načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Sanitní vozidla -- České a slovenské sanitní automobily, karoserie a nástavby od r.1907 - Marián Šuman-Hreblay

Sanitní vozidla -- České a slovenské sanitní automobily, karoserie a nástavby od r.1907
-15%
sleva

Kniha: Sanitní vozidla -- České a slovenské sanitní automobily, karoserie a nástavby od r.1907
Autor:

Z obsahu knihy: – historie zdravotnické záchranné služby – rozdělení sanitních vozidel – vývoj domácích sanitních automobilů – čeští a slovenští výrobci sanitních vozidel, ... (celý popis)


hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2% 90%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2011-11-30
Počet stran: 136
Rozměr: 25 cm
Úprava: 200 stran : ilustrace (některé barev.)
Vydání: Vyd. 1.
Vazba: vázaná s laminovaným potahem
ISBN: 9788025131015
EAN: 9788025131015
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Přehled jednotlivých značek a typů sanitních vozidel. Dějiny zdravotnické záchranné služby. Seznam firem, vyrábějící sanitky, v abecedním pořadí.

Popis nakladatele

Z obsahu knihy: – historie zdravotnické záchranné služby – rozdělení sanitních vozidel – vývoj domácích sanitních automobilů – čeští a slovenští výrobci sanitních vozidel, karoserií a nástaveb – zdravotnické přestavby – přehled karosáren a podvozků pro stavbu sanitních vozidel – technické údaje automobilů – zahraniční sanitní vozidla v našem zdravotnictví – výklad použitých odborných výrazů – vzpomínky posádek sanitních vozidel – archivní fotografie, nákresy a dobová reklama (české a slovenské sanitní automobily, karoserie a nástavby od roku 1907 do současnosti)

Další popis

Kniha obsahuje podrobně zpracované dějiny výroby sanitních vozidel na našem území, informace o dnes již zapomenutých firmách vyrábějících speciální zdravotnické nástavby, technické údaje automobilových podvozků používaných pro stavbu sanitních vozidel, přehled významných konstruktérů a výrobců sanitní techniky, terminologický slovník a další zajímavosti týkající se záchranných složek.



Předmětná hesla
* 20.-21. století
sanitní vozy -- Česko -- 20.-21. stol.
sanitní vozy -- Slovensko -- 20.-21. stol.
Autosalon
Související tituly dle názvu:
Aerodynamické automobily Aerodynamické automobily
Šuman-Hreblay Marián
Cena: 339 Kč
Taxi, popelářská a speciální vozidla Taxi, popelářská a speciální vozidla
Šuman-Hreblay Marián
Cena: 314 Kč
Kouzlo karoserie Kouzlo karoserie
Zapadlík Václav
Cena: 328 Kč
Anglicko-český slovník - automobily, silniční vozidla Anglicko-český slovník - automobily, silniční vozidla
Machačka Ivo, Machačka Filip
Cena: 277 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Historiezdravot

nické záchranné

služby


Historie zdravotnické záchranné služby

9

O

zraněné a nemocné se lidé staraliodedávna. Přešlo však mnoho staletí, než

se záchrana životů a zdraví z víceméně

náhodné činnosti a ochoty laické veřejnostizačala organizovat pod vedením lékářů a vyškolených

dobrovolníků.

V Praze stanici první pomoci, vybavenourůznými záchrannými pomůckami, zřídil v roce 1792 lékář Adalbert Vincenz Zarda (1755–1811; někdy uváděný také jako Vojtěch Carda). Záchranáři měli nárok na finanční odměnu a jejich jména sezveřejňovala na úředních tabulích.

Prvním orgánem zabývajícím se přepravou nemocných byla Humanitní společnost pro záchranu zdánlivě mrtvých a v náhlémnebezečí smrti se ocitnuvších, kterou založil jižjmenovaný doktor Zarda v Praze v roce 1798. Podobná služba fungovala od roku 1801 také v Brně.

Na popud tehdejšího ředitele pražské c. k. policie barona Antona von Päumanna byl 8. prosince 1857 – šest let před ustanovením Červeného kříže vŽenevě v roce 1863 – založený Sbor ochraňovací při požáru a podobných nehodách. Působilo v něm 36 dobrovolníků, hlavně z řad hasičů, ale pouze tři z nich byli zdravotníci – dva lékaři ajeden chirurg. Mottem tohoto sboru bylo „ochránit co jest ochrany hodno, zachránit v každém druhu nebezpečí jak životy lidské, tak i majetekspoluobčanů dobrovolně, neohroženě a nezištně“. Jeho členové byli označení červeno-bílou stuhou na levé ruce a měli přístup k nehodám nebo požárům, kde účinně pomáhali hasičům a policii.

Pod vedením c. k. dvorního rady Merze měl tento sbor od roku 1872 už 96 členů a jmenoval seDobrovolný sbor ochraňovací pro Prahu,Smíchov, Karlín a Vyšehrad.

V říjnu 1890 byla v dolní části tehdejšíhoVáclavského náměstí zřízená první Ochranná stanice s nepřetržitou službou. K dispozici měla nosítka, sedačky, dvoukolové vozíky a jeden dřevěný vůz tažený koňmi. Záchranný sbor tvořilo 12 lékařů a 30 mediků, k výbavě patřil operační stůl,chirurgické nástroje, obvazy a základní léky. Posádku záchranářského vozu tvořil dobrovolník, který byl právě k dispozici – hasič nebo i nekvalifikovaná osoba.

Pražští záchranáři používali různé dopravní prostředky


SANITNÍ VOZIDLA

10

Další dopravní technika z konce 19. století

Vojenská sanitka z období první světové války

Na převoz nemocných sloužily i motocykly spostranním vozíkem. Podobný stroj používali v Praze proodvoz opilců.

Koňmi tažená „sanitka“ z roku 1904

Po roce 1918 měli v Praze také tři sanitní automobily

Ford T, podobné tomuto vozidlu britské armády


Historie zdravotnické záchranné služby

11

Záchranná stanice se později přestěhovala do Spálené ulice, potom do Havlíčkovy ulice

a od roku 1911 sídlila v budově staré mincovny

na Staroměstském náměstí. Po roce 1945 se pokrátkém působení v Růžové ulici na dlouhé období

usadila v ulici Dukelských hrdinů v Praze 7. Odpoloviny 90. let sídlí Zdravotnická záchrannáslužba hlavního města Prahy – územní středisko

záchranné služby – v Korunní ulici naVinohradech.

Záchranná stanice Pražskéhodobrovolného sboru ochranného (PDSO) dostala koncem

roku 1910 s přispěním Pražské městsképojišťovny první sanitní automobil značky Laurin &

Klement, typu G4 12/14 HP. Už brzy byl úspešně

nasazený, jak o tom referovalo večerní vydáníNárodních listů z pátku 20. ledna 1911:

Přeprava raněných v první světové válce

První použitíautomobilu záchranné stanice

Stalo se dnes v poledne. Tímto modernímvehiklem, plně vyhovujícím hlavní podmínce první

pomoci, rychle a chvatně byla dopravena oběť

nešťastné lásky. Obětí byla Marie Haklová,osmadvacetiletá číšnice ze Žižkova. Ta si do sklenice

vína naškrábala prudce jedovatý fosfor z šesti

krabiček sirek. Pak se odebrala k matce svého

milence a sdělila jí, co z nešťastné lásky provedla.

Matka odvedla otrávenou na malostranskoupolicejní strážnici, odkud ji lékař záhranné stanice

p. Dr. Svoboda v automobilní ambulancidopravil do všeobecné nemocnice“.


SANITNÍ VOZIDLA

12

V roce 1913 pražští radní zakoupili za 11 125

Kč „dezinfekční automobil“ Praga 16/18 HP, o pět

let později přibyly tři sanitní automobily Ford.

V roce 1923 v Praze sloužilo už 10 vozidel značek

Laurin & Klement, Praga a Ford T. Sanitní PragaMignon stála 112 000 Kč. V té době byla z provozuvyřazená také poslední koňmi tažená sanitka. V roce

1924 se počet sanitek rozšířil o dvě vozidla zpřilehlých obcí, sloučených do Velké Prahy, a o tři nové

automobily. Na pražských sanitkách se objevilyprvní sirény. V roce 1928 v hlavním městě sloužilo už

26 sanitek a jeden motocykl BSA se sidecarem pro

odvoz opilců.

Záchranná služba byla v druhé polovině 19.století zavedená také v některých dalších městech Čech

a Moravy a na Slovensku. Poskytovaly ji zpočátku

místní charitativní organizace, později fungovaly

pod záštitou Červeného kříže. Obce mělypovinnost starat se o raněné a těžce nemocné adopravovat je zdarma do nemocnice. Podobně se o ošetření

zaměstnanců po úrazech na pracovišti muselypostarat velké průmyslové podniky, které si zřizovaly

vlastní záchranné sbory.

Z historie rychlézdravotnické pomoci

Zárodek Záchranné služby v Košicíchpředstavoval místní hasičský spolek, který byl založený

v roce 1872 a jehož předsedou byl městský lékář

Jakub Moskovics. Záchrannou službu začalorganizovat policejní lékář Dr. Eugen Vandracsek

od roku 1893. Do té doby raněné dopravovali na

dvůr městského domu, kde nebyl k dispozici ani

obvazový materiál k ošetření, jak se dozvídáme

ze stížnosti Földiho z r. 1887, na zastupitelstvo

města. Platilo nařízení, aby v přízemí městského

domu v policejní části byl k dispozici potřebný

materiál k ošetrování raněných.

Vlastní záchrannou stanici zřídili v Košicích

až v roce 1901 v kasárnách hasičů v Kováčskej

ulici, kdy vznikl Spolek hasičský azáchranné služby. V prostorách na Kováčskej ulici byl

umístěný do ukončení výstavby moderníchhasičských kasáren na jihu města v roce 1928, na

nynější Požiarnickej ulici.

Převoz raněných se prováděl záchrannýmvozem taženým koňmi. Vůz se podobal sanitce, byl

delší, širší a vyšší, kapotu měl ze dřeva s okénky

ke kočímu a po obou stranách. Pacienta ukládali

dovnitř zezadu na dřevěnou podnož. Tento vůz

sloužil požárníkům záchranné služby také za

první republiky i za okupace, až do sjednocení

zdravotnictví po osvobození.

Po vzniku samostatného Československa péče

o raněné a „na zdraví náhle postižené“ osobypřešla na dobrovolné zdravotníky Československého

červeného kříže (ČSČK), tzv. samaritány(samaritán – dobrovolný ošetrovatel nemocných, člověk

prokazující druhému pomoc a milosrdenství;původní označení obyvatel Samary, od 6. století před

naším letopočtem ve sporu s Izraelity pro územní

nároky; známý je biblický příběh o milosrdném

Samaritánovi, který pomohl raněnémupoutníkovi), na hasičské spolky a na tělovýchovnou jednotu

Sokol. Právě hasiči se díky husté organizační síti

a vhodným vozidlům stali důležitou součástízdravotnické péče.

Celostátní síť automobilových záchrannýchstanic začal ČSČK budovat od roku 1925 na základě

dohody s Ministerstvem národní obrany a zafinanční podpory Ministerstva veřejnéhozdravotnictví. Sanitní vozidla přidělovalo MNO Červenému

kříži pod podmínkou, že v případě mobilizace

a války je ČSČK vrátí pro potřeby armády.Záchranný sbor musel za sanitku zaplatit v hotovostičtvrtinu ceny vozidla, zbytek v 10 splátkách a vozidlo

pojistit.

Koncem roku 1927 bylo v provozu už 45automobilových záchranných stanic ČSČK, z toho

v Čechách 17 (s 15 vojenskými, 17 civilními a 32

sanitními automobily), na Moravě a ve Slezsku 23

(s 15 vojenskými, 14 civilními a 29 sanitnímivozidly), na Slovensku 4 (2 vojenské a 2 civilníautomobily) a jedna na Podkarpatské Rusi (s jedním

sanitním automobilem).




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist