načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Satanské metody vyjednávání -- Jak je využívat a jak se jim bránit – Wolf Ruede Wissmann

Satanské metody vyjednávání -- Jak je využívat a jak se jim bránit

Elektronická kniha: Satanské metody vyjednávání
Autor: Wolf Ruede Wissmann
Podnázev: Jak je využívat a jak se jim bránit

Výčet manipulativních metod vyjednávání. Populárně-naučná publikace. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  271
+
-
9
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 63.1%hodnoceni - 63.1%hodnoceni - 63.1%hodnoceni - 63.1%hodnoceni - 63.1% 65%   celkové hodnocení
6 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2011
Počet stran: 235
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: Satanische Verhandlungskunst und wie man sich dagegen wehrt
Spolupracovali: překlad Marta Kališová
Skupina třídění: Sociální interakce. Sociální komunikace
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2011
ISBN: 978-80-247-3741-6
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Výčet manipulativních metod vyjednávání. Populárně-naučná publikace.

Popis nakladatele

V knize se seznámíte s metodami vyjednávání, které by mohly být snadno označeny jako satanské, tak ošidné, lstivé a podlé jsou. Naleznete tu systematicky popsané a na výstižných příkladech ilustrované nejhorší metody a triky, jaké při jednáních v pracovním i osobním životě existují. Vedle toho však také poznáte taktiky a strategie, jak se těmto způsobům vyjednávání úspěšně bránit a jak zrealizovat účinná odvetná opatření. Kniha je určena obchodníkům, manažerům, politikům a všem zájemcům o efektivní způsoby komunikace v obtížných situacích. (jak je využívat a jak se jim bránit)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
K elektronické knize "Satanské metody vyjednávání -- Jak je využívat a jak se jim bránit" doporučujeme také:
 (e-book)
Zlatá pravidla obchodního vyjednávání -- Jak obhájit své ceny a marže a stát se mistrem ve vyjednávání Zlatá pravidla obchodního vyjednávání
 (e-book)
Zakázané přesvědčovací techniky Zakázané přesvědčovací techniky
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

2 - vakát

JAK JE

VYUŽÍVAT

A JAK SE

JIM BRÁNIT

Grada Publishing


JAK JE

VYUŽÍVAT

A JAK SE

JIM BRÁNIT

Grada Publishing


Wolf Ruede-Wissmann Satanské metody vyjednávání Jak je využívat a jak se jim bránit TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Přeloženo z německého originálu knihy Wolf Ruede-Wissmanna Verhandlungskunst und wie man sich dagegen wehrt, vydaného nakladatelstvím Langen Müller u F. A. Herbig Verlagsbuchhandlung GmbH, Mnichov 1993. Original title: Satanische Verhandlungskunst und wie man sich dagegen wehrt by Wolf Ruede-Wissmann © 1993 by Wirtschaftsverlag Langen Müller in der F. A. Herbig Verlagsbuchhandlung GmbH, München, Germany www.herbig.net All rights reserved. Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 4404. publikaci Překlad PaedDr. Marta Kališová Odpovědná redaktorka Mgr. Olga Tesařová Grafická úprava a sazba Eva Hradiláková Počet stran 240 První vydání, Praha 2011 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. Czech edition © Grada Publishing, a.s., 2011 Cover Design © Grada Publishing, a.s., 2011 ISBN 978-80-247-3741-6 ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-7141-0 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-7144-1 (ve formátu EPUB)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být repro

dukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného

souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Obsah

kapitola 1 Úvod – a k morálce ............................................................. 9

PrOč vznikla tatO kniha?

kapitola 2 Nástroje a „zbraně“ ............................................................ 13

Ďábelské nástrOje

2.1 Mentální a psychologické předpoklady ................................................. 15

2.2 Rétorické prvky .................................................................................... 19

2.2.1 Typy a techniky otázek a formy jejich užití ................................. 20

2.2.2 Prosté druhy otázek – ne však neškodné ..................................... 22

2.2.2.1 Otázky zjišťovací ............................................................ 22

2.2.2.2 Otázky doplňovací .......................................................... 24

2.2.3 Používání ďábelských otázek a obrana proti nim ......................... 29

2.2.3.1 Otázka místo odpovědi ................................................... 30

2.2.3.2 Alternativní otázka ........................................................ 31

2.2.3.3 Provokativní otázka ........................................................ 31

2.2.3.4 Sugestivní otázka ............................................................ 32

2.2.3.5 Otázky konjunktivní ...................................................... 32

2.2.3.6 Záludné otázky .............................................................. 33

2.2.4 Techniky rozhovoru používané neférovým způsobem ................. 37

2.2.4.1 Odmlka jako výtka ......................................................... 37

2.2.4.2 Náhlá odmlka ................................................................ 38

2.2.4.3 Alternativní odpověď ...................................................... 40

2.2.4.4 Kontrolovaný dialog ........................................................ 42

2.2.4.5 Blufování pomocí cizích slov ............................................ 43

2.2.4.6 Poselství JÁ – TY ............................................................ 45 Neverbální prvky .................................................................................. 47

2.3.1 Mimika ...................................................................................... 50

2.3.2 Gestikulace ................................................................................. 54

2.3.3 Kinezika ..................................................................................... 57

2.4 Ďáblova černá duše – nečestná dialektika ............................................. 66

2.4.1 Dedukce ..................................................................................... 74

2.4.2 Indukce ...................................................................................... 81

2.4.3 Nečestné analogie a začarované kruhy ........................................ 96

kapitola 3 Útok .................................................................................... 101

lUCiFerOvY strateGie a taktikY

3.1 Ďábelské strategie ............................................................................... 104

3.1.1 Strategie nevypočitatelného negativního chování ...................... 107

3.1.2 Strategie zdánlivě pozitivního/neutrálního jednání .................. 107

3.2 Ďábelské taktiky ................................................................................. 108

3.2.1 Nevypočitatelně negativní chování ........................................... 109

3.2.1.1 Popírání skutečnosti – bluf – opak ................................ 109

3.2.1.2 Nepravdy a předstírání .................................................. 114

3.2.1.3 „Být proti“ ................................................................... 116

3.2.1.4 Znejistění – zmatení – přerušení ................................... 119

3.2.1.5 Stálá provokace protivníka ............................................ 123

3.2.1.6 Překážkový běh ............................................................. 127

3.2.1.7 Objevování rozporů ...................................................... 131

3.2.1.8 Stejný argument ........................................................... 132

3.2.1.9 Odborné termíny/cizí slova – příval slov ........................ 134

3.2.1.10 Extrémní požadavky – „moje poslední slovo“ ................ 136

3.2.1.11 Výhrůžky a konkurence ............................................... 139

3.2.1.12 Salámová taktika nebo celkový výsledek ........................ 143

3.2.1.13 Stresové situace ........................................................... 145

3.2.1.14 Úplatky – korupce – vydírání – cenová dohoda ............. 147

3.2.1.15 Fámy a pomlouvání .................................................... 151

3.2.2 Zdánlivě pozitivní/neutrální chování ........................................ 155

3.2.2.1 Taktika vysvětlování .................................................... 155

3.2.2.2 Rozložit – analyzovat – relativizovat – a „role soudce“ .... 160

3.2.2.3 Doplnění – rozšíření – závěr ......................................... 164

3.2.2.4 Vedlejší bojiště .............................................................. 167

3.2.2.5 Hra o čas ..................................................................... 171

3.2.2.6 Alternativní a přidané požadavky .................................. 174

3.2.2.7 Nejasné zmocnění a nedodržení smlouvy ........................ 175

3.2.2.8 Informace a manipulace ................................................ 178

3.2.2.9 „Good-bad-play“ .......................................................... 181

3.2.2.10 „Podraz“ .................................................................... 183

kapitola 4 Obrana ............................................................................... 187

eXOrCista v jeDnánÍ

4.1 Podmínky nutné pro obranu .............................................................. 189

4.1.1 Mentální a psychologické předpoklady ..................................... 189

4.1.2 Zásady chování ......................................................................... 190

4.2 Proti ďábelským nástrojům ................................................................. 192

4.2.1 Základní princip obrany ........................................................... 192

4.2.2 Obrana proti nečestným rétorickým prvkům ............................ 194

4.2.3 Obrana proti nepříjemným otázkám ........................................ 199

4.2.4 Obrana proti nečestným neverbálním prvkům ......................... 204

4.2.5 Obrana proti nečestné dialektice .............................................. 207

4.3 Proti Luciferovým strategiím a taktikám ............................................. 212

4.3.1 K čertu s belzebubem: vzájemné strategie a taktiky ................... 212

4.3.2 K základní taktice „meč a štít“ .................................................. 215

4.3.3 Obranné taktiky (taktiky „štítu“) .............................................. 217

kapitola 5 Shrnutí ............................................................................... 227

Literatura .................................................................................................. 234

Kdo spoléhá jen na dobro v lidech,

tomu se jednoho dne povede špatně.

Kdo věří jen ve zlo v lidech,

tomu se nepovede lépe.

Wolf Ruede-Wissmann

„Je to opravdu tak, že ti, kdo ovládají satanské způsoby jednání, praktikují

věci, které by čestný partner při jednání nepoužil?“ – zeptal se mě jeden kolega,

s kterým jsem o své knize mluvil.

Odpověděl jsem jasně: „ano i  ne“, protože tak jednoduché to zase není.

Častokrát se špatné formy jednání s obratem ke slušnosti, překrucování skuteč

nosti a možná i špatné chování mohou použít. Ale praktikovat je stále, to by neby

la zrovna nápaditá metoda. Znalec „satanského vyjednávání“ bude sice používat

tyto metody, ale jen takticky a cíleně, a nikoli proto, že by tak jednal ze zásady.

Satanské vyjednávání je filigránové, zákeřné, (zdánlivě) přátelské, rafinované,

klamavé a obsahuje podlé pasti. Na protistranu se nepohlíží jako na partnera,

ale jako na nepřítele, který musí prohrát – i když je třeba v právu nebo může

přijít o vše.

Sám jsem se často setkal ve všech oblastech života se „satanským sprosťáctvím“,

které mělo posloužit jen k tomu, jak soupeře při jednání ošidit, přelstít a zvítězit

nad ním. O mnoha podlých tricích a metodách, kterými se vyznačuje „satanské

vyjednávání“, jsem slyšel, četl, sám je zažil nebo pozoroval. To mi nedopřálo klidu

a musel jsem na toto téma napsat knihu. Ty nejpodlejší a nejčastější triky a meto

dy nečestného jednání jsem popsal v první a druhé kapitole.

Z podtitulu „ jak je využívat a jak se jim bránit“ vyplývá, že ke všem ďábelským

způsobům chování se v knize dočtete i to, jak čelit těmto ďábelským lstem a úsko

kům (kapitola 3). Je tedy jasné, že tato kniha nepřináší jen poučení, jaké „satanské

9

Proč vznikla tato kniha?

kapitola 1 Úvod – a k morálce

10 / satanské metody vyjednávání

vyjednávání“ je. Ke každému nečestnému kroku existuje „protikrok“ – je třeba

ho jen znát! Bezpochyby je to vlastně slabina, především pro ty, kteří na nečestné

způsoby jednání často doplatí. Pokud by většina partnerů při jednání tyto obran

né kroky znala, nemohlo by být satanské umění vyjednávání tak úspěšné. Zásadně

totiž platí: Pokud strategii a její taktiku někdo prohlédne, přestane být pro

něj nebezpečná, naopak může vést k fiasku toho, kdo ji použil. Vysvětluje

to příklad z vojenské strategie: Jestliže někdo zradí plán útoku nebo ho nepřítel

prohlédne, může generál celé tažení odtroubit. Existuje (bohužel) mnoho případů

z válek, kdy se to nestalo. Ve všech případech však byly následky hrozné.

Proč tedy vznikla tato kniha?

Je bezpodmínečně nutné ke známým jízlivým metodám přidat nové, nebo ty

staré jen ještě více rozhlásit? Není to beztak „nemoc“ naší doby lhát, předstírat,

podvádět (i když se to dělalo v celé historii lidstva)? Nežijeme v době, kdy bychom

se měli naučit chovat se k  sobě „lidsky“? Nenarážíme knihami tohoto druhu

na boží přikázání „Nezalžeš“ a „Nevydáš proti svému bližnímu křivé svědectví“?

Zkrátka, nebylo by „lidštější“ napsat knihu, která by ďábelské umění postavila

na pranýř?

K těmto otázkám by se mohly připojit i další. Základní otázka po morálce je

beztak jasná – především pro autora. Napsat „nemorální knihu“ není úmysl ani

náhoda. Na základě svého humanistického přesvědčení bych ani nemohl napsat

„nemorální dílo“. Pravda je však taková, že existují nečestné prostředky v rozhovo

ru, diskuzi i v jednání. Existují takoví lidé, kteří ovládají umění satanského vyjed

návání. A existují lidé, kteří na tyto intriky narážejí a doplácejí. Metody tohoto

druhu v lidské historii byly vždycky a provázejí lidstvo právě tak jako nemoci.

Satanské způsoby jednání jsou v podstatě „nemocí“, proti které je nutno bojo

vat. Ale nemoc nezlikvidujete tím, že budete naříkat nebo nadávat, ale tak, že

provedete přesnou analýzu a diagnózu, abyste mohli začít s účinnou terapií.

To je úmysl autora této knihy.

Ale bezpochyby je mi také známo, že člověk se znalostí ďábelských nástrojů a Luci

ferových strategií a taktik může protihráče při jednání „napálit“, když ten druhý

Úvod / 11

nezná žádnou odvetnou strategii. Takže přece jen vcházíme „nemorálně zadními dveřmi“? Na první pohled zajisté. Ale tady se odvolávám na srovnání s atomovým fyzikem, který může své znalosti o atomu použít na výrobu atomové bomby, nebo využít sílu atomu mírumilovně v medicíně nebo na výrobu energie. Atom sám je neutrální, není tedy dobrý ani špatný. Teprve využití znalostí o něm je morální, nebo amorální. A bylo by nespravedlivé a fatální, kdybych čtenářům podsouval, že chtějí se znalostmi z této knihy „sestrojit bombu“, abychom zůstali u příkladu atomu.

Tato kniha staví na díle: Wolf Ruede-Wissmann: „V  každém případě mít pravdu. Dialektická rabulistika – Umění přesvědčivého překrucování slov“ (Wirtschaftsverlag Langen Müller/Herbig, München 1989). Během krátké doby se kniha objevila na seznamech bestsellerů. Zejména mě potěšily dopisy, které svědčily o tom, jak čtenáři na základě příkladů a pokynů v knize odhalili nečestné metody svých protějšků a dokázali se úspěšně bránit.

„Satanské metody vyjednávání – jak je využívat a jak se jim bránit“ je nová kniha, která odhaluje nejen „rabulistické a nečestné dialektické metody“, nýbrž celé spektrum satanského umění jednat a ... popisuje odpovídající odvetné metody. Každý by si měl uvědomit, kde komu naletěl, tedy prohrál, a pak analyzovat „strategie, taktiky, metody a triky protivníka“ – ale také možná odvetná opatření. V téhle knize je najdete. Čtenáři musejí rozhodnout podle své vlastní morálky, jak se v budoucnu zachovají při jednáních a jaké strategie a taktiky budou používat.

Dr. Dr. Wolf Ruede-Wissmann



„Muž, který vidí rudě“ – tento film s Charlesem Bronsonem vidělo urči

tě mnoho z vás. Pak následovaly další podle této předlohy a  mnohdy to byly

příběhy ze skutečného života. Doposud „vyrovnaný občan“ ztratí v důsledku zlo

činu své nejbližší, vezme do vlastních rukou pomstu a zabije pachatele; matka

zastřelí v soudní síni vraha svého dítěte nebo rodina vyvine nadlidské úsilí, aby

vysvobodila své dítě z rukou únosce atd. Cíleně, plánovaně a s chladnou hlavou,

rozhodnuti jít až do krajnosti se vrhnou doposud „zcela normální lidé“ nemilo

srdně do boje se zločincem.

Možná i některým čtenářům proběhla v souvislosti s jejich nejmilejšími hlavou

podobná myšlenka. Chvála bohu, pro převážnou většinu lidí je to jen myšlenka,

kterou nikdy nezrealizují. Avšak nikdo neví, jakou sílu v  sobě doopravdy má

a čeho by byl schopen, kdyby se dostal do srovnatelné situace. Mírní, vyrovnaní

lidé mohou ve výjimečných situacích také výjimečně jednat, jak víme z líčení

válek a nouzových situací. Ale i v normálním všedním životě dochází k reak

cím, kterým by nikdo nevěřil a od dotyčného neočekával. Tak v úžasu čteme, že

osmdesátiletá žena zahnala na útěk pachatele, který ji chtěl přepadnout a okrást.

A mnozí z nás už viděli (nebo to sami udělali), že mírumilovní jedinci, od kterých

byste nečekali žádnou přehnanou reakci, se najednou do někoho pustí a dají mu

za vyučenou, např. když někdo urazí jejich partnerku. Právě tak víme, že i lidé,

kteří si nechají hodně líbit, nečekaně svým trýznitelům ukáží, zač je toho loket,

a tak jízlivý šéf, nevlídný domovník, špatně naladěný soused atd. zažijí s překvape

ním své „Waterloo“ a v budoucnu pak s dotyčným, který se jednou příkře ohradil,

začnou jednat opatrněji.

13

Ďábelské nástroje

kapitola 2 Nástroje a „zbraně“


14 / satanské metody vyjednávání

Na druhé straně jsou to právě ti prostí lidé, kteří nemají žádné zkušenosti s práv

ními spory, a tudíž věří v neomylnost soudu popř. mu dopředu přičítají moud

rost a absolutní spravedlnost. Netuší, že chytrý a mazaný advokát může pomocí

své strategie a taktiky ovlivnit proces i rozsudek ve prospěch svého mandanta,

a nevědí ani, že všechny strany u soudu, tedy soudci, prokurátoři, advokáti atd. se

většinou mezi sebou nejen dobře znají a společensky se stýkají, ale často se na roz

sudku předem „dohodnou“, a pak ho žalobci nebo žalovanému s důstojným odů

vodněním přednesou. Pro účastníky, kteří se v tom vyznají, je už před začátkem

procesu důležité, kdo je soudcem/soudkyní, popř. prokurátorem/prokurátorkou,

aby mohli dopředu začít vyvíjet vliv. To se sice stále energicky popírá, ale kdo se

v této oblasti vyzná, potřese jen hlavou nad těmi, kteří o tom pochybují.

Vraťme se ještě jednou zpět na začátek této kapitoly a příkladům lidí, kteří se

nečekaně energicky bránili – ačkoli by to jejich okolí nečekalo. Každý pokus roz

dělit lidi do platných kategorií a přesných typů doposud vždy ztroskotal. My se tu

o to přesto musíme pokusit. Abychom satanské umění jednat pochopili, musíme

oddělit lidi, kteří se brání jen sporadicky a spíše jen spontánně, od těch, kteří

se profesionálně tomuto „umění“ upsali, neboť mají většinou rozdílné zásadní

postoje v etice a morálce. Do jaké míry se dá základní postoj k satanskému umění

jednat naučit, je především otázkou přejímání a interiorizace jiné etiky a morál

ky – to si musí rozhodnout každý sám za sebe. Přesto závěr, že převzetí jiné morál

ky je totéž jako nemorálnost, nemůže být už pro svou monokauzalitu výstižný.

K tomu přistupuje ještě to, že pojmy jako „mravy, slušné chování, morálka, etika

atd.“ nepředstavují žádné absolutní hodnoty, nýbrž stále jen „relativní hodnoty“,

které se stále měnily a mění pod vlivem společenského i duchovního vývoje. Tak

zajisté odmítají všichni demokraté etiku a morálku Třetí říše. A přesto existovala

a většina jejích hodnot byla shrnuta do právních předpisů. A mnozí by se divili,

kdyby věděli, jak nekonečně mnoho předpisů z této doby má platnost ještě dnes.

Všechno je relativní...

A kdo si myslí, že je to „opravdu nekřesťanské“ a že se s nemorálními metodami

a nemilosrdnou etikou nemají dělat žádné obchody, ten zřejmě ještě nejednal

v důležitých otázkách s církví nebo nečetl téměř nepochopitelné příběhy v den

ním tisku o postojích a opatřeních církve vůči slabým. Jak už bylo řečeno, všechno

je relativní...


nástroje a „zbraně“ / 15

2.1 M entální a psychologické předpoklady

Pro zaměstnance jedna nikoli neznámá situace: Pan Majer se plný rozhořčení

a vzteku rozhodne, že si bude stěžovat u šéfa kvůli nespravedlnosti. Je rozhodnutý

mluvit věcně a jasně, vysvětlit mu, že něco takového s ním tedy ne... atd.! Pan

Majer vstoupí do šéfovy kanceláře a... po kratinké době se vztek rozplyne a na

jeho místo nastoupí (příliš) často dokonce jakýsi druh podlézavosti. Jasná před

stava jaksi nevyšla. Co se stalo?

Nezávisle na okolnostech a době je ve většině případů odpověď skutečně jed

noduchá. Byl to špatný mentální a psychologický přístup, při kterém i ta nej

lepší taktika „jde k čertu“. V uvedeném případě je na první pohled zřejmé, že

se zaměstnanec Majer nechal vést hlavně pocity a  emocemi. Tím vytvořil (ač

byl možná v právu) pole s mnoha slabinami, které šéf snadno rozeznal. Jistě to

mohla být taktická část strategie, použít emoce, v tomto případě však zkušený

šéf neměl snahu „nespravedlnost svého jednání“ vysvětlit a navíc u pana Majera

vzbudil ještě pocit viny. Naše pocity a emoce si s námi mohou pěkně zahrát, když

je nedokážeme ovládnout. Existuje značné množství taktik jednání – ještě o nich

budeme mluvit – které jsou nasměrované jen na to, aby vzbudily u protivníka

emoce. Když se to podaří, a protivník reaguje emocionálně (což bývá ve většině

případů označováno jako „nevěcné“), není nic snadnějšího než dohrát takovou

situaci proti němu („Když považujete za správné nemluvit konkrétně a fér, musím

bohužel jednání ukončit...!“ atd.). U protivníků, kteří naopak argumentují klidně

a věcně, je nutno často vytáhnout celý registr poznámek, jak je dostat do „neklid

ných vod“. Cílem je dostat je pryč od vlastního problému, k výtkám a nevěcnosti.

Princip řešení „oddělit lidi od problémů“ se tímto způsobem věrolomně obrací.

Kdo sleduje tuto strategii a taktiku, může v mnoha případech prezentovat svou

uraženou ješitnost a se zavrtěním hlavy „takové bezpráví, co se mi děje“ požada

vek odmítnout („Jsem rozhořčen! Takhle to opravdu nejde. To musí pochopit i pan

Majer...!“ atd.).

Dotýkáme se zde základního problému všech jednání. Kdyby vždy platilo, že

strana, která zastupuje jednoznačnou právní situaci nebo má prostě jen lepší kar

ty, také vždycky „vyhraje“, většina jednání by vůbec nebyla zapotřebí nebo by

+


16 / satanské metody vyjednávání

trvala jen velmi krátce. Je zbytečné připomínat, že chytrá a obratná taktika jed

nání i hory přenáší... V našich praktických případech a seminárních cvičeních

narážíme zásadně na tento základní problém. Převedeno na společného jmeno

vatele: Zásady, strategie a taktiky rozhovorů, jednání, diskuzí atd. tu jsou, solidní

a v praxi vyzkoušené – všechny jsou platné, spolehlivé, správné. Většinou však

narážejí na lidský faktor. My lidé, naše city a emoce, naše slabé, ale i silné stránky

jsou tím nejnebezpečnějším faktorem, pokud jde o úspěch či neúspěch. Podívej

me se kolem sebe. Když spadne letadlo, autobus sjede ze silnice, srazí se vlaky,

dojde k hromadné nehodě na dálnici nebo se stane „jen“ malá dopravní nehoda,

mluvíme většinou o „lidském selhání“. Technika je bezpečná, zajistila nás – to si

myslíme v každém případě.

Neukázněný mladík, který si myslí, že se svým autem a svým „řidičským umě

ním“ zruší platnost základních fyzikálních zákonů, zaplatí za svůj mylný názor

právě tak jako partner při jednání, když se domnívá, že jasná situace ve spisech

povede k vítězství. Jsou to naše pocity a emoce, které se tak těžko ovládají. Každý

z nás to ví a podléhá jim pořád – denně to zažíváme na silnici, když se „nějaký

drzoun“ neomaleně snaží nacpat se svým autem před nás do řady. Mnozí řidiči

pak najedou tak, aby ten „filuta“ neměl šanci, ale pak vidí, že se přece jen nakonec

zařadil někde daleko vpředu. Metoda: Drzost vítězí. Ostatní se proto sice taky

nedostanou ze zácpy dřív, ale ... „Hopla, takhle to taky nejde...!“ Dělají to, protože

jsou třeba netrpěliví a vzteklí kvůli čekání v zácpě. Reagují podrážděně na cho

vání ostatních, které neodpovídá „obecné normě“. U většiny účastníků provozu

není po trpělivosti ani stopy, i když výtržníci v provozu jsou často jen ojedinělí

a jednají spíš spontánně než uvážlivě. Přesto právě v tom je nebezpečí, že udělají

chybu, největší. To víme také, ale „... my už to zvládnem...! Konec konců jsme staří

mazáci...!“ , myslíme si pokaždé. Často to projde, ale jak velký to byl omyl, zjistí

mnozí až tehdy, když už je pozdě.

Příklad jízdy autem odpovídá každodenní zkušenosti. Při každodenním jednání to

však vypadá jinak. Oponenti se při jednání nechovají jako výtržníci, které člověk

pozná podle jejich chování (až na výjimky). Jsou zdvořilí, přátelští a uctiví. A když

sáhnou po prostředcích, které budí (nekontrolované) emoce, pak je to většinou

součást strategie, neboť ten druhý má udělat při své reakci chybu – a obvykle ji

také udělá.


nástroje a „zbraně“ / 17

Bránit se „klidně a věcně“ proti jakýmkoli nečestným a emocionálním útokům vyžaduje – nezávisle na rétoricko-dialektických prostředcích – především velkou sebekázeň a pevné sebevědomí. Ani jedno se nedá jen tak „nainstalovat“, neboť určité vlastnosti a způsoby chování jsou nám dány již od narození. Vývoj sebevědomí je do značné míry ovlivněn fází socializace člověka a problematická raná fáze se může projevit velmi negativně. Naopak pozitivnímu sebevědomí často napomáhá bezstarostná fáze dětství a mládí. Proto je samostatné chování a jednání výrazem sebevědomí. Také jeho kořeny leží v rané socializaci. Ze samostatného jednání, které si člověk osvojí včas, pramení často kladný přístup k životu a radost ze života. Na druhé straně lze v mnoha případech prokázat, že lidé, kteří byli v dětství rozmazlováni a všechno dostali „až pod nos“, se stali nesamostatnými, nerozhodnými, nespokojenými a často vyhledávají spory. Nezřídka jsou tito lidé později nešťastní a přehnaně se snaží najít životní štěstí v materiálním světě.

K tomu přistupuje další aspekt, který determinuje chování člověka, a to když nastane situace, kterou už podobným způsobem negativně prožil. Patří sem i události, které nám uškodily, a osoby, se kterými jsme „prohráli“, které byly „silnější“ než my – ať už z jakéhokoli důvodu. Mnozí lidé se cítí nejistě už tehdy, když stojí proti člověku, který vystupuje velmi sebevědomě, protože nedokáží rozeznat autoritativní vystupování od autority. I tady hraje velkou roli každodenní skutečnost. „Obyčejný“ občan klepe na dveře vedoucího úřadu opatrně a s respektem, než pokorně vstoupí do jeho pracovny, uposlechne nevrlý utrhovačný pokyn řidiče autobusu, vrchního, policisty, vedoucího dílny, domovníka či hlídače na parkovišti a ostatních takzvaných autoritativních (většinou samozvaných) osob. Většinou hraje velkou roli při vlastním nejistém chování také okolí. Kdo má důležité jednání se šéfem podniku, s policejním nebo soudním úředníkem, vedoucím úřadu nebo ředitelem správy či pojišťovny, vstupuje především do neznámé situace. Zdánlivá „převaha“ je zřejmá již navenek – velká budova, dlouhé chodby, mnoho místností a ještě více lidí, spousta předpisů, tituly, čekárny nebo vrátný, který vás (samozřejmě veledůležitě!) nechá vyplnit přihlašovací formulář.

Pak následuje „odvádění“ sekretářkou a „předvádění“ do kanceláře, kde „on“, to „velké zvíře“, ke kterému člověk chce, po nesmělém zaklepání pronese své laskavé „Ano, prosím!“. Zjevně důležitě ještě něco podepisuje (podle výrazu tváře rozsudek smrti), a pak důstojně pokyne žoviálním gestem, aby se návštěvník posadil, neboť „on bude hned hotov“. 18 / satanské metody vyjednávání

Poslušně jako cvičený psík se „malý človíček“ posadí. Mlčky a s hlubokou úctou

vyčkává a je stále nejistější, protože náhlý telefonát prozradí, „s kým má vlastně co dělat“. „Proboha, tak důležitý muž, a já si sem přijdu se svou záležitostí...!,“ pomyslí si ten „malý poslušný človíček“ a už v tuto chvíli prohrává, ačkoli ho představitel úřadu propouští s blahosklonným: „Podíváme se, co pro vás můžeme udělat!“ Jak to bylo míněné, zjistí „malý poslušný človíček“ teprve tehdy, když dostane dopis, který bude pravděpodobně obsahovat tato slova: „... Vaši záležitost jsme pečlivě prošetřili ... s politováním ... bohužel sdělujeme...“ atd. „No, když je to tak,“ řekne si zklamaně „malý poslušný človíček“, „tak se nedá nic dělat. S tím se musí člověk smířit. Konec konců mou věc přece ,pečlivě prošetřili‘!“

Je to skutečně jen ojedinělý případ „poslušného človíčka“?

Zkusme převést tuto příhodu na vyšší úroveň a změnit osoby i situaci. Možná nám pak bude rychle jasné, že se člověk často nechá oslnit a oklamat taktickým chováním takzvaných autoritativních osob, nepříjemnou situací a profesními strategiemi jednání, takže je poražen, ačkoli se mohl dobrat jiného, tedy „lepšího“ výsledku jednání, kdyby...!

Jo, jo, kdyby jen člověk věděl, jak...!

läßt, obwohl ein anderes und das heißt ›besseres‹ Verhandlungs

ergebnis durchaus möglich gewesen wäre, wenn ...!

Ja, ja, wenn man nur wüßte, wie...!

2.2 Rhetorische Elemente

Von außerordentlicher Bedeutung in der satanischen Verhand

lungskunst ist der Einsatz diabolisch-rhetorischer Elemente. Sie

sind die ›teuflischen Waffen‹ derer, die satanisch verhandeln.

Doch keinesfalls ist es so, daß diese Elemente nur zur Täuschung

23

Mit satanischer Verhandlungskunst geht’s unaufhaltsam nach oben!

Satanische Umbr. neu:Satanische Umbr. 20.03.2009 17:22 Uhr Seite 23

se satanským způsobem jednání se daří jít nezadržitelně vzhůru!


nástroje a „zbraně“ / 19

2.2 Rétorické prvky

Mimořádný význam v satanském vyjednávání má používání ďábelsko-rétorických

prvků. Jsou to „ďábelské zbraně“ těch, kteří jednají satansky. V žádném případě

to však neznamená, že by se tyto prvky používaly jen k tomu, jak někoho okla

mat nebo mu nastražit past. Problém pro toho, který to jako „protivník“ musí

v jednání poznat, spočívá v tom, že použití těchto prvků často působí důvěrně

a čestně. „Lhát se musí umět“ říká stará moudrost. Kdo lže a červená se při tom,

toho každý prokoukne. Kdo však šikovně dává dohromady pravdu a  lež, pro

toho je nejen snazší lhát, ale může se nadít toho, že jeho protivník akceptuje vše,

tedy pravdu i lež. Stará lidová moudrost také říká: „Polopravda je horší než lež“.

Důvody jsou opět – jak jinak – v nás samých. Když vám někdo líčí průběh nějaké

události, o které nic nevíte, těžko můžete během vyprávění poznat, zda odpovídá

skutečnosti nebo ne. Možná to zjistíte později – ale to už je většinou pozdě. Lidé

jsou příliš důvěřiví, možná proto, že jsou líní myslet, protože chtějí něčemu věřit

nebo prostě nemají možnost si věc ověřit.

Mnozí to znají i ze soukromého života: Manžel se vrátí pozdě domů z bowlingu

a vypráví o průběhu večera své ženě, která ví, že tam byl. To, jestli nehrál něco

úplně jiného než kuželky, nemůže jen tak snadno zjistit. Možná ani nechce...!

Prostě tomu věří. Nebo užvaněná sousedka, která „přísahá“ jiné ženě z domu, že

v noci viděla nějakého muže u té nové mladé nájemnice a dokonce slyšela, jak

si to spolu užívali...! „No řekněte sama, paní Nováková, taková nemrava! Ale já

to říkala hned...!“ Dál už je to jasné. Druhá žena tomu také chce věřit, protože

kritický odstup se nehodí pro šíření klepů.

Existuje však mnoho případů, kdy lidé, kteří nepatří k právě popsané vrstvě, věří

tomu, co jim kdo řekne – protože jim v danou chvíli nic jiného nezbývá. Komu

se ještě nestalo, aby se v cizím městě zeptal na cestu a u vlídného kolemjdoucího

získal dojem, že mu ukázal správný směr. Sice pak nedobrovolně pozná celé měs

to, dostane se všude – jen ne tam, kam chtěl.

Jako nejdůležitější rétorické prvky v satanském umění jednat popíšu nejprve typy

otázek, možnosti jejich nečestného užívání a jejich účinky.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.