načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: SEO -- cesta k propagaci vlastního webu - David Procházka

SEO -- cesta k propagaci vlastního webu

Elektronická kniha: SEO -- cesta k propagaci vlastního webu
Autor: David Procházka

Návody k vytváření a upravování webových stránek, aby jejich forma a obsah byly vhodné pro automatizované zpracování v internetových vyhledávačích. Účelem je maximální ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  212
+
-
7,1
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 63.8%hodnoceni - 63.8%hodnoceni - 63.8%hodnoceni - 63.8%hodnoceni - 63.8% 70%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 144
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Počítačové sítě
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2012
ISBN: 978-80-247-4222-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Návody k vytváření a upravování webových stránek, aby jejich forma a obsah byly vhodné pro automatizované zpracování v internetových vyhledávačích. Účelem je maximální návštěvnost vlastních stránek.

Popis nakladatele

Technologie Search Engine Optimization (zkráceně SEO) je metodika vytváření a upravování webových stránek takovým způsobem, aby jejich forma a obsah byly vhodné pro automatizované zpracování v internetových vyhledávačích. Cílem pak je získat ve výsledku hledání ve vyhledávačích, které odpovídá obsahu, pro danou webovou stránku vyšší pozici a tím četnější a zároveň cílené návštěvníky. Tato publikace se zabývá komplexním pohledem na propagaci vlastních webových stránek na internetu za účelem maximalizace návštěvnosti. Zabývá se jak bezplatnými způsoby propagace a sledování návštěvnosti webových portálů, tak placenými službami velkých internetových vyhledávačů a katalogů. (cesta k propagaci vlastního webu)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
David Procházka - další tituly autora:
První kroky s internetem -- 3., aktualizované vydání První kroky s internetem
Windows 7 -- snadno a rychle Windows 7
 (e-book)
Nebojte se počítače -- pro Windows 7 a Office 2010 Nebojte se počítače
 (e-book)
Outlook 2010 Outlook 2010
 (e-book)
Oracle -- průvodce správou, využitím a programováním Oracle
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

David Procházka

 Detailní analýza návštěvnosti webových stránek

 Postupy, kterak zvýšit návštěvnost webu

 Efektivní propagace webových stránek ve vyhledávačích

 Využití sociálních síti k marketingové propagaci

 Rady, tipy a triky pro zvýšení návštěvnosti

SEO

cesta

k propagaci

vlastního

webu

www.grada.cz

Technologie Search Engine Optimization (zkráceně SEO) je metodika vytváření a upravování webových stránek takovým způsobem, aby jejich forma a obsah byly vhodné pro automatizované zpracování v internetových vyhledávačích. Cílem pak je získat ve výsledku hledání ve vyhledávačích, které odpovídá obsahu, pro danou webovou stránku vyšší pozici, a tím četnější a zároveň cílené návštěvníky. Tato publikace se zabývá komplexním pohledem na propagaci vlastních webových stránek na internetu za účelem maximalizace návštěvnosti. Zabývá se jak bezplatnými způsoby propagace a sledování návštěvnosti webových portálů, tak placenými službami velkých internetových vyhledávačů a katalogů. O autorovi David Procházka je vývojář specializovaných průmyslových aplikací ve společnosti VÍTKOVICE IT SOLUTIONS a.s., která spadá do strojařské skupiny VÍTKOVICE MACHINERY GROUP. V rámci své pracovní náplně pracuje s technologiemi PHP, XHTML, Javascript, ASP. NET či AJAX a s databázemi Oracle, MSSQL, Firebird a MySQL. Dále spravuje holdingový intranet a webové prezentace více než čtyřiceti dceřiných společností holdingu. Autor absolvoval řadu školení, je držitelem certi kátů a účastní se meetingů v oblasti databází

a programování. Mimo tuto činnost je také autorem několika odborných

publikací a stovek článků v IT magazínech a na internetu.

Kniha obsahuje tato témata:

 Základní prostředky SEO optimalizace  Používání vhodných XHTML značek  Dodržování hierarchie nadpisů a struktury webu  Vliv webových adres a cest ke stránkám na návštěvnost a dohledatelnost

obsahu

 Budování zpětných odkazů  Užití klíčových slov a dalších obsahových atributů stránek  Etické vs. neetické způsoby propagace webu Kniha vám odpoví na tyto otázky:  Jak vyladit webové stránky pro zisk více návštěvníků?  Jak zajistit vyšší pozici v internetových vyhledávačích?  Jak efektivně a cíleně propagovat e-shop či  remní web?  Jak se vyhnout perzekucím za špatně vyladěné stránky?  Jak účinně analyzovat návštěvnost?  Jak propagovat webové stránky na sociálních sítích? Grada Publishing, a. s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401 fax: +420 234 264 400 e-mail: obchod@grada.cz www.grada.cz

SEO

cesta

k propagaci

vlastního

webu

www.grada.cz

David

Procházka

SEO

– cesta k propagaci vlastního webu



David Procházka

SEO

cesta

k propagaci

vlastního

webu


SEO cesta k propagaci vlastního webu Autor: David Procházka © Grada Publishing, a.s., 2012 Cover Design © Grada Publishing, a.s. Cover Photo © fotobanka allphoto Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 jako svou 4749. publikaci Odpovědný redaktor Ing. Pavel Němeček Sazba a zlom Tomáš Brejcha Počet stran 152 1. vydání, Praha, Grada Publishing, a.s., 2012 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s. V knize použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků. ISBN 978-80-247-4222-9 (tištěná verze) ISBN 978-80-247-7893-8 (elektronická verze ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-7894-5 (elektronická verze ve formátu EPUB)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována a šířena

v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné

užití této knihy bude trestně stíháno.

Obsah 5

Obsah

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 O autorovi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Zorientujte se na internetu 1.1 Několik slov o internetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

1.1.1 Co je to internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

1.1.2 Důležité mezníky ve vývoji internetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14

1.1.3 Internetový protokol TCP/IP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

1.1.4 Identifikace počítačů v internetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

1.1.5 Protokol HTTP – hypertext . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

1.1.6 WWW a brouzdání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 1.2 Základní pojmy a zkratky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 1.3 Webhosting a FTP připojení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

1.3.1 Doména aneb adresa stránek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

1.3.2 Výběr webhostingu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

1.3.3 FTP protokol . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

1.3.4 Zkušební bezplatný webhosting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 1.4 Software potřebný pro vytváření webových projektů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

1.4.1 HTML a PHP editory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

1.4.2 Grafické aplikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26

1.4.3 FTP klient . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

1.4.4 Internetové prohlížeče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

1.4.5 Testovací programy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 1.5 Validita a internetové prohlížeče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

1.5.1 Validní vs. Invalidní kód . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

1.5.2 K čemu slouží validace webu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

1.5.3 Testujeme, zda jsou stránky validní . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Základy SEO optimalizace 2.1 Co je to SEO a k čemu slouží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 2.2 Mety, kterých lze pomocí SEO dosáhnout . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 2.3 Analýza webu a jeho návštěvnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 2.4 Katalog vs. vyhledávač . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

2.4.1 Definice katalogu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

2.4.2 Jak katalogy řadí webové stránky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

2.4.3 Vyhledávače jsou důležitější . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 2.5 Nejvýznamnější vyhledavače . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

2.5.1 Seznam . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

2.5.2 Google . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36

2.5.3 Centrum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

2.5.4 Vyhledávače na Slovensku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

2.5.5 Tržní podíl vyhledávačů v ČR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

1.

2.


6 SEO – cesta k propagaci vlastního webu

2.6 Hodnocení vašeho webu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

2.6.1 Google PageRank . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

2.6.2 Seznam S-rank . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

2.6.3 S jakým PageRank indexem lze počítat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

2.6.4 Kde si lze vyzkoušet hodnocení vlastního webu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 2.7 Přehled metod SEO optimalizace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

2.7.1 Optimalizace webové stránky v XHTML . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

2.7.2 Budování zpětných odkazů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

2.7.3 Tvorba a publikace PR článků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41

2.7.4 Reklamní systémy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

2.7.5 Budování analytického systému . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

2.7.6 Následná péče o web a návštěvníky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43

2.7.7 Využití sociálních sítí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 2.8 Zakázané metody SEO optimalizace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44

2.8.1 Skrytý text či odkazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44

2.8.2 Často opakovaná a zavádějící slova . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44

2.8.3 Odkazové farmy a přesměrování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

2.8.4 Doorway stránky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

2.8.5 Duplicitní stránky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46

2.8.6 Další manipulační taktiky s negativním dopadem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46

2.8.7 Spam report – hlášení neetické techniky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 2.9 Co byste měli znát, než začnete optimalizovat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46

2.9.1 Co jsou to pavouci a jak pracují . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

2.9.2 Jak rychle bude vaše stránka zařazena do vyhledávače . . . . . . . . . . . . . . . 47

2.9.3 Jak je sestaven popis webu ve vyhledávačích . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

2.9.4 Faktory ovlivňující pozici ve vyhledávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 Rychlokurz tvorby XHTML stránek 3.1 Zdrojový kód HTML stránek ve značkách . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

3.1.1 Značky neboli tagy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

3.1.2 Párové vs. nepárové značky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 3.2 Základní struktura HTML stránky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 3.3 Práce s textem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52

3.3.1 Práce s odstavci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52

3.3.2 Zvýraznění písma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

3.3.3 Fonty a velikost písma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

3.3.4 Nadpisy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 3.4 Hypertextové odkazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54 3.5 Využití barevných palet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55

3.5.1 Nastavení barev pro celou stránku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 3.6 Obrázky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56

3.6.1 Základní umístění obrázku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56

3.6.2 Zarovnání obrázku a textu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57

3.6.3 Velikost obrázku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

3.


Obsah 7

3.6.4 Titulek obrázku a alternativní text . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

3.6.5 Rámeček okolo obrázku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

3.6.6 Okraje okolo obrázku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Praktická tvorba webové stránky 4.1 Co budeme potřebovat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 4.2 Příprava prostředí a programů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

4.2.1 Prostředí na pevném disku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62

4.2.2 Internetové prohlížeče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62

4.2.3 Editor HTML stránek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63

4.2.4 Správce souborů s podporou FTP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 4.3 Začínáme tvořit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64

4.3.1 Složky a soubory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64

4.3.2 Založení souboru index.html, práce s hlavičkou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65

4.3.3 Vložení a naformátování textů a odkazů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67

4.3.4 Vložení obrázku – fotografie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

4.3.5 Zpracování jednoduché tabulky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 4.4 Kontrola výsledků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 4.5 Vylepšujeme základní stránku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 4.6 Integrace CSS stylů do první stránky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73

4.6.1 Úprava těla stránky pomocí CSS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74

4.6.2 Změna formátu nadpisů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74

4.6.3 Odkazy a jejich chování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

4.6.4 Úprava obrázku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

4.6.5 Úprava vložené tabulky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

4.6.6 Asociace stylu s určitým prvkem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 4.7 Výsledná první stránka včetně CSS stylu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76

4.7.1 Index.html . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76

4.7.2 Styl.css . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 Příprava optimalizace webu 5.1 Výběr klíčových slov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79

5.1.1 Konkurenceschopnost klíčových slov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80

5.1.2 Stop slova . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80

5.1.3 Klíčová slova, která škodí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 5.2 Našeptávač vyhledávačů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 5.3 Frekvence hledanosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 5.4 Konkurenční prostředí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 5.5 Google AdWords . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 5.6 Návštěvnost neboli traffic . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 5.7 Konverzní poměr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83

4.

5.


8 SEO – cesta k propagaci vlastního webu

Optimalizace webu v XHTML kódu 6.1 Začínáme optimalizovat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 6.2 Klíčová slova . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 6.3 Metadata a hlavička . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

6.3.1 Titulek stránky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

6.3.2 Popisná značka Description . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 6.4 XHTML elementy v těle stránky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88

6.4.1 Nadpisy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88

6.4.2 Tučný a zvýrazněný text . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

6.4.3 Popisky obrázků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

6.4.4 Odkazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

6.4.5 Navigace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

6.4.6 Rámy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 6.5 Validita kódu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 6.6 Forma URL adres . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 6.7 Robots.txt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 6.8 Negativní prvky XHTML kódu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 Budování zpětných odkazů 7.1 Úvod do zpětných odkazů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93

7.1.1 Na co nezapomenout . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93

7.1.2 Vlastnosti zpětných odkazů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94

7.1.3 Když je odkazů mnoho . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 7.2 Kam umístit odkazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 7.3 Pokročilé techniky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98 7.4 Výměna odkazů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 7.5 Nákup odkazů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 7.6 Tipy a triky pro budování zpětných odkazů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 Prostředky a služby pro další propagaci webu 8.1 Další bezplatné off-page faktory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105

8.1.1 Anchor Text . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105

8.1.2 Tvorba PR textů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106

8.1.3 Tvorba produktové microsite . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107

8.1.4 Vlastní blog . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107

8.1.5 Sociální sítě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 8.2 PPC systémy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108

8.2.1 PPC není pro každý web . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

8.2.2 Systémy PPC, které má smysl použít . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

8.2.3 Ceny a rozpočty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111

8.2.4 Sestavy a kampaně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112

8.2.5 Nasazení reklamní kampaně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112

8.2.6 Vyhodnocení reklamní kampaně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112

6.

7.

8.


Obsah 9

Analýza návštěvnosti webu 9.1 Výběr webového analytického softwaru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113

9.1.1 Výhody Gooogle Analytics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114

9.1.2 Nevýhody Google Analytics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 9.2 Zavedení Google Analytics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115

9.2.1 Zřízení účtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115

9.2.2 Rozdíly v počítání dat mezi AdWords a Analytics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115

9.2.3 Propojení účtů AdWords a Analytics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115

9.2.4 Vložení sledovacího kódu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116

9.2.5 Doba uchovávání nasbíraných dat a její změna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 9.3 Ovládání Google Analytics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117

9.3.1 Řídicí panel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117

9.3.2 Export dat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117

9.3.3 Porovnávání údajů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117

9.3.4 Řazení metrik a interpretace dat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119

9.3.5 Zdroje provozu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 9.4 Překryvná datamapa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120

9.4.1 Funkce překryvné mapy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120

9.4.2 Využití křížové segmentace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121

9.4.3 Překryvná datamapa v praxi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 9.5 Cíle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123

9.5.1 Proč stanovit cíle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123

9.5.2 Nastavení cílů prakticky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123

9.5.3 Použití cílů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 9.6 Přehled a teplotní mapa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124

9.6.1 Používání přehledu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124

9.6.2 Teplotní mapy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 9.7 Sledování chybových stránek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Zakázaná propagace – neetické metody 10.1 Základní přehled nevhodných metod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 10.2 Malý text, skrytý text a odkazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 10.3 Často opakovaná a klamná slova . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 10.4 Cloaking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 10.5 Odkazové pole a farmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 10.6 Přesměrování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130 10.7 Doorway stránky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 10.8 Duplicitní weby, stránky nebo domény . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 10.9 Další nekalé metody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 10.10 Na co si dát pozor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133

10.

9.


10 SEO – cesta k propagaci vlastního webu

Tipy pro správnou propagaci webu

11.1 Seznam konkurenčních webů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135

11.2 Seznam webů z vašeho oboru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135

11.3 Aktualizujte web velmi pravidelně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136

11.4 Diskuse fóra a blogy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136

11.5 Vytvoření stránky na Facebooku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137

11.6 Integrujte Facebook s webem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137

11.7 Zdůrazněte konkurenční zbraně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138

11.8 Akční slovesa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138

11.9 Zpětná vazba od návštěvníků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138

11.10 Seznam emailových adres . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139

11.11 Budujte zpětné odkazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139

11.12 Produkt zdarma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140

11.13 Šíření informací . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141

11.14 Propagace webu mimo internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141

Závěr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142

Užitečné odkazy a zdroje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143

Rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144

11.


Úvod 11

Úvod

Provoz vlastních webových stránek na internetu není tak úplně jednoduchou záležitostí, jak by se

v dnešní době mohlo zdát. Pokud vlastníte osobní stránky, je vám vcelku jedno, kolik návštěvníků

si váš web otevře. Berete webovou stránku jako svou virtuální vizitku. Pokud vám ale vaše webové

stránky mají přivést nové zákazníky a potažmo peníze, pak se musíte zaměřit na jejich důslednou

propagaci. Tato publikace je tedy určena všem provozovatelům webových stránek, kteří chtějí své

stránky optimalizovat do podoby, která co možná nejvíce vyhovuje vyhledavačům a  katalogům.

Cílem je provést takové kroky, které zněkolikanásobí návštěvnost webu, e-shopu či jiné internetové

služby.

Technologie Search Engine Optimization (zkráceně SEO) je metodika vytváření a upravování webo

vých stránek takovým způsobem, aby jejich forma a obsah byly vhodné pro automatizované zpra

cování v  internetových vyhledávačích. Cílem pak je získat ve výsledku hledání ve vyhledávačích,

které odpovídá obsahu, pro danou webovou stránku vyšší pozici, a  tím četnější a  zároveň cílené

návštěvníky. Tato publikace se zabývá komplexním pohledem na propagaci vlastních webových

stránek na internetu za účelem maximalizace návštěvnosti. Zabývá se jak bezplatnými způsoby pro

pagace a sledování návštěvnosti webových portálů, tak placenými službami velkých internetových

vyhledávačů a katalogů.

Pokud chcete nad vyhledavači skutečně zvítězit a zajistit si maximální návštěvnost potencionálních

zákazníků, pak musíte být dílem vývojář webových stránek, dílem datový analytik a dílem marketin

gový specialista. Se všemi oblastmi se vám ale v této publikaci pokusím co možná nejvíce pomoci.


12 SEO – cesta k propagaci vlastního webu

O autorovi

David Procházka je vývojář specializovaných průmyslových aplikací ve společnosti VÍTKOVICE IT SO

LUTIONS a.s., která spadá do strojařské skupiny VÍTKOVICE MACHINERY GROUP. V rámci své pracovní

náplně pracuje s  technologiemi PHP, XHTML, Javascript, ASP.NET či AJAX a  s  databázemi Oracle,

MSSQL, Firebird a MySQL. Dále spravuje holdingový intranet a webové prezentace více než čtyři

ceti dceřiných společností holdingu. V poslední době se zabývá vedením týmu programátorů nad

produktem Microsoft Sharepoint. Autor absolvoval řadu školení, je držitelem certifikátů a účastní se

meetingů v oblasti databází a programování. Mimo tuto činnost je také autorem několika odbor

ných publikací a stovek článků v IT magazínech a na internetu.


Zorientujte se na internetu 13

1.

Zorientujte se

na internetu

První kapitola této publikace shrnuje základní informace o internetu,

jeho historii, vývoji a zejména o technologiích, které se v souvislosti

s vytvářením a údržbou webových aplikací nejčastěji skloňují. Dozvíte

se v ní zejména základní standardy internetu a webových stránek.

Nebudeme ale zabíhat do přílišných podrobností. Tato kapitola je tedy

jakýsi odrazový můstek pro zvládnutí optimalizace vlastního webu. 1.1 Několik slov o internetu Internet je velmi rozsáhlá počítačová síť, jejíž hierarchie se řídí určitými pravidly. V minulosti byl výsadou akademických a vědeckých pracovníků, běžní uživatelé se k jeho obsahu dostali jen výjimečně. Dnes jej používají děti, studenti, rodiny, důchodci, prostě všichni, kteří chtějí informovat a být informováni. Nemalé procento uživatelů internetu tvoří lidé, kteří chtějí komunikovat, přičemž internet jim poskytuje levnou a pohodlnou cestu ke spojení s celým světem.

Obrázek 1.1: Díky internetu jste spojeni s celým světem

1.1.1 Co je to internet Internet je celosvětová počítačová síť, která spojuje jednotlivé menší sítě, pomocí sady protokolů zvaných IP (Internet Protocol). Pro upřesnění, protokolem je v počítačové terminologii myšlena soustava pravidel – obvykle tedy norma komunikace. Název internet pochází z anglického jazyka, ze slova network (síť), podle něhož končily tradičně názvy amerických počítačových sítí – například Arpanet, a mezinárodní (původně latinské) předpony inter (mezi), vyjadřující, že internet propojil a vstřebal různé starší, dílčí, specializované, proprietární SEO – cesta k propagaci vlastního webu a  lokální sítě. Historie internetu je velice košatá a  vydala by na samostatnou odbornou publikaci, proto se o ní zmíníme jen krátce. Počátky internetu započaly u myšlenky vytvoření počítačové sítě, která by spolehlivě propojila strategické, vojenské, vládní a akademické počítače tak, aby zároveň dokázala přežít jaderný úder či jiné hrozby. Zájmem tvůrců bylo také to, aby síť byla co nejméně zranitelná. Byla navržena bez hlavního řídicího centra. Skládala se z řady vzájemně propojených uzlů rovnocenné důležitosti. Posílaná data se na dobu přenosu rozdělí na několik samostatných částí nazývaných pakety. Každý z paketů je vybaven údajem o adresátovi a tvoří tak de facto autonomní zásilku, která cestuje k cíli samostatně, svou vlastní cestou, nezávisle na ostatních paketech. V případě zničení jedné z přenosových cest může paket bez problémů dojít k adresátovi alternativní cestou – přes zbývající zachovalé uzly. A to je vlastně základ koncepce internetu, jak ji známe dodnes.

Obrázek 1.2: Na internet se připojují lidé z různých končin Země

1.1.2 Důležité mezníky ve vývoji internetu V období vývoje internetu od roku 1969 až po současnost docházelo k bouřlivému vývoji, technologickému postupu a aplikaci řady nových technologií. Uveďme si nyní výběr jen těch nejdůležitějších okamžiků. 1969 – vytvořena experimentální síť ARPANET, první pokusy s přepojováním uzlů 1972 – Ray Tomlinson vyvíjí první emailovou aplikaci 1980 – experimentální provoz protokolu TCP/IP v síti ARPANET 1984 – vyvinut DNS (Domain Name System) 1987 – vzniká označení sítě jako internet 1990 – končí ARPANET 1991 – nasazení WWW (World Wide Web)

v evropské laboratoři CERN 1994 – internet přechází z rukou vědců do

komerčního užití 1996 – překonáno 55 milionů uživatelů na

světě 2000 – 250 milionů uživatelů 2006 – více než miliarda uživatelů 2008 – masivní rozvoj sociálních služeb

(Facebook, Twitter) 2010 – více než dvě miliardy uživatelů 2011 – rozvoj cloudové platformy hostin

gových služeb

Obrázek 1.3: Arpanet začínal v době sálových počítačů


Zorientujte se na internetu 15

1.1.3 Internetový protokol TCP/IP

Protokolová struktura TCP/IP je definována jako sada protokolů pro ko

munikaci v počítačové síti, jež se využívá zejména na internetu, ale také

v běžných počítačových sítích. Jde vlastně o komunikační protokol, což

je množina pravidel, které určují podobu a  význam jednotlivých zpráv

při komunikaci. Vzhledem ke složitosti problémů je síťová komunikace

rozdělena do tzv. vrstev, které znázorňují hierarchii činností. Výměna in

formací mezi vrstvami je přesně definována.

Každá vrstva využívá služeb vrstvy nižší a poskytuje své služby vrstvě vyš

ší. Celkový význam zkratky TCP/IP je Transmission Control Protocol/Inter

net Protocol. Komunikace mezi stejnými vrstvami dvou různých systémů

je řízena komunikačním protokolem za použití spojení vytvořeného sou

sední nižší vrstvou. Architektura umožňuje možnost výměny protokolů

jedné vrstvy bez dopadu na ostatní. Architektura TCP/IP je členěna do

čtyř vrstev (na rozdíl od referenčního modelu ISO/OSI se sedmi vrstvami):

aplikační vrstva (application layer), transportní vrstva (transport layer), sí

ťová vrstva (network layer) a vrstva síťového rozhraní (network interface).

1.1.4 Identifikace počítačů v internetu

Kterékoli síťové rozhraní komunikující prostřednictvím protokolu IP má přiřazeno jednoznačný

identifikátor, tzv. IP adresu. IP adresa je v rámci internetu zásadní věcí a je dobré vědět, co IP zna

mená. V každém datagramu je pak uvedena IP adresa odesilatele i příjemce. Na základě IP adresy

příjemce pak každý počítač na trase provádí rozhodnutí, jakým směrem paket odeslat, tzv. směro

vání (routing).

To mají na starosti zejména specializované stroje označované jako směrovače (routery). Pro snad

nou orientaci byl zaveden systém pojmenování domén, tzv. DNS. Doménová jména se v  tomto

systému překládají na IP adresy a naopak. Použitelnost je mnohem lepší, uživatelé si nemusejí pa

matovat dlouhá čísla, pamatují si názvy.

Domény

Domény jsou vlastně IP adresy převedené na text. Jméno počítače se skládá z domén oddělených

tečkou, např. http://mail.volny.cz. Doména nejvyšší úrovně je vpravo (cz), doména druhé úrovně je

vlevo od ní (volny) a určuje název organizace, 3. úroveň určuje název počítače v rámci organizace

apod. Doména první úrovně určuje skupinu podle země nebo kategorie (cz – Česká republika, us –

USA, com – komerční organizace, edu – vzdělávací instituce, gov – vládní stránky, mil – vojenské

stránky atd.).

Obrázek 1.5: Zápis WWW adresy do prohlížeče internetu

Obrázek 1.4: Sedm vrstev

modelu ISO/OSI

+


16 SEO – cesta k propagaci vlastního webu

Různé verze IP adres

Každý počítač připojený k internetu má svoji IP adresu. Donedávna platilo, že IP adresa je 32bitové

číslo a že se uvádí jako čtyři desítková čísla v rozmezí 0–255 oddělená tečkou – např. 192.168.1.1.

Tato informace je stále pravdivá, ale jelikož postupem času došlo k  vyčerpání adresního rozsahu,

který tvořil počet 2

32

= 4 294 967 296, bylo nutno zavést další verzi IP protokolu. Prvotní a stále vyu

žívaná verze má označení IPv4, novější pak IPv6.

Tato verze má kromě jiného adresy 128bitové, které poskytují větší adresní prostor než 32bito-

vé adresy v  IPv4. V  praxi je užití modernizované verze IP protokolu méně praktické, protože ad

resy obsahují také šestnáctkové hodnoty  – typická IP adresa je tak v  IPv6 například takováto  –

2001:0db8:0:0:0:0:1428:57ab.

Obrázek 1.6: IP adresa identifikuje každý jednotlivý počítač v internetu

MAC adresa síťové karty

Drtivá většina počítačů je do internetu připojena pomocí síťové karty. Je to zařízení, do kterého

zapojíte síťový (UTP) kabel z  modemu nebo směrovače. Každá síťová karta má tzv. MAC adresu.

MAC adresa (z anglického „Media Access Control“) je jedinečný identifikátor síťového zařízení, který

používají různé protokoly druhé (spojové) vrstvy OSI. Je přiřazována síťové kartě bezprostředně při

její výrobě a je jakýmsi jedinečným rodným číslem. MAC adresa přidělená výrobcem je vždy celo

světově jedinečná.

Z hlediska přidělování je rozdělena na dvě poloviny. O první polovinu musí výrobce požádat cen

trálního správce adresního prostoru a  je u  všech karet daného výrobce stejná (či alespoň velké

skupiny karet, velcí výrobci mají k dispozici několik hodnot pro první polovinu). Výrobce pak každé

vyrobené kartě či zařízení přiřazuje jedinečnou hodnotu druhé poloviny adresy. MAC adresa může

mít třeba takovýto tvar: 00-11-09-95-26-FE.

Obrázek 1.7: Serverová síťová karta s jedinečnou MAC adresou


Zorientujte se na internetu 17

1.1.5 Protokol HTTP – hypertext

HTTP (Hyper Text Transfer Protocol) je internetový protokol určený původně pro výměnu hypertex

tových dokumentů ve formátu HTML (HyperText Markup Language). Tento protokol je spolu s elek

tronickou poštou tím nejvíce používaným a zasloužil se o obrovský rozmach internetu v posledních

letech. HTTP používá jako některé další aplikace tzv. jednotný lokátor prostředků URL (Uniform Re

source Locator), který specifikuje jednoznačné umístění nějakého zdroje v  internetu. K  protokolu

HTTP existuje také jeho bezpečnější verze označovaná jako HTTPS, která umožňuje přenášená data

šifrovat a tím chránit před odposlechem či jiným narušením.

Protokol funguje způsobem dotaz-odpověď. Uživatel (pomocí programu, obvykle internetového

prohlížeče) pošle serveru dotaz ve formě čistého textu, obsahujícího označení požadovaného do

kumentu, informace o schopnostech prohlížeče apod. Server poté odpoví pomocí několika řádků

textu popisujících výsledek dotazu (zda se dokument podařilo najít, jakého typu dokument je atd.),

za kterými následují data samotného požadovaného dokumentu.

1.1.6 WWW a brouzdání

World Wide Web (WWW, také pouze zkráceně web), ve volném překladu celosvětová pavučina, je

označení pro aplikace internetového protokolu HTTP. Je tím myšlena soustava propojených hyper

textových dokumentů. V češtině se slovo web často používá nejen pro označení celosvětové sítě

dokumentů, ale také pro označení jednotlivé soustavy dokumentů dostupných na tomtéž webo

vém serveru nebo na téže internetové doméně nejnižšího stupně (internetové stránce).

Dokumenty umístěné na počítačových serverech jsou adresovány pomocí URL, jehož součástí je

i doména a jméno počítače. Název naprosté většiny těchto serverů začíná zkratkou WWW, i když je

možné používat libovolné jméno vyhovující pravidlům URL. Protokol HTTP je dnes již používán i pro

přenos jiných dokumentů, než jen souborů ve tvaru HTML a  výraz World Wide Web se postupně

stává pro laickou veřejnost synonymem pro internetové aplikace.

Obrázek 1.8: Okno webového prohlížeče při procházení webu

1.2 Základní pojmy a zkratky

V předchozí části knihy jsme si řekli o základech internetu. Nyní je čas přejít od slov k činům a pře

sunout se tak blíže k problematice webových technologií. Pokud totiž chcete ladit vlastní webové

stránky co do návštěvnosti, pak musíte mít alespoň rámcový přehled o základních pojmech a tech

nologiích, které se v prostředí vývoje webu vyskytují. Pojmy jsou seřazeny podle abecedy.


18 SEO – cesta k propagaci vlastního webu

AJAX

AJAX (Asynchronous JavaScript and XML) je označení pro sadu technologií určenou k  vývoji in

teraktivních webových aplikací, které mění obsah svých stránek bez nutnosti jejich znovunačtení.

Na rozdíl od klasických webových aplikací poskytují uživatelsky příjemnější prostředí, ale vyžadu

jí použití moderních webových prohlížečů. Mezi výhody patří odstranění nutnosti znovunačtení

a překreslení celé stránky při každé operaci, které jsou nutné u klasického modelu WWW stránek.

Pokud například uživatel klepne na tlačítko pro udělení hlasu v nějaké anketě, celá stránka se musí

znovu načíst ze serveru, třebaže se na ní jen například aktualizují výsledky hlasování a veškerý zbytek

obsahu zůstává stejný.

Apache

Apache HTTP Server je softwarový webový server. Využívá se u většině webhostingů, kde provozo

vatel deklaruje podporu technologie PHP. Apache můžete mít nainstalován také na svém počítači.

Díky jeho přítomnosti v operačním systému budete moci ladit a testovat své stránky s prvky HTML

a PHP kódu. Pokud budete ladit dynamické webové stránky na vlastním počítači, pak budete vlastní

instanci Apache serveru potřebovat.

Obrázek 1.9: Trojlístek technologií souvisejících s provozem PHP

ASP

ASP (Active Server Pages) je skriptovací platforma společnosti Microsoft, primárně určená pro dyna

mické zpracování webových stránek na straně serveru. Dalo by se říci, že šlo v jisté době o konku

renci technologie PHP, ale celý projekt se příliš neujal. Dnes jde prakticky o mrtvou technologii, kte

rou nemá valnějšího smyslu se zabývat. Její nástupce, ASP.NET, lze chápat jako širší a komplexnější

technologii, která se od ASP v mnoha ohledech fundamentálně liší.

A S P. N E T

ASP.NET je součást .NET Frameworku pro tvorbu webových aplikací a služeb. Je nástupcem tech

nologie ASP. Ačkoli název ASP.NET je odvozen od starší technologie pro vývoj webů ASP, obě tech

nologie jsou velmi odlišné. ASP.NET je založen na CLR (Common Language Runtime), který je sdílen

všemi aplikacemi postavenými na .NET Frameworku. Programátoři tak mohou realizovat své projek

ty v  jakémkoli jazyce podporujícím CLR, např. Visual Basic.NET, JScript.NET, C#, Managed C++, ale

i mutace Perlu, Pythonu a další. Aplikace založené na ASP.NET jsou také rychlejší, neboť jsou před

kompilovány do jednoho či několika málo DLL souborů, na rozdíl od ryze skriptovacích jazyků, kde

jsou stránky při každém přístupu znovu a znovu parsovány. Pro zvládnutí této technologie je nutné

být pokročilým vývojářem webů a mít alespoň elementární znalosti vyšších programovacích jazyků.

CSS

Kaskádové styly, neboli Cascading Style Sheets se zkratkou CSS, je jazyk pro popis způsobu zobraze

ní stránek napsaných v jazycích HTML, XHTML nebo XML. Hlavním smyslem je umožnit návrhářům

oddělit vzhled dokumentu od jeho struktury a obsahu. Původně to měl umožnit už jazyk HTML, ale

v důsledku nedostatečných standardů a konkurenčního boje výrobců prohlížečů se vyvinul jinak.


Zorientujte se na internetu 19

Starší verze HTML obsahují celou řadu elementů, které nepopisují obsah a  strukturu dokumentu,

ale i způsob jeho zobrazení. Z hlediska zpracování dokumentů a vyhledávání informací není takový

vývoj žádoucí.

Doména (internetová)

Internetová doména (doménové jméno) je jednoznačné jméno (identifikátor) počítače nebo po

čítačové sítě, které jsou připojené do internetu. Příkladem doménového jména je www.grada.cz.

Doménové jméno je tvořeno posloupností několika částí oddělených tečkami. Části mezi tečkami

jsou také někdy číslovány (odzadu), takže např. cz je doména 1. úrovně, grada.cz je doména 2. úrov

ně atd. Cena domény na internetu se liší dle oblasti a poskytovatele.

Například za běžnou doménu CZ zaplatíte zhruba 250 Kč. Pokud chcete svou prezentaci kupříkladu

na adrese www.mojeadresa.cz, pak budete potřebovat nejen doménu (adresu), ale také webhosting

(viz níže). Domény i webhosting si můžete objednat u mnoha českých hostingových společností.

FTP

FTP (File Transfer Protocol) je v  informatice protokol pro přenos souborů mezi počítači pomocí

počítačové sítě. V  případě webových stránek se FTP využívá ke zkopírování hotových webových

stránek na webhosting. Abyste mohli stránky na webhostingový server kopírovat skrze FTP, budete

potřebovat specializovanou aplikaci, FTP klient. Funkci FTP připojení v sobě obsahují i souborové

manažery, například Total Commaner.

Obrázek 1.10: FTP připojení v programu Total Commander

HTML

HyperText Markup Language, označovaný zkratkou HTML, je značkovací jazyk pro hypertext. Je

jedním z jazyků pro vytváření stránek v systému World Wide Web, který umožňuje publikaci doku

mentů na internetu. Je charakterizován množinou značek (tzv. tagů) a jejich atributů definovaných

pro danou verzi. Mezi značky se uzavírají části textu dokumentu, a tím se určuje význam (sémantika)

obsaženého textu. Názvy jednotlivých značek se uzavírají mezi úhlové závorky < a >.

Část dokumentu tvořená otevírací značkou, nějakým obsahem a odpovídající ukončovací značkou

tvoří tzv. element (prvek) dokumentu. Například <strong> je otevírací značka pro zvýraznění textu

a <strong>Červená Karkulka je element obsahující zvýrazněný text (tučné písmo). Sou

částí obsahu elementu mohou být další vnořené elementy.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist