načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Self Service Business Intelligence -- Jak si vytvořit vlastní analytické, plánovací a reportingové aplikace – Miloš Maryška; Jan Pour; Iva Stanovská; Zuzana Šedivá

Self Service Business Intelligence -- Jak si vytvořit vlastní analytické, plánovací a reportingové aplikace

Elektronická kniha: Self Service Business Intelligence
Autor: Miloš Maryška; Jan Pour; Iva Stanovská; Zuzana Šedivá
Podnázev: Jak si vytvořit vlastní analytické, plánovací a reportingové aplikace

Přehled nástrojů Business Intelligence a Self Service Business Intelligence (SSBI). Ukázky vybraných nástrojů z oblasti SSBI. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  339
+
-
11,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2018
Počet stran: 350
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: První vydání
Skupina třídění: Speciální počítačové metody. Počítačová grafika
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-271-0616-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Přehled nástrojů Business Intelligence a Self Service Business Intelligence (SSBI). Ukázky vybraných nástrojů z oblasti SSBI.

Popis nakladatele

Na trhu jedinečná publikace se komplexně věnuje přípravě a realizaci samoobslužných business intelligence aplikací (SSBI), které představují jeden z nejvýraznějších trendů v oblasti BI a významný posun v podpoře analytických a plánovacích úloh podnikového řízení.

Kniha je určena pracovníkům IT firem a IT útvarů, studentům IT oborů i souvisejících oborů a pokročilým uživatelům IT. První část publikace obsahuje principy analytických a plánovacích úloh a aplikací SSBI. Druhá část je věnována vybraným hlavním softwarovým nástrojům pro realizaci těchto aplikací a způsobu jejich využití. Cílem autorů je vytvořit dobré předpoklady pro kvalifikovanou účast IT analytiků i uživatelů na řešení SSBI.

Potřebný rozsah informací k tomuto účelu je značný, přičemž řešitel je potřebuje v různých okamžicích řešení v různém rozsahu a na různé úrovni detailu. K tomu se ještě vážou změny přicházející především v technologické rovině řešení, tedy v dostupných nástrojích. Proto je text publikace provázán s informacemi na portálu MBI.  (jak si vytvořit vlastní analytické, plánovací a reportingové aplikace)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Miloš Maryška; Jan Pour; Iva Stanovská; Zuzana Šedivá - další tituly autora:
Podniková informatika -- 2., přepracované a aktualizované vydání Podniková informatika
Řízení výkonnosti podnikové informatiky Řízení výkonnosti podnikové informatiky
Podniková informatika -- Počítačové aplikace v podnikové a mezipodnikové praxi - 3., aktualizované vydání Podniková informatika -- Počítačové aplikace v podnikové a mezipodnikové praxi
 (e-book)
Podniková informatika -- 2., přepracované a aktualizované vydání Podniková informatika
 (e-book)
Business Intelligence -- Jak využít bohatství ve vašich datech Business Intelligence
 (e-book)
Podniková informatika -- Počítačové aplikace v podnikové a mezipodnikové praxi - 3., aktualizované vydání Podniková informatika -- Počítačové aplikace v podnikové a mezipodnikové praxi
IT v řízení podniku IT v řízení podniku
Informační systémy a technologie Informační systémy a technologie
Self Service Business Intelligence -- Jak si vytvořit vlastní analytické, plánovací a reportingové aplikace Self Service Business Intelligence
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Jan Pour, Miloš Maryška,

Iva Stanovská, Zuzana Šedivá

Jan Pour Miloš Maryška Iva Stanovská Zuzana Šedivá

Self Service

Business

Intelligence

MANAGEMENT V INFORMAČNÍ SPOLEČNOSTI

Jak si vytvořit vlastní analytické,

plánovací a reportingové aplikace

Self Service Business Intelligence


C

M

Y CM MY CY

CMY

K

Clever-Grada-167x240-02-2-tisk.pdf 1 10.01.2018 21:04:59


Našemu kamarádovi Honzovi


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Doc. Ing. Jan Pour, CSc. Doc. Ing. Miloš Maryška, PhD. Ing. Iva Stanovská Ing. Zuzana Šedivá, Ph.D. Self Service Business Intelligence Jak si vytvořit vlastní analytické, plánovací a reportingové aplikace Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 6828. publikaci Odborní recenzenti: Ing. Michal Valenta, Ph.D. Ing. Vladislav Štefaňák Odpovědný redaktor Petr Somogyi Grafická úprava a sazba Milan Vokál Návrh a zpracování obálky Michal Němec Počet stran 352 První vydání, Praha 2018 Vytiskla Tiskárna v Ráji, s.r.o., Pardubice © Grada Publishing, a.s., 2018 ISBN 978-80-271-0823-7 (ePub) ISBN 978-80-271-0816-9 (pdf) ISBN 978-80-271-0616-5 (print)

Obsah 5

Obsah O autorech ................................................................... 12

Řekli o knize .................................................................. 14

Úvodem ..................................................................... 16

Oddíl A: Business Intelligence (BI) a Self Service Business Intelligence (SSBI) ..........19

1. Podstata a principy analytických a plánovacích úloh ................................ 20

1.1 Datové modelování ............................................................ 21

1.2 Dimenzionální modelování ...................................................... 25

1.2.1 Dimenzionální modelování – hrubý dimenzionální model ......................... 26

1.2.2 Návrh datového modelu pro SSBI .......................................... 30

1.3 Tabulky faktů ................................................................. 30

1.3.1 Granularita v tabulce faktů ................................................ 31

1.3.2 Typy tabulek faktů ....................................................... 31

1.3.3 Agregace dat ........................................................... 32

1.3.4 Měrné jednotky ......................................................... 33

1.3.5 Rozsah tabulky faktů ..................................................... 33

1.3.6 Zdroje a kalkulace ukazatelů .............................................. 33

1.3.7 Tabulky faktů bez ukazatelů ............................................... 33

1.4 Tabulky dimenzí .............................................................. 34

1.4.1 Principy návrhu dimenzionálních tabulek ..................................... 34

1.4.2 Schéma STAR ......................................................... 36

1.4.3 Schéma SNOWFLAKE .................................................. 38

1.4.4 Referenční dimenze ..................................................... 40

1.4.5 Degenerované dimenze .................................................. 41

1.4.6 Dimenze parent-child .................................................... 41

1.4.7 Kauzální dimenze ...................................................... 42

1.4.8 Klíče a umělé klíče ...................................................... 42

1.4.9 Chyby a NULL hodnoty v klíčích ............................................ 42

1.4.10 Alternativní struktury dimenzí .............................................. 43

1.4.11 Dimenze času .......................................................... 43

1.4.12 Sběrná dimenze (Junk Dimension) .......................................... 44

1.4.13 Změny v dimenzích: SCD (Slowly Changing Dimensions) ........................ 44

1.4.14 Analýzy faktů s respektováním změn v dimenzích .............................. 48

1.5 Analytické úlohy v řízení firmy .................................................... 52

1.5.1 Podstata a cíle analytických úloh ........................................... 52

1.5.2 Funkcionalita analytických úloh ............................................ 53

1.5.3 Analytické úlohy v kontextu řízení firmy ...................................... 53 Self Service Business Intelligence 1.6 Plánovací úlohy v řízení firmy .................................................... 54

1.6.1 Podstata plánovacích úloh ................................................ 54

1.6.2 Principy plánovacích úloh v BI ............................................. 54

1.6.3 Principy změn v analytické databázi ......................................... 55

1.6.4 Plánovací úlohy v kontextu řízení firmy ...................................... 56

2. Prezentace a vizualizace dat .................................................. 57

2.1 Tabulky ..................................................................... 59

2.2 Typy grafů a jejich účel ......................................................... 61

2.2.1 Sloupcový graf (Column Graph) ............................................ 61

2.2.2 Výsečový graf (Pie Chart) ................................................. 67

2.2.3 Spojnicový graf (Line Chart) ............................................... 70

2.2.4 Paretův diagram ........................................................ 71

2.2.5 Plošný graf (Area Chart) .................................................. 72

2.2.6 Paprskový graf (Radar Chart) .............................................. 72

2.2.7 Bodový graf (Scatter Plot) ................................................. 73

2.2.8 Teplotní mapa (Heat Map) ................................................ 74

2.2.9 Bublinový graf (Bullet Graph) .............................................. 74

2.2.10 Stromová mapa (Tree Map) ............................................... 76

2.2.11 Krabicový graf (Box Plot) ................................................. 76

2.3 Faktory ovlivňující srozumitelnost grafu ............................................ 79

2.4 Dashboardy, scorecardy ........................................................ 84

2.5 Zásady správného grafického návrhu dashboardu ................................... 88

2.5.1 Data v dashboardu zobrazit na jedné obrazovce ............................... 88

2.5.2 Jednoduchý design ...................................................... 88

2.5.3 Správný výběr grafu ..................................................... 91

2.5.4 Ukázky chybných a správných grafických návrhů dashboardů .................... 94

3. Business intelligence ....................................................... 98

3.1 Podstata Business Intelligence .................................................. 98

3.2 Komponenty řešení Business Intelligence ......................................... 100

3.2.1 Dočasné úložiště dat .................................................... 100

3.2.2 Operační datový sklad .................................................. 101

3.2.3 Datový sklad .......................................................... 101

3.2.4 Datové tržiště ......................................................... 102

3.2.5 Extract Transform Load (ETL/ELT) ......................................... 104

3.2.6 OLAP databáze ........................................................ 104

3.2.7 Analytická aplikace ..................................................... 106

3.2.8 Reporting ............................................................ 107

3.2.9 Dolování dat .......................................................... 107

3.2.10 Information Management ................................................ 107

3.3 Přístupy k řešení projektů Business Intelligence ..................................... 110

3.3.1 Postupné vytváření datových tržišť ......................................... 110

3.3.2 Jednorázové vytvoření celého BI řešení ..................................... 111

3.3.3 Přírůstkový přístup ..................................................... 112

3.4 Postupy řešení projektů Business Intelligence ...................................... 112

3.5 Zpracování Úvodní studie projektu BI ............................................. 114

Obsah 7

3.6 Specifikace přírůstku řešení .................................................... 115

3.7 Analýza stavu a požadavků na BI ................................................ 116

3.8 Modelování a návrh řešení BI ................................................... 116

3.9 Návrh technologické platformy přírůstku BI řešení ................................... 118

3.10 Návrh transformací dat: ETL/ELT ................................................ 119

3.11 Implementace BI řešení ....................................................... 119

3.12 Zavedení BI do provozu ....................................................... 120

4. Principy a postup řešení Self Service BI ........................................ 121

4.1 Principy řešení a užití SSBI .................................................... 121

4.1.1 SSBI a posuny v organizaci v IT ........................................... 121

4.1.2 Hlavní doporučení při zavádění SSBI ....................................... 122

4.1.3 Postup řešení aplikací SSBI .............................................. 123

4.2 Zpracování Úvodní studie pro SSBI .............................................. 123

4.2.1 Definování cílů a efektů Self Service BI ..................................... 123

4.2.2 Vytvoření katalogu uživatelů .............................................. 124

4.2.3 Specifikace požadavků na SSBI ........................................... 124

4.2.4 Funkční specifikace SSBI řešení .......................................... 125

4.2.5 Specifikace zdrojů dat ................................................... 125

4.2.6 Výběr SSBI nástroje a architektury řešení ................................... 126

4.2.7 Určení harmonogramu a ekonomických charakteristik projektu ................... 126

4.3 Analýza a návrh SSBI aplikací .................................................. 127

4.3.1 Vyhodnocení aktuálních uživatelských požadavků a dostupných datových zdrojů .... 128

4.3.2 Dimenzionální modelování ............................................... 128

4.3.3 Návrh výstupů: tabulky, dashboardy, reporty ................................. 128

4.4 Implementace SSBI aplikací .................................................... 129

4.5 Zavedení do provozu SSBI aplikací .............................................. 130

Oddíl B: Nástroje pro tvorbu řešení Self Service Business Intelligence ................133

5. Power Pivot .............................................................. 134

5.1 Hlavní principy Power Pivot ..................................................... 134

5.2 Zpracování úloh v Power Pivot .................................................. 135

5.3 Aktivace Power Pivot ......................................................... 136

5.4 Postup vytvoření databáze a aplikace v Power Pivot ................................. 136

5.4.1 Otevření Správy databáze ............................................... 137

5.4.2 Import dat z datových zdrojů .............................................. 138

5.4.3 Definování relací mezi tabulkami .......................................... 140

5.4.4 Vytvoření kontingenční tabulky/grafu nad databází Power Pivot .................. 142

5.4.5 Vytvoření průřezů v kontingenční tabulce .................................... 144

5.5 Zdroje dat pro import do databází Power Pivot ...................................... 145

5.5.1 Excel ................................................................ 146

5.5.2 Textové soubory ....................................................... 146

5.5.3 Databáze ............................................................. 148

5.5.4 SQL Server Analysis Services ............................................ 149

5.5.5 Clipboard (Copy/Paste) .................................................. 150 Self Service Business Intelligence

5.5.6 Aktualizace dat ........................................................ 150

5.6 Další funkce Power Pivot ...................................................... 151

5.6.1 Výpočty ukazatelů ...................................................... 151

5.6.2 Vytváření klíčových indikátorů výkonnosti ................................... 151

5.6.3 Zjišťování zdrojových dat ................................................ 151

5.7 Příprava dat pro Power Pivot ................................................... 152

6. Power BI ................................................................ 155

6.1 Principy Power BI ............................................................ 155

6.1.1 Stručné představení postupu práce v Power BI ............................... 157

6.1.2 Vizualizace ........................................................... 157

6.1.3 Datové sady .......................................................... 158

6.1.4 Sestavy (reports) ....................................................... 158

6.1.5 Řídicí panely (dashboardy) ............................................... 159

6.1.6 Dlaždice (tiles) ........................................................ 159

6.2 Instalace Power BI ........................................................... 159

6.2.1 Instalace Power BI Desktop .............................................. 160

6.2.2 Instalace Power BI mobile apps ........................................... 162

6.3 Postup vytvoření datové sady a aplikace v Power BI desktop .......................... 162

6.3.1 Zdroje dat pro vytvoření datové sady Power BI desktop ........................ 162

6.3.2 Import dat z datových zdrojů a jejich transformace ............................. 164

6.3.3 Definování relací mezi tabulkami .......................................... 171

6.4 Vytvoření uživatelského rozhraní – sestavy a vizualizace dat .......................... 177

6.4.1 Sestavy v Power BI Desktop .............................................. 177

6.4.2 Tvorba vizuálů v sestavách ............................................... 178

6.4.3 Filtrování, průřezy, zvýrazňování a drilování ................................. 181

6.4.4 Analytické funkce v grafech Power BI ...................................... 190

6.5 Power BI Service ............................................................. 191

6.5.1 Publikování připravených reportů do služby Power BI .......................... 191

6.5.2 Vybrané funkce Power BI Service ......................................... 193

6.5.3 Vytvoření a sdílení dashboardů ........................................... 196

6.5.4 Cortana intelligence v Power BI Service ..................................... 200

6.5.5 Použití datové brány pro obnovu dat ve službě Power BI ....................... 200

6.6 Mobilní aplikace Power BI Mobile ................................................ 202

6.7 Režim přímého dotazování DirectQuery ........................................... 204

7. Jazyk DAX ............................................................... 207

7.1 Principy DAX ................................................................ 207

7.1.1 Výpočetní předpis v DAX ................................................ 207

7.1.2 Datové typy a operátory ................................................. 208

7.2 Kontext vyhodnocování výpočetních předpisů ...................................... 208

7.3 Kalkulované sloupce a řádkový kontext ........................................... 210

7.3.1 Vytvoření kalkulovaného sloupce ......................................... 210

7.4 Míry a filtr kontext ............................................................ 212

7.5 Funkce IF () ................................................................. 215

7.6 Práce s více tabulkami ........................................................ 215

7.6.1 Řádkový kontext s vazbami tabulek ........................................ 215

Obsah 9

7.6.2 Filtr kontext s vazbami tabulek ............................................ 216

7.7 Funkce CALCULATE () ........................................................ 217

7.7.1 Podstata funkce CALCULATE() ........................................... 217

7.7.2 Parametr ALLSELECTED ................................................ 218

7.8 Využití iterací a iterátorů ....................................................... 219

7.8.1 CALCULATE () a využití FILTER () ........................................ 219

7.9 Využití hierarchií prvků dimenzí ................................................. 220

7.9.1 Výpočty v hierarchiích prvků .............................................. 220

7.10 Key Performance Indicators (KPI) ................................................ 221

7.11 Využití dimenze času (Time Intelligence) .......................................... 223

7.11.1 Základní principy Time Intelligence ......................................... 223

7.11.2 Ukazatele pro pracovní dny .............................................. 224

7.11.3 Funkce YTD, QTD, MTD ................................................. 224

7.11.4 Sledování hodnot za minulé roky .......................................... 226

7.11.5 Další funkce .......................................................... 226

7.12 Další analytické funkce založené na DAX .......................................... 227

7.12.1 Seskupování dat (banding) ............................................... 227

7.12.2 Vytvoření pořadí (ranking) ............................................... 227

7.12.3 Růst počtu zákazníků ................................................... 228

7.13 Příklady použití jazyka DAX v Power BI Desktop .................................... 228

7.13.1 Definice kalkulovaného sloupce v Power BI .................................. 230

7.13.2 Definice měr v Power BI Desktop .......................................... 233

7.13.3 Podpora pro výpočet měr v Power BI (Quick Measures) ........................ 235

8. Qlik Sense ............................................................... 239

8.1 Principy Qlik Sense ........................................................... 239

8.2 Instalace Qlik Sense .......................................................... 241

8.3 Zdroje dat pro import do Qlik Sense .............................................. 241

8.4 Postup vytvoření databáze a aplikace v Qlik Sense .................................. 242

8.4.1 Import dat z datových zdrojů .............................................. 242

8.5 Definování relací mezi tabulkami ................................................ 247

8.6 Vytvoření uživatelského rozhraní (vizualizace) ...................................... 248

8.7 Vybrané funkce Qlik Sense ..................................................... 251

8.7.1 Grafy ................................................................ 251

8.7.2 Master Items .......................................................... 253

8.7.3 Pole ................................................................. 254

8.7.4 Proměnné (variables) ................................................... 254

8.7.5 Hledání v datech ....................................................... 255

8.8 Komplexní příklad tvorby uživatelského rozhraní .................................... 256

9. QlikView ................................................................ 270

9.1 Principy QlikView ............................................................. 270

9.2 Instalace QlikView ............................................................ 271

9.3 Zdroje dat pro import do QlikView ................................................ 272

9.4 Postup vytvoření databáze a aplikace v QlikView .................................... 272

9.5 Import dat z datových zdrojů .................................................... 273

9.6 Úprava navržených objektů a relací .............................................. 276


10 Self Service Business Intelligence

9.7 Vytvoření uživatelského rozhraní (vizualizace) ...................................... 277

9.8 Vybrané funkce QlikView ...................................................... 281

10. Tableau ................................................................. 282

10.1 Principy Tableau ............................................................. 282

10.2 Instalace Tableau ............................................................ 284

10.3 Vytvoření databáze a aplikace v Tableau .......................................... 285

10.4 Import dat z datových zdrojů .................................................... 285

10.5 Definování relací mezi tabulkami ................................................ 287

10.6 Vytvoření uživatelského rozhraní (vizualizace) ...................................... 290

10.7 Další funkce Tableau .......................................................... 292

10.7.1 Nastavení filtru ........................................................ 292

10.7.2 Využití geografických dat ................................................ 293

10.7.3 Hierarchie dimenzí ..................................................... 295

10.7.4 Export vizualizace do datového souboru .................................... 296

10.7.5 Vytvoření kontingenční tabulky a její úpravy .................................. 298

10.7.6 Počítané pole (Calculated Field) ........................................... 301

10.7.7 Proměnné (Parameters) ................................................. 304

10.7.8 Určení formátu číselné hodnoty ........................................... 305

10.8 Komplexní příklad uživatelského rozhraní .......................................... 306

10.8.1 Základní přehled ukazatelů ............................................... 306

10.8.2 Určení úrovně agregace pro vybrané ukazatele ............................... 308

10.8.3 Sledování podílových ukazatelů ........................................... 313

10.8.4 Porovnání plánovaných a skutečně dosahovaných hodnot ...................... 313

10.8.5 Vytvoření dashboardu ................................................... 318

11. Targetty ................................................................. 321

11.1 Principy Targetty, základní funkcionalita ........................................... 322

11.1.1 Sestavování podnikových plánů ........................................... 323

11.1.2 Finanční a další funkce spojené s tvorbou plánů .............................. 324

11.1.3 Tvorba dashboardů ..................................................... 325

11.1.4 Podpora workflow v plánování ............................................ 325

11.2 Postup využití nástroje Targetty ................................................. 326

11.2.1 Postup práce v Targetty při přípravě plánu ................................... 327

11.2.2 Výpočty plánovacích hodnot .............................................. 328

11.2.3 Poznámky k plánu ...................................................... 329

11.2.4 Teamwork ............................................................ 330

11.2.5 Reporty .............................................................. 330

11.2.6 Možnosti a nápověda ................................................... 330

11.3 Oblasti využití Targetty ........................................................ 331

Závěr ...................................................................... 333

Příloha: Souhrnný příklad ......................................................335

Dimenze .........................................................................336

Dimenze Čas .................................................................336

Dimenze Útvary ...............................................................336

Obsah 11

Dimenze Regiony..............................................................337

Dimenze Zákazníci.............................................................337

Dimenze Zboží................................................................338

Tabulka faktů .....................................................................338

Literatura ................................................................... 339

Slovník pojmů ............................................................... 343

Rejstřík ..................................................................... 349

12 Self Service Business Intelligence

O autorech

Doc. Ing. Jan Pour, CSc.

Jan Pour vystudoval fakultu národohospodářskou na VŠE v Praze. Je docentem

katedry informačních technologií Vysoké školy ekonomické v Praze. Profesně se

orientuje na otázky řízení podnikové informatiky, koncepcí informačních systémů

podniků a úlohy Business Intelligence. Je autorem nebo spoluautorem čtrnácti kniž

ních publikací a řady vysokoškolských skript, článků v časopisech a příspěvků na

konferencích. Podílel se na řešení cca sto dvaceti projektů pro nejrůznější podniky

a organizace v energetice, průmyslu, obchodu i ve státní správě. V současné době

je členem Rady České společnosti pro systémovou integraci a redaktorem časopisu

Systémová integrace.

Doc. Ing. Miloš Maryška, PhD.

Miloš Maryška studoval na Katedře informačních technologií Vysoké školy ekono

mické, kde obhájil disertační práci na téma „Referenční model řízení ekonomiky

podnikové informatiky“. Od roku 2015 působí na Katedře informačních technologií

jako docent. V rámci vědecké a pedagogické práce se zaměřuje na oblast řízení

ekonomiky podnikové informatiky, Business Intelligence, Corporate Performance

Management, finanční řízení podnikové informatiky a ERP systémy. Je spoluauto

rem sedmi monografií a více než sta odborných a vědeckých článků v časopisech

a ve sbornících z mezinárodních konferencí. Ve společnosti VIG Re působí jako

projektový manažer a team leader oddělení Busienss Processes and IT Solutions.

Ing. Iva Stanovská

Iva Stanovská je absolventkou fakulty řízení Vysoké školy ekonomické v Praze.

V současné době působí jako ředitelka pro rozvoj a konzultační služby ve společ

nosti Solitea Business Solutions s.r.o., kde je odpovědná za řízení týmu Business

Intelligence, předprodejní aktivity a podporu obchodu, firemní procesy a interní

informační systém. Současně na částečný úvazek působí jako odborná asistentka

na katedře informačních technologií Fakulty informatiky a statistiky VŠE v Praze,

kde se zaměřuje na metodiky a postupy specifikace informačních systémů. Je spolu

autorkou několika učebních textů, článků v časopisech a příspěvků na konferencích.

O autorech 13

Ing. Zuzana Šedivá, Ph.D.

Zuzana Šedivá vystudovala obor Automatizované systémy řízení na Fakultě infor

matiky a statistiky na Vysoké škole ekonomické v Praze, kde od absolvování působí

na Katedře informačních technologií. V pedagogické práci i ostatních odborných

aktivitách se zaměřuje především na oblast aplikací grafických dat, vizualizaci a ana

lytické úlohy v BI. Současně svou odbornost rozvíjí v oblasti podpory informačních

technologií ve vzdělávání. Kromě krátkodobých praktických projektů, kterých se

zúčastnila, spolupracovala dlouhodobě s organizací OBSE v oblasti správy a řízení

elektronických dokumentů. Self Service Business Intelligence Řekli o knize Kniha je praktickým a kompletním průvodcem po světě tzv. Self Service Business Intelligence (SSBI) nástrojů. Praktickým proto, že se zaměřuje na reálné případy použití této technologie v kontextu řízení a plánování v menších a středních podnicích. Kompletním průvodcem je ve více směrech: 1. Kromě popisu vybraných nástrojů SSBI a způsobu jejich použití poskytuje také příslušnou teorii, zejména

úvod do datového modelování, architekturu a postup návrhu datových skladů a metodiku využití nástrojů

SSBI pro řízení a plánování. 2. Jednotlivé nástroje SSBI popisuje od jejich stažení přes instalaci, konfiguraci až pro reálné použití. Kniha

nabízí sedm různých rozšířených a v praxi používaných nástrojů SSBI. Většina z nich je dostupná volně

nebo v tzv. community edition. Čtenář si tak může udělat přesný obraz o nástrojích a způsobu práce s nimi

a vybrat si ten, který mu nejvíce vyhovuje. Kniha je napsaná velmi čtivě a srozumitelně, přináší i množství ilustrativních příkladů. Teoreticky laděný první oddíl je terminologicky konzistentní a dostatečně přesný pro pochopení problematiky, aniž by zabíhal do složitých detailů, které nejsou pro uživatele SSBI nástrojů potřebné.

Jsem přesvědčen, že knihu ocení široká skupina čtenářů z řad manažerů středních a menších firem, ana

lytiků, zaměstnanců IT oddělení, kteří poskytují v podniku informační servis, stejně jako studenti ekonomických a technických oborů se specializací na informační systémy a management.

Další přidanou hodnotou knihy je její provázanost s portálem MBI (Management Byznys Informatiky). Jedná

s o živý informační zdroj, do něhož přispívá řada specialistů na jednotlivé oblasti řízení a provozu IT a který poskytuje stále aktualizované a doplňované informace o operativním, taktickém a strategickém řízení IT v podniku. Právě tam tematika SSBI patří. Čtenář knihy tedy navíc dostává k dispozici další cenný informační zdroj.

Ing. Michal Valenta, Ph.D.

České vysoké učení technické v Praze

Fakulta informačních technologií

Katedra softwarového inženýrství


Řekli o knize 15

Podle studie společnosti Gartner (2017) je dnes penetrace BI nástrojů ve firmách na úrovni 30 %, tedy v průměrné organizaci pouze 30 % uživatelů aktivně používá některý z nástrojů BI. Pokud se navíc podíváme do historie před pěti lety, zjistíme, že před zavedením metod Self Service Business Intelligence (SSBI) byl tento ukazatel na úrovni 15–17 %. Lze tedy říct, že to jsou právě nástroje SSBI, které významně přispívají k většímu rozšíření nástrojů BI v organizacích.

Publikace přináší komplexní přehled oblasti jak v metodické rovině (oddíl A), tak na příkladu konkrétních

nástrojů (oddíl B) a velice dobře funguje jako komplexní úvod do oblasti SSBI jak pro pracovníky a manažery, tak pro studenty oborů IT.

Oddíl A předkládá úvod do problematiky logickým přehledem základů nástrojů Business Intelligence od

analytických databází přes budování datových skladů a vizualizační nástroje až po nástroje SSBI v jejich dnešní podobě.

Oddíl B čtenáře provede ukázkami sedmi vybraných nástrojů z kategorie SSBI, včetně reálných ukázek

z uživatelského rozhraní, pracovních postupů při budování analytického modelu i vizualizačního rozhraní.

Za velmi přínosné považuji především propojení metodiky budování SSBI řešení v organizaci s metodikou

MBI, která umožňuje čtenáři jednoduchou formou proniknout do logiky business procesů v organizaci. Lze konstatovat, že u nástrojů typu SSBI je jejich vhodné a pevné ukotvení do metodického rámce a procesů organizace kritickým faktorem jejich finálního úspěchu či neúspěchu.

V publikaci je několikrát akcentováno, že řešení typu SSBI nejsou z pohledu uživatele zcela nenáročné

na technologické znalosti, naopak: vyžadují od uživatele určitý mentální posun z role příjemce reportů do role reálného správce dat a jejich business logiky. Právě zakotvení nástrojů SSBI v pevných pravidlech, jednotné metodice užití dat a také jednotné pravdě v rámci organizace představuje základní kámen SSBI řešení. Toto téma vnímám jako jeden z nejvýraznějších přínosů publikace, která může přispět ke skutečně efektivnímu použití SSBI nástrojů v organizaci. Pro čtenáře jsou užiteční a velmi příjemné i reálné postupy a doporučení v oblasti vizualizací v oddílu A, které jsou následně doplněné o postupy přímo v konkrétních nástrojích (oddíl B).

Z pohledu možného dalšího rozvoje publikace, resp. jejího případného pokračování bych doporučil násle

dující oblasti: ⬛

Zahrnutí návrhů na organizační kroky a změny procesů, které povedou k „udržitelnému rozvoji“ SSBI ná

strojů ve firmě. Tedy kroky, které následují po vlastním nasazení SSBI nástrojů a mají za cíl zajistit jejich

efektivní a dlouhodobé používání. Konkrétně může jít například o rozvoj nástrojů samostatně v jednotlivých

útvarech, avšak pod jednotným metodickým vedením, sdílení definic KPI, zajištění odpovědnosti za kvalitu

dat (data stewardship) atp. ⬛

Rozšíření oblasti plánovacích a prediktivních SSBI nástrojů o přehled dalších nástrojů. Oblast plánovacích

SSBI nástrojů je specifický trh, kde se setkávají standardní poskytovatelé SSBI s řešeními specializovanými

čistě na oblast plánování či prediktivní logiky. Podle studie společnosti Gartner (2017) je tento segment

nejrychleji rostoucí oblastí SSBI a do budoucna může zejména prediktivní SSBI výrazně posunout možnosti

nasazení BI nástrojů v organizacích. Publikaci vřele doporučuji všem čtenářům pro její výraznou přidanou hodnotu a pro skloubení metodiky a praxe SSBI do přehledného a logického celku. Současně bych chtěl kolektivu autorů poděkovat, protože podobná publikace na českém knižním trhu zatím chyběla.

Ing. Vladislav Štefaňák

Chief Executive Officer

MIBCON, a.s.

+


16 Self Service Business Intelligence

Úvodem Business Intelligence (BI) představuje jednu z klíčových aplikací IT, která nejvýrazněji ovlivňuje celkovou kvalitu a výkonnost řízení podniků a jejich obchodních a dalších aktivit. Například průzkumy a analýzy společnosti Gartner ukazují, že investice do BI představují celosvětově a dlouhodobě nejvyšší investiční prioritu podniků do IT. Je to dáno zejména rozsáhlými možnostmi BI při podpoře analytických, plánovacích i rozhodovacích aktivit a jejího vlivu na celkovou úspěšnost a konkurenceschopnost firmy.

Výrazným vývojovým proudem v rámci Business Intelligence je uplatňování postupů, nástrojů a aplikací

charakterizovaných termínem Self Service Business Intelligence (SSBI), resp. samoobslužná Business Intelligence. V tomto textu používáme první z uvedených termínů. Zatímco původní standardní komplexní systémy se vyznačují celopodnikovým záběrem, obrovskými objemy dat, vysokou složitostí řešení a vysokými náklady, řešení Self Service Business Intelligence jsou zaměřená zejména na individuální potřeby uživatelů nebo jejich menších skupin. Tato řešení jsou založena – oproti standardním BI systémům – také na odlišné škále produktů a nástrojů (např. Power BI, PowerPivot, Tableau, Qlik Sense atd.). Základní principy řešení, analýza a návrh SSBI aplikací jsou však v mnoha směrech obdobné jako u komplexní BI. V tomto kontextu se také často zdůrazňuje, že aplikace SSBI je třeba vesměs chápat jako efektivní doplněk komplexních BI systémů, nikoli jako jejich náhradu.

Tato publikace se primárně orientuje na řešení a nástroje kategorie SSBI, a to jak na jejich analytickou

část, tak na implementační. S ohledem na silné vazby na komplexní BI systémy postihuje také jejich základní principy, komponenty a postupy řešení. Kniha je určena IT analytikům i uživatelům (podnikovým specialistům, manažerům), kteří mají zájem samostatně připravovat vlastní analytické a plánovací aplikace, případně se na jejich přípravě a vývoji aktivně podílet. Je rovněž určena studentům, a to jak těm z IT oborů, tak i z ostatních ekonomicky nebo manažersky zaměřených oborů.

Cílem knihy je poskytnout komplexní pohled na přípravu a realizaci zmíněných typů aplikací, resp. úloh

spadajících do oblasti označované jako „business analytics“. Strukturu celého textu dokumentuje obrázek na následující straně. Struktura textu knihy Příprava a realizace aplikací BI i SSBI (stejně jako i naprosté většiny ostatních) vyžaduje většinou kombinaci tří druhů znalostí: ⬛

věcných: znalosti obsahu podnikání, podnikových procesů a funkcí, systémů ukazatelů a jejich analytických

hledisek, ⬛

metodických: znalosti postupů řešení a možností metod, které se v dané oblasti používají (dimenzionální

modelování, datové modelování a další), ⬛

technologických: znalosti funkcionality a způsobů využití softwarových nástrojů pro implementaci aplikací

(např. Power BI, Tableau atd.). Na tyto požadavky se snaží reagovat i tato kniha. Problém ale spočívá v tom, že rozsah k tomuto účelu důležitých informací je značný, přičemž uživatel je potřebuje v různých okamžicích řešení, v různém rozsahu a na různé úrovni detailu. K tomu se ještě váží změny přicházející především v technologické rovině řešení, tedy v dostupných nástrojích. Z těchto důvodů jsme se rozhodli provázat text knihy s informacemi na portálu MBI (Management Byznys Informatiky), který najdete na adrese http://mbi.vse.cz.

Úvodem 17

B. Realizace SSBI ve vybraných produktech

A. Analytické úlohy, Business intelligence (BI)

a Self Service Business Intelligence (SSBI)

(7) Jazyk DAX

(1) Analytické

a plánovací úlohy

podstata,principy

analytických

aplánovacíchúloh

ařešení

(2) Prezentace

a vizualizace dat

tabulky,grafy,scorecardy,

dashboardy

(5) Power Pivot (6) Power BI

(8) SenseQlik

(10) Tableau (11) Targetty

(9) QlikView

(4) Self Service

Business Intelligence

principyapodstataSSBI,

analýza,návrh

aimplementaceúlohSSBI

(3) Business

Intelligence

principy,komponenty,

přístupyapostupy

vřešeníBI

Self Service Business Intelligence

Poslední informací vážící se k obsahu a organizaci celé publikace je vymezení použitých formálních standardů,

zejména piktogramů, které uvozují standardní části jednotlivých kapitol:

Účel kapitoly nebo části textu.

Vymezení nebo definice nejdůležitějších pojmů.

Příklady.

Diskuse, doporučení, praktiky.

Shrnutí kapitoly nebo vybrané části textu.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.