načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Senior - zákazník budoucnosti -- Marketing orientovaný na generaci 50+ - Andreas Reidl

Senior - zákazník budoucnosti -- Marketing orientovaný na generaci 50+
-15%
sleva

Kniha: Senior - zákazník budoucnosti
Autor: Andreas Reidl
Podtitul: Marketing orientovaný na generaci 50+

Marketing zaměřený na seniory je poměrně mladý trend, který je zatím stále třeba rozvíjet a obohacovat o nové reflexe. Je třeba odstranit spotřebitelské bariéry a efektivně řídit ... (celý popis)
314
Kniha teď bohužel není dostupná.


»hlídat dostupnost


hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: BIZBOOKS
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2012
Počet stran: 256
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: Seniorenmarketing
Spolupracovali: překlad Renáta Rykrová, Alice Vaňourková
Vazba: brožovaná lepená
Datum vydání: 14. 3. 2012
Nakladatelské údaje: Brno, BizBooks, 2012
ISBN: 9788026500186
EAN: 9788026500186
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Marketing zaměřený na seniory je poměrně mladý trend, který je zatím stále třeba rozvíjet a obohacovat o nové reflexe. Je třeba odstranit spotřebitelské bariéry a efektivně řídit marketingové aktivity zaměřené na cílovou skupinu spotřebitelů ve věku 50+. Německý specialista na generační marketing se snaží popsat fenomén marketingu pro zákazníky generace 50+. Rozebírá životní styl a zvyklosti seniorů, oblasti zisku vztahující se k této cílové skupině. Představuje produkty a služby, které je výhodné starším lidem nabízet, ale také opatření a strategie, s jejichž pomocí lze zákazníky 50+ přesvědčit o koupi zboží. Celkově se snaží kniha změnit pohled na seniory. Dokázat na základě shromážděných informací, že právě starší generace svojí spotřebou udržuje pracovní místa i ekonomický výkon země, podporuje trh. Seznámení s marketingem zaměřeným na generaci zákazníků ve věku nad 50 let. Tento trend usiluje o produkci a marketingové aktivity, které by plně využívaly spotřebitelskou sílu seniorů.

Popis nakladatele

Jsou starší lidé jako cílová skupina pro marketing vaší firmy zajímaví? Nevíte si rady s tím, jak chytře a účinně řídit marketingové aktivity, abyste získali nějakou část z tohoto neustále se zvětšujícího podílu na trhu spotřebitelů? Životy lidí a s nimi také jejich spotřebitelské období se neustále prodlužují. Starší generace se čím dál, tím více dostává do ohniska veřejného zájmu. Nejen generační boje a debaty o systému důchodového zabezpečení, ale také otázky po spotřebitelské síle seniorů a po nejvhodnějším cílení jak produkce, tak v návaznosti na ni také marketingu, na tuto skupinu nabývají neustále na síle. Kniha Senior – zákazník budoucnosti vám představí: - nové podoby stáří - sedm tvrzení k marketingu pro seniory - strategii A.GE - změny životních zvyklostí a oblastí zisku - a mnoho dalšího Nejde o to, aby byli starší lidé stimulováni k utrácení svých peněz – stejně to přece dělají. Jedná se o otázku, za co své peníze vydají a jak je můžete za pomoci chytrých marketingových opatření a správných strategií přesvědčit o svých produktech a službách. (marketing orientovaný na generaci 50+)

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Pro příštích sedm generací Pro příštích sedm generací
Schaefer Carol
Cena: 249 Kč
Volné myšlení: Scénáře budoucnosti Volné myšlení: Scénáře budoucnosti
Vítkovský Ing. Evžen
Cena: 69 Kč
První krok do budoucnosti První krok do budoucnosti
Lazarev S.N.
Cena: 306 Kč
Marketing Marketing
Stuart Elnora W., Marshall Greg W., Solomon2 Michael R.
Cena: 1063 Kč
Úkolově orientovaný přístup v sociální práci Úkolově orientovaný přístup v sociální práci
Špiláčková Marie, Nedomová Eva
Cena: 169 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

89

3

Kapitola

Strategie A.GE a studie

životního stylu s pomocí

senior-scouts

„Stárnutí je jako vlnka v moři,

kdo se jí nechá nést, vypluje nahoru,

kdo se vzpíná proti ní, utone.“

Gertrud von Le Fort

A.GE – to je jméno naší agentury zaměřené na generační marketing. Je to speciální agen

tura řízená vlastníkem a pracuje hlavně v oblasti strategického marketingu zaměřeného

na generační trh a na trh pro seniory. Společnost A.GE má své sídlo v Norimberku. Za

ložil jsem ji v roce 1996 jako první agenturu marketingu pro seniory v celém Německu.

Prozatím disponuje významnou sítí v generačním marketingu a marketingu zaměřeném

na seniory.

Za nyní už více než 10 let naší činnosti jsme viděli mnoho pozitivních a negativ

ních příkladů komunikace a  v  marketingových otázkách generace lidí nad 50 jsme

podpořili zákazníky z  nejrůznějších oblastí. Vyhodnocením nesčetného množství

kampaní, inzerátů, zpráv a televizních spotů jsme vyvinuli čtyři strategie pro úspěšný

generační marketing:

• věková strategie,

• strategie kompetencí,

• strategie životního stylu,

• generační strategie.


90

Senior – zákazník budoucnosti Rozhovor s odborníkem prof. Dr. Klausem E. Göhrmanem Prof. Dr. Klaus E. Göhrman je prezidentem Spolku pro německý marketing (registrované sdružení). 1. V čem vidíte hlavní styčné body a výzvy ke zdolání demografi cké změny? Prosím, popište je. Skutečností je, že na demografi ckém vývoji, který nastane během 20 či 30 let, dnešní rapidní přírůstek narozených nic nezmění. Současný baby-boom by měl hospodářský a  společenský dopad na vysoké školy, práci a  společnost teprve v  příštích 20 letech a poté v dalších letech. Co můžeme udělat během krátkého nebo průměrně dlouhého časového období? Vzdělávací a  školicí iniciativy jsou nutné k  tomu, aby se naše dorůstající mladá generace mohla účastnit hospodářské soutěže národů a  kontinentů. Současně musí být zlepšeny jejich šance na budoucnost v naší zemi, jinak je ztratíme v boji o talenty. Kromě toho potřebujeme cílenou imigraci ekonomických a společensky relevantních, kvalifi kovaných mladých lidí, kteří poskytnou konstruktivní přínos k národohospodářskému a  společenskému rozvoji naší země. Tím získává migrační problematika svůj zvláštní společensko-politický a kulturní význam. Nakonec musí být intenzivně využit potenciál starší generace. Penze v 67 letech by byl krok správným směrem, pokud by byl podnícen motivací k využití potenciálů, místo toho, aby přispíval k řešení důchodové politiky. Ekonomicky zůstává důležitý následující aspekt: marketing musí cíleně a rozhodně komunikovat se starší generací. Tato generace všechno má a  všechno zná. Bude selektivně a  vědomě konzumovat a doufejme, že díky dárkům a podpoře konzumu bude napomáhat spotřebě mladé generace. 2. Jaké jsou z  vašeho pohledu důsledky demografi cké změny s  ohledem na ekonomiku? Budeme mít malé daně z příjmů a daně ze mzdy. Velká část státního příjmu z daní bude muset být využita na penzijní pojištění. Dojde k poklesu kupní síly z důvodu výdajů za péči, a tím – pokud nedojde k výraznému zlepšení příjmů při malé infl aci  – k  redukci spotřeby. Poté začne boj marketingu o  úspěch v  čerpání existující nebo zbývající kupní síly. 3. Jak znějí tři vaše doporučení osobám oprávněným rozhodovat v  naší ekonomice? • Musí být neprodleně učiněno rozhodnutí k zásadní reformě politiky vzdělávání. Vý

chozí pozici tvoří studie Pisa a kritéria EU. • Musí být navržena koncepce pro budoucí imigrační politiku. • Musí být nalezeny argumenty a  struktury, aby opět došlo ke zaktivizování starší

generace. Ona je tou „stříbrnou“ generací, která vytvořila dnešní blahobyt a dnešní

obyvatelstvo. Je náročná a plná očekávání.


91

4. Pokud byste měl předat část svých znalostí a  zkušeností ve styku se staršími

lidmi, co by to bylo?

K dispozici je neuvěřitelný potenciál znalostí a úspěchu, který musí být využit. Zkuše

nost vyvarovat se již učiněných chyb musí být předána následujícím generacím.

5. Jaká je vaše osobní vize budoucnosti? Jak budete vy sám žít a konzumovat?

Odborně způsobilá politika zdravotnictví a nadále prosperující vývoj diagnostických a te

rapeutických technologií budou umožňovat plnohodnotné stáří. Finanční náklady však

budou značné. To podmiňuje disciplinované a selektivní (šetrné) konzumní jednání. 3.1 Věková strategie Jak už nám sděluje název, věková strategie staví do popředí stáří. Jedná se přitom o vymezení stáří klesající tendencí. Produkt nebo nabídka služeb jsou defi novány pro určitou věkovou skupinu a nabízí navíc zvláštní výhody. 3.2 Strategie kompetencí Strategie kompetencí staví do popředí ve smyslu marketingu kompetence, a nikoliv defi city. Velmi pěkný příklad k této strategii je již několik let stará kampaň Unilever značky „Bertolli“. Bertolli neukazuje pouze báječný autentický obraz stáří, nýbrž prezentuje starší konzumenty také v jejich příslušných spotřebitelských rolích. Italští protagonisté starší osmdesáti let ztělesňují obraz stáří, o jaké usiluje asi každý. Starší lidé nechtějí být zatěžováni produkty ani nabídkou služeb. Tomuto tématu jsem se již do hloubky věnoval ve svém tvrzení číslo 4: „Budoucnost produktů je jednoduchá, moderní a  orientována na design.“ Z mého pohledu je základním pilířem marketingového úspěchu prezentovat starší konzumenty jako kompetentní osoby.

Reklamní spot fi rmy Bertolli má různé náměty: starší dáma, která se rozplývá u stařičkého muže. Pietro, vyžadující zvláštní péči, je dostatečně fi t na to, aby běžel za kočárkem, který se rychle rozjel z kopce, a skupinka starších dam připravujících omáčku na těstoviny Bertolli, z  nichž ovšem pouze jedna, pravděpodobně ta nejstarší, zná recept a sama může doladit chuť a vyzkoušet kvalitu.

Historie úspěchů fi rmy Bertolli začala na německém trhu v roce 2000 díky olivovému oleji a tuku. Firma Bertolli si kladla za cíl stát se opravdovou italskou potravinovou značkou. Již koncem roku 2002 byla ustálenou obchodní značkou v oblasti olejů a tuků.

Kapitola 3: Strategie A.GE a studie životního stylu s pomocí senior-scouts


92

Senior – zákazník budoucnosti

V roce 2003 měla fi rma Bertolli s ohledem na růst ambiciózní cíle. Hlavní odbytový

trh s margarínem stagnoval a už nebyl vhodný pro požadovaný růst. Cílů růstu mohlo být dosaženo pouze rozšířením řady potravinových produktů. Inspirována obchodním výrokem „Tradice a  expertiza“ zavedla fi rma novou řadu výrobků: v  roce 2002 to byly omáčky na těstoviny, v roce 2003 česnekové omáčky Pesto a v roce 2004 zálivky s olejem a octem Vinaigrette a octové produkty, v roce 2005 předkrmy na topinky. Takové rozšíření nabídky vedlo k tomu, že se fi rma Bertolli stala díky svému rozsahu výrobků italskou potravinovou obchodní značkou.

Jádrem cílové skupiny konzumentů margarinů a olivového oleje jsou rodiny ve věku

nad čtyřicet let, jejichž děti už vyrostly a odstěhovaly se. Hlavní těžiště se tedy nachází u žen. Jádro této cílové skupiny tvoří základ pro úspěchy fi rmy Bertolli. U nových produktů měla fi rma také naději, že tyto věrné zákazníky získá. Současnou koncepci značky měly za pomoci navazujících nápadů držet v komplexnosti různé informace.

Množstevní obrat omáček na těstoviny

160

150

140

130

120

110

100

90

2004.012004.022004.032004.04 2004.062004.072004.082004.092004.102004.112004.102004.05

Měsíc

(t)

GRANNIES – PRARODIČE

Obrázek 38: O 40 tun omáček na těstoviny více!

Zdroj: AC Nielsen

Právě proběhlé kampaně se odehrávaly ve světě, ve kterém si staří Italové zacho

vávali svoji radost ze života až do vysokého věku a  chovali se jako teenageři. Bylo to poselství zdravých výhod olivového oleje a tuku. Avšak tato užitečná komunikace zábavného a  dlouhého života byla pro nové produkty méně relevantní. Poznatek, že všichni spotřebitelé touží po „italském snu“, řešením byl. Svět motivů z  předchozích kampaní byl součástí nové myšlenky. Nová kampaň ukazující přátelský svět, ve kterém žijí lidé plní humoru. Tento svět motivů se objevuje ve všech reklamních spotech značky Bertolli. Takto je Bertolliho nápad prezentován jako autentická italská potravinová značka. Během roku 2004, kdy probíhal reklamní spot „Grannies“, se měsíční odbyt omáček na


93

těstoviny zvýšil o  40 tun. V  průběhu tohoto období se neprojevila žádná cenová nebo distribuční změna, která by mohla takový nárůst zdůvodnit.

Hlavním cílem reklamy Bertolli bylo prosadit hodnotu obchodní značky a současně

si zajistit u spotřebitelů jejich důvěru v nové produkty. Během kampaně enormně vzrostla ochota ke koupi omáček na těstoviny. Z  toho lze odvodit, že tato kampaň způsobila opravdový kupní podnět.

Dodatečně podpořila vytvoření značky. Úspěšná role reklamy byla pro fi rmu Bertolli

jednoznačná. Bertolli je prémiový produkt prodávaný na úrovni prémiové ceny. Pouze u  zvláštních nabídek byl produkt ojediněle prodáván za nižší ceny, takže pro Unilever je akceptovatelné, že cena může pouze podmiňovat účinek na zvýšený odbyt. Staří lidé byli fi rmou Bertolli pozitivně prezentováni ze dvou pohledů. Za prvé přispívají k tomu, že účinek produktů značky Bertolli má podporující vliv na zdraví a prodloužení života. Za druhé jsou rodiny, jejichž děti už odešly z rodičovského domu, jádrem cílové skupiny u všech produktů Bertolli.

90

80

70

60

50

40

30

20

30. 6. 2003 18. 7. 2004

Sledování centrálních výpovědí o marketingové podobě

%

dotázaný

c

h

12týdenní průzkumné období

pravá italská značka vyrobeno z výrazně čerstvých surovin značka pro labužníky

pravý italský výrobcekupci zvažovali nákup omáčky na těstoviny

Obrázek 39: Marketingová image fi rmy Bertolli

Zdroj: Miliard Browan

Důležitým stavebním kamenem úspěchu je z mého pohledu autentický svět a kom

petence, kterými protagonisté signalizují, že Bertolli stojí nejen o šťastný dlouhý život, nýbrž také o život, kde je stáří neustále prokazován respekt.

Kapitola 3: Strategie A.GE a studie životního stylu s pomocí senior-scouts


94

Senior – zákazník budoucnosti

Příklad společnosti Bertolli představuje součást kompetenční strategie: v popředí stojí

kompetentní spotřebitel. Existuje druhá součást: příslušný produkt. Tento druhý způsob

kompetenční strategie často najdete v oblasti produktů týkajících se zdraví a kosmetiky.

Téměř všechny fungující potravinové produkty (potraviny s dodatečným využitím),

jako např. Becel a Benecol, využívají svou kompetenci k tomu, aby se staly potravinami

podporujícími zdraví. Becel

1

a Benecol

2

snižují hladinu cholesterolu. Na této schopnosti

výrobci staví, a to s velkým úspěchem. Pro funkční potravinové produkty existuje nejen

z pohledu koncernu Unilever velký trh budoucnosti. Unilever zavedl jako první výrobek

tohoto druhu v  Evropě margarin Becel pro-activ snižující hladinu cholesterolu. Vývoj

stál tehdy více než 100 milionů marek.

LEH vč. diskontů – průměrná cena za kilogram (v EUR)

Umělý pokrmový tuk versus tuk se sníženým obsahem cholesterolu

Umělý pokrmový tuk Tuk se sníženým obsahem cholesterolu

11,76 11,72 11,69

1,93 1,90 1,92

1. HJ 2004 1. HJ 2005 1. HJ 2006

2

4

6

8

10

12

14

16

18

20

Obrázek 40: Umělý pokrmový tuk versus tuk se sníženým obsahem cholesterolu

Zdroj: ACNielsen

Ale vyplatilo se. Průměrná cena za kilogram margarínu, který snižuje hladinu cho

lesterolu, se dnes pohybuje kolem 300 Kč. Jak zjistila agentura ACNielsen, u  běžných

margarínů je to asi 50 Kč.

1 Becel je název ochranné známky pro margarín od výrobce fi rmy Unilever. Označení se zakládá na zkratce

BCL, která vyjadřuje plný název „Blood Cholesterol Lowering“, funkci snižování cholesterolu.

2 Benecol je značka potravinového produktu vlastněná společností Raisio Group. První produkt Benecol

byl margarín, který byl uveden na trh v roce 1995 ve Finsku. V současnosti je tento produkt obsažen v margarí

nech, jogurtech, jogurtových, mléčných a sójových nápojích, cereáliích, těstovinách a dalších výrobcích.


95

350

300

250

200

150

100

50

350

300

250

200

150

100

50

Probiotické mléčné produkty se v posledních letech množí v důsledku

úspěšnosti nových produktů i díky distribuci diskontů

Vývoj obratu 2005: +16,8 %

Obrat v milionech eur Obrat v tunách

2002/1. HJ 2002/2. HJ 2003/1. HJ 2003/2. HJ 2004/1. HJ 2004/2. HJ 2005/1. HJ 2005/2. HJ 2006/1. HJ

Obrázek 41: Vývoj obratu u probiotických mléčných produktů

Zdroj: ACNielsen Homescan 2006

49,0

44,9

6,2

30,5

55,8

13,7

38,9

51,3

9,7

43,3

50,3

6,4

44,8

51,4

3,8

43,4

51,4

5,2

50,8

44,5

4,7

33,2

52,6

14,3

55,0

40,3

4,7

63,6

2,1

34,5

„Hodně dbám na zdravé stravování.“

% domácností

Souhlasí

Neutrální

Odmítají

Obyvatelstvo

celkem

Mladí svobodní

lidé

Mladé páry

bez dětí

Páry ve středním

věku bez dětí

Ú

plné rodiny 1

Ú

plné rodiny 2

Ú

plné rodiny 3

Neúplné rodiny

Svobodní ve

středním věku

Osamělí senioři

Obrázek 42: Zdravé produkty – velmi vysoce hodnoceny u starších osob

Zdroj: ACNielsen Homescan 2006

Kapitola 3: Strategie A.GE a studie životního stylu s pomocí senior-scouts


96

Senior – zákazník budoucnosti

Kompetence „zdravých“ produktů jsou oceňovány zvláště staršími lidmi, neboť zdra

vá výživa je především v  této cílové skupině velmi důležitá. Celých 63 % domácností

se dvěma lidmi a 55 % jednotlivců generace osob nad 50 let s tímto výrokem agentury

ACNielsen podle výzkumů uvedených na domácím portálu souhlasí.

Vysvětlivky k životním cyklům podle fi rmy ACNielsen

Mladí svobodní lidé – jednočlenná domácnost

Představitel domácnosti ve věku do 34 let

Mladé páry bez dětí – vícečlenná domácnost

Představitel domácnosti ve věku do 34 let

Páry ve středním věku bez dítěte – vícečlenná domácnost

Představitel domácnosti ve věku 35–54 let

Úplné rodiny 1/2/3 – věk nejmladšího dítěte 0–5 let / 6–14 let / 15–17 let

Neúplné rodiny – vícečlenná domácnost – představitel domácnosti od 55 let, již bez dětí

Svobodní lidé ve středním věku – Představitel domácnosti ve věku 35–54 let

Osamělí senioři – představitel – od 55 let

41,6

48,6

12,8

48,2

42,0

9,8

42,4

48,1

11,4

38,6

48,5

12,9

40,4

47,3

12,3

36,5

51,7

11,9

39,8

46,9

13,3

41,1

44,8

14,1

45,8

40,1

14,1

40,8

12,9

46,3

„Potraviny se zdravými přísadami, které podporují

zdraví konzumentů, jsou dobrou věcí.“

% domácností

Souhlasí

Neutrální

Odmítají

Obyvate

l

stvo

c

e

l

kem

M

l

adí

svobodní

l

idé

M

l

adé

páry

bez

dětí

Páry

ve

středním

věku

bez

dětí

Ú

p

l

rodiny

1

Ú

p

l

rodiny

2

Ú

p

l

rodiny

3

Neúp

l

rodiny

Svobodní

ve

středním

věku

Osamě

l

í

senioři

Obrázek 43: Přísady podporující zdraví – stálá záležitost

Zdroj: ACNielsen Homescan 2006


97

Vedle mladých svobodných lidí jsou to hlavně osamocení senioři generace nad 55 let,

kteří považují produkty podporující zdraví za dobrou věc.

Především členové starších domácností dbají při nákupu na doplňkovou užitko

vost produktů. Znázornění kompetence produktů musí být tedy prodlouženo od televiz

ních spotů až k místu prodeje. V marketingu to má souvislost s následujícími otázkami:

Kde je výrobek umístěn? Jaké jsou upřednostňované prodejní obchody pro starší konzu

menty? Zjišťuje starší zákazník užitečnost produktu uvedenou na balení? Může přečíst

informace na balení?

53,7

24,0

59,0

19,3

48,1

28,6

30,2

51,1

18,8

17,6

50,9

31,5

22,3

23,4

56,0

20,6

19,4

59,4

21,2

21,7 25,3

56,1

18,6

23,3

39,3

46,3

14,4

41,5

11,3

47,2

„Při nákupu velmi dbám na produkty

se zdravými přísadami, které podporují zdraví.“

% domácností

Souhlasí

Neutrální

Odmítají

Obyvate

l

stvo

c

e

l

kem

M

l

adí

svobodní

l

idé

M

l

adé

páry

bez

dětí

Páry

ve

středním

věku

bez

dětí

Ú

p

l

rodiny

1

Ú

p

l

rodiny

2

Ú

p

l

rodiny

3

Neúp

l

rodiny

Svobodní

ve

středním

věku

Osamě

l

í

senioři

Obrázek 44: Doplňková užitkovost produktů podporujících zdraví je důležitá

Zdroj: ACNielsen Homescan 2006

Roli tedy hraje nejen kompetence produktu, nýbrž také balení a poradenství. Paco

Underhill, zakladatel „Science of shopping“

3

, ve své studii zjistil, že 91 % kupujících

koupí výrobky k péči o pleť teprve tehdy, až si přečte nápisy na přední straně balení.

Celých 42 % zákazníků si v  každém případě přečte ještě i  zadní stranu. Malý nápis

v této oblasti je tedy komerční sebevražda. Co platí pro zrak, platí také pro sluch, chuť

a cit.

V obchodech Edeka teď visí na regálech zvětšovací lupy. Je to jistě rozumné nouzo

vé řešení, ale přece jen nouzové, neboť stigmatizuje zákazníky. Kdopak by si sám chtěl

3 Science of shopping“ – věda zabývající se nákupním potenciálem

Kapitola 3: Strategie A.GE a studie životního stylu s pomocí senior-scouts


98

Senior – zákazník budoucnosti přilepit na čelo nálepku „starý“ jen proto, že se mu zhoršil zrak a  průmysl zanedbal zohlednění této skutečnosti? Než by člověk sáhl po lupě a všem ostatním signalizoval: „Už nepatřím k vám, těm kompetentním, nýbrž k těm starým“, bude raději volit produkt, který má takovou velikost písma, již může přečíst.

Už samotné větší nápisy na balení se přinejmenším v přechodné době postarají o větší odbyt, neboť podporují starší konzumenty. Nenechávejte tedy starší zákazníky vypadat staře, nýbrž kompetentně.

Rozhovor s odbornicí Ute Blessing–Kapelke

Ute Blessing–Kapelke je referentkou Generačního sportu při Německém olympijském spor

tovním svazu.

1. V  čem vidíte hlavní styčné body a  výzvy ke zvládnutí demografi cké změny?

Prosím, popište je.

Jednou z největších výzev je pro mě solidarita generací. Nemělo by docházet ke gene

račním konfl iktům mezi stále menším počtem dětí a stále větším počtem starších lidí.

Mnohem častěji by měl být vzájemně rozpoznáván oboustranný potenciál. Budouc

nost můžeme vytvářet pouze společně.

Jako spojující prvek zde může působit sport. Sportovní kluby mohou být sociálním

místem vzájemných setkání.

2. Jaké jsou z  vašeho osobního pohledu důsledky této demografi cké změny

s ohledem na ekonomiku?

Z  mého pohledu ekonomika ještě nerozpoznala šance stárnoucí společnosti. Potře

bujeme více produktů orientovaných na životní situaci starších lidí, které všední život

ulehčují. Zde nejsou možnosti výzkumu ještě zdaleka vyčerpány.

Na druhou stranu nemusí být vždy všechny technické vymoženosti smysluplné. Pro

mnoho lidí (nejen starších) by postačovala polovina všech funkcí (například u mobilní

ho telefonu). Zde jsou žádána jednoduchá srozumitelná řešení.

3. Jak znějí tři vaše doporučení osobám oprávněným rozhodovat v  naší ekono

mice?

• Podpora a požadavek zdravého životního stylu, nejlépe při společné práci v daném

smyslu jednajících společenských institucí, jako jsou například sportovní kluby

a sdružení.

• Požadavek vlastní iniciativy a účasti lidí, možná za lepších podmínek v neplaceném

angažmá.

• Orientace produktů a programů na opravdové potřeby lidí.


99

4. Pokud byste měla předat část svých znalostí a zkušeností ve styku se staršími

lidmi, co by to bylo?

Starší lidé jsou zákazníci, kteří jsou bráni vážně, kteří na základě svých životních zku

šeností přesně vědí, co chtějí a  co je pro ně dobré. Je lhostejné, zda se jedná o  sport

či nakupování, starší lidé chtějí kvalitní produkty, které jsou přizpůsobeny jim a jejich

životní situaci.

5. Jaká je vaše osobní vize budoucnosti? Jak budete vy sama žít a konzumovat?

Samozřejmě doufám, jako mnoho jiných, že zestárnu a  přitom zůstanu zdravá. Přeji

si, abych mohla žít samostatně v  úzkém kontaktu se svojí rodinou. Ráda bych byla

aktivní v neplacené oblasti a ráda bych se angažovala pro nějakou, z mého pohledu

důležitou, úlohu.

Přeji si, aby stáří bylo společensky uznáváno a aby existovaly rozmanité pomocné pro

středky a nabídky, které by mohly vyrovnávat eventuální tělesná omezení. 3.3 Strategie životního stylu Strategie životního stylu sází na pozitivní životní pocit starších lidí. Přistupuje tím především ke generaci, která je mobilní, aktivní a orientovaná na spotřebu. Životní styl se přitom zásadně vztahuje na současnou životní situaci oslovované cílové skupiny. Je projevem osobnosti, a tudíž nejrozsáhlejší formou se samostatným významem. Životní styl generace lidí nad 50 let je shrnutím mnoha znaků a  zkušeností a  jejich osobního pochopení. Je prezentován ve způsobu řeči (dialekt), vystupování, společenském chování, v oblečení, automobilu, zařízení bytu, ve vzdělání, v kultuře.

Životní styl je také ovlivněn oblíbeným vkusem, spotřebními zvyklostmi (kde nakupuji?) a  obchodní značkou. Bude patrný u  každého v  jeho světě produktů a  značek. Největší pochvalou v okruhu této generace je zajisté výrok: „Ten/Ta má styl.“ Nic není horší než být označen jako „nestylový“.

U životního stylu je to jako u image. Každý má svůj životní styl a každý má také svoji image. Také ti, kteří jsou zdánlivě „nestyloví“. Je to jak u  mladých, tak i  u  starých lidí. Kteří „staří“ lidé razí životní styly v jednotlivých cílových skupinách? Jaké životní styly najdeme u generace lidí nad 50 let? Jaké typy životní stylů můžeme rozlišit? Otázka za otázkou a  jen málo odpovědí. Z  toho důvodu jsme toto téma zkoumali. Naši senioři jsou pro průzkum dobrou základnou. Generace lidí všech barev nad 50 let se k tomuto seskupení připojily. Prostřednictvím náhodného vzorku jsme z  našich seniorů vybrali 100 osob, které se účastnily naší studie životního stylu seniorů ve věku nad 50 let s názvem Senior-Scout-Lifestyle.

Kapitola 3: Strategie A.GE a studie životního stylu s pomocí senior-scouts




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist