načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Sám sobě psychologem 2 - Tomáš Novák

Sám sobě psychologem 2

Elektronická kniha: Sám sobě psychologem 2
Autor:

Chcete se naučit vycházet sám se sebou? Naučit se chovat asertivně a udržet své duševní zdraví? Pak je kniha PhDr. Tomáše Nováka pro vás ta pravá. Věnuje se nejen rodině, dětem, ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  186
+
-
6,2
bo za nákup

hodnoceni - 61.1%hodnoceni - 61.1%hodnoceni - 61.1%hodnoceni - 61.1%hodnoceni - 61.1% 65%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF, PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 187
Rozměr: 21 cm
Vydání: Vyd. 1.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-2956-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Chcete se naučit vycházet sám se sebou? Naučit se chovat asertivně a udržet své duševní zdraví? Pak je kniha PhDr. Tomáše Nováka pro vás ta pravá. Věnuje se nejen rodině, dětem, manželství, příbuzným, ale stranou nezůstávají ani rozvody a jejich dopad na člověka. Naordinujte si spolu s námi ten správný lék na osobní problémy a začtěte se do publikace, která volně navazuje na velice úspěšnou knihu "Sám sobě psychologem". Volné pokračování populární příručky spočívající v aplikaci psychologie na sobě samém.

Popis nakladatele

Chcete se naučit vycházet sám se sebou? Naučit se chovat asertivně a udržet své duševní zdraví? Pak je kniha PhDr. Tomáše Nováka pro vás ta pravá. Věnuje se nejen rodině, dětem, manželství, příbuzným, ale stranou nezůstávají ani rozvody a jejich dopad na člověka. Naordinujte si spolu s námi ten správný lék na osobní problémy a začtěte se do publikace, která volně navazuje na velice úspěšnou knihu "Sám sobě psychologemm".

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

PhDr. Tomá Novák

SÁM SOBĚ PSYCHOLOGEM 2

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400

www.grada.cz

jako svou 3852. publikaci

Odpovědná redaktorka Mgr. Hana Vařáková

Sazba a zlom Radel Vokál

Počet stran 192

Vydání 1., 2010

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

Š Grada Publishing, a.s., 2010

Cover Photo Š fotobanka Allphoto

ISBN 978-80-247-2956-5

4. tisk (osvit) - Radek Vokál - 16.11.2009

ISBN 978-80-247-6857-1

Š Grada Publishing, a.s. 2011

(titná verze)

(elektronická verze ve formátu )


OBSAH

MÍSTO ÚVODU: JAK TO ZAČALO… A POKRAČOVALO? . . 9

1. SEBEPOZNÁNÍ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

Hodný a zlý Rodič ........................16

Vnitřní kritik zbytnění zlého Rodiče ................17

Nejmenujete se náhodou Richard? ................18

Komunikace není legrace aneb Aperitiv neshody .........19

Hry, které hrajeme sami se sebou, abychom neporuili

ideální obraz o sobě samém ....................23

Racionalizace ..........................23

Mechanizmus kyselých hroznů .................24

Vytěsnění ............................25

Podobné mechanizmy ......................25

Hry, které hrajeme sami se sebou, abychom se svým způsobem

potrápili aneb Sebemrskačské hry ................26

Dobře u bylo ..........................26

Rady starého bycha aneb Kdybych byl býval... .........27

Nikdo mě nemá rád .......................27

Vichni mi ubliují / s alternativou Nikdo mi nerozumí ......27

Jak z toho ven ..........................28

Co konkrétně mohu dělat ....................28

2. MOBBING, BOSSING, STALKING, SYNDROM

VYHOŘENÍ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

Mobbing ..............................32

Bossing ...............................32

Stalking...............................33

Dotazník zjiující mobbing .....................34

Proč dnes? .............................35

Test: Jsem hvězda, nebo černá ovce? ...............36

Kdo je odolnějí? ..........................41

Syndrom vyhoření .........................42

Co proti vyhoření? ........................44

Test: Jak jste na tom s vyhořením? ...............44

|5|


3. ASERTIVITA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

Vymezení termínu asertivita ....................47

Základy asertivní ideologie .....................49

Jak se chová asertivní člověk? ...................51

Asertivní ano a ne prosazování oprávněného poadavku

a odmítání toho, co nechceme ..................52

Asertivní obligace a selektivní ignorování .............54

Volné informace ..........................55

Pochvala a kritika .........................55

Jak umlčet neoprávněného kritika .................56

Typy asertivity ...........................57

estkrát ryze asertivně .......................58

Test: Jste asertivní? ........................59

Test míry asertivity v partnerském vztahu .............59

Test: Jste asertivní, nebo jednáte jinak? ..............62

Orientační obecné schéma pro nácvik asertivity ..........66

Na závěr úvah o asertivitě .....................67

Cesty mohou být různé... ....................68

4. RELAXACE, AUTOGENNÍ TRÉNINK . . . . . . . . . . 69

Test: Potřebujete AT? .......................70

Test: Jste ná člověk? ......................71

Zásada: Relaxaci je nutné cvičit uvolnění, ne napětí ......73

Ne začneme cvičit AT .......................74

Aktivace po cvičení AT .......................78

Co je napětí ...........................79

Co je uvolnění ..........................79

Co je koncentrace ........................81

Vyladění na nácvik AT .......................83

Nácvik stop techniky .......................88

Vlastní nácvik AT ..........................90

Východisko a první cvičení TÍHA ................90

Druhé navazující cvičení TEPLO ...............90

Třetí navazující cvičení DECH .................91

Čtvrté navazující cvičení SRDCE ...............92

Páté cvičení TEPLO V BŘIE .................93

Závěrečné cvičení CHLADNÁ HLAVA (ČELO) ........94

Nacvičený AT a některé jeho varianty ...............97

AT jako ouvertura ke spánku ..................98

Zrychlená instrukce ji nacvičeného AT ............100

|6|


Varianta expres pro velmi pokročilé ..............100

Relaxace pomocí dechových cvičení ..............101

5. POS(T)ILA HÁDEK MANŽELSKÝCH . . . . . . . . . . 102

6. JAK A PROČ SE HÁDÁME A CO S TÍM LZE DĚLAT . 106

Vechno dobré je k něčemu zlé .................107

Hádka jako vize krize .......................111

Typy krizí... a hádek .......................112

Zelenýstromivota........................115

Otazníky proti střetům ......................118

Co nás zřejmě nemine ......................122

7. RADĚJI RADY VETERÁNŮ NEŽLI HRABĚCÍ . . . . . 126

Z čeho lze v partnerském vztahu slevit, co je moné

jetě tolerovat? ..........................137

8. VIZE PARTNERSKÉ KRIZE . . . . . . . . . . . . . . 139

Kadý přece ví, e... .......................140

Věnozrodiny...........................142

Test: Pověz mi, zrcadlo, kdo je mi nejblií! ...........144

A. Příbuzenská sí výsek rodokmenu .............144

B. Soustředné krunice blízkosti ................145

C. ebřík z podpalubí a ke stránímu koi ...........146

9. JAK „TANCOVAT MEZI VEJCI“ . . . . . . . . . . . 147

10. MATURITA Z MEZILIDSKÝCH VZTAHŮ . . . . . . . 151

Test: Dokáete předcházet hádkám a krizím svého manelství? 153

Test: Koledujete si ve vztahu o problém? .............155

Test: Chcete si v manelství skutečně uít hádek,

krizí i těkého stresu? .......................156

Test: Máte na manelství s partnerem, který je kazí? ......157

Subtest 1 ............................157

Subtest 2 ............................158

Subtest 3 ............................158

11. ROZVOD A SMRT RODIČE – LZE POROVNAT

MÍRU STRESU? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160

12. CO DĚLAT SÁM SE SEBOU . . . . . . . . . . . . . 166

Iluze, nebo vrcholná ance lidství? ................169

|7|


13. TRÉNINK VŮLE V KLIDU A POHODĚ . . . . . . . . 170

Judo proti těm, kdo to s námi myslí nejlépe na světě .......176

14. ZDRAVÉ SEBEVĚDOMÍ . . . . . . . . . . . . . . . 180

MÍSTO ZÁVĚRU: JAK POMOCI DRUHÝM? . . . . . . . . 183

Základy laického poradenství ...................183

BONUS NA ZÁVĚR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185

PŘEČTĚTE S I. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187

|8|


MÍSTO ÚVODU: JAK TO

ZAČALO… A POKRAČOVALO?

Jednoho dne v roce 1992 se ozval telefon. Volal redaktor nakladatelství Grada s nabídkou, která se neodmítá. Zná články, které jsme s VěrouCaponi uveřejnili v časopisech, a rád by, kdybychom pro Gradu napsali knihu. Téma nechá na nás. Mělo by to být něco z praktické psychologie. Co? To, co nás nejvíc zajímá. Mě v té době nejvíce zajímala asertivita, obranné mechanizmy a mezilidské hry transakční analýzy, jako i vliv depresí na partnerské vztahy a konflikty. Věra v praxi celý ivot ráda řeila klasickou otázku psychologie kdo jsem, odkud přicházím a kam jdu, zabývala se tím, jak klienti hledají sebe sama, lákaly ji problémy komunikace i intelektu. S vlastním intelektem ostatně měla potíe. Například při přijímacíchzkoukách ke studiu psychologie musela opakovat vyetření IQ jetě s jinýmtestem. Ten původní, který vyplňovali vichni uchazeči včetně jí, zvládla tak rychle a bez chyby, e to vyvolávalo podezření na podvodné jednání. Idalí test zcela mimořádně vysoké IQ potvrdil. Mimochodem o členství vMense, elitním klubu osob s vysokým IQ, nikdy neměla zájem. Mimořádněvelké IQ můe mít kadý psychou... Samo o sobě není IQ nic, říkávala.

Ji v oné první kníce, obdobně jako v sedmi dalích, které jsme do jejího úmrtí spolu napsali, bylo rozdělení jasné. Capponi řeila spíeintelektuální, filozofické problémy a já byl za praktika. Té jsem hlídal termín odevzdání. Ona přemýlela, zvaovala, cizelovala text. Čas nebyl jejím pánem. Chtěla napsat něco skvělého. Zda to bude, nebo nebude otitěno, pro ni podstatné nebylo. Já psal, podle jejího názoru, někdy rychleji, ne myslel. Oba jsme se snadno shodli na názvu prvotiny Sám sobě psychologem.

Hlad po literatuře tohoto druhu byl v té době veliký. Kníka se stalabestselerem. Desítky tisíců výtisků a několik vydání v četině a zhruba také tolik knih ve vydání ruském i bulharském potěilo. Kdo z autorské dvojice vymyslel název Sám sobě psychologem, nelze určit. Vytvořili jsme jej společně. Má jakousi svéráznou přitalivost. Pozdějí vedoucí katedry

|9|


psychologie na Fakultě sociálních studií MU v Brně docent Z. Vybíral vknize Psycholog radí: Poraďte si sami (Práh, Praha 1994) mu dokoncevěnoval Předmluvu k moravskému vydání. Uvědomil si, e právě něcotakového chtěl napsat sám. Jen v prvním okamiku si myslel, e jsme mu

samozřejmě nechtě vypálili rybník. Ji v druhém okamiku traumabrilantně přeznačkoval, zracionalizoval a na názvu nenechal takříkajíc nit suchou. Hle, i to je návod k řeení problémů, a si budete chtít poradit sami.

Čas plynul a spolupráci ukončila ca. Ca jako karcinom. Diagnózarakoviny u Věry Capponi. Na smrtelném loi dělala jetě poslední korekturunového vydání jedné z kníek. Do telefonu u jen sípala To ví, odborné jméno mám jen jedno. Nemohu ti tu korekturu nechat, jetě bys ji odbyl... To byl ná poslední rozhovor a rozloučení. Od té doby vím, e slova jsou jen slova. Obsah jim dává kontext, mimoslovní projev i to, co o druhém víme.

Psal jsem pak sám a posléze s dalími spoluautorkami a s jednímspoluautorem. Původnímu modelu kráska a zvíře, tedy filozofující, text do hloubky promýlející ena a praktik, věcný, poněkud povrchní mu zn. erty, příklady, bonmoty, jsme se posléze nejvíce přiblíili v publikaci Pravda a le v manelství. To s prim. MUDr. D. amánkovou. koda e tato spolupráce nebyla opakovaná. Paní primářka odela za svou psychiatrickou vědou do Anglie. Nicméně společně napsanou knihu povauji v dané mnoině za jednu z nejlepích.

Kadá autorská kooperace měla svá specifika, inspirační hodnotu i kouzlo. Dík za ni patří dále abecedně H. Drinocké, B. Dvořáčkové, Z. Gabrielovi, R. Hajnové, M. Hargaové, Y. Kudláčkové, A. Pokorné, B. Průchové. Do této skupiny patří i E. Gbelcová, by oficiálněspoluautorkou nikdy nebyla.

Čas plynul a já shledal, e přítí kníka, je mi v Gradě vyjde, budepadesátá. Víc ne tucet dalích vyel v jiných nakladatelstvích.

|10|


Rodič souhrn zásad v mé osobnosti jednoznačně říká, e vnejlepím se má přestat. Co jsem opravdu chtěl, ji jsem řekl nebo alespoň měl říci. Dítěti, které té obsadilo část oné osobnosti, to je líto. Psaní taková krásná zábava a hračka. Známý britský psycholog profesor Eysenck ji před lety napsal, e proti úzkosti, kterou přináí moderní doba, lze bojovat sexem, jídlem a autogenním tréninkem. Souhlasím. Velmi si váím akladně reaguji na vechny tří komodity. Psaní bych do této léčebné skupinyzařadil té. Efekt je srovnatelný, zdravotní rizika malá. Ostatně mnoho lékařů mi ji doporučovalo abych zhubl, ale ádný, abych psal méně. Těkotomuto hlasu nenaslouchat, kdy píi rád a spolu s plaváním povauji tuto činnost za nejlepí relaxaci.

Dospělý v mém já ve zváil a dospěl k závěru, e by bylo rozumnéshrnout to nejlepí z oné mnoiny do jednoho svazku. Stranou ponechám publikace specifické ty, je mají alespoň částečně ambice učebnic, tj. práce Sexuologický slovník, Partnerské a rodinné poradenství,Předrozvodové a rozvodové poradenství, Hromadné poradenství, Předmanelské poradenství a Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. Jejich inspirační zdroje souvisí s výukou poradenství, prací s klienty a výcvikem komunikace s prvky asertivity a transakční analýzy, jak je druhé desetiletí praktikuji na Fakultě sociálních studií MU a Filozofické fakultě MU v Brně.

To, co v publikaci naopak najdeme, jsou zejména základy transakční analýzy, autogenního tréninku, asertivity a lehce, skutečně jen velmi lehce cynické rady Evy a Adama. A si o nich myslí, kdo chce, co chce, ale ony fungují.

Název Sám sobě psychologem 2 se pro publikaci určenou laickéveřejnosti nabízí s odvoláním na velmi úspěnou jedničku. Mému já to ale, zdá se, nestačí. S tou jeho vzájemně se ovlivňující dále zmíněnou trojčlenkou to někdy bývá k nevydrení.

Rodič, onen souhrn dobrého vychování, se jen tak snadno uspokojit nedá. Mentorsky zvedne prst a připomíná: Na počátku devadesátých let nebyl problém knihy prodat. Vak jsi také vydal tu něco tam tu něco onde.

|11|


Ale teď, v časech předkrizových a krizových, to je kumt. Je to těí ne

knihu napsat.

Dítě si vzpomene na Renčínův obrázek. Dvojice milenců a za ní v křoví slangově řečeno mírující typické renčínovské postavičky. Jedna z nich říká: Ne, my nejsme úchylní. My jenom máme radost, kdy vechnofunguje. Vdy píi rychle, rychle se textu zbavuji, nebo mám ji dalí plán. Báječné je, kdy se pak o cestu ke čtenáři a ve ostatní stará někdo jiný.

Dospělý zváí mé záitky s různými nakladatelstvími. Racionálně konstatuje, e nakladatelství Grada je z mého pohledu oáza pohody aserióznosti na poněkud turbulentním kniním trhu. Ve, co mně tam bylo kdy slíbeno, bylo v domluveném termínu a ochotně splněno. K tomu bonus vlídné jednání, důvěra nevyadující předem z knihy 30 stran na ukázku a pak uvidíme a tolerance k mé, řekněme ehm... ne zcela dokonalépísemné úpravě.

Být znovu relativně mladým autorem, plným nápadů, obrátím se na Gradu. Není mi jasné, která z etáí mé osobnosti předchozí větu napsala. Rodič? Do jisté míry. Serióznost předevím. Dospělý? Do značné míry. Po komplexním posouzení kvality servisu, serióznosti nakladatelství a výe honoráře mi ji racio doporučí. Dítě? Určitě také. Dobrá, korektníspolupráce má prvky zajímavé hry, psát znamená tak trochu hrát (si). Ne se ony tři sloky dohodnou, bývá to ovem leckdy problém. Třeba právě teď. Rodič se na mne karedí, prý dopadnu jako brankař Dominik Haek, který právě začíná předtím ji tuím čtyřikrát uzavřenou kariéru v hokeji. Dítě si dělá legraci, pokřikuje a pitvoří se Kdy u nejsi Dominátor, vdy můe být Grafomátor a Novoformátor.

Racionální sloka osobnosti Dospělý dí: Nové knihy ji psátnebude. Bude-li ance na nové vydání ji vydaného a rozebraného, doplní to o novinky a upraví.

|12|


1. SEBEPOZNÁNÍ

Legendární jednička Sám sobě psychologem se od ostatních naich knih poněkud odliuje. Mimo jiné obsahuje jakési psychologické afilozofické minimum. V knize jde o dosaení souladu sama se sebou a ivota mezi lidmi. Jednodue řečeno jde o to, jak ít snáze a lépe.

Evropa vsadila na rozum. Ne vdy staří Řekové ti jej respektovali, ale a francouztí encyklopedisté padli před rozumem doslova alespoň nakolena. Suverenita lidského rozumu! Světlo rozumu překoná tmu nevědomosti! Rozum zajistí neustálý pokrok lidstva! Pro rozum neexistujíneřeitelné problémy! Rozum nezná meze uplatnění! Tehdy začal vývoj, který má za následek boom vědy a moderních technologií.

Má to ale chybičku lidstvo v přepychu svého vývoje není těstím bez sebe, ale máme důvody být váně znepokojeni. Přesto stále drtivá větina lidí povauje rozum za vrchol lidství. Ná kolský systém je nastaven tak, e upřednostňuje rozum. Děti jsou tříděny podle toho, jestli jsou chytré.Nikoho a tak nezajímá emoční inteligence, sociální inteligence, pohybová inteligence, schopnost řeit kadodenní problémy, případně spolehlivost, cílevědomost, čestnost nebo třeba motivace či schopnost pouívat svůj mozek v situaci, kdy skutečně o něco jde, nebo jde dokonce o vechno.

Vznikl mytický test IQ a po desítkách let výzkumů a měření se zjistila skutečně závaná věc: e někteří lidé jsou méně a jiní více inteligentní. Coby bonus přidám následující historku. Přinejmením je pěkně vymylená. Jde o test inteligence. Zamyslete se nad příběhem, který umoní otestovat u vás nejen intelekt, ale i schopnost jeho tvořivého vyuívání. Nue:Slečně X zemřela matka. Na pohřbu si povimla, e její sestru doprovázíatraktivní mu. Zaujal ji, leč neměla monost se s ním seznámit. Co učiní? I krystalicky čistému intelektu prý svědčí odpověď: zabije sestru. Bude mít jistotu, e se na dalím pohřbu s oním pánem setká a navíc jí ubudekonkurentka. Krystalicky čistý intelekt není odborný termín. Vyhovuje jakonadsázka pro rázné, rádoby racionální řeení, naprosto nepřihlíející ksociál>|13|


nímu kontextu a dalím souvislostem. To pak můete mít IQ třeba kolem

dvou stovek a pomůe vám leda tak do vězení.

Z testu IQ obvykle nelze vyvozovat téměř nic, co by odpovídaloskutečnému modelu ivotních situací. Podle výzkumu v USA nebyl napříkladobjeven ádný vztah mezi tvořivostí a inteligencí. Snad částečně to platí u matematiků.

Rozdíl není v inteligenci, ale v osobnostních vlastnostech: tvořiví lidé jsou aktivnějí, mají větí sebedůvěru, jsou tolerantnějí, orientovanípozitivně, nezávislí na hodnocení jiných, spoléhají na vlastní hlavu, alepředevím hojně vyuívají intuicí.

Kadý máme v sobě třináctou komnatu, která u větiny lidí zabírá podstatně větí prostor ne ta část domu, která je nám dostupná. Co tam vechno je? Vechno, co se nám stalo od okamiku, kdy jsme byli počati. Je tam vechno, co jsme vymetli z celého domu protoe se nám tonehodilo, nebo se toho bojíme, nebo nevíme co s tím. Ale jsou koly, které tvrdí, e tam je také geneticky zakotvena kulturní zkuenost vechpředcházejících generací tzv. archetyp. Můe tam být také zanesenazkuenost z minulých ivotů, jak tvrdí buddhizmus. Je tam tma a v ní je ukrytoneuvěřitelně mnoho informací. Je těké se tam dostat, je to téměř absolutní trezor. Navíc je obtíné ony zkuenosti a informace popsat protoe děje se tam odehrávají beze slov.

Vědomí je prostor, kdy víme, a víme, e víme.

Podvědomí nevíme, ale otázkou nebo vzpomínkou si vybavíme.

Nevědomí je stav, kdy nevíme, a nevíme, e nevíme.

Jak můe vypadat tzv. klasická klasifikace částí naí due:

U

IdOnoDítě

U

Ego Já Dospělý

U

Superego Nadjá Rodič

|14|


Dítě je spontánní a tvořivé. Také poněkud svéhlavé, egoistické. Potěí,

pobaví, ale někdy můe být i neomalené.

Rodič je omezující a přikazující. Ve ví nejlépe a jednoznačně vám sdělí, co jste zase neudělali podle jeho představ a jak patně dopadnete.

Dospělý se snaí výe zmíněnou dvojici rozumně porovnat. Vyvodit z jejich názorů poučení a seriózně rozhodnout co a jak.

Dítě je to, co chci, a to, co cítím. Rodič to je soubor příkazů, které mi vtiskli rodiče, posílen o sociální tlak okolí. Sem patří zvyky, obyčeje, nepsané, ale tradované zásady. Pokud máme silného Rodiče, je velkériziko, e nás budou trápit výčitky svědomí. Cítíme silné úzkosti, napětí, jsme podrádění, pod tlakem. Ve vyhraněné podobě trpíme depresemi. Některé záitky, reakce, formy chování jsou natolik silné, e si s nimi v danémkontextu nevíme rady. Neumíme je zpracovat, nebo si dokonce vůbecnedovolíme je zpracovat odklízíme je do podvědomí. Pokud je to extrémněsilná nebo dlouhodobě působící záleitost, nelze se jí jen tak zbavit. Dřív nebo později se vrací, a to spodními proudy a nehlídanými cestami. Někdy pravda v přestrojení, například v tzv. řeči těla. Výrazná a ovem někdy i tragická bývají různá psychosomatická onemocnění od infarktu přeszvýené pocení a po alergie.

Dalím způsobem, jak sníit a do ztracena odvádět celkové napětí mezi Dítětem a Rodičem, jsou tzv. hry. Některé hry hrajeme sami sesebou, jiné s lidmi kolem sebe.

Cílem je dobrý pocit z toho, e následujeme svůj ivotní scénář neboli ivotní program, který jsme se pod nátlakem rodičů i Rodiče rozhodliceloivotně realizovat. To se stalo v době, kdy nám bylo méně ne est let. V zásadě chceme vytvořit jakýsi ne-li ideální, pak snad optimální obraz o sobě samém.

Komunikace trolejového sběrače: Trolejový sběrač je odborný termín pro kladky, jimi trolejbus odebírá z drátů elektrický proud. Kdy jsou tyto kladky rovnoběné, vůz jede bez problémů. Kdy se překříí nebo jedna

|15|

1.KAPITOLA+


z nich spadne, je zle. Obdobně obvykle funguje komunikace v páru. Topokud jsou ipky znázorňující komunikační výměny mezi jednotlivýmietáemi Já u osoby jedna i dvě rovnoběné. Zdá se, e Rodič se domluví sRodičem, Dospělý se dohodne s Dospělým a Dítě i Dítě si docela pěkně

pohrají. Ve skutečnosti je to ale sloitějí. Dítě a Dítě nezaplatí nájem,Dospělý a Dospělý pro samou racionalitu zapomenou na cit a Rodič také není

jako Rodič.

„Hodný“ a „zlý“ Rodič

A: Bolí mne hlava i v krku, kalu, mám teplotu. Vypadá to na chřipku.

B: Jejda, holubička nám stoná! Já ti rozestelu postel a hned si jdi lehnout. Horký

čaj s citronem a medem bude za chvilku. Jenom co ti ho podám, tak skočím

do lékárny pro coldrex. Chudáčku můj, nechce také átek na krk? A nějaké

časopisy, aby ti to kurýrování lépe ubíhalo. Jo a nějaké ovoce, vitaminy.

Hned je přinesu. A měla bys chu na troku pudinku nebo snad hovězípolévku? Jen si rychle lehni, a nakonec jetě nechytí zápal plic.

C: To je neuvěřitelné, zase bude nemocná! Kolikrát jsem ti říkal, e se mánechat naočkovat proti chřipce. Ale milostpaní ne. To jsi byla moc chytrá, e se

blíí pandemie, na kterou je očkování krátké! Kdepak, holčičko, podlezprávy hlavního hygienika je u nás epidemie zcela banální chřipky, které bylo

moné očkováním plně předejít. Ty si ovem poradit nedá. Ví vůbec, kolik

taková neschopnost stojí? Napřed si nadělá dluhy a pak jsi samánemocenská. Tedy vůbec bych se nedivil zaměstnavateli, kdyby se s takovoupracovnicí rozeel. Teď bolí milostpaní hlava z chřipky, ale pak tě bude bolet zhledání práce. Při tvé nemocnosti tě toti hned tak někdo nezaměstná.

B i C promlouvají jako Rodič. Jistě není třeba vysvětlovat, který

z nich je hodný a který zlý. Ve ale není a tak jednoduché, jak se to zdá

na první pohled. Bylo by zjednoduující prohlásit, e hodný má A rád,

myslí to s ní dobře a obrazně řečeno cedil by pro ni krev. To ve činí zlatý

coby pravý opak zlého zloducha. Oba, jak B, tak C mohou mít k A

|16|


velmi hluboký, kladný vztah. Projev a samozřejmě i dopady výroků se ale

diametrálně lií. Teoreticky je dokonce moné, e hodný rodič se jen do

ochranitelskoozitivní role stylizuje. Předstírá ji a ve skutečnosti by A

nejraději podtrhnul koberec, kterým vystrojil její cestu. Nu a zlý brbla by

ve skutečnosti pro A v případě potřeby cedil krev. Moná ovem svyčítavým komentářem: Ojojojoj, já to říkal, nakonec budu muset pro tebe cedit

krev... V běných podmínkách, mezi ně patří i banální onemocnění, se

lze se zlým Rodičem vyrovnat. To samozřejmě jak v přímém kontaktu,

kdy například partner zastává takovou nebo onakou roli, tak i v přímém

přenosu, kdy jsme jeden či druhý přístup přijali.

Jiná situace nastává v depresi (tj. v chorobném smutku, skleslosti,naětí, nerozhodnosti, s útlumem psychických i fyzických procesů, ztrátou zájmů a sebevědomí...). To je ta pravá chvíle, kdy nás zlý Rodič azároveň velký vnitřní kritik ovládne a drtí takříkajíc do čtverečku. Cítíme sepřiměřeně jeho projevu a neuvědomujeme si, jak účelově přehání.Prohlubuje nae obavy, nutí nás dělat i to, co nechceme, zraňuje a likviduje poslední zbytky naeho sebevědomí.

Vnitřní kritik zbytnění „zlého“

Rodiče

Zlého Rodiče můe dostat do role velkého vnitřního kritika a obrazně řečeno utrhnout ze řetězu i maličkost. Ján Prako a Hana Praková v knize Co dělat s velkým vnitřním kritikem (Psychiatrické centrum Praha, 1995) uvádějí několik typických druhů situací (spoutěčů), na které mnoho lidí reaguje málem, jako by lo o ivot, a posléze se cítí velmi patně. Jde o spoutěče deprese. Velký vnitřní kritik v jejich osobnosti prostě (opět) triumfuje, kdy:

U

nás někdo podceňuje nebo povauje za něco horího;

U

nás někdo kritizuje či neschvaluje to, co děláme;

U

někdo nedocení, jak se snaíme, obětujeme, jak pomáháme;

U

uděláme více práce, ne za kolik se nám dostane uznání;

|17|

1.KAPITOLA


U

v něčem seleme, uděláme chybu či uděláme něco méně dobře, ne

jsme si představovali;

U

neuděláme něco, co jsme povaovali za nutné udělat, neboneřekneme něco, co bylo nutno říci, anebo pokud uděláme či řekneme něco,

co jsme neměli;

U

se věci vyvíjejí jinak, ne očekáváme;

U

jsme nespravedlivě obviněni z něčeho, co jsme neudělali.

K tomu lze připomenout, e deprese se zdaleka ve vech fázích svého vývoje neprojevuje jen patickým smutkem, který vede k jistému staení se do soukromí. Zejména v počátečních (nebo naopak sice nepříliintenzivních, ale dlouhodobě působících) fázích patří deprese a agrese mezijablka z jednoho stromu. Typická pro postiené je snaha zahnat (přesněji moná řečeno přerazit) depresi agresí. Dalím typickým a velmiproblematickým pokusem s tím něco udělat je přepíjení nepříjemného stavualkoholem. Tyto postupy poněkud připomínají efekt krabání si svědícího ekzému. V daném okamiku subjektivně pomohou, stav ovem zhorují.

Nejmenujete se náhodou Richard?

V análech historie je psáno: Richard III., poslední z dynastie Yorků, il v letech 14521485. Po smrti Eduarda IV. byl v roce 1483 regentem svého synovce Eduarda V. Své poručnictví a správcovství řeil svérázně. Svého svěřence nechal uvěznit a posléze zavradit i s jeho mladím bratrem. Poté převzal vládu. e se z ní dlouho netěil, je ji věc jiná.

V psychologii termín syndrom Richarda III. vystihuje stav přetrvávání a následného přenosu zatrpklosti, neukojené ctiádosti, pocitů zklamání, nespokojenosti a s ní spojeného napětí. Dotyčný proil zejména v dětství určitá trápení. Je zřejmě nespokojen jak sám se sebou, tak i se svýmokolím. Podle sebe soudí i tebe. Bývá schopen výrazně agresivního jednání.

|18|




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist