načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Šifra mistra bestselleru - Matthew L. Jockers; Jodie Archer

Šifra mistra bestselleru
-40%
sleva

Elektronická kniha: Šifra mistra bestselleru
Autor: Matthew L. Jockers; Jodie Archer

Autoři představují v knížce výsledky výzkumu, ve kterém s pomocí počítačových modelů zkoumali společné znaky knižních bestsellerů. Studie. Přemýšleli jste někdy nad tím, co ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  169 Kč 101
+
-
3,4
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4% 60%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » XYZ
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2017
Počet stran: 275
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Spolupracovali: z anglického originálu The bestseller code ... přeložil Jan Podzimek
Skupina třídění: Polygrafie. Vydavatelství a knižní obchod
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-750-5802-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Autoři představují v knížce výsledky výzkumu, ve kterém s pomocí počítačových modelů zkoumali společné znaky knižních bestsellerů. Studie. Přemýšleli jste někdy nad tím, co přivedlo stovky tisíc čtenářů po celém světě ke knižním hitům jako Zmizelá, Dívka ve vlaku nebo k trilogii Milénium? Co kdyby existoval algoritmus, který by uměl předpovědět, ze kterých románů se stanou #1 knižního trhu? Autoři zpracovali data z více než 20 000 románů vydaných za posledních padesát let a přišli s odvážným tvrzením - až s 97% jistotou lze předem určit, jestli rukopis bestsellerový potenciál má!

Popis nakladatele

Přemýšleli jste někdy nad tím, co přivedlo stovky tisíc čtenářů po celém světě ke knižním hitům jako Zmizelá, Dívka ve vlaku nebo k trilogii Milénium? Co kdyby existoval algoritmus, který by uměl předpovědět, ze kterých románů se stanou #1 knižního trhu? Autoři zpracovali data z více než 20 000 románů vydaných za posledních padesát let a přišli s odvážným tvrzením – až s 97% jistotou lze předem určit, jestli rukopis bestsellerový potenciál má!

(anatomie knižního trháku)
Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Matthew L. Jockers; Jodie Archer - další tituly autora:
Šifra mistra bestselleru Šifra mistra bestselleru
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Šifra mistra bestselleru

Vyšlo také v tištěné verzi

Objednat můžete na

www.xyz.cz

www.albatrosmedia.cz

Jodie Archerová, Matthew L. Jockers

Šifra mistra bestselleru – e-kniha

Copyright © Albatros Media a. s., 2017

Všechna práva vyhrazena.

Žádná část této publikace nesmí být rozšiřována

bez písemného souhlasu majitelů práv.


SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 1


Jodie Archerová

Matthew L. Jockers

Šifra mistra

bestselleru

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 3


Šifra

mistra

bestselleru

Anatomie knižního trháku

Jodie Archerová

i

Matthew L. Jockers

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 5


Copyright © 2016 by Jodie Archer and Matthew L. Jockers

Translation © Jan Podzimek, 2017

© NAKLADATELSTVÍ XYZ, 2017

ISBN tištěné verze 978-80-7505-802-7

ISBN e-knihy 978-80-7505-887-4 (1. zveřejnění, 2017)

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 6


Mému otci Andrewovi a mé ženě Angele

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 7


SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 8


1

Bestsellerometr

aneb Jak může zkoumání textů

změnit jejich vydávání

Agent Stiega Larssona prožíval na jaře roku 2010 opravdu dobrý den. Dívka, která kopla do vosího hnízda – třetí díl ze série do té doby neznámého autora – se 13. června umístila na první příčce bestsellerů vydaných v pevné vazbě podle hodnocení New York Times*. Dokážete si představit jeho radost, když si u ranní kávy prohlížel jednotlivé žebříčky. Vosí hnízdo na prvním místě, Muži, kteří nenávidí ženy na druhém místě v kategorii paperbacků a Dívka, která si hrála s ohněm na dozajista uspokojivém druhém místě. Tak tomu bylo v USA čtyřicet devět týdnů a v Evropě celé tři roky. Muselo být těžké nebýt domýšlivý. * Na svých internetových stránkách nabízí tento deník žebříčky nejprodávaněj

ších knih v USA podle různých kritérií; viz http://www.nytimes.com/books/

best-sellers; pozn. překl.

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 9


Následující měsíc Amazon oznámil, že se Larsson stal prvním autorem, jehož děl se ve variantě pro Kindle prodalo přes milion kopií. V průběhu následujících dvou let se prodej všech vydání dohromady vyšplhal na sedmdesát pět milionů kusů. Na neznámého muže z malé skandinávské země, který se stal z politického aktivisty romanopiscem, to není špatný výkon – tím spíše, že zvolil název, který ve švédštině zněl poměrně nelibozvučně, a popisoval scény brutálních znásilnění a mučení. Román Muži, kteří nenávidí ženy – či Dívka s dračím tetováním, jak byl přejmenován v anglickém vydání – se stal knižní senzací roku ve více než třiceti zemích.

Média ten úspěch nechápala. Významné deníky zadávaly analýzy ohledně toho, co se to v knižním světě sakra děje. Proč zrovna tahle kniha? Proč to šílení? V čem tkví to tajemství? Kdo by mohl znát odpověď?

Odpovědi byly nemastné, neslané. Recenzenti se škrábali na čele. Kritizovali strukturu románu, jeho styl, zápletky i po - stavy. Úpěli nad překlady. Stěžovali si na hloupost čtenářů. Přesto přese všechno se však výtisky prodávaly stejně rychle, jako se tiskly – ať už jste byli ve Velké Británii, v USA, v Japonsku, či v Německu; mužům, ženám, starým, mladým, černým, bílým, teplým i hetero. Ať jste byli prakticky kdokoli kdekoli, znali jste někoho, kdo tyto knihy čte.

To se v  knižním světě moc často nestává. Fenomenální objev, jakým byl Larsson, se naskytne tak jednou do roka, pokud vůbec. Předtím byla největším hitem E. L. Jamesová se svými Padesáti odstíny šedi, která byla na rozdíl od Larssona

šifra mistra bestselleru10

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 10


veřejnosti k dispozici v rámci velkého turné. Larsson zemřel ještě před vydáním svých románů. Prodejnost, jíž trilogie dosáhla i bez podpory autora, byla něčím zdánlivě nepochopitelným. Podivným. Nepředvídatelným.

Podívejme se na pár čísel. Společnost jménem Bowker, sídlící ve státě Delaware, je celosvětovou špičkou v poskytování bibliografických informací a náleží jí výhradní právo přidělovat tzv. mezinárodní standardní čísla knih (ISBN) v USA. V její výroční zprávě stojí, že v USA vyjde každý rok přibližně padesát až pětapadesát tisíc nových titulů spadajících do kategorie „krásná literatura“. Vzhledem ke stoupajícímu počtu e-knih vydaných vlastním nákladem, které ISBN nemají, jde o střídmý odhad. Do žebříčků bestsellerů v deníku New York Times se každý rok dostane zhruba dvě stě až dvě stě dvacet románů. I při střídmém odhadu vidíme, že jde o necelé půlprocento z vydané krásné literatury. A z tohoto půlprocenta jen malé množství titulů zarytě setrvává v žebříčku i týdny poté, co se do něho probojovaly – takovým se pak v branži říká „dvouciferné“. Jen hrstce autorů se podaří vydržet v žebříčku deset týdnů či déle a pouze třem, max. čtyřem z nich se podaří prodat v USA přes milion výtisků za jediný rok. Proč zrovna oni?

Tradičně se má za to, že existují určité schopnosti, které romanopisec musí mistrně zvládnout, jestliže si chce získat čtenáře: cit pro zápletku, strhující postavy, nadstandardní ovládání gramatiky. Spisovatelé s velkou fanouškovskou základnou si osvojili ještě víc: cit pro lidský úděl, zvraty a míru pravděpodobnosti a také pro nečetné, ale náležité používání středníků. bestsellerometr 11

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 11


Podle toho se pozná dobrý spisovatel a s dostatkem času a od

hodlání skoro každý dobrý spisovatel najde své čtenáře. Pokud

jde ale o ten druh úspěchu, kdy statisíce lidí čtou náhle stejnou

knihu – zrovna tenhle thriller, a ne tamten thriller, zrovna to

hoto potenciálního kandidáta na Pulitzerovu cenu, a ne tam

toho kandidáta –, pak to, v případě, že do toho není zapletena

Oprah, svědčí cosi o přítomnosti hvězdného prachu, který je

pro lidské oči až příliš nezachytitelný. Náhlý a zjevně požeh

naný úspěch knih, jako jsou Larssonova trilogie, Padesát od

stínů šedi, Černobílý svět, Zmizelá a Šifra mistra Leonarda,je

považován za nesmírné štěstí, asi tak náhodné jako výhra v lo

terii.

Mimochodem slovo „bestseller“ vždycky patřilo do žar -

gonu knižního světa a jde o relativně mladý pojem. V anglic

kém slovníku se poprvé objevilo na konci devatenáctého

století, zhruba v době, kdy začaly vznikat první žebříčky knih

podle prodejnosti. Přestože mělo jít o neutrální pojem, postu

pem času získal určité konotace, které jsou nejspíš zavádějící.

Literární magazín The Bookman začal v Londýně v roce 1891

vydávat přehled „Prodej knih za daný měsíc“ a poté, co zákon

o mezinárodních autorských právech z roku 1891 zpomalil ší

ření levných pirátských kopií britských románů do USA, roz

šířil v roce 1895 své působení i na New York. Do té doby nebyly

k dispozici prakticky žádné statistiky o prodejnosti. Žebříč -

ky – které vycházely v každém velkém městě a obvykle po -

dávaly zprávu o šesti nejprodávanějších titulech měsíce – si od

počátku kladly za cíl dvě věci, které byly v tehdejším knižním

šifra mistra bestselleru12

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 12


světě novinkou. V žebříčcích bestsellerů byla jediným kritériem pro zařazení titulu prodejnost, kterou se řídil i systém doporučení další literatury. Tato doporučení se neopírala o rozhodnutí hrstky vyvolených recenzentů či vydavatelů, ale vycházela z rozhodnutí ostatních prostých čtenářů. Rozhodnutí čtenářů bylo a dosud je tím jediným hlasem. Výraz „bestseller“ by tedy neměl asociovat nic ohledně kvality či typu knihy, stejně jako by neměl být považován za samostatný žánr či za synonymum populární beletrie. Přestože někteří členové literární obce toto slovo používají v pejorativním smyslu, neboť mají pocit, že hromadná oblíbenost na čtenářském trhu je znakem špatné literatury, data samotná svědčí o méně subjektivní, vyváženější skutečnosti. Mezi bestsellery patří vítězové Pulitzerovy ceny a slavné americké romány, stejně jako knihy od slavných spisovatelů píšících pro masy. Na žebříčku se tak mohou potkat Toni Morrisonová a Margaret Atwoodová s Michaelem Connellym a Debbie Macomberovou. Proto nám žebříčky bestsellerů poskytují takovou kulturní rozmanitost a nesmírně úžasný studijní materiál.

Napsat takovou knihu se očividně nesmírně vyplatí. Objevit ji, když jste agent či vydavatel, se taktéž vyplatí. Velmi se to vyplatí i knihkupcům – několik málo nejprodávanějších titulů je důvodem, proč některé obchody vůbec dokáží přežít a prodávat knihy.

Tím „vyplatí se“ samozřejmě myslíme finanční stránku. Představte si sedmi-, či dokonce osmimístnou částku za to, že konečně přenesete na papír knihu, kterou už dlouho nosíte bestsellerometr 13

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 13


v sobě a neustále o ní vykládáte svým kamarádům. Spisovatelů, kteří by měli ve svém oboru takový vliv, není zrovna mnoho, ale přesto beze sporu existují. A vy si můžete idealizovat zchudlého umělce s notesem a perem, jak jen chcete, ale přesto – není lákavé představit si, jak příběh, který vás zrovna napadl, leží na nočních stolcích, koupelnových poličkách i uložený v iPadech a Kindlech v nejrůznějších jazycích po celém světě?

Nejprodávanější autoři daného roku jsou nositeli slávy i dramat. Jsou majiteli vil v nejdražších newyorských čtvrtích, luxusních aut a diamantových tiár reprezentujících vládu literárnímu světu. Dostaňte se do žebříčků, chvíli tam vydržte a budete uctíváni, uznáváni, nenáviděni a odsuzováni. Možná vás požádají, abyste seděli v porotě literární soutěže nebo psali recenze na jiné knihy. Možná někdo projeví zájem vytvořit filmové zpracování vaší knihy. Bude se o vás mluvit.

Nebylo by to úžasné, kdyby úspěch nebyl tak nahodilý?

Bílé labutě

Smělým tvrzením, s nímž tato kniha přichází, je, že romány, které se ocitnou v žebříčku bestsellerů v New York Times, tam nejsou náhodou a že trh není ve skutečnosti tak nepoznatelný, jak tvrdí jiní. Bez ohledu na žánr mají bestsellery společné až neuvěřitelně velké množství latentních rysů, které nám mohou poskytnout nový vhled do toho, co čteme a proč to čteme. A co

šifra mistra bestselleru14

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 14


víc, algoritmy nám umožňují objevovat nové, dokonce dosud nepublikované knihy s podobnou DNA, jakou mají bestsellery.

V redakcích se neustále traduje „pravda“, že úspěch je výhradně otázkou zavedeného jména, rozpočtu na marketing či drahých propagačních kampaní. Tyto věci mají bezesporu vliv, ale náš průzkum zpochybňuje představu, že záleží jen na bombastické reklamě, a to způsobem, který nejspíš potěší všechny spisovatele, kteří se pracně lopotí se svými díly. Z pěti let zkoumání vyplynulo, že to, zda se kniha stane bestsellerem, závisí do značné míry na tom, zda používá přesně ta správná slova ve správném pořadí, a že na žebříčcích v New York Times je nejzajímavější právě to, že pouze odrážejí autorský text – bez příkras, černý na bílém.

Za pomoci počítačového modelu, který dokáže číst, rozpoznávat a třídit rysy v tisících knih, jsme zjistili, že knihy, které na trhu nejspíš uspějí, mají fascinující společné rysy, ale zároveň i vlastní příběhy o tom, kdo je čte a jak se čtou. V této knize popíšeme, jak a proč jsme takový model vytvořili a jak je možné, že v osmdesáti až devadesáti procentech případů snadno rozpozná, které knihy v našem výzkumném korpusu jsou bestsellery. Naše přístroje přisoudily pravděpodobný úspěch osmdesáti procentům bestsellerů, které se během posledních třiceti let umístily v žebříčcích New York Times. A co víc, s každou knihou bylo zacházeno, jako by šlo o nový, dosud nepročtený rukopis, který byl poté označen nikoli pouze prostou opozicí „nejspíš se umístí“ vs. „nejspíš ne“, ale také body bestsellerometr 15

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 15


vyjadřujícími míru pravděpodobnosti, že se z knihy stane bestseller. Tyto body jsou fascinující samy o sobě, ale až budeme vysvětlovat, jak se počítají, podělíme se s vámi i o to, proč je tak těžké odložit knihu, kterou máte na nočním stolku.

Podívejme se na příklady některých zmíněných procent. Počítačový model si byl na 95,7 procenta jistý, že nejnovější román Dana Browna Inferno bude mít úspěch. Pokud jde o Advokáta od Michaela Connellyho, šlo o 99,2 procenta. Obě knihy se umístily na první příčce žebříčku New York Times (v kategorii knih s  pevnou vazbou), což je už dlouho jedna z nejprestižnějších pozic, kterou lze v knižním světě obsadit. Jde samozřejmě o zkušené a již zavedené spisovatele. Náš model ale nepracuje se jménem a pověstí autora a stejně sebejistě může ohodnotit i neznámého autora. Páteční klub pletení, prvotina Kate Jacobsové, získal 98,9 procenta. Nejšťastnější dívka na světě, což je velmi odlišný debut Jessicy Knollové, získala hodnocení 99,9 procenta, a to výhradně na základě textu rukopisu. Jacobsová i Knollová se v  žebříčku udržely řadu týdnů. Marťan získal 93,4 procenta (zdůrazněme, že k tomu došlo dříve, než Matt Damon projevil zájem o hlavní roli ve filmové verzi). Máme příklady ze všech žánrů: duchovní příběh od Mitche Alboma První telefonát z nebe získal 99,2 procenta; literární debut Chada Harbacha The Art of Fielding 93,3 procenta; a erotická romance Obnažená od Sylvie Dayové 91,2 procenta.

Tato čísla, která vyjadřují potenciál knihy stát se bestsellerem, některé lidi nadchla, jiné rozčílila a u nemalého počtu

šifra mistra bestselleru16

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 16


vzbudila podezření. V určitém smyslu je to pochopitelné: ta

čísla jsou znepokojivá, neuvěřitelná. Některým veteránům

z branže připadají absurdní. Zároveň by ale mohla změnit vy

davatelský průmysl a skoro jistě změní způsob, jakým budete

přemýšlet o obsahu dalšího bestselleru, který budete číst.

Měli bychom si ujasnit, že žádná z knih, o kterých se na

tomto místě zmiňujeme, nezískala uznání kvůli hodnotám

z našeho modelu a žádné hodnoty, kromě těch, o nichž se do

čtete níže, nebyly nikdy oficiálně poskytnuty literárnímu agen

tovi či vydavatelství. Také by bylo dobré zdůraznit, že tato čísla

se vztahují k uzavřenému světu našeho výzkumného korpusu,

což je korpus, který jsme navrhli tak, aby vypadal jako obrov

ské knihkupectví, ve kterém je opravdu z čeho vybírat. Agenti

a redaktoři odvádějí vskutku dobrou práci, když spotřebitelům

nabízejí knihy – rozhodně si nemůžeme stěžovat, že by nebylo

co číst. A někteří lidé ve vydavatelské branži mají pověst, že se

všechno, čeho se dotknou, promění ve zlato. Nezapomínejte

ale, že o tom, zda se nějaká kniha stane bestsellerem, rozhodují

v tomto odvětví i hodnoty menší než půl procenta. Než se tedy

docílí úspěchu, musí se jít do velkého rizika. Také si všimněte,

že žebříčky obsazují rok co rok stále stejní megaautoři. Step

henu Kingovi je šedesát osm. Jamesi Pattersonovi je šedesát

osm. Danielle Steelové je šedesát osm. Dá se říct, že dokud jsou

fanoušci stále nadšeni z každého nového románu těchto zku

šených spisovatelů, nedojde k objevení další generace spisova

telů, kteří si pak podobně užijí svých třicet až čtyřicet let na

nepřetržitém výsluní. Stejně tak se vydavatelské branži nepo

bestsellerometr 17

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 17


dařilo objevit – navzdory tisícům každoročně odmítnutých i vydaných rukopisů – knihu, která by se stala zcela jednoznačným bestsellerem roku 2014 (jasnou jedničkou předchozích let byly tyto tituly: Muži, kteří nenávidí ženy, Padesát odstínů šedi a Zmizelá). Taktéž v roce 2012 nevyšel žádný text, který by okouzlil výbor pro Pulitzerovu cenu. Proč se tak děje?

Je všeobecně známo, že bestsellery jsou takové zrůdičky. Jedná se o mimořádné odchylky, nutno podotknout, že na tu šťastnou stranu. Je to tržní anomálie, vzácná jako černá labuť. Je-li to pravda, proč byste ve chvíli, kdy jednou objevíte autora, který umí psát bestsellery, investovali do někoho jiného? Proč byste investovali miliony do nového dvacetiletého autora namísto Stephena Kinga? Jak jen byste mohli vědět, zda ten nový spisovatel stojí za investici na úrovni budoucího laureáta velkých ocenění?

Vydavatelský průmysl je, poměrně trefně, plný výrazů z hazardu. Mítinky se často točí kolem vášnivých debat, zda „podpořit či nepodpořit debutujícího autora“. Vzrušení z jakéhosi licitování nabídkami, kterými si jednotlivá vydavatelství konkurují, může způsobit, že vsadíte všechno „na jednu kartu“ a že investujete skoro celý rozpočet na dané období do jedné jediné knihy. Je to zábavný proces a tipy jsou bezesporu erudované, ale i tak je to loterie. Než Harry Potter J. K. Rowlingové našel své zázemí v nakladatelství Bloomsbury, v tuctu jiných ho odmítli a Rowlingové doporučili, aby „neopouštěla své běžné zaměstnání“. Odhaduje se, že značka Harry Potter má nyní hodnotu 15 miliard dolarů. Johna Grishama odmítli v nej -

šifra mistra bestselleru18

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 18


méně šestnácti vydavatelstvích. Od té doby se mu už více než dvanáctkrát podařilo napsat nejprodávanější knihu roku.* Když se James Patterson snažil zařídit vydání svých knih, byl opakovaně odmítán. V roce 2010 prodal více než 3,5 milionu výtisků tří titulů, s nimiž ten rok přišel. Kathryn Stockettovou odmítlo šedesát agentů, než našla někoho, kdo jí byl ochoten pomoci prosadit vydání knihy Černobílý svět. Román pak strávil v  žebříčku bestsellerů listu New York Times celých sto týdnů. V New Yorku a Londýně bezesporu existuje řada podobných spisovatelů, jejichž díla momentálně leží kdesi v převysokých štosech nových rukopisů k pročtení.

Každý, kdo je alespoň okrajově spojen se světem čtenářů a spisovatelů, ví o nějaké kamarádčině kamarádce, která celé měsíce vstávala ve 4 ráno, aby před odchodem do práce praco - vala na svém románu, kterou zaujal nějaký kriminální případ, která cítila polibek Múzy a která – nadšená a nedočkavá – rozeslala rukopisy po celém Manhattanu, aby obdržela jen standardní odmítavé odpovědi.

Tyto kamarádky kamarádek jsou možná v dobré společnosti. Jeden redaktor, který četl rukopis knihy Špión, který se vrátil z chladu, řekl Johnu le Carrému, že jako spisovatel nemá budoucnost. Pán much od Williama Goldinga byl odmítnut jednadvacetkrát. Poté, co Jack Kerouac napsal nyní kultovní Na cestě, obdržel od svého agenta dopis, ve kterém stálo: bestsellerometr 19 * Oborový časopis Publishers Weekly zveřejňuje žebříček nejúspěšnějších knih

roku podle obratu z prodeje.

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 19


„Tohle se mi vůbec nelíbí.“ Ursula Le Guinová byla odmítnuta s tím, že je prý „nečitelná“. Její nečitelný román pak získal dvě velká ocenění. Dokonce i novela Farma zvířat od George Orwella si vysloužila ohodnocení „nepublikovatelná“, a to od nikoho menšího než od samotného T. S. Eliota. Velký básník se domníval, že jedna z nejvychvalovanějších politických alegorií všech dob „není přesvědčivá“.

Vydat či nevydat – toť otázka. Předvídat velký úspěch v oblasti psaní příběhů obsahuje i snahu zohlednit vnímavost a vnitřní já statisíců rozličných lidí. To není nijak snadný úkol a logické důvody stojící za jednotlivými rozhodnutími bývají často zcela pochopitelné. Například američtí redaktoři, kteří odmítli Muže, kteří nenávidí ženy (a některých jsme se na to přímo ptali), měli za to, že by americké čtenáře nudila všechna ta švédská politika, která se v románu objevuje. Měli za to, že Lisbeth Salanderová je na hlavní ženskou hrdinku až moc náladová a agresivní. Domnívali se, že by běžní čtenáři nereagovali dobře na knihu s děsivými scénami zahrnujícími anální znásilnění a Lisbeth, která se mstí za pomoci tetovacích jehel. Tato úvaha se zdá docela opodstatněná.

Není proto nijak překvapivé, že když jsou redaktoři zcela upřímní, přiznávají, že šance a metody na odhalení velkého hitu se pohybují někde mezi nasliněným prstem zdviženým do vzduchu a tajemnou křišťálovou koulí, kterou mají nejlépe placení agenti a vydavatelé zřejmě schovanou pod stolem. Pokud nejde již o slavné autory, jako jsou James Patterson či Nora Robertsová, je to vždy riskantní záležitost. Někdy pomohou okol

šifra mistra bestselleru20

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 20


nosti – sem tam se stane, že spisovatelem je hollywoodská diva a předmětem románu její sexuální život –, ale i když se to jeví jako sázka na jistotu, zažili jsme případy velkých nákladů, které byly vyústěním velkých nadějí a nakonec skončily v přístrojích na recyklaci papíru. Veřejnost je nevypočitatelná.

Každý knižní agent a vydavatel samozřejmě dělá, co je v jeho silách, aby porozuměl komerčně úspěšným knihám, ať už jde o zavedenou franšízu pro širokou veřejnost, jakou má například Patricia Cornwellová, nebo méně závratná, ale přesto uspokojivá čísla spojená s většinou populárních spisovatelů. Traduje se známá historka o nyní již bývalém výkonném řediteli jednoho z největších newyorských vydavatelství, který na výzvu, aby navrhl název jednoznačného megahitu, odpověděl: „Pes Lincolnova doktora.“ Kombinace milovaného prezidenta, naší posedlosti s paranoií ohledně zdraví a oblíbeného amerického domácího mazlíčka by prostě nemohla zklamat.

Šlo samozřejmě o jízlivý komentář, přesto se ukázalo, že následně vyšla ne jedna, ale hned dvě knihy přesně tohoto názvu.* Z obou byl propadák. Profesor literatury a spisovatel John Sutherland, jenž napsal dvě studie o nejprodávanějších knihách, jednu z nich uzavřel slovy: „Tím, co definuje bestsellery, to jest nejprodávanější tituly, je prodejnost. Nic víc.“ A s konečnou platností dodal: „Hledat [v těchto knihách] příznačné struktury, trendy či symetrie je, ne-li nesmyslné, pak bestsellerometr 21 * 1) „Lincoln’s Doctor’s Dog & Other Stories“ od Richarda Graysona, 2) „Abe

Lincoln’s Doctor’s Dog“ od Irvinga Stantona Elmana; pozn. překl.

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 21


přinejmenším matoucí.“ A jeho názor působil rozumně, při

měřeně a zdálo se, že je tím vše vyřešeno. Tedy do doby, než

stroje začaly číst knihy a objevovat tajnou přísadu potřebnou

k umístění v žebříčcích New York Times.

Z lásky ke knihám

Vraťme se k  těm mnohokrát odmítnutým, nyní však velmi

známým spisovatelům. Předpověď úspěchu J. K. Rowlingové

byla v našem modelu 95 procent. U Johna Grishama to bylo

94 procent. U Pattersona to bylo dokonce 99,9 procenta. His

torie uspokojivě potvrdila naši přesnou předpověď. Model se

však mýlil u románu Černobílý svět od Kathryn Stockettové.

Černobílý svět patří mezi těch zhruba 15 procent knih, které

náš přístroj zmátly. Pravděpodobnost, zda se z tohoto románu

stane bestseller, vyhodnotil jako padesát na padesát. V násle

dujících kapitolách si povíme o všech nuancích a spletitostech

stroje, který napodobuje práci redaktora. Nyní stačí říct jen

to, že model pracuje opravdu hloubkově a ohledně knihy od

Stockettové nám řekl, že celkový styl je vhodný pro americké

čtenáře, že témata jsou obecně dobrá, ale že používání emo

tivního jazyka a zejména sloves v románech, u nichž je nej

větší pravděpodobnost, že se dostanou do žebříčků, nesedí.

Jde o knihu, která po vydání přitáhla spoustu pozornosti re

cenzentů proto, že v ní bělošská autorka imitovala styl řeči

černošských postav, a to v  nesmírném rozsahu. Názory na

šifra mistra bestselleru22

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 22


účinnost tohoto narativního přístupu se lišily: model plně souhlasil s tím, co psali kritici, od New York Times až po Good - reads.

Možná si tedy říkáte, proč vyvíjet počítačový model na práci, kterou už dobří redaktoři stejně dělají? S pomocí našeho modelu by možná Rowlingová vyšla dřív. Možná by Grisham získal mnohem vyšší první zálohu na ...a je čas zabíjet. Tito spisovatelé se však nakonec slávy dočkali. V případě Černobílého světa si redaktoři nebyli jisti; stejně jako náš model. V čem je jeho přínos?

Naše touha objevit prvky úspěchu není motivována jen zišt nými ohledy. Je jistě pozoruhodné, že počítačový model vybral J. K. Rowlingovou či Liane Moriartyovou (99,6 procenta) nebo Jonathana Franzena (98,5 procenta). Veřejná diskuze o kombinování lidského a strojového přístupu má podle našeho názoru smysl, zvlášť když jde o oblast tvořivosti. Ale hledání životaschopných rukopisů v  ohroženém odvětví není zároveň pouze otázkou provozuschopnosti, ale i pestrosti. Naše práce spočívá pochopitelně ve snaze určit a vysvětlit strukturní vzorce latentně přítomné v naší kultuře. Z praktičtějšího hlediska nás ovšem zajímá možnost podporovat nové autory, přesvědčit vydavatelství, aby použila větší část rozpočtu vyhrazeného na Pattersona, Kinga či Steelovou ve prospěch mladých autorů, kteří je jednoho dne nahradí. Rádi bychom poskytli spisovatelům všech úrovní zkušenosti více užitečných informací ohledně jejich schopností. Rádi bychom k psaní přitáhli i lidi, kteří nemají ty správné kontakty v New bestsellerometr 23

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 23


Yorku. Náš model nezohledňuje, jestli jste předtím už někde něco publikovali, jestli máte titul magistra umění, jestli jste muž či žena, Hispánec nebo Asiat, jestli jste krásní a je vám dvacet pět, nebo ne až tak atraktivní a je vám sedmdesát. Otevírá se tím potenciálně širší přístup ke spisovatelské profesi. Možná že kamarádčina kamarádka jednoho dne získá hodnocení 80 procent a s ním i zálohu, která jí konečně umožní odejít z práce a přestat kvůli psaní vstávat ve 4 ráno.

Psaní o knihách, které se objevují v  nejexponovanějším

a nejuznávanějším žebříčku – v týdenním žebříčku nejprodávanějších knih podle New York Times –, je také neskrývaným apelem na čtenáře, ať už z řad odborné, či laické veřejnosti, aby se přidali k podnětné diskuzi o románech konzumovaných širokými masami.* Bestsellery jako kategorii tvoří knihy, které bývají mnohem častěji zavrhovány coby předmět zábavy než zkoumány jako umělecká díla či alespoň díla s velmi dobrou řemeslnou kvalitou. Jejich přehlížením však přicházíme o spoustu poznatků ohledně současné kultury a historie čtení. Hodnota knih v žebříčcích nespočívá pouze v milionech dolarů, na něž jsou ceněny, ale především v tom, že nás podněcují ke čtení. Podporují nás ve snění, cítění, diskuzích, myšlení a v empatii.

šifra mistra bestselleru24

* Přestože se jednotlivé žebříčky nejprodávanějších knih v USA mírně liší, od

kazujeme zde výhradně k žebříčku New York Times, neboť ten je trvalým kul

turním standardem a nejdůležitějším žebříčkem v branži. Na internetu lze

snadno najít stížnosti ohledně toho, jak jsou jednotlivé žebříčky bestsellerů

sestavovány, protože žádný nezohledňuje všechny prodeje ve všech obcho

dech. New York Times pokrývají zhruba 75 procent knihkupectví a používají

data z Nielsen BookScan.

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 24


Umožňují nám rozvíjet fantazii, poznávat, utíkat se. Romano

pisci ze žebříčků New York Times tvoří jádro literární diskuze

a debaty v  celých Spojených státech – v  barech, ve vlacích,

u stolů s večeří. Sledujeme je, abychom viděli, kam kráčí naše

kultura. Sledujeme je, abychom rozuměli našemu světu. Sle

dujeme je, abychom lépe rozvíjeli svůj vkus a názory a aby

chom je dokázali lépe vyjádřit. Pokud se nám podaří přidat

čtenářům trochu vhledu do jejich oblíbené kratochvíle, bu

deme velmi potěšeni.

Možná už tušíte, že jste v rukou dvou spisovatelů, kteří jsou

natolik nadšeni důležitostí knih a čtení, že strávili v součtu pa

desát let zkoumáním a vyučováním psaní příběhů a několik dal

ších let kupováním a prodáváním knih pro největší hráče na

trhu. Bránili jsme právo milovat a nenávidět různé romány –

nebo dokonce jeden a tentýž zároveň – a přednášeli jsme o tom.

Bojovali jsme za vydání příběhů mnoha žánrů. Také jsme,

občas skrytě, pomáhali našim nejlepším studentům a kamará

dům z řad literárních adeptů psát dopisy rodičům, partnerům

a redaktorům, s nimiž možná budou spolupracovat, s vysvět

lením, proč se prostě musejí vzdát snahy o rozumný život,

zapomenout na studium medicíny a nechat se unášet v tom

snovém, většinou radostném a jen chvílemi bezútěšném opo

jení, jímž je život s příběhy a slovy. Můžeme s klidem říci, že

jsme se plně ztotožnili s emancipační a edukační silou čtení

a psaní krásné literatury. Jsme především čtenáři a až poté spi

sovatelé. A s ohledem na lásku ke knihám se jistě nabízí otázka,

co nás přimělo obrátit se k počítačům?

bestsellerometr 25

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 25


Dvě oblasti

„Bestsellerometr“, jak se našemu modelu začalo přezdívat, nejspíš nepřekvapil nikoho víc než nás dva. Máme-li být upřímní, na počátku stál jen jakýsi neurčitý pocit. Následný výzkum si vyžádal čtyři roky každodenní spolupráce a vzešly z něho závěry, které ani jeden z  nás nečekal, a to navzdory tomu, že každý vycházíme z trochu jiné oblasti – Jodie má zkušenosti s vydavatelským průmyslem a současnou krásnou literaturou a Matt s literaturou a s rozrůstajícími se digitálními výzkumy v humanitních vědách.

Všechno to začalo, když Jodie odešla z pozice akviziční redaktorky v Penguin Books, aby získala titul Ph.D. z angličtiny na Stanfordově univerzitě. Čas strávený ve vydavatelství v ní zanechal neutuchající otázku, na kterou nikdy nedostala adekvátní odpověď: Díky čemu se román stane bestsellerem? Nevyřčené související otázky byly neméně zajímavé: Co vede čtenáře k četbě? K čemu je v současné kultuře čtení krásné literatury?

Jodie během zaškolování v nakladatelství Penguin Books pracovala v obchodním oddělení. Během pauzy na oběd občas zašla do nejbližšího velkého knihkupectví, aby se ujistila, že finance vydané na rozmísťování produktů v obchodech náležitě plní svůj účel. Je běžné – a není to žádné oborové tajemství –, že vydavatelství platí smluvenou částku za to, aby se jejich nejlepší knihy objevovaly na nejlépe viditelných místech v obchodě. Některá knihkupectví přijímají peníze za umístění

šifra mistra bestselleru26

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 26


knihy například do první řady na prvním stole nebo za to, že je kniha na polici umístěna tak, aby byla vidět celá přední strana, nikoli jen hřbet. Říká se, že tato strategická rozmístění pomáhají k většímu prodeji. V té době si Šifra mistra Leonarda užívala zdánlivě nekonečný pobyt v  žebříčcích bestsellerů. Jodie si týden co týden při pohledu na obrovskou modrou ceduli „nejprodávanější“ potvrzovala, že román Dana Browna dobývá svět.

Po měsících začalo být zjevné, že jakkoli se vydavatelství snaží investovat do umísťování knih či do marketingu napodobenin tvorby Dana Browna, Šifra mistra Leonarda je v jiné lize. Její fenomenální úspěch spočíval v něčem, co leží mimo možnosti oddělení prodeje a marketingu. Žádná marketingová investice nedokáže vysvětlit dlouhotrvající vliv na celosvětovou obrazotvornost, nemluvě o osmdesáti milionech prodaných výtisků. Takový úspěch nemůže být jen dílem halasné propagace. Kromě marketingu v tom musí být i něco jiného, něco, co se skrývá v pečlivě vybraných slovech na pečlivě sepsaných stránkách.

Bylo by pochopitelně pošetilé tvrdit, že marketing a propagace nemají na prodejnost žádný vliv. Samozřejmě že mají. A skutečnost, že pět největších vydavatelských společností v USA vlastní přibližně 80 procent bestsellerů, tomu odpovídá – protože si v rámci svých rozpočtů mohou samozřejmě dovolit více. Bylo by však zároveň naivní tvrdit, že účinek financí vynaložených na marketing je v knižním světě zcela konzistentní – na to je zde až příliš mnoho případů obřích výdajů, bestsellerometr 27

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 27


které nikam nevedly, nebo naopak knih vydaných vlastním ná

kladem a propagovaných od úst k ústům, které se staly nesku

tečným hitem. Padesát odstínů šedi vyšlo nejprve jen jako

e-kniha a paperback tištěný na požádání firmou, která neměla

vůbec žádné prostředky na marketing. Novela Chatrč od Wil

liama P. Younga poprvé vyšla díky půjčkám z kreditních karet

a jediným marketingem byly webové stránky za 300 dolarů.

A dosud se jí prodalo už přes deset milionů výtisků. Mezi další

knižní hity, opět zcela jiného rázu, které se k úspěchu a chvále

kritiky dostaly skrze netradiční kanály, patří experimentální

internetový román House of Leaves či původně vlastním ná

kladem vydaná kniha Jimmy Corrigan: The Smartest Kid on

Earth od Chrise Warea, který je jedním z nejoslavovanějších

komiksových románů poslední doby. Podobných příkladů je

ve skutečnosti dost na to, aby naznačily, že „marketing“ je při

nejlepším nepříliš riskantním odhadem, nikoli ale skutečnou

odpovědí na otázku, proč některé romány čtou miliony lidí a ji

ných se prodá sotva pár výtisků.

Když Jodie se svou výzkumnou otázkou seznámila Matta,

který v té době působil na Stanfordu jako učitel a spoluzakla

datel tamní literární laboratoře, začala se vynořovat lepší od

pověď. Matt v  roce 2008 zrovna dokončil svůj díl práce na

kontroverzním výpočetním výzkumu autorského stylu posvát

ného textu Knihy Mormonovy. Počítačová analýza literárního

stylu knihy naznačovala, že teorie o společném autorství více

osob jsou nejspíš pravdivé, a studie předložila důkazy, které

podpořily jednu konkrétní teorii o původu knihy, kterou církev

šifra mistra bestselleru28

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 28


odmítala jako nepravdivou. Výsledky analýzy byly nakonec nejednoznačné, reakce na článek, včetně zajímavých proti - argumentů od skupiny mormonských učenců z Univerzity Brighama Younga, však ukázaly, nakolik revoluční může být počítačová analýza textu.

Práce na přínosu autora a „stylometrice“ Matta přesvědčila, že nám počítače mohou pomáhat vidět v textu věci, které bychom jinak přehlédli. Za pomoci dalšího výzkumu zjistil, že počítačový program dokáže správně uhádnout – v 82 procentech případů –, zda je autorem muž nebo žena, a to jen díky analýze používání jednoduchých slov jako „the“ a „of “. Matt není první, kdo objevil, že muži a ženy mají jiné stylové příznaky. Jeho práce však byla zaměřena výhradně na romány devatenáctého století. Tehdy zjistil, že jen za pomoci analýzy jediného slova, totiž „the“, dokáže počítač s vysokou mírou pravděpodobnosti určit, který z autorů je Američan a který Angličan.

Jodiina reakce na to byla v podstatě: „No a co?“ Představa, že počítač rozpozná Brita od Yankeeho, byla působivá, ale pořád to byl uměle vytvořený problém, který vlastně vůbec nebylo zapotřebí řešit. Aby ji to přesvědčilo, chtěla vidět, jak stroje řeší nějaký skutečný literární problém. Matt reagoval podobně netečně na Jodiinu vášeň pro současné knižní hity. Měl za to, že jsou dobré tak k tomu, aby si je člověk přečetl a pak hned zapomněl. Chtěl se přesvědčit, že obsahují zlato, jež stojí za to dolovat.

To se odehrálo před několika lety. Od té doby jsme se dali dohromady, abychom prozkoumali hypotézu, že nejprodávabestsellerometr 29

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 29


nější knihy obsahují určitou specifickou sadu jemných aspektů, jakousi šifru mistrů bestsellerů. Řekli jsme si, že místo hádání, která kniha se nejspíš bude prodávat, začneme důvěrou v to, na co už – možná nevědomky – přišli čtenáři. Žebříčky nejprodávanějších knih jsou sice změtí údajně velmi různorodých děl, přesto však ztělesňují týdenní seznam oblíbených aspektů, vyzdvižených na základě hlasu většiny. Je možné, že nás hlas většiny může něco naučit? Mohly by naše stroje rozpoznat v tom všem zmatku nějaké struktury? Mají knižní hity, ať už jde o romány pro takzvané kavárenské intelektuály, nebo o lehkou četbu na pláž, nějaké přesvědčivé společné rysy?

Pokud je odpověď ano, pak bychom se mohli dozvědět něco o tom, jak funguje úspěch. Mohli bychom dokonce dokázat, že teorie, která se v knižní branži tak dlouho traduje, je mylná, a učinit prodejní úspěch knih předvídatelným.

A tak jsme začali učit náš počítač číst.

Strojové čtení

Počítače samozřejmě nedokáží doopravdy číst, přinejmenším ne v tom smyslu, v jakém vy nyní čtete tuto stránku. Umí však číst knihy způsobem, jímž dělají prakticky všechno – „čtou“, to jest přijímají vstupní data a pak je třídí do jednotek, které my lidé považujeme za významotvorné: například podle písmen, čárek, slov, vět, kapitol a tak dále. V tom do jisté míry napodobují lidský způsob čtení; a čím důkladnější nastavení, tím

šifra mistra bestselleru30

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 30


důkladnější napodobení. Rozdíl mezi lidským čtenářem a strojovým čtením je ten, že člověk chápe, že čtený obsah má smysl. Způsob čtení, který provádějí počítače, nás však může přiblížit k detailům románu paradoxně více než nejzkušenější literární kritici. To proto, že počítače jsou erudovanější v rozpoznávání strukturních vzorců, které dokáží zkoumat na úrovni a do takových detailů, jak by to žádný člověk nedokázal.

Vezměme si otázku, jež stála na počátku našeho výzkumu: Je možné poznat, která kniha se stane bestsellerem? Abyste mohli věci předvídat, musíte být schopni rozpoznávat opakující se struktury. Nejste-li jasnovidci, pak je předvídání plně záležitostí zavedených struktur. Objevování smysluplných slovních struktur bývá obvykle úkolem literárního kritika či vědce. Slavný mytograf Joseph Campbell strávil celý život čtením příběhů napsaných lidmi ze všech koutů světa a měl oko speciálně vyškolené k rozpoznávání podobností v těchto příbězích. V  rozpoznávání strukturních vzorců byl mistrem. Navzdory jeho nesmírnému odhodlání však existuje určité maximální množství příběhů a knih, které může jeden člověk prozkoumat, a zároveň je limitující to, jak podrobně dokáže čtenář určitou knihu uchopit. Jsou zde tedy problémy s  měřítkem zkoumání, a to v obou směrech: jedno oko musí být u mikroskopu a druhé u makroskopu.

Dalším učencem, jehož houževnatost obdivujeme, je Christopher Booker. Booker strávil třicet let čtením stovek knih, aby pak předložil svou teorii, že všechna literární díla – a vlastně všechny příběhy jako takové – obsahují sedm základních typů bestsellerometr 31

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 31


zápletky. Možná během čtyřiceti let přečetl tisíc knih. Možná si z jejich obsahu dokázal zapamatovat víc než většina z nás. Počítačový cluster, jakmile jej správně nastavíte, však dokáže vyčíst tisíce informací z tisíců románů za jediný den a odhalit nečekané věci, které lidské bytosti považují za něco samozřejmého nebo je zcela ignorují.

Uvedeme jeden příklad. Coby čtenáři, zvlášť coby čtenáři vyškolení k důkladnému čtení, si můžeme být velmi jasně vědomi toho, jaká přídavná jména daný autor používá, nejspíš si však nebudeme uvědomovat poměr podstatných jmen k přídavným, to jest, jak často autor používá přídavné jméno, aby jím upravil jméno podstatné. Přesně takových věcí si počítač velmi snadno všimne; a je to důležité, protože nám to říká něco o popisech a stylu. Počítač dokáže také ověřit a porovnat poměr naměřený v jedné knize s poměry vypozorovanými v tisících jiných knih. Když přístroj zjistí, že je u nejprodávanějších knih daný poměr trochu vyšší či nižší, pak jde o aspekt, který má jistou míru významu.

Až si budete vybírat příští knížku ke čtení, zkuste jednu věc: místo, abyste si vybírali podle kamarádova doporučení nebo volili spisovatele či knihu z žánru, který už znáte, zkuste postupně přečíst všechny knihy z jednoho týdenního žebříčku nejprodávanějších knih podle New York Times. Zapojte do toho ostatní ve čtenářském kroužku nebo v hodině angličtiny. Budete-li číst hodně pozorně, začnete se trošku podobat našim počítačům a uvidíte náhle nečekané strukturní vzorce spojující autory, kteří se snaží psát umělecky, s těmi, kteří píší pro masy,

šifra mistra bestselleru32

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 32


stejně jako autory knih „pro muže“ a knih „pro ženy“, mezi autory, jako je Patterson, a nositeli Pulitzerovy ceny atd. Některé strukturní vzorce vás překvapí. Budete se třeba divit, proč hrdinkám bývá tak často dvacet osm let. Má to nějaký význam? Budete si klást otázku, jestli spisovatelé opravdu vědomě kladli první milostnou scénu na stranu 200, má-li román 400 stran, případně na stranu 110, má-li 220 stran. Pokud ano, proč? Budete se dohadovat s kamarády o tom, zda konce bez uspokojivých vysvětlení zabijí jinak velmi milý román, anebo ho spíše posílí, jestli by se měly vůbec používat. Možná budete dokonce tvrdit, že bestsellery mají napříč všemi kategoriemi tolik společných latentních rysů, že jde prakticky o svého druhu zvláštní žánr.

Je zajímavé, jak silně čtenáři na tyto věci reagují, aniž by o nich ve skutečnosti přemýšleli. Vědci, kteří se specializují na nově se rodící oblast „literární neurovědy“, snímají lidem, kteří si čtou, mozek magnetickou rezonancí. Jde o výzkum, který se plně zaměřuje na pozorování toho, čeho si lidé všímají. Přestože se úhel pohledu kognitivní psychologie na to, jak lidé čtou, velmi liší od toho našeho, oba přístupy uznávají, že veškerá reakce na literaturu spočívá přesně v tom, v jakém pořadí jsou slova řazena a v jakých větách. A v tom, co vlastně tyto kombinace vyvolávají.

Využívat techniku strojového čtení tedy není nijak proti tradici nebo v rozporu s obvyklými metodami literární kritiky. Techniky bližšího zaostření na jednotlivé prvky potřebné k získávání a analýze dat ve skutečnosti tradičním přístupům velmi bestsellerometr 33

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 33


napomáhají a poskytují jim možnost získat náhled, který by

jinak prostě nebyl možný.

Přesných způsobů, jak naučit počítače číst a dolovat infor

mace z textu, je mnoho.* Programy, algoritmy a kódy, které

jsme pro výzkum napsali, byly navrženy tak, aby zpracovaly

knihy a získaly z nich detailní informace o jedinečném stylu

každé z nich, stejně jako o námětech, okamžicích nesmírné ra

dosti či smutku, o postavách a prostředí, a také řadu všemož -

ných, zdánlivě nezajímavých jazykovědných údajů, které je

možné nesnadným způsobem převést do konceptů, jako jsou

styl a zápletka. Dostat se k větším složkám literárních děl, která

se obvykle probírají na kurzech tvůrčího psaní a v příručkách

o psaní románů (námět, dějová linie, styl a tak dále), znamená

zohlednit stovky kategorií dat. Například pokud jde o styl, mě

řili jsme stovky proměnných: jak často autor používá slova jako

„a“, „the“, „in“, „she“; jak často používá interpunkční tečky a vy

křičníky; kolik používá přídavných jmen a jaká je jejich přesná

povaha. Tyto drobné detaily řeknou čtenáři mnohé. Vezměte

si například, jaký význam mají zájmena na celkový účinek

té velmi slavné věty z  románu Jana Eyrová od Charlotte

Brontëové: „Reader, I married him.“** Počítač si povšiml onoho

„him“ („něho“) a toho, jak často se tam vyskytuje a jak blízko

bývá vůči „I“ („já“), které je mimořádně důležité, protože tento

román je psaný v ich-formě. Všímá si toho, když se „I“ a „him“

šifra mistra bestselleru34

** V dodatku na konci knihy je základní přehled naší metody.

** V českém překladu Jarmily Fastrové (Praha: Mladá fronta, 1954): „Čtenáři,

provdala jsem se za něho“; pozn. překl.

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 34


objevují skoro bok po boku v čím dál tím více větách, přičemž mezi nimi stojí čím dál tím méně popisných slov. Samozřejmě že přesně to vnímá i čtenář. Není vlastně jedinou pointou celé řady příběhů dostat ta slova „já“ a „on“ co nejblíže k sobě tak, že mezi nimi bude stát pouze jediné slovo, které je propojí, jako třeba „provdat se“? Velmi často to bývá právě ten důvod, proč hltáme stránku za stránkou.

Velkou výpovědní hodnotu mají také otazníky a vykřičníky. Možná si pamatujete, jak vám na střední škole říkali, abyste vykřičníky co nejvíce omezovali. Kdyby každá věta obsahovala nadšený výkřik (Pane Bože!) a každá přímá řeč by byla plná příkazů (Stůjte!) nebo vyjeknutí (Ach!) nebo reakcí na věci, které za noci dělají strašidelné zvuky (Buch!), nejspíš byste svým čtenářům přivodili infarkt. Příliš mnoho vykřičníků říká cosi jak o pravděpodobném obsahu a úrovni jeho melodramatičnosti, tak o tvůrčí zdatnosti spisovatele. Podobně tak otazníky často naznačují používání dialogů a nekonečné stránky popisů, na nichž chybí, mohou tempo i zájem čtenáře utlumit. Těmto jemným manýrám individuálních stylů se věnujeme ve 4. kapitole.

Začali jsme s  více než 20  000 extrahovanými prvky – z nichž vykřičníky a slovo „him“ byly jen dva – a všechny jsme je prozkoumali. Některé byly důsledkem stylu, jiné nabízely stopy ohledně zápletky a prostředí a další nám trochu prozrazovaly, o čem kniha vlastně je. Ne všechny tyto prvky se ukázaly být užitečné při určování rozdílu mezi románem, který zaujal ohromné množství čtenářů, a tím, který, navzdory jedibestsellerometr 35

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 35


nečné bravurnosti, pohořel. Například se ukázalo, že používání čísel – 911, 1984, 867-5309,* 1 000 000 $ – nemá na prodejnost žádný vliv. Podobně jsme sice strávili spoustu času tím, abychom stroje naučili rozlišovat, že Ďábel nosí Pradu je zasazeno do New Yorku, zatímco Zmizelá v New Yorku začíná, ale končí v Missouri, ale nakonec se ukázalo, že geopolitické zasazení knihy není (až na pár výjimek) až tak důležité, pokud jde o to, zda se kniha dobře prodává, či nikoli. V New Yorku se odehrává jak řada knih, které nepatří mezi nejprodávanější, tak i těch, které k nim patří. Knižní megahity, které jsou tam zasazeny – Obnažená od Sylvie Dayové, Ohňostroj marnosti od Toma Wolfea, Oko za oko od Jamese Pattersona či Příšerně nahlas a k nevíře blízko od Safrana Foera jako pár příkladů za všechny –, vykazují mnohem hlubší záměrné či neuvědomělé vyhovění jemnostem DNA bestsellerů než jen to, že se děj odehrává v New Yorku.

Nakonec jsme těch 20 000 prvků protřídili na zhruba 2800,

jež jsou užitečné při rozlišování příběhů, které chce zřejmě každý číst, od těch, které budou nejspíš jen jaksi vyplňovat mezeru na trhu. Poté, co jsme naše stroje naučili číst knihy a získávat tyto údaje, jsme zanalyzovali sadu vybraných prvků za pomoci dalších dávkových počítačových programů, které jsou určeny k objevování a popisování latentních vzorců. Tato výzkumná fáze naší studie zahrnuje cosi, čemu se dosti výstižně

šifra mistra bestselleru36

* 911 je číslo tísňové linky v USA; letopočet 1984 je spojen se stejnojmenným

románem George Orwella a 867-5309 je telefonní číslo proslavené z písničky

„867-5309/Jenny“ od skupiny Tommy Tutone; pozn. překl.

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 36


říká „strojové učení“. Při extrahování dat z textu často potřebujeme třídit či řadit dokumenty podle jejich podobnosti. Řekněme například, že chceme rozdělit e-maily na spamy a normální korespondenci. Protože e-mailové spamy mají řadu společných rysů – pravopisné hrubky, vysokou pravděpodobnost výskytu slova „Viagra“ a tak dále –, můžeme napsat program, který změří, jak velká je pravděpodobnost, že daný e-mail je spam. Práce, kterou děláme při klasifikování románů, je docela podobná tomu, co dělá váš e-mailový filtr. Řekněme, že chceme předpovědět, jestli se nějaká nová kniha, kterou jsme nikdy předtím neviděli, stane prodejním hitem. Pokud už máme celou řadu knih, které patří mezi nejprodávanější (ne - jsou to spamy), a další hromadu knih, které se dobře nepro - dávaly (spam), pak můžeme všechny tyto knihy nahrát do počítače a naučit ho obě skupiny rozlišovat na základě distinktivních rysů. A přesně to jsme udělali. Ve skutečnosti jsme to provedli třemi různými způsoby, a když jsme výsledky zprůměrovali, zjistili jsme, že stroj dokázal v 80 procentech případů uhádnout, které knihy z našeho korpusu se staly knižními hity a které ne.* bestsellerometr 37 * Při úplně prvních experimentech na Stanfordově univerzitě v roce 2008 jsme

provedli zkušební výzkum v rámci snahy klasifikovat bestsellery. Měli jsme

korpus o 20 000 románech, ale mnohem méně prvků k rozboru: pouze 505.

Takto velký korpus byl přínosný pro jistý druh výzkumů, ale knihy v tomto vý

běru měly určitá zkreslení, která zvýhodňovala díla z ranějších období – bylo

tam totiž hodně beletrie z devatenáctého století –, a současnější beletrie byla

více zaměřena směrem ke sci-fi, romancím a fantasy. Navzdory těmto nedo -

statkům jsme dosáhli dobrých výsledků – přesnost klasifikace se pohybovala

mezi 70 a 80 procenty.

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 37


Průměr 80 procent znamená, že pokud byste náhodně vy

brali 50 nejnovějších knižních hitů a 50 nových knih, které se neprodávají příliš dobře, náš stroj by správně vyhodnotil 40 bestsellerů a 40 knih, které nejsou bestsellery. Samozřejmě to také znamená, že by si stroj myslel, že deset knih, které se staly bestsellery, se jimi stát nemělo, a dalších deset knih, které se nedostaly na špičku prodejnosti, tam skončit mělo. Když jsme prováděli řadu testů velice podobných tomuto, byl si stroj například docela jistý, že Pýcha, předsudek a zombie není materiál na bestseller – a opak byl pravdou; náš stroj se v tomto případě mýlil. Pýcha, předsudek a zombie je samozřejmě kniha, která se prodávala v době, kdy jakýkoli odkaz k Austenové zaručoval jistou pozornost (což nejspíš platí dodnes) a kdy byla kina plná filmů o zombiích. Kontext názvu měl tedy nejspíš neúměrně velký vliv na prodejnost knihy.

Přirozeně zde byly i knihy, jejichž prodeje nebyly špičkové,

i když hodnocení počítače silně vyzývalo k přečtení, ale to už je jiný případ.

Dohoda

Když jsme spolu probírali nové romány, mluvili jsme obvykle o vztahu mezi spisovatelem a čtenáři z hlediska nepsané do

šifra mistra bestselleru38

* Pro tuto knihu jsme vytvořili zcela novou sbírku, která je pestřejší a součas

nější. Náš nový korpus má necelých 5000 knih a obsahuje jak pestrou směs

e-knih i tradičně vydávaných románů, které se nestaly bestsellery, tak přes

500 nejprodávanějších knih z žebříčků New York Times.

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 38


hody, kterou je třeba naplnit, dohody, jejíž detaily jsou nejasné, ale která přesto odkazuje k estetickým, emočním, rozumovým, a dokonce etickým důvodům stojícím za výběrem četby. O všech těchto spisovatelských očekáváních jsme hodně přemýšleli, když jsme náš model učili rozpoznávat námět, styl a postavy.

Tato tichá dohoda má mnoho nevyřčených položek. Jste-li například autorem thrilleru, měli byste tam mít jedno dvě mrtvá těla a stát se mistry popisu scén, při kterých člověku buší srdce napětím. Píšete-li romance, měly by příběhy pokud možno končit, nikoli ovšem začínat sjednoceným, šťastným párem. Ať už jste kdokoli, se vzácnou výjimkou některých literárních zázraků platí, že byste měli napsat zhruba 350 stran, abyste čtenáře stihli někam přenést a provést je tam. Očekávání jsou velká, a když jim spisovatelé nedostojí, přichází na řadu vitriol či bolesti hlavy z recenzí na Goodreads.

S ohledem na tuto skutečnost s vámi, drazí čtenáři, uzavřeme vlastní, zcela jasnou dohodu. Konkrétně jde o následující body.

1. Jednička

Jedním z  fenoménů naší kultury, a samozřejmě i této knihy, je posedlost žebříčky. Ta sahá mnohem hlouběji než k žebříčkům bestsellerů. Jen letos noviny a hlavní prodejci přišli s  titulky, jejichž názvy sahaly od „Nejkrásnější prostředí z vašich oblíbených románů“ přes „Deset nejvlivnějších knih všech dob“ až po „Najděte svého knižního přítele“. Uživatelé bestsellerometr 39

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 39


Good reads společně spravují seznamy knih podle všemožných kritérií: nejlepší knihy odehrávající se ve vesmíru, nejlepší japonská vydání, hrdinové, na nichž záleží, nejlepší dojáky. Těchto žebříčků existují tisíce a hlasovat o pořadí a dohadovat se s ostatními má svůj půvab, nemluvě o diskuzích na téma, zda by bylo lepší rande s panem Darcym, nebo s Christianem Greyem.

Nemyslete, že jsme této hře s vytvářením žebříčků odolali. Víme, že nikdo, kdo se zajímá o knihy, neunikne otázce, jaký román je jeho nejoblíbenější. Odpověď „žádný nejoblíbenější nemám“ je zabijácká, a to jak z hlediska nevázané konverzace, tak vaší obecné pověsti profesionálního čtenáře. Je to způsob, jak třemi slovy uhasit oheň v něčích očích. Odpovídat je někdy riskantní, ale činíme to proto, že žijeme ve světě posedlém prvenstvím. Číslo jedna je nejpodstatnější. První v žebříčku New York Times znamená něco jiného než desátý. Možná kvůli ohromným možnostem volby v současném světě cítíme psychologickou a kulturní potřebu ustavit vítěze, krále, boha. Vyberte jedničku.

Na konci této knihy vám představíme náš žebříček a našeho vítěze, kterého náš model zvolil nejtypičtějším bestsellerem posledních třiceti let.

2. Slepá víra

Další příslib, který vám v Šifře mistra bestselleru dáme, je, že volba zmíněného vítěze nebyla ovlivněna žádnými redakčními zásahy. Od začátku jsme se shodli, že se nebudeme snažit

šifra mistra bestselleru40

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 40


o vítězi rozhodnout, jen jeho volbu vysvětlit. Ostatně, i když jsme oba znali jiná díla vítězného spisovatele, ani jeden z nás „jedničku“ předtím, než ji počítač vybral, nečetl. Poté jsme ji samozřejmě oba okamžitě popadli a přečetli a společně jsme se pak zasmáli té nečekané ironii. Doporučujeme vám, abyste nepřeskakovali přímo k závěrečnému žebříčku – každá kapitola vysvětluje díl skládanky –, ale pokušení přečíst nejdříve první a poslední stranu knihy samozřejmě dobře známe.

3. Žádný kouzelný čaj

Nebudeme tvrdit, že když si tuto knihu jednou či dvakrát přečtete, stanete se autory knižních hitů. Není to návod, jak psát, kniha neposkytuje žádné záruky. Určitě zde objevíte spoustu rad ohledně věcí, které bychom ve snaze napsat knihu, jež půjde na dračku, patrně všichni přehlédli. Nyní už je ostatně nepravděpodobné, že by někdo z nás odevzdal agentovi román, aniž by předtím provedl počítačovou analýzu finálního rukopisu. Část krásy tohoto příběhu však tkví ve zvratu, který to dává starému rčení, že skvělý literární um je něco, co není možné učit ostatní. A nás mnohem víc zajímají zvraty než vyučování.

Skoro všechny spisovatelské příručky, které známe – a nejvíc nás bavily ty od nanejvýš etablovaných autorů, jako jsou Dean Koontz a Stephen King –, nabízejí poznatky o aspektech prózy, jako jsou styl, postavy a zápletka. My uděláme totéž. Dou fáme však, že vás to vtáhne hlouběji do struktury nejprodávanějších knih, než by dokázalo lidské oko, a že to objasní bestsellerometr 41

SIFRA_sazba 04/09/17 11:19 Stránka 41




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist