načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství - Irena Lhotková

  > > > > Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství  
-6%
sleva

Elektronická kniha: Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství
Autor:

Publikace Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství reaguje na současnou situaci ve školství, kdy si ředitelé volí své další pracovní směřování. Autorky v ní představují ...
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  220 Kč 206
+
-
6,9
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Wolters Kluwer
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Počet stran: 96
Rozměr: 24 cm
Vydání: Vyd. 1.
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-747-8349-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Publikace Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství reaguje na současnou situaci ve školství, kdy si ředitelé volí své další pracovní směřování. Autorky v ní představují nástroje rozhodování, které mohou ředitelé využít při volbě své cesty.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Irena Lhotková - další tituly autora:
Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství
Lhotková, Irena; Šnýdrová, Ivana; Tureckiová, Michaela
Cena: 186 Kč
Ředitel a střední management školy Ředitel a střední management školy
Lhotková, Irena
Cena: 236 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Sebeřízení vedoucího
pracovníka ve školství
Irena LHOTKOVÁ, Ivana ŠNÝDROVÁ, Michaela TURECKIOVÁ





Sebeřízení
vedoucího pracovníka
ve školství





Sebeřízení
vedoucího pracovníka
ve školství
LHOTKOVÁ, I., ŠNÝDROVÁ, I., TURECKIOVÁ, M.





Vzor citace: LHOTKOVÁ, I., ŠNÝDROVÁ, I., TURECKIOVÁ, M. Sebeřízení vedoucího
pracovníka ve školství. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s., 2013. 98 s.
KATALOGIZACE V KNIZE - NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR
Lhotková, Irena
Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství / Lhotková I., Šnýdrová I., Tureckiová M.
-- Praha : Wolters Kluwer ČR, 2013. -- 98 s.
ISBN 978-80-7478-349-4
371.111 * 159.923.5 * 159.923.2 * 005.962.11 * 331.44 * 159.944.4 * 613.62:616.89-008.44
– ředitelé škol
– sebeřízení
– sebepoznání
– management času
– stres z povolání
– syndrom vyhoření
– příručky
371 - Školství (organizace) [22]
Autoři jednotlivých kapitol:
PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.kapitola 1
Mgr. Irena Lhotková, Ph.D.kapitola 2
PhDr. Ivana Šnýdrová, CSc.kapitola 3
Recenzenti: doc. PaedDr. Mária Pisoňová, Ph.D., mim. prof.
prof. PhDr. Dušan Šimek
© Wolters Kluwer ČR, a. s., 2012
ISBN 978-80-7478-349-4 (váz./brož.)
ISBN 978-80-7478-350-0 (pdf)
ISBN 978-80-7478-351-7 (mobi)





OBSAH
O AUTORECH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
ÚVOD. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1.SEBEPOZNÁNÍ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
1.1 Úvod do problematiky a definice základních termínů . . . 9
1.2 Interní zdroje – sebeuvědomění a sebepřijetí . . . . . . . . . . . 11
1.3 Další možnosti a způsoby sebepoznání –
vztah vnitřního a vnějšího světa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
1.4 Od sebepoznání a sebeřízení ke strategickému řízení
a vedení lidí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
2.PRÁCE S ČASEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
2.1 Stanovení cílů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
2.2 Analýza času . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
2.3 Nástroje řízení času . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
2.4 Předávání odpovědnosti a pravomocí . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
2.4.1 Vymezení základních termínů . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
2.4.2 Nutnost delegování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
2.4.3 Postup při delegování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
2.4.4 Výhody a nevýhody delegování . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
2.4.5 Úkoly vhodné k delegování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
2.4.6 Výběr pracovníků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
2.4.7 Průběžná kontrola a zpětná vazba . . . . . . . . . . . . . . . 64
2.4.8 Příklady nesprávného delegování . . . . . . . . . . . . . . . 66
3.PROBLEMATIKA STRESU A SYNDROMU VYHOŘENÍ . . . 71
3.1 Problematika stresu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
3.2 Prevence syndromu vyhoření . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
3.3 Závěr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
LITERATURA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
REJSTŘÍK. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
SEZNAM TESTŮ, TABULEK A OBRÁZKŮ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
5
Obsah





O AUTORECH
Mgr. Irena Lhotková, Ph.D., vystudovala učitelství matematiky a fyziky
na MFF UK v Praze, doktorské studium pedagogiky absolvovala na
PedF UK v Praze. Je ředitelkou Základní školy Bohumila Hrabala
v Praze a odbornou asistentkou na katedře Centrum školského
managementu PedF UK v Praze, kde garantuje výuku modulu Vedení
lidí. V rámci své publikační činnosti se věnuje problematice vedení
lidí, především kompetencím ředitelů škol a středního managementu.
PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.,je absolventkou pregraduálního i
postgraduálního studia na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze,
kde také dlouhodobě působila jako akademická pracovnice. Je
certifikovanou lektorkou a konzultantkou pro oblast rozvoje lidského
potenciálu a personálního (people) managementu. Ve své pedagogické,
vědecko-výzkumné a publikační činnosti se zaměřuje zejména na další
profesní vzdělávání a rozvoj dospělých v prostředí společenských
změn. Věnuje se uplatňování kompetenčního přístupu v celoživotním
učení a problematice managementu vzdělávání. Přednáší na
univerzitách a v institucích vzdělávání dospělých v České republice i v
zahraničí. Je členkou předsednictva České andragogické společnosti a
expertní rady People management fora.
PhDr. Ivana Šnýdrová, CSc.,vystudovala psychologii na FF UK v Praze.
Pracovala jako klinický psycholog v Psychiatrické léčebně v Bohnicích,
dlouhá léta přednášela psychologii jako odborná asistentka na katedře
andragogiky a personálního řízení na FF UK v Praze a v současné době
působí na VŠEM v Praze. Je autorkou řady odborných článků,
monografií a studijních textů.
6
Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství





ÚVOD
Známá pravda „Pokud chcete vést ostatní, tak se nejdříve musíte naučit vést sám
sebe.“(Adair, 2009) vyjadřuje podstatu toho, že sebeřízení je základem
jakékoliv manažerské nebo lídrovské činnosti.
PublikaceSebeřízení vedoucího pracovníka ve školství reaguje na současnou
situaci ve školství, kdy si ředitelé (a možná nejen v souvislosti se šestiletým
funkčním obdobím) volí své další pracovní směřování. Vlivem vlastního
sebepoznávání i delšího setrvání ve funkci možná přehodnotili své silné
a slabé stránky, změnili své cíle a řada z nich jistě čelí syndromu vyhoření.
Jak tedy dál? Svou volbu mohou porovnat s výsledky výzkumného šetření
(2007–2009) Masarykovy univerzity v Brně sledujícího kariérní dráhu
ředitele školy. Výzkumníci rozdělili profesní dráhuředitele školy do čtyř
období – fáze 0 před vstupem do ředitelny, fáze 1 po vstupu do ředitelny,
fáze 2 osobní zkoušky a poslední fáze, fáze 3, nazvaná zesílenáreflexe.
A právě ona je rozhodující pro další směřování ředitele školy. Zesílená
reflexe obvykle nastává u ředitelů škol mezi 5.–8. rokem ve funkci. Pokud
chce ředitel ze školy odejít, nachází si výzvy mimo rámec školy. Je otázkou,
zda výzvy existují a zda budou ředitele uspokojovat. Dřívější výzvou pro
odcházející ředitele škol byla práce v České školní inspekci – platí to
dosud? Mnozí ředitelé ze škol, kde byly vypsány konkurzy, hledali výzvy na
jiných školách – a někteří je opravdu našli. A jsou skutečným přínosem –
jejich stávající znalosti a zkušenosti odbourávají začátečnické chyby a
přitom vnášejí nové nápady a zcela jistě i nadšení. Ředitelé, kteří šli v
letošním roce do konkurzů na „svoji“ školu, představují druhou skupinu –
objevili výzvy v rámci své školy (úpravu školního vzdělávacího programu,
nové oblasti doplňkové činnosti nebo projekt) a plně se na ně soustředí.
Třetí skupinou jsou ředitelé, kteří dali přednost osobním prioritám: buď
mají důchodový věk a odešli trávit klidné dny do soukromí, anebo jsou ve
škole tak trochu v ústraní a velkou většinu jejich povinností převzal někdo
jiný.
Autorky ve své publikaci představují nástroje rozhodování, které mohou
ředitelé využít při volbě své cesty. Text je kombinací teoretických
východisek a reflexe současné praxe a skládá se ze tří kapitol:
1) Sebepoznání
2) Práce s časem
3) Problematika stresu a syndromu vyhoření
7
Úvod





U ředitelů škol je důkladné a uvědomělé sebepoznání předpokladem pro
efektivní zvládání jejich profesních funkcí, včetně vedení a řízení ostatních
pracovníků. Sebepoznávání jako důležitá součást sebepojetí je v podstatě
celoživotním procesem. Realistický obraz vlastní osoby se získává obvykle
právě až v dospělosti. A není neobvyklé, že v určitých životních situacích
může dojít k přehodnocování, doplňování a upřesňování sebepoznání.
Takovým obdobím může být například právě přijetí ředitelských rolí.
Otázky kladené při sebepoznání jsou nejenom podstatnou složkou utváření
a zpřesňování sebepojetí, ale pomáhají také úspěšněji komunikovat
s ostatními, případně v roli manažera ovlivňovat jeho jednání a výkon. To
vše činí z procesu sebepoznání a jeho vědomého rozvíjení rovněž
významnou manažerskou kompetenci a nástroj rozvoje emoční inteligence.
Sebepoznání nám určí naše silné a slabé stránky, a tím i napoví, jaké cíle jsou
reálné. Pro naplnění těchto cílů je pro ředitele školy, stejně jako pro každého
manažera či lídra, nejdůležitější práce s časem. Práce s časem vychází
z přesného vymezení cílů, neopomíjí analýzu času a dále pracuje s nástroji
řízení času. A to včetně delegování umožňujícího demokratické řízení
a vedení školy. V současné době mají stresory útočící na jedince narůstající
tendenci a s tím, jak narůstá stres vespolečnosti, dochází stále více k
selhávání adaptace jedince na rychle se měnící životní podmínky. Častěji než
dříve dochází ke kumulaci účinků působících stresorů, tedy k tzv.
chronickému stresu, který stále častěji ústí ve stav vyhoření. V rámci poslední
kapitoly proto bude pojednáno též o nápravě následků chronického stresu,
respektive syndromu vyhoření. Na základě znalosti rizikových faktorů lze
odvodit vhodnou prevenci a aktivity, které by mohly předejít nežádoucím
stavům plynoucím z nadměrné zátěže.
Poznámka na závěr:Převažující mužský rod (ředitel) a soustředění se na jednu
instituci (škola) neznamená opomíjení žen nebo školských zařízení, ale slouží
k jednoduššímu a přehlednějšímu vyjadřování.
Za autorský tým Irena Lhotková
8
Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství





1. SEBEPOZNÁNÍ
V této kapitole se budeme zabývat sebepoznáním. Je vhodné si hned v
úvodu ujasnit, že sebepoznání nepatří mezi manažerské techniky. Jejich použití
je však v uvědomělém rozvoji sebepoznání možné. Dokonce můžeme
považovat za výhodu, pokud ředitel školy tyto techniky zná a umí je používat.
Sebepoznání pomáhá školským manažerům k dotváření a zpřesňování
obrazu o sobě samém (systémsebepojetí), k účinnějšímu seberozvoji a
sebeřízení a také jim umožňuje zlepšit se v interakci s ostatními a při vedení lidí.
Pomocí záměrného a řízeného sebepoznání si ředitelé škol také často
uvědomí, jakou souvislost mají jejich vnitřní prožívání a vnější jednání, naučí
se lépe projevovat své myšlenky acítění, naslouchat svým emocím a
chápat reakce svého organismu (tělesné projevy) na vnitřní a vnější faktory.
V textu kapitoly jsou uvedeny základní procesy a zdroje sebepoznání.
Budeme se zabývat tím, jak využít sebepoznání při stanovení svých osobních
a pracovních cílů, při zjišťování vlastních interních zdrojů pro dosahování
životních a pracovních cílů a cílů školy, kterou ředitel manažersky řídí.
Sebepoznání přispívá k osobnímu rozvoji ředitele školy a může
optimalizovat jeho kompetence, včetně stylu řízení. Kapitola představuje cestu, jak
toho dosáhnout, obsahuje zobecnělé příklady využití technik sebepoznání
a úkoly k zamyšlení, které mohou využít v procesu vlastního sebepoznání
asebeřízení. Sebepoznání je pochopitelně utvářené interakcí s ostatními
lidmi a reakcemi a adaptací jedinců na různé podněty a situace. V kapitole
je pozornost věnována i těmto zdrojům sebepoznání.
Ředitel školy plní role manažera, lídra i pedagogického pracovníka nebo
vykonavatele procesů. Ředitel je hlavním představitelem a zástupcem
školy v celé řadě náročných a významných situací. Je proto nezbytné, aby
vystupoval jako autentická a zralá osobnost. Pro ředitele škol je proto
sebepoznání významnou klíčovou osobní a sebereflexivní kompetencí, která
jim napomáhá úspěšně zvládat jejich pracovní role.
1.1 Úvod do problematiky a definice základních termínů
Sebepoznání je pojem známý z psychologie a pochopitelně také z
managementu. Používá se pro popis toho, jak se v průběhu svého života učíme
nahlížet sami na sebe, jaký obraz si o sobě vytváříme (sebepoznání je součást
sebepojetí). Sebepoznání je v podstatě celoživotním procesem. To
znamená, že se postupně utváří, doplňuje a stabilizuje v průběhu života jedince.
Komplexnější a realističtější pohled na sebe získáváme až v dospělosti.
K přehodnocení či zpřesnění „sebeobrazu“ může dojít také vědomě, v pro-
9
Sebepoznání





cesech seberozvoje a sebeřízení. Týká se to zejména situací životních nebo
profesních změn. Tedy i různých fází kariéry ředitele školy.
V souvislosti se sebepojetím mluvíme rovněž o schopnosti sebeocenění
a přiměřeném sebevědomí, které umožňují sebepoznání. Podstatou
sebepoznání je podle klasické definice „uvědomění si zvláštností v průběhu
vlastního prožívání a chování“(Štefanovič, 1974). Dnes bychom mohli mluvit
o uvědomění si vlastních silných a slabých stránek, možností či příležitostí
a dalších zdrojů pro vlastní rozvoj.
Uvědomělé, případně zralé („dospělé“) sebepoznání bývá některými
autory manažerské literatury definováno jako předpoklad nebo první fáze
sebeřízení. Plamínek (2004) například tvrdí, že člověk, který sám sobě
rozumí a akceptuje se, se má přiměřeně rád a nemá potřebu bojovat se sebou
samým. Předpokladem úspěšného sebeřízení je tedy poznání vlastních
zdrojů a psychických dějů ve svém nitru– sebepoznání.
Veber a kolektiv (2007) dělí sebeřízení do tří oblastí:
sebepoznání (selfconcept)
seberozvoj (selfdevelopment)
sebehodnocení (selfevaluation)
Podstatu fáze sebepoznání vidí Veber a kol. (2007) především ve
schopnosti sebereflexe a tedy v zodpovězení následujících otázek: Kdo jsem? Jaké
mám vlastnosti? Co umím? Jaké mám znalosti, dovednosti, schopnosti? apod.
Výsledkem tohoto tázání by mělo být určení, jaké jsou přednosti a naopak
nedostatky jedince. Sebepoznání by ovšem nemělo skončit u zjištění, kým
jsem, ale mělo by vést k určení budoucího obrazu své vlastní osoby. V
případě ředitele školy tedy například k zodpovězení následujících otázek:
Kým nebo čím chci ještě v životě a v práci být? Co ještě chci dokázat?
„Kdo chce cílevědomě převzít odpovědnost za svoji profesní dráhu, musí nejprve
vědět, kde se vlastně nachází. Prvním krokem na cestě k úspěšnému sebeřízení je
zjištění, jaké jsou možnosti a šance pro náš vývoj.“(Sykáčková, 2012)
ZAMYŠLENÍ
É
Které své vlastnosti, dovednosti nebo znalosti považujete za své silné stránky? Jak je
dokážete využít ve funkci ředitele školy? O co v životě a v práci usilujete? Čeho ještě chcete
dosáhnout? Co k tomu potřebujete znát a umět? Zpracujte svoji „vizitku osobní kvality“:
V čem jsem opravdu dobrý? Co se mi v mé práci daří? Jakých úspěchů jsem dosáhl při
vedení lidí? atd.
10
Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství






       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist