načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Šibori batika - Alena Isabella Grimmichová

Šibori batika

Elektronická kniha: Šibori batika
Autor: Alena Isabella Grimmichová

Příručka představuje tradiční techniku ručního zdobení přírodních látek (hedvábí, bavlna, vlna a len) šibori batikou, která většinou vychází z přesných geometrických tvarů. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  254
+
-
8,5
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 112
Rozměr: 25 cm
Úprava: barevné ilustrace, 1 portrét
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Kresba. Umělecká řemesla
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2012
ISBN: 978-80-247-4182-6
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka představuje tradiční techniku ručního zdobení přírodních látek (hedvábí, bavlna, vlna a len) šibori batikou, která většinou vychází z přesných geometrických tvarů. Technika šibori je velmi rozsáhlá, tato kniha se věnuje vzorům vzniklým skládáním, vázáním, šitím a okrajově řasením. Přehled vhodných tkanin a barev, zásady barvení. Podrobný popis vzorů. Zhotovení šálů, šátků, ubrusů.

Popis nakladatele

Kouzelné a neopakovatelné vzory jemné batiky - to je technika šibori. Šibori patří mezi tradiční techniky zdobení hedvábí. Vzory vzniklé skládáním, vrásněním, šitím, stáčením, uzlováním a svazováním látky, vychází většinou z přesných geometrických tvarů, čímž vzniká dokonalá symetrie vzorů. Jedná se o techniku poměrně snadnou, kterou z velké části zvládne i naprostý začátečník. Díky svým možnostem může být velmi inspirativní i pro zkušené výtvarníky. Kniha se věnuje jak technikám tradičního šibori, tak možnostem jejího dalšího uměleckého využití.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Alena Isabella Grimmichová - další tituly autora:
Kouzlení s hedvábím Kouzlení s hedvábím
Šibori batika Šibori batika
 (e-book)
Výtvarný rok -- tvoření podle kalendáře Výtvarný rok
 (e-book)
Nunofilcování -- tkaninové plstění Nunofilcování
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

BATIKAŠIBORI

ALENA ISABELLA

GRIMMICHOVÁ


S láskou

Igorovi


BATIKAŠIBORI

ALENA ISABELLA

GRIMMICHOVÁ


Šibori batika

Alena Isabella Grimmichová

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, Praha 7

obchod@grada.cz, www.grada.cz

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

jako svou 4811. publikaci

Odpovědná redaktorka Ing. Jana Minářová

Fotografie v knize Alena Isabella Grimmichová

Fotografie na obálce Alena Isabella Grimmichová

Sazba a grafická úprava Jana Řeháková, DiS.

Návrh grafické úpravy a obálky Jana Řeháková, DiS.

Počet stran 112

První vydání, Praha 2012

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.

© Grada Publishing, a.s., 2012

Cover Design © Jana Řeháková, DiS., 2012

Doporučení a pracovní postupy v této knize byly autorkou ověřeny, přesto za ně nelze převzít

zodpovědnost. Autor ani nakladatelství neručí za jakékoli věcné, osobní ani majetkové škody.

Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo

registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

ISBN 978-80-247-4182-6 (tištěná verze)

ISBN 978-80-247-8046-7 (elektronická verze ve formátu PDF)

ISBN 978-80-247-8047-4 (elektronická verze ve formátu EPUB)

ISBN 978-80-247-8048-1 (elektronická verze ve formátu MOBI)


5

obsah

Úvod 7 Šibori (shiboru) 9 Tkaniny vhodné na šibori 10 Barvy a barvení textilu 14 Mandala 20 Okrajové mandaly 26 Motýlí křídla 30 Květina 34 Čtyři čtverce 36 Organza 42 Šité kruhy 44 Karamatsu 48 Šité linie 54 Hrášek 56 Kamení 60 Nunofi lcování a šibori 64 Věnečková batika 68 Nařasené pruhy 70 Vrapovaná šála 74 Twist 76 Kumo 78 Rovnoramenný pravoúhlý trojúhelník 86 Kosočtverce 96 Rovnostranný trojúhelník 100 Seka 106

vod 7

ibori (shiboru) 9

10

arvy a barvení textilu 14

andala 20

krajové mandaly 26

otýlí křídla 30

větina 34

tyři čtverce 36

rganza 42

ité kruhy 44

aramatsu 48

ité linie 54

rášek 56

amení 60

unofi lcování a šibori 64

ěnečková batika 68

ařasené pruhy 70

rapovaná šála 74

wist 76

umo 78

ovnoramenný pravoúhlý trojúhelník 86

osočtverce 96

ovnostranný trojúhelník 100

eka 106


6


7

úvod

Šibori

Kouzelné a neopakovatelné vzory jemné batiky, to je technika šibori. Tradiční zdobení

látek, které vzniklo převážně v Asii tam, kde bylo běžně dostupné hedvábí. Vzory vzniklé

skládáním, vrásněním, šitím, stáčením, uzlováním a svazováním látky vychází většinou

z přesných geometrických tvarů, čímž vzniká dokonalá symetrie vzorů. Tradice předávaná

a upravovaná po staletí má v současné době své tvůrce a obdivovatele na celém světě. Díky

možnostem této techniky je stále co vymýšlet a vylepšovat.

Téma šibori je natolik rozsáhlé, že není možné a ani vhodné se je pokusit vložit do jed­

né knížky. Proto jsme se rozhodli věnovat tuto knihu vzorům šibori, vzniklým skládáním,

vázáním, šitím a jen okrajově řasením. Další možnosti těchto technik a hlavně složitější tech­

niky řasené a stáčené si ponecháme, pokud to bude možné, do dalších knih.

Všechny techniky v knize jsem se snažila popsat co nejpodrobněji, aby čtenář při jejich

vytváření nenarážel na nejasnosti nebo nedostatek informací, s kterými jsem se při studiu

technik potýkala já. Pokud se vám postupy budou i přesto při samotném čtení zdát ne­

po cho pi telné, vezměte si do ruky látku nebo kousek papíru a skládejte, svazujte a šijte

nanečisto. Zjistíte brzy, že na tom nic není, a techniku si oblíbíte. Je to technika tvůrčí.

Jestliže se vám některý postup bude zdát nedokonalý, klidně ho změňte. Nebojte se experi­

mentovat stejně, jako to dělali řemeslníci a umělci po celá staletí.

Přeji vám spoustu radosti a úspěchů při tvoření.

Alena Isabella GrimmichováAlena Isabella Grimmichová


8

šibori (shiboru)


9

šibori (shiboru)

Šibori, jak je tato technika ve světě známá, vychází ze slova shiboru, což je japonský výraz pro manipulaci s materiálem před barvením. V překladu znamená mačkání, muchlání, tlačení. Japonci dokázali techniku zpopularizovat a předat do Evropy a Ameriky. Přesto se však nejedná o techniku výhradně japonskou, podobné se vyskytují v různých kulturách pod různými jmény, například v Indii pod výrazem bandhani. Nejstarší dochované záznamy o šibori pocházejí z Číny, tam však tato tradice téměř zanikla. Mezi další tradiční země zabývající se šibori patří již zmíněná Indie, dále Indonésie, Latinská Amerika, Afrika a hlavně Japonsko. Asijská oblast byla pro vývoj této techniky ideální díky dostupnosti hedvábí. Jeho jemnost umožňuje tak dokonalé prokreslení vzorů, jakého u os­ tatních materiálů není možné dosáhnout. Techniky šibori se však dají vytvářet i na dalších přírodních materiálech, jakými jsou například bavlna, vlna a len. Čím tenčí materiál použijeme, tím jemnější vzory vytvoříme. Naopak silnější textilie dají více vyniknout sytosti barvy. Jedná se o techniku rezerváže bez konkrétního prostředku (média), který by ji vytvářel. (Rezerváž v batice označuje místo, které si díky předchozímu zakrytí určitým médiem ponechává bílou barvu, respektive barvu podkladu před ba­ tikováním. Nejobvyklejším médiem je u tradičních batik vosk. V šibori médium nahradíme provázky a sklady.) Materiál a pomůcky, které budeme na šibori potřebovat, jsou běžně dostupné. V každém projektu je vždy vyjmenován jejich seznam. Neobejdeme se bez žehličky, jehly, bavlněných přízí, provázků a gumiček, papíru, mizícího (fantomového) fixu, mikrotenových sáčků, hrnce s pařákem, velkých kolíků, malých svěráčků, 8% octa, soli, batikovacích barev (s těmi budeme v knize pracovat my) nebo barev fixovaných párou, vody na máchání a samozřejmě látky. U technik šibori je třeba si uvědomit několik důležitých věcí: 

hedvábí musí být před začátkem práce vyprané a perfektně vyžehlené 

každý záhyb, který na látce vytvoříme, musí být přesný a dobře zažehlený nebo vyšitý,

jinak nevzniknou symetrické vzory 

aby vzory vůbec vznikly, je potřeba vybrat kontrastní barvy 

tyto techniky můžeme vytvářet pouze barvami na batiku nebo barvami fixovanými

párou.

10

tkaniny vhodné na šibori

Jak jsme již výše zmínili, šibori vytváříme na tkaninách z přírodního vlákna. Přírodní vlákno je

textilní spřadatelné vlákno z přírodních polymerů rostlinného nebo živočišného původu. Přírodní

vlákna se rozdělují na rostlinná, živočišná a nerostná vlákna. Rostlinné vlákno je tvořeno pro­

táhlými rostlinnými buňkami, jejichž podstatou je celulosa. K nejznámějším rostlinným vláknům

patří bavlna a len. Do skupiny živočišného původu, jejichž základem je kreatin, tj. rohovina, patří

různé druhy zvířecí srsti, ovčí vlna a spřadatelná vlna, jež tvoří výměšky žláz housenek některých

přástevníků (přírodní hedvábí). Nerostným vláknem je azbest. My budeme v knize pracovat

převážně s hedvábím, je pro techniku šibori ideální.

Hedvábí

Hedvábí je pevné, měkké a lesklé vlákno živočišného původu. Nejvíce se produkuje hed­

vábí, které vyměšují housenky bource morušového, uměle chované člověkem. Nicméně

se zpracovává i hedvábí divoké (plané) z bourců žijících volně v přírodě na dubech nebo

jasanech. Historii hedvábí, jeho výrobě a druhům jsem se podrobně věnovala v knize Kou­

zlení s hedvábím. Laskavého čtenáře tedy odkazuji tam.

Hedvábné tkaniny

Jednotlivé druhy hedvábí se od sebe liší strukturou a sílou tkaniny. U hedvábí v zásadě platí,

že roste cena s jeho gramáží (hmotností). Hmotnost hedvábí se vyjadřuje v g/m

2

nebo číslicí

umístěnou za druhem hedvábí, která se rovná počtu nití, z nichž je utkán jeden milimetr

hedvábné tkaniny.

Hedvábí je ideální textilní materiál, má schopnost pojmout vlhkost v množství až do 30 %

vlastní váhy, aniž by bylo na dotyk vlhké. Díky této schopnosti se velmi dobře barví. Špatně

vodí teplo, proto má schopnost vyrovnávat klimatické výkyvy, v létě chladí, v zimě hřeje. Je

nejpevnější textilní surovinou a zároveň nejpružnější. Má třpytivý povrch díky odrazu světla

od vláken, jejichž průřez není kulatý, ale trojúhelníkový. Čínští lékaři uvádějí, že nošení oděvů

z přírodního hedvábí pozitivně ovlivňuje regeneraci kožních buněk, působí protizánětlivě

a chrání pokožku před nepříznivými vlivy slunečního UV záření.

Druhů hedvábných tkanin je nepřeberné množství. Vysvětlíme si základní rozdíly u těch

druhů, které jsou běžně dostupné a zároveň vhodné na techniku šibori. Názvy hedvábí jsou

většinou francouzské (v závorce česky, pokud český název existuje). Pod těmito názvy je

naleznete v obchodě u nás i v zahraničí, francouzské názvy budeme proto používat i dále

v textu.

Crêpe de Chine (krepdešín)

Jemná, splývavá tkanina malé hmotnosti v plátnové vazbě s krepovým povrchem. Crêpe de

Chine je pevný, má velkou trvanlivost, málo se mačká, výborně se s ním pracuje a dobře na

něm vynikne barva. 11

12

tkaniny vhodné na šibori

Crêpe de satin (krep satén)

Tkanina střední hmotnosti podobná saténu s jemným krepovým charakterem, je utká na

v atlasové vazbě, má lesklý líc a matný rub. Je elegantnější než satén. Hodí se na šály a pře­

hozy do společnosti. Je velmi efektní, stejně jako satén při nošení trochu klouže.

Crêpe georgette (krep žoržet)

Tkanina malé až střední hmotnosti, lehká, jemná, průsvitná, v plátnové vazbě, s hustou kre­

povou, zrnitou strukturou, téměř bez lesku nebo s mírným leskem. Velmi dobře se nosí, ale

je náchylnější k vytržení vlákna.

Doupillon, Dupion

Nepravidelné hrubé hedvábí vinuté z dvojitých kokonů nebo z kokonů zavinutých vedle

sebe a vzájemně propletených. Tkaniny z Doupillonu jsou střední hmotnosti, charakteris­

tické nepravidelnostmi v lesku a síle. Obsahují místy černé skvrnky, části původního kokonu,

které nejsou považovány za vady při tkaní.

Organza (organza)

Velmi průsvitná tuhá tkanina malé hmotnosti tkaná v plátnové vazbě.

Pongé, habotai (ponžé)

Hustá, lehká, jemná, hladká, neprůhledná tkanina malé hmotnosti v plátnové vazbě. Pongé

je nejčastěji používané k malbě na hedvábí, zvláště pro svou nízkou cenu. Poměrně dost se

mačká, ale tato vlastnost se dá výborně využít u vrapovaných šál. Jeho jemnost a relativní

pevnost vazby velmi vyhovuje skládaným technikám šibori.

Satin (satén)

Hustá tkanina malé hmotnosti v atlasové vazbě má hladký líc s vysokým leskem a matný,

drsnější rub. Vyrábí se také v kombinacích s jinými druhy hedvábí, např. crêpe georgette se

saténovými pruhy.

Taffeta (taft)

Tuhá tkanina střední hmotnosti v plátnové vazbě s hustou osnovou a jemným příčným

rypsovým žebrováním. Má kovový lesk a krásnou strukturu (zvlášť divoká tafetta, vyro­

be ná z vykousaných kukel divoce žijících druhů bource) a při pohybu šustí. Je elegantní

a příjemná na nošení. Vyrábí se i v kombinaci se lnem, což je velmi luxusní materiál, ideální

na šály a přehozy. Vyrábí se ve velkém množství obměn s vlastními názvy.

Twill (tvil)

Měkká tkanina střední až velké hmotnosti, oboulícní, matná v keprové vazbě. 13

14

barvy a barvení textilu

Zásady barvení látek z přírodních materiálů

K vytvoření vzorů technikou šibori potřebujeme látku z přírodního materiálu – nejideálnější

je díky své jemnosti hedvábí, ale můžeme použít i jemné bavlněné, vlněné a lněné tkaniny.

Následující obecná pravidla barvení látek doplňujeme dalšími poznámkami, které se vzta­

hují právě k přípravě textilie před batikováním.

Většina technik barvení textilu se provádí za horka. Obarvení látky, ať jednobarevné nebo

formou batiky, nejsnáze provedeme v horké lázni. Tímto procesem barva pronikne do vlák­

na a nemění splývavost látky.

 Základním pravidlem je barvit látku předem vypranou, zbavenou všech impregnací, pří­

padně nečistot. Vypranou látku je nutné dobře vymáchat a v našem případě i vyžehlit. Vy­

žehlení by mělo být dokonalé, proto je lepší nenechat látku zcela doschnout, ale žehlit ji

ještě za mokra. To je zvlášť nutné u hedvábí.

 Barvená látka by měla být v ideálním případě bílá. Pokud budeme barvit již barevnou

látku, musíme počítat se změnou odstínu námi zvolených barev. V tomto případě je lepší

barevnou látku předem odbarvit, nemusíme si pak dělat hlavu s případným mícháním

barev s podkladem. Odbarvovač patří ke každé řadě barev na látky. Hodí se nám i v případě,

že se nám dílo nepodařilo. Odbarvovače nebývají příliš šetrné k látce, a proto je lepší je

opakovaně nepoužívat.

 Hedvábí dobře absorbuje barvu a ještě díky svému přirozenému lesku dodá barvám sy­

tost. Tu ovlivňuje i hustota hedvábí a jeho gramáž. Na silnějším hedvábí barvy lépe vyniknou

než na slabším. Pokud barvíme stejnými barvami hedvábí a bavlnu, můžeme být výsledkem

na bavlně zklamáni. Oproti hedvábí budou barvy méně výrazné a bez lesku. Proto je zde

nutné přidat více barvy nebo použít výraznější odstíny.

Obarvenou látku fixujeme dle návodu na barvách nebo v octové lázni (látku namočíme

na dvacet minut do vlažné vody, do které jsme nalili ocet v poměru asi 1 díl octa na 20 dílů

vody). Pokud ocet používáme již při barvení (viz Mandala, str. 20), není závěrečná lázeň nutná.

Nesmíme zapomenout na ošetřování barvených látek. Pereme je zásadně při nízkých teplo­

tách do 40 °C, nejlépe jednotlivě a v ruce. Hedvábí pereme v mýdle nebo šamponu, poté

ho vymácháme, necháme odkapat a ještě mokré žehlíme. Pokud bychom použili prášek

na praní, zbavili bychom hedvábí jeho přirozené mastnoty, tím by postupně docházelo ke

ztrátě lesku a vláčnosti hedvábí. Totéž platí pro vlnu (výjimkou jsou prášky přímo určené pro

praní vlny). Pokud použijeme směsové tkaniny, například krásný materiál pro šibori je kom­

binace lnu a hedvábí, platí pravidlo pro nejchoulostivější složku tkaniny, v tomto případě

hedvábí.

15

barvy a barvení textilu

+

16

barvy a barvení textilu

Barvy

Techniky šibori se vytváří barvami, které proniknou přímo do vlákna, tedy práškovými

barvami na textil nebo barvami fixovanými párou. My budeme v knize pracovat výhradně

s  práškovými barvami. Na našem trhu jsou k dostání především pod názvy: Duha, Cheds,

Chevas a Iberia (barvy dále v textu označujeme výrazem „batikovací barvy”). Tyto barvy jsou

většinou učené na barvení bavlny nebo vlny, lze je však stejně úspěšně použít i na hedvábí.

Některé barvy se používají za horka, jiné za studena. Dále existují dovozové práškové barvy

určené přímo na hedvábí.

Barvení v ploše

Vzhledem k tomu, že výběr barev je široký, je vždy nutné, abychom při barvení vycháze­

li z  návodu na barvách, které jsme si vybrali. Řekneme si zde pouze pravidla pro barvení

hedvábí v případě, že použijeme typ práškových barev, který je u nás nejdostupnější a to

barvy na bavlnu, za horka. V tomto případě nemůžeme postupovat zcela podle návodu na

barvách. Bavlna snese vyšší teploty než hedvábí. Pokud tedy barvíme hedvábí, nenecháme

barevnou lázeň ohřát až ke stupni varu. Zcela postačí teplota, při níž se z vody již kouří.

Hedvábí není nutné ponechávat v lázni dlouho, neboť má vyšší schopnost přijmout barvu

lépe než bavlna. Již po chvilkovém ponoření se obarví. Záleží na tom, jak sytý odstín barev

potřebujeme. Doba, po kterou hedvábí v lázni ponecháváme je od několika sekund u jem­

ných odstínů po deset minut u sytých odstínů.

Pokud chceme skutečně nejsytější odstín, třeba u černé barvy, ponecháme hedvábí v lázni

až do jejího vychladnutí. Po celou dobu, kdy je hedvábí v barvící lázni, je nutné ho míchat,

aby se obarvilo rovnoměrně. Je vždy ideální vyzkoušet si to na odstřižku látky. Skutečný

odstín uvidíme až po vymáchání a usušení takového vzorku. To lze urychlit žehličkou.

Hedvábí nevystavujeme žádným velkým tepelným šokům tím, že bychom ho po vyjmutí

z horké vody ponořili do studené máchací lázně. Vždy teplotu snižujeme postupně. Na první

máchání tedy použijeme teplou vodu. Dále pro barvení platí souhrn pravidel (viz Zásady

barvení látek z přírodních materiálů, str. 14). 17

barvy a barvení textilu

Barvení štětcem Práškové barvy Velké množství technik šibori nebarvíme ne v lázni, ale pomocí štětce nebo pipety. Při tom­ to barvení doporučuji barvy za horka, mají většinou lepší barvící schopnosti než barvy za stu dena. Práškové barvy v tomto případě rozpustíme ve vařící vodě a do každé přidáme sůl. Dále je po užíváme jako roztok. Opět je důležité, jak sytý odstín barvy chceme použít. Poměr bar­ vy a vody záleží pouze na nás. Orientačně můžeme říci, že v průměru použijeme kávo­ vou lžič ku barvy na 50 ml horké vody a doplníme polovinou kávové lžičky kuchyňské so li. Po stupujeme tak, že barvu se solí nasypeme do misky nebo skleničky, zalijeme hor­ kou vodou, rozmícháme, aby se barva i sůl zcela rozpustily a necháme vychladnout. Dále po užíváme jako roztok. Štětcem nebo pipetou barvu nanášíme na hedvábí tak, jak je po­ psá no v jednotlivých projektech. Poté naneseme na látku v místech barvení roztok vody a octa v po měru 1 : 1 a necháme 20 minut působit. Pokud jsme použili ocet již před barvením, pak není

nut né tento krok opakovat (viz např. projekt Rovnoramenný pravoúhlý trojúhelník, str. 88). Takto

obarvené hedvábí fixujeme 20 minut zabalené v mikrotenovém sáčku, v páře. Postačí nám

k tomu běžný hrnec s pařákem a poklička. Podrobnosti naleznete opět v projektech. Hedvábí

po obarvení necháme vychladnout, dobře vymácháme (opakujeme tak dlouho, až se přestane

vypírat barva), necháme odkapat a ještě mokré vyžehlíme. Stejným způsobem barvíme ostat­

ní látky z přírodních materiálů. U vlny bude nutné zvláště opatrně střídat teploty vody, aby

nedošlo k jejímu vysrážení. Vlnu vždy ohříváme a zchlazujeme postupně. Barvy fixované párou My se budeme věnovat v projektech výhradně barvení batikovacími barvami, přesto si zde v krátkosti řekneme několik pravidel pro čtenáře, kteří se rozhodnou použít barvy fix­ ované párou. Upozorňuji, že nemám s těmito barvami v souvislosti s šibori zkušenost, proto uvádím informace, které jsem vyčetla z knih. Jejich ověření nechávám na vás. U barev fixovaných párou se uvádí, že jejich spotřeba na zcela obarvený šátek se váhově rovná váze hedvábí. Z tohoto důvodu je během barvení dobré si průběžně kontrolovat váhu barvené látky, abychom měli představu, kolik barvy je ještě nutné doplnit. Barvy vstřikujeme pipetou do svázaného hedvábí a průběžně kontrolujeme, zda se dostává i do vnitřních částí složené látky. Poté naneseme na látku v místech barvení roztok vody a octa v poměru 1 : 1 a necháme 20 minut působit. Fixace může dále probíhat podobně jako u batikovacích

barev. Rozdíl je pouze v tom, že mikrotenový sáček nezauzlujeme, aby mohla unikat pára.

Případně je možné barvy fixovat v mikrovlnné troubě. V tomto případě hedvábí vložíme do

plastové nádoby určené pro použití v mikrovlnné troubě a do víčka uděláme dvě dírky, aby

mohla odcházet přebytečná pára. Uzavřenou misku vložíme do trouby a výkon nastavíme

na 600 W. Doba fixace je v tomto případě 4 – 5 minut podle rozměru hedvábí. Více informací o barvení v páře naleznete v doporučené literatuře na konci knihy. 19



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist