načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Škoda 130 RS - Alois Pavlůsek

Škoda 130 RS
-15%
sleva

Kniha: Škoda 130 RS
Autor:

Publikace mapuje vznik české automobilové legendy – sportovního vozidla Škoda 130 RS. Naleznete zde vývoj vozu a zajímavosti z jeho konstrukce, dobové fotografie, cenné prototypy a modely z ... (celý popis)
Kniha teď bohužel není dostupná.

»hlídat dostupnost


hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2% 90%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2013-02-27
Počet stran: 192
Rozměr: 190 x 238 mm
Úprava: 206 stran : ilustrace (některé barev.)
Vydání: 1. vyd.
Vazba: vázaná s laminovaným potahem
Doporučená novinka pro týden: 2013-10
ISBN: 9788026400431
EAN: 9788026400431
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Publikace mapuje vznik české automobilové legendy – sportovního vozidla Škoda 130 RS. Naleznete zde vývoj vozu a zajímavosti z jeho konstrukce, dobové fotografie, cenné prototypy a modely z ověřovací série, podrobně zpracovanou sportovní historii, popis produkce od r. 1972 do r. 1981 i sportovní modifikace vozidel Škoda 180/200 RS. (vývoj, technika a sportovní historie)

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Sportovní a závodní automobily Sportovní a závodní automobily
Pavlůsek Alois, Pavlůsek Ondřej
Cena: 329 Kč
Škoda 130 LR/papírový model Škoda 130 LR/papírový model
Antonický Michal
Cena: 116 Kč
Škoda 130 RS/papírový model Škoda 130 RS/papírový model
Antonický Michal
Cena: 89 Kč
Škoda 130RS - Vítěz ME značek 1981 Škoda 130RS - Vítěz ME značek 1981
Červený Mirko, Řepa Karel
Cena: 764 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

163

Nedokončená evoluce

U

ž rok po představení Škody 130 RS, v roce

1977, byly zahájeny práce na speciálu, který by v budoucnu tehdy ještě novou stotřicítkunahradil, a současně se hledaly cesty jak využítkonstrukčního potenciálu úspěšného vozu i v dalších třídách podle tehdejších předpisů FIA.

V roce 1978 tak přišel na svět speciál Škoda typ

738, jehož hlavním určením byly závody naokruzích a do vrchu ve skupině A5, ale především sloužil

mladoboleslavským vývojářům k ověření nového

uspořádání i tvaru karoserie. Od původníhookruhového provedení Škoda 130 RS se lišil jinaktvarovanou přídí s několika variantami řešení tvaru

předního spoileru, velkými vstupy na bocích vozu

Okruhový speciál Škoda typ 738 z roku 1978 se nedočkal úspěchů Škody 130 RS, která posloužila jako základ

jeho stavby.


ŠKODA 130 RS

164

pro přívod vzduchu k rozdělenému chladiči, který

se přestěhoval z přídě do mohutných zadníchblatníků ve stylu Porsche 935, a s neméně mohutným

zadním křídlem, které nahradilo charakteristicky

tvarovanou záď stotřicítek.

Rozdělení chladiče do obou blatníků umožnilo ještě více snížit příď vozu s novým tvarem kapoty zavazadlového prostoru. Kromě úprav na karoserii byl přepracován rovněž podvozek s tlumiči značky Koni a zadní náprava dostala podobně jakosoutěžní stotřicítka skupiny A5, se kterou startovalaposádka Milan Zapadlo – Ing. Jiří Motal, kotoučové brzdy.

Z počátku sloužil k jeho pohonu motor o objemu 17 71 c m

3

, s rozměry vrtání a zdvihu 87 × 74,5 mm,

stupněm komprese 11 a výkonem 113 kW (154 k)

při 6250 ot/min, který byl později nahrazencelohliníkovým dvoulitrem s rozvodem ventilů OHC.

Během vývoje byl zkoušen také prototypovýmotor Škoda typ 737 konstruovaný Ing. Musalem oobjemu 1589 cm

3

, se šestnáctiventilovou hlavou válců

a rozvodem 2×OHC, který dával výkon 137 kW

(186 k) při 8500 ot/min. 710 kg vážící automobil se

poprvé postavil na start skupiny B6 do 2000 cm

3

v srpnu roku 1978 na okruhu v Mostě s veteránem

Jaroslavem Bobkem za volantem, a přestože si vtréninku nevedl nijak špatně a mezi plackaminormálně startujícími v závodech Intersérie obsadil čtvrté

místo, v samotném závodě musel odstoupit proporuchu mazání z třetího místa za dvěma vedoucími

spidery Lola.

Škoda 130 RS se objevila i v roce 1979 v závodech do vrchu v Záskalí u Liberce, který byl posledním závodem do vrchu sezóny1979. Prototyp řízený O. Horsákem dojel na třetím místě celkovéklasifikace. Škoda typ 739

Automobilem, o kterém se reálně uvažovalo jako o nástupci Škody 130 RS, byl prototypnesoucí označení Škoda typ 739. Jeho vývoj byl zahájen v roce 1977 a kromě prototypových dílen v Mladé Boleslavi se na něm podílel také pobočný závod

Škoda typ 738 byla znatelně širší než původní Škoda

130 RS.

Interiér Škody typ 738

Škoda typ 738 ve firemním muzeu


Nedokončená evoluce

165

AZNP v Kvasinách, Ústav pro výzkum motorových

vozidel, Výzkumný a zkušební letecký ústav vLetňanech a Autobrzdy, n. p. v Jablonci. Hlavním úkolem

vývoje byla aerodynamická optimalizace karoserie,

tak aby bylo možné dosáhnout minimálníhosoučinitele čelního odporu vzduchu při současném

zamezení nadlehčování přídě vozidla vlivemvztlakových sil. Právě touto vlastností prosluly téměř

všechny vozy řady 718/722, Škodu 130 RSnevyjímaje. Nová karoserie byla vyrobena s přihlédnutím

k výsledkům aerodynamických měření na modelu

v měřítku 1:5, prováděných v aerodynamickémtunelu letňanského VZLU, přičemž základem se stala

střední část nosného skeletu včetně dveří aochranného rámu stotřicítky.

Nově tvarovaná přední část vozu byla vcelkuodklopná směrem dopředu kolem čepu předpředními koly a světlomety byly zakryty zaoblenými kryty

z plexiskla. Při zkouškách se však ukázalo, že právě

tyto aerodynamicky výhodné kryty způsobovaly

nepříjemné odrazy světel, a proto bylo pro další

vozy uvažováno o použití výklopných světlometů.

Přídavné světlomety byly zakomponovány do přídě

Škoda typ 739 původní Škodu 110 R coupé už připomínala jeno střední částí karoserie.

Škoda typ 739 byla evolucí Škody 130 RS proosmdesátá léta minulého století

po stranách vstupu vzduchu ke chladiči, který byl

převzat ze sériových škodovek řady 105/120.Ohřátý vzduch byl od chladiče odváděn podobně jako

u stotřicítky otvorem v kapotě, pod kterou bylo vtéměř svislé poloze umístěno náhradní kolo a za ním


ŠKODA 130 RS

166

palivová nádrž s plnícím otvorem vedle mřížky pro

vstup vzduchu k topení před čelním sklem.

Nová byla také záď vozidla, která byla v porovnání

se stotřicítkou vyšší, a původní stotřicítkové kapsy

pro vzduch na blatnících byly nahrazeny vstupy za

zadními bočními okny. Zadní plocha kapoty byla

podobně jako u stotřicítky vytvarována do zvýšené

odtahové hrany a zadní svítilny byly identické sesvítilnami prvních sériových škodovek řady 105/120.

Úpravy byly kupodivu prováděny i na motoru,

který ač koncepčně zastaralý, stále ještě skýtaldostatek možností k dalším úpravám vedoucím jednak

ke zvýšení výkonu, ale i spolehlivosti. Pozornost

vývojářů se v tomto případě zaměřila na klikovou

hřídel a její ložiska, takže výsledné řešenípředstavovalo vyztužení víka bloku, které tvořilo s pouzdry

uložení klikovky jeden celek. Na základě modelové

situace zpracované na nejmodernějším dostupném

počítači té doby byly změněny také průřezy sacích

a výfukových kanálů.

Po úpravách karoserie a zvýšení výkonu motoru

nemohl samozřejmě zůstat stranou ani podvozek,

takže například přední náprava dostalakotoučové brzdy s vnitřním chlazením a nové čtyřpístové

třmeny vyvinuté v jabloneckých Autobrzdách.Různé druhy brzd byly zkoušeny i na zadní nápravě

s novým uložením na trojúhelníkových ramenech.

Oproti starším stotřicítkám dostala Škoda 739progresivní pružiny pérování.

Rozvor náprav byl shodný s původní Škodou

130 RS – 2400 mm, rozchod kol vpředu/vzadu

1420/1370 mm, délka karoserie 4100 mm, šířka

1620 mm, výška 1230 mm, hmotnost 784 kg,pohotovostní hmotnost 827,5 kg. Největší rychlost

191 km/hod, zrychlení z 0 na 100 km/hod za 9,25 s,

0–1000 m za 30,7 s. Spotřeba paliva 10 l /100 km.

K podstatnému zlepšení jízdních vlastnostídošlo po montáži tvrdších pružin s progresivnímpérováním, ale málo platné, v roce 1981 změnila FIA

předpisy pro stavbu závodních speciálů a prototyp

Škoda 739 odešel na odpočinek do depozitářetovárního muzea, aniž by stačil prokázat svoje schopnosti.

Stotřicítky spřeplňovaným motorem

Škodě 130 RS se nápadně podobal Kořínkův

„Granát“ Škoda 2000 MI, který však i přes tutopodobnost byl svébytnou konstrukcí na základě Škody

110 R a od Škody 130 RS se lišil nejenom uložením

pohonné jednotky uprostřed vozu, ale třeba ikonstrukcí zadní nápravy anebo hodnotami rozchodu

kol, vpředu 1470 mm a 1520 mm vzadu. Navíc byl

poháněn motorem, který byl shodný s motorempoužívaným Škodou 180 RS, tedy o objemu 1772 cm

3

,

s ventilovým rozvodem OHC doplněným ovstřikování paliva a turbodmychadlo.

Skutečná Škoda 130 RS s motorem přeplňovaným

pomocí turbodmychadla byla postavena vBratislavských automobilových závodech a za jejím vznikem

stáli Ing. Jozef Hrivnák a jezdec Jozef Viskup.Čtyřválcový motor Škoda 130 RS o objemu 1289 cm

3

dostal

turbodmychadlo KKK K-26 spojené s dvojitýmkarburátorem Weber 40-DCOE-2. Při nižším stupnikomrese 7 měl motor výkon 110 kW (150 k) při 6000 ot/

min a křivka točivého momentu vrcholila hodnotou

177 Nm v rozsahu otáček 4000 – 6000 za minutu.

Přeplňovaná stotřicítka ve skupině A5 startovala

poprvé v závodě do vrchu Baba u Bratislavy v roce

1981. V první jízdě dosáhla nejlepšího času, ale ve

druhé musel Viskup se svým vozem pro poruchu Škoda typ 739 jako exponát firemního muzea


Nedokončená evoluce

167

odstoupit. Stejná smůla jej potkala i v následujícím

ročníku téhož závodu – motor nasál nečistotu adošlo k poškození turbodmychadla, ale na Ecce Homo

už bylo všechno v pořádku a Jozef Viskup s„Turbem“ úspěšně absolvoval celé mistrovství Slovenska

v závodech do vrchu.

Přeplňovaný motor byl původně připravován na

základě iniciativy tehdejšího ředitele BAZ Ing. Paly,

který jej chtěl v roce 1980 použít pro kupé Škoda

Škoda 130 RS Turbo z roku 1981

Garde v té době v bratislavské továrně vyráběné.

Pod jeho kapotu se také skutečně dostal. Od roku

1983 se kupé Škoda Garde v úpravě pro skupinu

A5 a poháněné tímto motorem zúčastňovalo až do

roku 1984 domácích i zahraničních závodů. V té

době už motor dosahoval výkonu 128 kW (174 k)

při 7000 ot/min a točivého momentu 178 Nm při

7000 ot/min. Kupé Škoda Garde s ním dosahovalo

zrychlení z 0 na 100 km/hod za 5,1 s. Škoda 130 RS se svými následovníky na letišti v Mnichově Hradišti


168

Technické parametry

vozidel

Porovnání rozměrů Škoda 110 R coupé z roku 1971 (str. 168) a soutěžní verze Škoda 130 RS z roku 1976 (na

straně 169)


Technické parametry vozidel

169


ŠKODA 130 RS

170

Schéma elektrického zapojení prodejní verze Škoda 130 RS z roku 1977


Technické parametry vozidel

171

Škoda 110 R coupé posádky Hruška – Skalský na Rallye Bohemia 1980

Karel Šimek se

Škodou 130 RS

na RallyeBohe

mia 1981


ŠKODA 130 RS

172

Technické údaje

Typ vozidla „Škoda 110 R coupé

typ 718K“

„Škoda 110 R coupé

typ 718K

úprava pro skupinu A1“

„Škoda 110 R coupé

typ 718K

úprava pro skupinu A2“

„Škoda 110 R coupé

typ 718K

úprava pro skupinu B5“

„Škoda 180 RS

Typ 734“

„Škoda 200 RS

Typ 734“

Motor

Zdvihový objem 1107 cm

3

– 1144 cm

3

– 1771 cm

3

1997 cm

3

Vrtání/zdvih 72x68 mm – 73,2x68 mm – 87x74,5 mm 87x84 mm

Stupeň komprese 9,5 10,5 10,5 11 11

Výkon / otáčky 39,7 kW (54 k)/

4650 ot/min

46,3 kW (63 k)/

5250 ot/min

53,7 kW (73 k)/

6250 ot/min

73,6 kW (100 k)/

7500 ot/min

114 kW (154 k)/

6200 ot/min

120 kW (163 k)/

6000 ot/min

Točivý moment 84,3N.m/3500 ot/min 86N.m/3500 ot/min 88,2N.m/5250 ot/min 183 N.m/5000 ot/min 210N.m/5000 ot/min

Karburátor Jikov 32 DDSR-3159 Jikov 32 DDSR Weber 28/36DCD Weber 40 DFI 2xWeber 45 DCOE 2 2xWeber 45 DCOE 2

Spojka třecí jednokotoučová s talířovou pružinou

Průměr 180 mm

Převodovka

Počet rychlostí 4 vpřed a 1 zpětná pětistupňová Porsche 915 pětistupňová

Porsche 915

Převodové poměry I-3,8 - II-2,12 - III-1,41 - IV-0,96

zpětný chod - 3,27

I-3,181 II-1,833 III-1,261

IV-0,962 V-0,759

zpětný chod - 3,324

I-3,181 II-1,833

III-1,261 IV-0,962

V-0,759

zpětný chod - 3,324

Karoserie

Druh celokovová, samonosná, uzavřená, dvoudveřová

Podvozek

Zadní náprava hnací kyvadlová s rozvodovkou v bloku s převodovkou s vlečenými rameny a šikmou osou kývání 22°

Stálý převod

v rozvodovce

4,22 4,429 4,429

Přední náprava lichoběžníková s nosnou nápravnicí

Pérování vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči a příčným torzním stabilizátorem

Řízení přímé, šroubem a maticí

Kola a pneumatiky

Rozměr ráfku 4 1/2 J x 14 7x13 7x13 až 10x13

Rozměr pneumatik 155 SR 14 165x14 165x13 185/70x13

215/60x13

Brzdy

Nožní – provozní kapalinová, dvoukruhová, přední kotoučová, zadní bubnová


Technické parametry vozidel

173

„Škoda 130 RS

typ 735

prototyp“

„Škoda 130 RS

typ 735

okruhová verze“

„Škoda 130 RS

typ 735

soutěžní verze“

„Škoda 130 RS

typ 735

skupina A5“

„Škoda 130 RS

typ 735

prodejní verze“

„Škoda 130 RS

typ 738

skupina A5“

„Škoda 130 RS

typ 739“

1289 cm

3

1289 cm

3

1289 cm

3

1340 cm

3

1289 cm

3

1589 - 1771- 1997 cm

3

1289 cm

3

75,5x72 mm – 75,5x72 mm – 75,5x72mm

11, 5

80 kW (108 k)/

7000 ot/min -

95 kW (128 k)/

8500 ot/min

88 kW (120 k)/

7500 ot/min -

104,5 kW (142 k)/

8600 ot/min

85 kW (115 k)/

7000 ot/min -

97 kW (132 k)/

7500 ot/min

101 kW (137 k)/

8000 ot/min

73,5 kW (100 k) 137 kW (186 k)/ 8500 ot/

min; 113 kW (154 k)/

6250 ot/min; 120 (163 k)/

6000 ot/min

97 kW (132 k)/

7500 ot/min

125,7N.m/5500 ot/min 127,6N.m/5000 ot/min 127,5N.m/4000ot/min – – – 127,6N.m/5000 ot/min

2xWeber 40 DCOE 2 2xWeber 45 DCOE 14T 2xWeber 40 DCOE 2 – 2xWeber 40 DCOE 2 – 2xWeber 45 DCOE 14T

třecí jednokotoučová s talířovou pružinou

190 mm

5 vpřed a 1 zpětná 4 vpřed a 1 zpětná 5 vpřed a 1 zpětná 4 vpřed a 1 zpětná 5 vpřed a 1 zpětná –

I-3,23 - II-2,12 - III-1,55

- IV-1,21 - V-0,96

zpětný chod 3,05

I-3,08 - II-1,94 - III-1,35

- IV-1,08

zpětný chod 3,27

I-3,083 - II-1,91 -III

1,41 - IV-1,16

zpětný chod 3,27

I-3,23 - II-2,12 -

III-1,55 - IV-1,21

- V-0,96

zpětný chod 3,05

I-3,08 - II-2,19 -III

1,57 - IV-1,16

zpětný chod 3,27

I-3,181 II-1,833 III-1,261

IV-0,962 V-0,759

zpětný chod - 3,324

I-3,08 - II-2,19 - III-1,57

- IV-1,16

zpětný chod 3,27

I-3,08 - II-1,94 - III-1,41

- IV -1,35-1,16/1,08

zpětný chod 3,27

– – – I-3,08 - II-1,94 -III

1,35 - IV-1,08

zpětný chod 3,27

I-3,08 - II-1,94 - III-1,35 -

IV-1,08

zpětný chod 3,27

celokovová, samonosná, uzavřená, dvoudveřová

s vlečenými rameny a šikmou osou kývání 15°

3,78 - 4,25 3,9 4,44 3,9 4,44 – –

4,1 - 3,9 - 3,7 - 3,16 4,1 – –

lichoběžníková s nosnou nápravnicí

vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči a příčným torzním stabilizátorem

přímé, šroubem a maticí

––––– – –

185/70x13

215/60x13

210 vpředu – 225

vzadu / 60x13/15

185/70x13 – 165/70x13 –

190/70x13

––

kapalinová, dvoukruhová, přední kotoučová, zadní bubnová


ŠKODA 130 RS

174

Typ vozidla „Škoda 110 R coupé

typ 718K“

„Škoda 110 R coupé

typ 718K

úprava pro skupinu A1“

„Škoda 110 R coupé

typ 718K

úprava pro skupinu A2“

„Škoda 110 R coupé

typ 718K

úprava pro skupinu B5“

„Škoda 180 RS

Typ 734“

„Škoda 200 RS

Typ 734“

Ruční parkovací mechanická s lanky na zadní kola

Brzdicí plocha průměr kotoučů vpředu 252,5 mm, průměr bubnů vzadu 230 mm, šířka obložení 40 mm kotoučové brzdy na všech kolech

Výkony

Největší rychlost 145 km/hod 150 km/hod 155 km/hod 160 km/hod 210 km/hod 250 km/hod

Zrychlení z 0 na

100 km/hod

19 s 18 s 14,6 s 12 s – –

Rozměry

Délka 4155 mm 4000 mm 4000 mm

Výška 1340 mm 1265 mm 1190 mm 1190 mm

Šířka 1620 mm – 1680 mm 1680 mm

Světlá výška 220 mm 185 mm 120 mm 120 mm

Rozchod kol

vpředu/vzadu

1280 mm/1250 mm 1418 mm/1369 mm 1418 mm/1369 mm

Rozvor 2400 mm

Pohotovostní

hmotnost

880 kg 870 kg 845 kg 720 kg 805 kg 850 kg


Technické parametry vozidel

175

„Škoda 130 RS

typ 735

prototyp“

„Škoda 130 RS

typ 735

okruhová verze“

„Škoda 130 RS

typ 735

soutěžní verze“

„Škoda 130 RS

typ 735

skupina A5“

„Škoda 130 RS

typ 735

prodejní verze“

„Škoda 130 RS

typ 738

skupina A5“

„Škoda 130 RS

typ 739“

mechanická s lanky na zadní kola

průměr kotoučů vpředu 259,5mm

200 km/hod 220 km/hod 160 km/hod 200 km/hod 150-170 km/hod – 191 km/hod

10 s 8 s 7,5 s 7 s 9,9 s – 9,25 s

4255 mm 4255 mm 4255 mm 4255 mm 4255 mm – 4100 mm

1340 mm 1275 mm 1340 mm 1340 mm 1340 mm – 1230 mm

1710 mm 1760 mm 1710 mm 1710 mm 1710 mm – 1620 mm

120 mm 120 mm 185 mm 185 mm 185 mm 120 mm 185 mm

1415x1368 mm 1420/1370 mm

2400 mm

825 kg 815 kg 825 kg – 825 kg 710 kg 827 kg




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist