načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Sklik Jednoduše - Martin Domes

Elektronická kniha: Sklik Jednoduše
Autor:

Chtěli byste se dozvědět více o nástrojích internetového marketingu? Věnujete se tvorbě webových stránek, provozujete e-shop nebo potřebujete zvýšit účinnost své reklamy ...


Titul je skladem - ke stažení ihned
Vaše cena s DPH:  93
Médium: e-kniha
+
-
ks
Doporučená cena:  99 Kč
6%
naše sleva
3,1
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6% 80%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Počet stran: 144
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-251-3760-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Chtěli byste se dozvědět více o nástrojích internetového marketingu? Věnujete se tvorbě webových stránek, provozujete e-shop nebo potřebujete zvýšit účinnost své reklamy na Internetu? Naučte se tedy efektivně využívat možnosti, které vám k těmto účelům nabízí český PPC systém Sklik společnosti Seznam.cz.
S touto publikací z edice Jednoduše se za víkend či pár večerů naučíte vše, co budete skutečně potřebovat. Zkušený autor vás v sedmi tematických kapitolách provede jednotlivými kroky od vytvoření účtu přes výběr vhodných klíčových slov až po vyhodnocování samotné kampaně.
S knihou se mimo jiné naučíte:
* Jak fungují PPC kampaně a marketing na Internetu
* Spravovat účet a kupovat kredity v Seznam peněžence
* Vybírat vhodná klíčová slova a pracovat s překlepy
* Využít poznatky vyplývající z teorie dlouhého ocasu
* Nastavit kampaň tak, aby vyhověla pravidlům inzerce
* Vyhodnotit úspěšnost kampaně a případně ji optimalizovat

Knihy z edice Jednoduše:
* Neprobírají všechny funkce, avšak vysvětlují a ukazují, jak se provádějí ty nejpotřebnější úkony.
* Vynikají přehlednou dvoubarevnou sazbou.
* Nabízejí čtenářům možnost ověřit si na závěr nabyté dovednosti.
O autorovi:
Martin Domes je zkušený tvůrce webových stránek a autor více než tuctu úspěšných knih, např.: 333 tipů a triků pro CSS, Tvorba WWW stránek pro úplné začátečníky nebo Seo Jednoduše. Jako redaktor a šéfredaktor vydavatelství Computer Press stál za vznikem několika stovek počítačových knih.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky






Martin Domes
Sklik
Jednoduše
Computer Press
Brno
2012





Sklik
Jednoduše
Martin Domes
Obálka: Martin Sodomka
Odpovědný redaktor: Eduard Keberle
Technický redaktor: Jiří Matoušek
Objednávky knih:
http://knihy.cpress.cz
www.albatrosmedia.cz
eshop@albatrosmedia.cz
bezplatná linka 800 555 513
ISBN 978-80-251-3760-4
Vydalo nakladatelství Computer Press v Brně roku 2012 ve společnosti Albatros Media a. s.
se sídlem Na Pankráci 30, Praha 4. Číslo publikace 16 394.
© Albatros Media a. s. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být
kopírována a rozmnožována za účelem rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem
bez písemného souhlasu vydavatele.
1. vydání





3
OBSAH
3
SKLIK JEDNODUŠE
Obsah
Úvodem 7
KAPITOLA 1
Internetový marketing ve vyhledávačích 9
JAK VYPADÁ INTERNETOVÝ MARKETING VE VYHLEDÁVAČÍCH 9
CO TO JE A JAK FUNGUJE PPC 11
JAK LIDÉ HLEDAJÍ A VNÍMAJÍ VÝSLEDKY HLEDÁNÍ 13
CÍLOVÁ STRÁNKA A NOVÍ ZÁKAZNÍCI 15
JAK ZAČÍT 16
SHRNUTÍ 17
KAPITOLA 2
Začínáme se systémem Seznam Sklik 19
REGISTRACE ÚČTU SEZNAM 19
PRVNÍ PŘIHLÁŠENÍ DO SKLIKU 21
SPRAVOVANÉ ÚČTY V SKLIKU 22
NAKUPUJEME KREDIT V SEZNAM PENĚŽENCE 24
SHRNUTÍ 33





4
OBSAH
KAPITOLA 3
Vybíráme klíčová slova 35
CO VEDE ZÁKAZNÍKY K NÁKUPU 35
CO TO JSOU KLÍČOVÁ SLOVA 37
JAK URČIT VHODNÁ KLÍČOVÁ SLOVA 38
SHODA A VYLOUČENÍ KLÍČOVÝCH SLOV 45
CHYBNÁ SLOVA A PŘEKLEPY 48
JAK VYUŽÍT TEORII DLOUHÉHO OCASU 50
SEZNAM KLÍČOVÝCH SLOV 51
KOLIK KLÍČOVÝCH SLOV VYBRAT 54
KLÍČOVÁ SLOVA V INZERÁTU A NA CÍLOVÉ STRÁNCE 55
SHRNUTÍ 56
KAPITOLA 4
Vytváříme první reklamní kampaň 57
CO TO JE REKLAMNÍ KAMPAŇ, REKLAMNÍ SESTAVA A INZERÁT 57
JAK NA ROZPOČET KAMPANĚ 60
VYTVOŘENÍ PRVNÍ KAMPANĚ, SESTAVY A INZERÁTU 63
JAK NA ÚSPĚŠNOU INZERCI 69
JAK NA ZNAČKOVÁNÍ INZERÁTŮ PRO GOOGLE ANALYTICS 80
SHRNUTÍ 82
KAPITOLA 5
Spravujeme kampaň 83
PO VYTVOŘENÍ REKLAMNÍ KAMPANĚ 83
NASTAVENÍ REKLAMNÍ KAMPANĚ 96
PRAVIDLA INZEROVÁNÍ A NEPOVOLENÝ OBSAH 105
ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ 107
SHRNUTÍ 110





5
OBSAH
KAPITOLA 6
Vyhodnocení a optimalizace kampaně 111
JAK SE ORIENTOVAT VE VÝSLEDCÍCH KAMPANĚ 111
PODLE ČEHO VYHODNOCOVAT ÚSPĚŠNOST KAMPANĚ 114
KOEFICIENT KVALITY 118
ZMĚNY A OPTIMALIZACE INZERÁTŮ 119
VYHODNOCOVÁNÍ KAMPANĚ V GOOGLE ANALYTICS 125
SHRNUTÍ 131
PŘÍLOHA
Kontrolní otázky 133
OTÁZKY 133
HODNOCENÍ 136
SPRÁVNÉ ODPOVĚDI 137
Slovníček pojmů 139
Rejstřík 141










7
ÚVODEM
7
SKLIK JEDNODUŠE
Úvodem
Zkratka PPC nemusí na první pohled vypadat jako něco známého. Přesto platí, že tyto
reklamní systémy tady s námi již nějaký ten pátek jsou. A že je ještě nevyužíváte? Nevadí. Internetový
marketing se ale každopádně stal běžnou součástí marketingového mixu mnoha společností.
A pokud mezi ně ještě nepatříte, máte nyní šanci s tím něco udělat.
V knize vám představím nejenom základní koncept českého PPC systému z dílny
společnosti Seznam, Sklik, ale naučíte se jej především využívat ve své každodenní praxi. S touto knihou
zvládne internetový marketing ve vyhledávačích opravdu úplně každý.
KOMU JE KNIHA URČENA
Kniha je určena všem marketingovým manažerům a asistentům, webmasterům, začínajícím
webdesignérům a webovým programátorům, ale také majitelům jakýchkoli webových stránek
nebo internetových obchodů.
Kniha nevyžaduje absolutně žádné povědomí o PPC systémech nebo Skliku. Nepotřebujete
také mít jakékoli povědomí o programování nebo o jakoukoli znalost jazyka HTML. Větší část
knihy nevyžaduje žádnou zkušenost s technologiemi a speciálními aplikacemi. Předpokládá
pouze orientaci v prostředí Internetu a schopnost ovládat internetový prohlížeč.
CÍL KNIHY
Cílem knihy je podat základní a praktický, nikoliv podrobný a teoretický vhled do
problematiky točící se kolem systémů PPC, jmenovitě kolem Skliku. Na získaných vědomostech může
čtenář přímo stavět ve své profesní praxi a dalším vzdělávání. Informace podané v knize lze přitom
snadno zvládnout ve velmi krátké době.










9
INTERNETOVÝ MARKETING VE VYHLEDÁVAČÍCH
9
SKLIK JEDNODUŠE
poznámka
KAPITOLA 1
Internetový
marketing
ve vyhledávačích
JAK VYPADÁ INTERNETOVÝ MARKETING VE VYHLEDÁVAČÍCH  CO TO JE A JAK
FUNGUJE PPC  JAK LIDÉ HLEDAJÍ A VNÍMAJÍ VÝSLEDKY HLEDÁNÍ  CÍLOVÁ
STRÁNKA A NOVÍ ZÁKAZNÍCI  JAK ZAČÍT?  SHRNUTÍ
V první kapitole této knihy se podíváme na základní koncept internetového
marketingu ve vyhledávačích. Jistě vás napadají otázky jako: Je to pro mě! Co mi to přinese? Jak na to?
Co budu potřebovat? Co to je PPC? Jak to vlastně funguje? Po přečtení následujících stran knihy
budete znát odpovědi na tyto otázky, ale i řadu jiných. Pusťte se směle do toho.
JAK VYPADÁ INTERNETOVÝ MARKETING
VE VYHLEDÁVAČÍCH
Internetový marketing je velmi široký pojem a lze do něj zařadit více nástrojů, postupů a metod.
V této knize nás ale bude zajímat jeho vymezená část zaměřující se na vyhledávače. A to nejenom
na leckteré vyhledávače, ale jmenovitě na nejčastěji využívaný vyhledávač u nás – Seznam.
Americký vyhledávač Google provozuje vlastní PPC systém nazvaný
Google Adwords. Jemu se věnuje jiná kniha z edice Jednoduše.





10
KAPITOLA 1
Seznam je v České republice nejpoužívanější vyhledávač. V mnohém je přitom podobný
světově nejznámějšímu a nejpoužívanějšímu vyhledávači Google. A v oblasti internetové reklamy
tomu není jinak.
Jak funguje vyhledávač, byste měli znát, a tato kniha se bude vyhledávači Google dostatečně
věnovat. Prostudovat si však můžete také mou předchozí knihu SEO Jednoduše, která se
zaměřuje na fungování vyhledávačů hlouběji.
Vyhledávač Seznam (www.seznam.cz) vyhledává ve své databázi Internetu na základě
požadavků uživatele – na základě tzv. klíčových slov. Tomuto termínu se kniha bude pečlivě věnovat
později. Aktuálně stačí vzpomenout si, jak hledáte sami ve vyhledávači. Zadáte dotaz v podobě
klíčového slova, více slov nebo sousloví a výsledkem je zobrazení stránky s výsledky hledání
(anglicky se označuje jako SERP – Search Engine Results Page).
Na výsledné stránce najdete následující komponenty:
 Vyhledávací pole – není třeba zmiňovat, že slouží k zadání fráze pro hledání. Mimo toho
ale obsahuje tzv. našeptávač. Jakmile začnete psát hledaný výraz, vyhledávač nabízí hledané
fráze odpovídající písmenům, která jste začali psát. Tuto funkci později využijete při výběru
klíčových slov.
 Přirozené výsledky hledání – tzv. organické výsledky jsou takové výsledky hledání, které
odpovídají hledané frázi a hodnocení stránek ze strany vyhledávače; zobrazí se v
prostředním (hlavním) sloupci stránky. Jsou to výsledky přirozené, tedy vzniklé na základě hledacího
a hodnoticího algoritmu vyhledávače. Mezi tyto výsledky hledání vás má za úkol dostat
optimalizace pro vyhledávače, které se věnuje má kniha SEO Jednoduše.
 Placené výsledky hledání – Seznam zobrazuje placené výsledky hledání nad přirozenými
výsledky a vpravo (a někdy také pod výsledky hledání). Označeny jsou jako Reklama Sklik. To
je ono místo, které bude zájmem této knihy. Reklamu sem dodává PPC systém zvaný Seznam
Sklik, jehož se naučíte díky této knize využívat ve svůj prospěch.





11
poznámka
INTERNETOVÝ MARKETING VE VYHLEDÁVAČÍCH
Obrázek 1.1: Stránka s výsledky hledání ve vyhledávači Seznam
Tato kniha se věnuje prezentování vlastního reklamního sdělení v placených výsledcích
hledání. To znamená, že se odkaz na váš web může uživateli zobrazit na první stránce výsledků
hledání, nebo dokonce jako úplně první výsledek hledání. Jak se za tuto prezentaci Seznamu platí,
se dozvíte hned v následujících odstavcích.
CO TO JE A JAK FUNGUJE PPC
Poodhalme roušku tajemství skrývající se za zkratkou PPC. Proč vlastně začínat v knize
věnované internetovému marketingu něčím takovým? Odpověď je nasnadě: Protože Seznam Sklik,
o nějž jde v této knize především, je PPC systémem.
Nechoďme ale kolem horké kaše. PPC je zkratkou anglického termín Pay Per Click – česky
platba za proklik. Základem tohoto přístupu je fakt, že neplatíte za zobrazení vašeho
reklamního sdělení, ale pouze za proklik. Proklik znamená, že uživatel ve výsledcích hledání na vaši
reklamu klikne myší.
Pay Per Click není jedinou formou platby za reklamu. Jinou formou
je platba za zobrazení: například PPV – Pay Per View, tedy platba za zhlédnutí, nebo
CPI – Cost Per Impression, tedy cena za impresi (zobrazení, např. banneru). A setkat
se můžete také s platbou za akci či prodej uskutečněný na základě reklamy:
například PPA – Pay Per Action, tedy platba za akci.





12
KAPITOLA 1
poznámka
Postup v PPC systémech je v podstatě následující:
1. V PPC systému vytvoříte reklamní inzerát s odkazem na váš web.
2. Zadáte, v jakých situacích se má vaše reklama zobrazit. Mimo jiné zadáte také to, na základě
kterých klíčových slov použitých v hledání se má reklama zobrazit.
3. Jakmile bude uživatel ve vyhledávači hledat daná klíčová slova, zobrazí se vaše reklama mezi
placenými výsledky vyhledávání.
4. Uživatel na vaši reklamu klikne myší a přejde na váš web.
5. V PPC systému dojde k zúčtování platby za proklik.
Tento postup je samozřejmě velmi zjednodušený, ale vystihuje podstatu PPC systému. Pravdou
je, že neplatíte za pouhé zobrazení vaší reklamy, jak je tomu třeba u reklamních proužků (tzv.
bannerů), ale až za provedenou akci, jíž je přechod uživatele na váš web.
Obrázek 1.2: Podstata fungování PPC systému
Počet zobrazení vaší reklamy tak bude vždy vyšší než počet prokliků – tedy kliknutí na
reklamu, které uživatele dostane na vaše webové stránky. Podrobně se budu tomuto tématu věnovat
v kapitole věnované vyhodnocování a optimalizaci reklamní kampaně.
Platba za takový proklik může být v řádu haléřů, ale také
desetikorun. Vše závisí na tom, jak velký zájem je mezi ostatními inzerenty o dané
klíčové slovo nebo frázi. V případě, že má o klíčové slovo zájem více inzerentů, pozice
se určuje podle vyšší nabídky. Systém tedy funguje stejným způsobem jako aukce.
O tom ale až dále v knize.
Další výhodou oproti bannerovým reklamách je fakt, že cílíte na konkrétní potřebu uživatelů,
kteří hledají konkrétní informace. Zobrazení reklamy totiž můžete omezit na konkrétní
klíčová slova. Mimo to můžete snadno reklamu cílit také například podle geografické polohy – tedy
pouze na uživatele z konkrétního místa. Možností omezení je ale mnohem více.
Mezi další výhody patří naprostá kontrola nad vlastními kampaněmi:
 ať už po stránce rozpočtu – jen vy určujete, kolik chcete za reklamu utratit,
 nebo tím, že určíte start, konec či přerušení kampaně.
A díky rozhraní a nástrojům PPC systému můžete snadno nejenom kontrolovat vývoj
kampaně, ale také její účinnost. Zjistíte, kolikrát se ta která reklama zobrazila, na jaké pozici a jak často





13
INTERNETOVÝ MARKETING VE VYHLEDÁVAČÍCH
na ni uživatelé klikají. Na základě těchto statistických údajů lze pak inzeráty postupně měnit
a optimalizovat, abyste maximalizovali svůj zisk a minimalizovali náklady.
Obrázek 1.3: Rozhraní systému Seznam Sklik
Dost ale básnění o výhodách PPC reklamy. Podívejme se nyní na reklamu z pozice uživatele
vyhledávače.
JAK LIDÉ HLEDAJÍ A VNÍMAJÍ VÝSLEDKY HLEDÁNÍ
Lidská mluva a myšlení se liší od toho, jakým způsobem lze ve vyhledávačích hledat a jakým
způsobem lidé hledají. Vyhledávač totiž není člověk, neumí přemýšlet, ale využívá sofistikovaný
algoritmus umožňující zobrazit takové výsledky, které nejlépe odpovídají našemu dotazu. Naše
myšlenky proto musíme vyhledávači přeložit do jeho jazyka.
Místo otázek typu:
Kde najdu pizzerii v Brně?
Obvykle vyhledávači pokládáme dotaz:
pizzeria brno
A pokud se nám nechce nikam štrachat, ale chceme si nechat pizzu dovést až do domu, pak
zvolíme:
pizza brno rozvoz





14
KAPITOLA 1
Obrázek 1.4: Hledání v Seznamu
Možností, jak položit vyhledávači otázku, jsou stovky, například:
 Klasickou otázkou
kolik stojí úklidové práce
 Formou odpovědi
cena úklidových prací
 Popisem příčiny problému nebo jeho řešení
úklid po večírku
 Názvem produktu, služby nebo značky
hodinový manžel
Jakmile člověk zadá dotaz do vyhledávače, očekává nějaký výsledek v rámci stránky s
výsledky vyhledávání. Očekává, že na stránce najde odpověď na svůj dotaz, na svůj problém. Obsahem
reklamního sdělení proto musí být odpověď na tento dotaz.
Stejně jako v případě přirozených výsledků hledání i zde platí, že soupeříte s dalšími
výsledky. A to nejenom pozicí, ale také důvěryhodností. Uživatel si vaši reklamu vybere z následujících
důvodů:
 Bude se zobrazovat na vyšší pozici
 Bude vzbuzovat dojem, že poskytuje touženou odpověď





15
INTERNETOVÝ MARKETING VE VYHLEDÁVAČÍCH
upozornění
tip
To je zásadní rozdíl oproti reklamním proužkům (bannerům). Tento typ reklamního
sdělení má primárně upoutat pozornost od něčeho odlišného, než co odpovídá reklamnímu
sdělení. Účinnost reklamních proužků v rámci prokliků proto bude vždy menší než v případě textové
reklamy ve vyhledávačích. Této reklamě hraje do karet právě fakt, že výsledná podoba
odpovídá výsledkům přirozeného hledání. Dobrá reklama tedy vypadá jako odpověď na hledaný dotaz.
Umožňuje tudíž vyšší efektivitu – je zde větší šance, že uživatel na reklamu klikne.
Zatímco reklamní proužky mají za cíl vzbudit emocionální potřebu,
textová reklama ve vyhledávačích má vzbudit dojem, že poskytuje odpovědi.
Má to ale jeden háček: K čemu vám je, když uživatel na reklamu klikne, ale cílová stránka
vašeho webu jej nepřesvědčí, že dorazil do cíle. Tato situace nastane, když cílová stránka nebude
obsahovat odpověď na problém, který uživatel řeší.
CÍLOVÁ STRÁNKA A NOVÍ ZÁKAZNÍCI
Kliknutí na reklamu ve vyhledávači Seznam uživatele přenese na vaše webové stránky,
respektive na tzv. cílovou stránku. Opět zopakuji, co už jsem uvedl. Uživatel hledá odpověď
na svůj dotaz. Jestliže jej reklama zaujala natolik, aby uvěřil, že se po kliknutí na její odkaz
dostane na místo zodpovídající jeho dotaz, je třeba jej nezklamat. Máte pouze jednu šanci.
Co se stane, pokud se uživatel dostane na stránku vašeho webu, kde odpověď nenajde, nebo
když se objeví stránka, která dokonce zcela neodpovídá tomu, co hledal a co uváděla reklama?
Odpovězte si sami. Stačí jediné kliknutí na tlačítko Zpět v prohlížeči a potenciální návštěvník,
zákazník či klient je navždy pryč. A vy jste pouze promrhali peníze.
Existuje však ještě jiný problém. Stránka může obsahovat odpověď na dotaz, ale
neprezentuje ji takovým způsobem, jímž by dokázala uživatele ihned přesvědčit, že je na správném místě.
Existuje celý dílčí obor, jemuž se říká optimalizace cílové stránky (anglicky Landing Page
Optimization) a jenž se věnuje metodice tvorby takové cílové stránky, díky níž nového
návštěvníka, klienta či zákazníka získáte.
Jak vidíte, PPC systém je zde pouze prostředkem, jak uživatele na svůj web dostat. Zdaleka to
ale není to jediné, co byste měli pro jeho získání udělat.
Vyhodit peníze za reklamu pro reklamu by nemělo být cílem vašeho snažení.
Podle typu webu může být vaším cílem jednak zvýšení návštěvnosti (pokud žije web
z bannerové a jiné reklamy), jednak zvýšení objednávek služby či zboží. Stanovte si
vždy cíl vašeho internetového marketingu, abyste nevyhazovali peníze oknem.





16
KAPITOLA 1
Obrázek 1.5: Reklama ve vyhledávači a cílová stránka
JAK ZAČÍT
Přiblížili jsme se závěru první kapitoly. Zůstává několik otázek. Jak vlastně začít? Kolik peněz
budu potřebovat? A zvládnu to i jako laik?
Odpovězme si popořádku:
 Začít můžete velmi snadno – projdeme spolu registrací do systému Seznam Sklik. Ta je
zdarma a nezabere vám víc než pár minut. V případě, že máte založený jakýkoli účet Seznam,
můžete registraci účtu vynechat a rovnou se do systému přihlásit. Samozřejmě se podíváme
na to, jak svůj účet v Skliku nastavit a jak se v systému zorientovat.
 Volba sumy, s níž chcete začít, je jen na vás. Minimální vstupní platbu si zvolíte sami
(minimálně to je 100 Kč) a nad částkou, kterou chcete v rámci kampaně utratit, máte plnou
kontrolu. Maximální útrata bude tedy na vás. Podle typu propagace a správné optimalizace
zaplatíte za kampaň stovky, tisíce i desetitisíce korun za měsíc.





17
INTERNETOVÝ MARKETING VE VYHLEDÁVAČÍCH
 Inzertní rozhraní Seznam Sklik je snadno ovladatelné podobně jako jiné služby
společnosti Seznam a s touto knihou to zvládnete hravě. Společně projdeme vytvořením první
reklamní kampaně i tvorbou funkčních inzerátů a jejich postupnou optimalizací, aby vaše
náklady byly co nejmenší a váš zisk co největší.
SHRNUTÍ
V první kapitole knihy jsme nakousli podstatu internetového marketingu ve vyhledávačích.
Dozvěděli jste se, jak tento internetový marketing vypadá v praxi, a naučili jste se významu
zkratky PPC. Zjistili jste, že oním magickým slůvkem je proklik, tedy kliknutí na textovou reklamu
zobrazenou ve výsledcích hledání. A za tento proklik se systému Seznam Sklik platí nějaká
částka. Z první kapitoly byste si ale měli především odnést povědomí o tom, že základem úspěšné
reklamní kampaně je to, že nejenom reklama, ale také cílová stránka, na niž kampaň odkazuje,
bude obsahovat odpověď na dotaz, který hledající položil vyhledávači.










19
ZAČÍNÁME SE SYSTÉMEM SEZNAM SKLIK
19
SKLIK JEDNODUŠE
KAPITOLA 2
Začínáme
se systémem
Seznam Sklik
REGISTRACE ÚČTU SEZNAM  PRVNÍ PŘIHLÁŠENÍ DO SKLIKU  SPRAVOVANÉ
ÚČTY V SKLIKU  NAKUPUJEME KREDIT V SEZNAM PENĚŽENCE  SHRNUTÍ
Po první kapitole už máte základní povědomí o tom, jak PPC systémy fungují, tedy jak pod
kapotou funguje i Seznam Sklik. Můžete se tedy zvesela vrhnout na samotnou webovou aplikaci
systému Sklik.
Jak název systému napovídá, jeho tvůrcem je společnost Seznam. Sklik dodává placené
výsledky hledání do vyhledávače Seznam. Respektive s touto cílovou stanicí Sklik začínal. Není to ale
jediná destinace reklamních inzerátů, neboť ty Sklik dodává také do tzv. reklamní sítě – tedy
na partnerské webové stránky. O tom ale až později.
Každopádně platí, že tak jako u jiných služeb společnosti Seznam i v případě Skliku je třeba
mít zřízený účet Seznam. Pokud jej již máte zřízený, pak můžete přeskočit část věnovanou
registraci účtu a rovnou přejít na další podkapitolu, jež se věnuje přihlášení a orientaci v systému
Seznam.
REGISTRACE ÚČTU SEZNAM
Jestliže ještě si ještě účet Seznam nezřídili, pak je nyní ta pravá chvíle, kdy začít. Registrace
účtu je snadná a já ji s vámi krok za krokem projdu.
Postupujte následovně:
V prohlížeči načtěte domovskou stránku Seznamu na adrese www.seznam.cz.





20
KAPITOLA 2
tip
upozornění
V pravém horním rohu stránky klikněte na tlačítko Přihlásit se.
Na stránce s přihlašovacím formulářem se zaměřte vpravo na část s nadpisem Přihlásit se
pomocí, kde klikněte na odkaz Založte si ho.
Vzhled stránky a umístění odkazů se může v čase měnit,
nicméně podstata postupu bude pravděpodobně i v budoucnu zachována. V případě, že
vzhled stránky již neodpovídá vzhledu uvedenému v této knize, upravte postup
podle aktuálního rozložení stránky.
1. Po načtení stránky s registračním formulářem vyplňte všechny podstatné informace.
Především to je:
 Uživatelské jméno, které se může stát zároveň i adresou vaší nové e-mailové schránky. Tato
možnost je však volitelná a později se budete moci založení e-mailové schránky vyhnout.
 Heslo, které bude dostatečně silné. Nezapomeňte, že svůj účet u Seznamu budete
nabíjet vlastními penězi. Je tedy žádoucí, aby byl váš účet chráněn dostatečně silným heslem.
Samozřejmě je vhodné volit heslo tak, abyste si jej zapamatovali.
Dostatečně silné heslo by se mělo skládat z malých i velkých písmen, číslic
a ideálně alespoň jednoho speciálního znaku (například podtržítka, pomlčky
nebo znaku plus).
Vyplnit ale budete muset i další údaje – jméno a příjmení, datum narození a pohlaví. Tyto údaje
jsou ale použity pouze ke statistickým účelům. Pro běh účtu nejsou nezbytné, takže je nemusíte
nutně vyplnit pravdivě.
Obrázek 2.1: Registrace účtu Seznam





21
ZAČÍNÁME SE SYSTÉMEM SEZNAM SKLIK
2. Opište všechna písmena z obrázku v části Ověřovací kód, abyste Seznamu dokázali, že jste
člověk, a nikoliv robot. A následně zaškrtněte souhlas s podmínkami použití. Nakonec stiskněte
tlačítko Založit účet.
3. Tím jste získali uživatelské jméno, jímž je adresa e-mailu. O tom vás informuje načtená stránka.
Pokud jste však při registraci vyplnili kontaktní e-mail a nechcete zakládat samotnou e-mailovou
schránku, pak nemusíte. A pokud chcete vytvořit i e-mailovou schránku, pak klikněte na odkaz
Přihlásit a aktivovat email hned. Pokud nikoliv, pak klikněte na odkaz Jdi na Seznam.
Dostanete se na vlastní domovskou stránku účtu, která bude prázdná mimo vyhledávání
Seznamu. Abyste si vyzkoušeli také postup přihlášení do systému Sklik, nyní se odhlaste. V pravé
horní části stránky klikněte na odkaz Odhlásit se.
Obrázek 2.2: Odhlášení ze Seznamu
PRVNÍ PŘIHLÁŠENÍ DO SKLIKU
Jakmile máte svůj vlastní účet Seznam, můžete se bez problémů přihlašovat ke všem službám
společnosti Seznam, Sklik nevyjímaje. Systém Sklik naleznete na adrese www.sklik.cz. Stránku
nechte načíst v prohlížeči.
V dalším kroku zadejte své přihlašovací údaje a stiskněte tlačítko Přihlásit se. Následně
bude třeba souhlasit se smluvními podmínkami služby Sklik. Potvrďte svůj souhlas stisknutím
tlačítka Souhlasím.
Tím je přihlášení hotové a načte se rozhraní Skliku na záložce Kampaně. V tuto chvíli
samozřejmě žádná kampaň založená není. Viz obrázek 2.3.
Obrázek 2.3: První přihlášení do rozhraní Skliku





22
KAPITOLA 2
Založení první kampaně se budeme věnovat v příští kapitole. A pokud hledáte jakákoli další
nutná nastavení, tak rovnou prozradím, že Sklik je natolik jednoduchý systém, že žádná další
nastavení nevyžaduje. Bude však jako jakýkoli jiný systém vyžadovat platbu kreditu, abyste mohli
začít inzerovat. Na to se nyní společně podíváme.
SPRAVOVANÉ ÚČTY V SKLIKU
Přístup do svého účtu v Skliku můžete snadno nabídnout třetí osobě nebo sami získat přístup
do jiného účtu. A k čemu to je?
Například můžete mít k dispozici více separátních účtů pro každou firmu zvlášť. Ale všechny
kampaně ze všech účtů chcete spravovat najednou. Jde to jednoduše – umožněte přístup k vašim
účtům jednomu účtu, z něhož chcete všechny ostatní řídit.
A jak na to?
1. V rozhraní Skliku klikněte v navigační nabídce na odkaz Nastavení.
2. Na stránce Nastavení účtu pak můžete vidět nejenom to, které účty mají přístup do
vašeho účtu (část Účty, které mají přístup ke mně), ale také žádosti ostatních účtů o přístup
k vašemu účtu.
3. Zaměřte se však na část Přidat další účet nebo zažádat o přístup. Zde zapište název účtu:
 kterému chcete umožnit přístup k vašemu účtu,
 nebo název účtu, k němuž chcete získat přístup vy.
4. V roletce Typ akce vyberte, zda chcete:
 Požádat o přístup k jinému účtu
 Nabídnout přístup k vašemu účtu jinému účtu
5. V roletce Úroveň přístupu vyberte, zda půjde pouze o čtení dat, nebo také o zápis dat. Zápis dat
je nutný pro kompletní správu účtu (například zakládání kampaní nebo optimalizaci inzerátů).
6. Stiskněte tlačítko Odeslat.





23
ZAČÍNÁME SE SYSTÉMEM SEZNAM SKLIK
upozornění
Obrázek 2.4: Nastavení účtu
Jakmile jiný účet zažádá o přístup k vašemu účtu, najdete tuto žádost v části Žádosti o
přístupy. Žádost zde můžete přijmout, ale také odmítnout. Na stejném místě najdete také pozvánky pro
přístup k jiným účtům. Opět je můžete přijmout nebo odmítnout.
Obrázek 2.5: Žádosti o přístup
Účet, kterému chcete nabídnout přístup nebo který žádá o přístup
k vašemu účtu, musí být registrován v Seznam peněžence, jíž se věnuje následující text.





24
KAPITOLA 2
poznámka
NAKUPUJEME KREDIT V SEZNAM PENĚŽENCE
Seznam Sklik sám o sobě s žádnými platbami neoperuje. Seznam pro všechny své služby
využívá jednotné platební místo nazvané Seznam peněženka. Bude třeba se tedy obrátit na tuto
službu, jinak s inzerováním v Skliku nehnete.
Kredit dobitý v Seznam peněžence je možné využít také pro
placené služby v rámci dalších webů Seznamu – například Email, Sbazar,
Sreality a Sauto.
Při prvním přihlášení postupujte takto:
1. V prohlížeči načtěte stránku na adrese penezenka.seznam.cz.
2. Zadejte své přihlašovací údaje a stiskněte tlačítko Přihlásit se.
3. V rámci prvního přístupu na další stránce projevte souhlas se smluvními podmínkami
stisknutím tlačítka Souhlasím.
4. Zobrazí se rozhraní peněženky, jemuž se nyní budu věnovat.
Obrázek 2.6: Rozhraní služby Seznam peněženka
Peněženka hlásí, že stav kreditu je rovný nule, což je pochopitelné. Naším úkolem dnes bude
tento stav pozvednout na hodnotu, kterou si sami vyberete (minimální platba je 100 Kč). Ideální
je ale dobíjet minimálně na 500 Kč, abyste nemuseli provádět dobíjení každý den.





25
ZAČÍNÁME SE SYSTÉMEM SEZNAM SKLIK
upozornění
ZÁKLADNÍ NASTAVENÍ PENĚŽENKY
A jaké kroky vás nyní čekají? Předně to bude nastavení kontaktních a fakturačních údajů.
Postupujte takto:
1. V horní nabídce klikněte na odkaz Nastavení.
2. V levém sloupci Zasílání dokladů a výpisů transakcí klikněte na odkaz Změnit.
3. V prvním textovém poli vyplňte e-mailovou adresu, na niž se budou zasílat daňové doklady.
Zadejte funkční e-mailovou adresu. V případě, že jste v rámci
registrace účtu Seznam nezakládali e-mailovou adresu, pak sem nepište e-mailovou
adresu použitou k přihlášení do peněženky nebo Skliku.
1. V části Čerpání peněz zaškrtněte nabízenou volbu, čímž Skliku povolíte čerpat peníze
i z běžné části účtu. Pokud ovšem chcete dostávat faktury poštou, pak volbu ponechte
nevybranou. Více o běžné a daňové části peněženky až dále.
2. V části Zasílání výpisů transakcí vyplňte funkční kontaktní e-mailovou adresu a zvolte, jak
často budete chtít výpisy posílat a v jakém formátu.
3. V části Upozornění na pokles kreditu je možné zapsat částky, při nichž vám peněženka
pošle upozornění, že máte dobít kredit.
4. Nakonec stiskněte tlačítko Uložit změny v nastavení peněženky.
Obrázek 2.7: Vyplnění základních údajů





26
KAPITOLA 2
tip
Tyto údaje můžete kdykoliv změnit, takže pokud se později rozhodnete, že
chcete výpisy posílat v jiném intervalu nebo na jiný e-mail, není problém tyto
informace obměnit.
BĚŽNÁ A DAŇOVÁ ČÁST PENĚŽENKY
Možná jste si všimli, že kredit se rozděluje do dvou částí Peněženky – do tzv. části běžné
a daňové. Jaký je mezi nimi rozdíl?
 Běžná část Peněženky: slouží pro tzv. mikroplatby, tedy úhrady nižších částek za
jednorázové služby v rámci webů Seznamu (například Sreality, Sauto, Sbazar, Email). Tuto část
Peněženky je možné dobít minimální částkou 100 Kč a maximální částkou 10 000 Kč, což je
zároveň i maximální zůstatek kreditu.
 Daňová část Peněženky: je využitelná pouze k úhradě nákladů spojených s inzerováním
v Skliku. Minimální částka, jíž je možné Peněženku dobít, je 1 0000 Kč a maximální možný
zůstatek je 1 000 000 Kč. Tato část je tedy vhodná pro větší firmy, které chtějí do reklamy
v rámci Skliku investovat větší částky.
Rozdíl tedy znáte. A jaký to má konkrétní dopad mimo možnosti dobíjení kreditu?
V případě dobití běžné části Peněženky dostanete e-mailem tzv. Zjednodušený daňový doklad
– viz obrázek 2.8. Pokud ale budete využívat daňovou část peněženky, pak vám Seznam poskytne
skutečnou fakturu, kterou je možné zahrnout mezi firemní náklady.
Obrázek 2.8: Zjednodušený daňový doklad





27
ZAČÍNÁME SE SYSTÉMEM SEZNAM SKLIK
upozornění
Pokud tedy budete Sklik využívat příležitostně jako samostatná osoba, pak zvolíte běžnou část
Peněženky. Jestliže budete chtít Sklik využívat jako firmy nebo živnostník a náklady na kampaň
budete chtít použít do firemních nákladů, pak využijete právě daňové části Peněženky.
AUTORIZACE DAŇOVÉ ČÁSTI PENĚŽENKY
Abyste mohli využívat daňovou část Peněženky, bude třeba provést autorizaci zadaných
fakturačních údajů. Autorizaci provádíte na základě žádosti, kterou Seznam vyřídí obvykle do jednoho
až dvou pracovních dnů.
Pokud budete později provádět změnu fakturačních údajů, budete
opět muset čekat na dokončení autorizace na straně Seznamu.
Váš zájem se nyní přesune do pravého sloupce nastavení Peněženky s názvem Informace
o vlastníkovi peněženky. Zde klikněte na odkaz Autorizovat.
Dále postupujte následovně:
1. V levém sloupci vyplňte v části Zasílání daňových dokladů korespondenční adresu, na niž
budete chtít nechat zasílat papírové faktury. Jinak máte informace v levém sloupci již vyplněné.
2. Důležitější proto bude vyplnit informace v pravém sloupci. Zde vyplňte nejdříve v horní části
základní údaje o firmě. Povinné jsou všechny údaje mimo polí DIČ a Fax.
3. Stiskněte tlačítko Uložit změny v nastavení peněženky.
Obrázek 2.9: Nastavení fakturačních údajů





28
KAPITOLA 2
upozornění
upozornění
IČ firmy, na kterou je účet v Peněžence autorizován, není možné
změnit. Pokud bude něco takového potřeba, pak založte nový účet Seznam
peněženky a autorizujte jej.
Nyní nebývá nic jiného než vyčkat, až dojde k provedení autorizace na straně Seznamu. Naštěstí
můžete čas využít k založení své první kampaně, kterou spustíte až po provedení autorizace.
Jakmile Seznam autorizaci dokončí, v nastavení peněženky tuto informaci najdete, jak ukazuje
obrázek 2.10.
Obrázek 2.10: Peněženka byla autorizována
DOBITÍ KREDITU DO BĚŽNÉ ČÁSTI PENĚŽENKY
Běžná část Peněženky nemá žádné striktní požadavky a dobíjení může začít už na 100 Kč.
Tato částka by vám ovšem vystačila maximálně na pár dní, pokud vůbec. Z toho důvodu je
vhodné začít minimálně na částce 500 Kč. Volba je ale samozřejmě na vás.
Jestliže jste neprováděli autorizaci a chcete kredit dobít do běžné části peněženky, pak
postupujte následovně:
1. V navigační nabídce klikněte na odkaz Dobití kreditu.
2. Stiskněte tlačítko Chci to jednoduše.
Jestliže jste provedli autorizaci fakturačních údajů, pak se místo
tlačítka Chci to jednoduše zobrazí tlačítko Nechci fakturu. Stiskněte tedy toto tlačítko.
3. Zvolte dostupný způsob platby (podrobně viz dále) a stiskněte tlačítko Pokračovat.
4. Zapište částku a stiskněte tlačítko Pokračovat.
5. Proveďte platbu na základě poskytnutých údajů a instrukcí.





Toto je pouze náhled elektronické knihy. Zakoupení její plné
verze je možné v elektronickém obchodě společnosti eReading.






       

internetové knihkupectví - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s.