloha: Slovníček některých anglických termínů ....................... 141

Rejstřík ................................................................................. 145


Obsah

ŠKOLA DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE10


ŠKOLA DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE 11

Úvod

Úvod

Úvod

Publikace, kterou držíte v rukou, se věnuje poměrně široké problematice. Ať už mátezku

šenosti s fotografováním digitálním přístrojem, nebo teprve začínáte, jistě jste seznámeni

s tím, že pro radost z finální fotografie je nutné disponovat znalostmi z oboru fotografie

i počítačové editace. Kompozice, expoziční automatika, rotace, transformace, datové

soubory. To vše jsou termíny, se kterými se musíte seznámit v případě, že chcete dobře

fotografovat.

Škola digitální fotografie zahrnuje všechny články řetězce práce s digitální fotografií.Ob

sahuje informace, jež jsou v odborné literatuře velice často opomíjeny, a přesto jsou pro

fotografii velice důležité. Například teorie vlastností světla a barev vám pravděpodobně

nebude připadat důležitá, ale opak je pravdou, vždyť fotografie je malba světlem. Zkuste

tedy pracovat s touto knihou jako s kompaktní jednotkou, informace z kapitoly jedné

mohou být důležité i pro dostatečné pochopení kapitol ostatních. Nezapomínejte také na

to, že nejlépe si teorii ověříte v praxi. Je nezpochybnitelným faktem, že digitální fotografie

je právě pro praktickou činnost, zkoušení a experimentování ideálním nástrojem.


Úvod

ŠKOLA DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE12


ŠKOLA DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE 13

Fotoaparát

1.1 Něco z historie

Fotoaparát

1.

1.1 Něco z historie

Ti z vás, kteří zcela vynechali jednu dějinnou epochu vývoje fotografie, a to její klasickou

éru, a vrhli se přímo do vln digitalizace, budou jistě překvapeni tím, jak blízko k sobě oba

dva druhy fotografie mají. I přes veškeré názory odborníků a reklam je v primární části

fotografického procesu, to znamená v okamžiku expozice pomocí fotografického přístroje,

dělí pouze velice málo. V podstatě jedna jediná elektronická součástka, jež se vejde do kapsy

kalhot. Bez nadsázky lze tedy říci, že ten, kdo přeběhl k fotografii digitální od fotografie

klasické, je vybaven dostatečnými vědomostmi o funkci fotoaparátu a technologická změna

pro něho nebude příliš náročná.

Jestliže patříte do skupiny jmenované v úvodní větě a fotografie se vám stala blízkou

právě pro svou přístupnost, jejíž příčinou digitalizace zcela určitě je, nebude vůbec na

škodu, když se seznámíte s tím, jak pracuje váš fotoaparát, který prvek je důležitýna

tolik, že s ním musíte počítat i v okamžiku expozice, a který můžete v určitý okamžik

odsunout do pozadí.


1. Fotoaparát

ŠKOLA DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE14

1.1.1 Jak to bylo s fotografií

Fotografie jako malba světlem může z historického hlediska velice těžko konkurovatmal

bě tak, jak ji vnímá většina z nás, tedy malbě některým druhem barev, za pomoci tužky,

křídy nebo pera. Fotografie je o mnoho set let mladší. Počátky fotografických objevů se

datují do první poloviny sedmnáctého století, kdy anglický astronom a alchymistaFabrici

us zjišťuje, že chlorid stříbrný na světle černá. Z hlediska fotografie se jistě jedná o velice

důležitý objev, nicméně následující roky přinesly objevy další a pro praktickou fotografii

přinejmenším stejně důležité.

O několik let později se na scéně objevuje Francouz Niépce, který dal jednoznačněpřed

nost asfaltové vrstvě na kovové desce. Ten samý člověk posléze exponuje zřejmě první

technickou fotografii, a to rytinu portrétu papeže Pia VII. Do třetice všeho dobrého, Niépce

vytváří první dochovanou fotografii, jedná se o snímek „Pohled z okna na dvůr“. Jeho

expoziční doba dosáhla údajně osmi hodin. O hodně dlouhý kus cesty dále se ocitá další

významná postava fotografie, opět Francouz jménem Daguerre, jenž používá postříbřené

měděné desky s jodidem stříbrným a snižuje čas expozice na šest minut.

1.1.2 Jak to bylo s fotografickým přístrojem

Ale nebyl to jenom chlorid, jód nebo asfalt, co chybělo obyvatelům jeskyně Altamira k tomu,

aby pro své sdělení následujícím generacím použili místo maleb na stěnách fotografického

procesu. Mezi další důležité součásti fotografické praxe patří objektiv a samotné tělopří

stroje.

Přibližně v době velikých chemických objevů svázaných s fotografií se objevuje i první

přístroj s achromatickým objektivem, jejž zkonstruoval pařížský optik Chevaliér. V srpnu

roku 1839 je na zasedání francouzské akademie věd oficiálně vyhlášen vynálezdaguer

rotypie a tím je odstartována éra fotografie, na jejímž posledním stupni vývojového stádia

se momentálně nalézáme.

Krátký výlet do historie jsem nezvolil náhodně. Chlorid, jodid, asfalt a kdovíco všechno,

čím se badatelé zaobírali, slouží totiž k jedné velice důležité věci, a tou je zachyceníex

ponované scény a poněkud technokraticky řečeno, uchování informací do okamžiku, kdy

na ně budeme mít čas, náladu nebo dokonce obojí.

1.1.3 Film versus snímací prvek

Světlo, které je v oblasti fotografie tím nejdůležitějším, je třeba zachytit na nějakém médiu.

Ještě donedávna měl výhradní postavení světlocitlivý materiál, konkrétně film založený

do fotoaparátu. Jeho následným vyvoláním chemickou cestou dochází k vyvolánílatent

ního, neboli skrytého obrazu. Nyní se dostávám k podstatnému. Digitální fotoaparát se

od klasického liší především médiem, na které je obraz zachycen. Klasické fotoaparáty

využívají zmiňovaný fotochemický materiál, neboli film o určitém rozměru, například

všeobecně známý kinofilm, jenž je v konzumní sféře zcela určitě nejvíce rozšířen. Na

chemické vrstvě tohoto materiálu reagují na světlo halogenidy stříbra, které zachycenou

informaci uchovávají. Poté, co se celý film exponuje, je nutné vyjmout kazetu s filmem

a film vyvolat, ale to je teprve první část poměrně dlouhé a komplikované fotochemické

cesty. Vizualizovaný latentní obraz na negativu je třeba přenést na pozitiv a zdechemika

-dobrodruha čekají další úskalí ve formě zvětšovacího přístroje, vyvolávací a ustalovací

lázně nebo leštičky.


ŠKOLA DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE 15

Fotoaparát

Přístroje digitální používají místo filmu světlocitlivý elektronický prvek, jenž ovšemin

formaci zachytí, ale neudrží. K tomu, aby to, co fotograf exponuje, zůstalo uvnitř přístroje

zachováno, slouží paměťové médium, pro které se vžil název paměťová karta. Pozpra

cování elektronického signálu interním procesorem fotopřístroje putují data už v digitální

formě právě na tuto kartu. V případě potřeby fotograf kartu vyjme a místo do chemické

lázně vloží digitální médium do zařízení, jehož pomocí se data umístěná na kartě přenesou

do počítače.

Potud základní a nejdůležitější rozdíl mezi klasickou a digitální fotografií. Představuje ho

právě médium, na které je obraz vykreslený světlem zachycen.

1.1.4 V čem je rozdíl?

Jeden ze základních rozdílů mezi klasickou a digitální fotografií jste zcela určitězazna

menali – je jím podstatné zjednodušení celého procesu vizualizace zachycené informace.

Stačí srovnat následující dvě cesty:

Klasická fotografie:

film – chemická lázeň – sušení – zvětšování – vyvolání – ustálení – sušení

Digitální fotografie:

světlocitlivý prvek – záznamové médium – počítač – tiskárna

Jak sami vidíte, digitální proces je kratší a jednodušší, i přes fakt, že v případě fotografie

klasické se fotograf zpravidla spoléhá na služby některé fotolaboratoře nebo minilabu,

a tím je pro něj cesta značně schůdnější. Ovšem fotografie digitální umožňuje v dnešní

době vyřešit problém vizualizace pod jednou střechou, nebo dokonce pod jedním stropem

místnosti, ve které je umístěn počítač. Na rozdíl od fotokomory si při práci s počítačem

můžete svítit, jen velice těžko se pocákáte chemikáliemi a vytištěnou fotografii už sušit

nemusíte. V dnešní dynamické době konzumu se jistě jedná o argumenty, na jejichžzá

kladě nezbývá nic jiného než zvolat: „Fotografie digitální, fotografie vítězná!“ Jestliže se

ovšem na chvilku zastavíte a zamyslíte, může dojít i na heretickou myšlenku – je tomu

skutečně tak?

1.1.5 Temné stíny elektroniky

Zhruba před deseti lety jsem v souvislosti s rychlým nástupem digitálních technologií do

oblasti fotografie v rámci fotografického fóra vyjádřil myšlenku, že v dohledné době nám

bude nabízen i digitální toaletní papír. Byla to reakce na zcela nekritické vzývání všeho

digitálního, co z neznámých končin přichází. Jak jistě tušíte, s přílišným pochopením jsem

se nesetkal, ač jsem jako jeden z mála účastníků již fotografoval digitálně.

Proč se o této události tak sáhodlouze zmiňuji? Je to proto, že vás chci inspirovat kzamyšle

ní nad tím, zda je digitalizace v případě fotografie skutečně všemohoucí, a hlavně upozornit

na negativní jevy s ní spojené. V prvé řadě se jedná o úplnou závislost na energetických

zdrojích. Dále o vlastnosti snímacího prvku, konkrétně způsob vzorkování signálu,které

mu se věnuje jedna z následujících kapitol. Editace spojená s číselnou formou snímku je

v mnoha případech idealizována. I přes nesporné výhody digitální fotografie doporučuji

upřednostnit vlastní praktické poznatky před zavádějícími informacemi a reklamou, a to

i v případě, že jste doposud pracovali s přístrojem klasickým.

1.1 Něco z historie

+


1. Fotoaparát

ŠKOLA DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE16

1.2 Druhy fotoaparátů

Jistě mi dáte za pravdu, že pouhé rozdělení fotoaparátů na klasické a digitální není příliš

uspokojující ani pro začátečníka, ani pro pokročilého uživatele nebo potenciálního zájemce.

V počátcích digitální éry nebylo z pohledu konstrukce příliš na výběr. Vzhledem k tomu,

že přístroje pro větší formát snímaly barevnou scénu v několika expozicích, každý barevný

kanál zvlášť, jejich určení bylo jednoznačné – práce v ateliéru a fotografování nepohyblivých

objektů. Je tedy zcela logické, že nutnost miniaturizace u nich ani nepřicházela v úvahu.

Na straně druhé patřily první pokusy o mobilní digitální fotoaparát zcela jednoznačně

přístrojům, jež by se daly označit jako přístroje kompaktní. Od doby prvních nesmělých

pokusů v oblasti konstrukce se hodně změnilo, a tak je v tento moment seznam druhů

digitálních fotoaparátů přece jenom rozsáhlejší.

1.2.1 Telefon s CCD

Poměrně dlouho jsem přemýšlel o tom, zda se mám o těchto přístrojích vůbec zmiňovat,

ale škola je škola a je třeba poskytnout informace co možná nejúplnější. Jedná se o mobilní

telefon, o němž se v reklamě můžete dozvědět, že je zároveň fotoaparátem. Parametry jeho

snímacího prvku jsou sice skutečně na vyšší úrovni než u prvních průkopníků v kategorii

kompaktů z první poloviny devadesátých let, tím ovšem výčet pozitiv končí.

Na několika místech této publikace se zmiňuji o tom, že digitální fotoaparát není jenom

prvek CCD nebo CMOS. Nezanedbatelnými součástmi jsou i objektiv a funkce provytvo

ření skutečné fotografie zcela nezbytné. O objektivu se u telefonů mluvit nedá. Jedná se

o plastové vypoukliny nepatrných rozměrů, konstrukčně řešené jako fix-fokus. Fix-fokus

se ale používal a používá i u velice levných klasických fotoaparátů, takže proč se jedná

u telefonu o problém? Objektiv tohoto typu totiž postrádá jakékoli pohyblivé segmenty

a je vlastně neustále zaostřen. Stačí zamířit a stisknout spoušť, snímek nějak dopadne.

Z hlediska poruchovosti jde jistě o velice zajímavou věc; jestliže se nic nehýbe, nemůže

se nic rozbít.

Zmiňované neustálé zaostření má ovšem několik háčků. V prvé řadě není možné, aby

ten, kdo s takovýmto objektivem pracuje, sám určil, kam chce zaostřit, a pak pomocí

svých zkušeností volbu precizoval. Pevné zaostření pochopitelně přináší celou řadu negativ

i vzhledem k optickým vadám, o plastu jako materiálu ani nemluvě. Osobně považuji tyto

přístroje, o kterých se zdráhám mluvit jako o fotoaparátech, spíše za obrazové zápisníky,

hodící se k zaznamenání zajímavých okamžiků z firemní besídky, a to se značně nejistým

Obr. 1.1: Předchůdci dnešních přístrojů

vypadali takto


ŠKOLA DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE 17

Fotoaparát

výsledkem. Pokud chcete fotografovat, pokud chcete, aby na vašich obrázcích bylo něco

vidět a aby vám obrázky přinášely radost, používejte telefon k telefonování a nenechte se

oklamat nesmyslnými reklamami. Víc nemá cenu se o těchto typech zmiňovat.

1.2.2 Kompaktní přístroje

Za předlohu přístrojům tohoto typu posloužily zcela bez pochyb kompaktní fotoaparáty

klasické a konstrukce je velice podobná. Kinofilm byl nahrazen snímacím prvkem a objektiv

není nutně umístěn uprostřed těla fotoaparátu. Kompaktní přístroje používají elektronický

hledáček, kterým je multifunkční LCD panel umístěný na zadní straně těla přístroje. LCD

tedy slouží nejen ke kompozici scény – obraz dopadající na snímací prvek je po patřičné

elektronizaci zobrazen právě na tomto panelu. Zároveň slouží ke kontrolevyfotografo

vaného obrázku a především k nastavení vhodných expozičních parametrů. Mechanické

ovládací prvky jsou využívány minimálně, což je u tohoto druhu přístrojů více než žádoucí,

kompaktnost je podtržena absencí všeho, co nějakým způsobem z těla vyčuhuje. Ovládací

prvky se tedy u kompaktních přístrojů redukují na spoušť a tlačítko, opět multifunkční, jež

slouží pro pohyb po nabídkách zobrazovaných na LCD.

Některé přístroje jsou vybaveny i optickým průhledovým hledáčkem, který lze přisamot

né expozici také využít. Výhodou je úspora energie, neboť LCD je poměrně nenasytné

zvířátko a v případě fotografování za plného slunečního světla na něm nemusí být scéna

vzhledem k dopadajícím světelným paprskům dobře viditelná. Nevýhodou optického

průhledového hledáčku je ovšem problém s paralaxou, což řečeno velice jednoduše

znamená, že se pomocí hledáčku díváte jinak než objektiv a fotografovaný objekt vidíte

z jiného úhlu.

Kompakty jsou velice praktickými přístroji, a to nejen pro svou kompaktnost. Jejich rozlišení

je ve většině případů dostatečně velké a vhodné pro tisk zvětšenin do formátu A4. Jsou

vybaveny objektivem s proměnnou ohniskovou vzdáleností, jež sice není nikterak oslňující,

ale pro většinu běžných situací zcela bezpečně postačuje. Určitou překážku představovalo

do nedávné doby paměťové médium, které bylo pro kompaktní přístroje veliké. Například

karta Compact Flash by včetně šachty zabírala značný prostor. Vzhledem k dostupnosti

a kapacitě menších karet, jako je například typ Secure Digital, je ovšem i tento problém

vyřešen. Nic tedy nebrání tomu, aby byly digitální kompakty schopny vytvářet kvalitní

fotografie a zároveň se mohly stát předmětem aplikace zajímavých nápadů designérských

dílen. Přístroje jsou určeny uživatelům, kteří fotografii nechtějí věnovat více času, než je

nutné pro přečtení manuálu, což rozhodně neznamená, že se s nimi nedají vytvořit kvalitní,

nebo dokonce vynikající fotografie. Možnost přímého zásahu do procesu kompozice je

však minimalizována.

Obr. 1.2: Kompaktní fotoaparát firmy Sony

1.2 Druhy fotoaparátů


1. Fotoaparát

ŠKOLA DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE18

1.2.3 SLR-like

SLR-like je termín, který na rozdíl od všech ostatních názvů má svůj základ v klasické

fotografii pouze částečně, a to hned v první části – SLR (Single-Lens Reflex). Tímtozpů

sobem je v angličtině definována zrcadlovka, přesněji zrcadlovka kinofilmová. Jak jistě

tušíte, ono „like“ tedy vyjadřuje vše podstatné; jedná se o digitální fotografický přístroj

ležící z konstrukčního hlediska mezi kompaktními přístroji a zrcadlovkami, kterým se

„pouze“ podobá. Zrcadlovkám, jejichž digitální odnoži se budu věnovat za chvíli, se

SLR-like podobají vzhledově, objektiv trčí z těla přístroje mnohem více než u kompaktů,

což souvisí s jeho vyšší kvalitou, vyžadující i větší rozměry. Na rozdíl od skutečných SLR

není objektiv vyměnitelný. Tento fakt ovšem nikterak nesnižuje hodnotu přístroje, neboť

objektiv má proměnnou ohniskovou vzdálenost.

Samotné tělo přístroje je robustnější než u kompaktů a rovněž mechanických prvků je

poněkud více. LCD panel jako multifunkční zařízení ovšem zůstává a ve většině případů

disponují SLR-like i hledáčkem optickým, jenž ovšem v tomto případě není průhledovým, ale

elektronickým. To znamená, že informace, které v hledáčku vidíte, prošly objektivem a stejně

jako u LCD hledáčku byly elektronizovány. Vzhledem k tomuto faktu není nutné se obávat

paralaxy a nutnosti pracovat pouze s LCD panelem coby prostředkem pro vytvoření vhodné

kompozice. Z hlediska samotného fotografování nabízí přístroje tohoto typu mnohem širší

možnosti než přístroje kompaktní, i když rozměrově i váhově jsou jim podobné.

Obr. 1.3: Konica Minolta Dimage Z5, příklad elegantní SLR-like

1.2.4 Digitální jednooké zrcadlovky – DSLR

V tento okamžik se dostávám k druhu přístrojů, jež osobně považuji za vrchol pomyslné

konstrukční pyramidy, fotoaparátům, jež se musí vejít do ruky, musí být mobilní a jejich

parametry se musí blížit ve všech směrech parametrům studiových přístrojů – přístrojům,

které nejsou ani příliš kompaktní, ani „like“. Jedná se o typy, pro které na rozdíl od dvou

předchozích kategorií existuje zcela přesné vyjádření v češtině, a to jednooké digitální

zrcadlovky. Tento termín byl opět částečně převzat z klasické fotografie a vznikl pouze

výměnou slov „kinofilmové“ za „digitální“. Tím došlo i k poněkud kurióznímu převzetí

jednookosti. Na rozdíl od přístrojů klasických totiž ty digitální dvouoké nejsou a nikdy

nebyly. Pro upřesnění dodávám, že ona dvouokost není způsobena symbiózouprůhle

dového hledáčku a LCD, ale dvěma objektivy, z nichž jeden slouží k přípravě expozice


ŠKOLA DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE 19

Fotoaparát

a druhý pouze pro regulaci světelných paprsků dopadajících na filmový materiál.Typic

kým představitelem byl proslulý přístroj československé výroby Flexaret.

Digitální zrcadlovky mají robustní objektivy, jež jsou k tělu fotoaparátu přichyceny závitem

nebo bajonetem a jsou výměnné. Většina z nich pracuje s objektivy osvědčenými vkatego

rii klasických zrcadlovek, což přináší značnou výhodu fotografům, kteří podobný klasický

přístroj vlastní. LCD panel neslouží k zobrazení scény při samotné expozici, ale k nastavení

parametrů a ke kontrole snímků. Stejně jako u klasiky je k dispozici optický hledáček, ve

kterém je zobrazena scéna procházející skrze objektiv. Světelné paprsky jsou před závěrkou

nebo snímacím prvkem do hledáčku odkloněny zrcadlem, které se v okamžiku expozice

sklopí, a tím umožní světlu přímou cestu na snímací prvek. U zrcadlovek jsou expoziční

hodnoty nastavovány jak na objektivu samotném (clonové číslo, manuální ostření), tak na

těle přístroje.

Samotné tělo nebývá výhradně z plastu, ale v mnoha případech z lehkých slitin. V současné

době jsou čím dál tím více užívány i v profesionální reportážní praxi. Jejich ovládací prvky

umožňují práci ve stejném rozsahu jako u klasických kolegů a rozlišení snímacího prvku

přístrojů je adekvátní požadavkům pro foto-žurnalistickou oblast. Výrazným anepřehlédnu

telným prvkem těchto přístrojů je ovšem i jejich cena, oproti předchozím kategoriím výrazně

vyšší. Z hlediska uživatele se jedná o přístroje značně univerzální, ovšem pro maximálnívyu

žití jejich schopností je nutné věnovat se fotografování více než jako okrajovému koníčku.

Obr. 1.4: Digitální zrcadlovka Canon

1.2.5 Digitální stěny

Digitální stěny jsou poslední kategorií, o které bych se chtěl zmínit. Jedná se o vysoce kvalitní

snímací prvky s vysokým rozlišením, které spolupracují s tělem klasického fotoaparátu, jenž

je ve většině případů modifikován právě pro spolupráci s digitálním prvkem. Pochopitelně

není hostitelský přístroj ani kompaktem, ani zrcadlovkou, jedná se o klasické přístrojestře

doformátové a velkoformátové, jež svou konstrukcí k připojení digitálního modulu přímo

vybízejí, a to tím, že filmový materiál se nevkládá přímo do těla přístroje, ale nejprve do

speciální kazety, která je následně k přístroji připojena.

Řešení je a bylo velice jednoduché, místo kazety s filmem se pomocí adaptéru připojí kazeta

se snímacím prvkem. Na rozdíl od kompaktů a zrcadlovek jsou tyto přístroje, u nichž se

nepočítá s výraznou mobilitou, propojeny přímo s počítačem nebo notebookem a datová

1.2 Druhy fotoaparátů




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist