načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Rukověť květových esencí - Lila Devi

Rukověť květových esencí
-4%
sleva

Elektronická kniha: Rukověť květových esencí
Autor:

Kniha napsaná odbornicí s dvacetiletou praxí na poli léčby květovými esencemi je encyklopedií o umění tajemné léčivé moci květových esencí. Příručka hlavních květových esencí ... (celý popis)
Produkt teď bohužel není dostupný.

»hlídat dostupnost
Alternativy:


hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: ANAG
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF, EPUB, MOBI
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 9788072638734
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Kniha napsaná odbornicí s dvacetiletou praxí na poli léčby květovými esencemi je encyklopedií o umění tajemné léčivé moci květových esencí. Příručka hlavních květových esencí pomáhá lidem lépe pochopit sebe sama a zároveň získat hlubší povědomí o umění květových esencí. Smyslem knihy je poskytnout praktické informace pro vlastní analýzu a pomoc sobě samému prostřednictvím soustavy těchto „darů ze srdce přírody“.

Související tituly dle názvu:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Rukověť

květových esencí

PRO DOKONALOU POHODU

sŒ„êkˆ™Œ


S

eďte tiše, se zavřenýma očima. Představte si, že vztáhnete

ruku a zachytíte nějakou příjemnou vzpomínku z dětství

– podobně, jako byste na provázku drželi heliem naplněný balónek.

Ať je ta vzpomínka jakákoliv, nezabývejte se podrobnostmi; držte

se pouze příjemného pocitu z ducha této vzpomínky. Možná

pociťujete laskavé teplo, bezpečí a klidnou sebejistotu, že je

všechno v pořádku.

Ať je ten pocit jakýkoliv, koupejte se v něm.

Dovolte jednoduchosti, aby vás obklopila jako jarní vánek

v pozdním odpoledni. Prostota, bezstarostnost, důvěra – to jsou

vlastnosti, které smývají z vašich myšlenek všechen stres, přehnané

obavy a vyčerpanost.

Nyní se ještě více uvolněte. Představte si, že jste na úpatí malého

zalesněného kopce. Sluncem zalité větve borovic vám mávají na

přivítanou. Pár metrů před vámi prchá po stezce koloušek a oba

se leknete. Ztuhne na místě a vy se pomalu přikrčíte. Odpovídá

na váš vnitřní hlas, který říká: „Neměj strach. Jsem pouze

zvědavý, stejně jako ty.“ Jeho tenounké uši se stáhnou dozadu

v nesmělém údivu. Je příliš mladý na to, aby znal strach, tuší

vaši mírumilovnost, vykročí dopředu a přivoní k vaší napřáhnuté

dlani. Když to udělá, podíváte se mu do očí, tak nových v tomto

světě. Vidíte v nich radost nového života a prostý zázrak dětství.

Uchopte tu vzpomínku na oči kolouška jako byste opět drželi

balónek. Pamatujte, že i vy v sobě ukrýváte dítě.

A


originální esence

pro dokonalou pohodu

Lila Devi

představuje

Rukovet

kvetovych esencí


Autorka této knihy neposkytuje lékařské rady a nepředepisuje použití jakékoliv

formy léčby fyzických nebo zdravotních problémů bez konzultace s lékařem,

přímo, ani nepřímo. Záměrem autorky je pouze poskytnout informace obecné

povahy, které vám pomohou na cestě za emocionální a duchovní pohodou.

V případě, že použijete informace v této knize pro sebe, což je vaše právo dané

ústavou, autorka a vydavatel nepřebírají žádnou zodpovědnost za vaše činy.

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této knihy nesmí být rozmnožována

jakýmkoliv mechanickým, fotografi ckým, nebo elektronickým způsobem;

nebo ve formě zvukového záznamu. Nesmí být uložena v rešeršním systému

nebo dále předávána, nebo jinak být kopírována pro veřejné nebo soukromé

použití s výjimkou krátkých citací v článcích a recenzích, bez předchozího

písemného svolení vydavatele.

Originally Published in 1996 by Master’s Flower Essences™

Crystal Clarity Publishers • Nevada City, CA 95959

Copyright © 2007 Lila Devi

Grafi cký návrh obálky © Jerianne Van Dijk a Kim Rogers

Ilustrace na obálce © Jerianne Van Dijk

Foto na zadní straně obálky © Barbara Bingham

Ilustrace © Kaleigh Surber

Překlad © Mgr. Andrea Bačová, 2014

© Nakladatelství ANAG, 2014

ISBN 978-80-7263-873-4


VĚnování

Každé květině, která tiší něčí dech,

a každému životu plně prožitému až do konce.

Každému příteli, rodině a lani

a každému soumraku, který spěchá ke svítání.

Všem těm, všem neviditelným,

všem skromným květinám, kterými jsme vždy byli.

Tomu, čím je každý z nás, čím se staneme

– květinám rozvíjejícím se v radostném poledním slunci.


Prohlášení

Tato kniha je pouze informativní, nemá sloužit k léčení, diagnostice

nebo předepisování léčivých látek. Informace v ní obsažené v žádném

případě není možné považovat za náhradu konzultací s řádněregistro

vanými odbornými lékaři.


PodĚkování

S vděčností děkuji všem, kteří laskavě přispěli k tomuto textu svými

příběhy; J. Donaldu Waltersovi, příteli a světlu, které mě vedlo; Cathy

Parojinog za její neocenitelné redakční poradenství; Jonu Caswellovi

za úpravy textu a povzbuzení; Saře Cryer za krásné logo a text na zadnístra

ně obálky; Bhakti Rinzler za její jahodovou polévku a další skvělé recepty

(viz kapitola 37 Radost v souladu s podstatou květových esencí); Georgi

Beinhornovi, který měl vždy čas mě inspirovat; Johnu Parkinovi za práci

s počítačem na poslední chvíli; LeeAnn Brook za její úžasnoupředstavi

vost při návrhu obálky knihy a grafi ckého designu; Robu Froelickovi, který

povýšil sazbu textu na druh umění; Kim Rogers za korekturu textu;

Kaleigh Surber za její citlivé ilustrace; Merrily Beck za řízení kance

láře během toho, co jsem psala tuhle knížku; mým skvělým rodičům;

kozám, které naháněly mé sny; stovkám drahých přátel, jejichž úsměv

byl povzbuzením; a především Paramhansu Jóganandovi.


8

Obsah

Předmluva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

Esence života: Tematická píseň . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

Část I

1 Vědomí květin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14

2 Vývoj květových esencí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

3 Proroci, mudrcové a bylinkáři . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

4 Původ esencí Spirit-in-Nature . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

5 Experiment s esencemi: Brainstorming

s biologickou zpětnou vazbou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 6 Jak květové esence působí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 7 Všechno má svůj čas: Spektrum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 8 Tematické a strategické esence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 9 Pootevřené dveře: Jak používat kapitoly

o květových esencích . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 Část II 10 Hlávkový salát: „Klid“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 11 Kokos: „Povznesení“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 12 Třešeň: „Posel dobré nálady“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 13 Špenát: „Nekomplikovanost“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95 14 Broskev: „Nesobecká matka“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 15 Kukuřice: „Životabudič“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 16 Rajče: „Odhodlaný bojovník“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 17 Ananas: „Sebejistota“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 18 Banán: „Pokorný služebník“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 19 Fík: „Neautoritativnost“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 20 Mandle: „Soběstačnost“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157 21 Hruška: „Mírotvůrce“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167 22 Avokádo: „Vědomí“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176

9

Obsah

23 Jablko: „Jasné mentální nebe“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185

24 Pomeranč: „Usměvavý milionář“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193

25 Ostružina: „Univerzální čistič“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202

26 Datle: „Uvědomělá dóza na sušenky“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211

27 Jahoda: „Vznešenost“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220

28 Malina: „Léčitel léčitelů“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229

29 Vinná réva: „Odměna“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237

Část III

30 Příprava a aplikace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249

31 Symptomatický a hloubkový přístup:

Několik případových studií . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259

32 Stíny na obrazovce: Menopauza a kodependence . . . . . . . . . . 264

33 Radostné umění konzultace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272

34 Malé kvítky: Naše děti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282

35 Čtyřnozí přátelé a jiná stvoření: Domácí mazlíčci a zvířata . . . 288

36 Hledání esence života . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293

37 Recepty v souladu s podstatou květových esencí . . . . . . . . . . 296

Rejstřík esencí Spirit-in-Nature . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304

Vysvětlivky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321

Seznam použité literatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322

Produkty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325

Programy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327

O autorce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328

PŘedmluva

Při oslavách našeho 30. výročí v roce 2007 jsme přijali nový název pro

naše esence Spirit-in-Nature Essences, do té doby známé jakoMistrovské květové esence. Změna se setkala s příznivou odezvou. Proč nový

název? Symbolizuje nový cyklus, novou energii a mnohem obsáhlejší

popis toho, o co všichni usilujeme. Tyto esence hledají ducha přírody

– uvnitř matky přírody a v našem nitru.

Tato kniha vám poradí, jak se stát pánem svého života.Sebeovládání je víc než jen neurčitým cílem – je dosažitelným stavem. Jak? Kromě zdravého životního stylu dosažením stavu vnitřní rovnováhy pomocí rozumného užívání květových esencí.

Květové esence povzbuzují naše pozitivní duchovní kvality.Připravují se extrahováním životní síly z květů skrze živly slunečního světla a čisté pramenité vody. Do našich energetických polí vkládajípovznášející vibrační vzory různých zušlechťujících vlastností rostlinné říše, jako jsou důstojnost, laskavost a bezpodmínečná láska.

Události, které se nám přihodí, jistě nemůžeme mít pod kontrolou; ale můžeme kontrolovat, jak na ně zareagujeme. Jak strávíme čas vymezený dětským chrastítkem a smrtí? Možná máte pocit, že vás šéf napomenul neprávem. Potom vás partner, sám přepracovaný, přivítá doma popudlivými slovy. Jak budete reagovat? Zdá se, že násnekonečné stoupání a klesání křivky našeho života vyvádí z míry. Rovnováha, harmonie a pohoda jsou vlastnosti, o které neustále vědomě usilujeme. Otázkou je, jak jich docílíme.

Může se zdát, že květové esence jsou přece jen trochu jednoduché v porovnání s našimi složitými životy. Jak může něco tak nepatrného tak silně ovlivňovat naše vědomí? Prostřednictvím životní síly ztělesněné v esencích, ze které pochází samotný život. Pokud bychom se pokusili oživit mrtvého člověka pomocí životně důležitých prostředků, jako jsou strava, voda, vzduch, ničeho bychom nedosáhli. Ale pokud čemukoliv živému dodáme životní sílu, hojně zastoupenou v květových esencích, uvidíme výsledky.

Esence Spirit-in-Nature čerpají z původního výkladu učiteleParamhansy Jóganandy. I když, pokud vím, Jógananda nikdy esence nepřipravoval,

Předmluva


11

přesto vypracoval seznam psycho-emocionálních živin obsažených vrůzných druzích ovoce a zeleniny, z jejichž květů jsou podle metodikydoktora Edwarda Bacha extrahovány naše esence. Pověřena J. Donaldem

Waltersem – déle než 60 let žákem Jóganandy a mým přítelem a učitelem

– jsem v roce 1977 založila Spirit-in-Nature Essences, nejstarší společnost

na výrobu květových esencí mimo území Spojeného království.

Během více než tří desetiletí jsme od lidí ze Spojených státůamerických i ze zámoří, kterým esence Spirit-in-Nature výrazně pomohly, získávali svědectví a na základě výzkumů a analýz sestavovalipřípadové studie. Je zřejmé, že tyto extrakty dokáží zlepšit kvalitu života všech živých organismů – rostlin, zvířat, dětí všech věkových kategorií a nás samotných jako živých květů.

Rukověť květových esencí vyšla poprvé v roce 1996. Od té doby se rozšiřuje i povědomí o esencích, spolu s upravenou terminologií, kterou jsem částečně přepracovala – jedná se o tematické a strategické aplikace a několik esencí samotných. Můj upřímný vděk patří J. DonalduWaltersovi, který v tomto revidovaném vydání upravil afi rmace.

Koncepce tematických esencí v osmé kapitole rovněž prošlaněkolika úpravami, tematické esence jsou naší převládající pozitivní kvalitou. V předchozích vydáních knihy bylo uvedeno, že téma zůstávákonstantní po celý náš život. Nyní je téma popsáno jako proměnlivé, protože během života se projevují různé rysy naší povahy. Je to pravdivější ainspirativnější systém.

A konečně, esence Mandle, dříve určená k sebeovládání a upokojení, má i další rozměr morální síly, pomáhá dostat se z každé obtížné životní situace. Esence Jablka, dříve charakterizovaná jako zdraví prospěšná, byla rozšířena o novou defi nici mírumilovné čistoty, která podporuje zdraví na všech úrovních, zejména v našem postoji. Také pomerančová esence, dříve spojovaná s radostí, je nyní defi nována jako nadšení pro život. Je to přesnější vyjádření toho, že radost můžepocházet pouze z našeho nitra.

Esence Spirit-in-Nature nám pomáhají probouzet náš nejvyšší potenciál. Tato kniha pomůže vám a vaším prostřednictvím dalším lidem tohoto cíle dosáhnout.

Předmluva


12

The Essence of Life: Theme Song

Lila Devi

©Copyright 1996

Ze země, vody a slunce:

Hojnost květin dostáváme.

V rukou nám rozkvétá klíč,

déšť korunních plátků,

který nám pomůže osvobodit se.

Osvobodit se od starostí, zbavit se strachu.

My, živé květy, léta rosteme.

Ve sladké a laskavé esenci květin

esenci života najdeme.

Ve sladké a laskavé esenci květin

esenci života najdeme,

esenci života najdeme,

esenci života najdeme. Esence života: Tematická píseŇ

Esence života: Tematická píseň


Část I


14

A

KAPITOLA JEDNA

VĚdomí kvĚtin

„Kéž bychom dokázali prožít všechny dny svého života.“

Jonathan Swift

„Život je bolest, Vaše Výsosti,“ říká v jednom fi lmu šermíř princezně,

„a každý, kdo tvrdí něco jiného, lže.“ V jistém smyslu měl pravdu, ne?

Je pravda, že žijeme v opravdu neklidné době. Pomineme-lizemětřesení, hurikány a jiné přírodní katastrofy, je tu spousta toho, co způsobil

sám člověk – rostoucí kriminalita, drogy a všudypřítomné dysfunkční

rodiny, rozvodovost a domácí násilí. Chcete-li seznam rozšířit, čelíme nyní šílenství teroristů, kteří si pohrávají s vysoce sofi stikovanými

chemickými zbraněmi, a devastují nás nevyléčitelné viry. Naše dnešní

kultura je poznamenaná chronickým nervovým vypětím, neustálounestabilitou, masivním politickým neklidem a rostoucím násilím. Dospělí

stejně jako děti – kdo z nás je v bezpečí?

Existuje naděje a ta je v nás všech – v naší schopnosti změnit apovznést sebe sama. To je opravdu naším životním úkolem. A je to přesně to, čeho nám mohou květové esence pomoci dosáhnout. Řečeno slovy novodobého světce: „Neměňte podmínky svého života, změňte sebe.“ Zamysleme se také nad nadčasovým poselstvím vytesaným nanáhrobku anglikánského biskupa (1100 n. l.) v kryptách Westminsterského opatství:

„Když jsem byl mladý a svobodný a moje představivost neznalahranic, snil jsem o tom, že změním svět. Jak jsem zrál a moudřel, zjistil jsem, že svět se nezmění, a tak jsem upřel svůj zrak blíž a rozhodl se změnit jen svou vlast.

Ale i to se zdálo být nemožné.

Když se přiblížil soumrak mých let, v posledním zoufalém pokusu jsem se spokojil se změnou své rodiny, těch nejbližších, ale oni bohužel neměli zájem.

Základní příručka květových esencí

A teď, když ležím na smrtelné posteli, jsem konečně prozřel:‚Kdybych nejprve změnil sám sebe, svým příkladem bych změnil svou rodinu.‘

Díky jejich inspiraci a povzbuzení bych byl schopen změnit svou zemi, a kdo ví, možná bych dokázal změnit i svět.”

Naším úkolem je změnit se a povznést sebe sama, kde tedyzačneme? Jaké pomůcky máme k dispozici? Jako děti chodíme k matce pro potravu. Jako dospělí se stále můžeme vracet do lůna matky pro pokrm a odpovědi na naše těžkosti – k naší matce přírodě a láskyplným lékům, které nám hojně nabízí prostřednictvím rostlinné říše.

Květiny jsou sebevědomé, inteligentní síly. Dostali jsme je darem pro naše štěstí a uzdravení. Jedinečná forma bylinkářství zvaná květové esence je koncentrovaným projevem čisté životní síly, která je nám vždy k dispozici. Bylinkářství existuje od dob, kdy si první člověk připravoval čaje, léky a zábaly – nebo ještě dříve, když se první divoká zvířata pásla na porostech, které léčily jejich rány. Ve skutečnosti se i v tomto století s bylinkami počítá jako se základem medicíny. Dnes je 25 %předepisovaných léků vyrobeno na bázi přírodních rostlinných látek.

Květové esence, léčiva či kapky, jak jim říkáme, by mohly býtpovažovány za „metafyzické bylinky“, protože pracují na vyšší fyzickéúrovni našeho bytí. Na chvíli se zamyslete nad sílou a krásou květin, nad jejich schopností povzbudit, inspirovat, potěšit. Narození, narozeniny, nemoci, svatby, pohřby – to všechno jsou významné životní události tradičně doprovázené kyticemi. „Podívejte se na květiny kritickýmpohledem,“ navrhl Jógananda. „Jak by se mohla květina vyvíjet, kdyby neměla inteligenci?“

Stejně tak můžeme urychlit svou vlastní evoluci, využijeme-liprostředky, které nám nabízí uvědomělá, starostlivá matka příroda a její esence. Někdo vtipně poznamenal, že kdyby každý na světě namasíroval někomu jinému záda, všechny války by ustaly. Co myslíte, že by se stalo, kdybychom všichni na světě podali jeden druhému květovou esenci? Pojďme to zjistit.

16

B

KAPITOLA DVA

Vývoj kvĚtových esencí

„Lidská bytost je součástí celku, který nazýváme ‚vesmír‘, součástí

omezenou časem a prostorem. Člověk vnímá sebe sama, svémyšlen

ky a pocity jako něco odděleného, samostatného, jistý druh optické

iluze vlastního vědomí. Tato iluze nás vězní ve vlastních tužbách

a citech k několika nejbližším lidem. Naším úkolem je uniknout

z toho vězení tím, že rozšíříme okruh svého soucítění a obsáhneme

v něm všechny žijící bytosti a všechnu přirozenost ve vší své kráse.“

Albert Einstein

VibraČní léČení: StruČná historie

Lékárny a lékaři nám v současnosti nabízejí skutečně bohatý výběrlé

čebných postupů, z nichž si můžeme v případě potřeby vybrat, nebo

preventivní léčení předtím, než tato potřeba nastane. V závislosti

na povaze nemoci a osobní preferenci způsobu léčení můžeme poža

dovat kteroukoliv formu, od operace po terapii barvami, od materiál

ně po energeticky orientovanou léčbu. Příkladem materiálně oriento

vaného způsobu léčení je tradiční alopatická medicína. Zaměřuje se

na potlačení konkrétního onemocnění užíváním antibiotik protiinfek

cím nebo kapek do nosu při běžném nachlazení. Alopatie také léčíspe

cifi cké orgány, je-li oslabena jejich přirozená funkce, jak je tomu umno

ha zázračných operací srdce, které se běžně provádějí. To, co nazýváme

vibrační terapií, se zabývá posilováním celé naší psycho-fyziologické

bytosti přímou aktivací naší životní síly. Tím se posílí imunita vůčine

mocem a zvýší se kvalita života. Tyto dva způsoby léčení nemusejí být

v konfl iktu. Oba mají své místo v širším schématu tohoto vesmíru, jak

to výše popsal Albert Einstein.

Nyní se podívejme na vývoj povědomí o léčebném umění – před

chůdci květových esencí, jež se vine historií lidstva jako nit. Hippokrates

Základní příručka květových esencí

(asi 460–380 př. n. l.), který je považován za otce západní medicíny,

pravil: „Naše povaha je lékařem našich nemocí.“ Tento prostý výrok

stručně vyjadřuje fi lozofi i celostní medicíny a poskytuje základ prohomeopatii, kterou později zpracoval Samuel Hahnemann (1755–1843).

Homeopatie, což znamená „podobné léčí podobné“, je založena napravidle o podobnostech, stejně jako je tomu u současných vakcín.Hahnemann podával svým pacientům nepatrné množství ředěných látek nebo

substancí z rostlin, jež by u zdravých jedinců vyvolaly onemocnění, jež

se pokoušel léčit. Výsledky byly velmi povzbudivé. Od metody použití

jedu na vyléčení jedu v nás bylo odvozeno fungování květových esencí,

ovšem na opačném principu. Využití pozitivních vlastností esencí pomáhá odstranit chvilkové negativní rozpoložení osobnosti. Tímto neinvazivním a bezbolestným způsobem květové esence provokují naše

vrozené úžasné kvality.

Hahnemann také využíval nauku o signaturách, nedílnou součást terapie květovými esencemi. Je to koncepce, která říká, že příroda nám dává rostliny vědomě navržené takovým způsobem, aby léčily tu část těla, které je rostlina nejvíce fyzicky podobná. Tvar rostliny, její barva, vůně, chuť a zákonitosti růstu, to všechno nám poskytuje vodítka k tomu, jak ji použít k léčení svého vnitřního prostředí. Ovšem nejdůležitějším přínosem Hahnemanna byl princip léčení člověka, a ne nemoci – podle Hippokratovy moudrosti, aby dosáhl skutečného a trvalého uzdravení. To znamená spíše léčit „psychiku“, jak to nazýval, nebo charakterové vlastnosti, než stávající fyzické potíže, jinými slovy, harmonizovat pacientovo psycho-emocionální já, aby jeho vlastnívědomá životní síla mohla působit jako léčitel. („Lékaři, uzdrav sám sebe.“) V jistém smyslu je to základ fi lozofi e květových esencí.

Podobně jako je tomu v homeopatii, neléčí květové esence přímo fyzické tělo nebo příznaky. Na duchovní úrovni řeší problémypsychické a emocionální nerovnováhy, které, nejsou-li vyřešeny, se nakonec usadí hlouboko ve fyzickém těle a projeví se jako fyzické příznaky.

Jako uvědomělé bytosti vědomé si těchto pravd stali jsme senavigátory našeho vlastního léčení. Zjednodušeně řečeno, květové esence jsou reakcí na volání probuzeného lidstva, aby posloužily našim duchovním potřebám.

18

Tajná lékárna

Budeme-li se hlouběji zabývat historií léčení, uvidíme dva vznikajícítren

dy: (1) postupný posun pozornosti od hmoty k energii – jinými slovy,

od fyzikální medicíny k vibračnímu léčení; a (2) pochopení toho, že se

můžeme léčit sami. Květové esence obsahují oba směry myšlení. Působí

na nás tím, že nás uvádějí do stavu harmonie a souznění s naší skutečnou

podstatou – s naší vnitřní dokonalostí, nebo ještě dál, s naším Já.

Lékárna matky přírody byla dlouho přístupná těm, kteří pátrali v její

pootevřené botanické lékárničce. A těm, kteří se chtějí naučit její jazyk

– jazyk květin, poskytne svá nejkrásnější tajemství dokonalé pohody.

Vývoj květových esencí

19

Q

KAPITOLA TŘI

Proroci,

mudrcové a bylinkáŘi

„Tady je mé tajemství, úplně prostinké: správně vidíme jen srdcem.

Co je důležité, je očím neviditelné.“

Antoine de Saint-Exupéry, Malý princ

Inspirující životy bylinkářů Boseho, Burbanka a Carvera jsou důkazem, že

rostliny mají vědomou inteligenci, pocity a schopnost pochopit životnípro

středí a reagovat na ně. Doktor Carver nazval rostlinnou říši neviditelným

světem, jehož jazyk se může naučit každý – „stačí tomu jen uvěřit“. I my,

s důvěrou, můžeme pochopit tajemství zdraví a celistvosti rostlinné říše.

Bengálský vĚdec

Na přelomu 19. a 20. století učinil Jagadiš Chandra Bose několik objevů

v rostlinné říši, kterými nepochybně předběhl svou dobu. Možná právě

z tohoto důvodu si jeho významu prakticky nikdo nepovšimnul. Pro

střednictvím sestrojení kreskografu, citlivého přístroje, který namikro

skopické úrovni měří růst živých věcí, potvrdil, že rostliny mají nervový

systém. Zjistil také, že dokážou vyjádřit širokou škálu emocí, včetnělás

ky, nenávisti, rozrušení, šoku, strachu, bolesti a radosti. Pomocíultra

citlivých přístrojů byl schopný rozpoznat, že hmyzožravé rostliny mají

zažívací orgány podobné těm zvířecím a že listy reagují na světlo po

dobně jako sítnice oka zvířat. Navíc měřením dokázal, že roztřesená

reakce rostlin, které zmrzly, je podobná smrtelné křeči zvířat.

Byl to dr. Bose, kdo jako první změřil jevy, které nazýváme „únava

kovu“, dokazující, že kovy, stejně jako rostliny a zvířata, jsou náchylné

k únavě, nadměrné stimulaci a oslabení. Jinými slovy, i ony jsouvědomý

mi formami života. Článek v jedné britské publikaci dokumentující jeho objevy obsahoval i popis experimentu se zeleninou. Autor v něm dochází k závěru:

„Tak může věda odhalit pocity i tak netečné zeleniny, jakou je mrkev.“

1

Ve svém pojednání se Bose ptá: „Existuje nějaký možný vztah mezi naším životem a rostlinnou říší? Otázka se netýká nějakého dohadu, ale skutečného důkazu, který by byl nenapadnutelný ... Závěrečnázkouška musí být provedena na rostlině samotné a žádné důkazy by neměly být uznány, pokud nenesou rostlinám vlastní znaky.“

2

Kalifornský botanik

„Tajemstvím úspěšného pěstování rostlin, na rozdíl od vědeckého poznání, je láska.“ Luther Burbank, přezdívaný „čaroděj ze zahradnictví“,

projevil tímto prohlášením jednoduchost a skromnost, s níž dosahoval

svých úžasných objevů. Americký šlechtitel rostlin Burbank, narozený

roku 1849, vysvětlil, že prostě jen mluvil s rostlinami a vytvořil pro ně

bezpečný a láskyplný prostor. Touto neortodoxní metodou byl schopen

„přimět“ pouštní kaktus, aby shodil své trny. „Nemáš se čeho bát,“utěšoval rostlinku. „Nepotřebuješ obranné trny. Budu tě chránit.“

Vytvořením těsného pouta s rostlinnou říší vstoupil Burbank dojejího světa, aby zušlechtil společenství květin, ovoce a zeleniny a tím eliminoval jejich nežádoucí vlastnosti. Snadno vyšlechtil nové odrůdy švestek, různých bobulí, lilií, růží, jablek, broskví, kdoulí, nektarinek, brambor, rajčat, kukuřice, chřestu a mnoho dalšího. Jeho jméno jeuvedené i ve slovníku a spojuje se se zdokonalením selektivního šlechtění, stejně jako křížení a roubování rostlin. Burbankovy zahrady v Santa Rose v Kalifornii se zachovaly do dnešních dnů. Alabamský pĚstitel Americký bylinkář George Washington Carver se narodil v roce 1864 jako syn otrokyně. Svou prostotou a zbožnou láskou k přírodě změnil trendy v zemědělství. Byl přezdíván „Černý Leonardo“. Dr. Carverobjevil tři sta nových způsobů využití podzemnice olejné, dříve využívané pouze jako krmivo pro prasata, a sto padesát dalších možností využití sladkých brambor, například jako kávu, kolomaz, tiskárenský inkoust

Proroci, mudrcové a bylinkáři


21

Základní příručka květových esencí

nebo v kosmetice. Když se ho zeptali, jak odhalil obrovské možnosti

těchto dvou běžných plodin, odpověděl: „Musíte je mít hodně rád. Své

tajemství vám odhalí cokoliv, máte-li to dostatečně rádi. Nejenže jsem

zjistil, že když promlouvám k malému květu nebo k malému arašídu,

sdělí mi svá tajemství, ale zjistil jsem, že když důvěrně rozmlouváme

s lidmi, také vám prozradí svá tajemství – máte-li je dost rádi.“

3

Jeden z Carverových přátel popsal jejich společnou vycházku.Předokládal, že projdou několik kilometrů a výlet potrvá pár hodin.„Nedostali jsme se moc daleko, možná nějakých sto metrů,“ napsal později. „Musel pokleknout ke každé malé květince, kterou potkal. Prohlížel si ji, hladil ji, studoval ji, mluvil s ní. Tato Carverova láska ke květinám měla živý rytmus a živou kreativitu, která se objeví pouze tehdy, když láska otevírá dveře radosti. Lidé, kteří dokáží milovat tak, že jejich láska tryská v malých gejzírech extáze, nesou v sobě tajemství par excellence. A to je míra, jakou miluje doktor Carver ... láskou smíchanou s radostí.“

4

Rostliny mluví samy za sebe

Začátkem sedmdesátých let vyšla neobyčejná kniha autorů PetraTompkinse a Christophera Birda The Secret Life of Plants (Tajný život rostlin). Kdyby

nebyl text podložen řadou zdokumentovaných experimentů, považovali

bychom knihu za neskutečnou pohádku. Tématem jednoho příběhu byl

kaktus. Zařízení hodně podobné tomu, které japonská policie používá při

detekci lži, zaznamenalo, že kaktus vydává zvuky podobné písni, s různými rytmy a tóny. Po elektronickém zesílení prý občas zněly jako „vřelé

a téměř veselé“. Tentýž kaktus se také naučil počítat do dvaceti a provádět

jednoduché sčítání, což projevoval vydáváním zvuků.

Rostliny nejen zpívají, ale jsou zcela schopné vnímat hudbu. Zdá se, že zvukové vlny mají pozitivní účinek na rostlinné buňky a příznivě ovlivňují jejich metabolické procesy. Jedním z fascinujícíchexperimentů popsaných v knize bylo testování účinků klasické a rockové hudby na dýni obecnou. Dýně byly umístěny do nádob podobných skleněným akváriím. Světlo, teplota, vlhkost půdy a množství vody byly přísně kontrolovány. Jedna skupina dýní byla vystavena hudbě Beethovena, Brahmse a dalších klasiků. Tyto dýně nejenže rostly směrem ke zdroji hudby, ale výhonky jedné z nich se ovíjely kolem rádia! Na druhéstraně, dýně vystavené výrazné rockové hudbě rostly směrem od zdroje hudby. Jejich výhonky dokonce šplhaly po stěně nádoby, což vypadalo jako pokus o útěk. Tato skupina dýní měla i nesprávně vyvinuté listy – některé zakrněly, jiné vyrostly do neobvyklé velikosti.

Nemohu nevzpomenout svědectví jedné ženy z Dallasu o reakcijejích rostlin na první nahrávky mých písní o květových esencích.Podbarvení písně vokály, instrumentace a zvuky přírody byly jejím pokojovým přátelům zřejmě velmi příjemné. „Když jsem jim začala pouštět hudbu, začaly moje rostliny kvést. Africká fi alka nekvetla od doby, kdy jsem ji před rokem a půl dostala. Nasadila pupeny a pelargonie také.“ Kdo ví, možná rostliny rozkvetly na oslavu své hudbou poctěné říše! Pointou je, že všechno živé reaguje na uznání, respekt a laskavé zacházení. ŘeČ kvĚtových esencí Jak dokazuje historie, rostliny připravily půdu pro drama života.Legendární indiánský medicinman z kmene Siouxů Černý Los řekl: „Velký Duch je všude. Slyší vše, co je v našich myslích a srdcích, a není nutné s ním mluvit mocným hlasem.“

Stejně tak ájurvéda, šest tisíc let stará indická léčebná tradice, praví: „Proroci k sobě prostřednictvím jogínského vnímání nechávají rostliny promlouvat. A rostliny odkrývají svá tajemství, z nichž mnohá jsoudůvtipnější než chemické analýzy, které by je mohly odhalit. Stát seopravdovým bylinkářem znamená být prorokem. Znamená to být citlivý kbytostem bylin, s vnímavostí důvěrně rozmlouvat s vesmírným světlem rostlin. Znamená to naučit se naslouchat, když mluví rostliny, mluvit s nimi jako s lidskými bytostmi a dívat se na ně jako na své učitele.“

5

V souladu se starou bylinkářskou tradicí rozmlouvání s rostlinami se květové esence vyvinuly jako přirozený prostředek léčení –nejjednodušší způsob s nejjednoduššími prostředky. „Jsou určité věci,“ řekldoktor Carver, „často jen velmi zanedbatelné věci, jako jsou například malý arašíd, kousek hlíny, malý kvítek, které způsobí, že se podíváte do nitra a najednou vidíte do duše věcí.“

6

Květové esence nám umožňujínahlédnout do duše věcí – do sebe, našeho světa a světa všech živých bytostí.

V další kapitole se podíváme na život dvou pozoruhodných mužů, jejichž myšlenky se vzájemně ovlivnily a daly tak vzniknout variaci na dané téma. Jejich záznam písně květů matky přírody se stal součástí esencí Spirit-in-Nature.

Proroci, mudrcové a bylinkáři


23

c

KAPITOLA ČTYŘI

PŮvod esencí Spirit-in-Nature

„Květinko v popraskané zdi,

z pukliny tě vyjmu,

celou i s kořínky tě podržím v dlani,

květinko maličká – kdybych tak mohl pochopit, co jsi,

celá i s kořínky a vše ve všem,

mohl bych poznat, co je Bůh a co člověk.“

Alfred Lord Tennyson

Lékař a metafyzik, dva muži žijící ve stejnou dobu na opačných koncích

světa, zřejmě aniž by o sobě věděli, se stali inspirací pro vznik esencí

Spirit-in-Nature.

LékaŘ-kouzelník

Život dr. Edwarda Bacha (1886–1936), zakladatele Bachovy květovétera

pie, trval pouhých padesát let. Jeho kolegové považovali tohoto lékaře,

homeopata a bystrého pozorovatele lidské povahy za geniálního. I když

je Bach obecně považován za prvního objevitele květových esencí, jeho

předchůdcem byl již v 16. století švýcarský lékař a alchymista Paracelsus

(viz kapitola 25 Ostružina – Slavné osobnosti s tímto tématem).Paracel

sus popsal sběr rosy z květů – metodu, jež se stala podstatou přípravy

květových esencí, které podával svým postonávájícím pacientům.

Bachův citlivý duch byl vnímavý k utrpení lidstva a štědré léčivé síle

květů. Kvůli své posedlosti strachem z injekční jehly hledal jiný způsob,

jak zmírnit utrpení svých pacientů. Nakonec své velmi úspěšné praxe

v Londýně zanechal, aby se věnoval květovým esencím a zanechal nám

své dědictví – bezbolestné, levné a každému, kdo ho potřebuje,dostup

né léčebné umění.


24

Magnetizující metafyzik

V roce 1893, sedm let po narození Bacha, se v Gorakhpuru vseverovýchodní Indii narodil Paramhansa Jógananda. Učitel a jogín, básník avědec, mystik a vynálezce přijel v roce 1920 do Bostonu. Mladý Jógananda

byl prvním indickým jogínem, který prožil svůj život v Americe, a až do

své smrti v roce 1952 zde přednášel. Jeho duchovní klasika,Autobiograhy of a Yogi (Autobiografi e jogína), vyšla ve více než dvaceti jazycích.

Jógananda inspiroval posluchače, od malých skupinek po tisícové davy,

učil je všemu, od meditačních technik (potrava pro duši) po správnou

výživu (potrava pro tělo). Ve Spojených státech se setkal s vášnivým

zájmem o vědecky ověřené techniky sebezdokonalování.

Krátce po svém příjezdu do Ameriky se Jógananda seznámil sLutherem Burbankem, jemuž věnoval celou kapitolu ve své autobiografi i. Tito dva společníci sdíleli schopnost vnímat božskou podstatu přírody a svou moudrost nosili jako pohodlné šaty. O svém laskavém příteli Jógananda napsal: „Hle, muž, v němž není lsti! Jeho srdce byloneuvěřitelně upřímné, obdařené pokorou, trpělivostí, obětavostí. Jeho malý dům uprostřed růží byl stroze jednoduchý; znal bezcennost luxusu,radoval se z maličkostí. Skromnost, s níž přijímal svou vědeckou slávu, mi připomínala strom, který se ohýbá pod břemenem zrajících plodů.“

7

Kromě lásky k přírodě a krásnému prostředí mluvil Jóganandazasvěceně o mnoha věcech souvisejících se zdravím a léčením, včetně principu magnetismu. Magnetismus v lidském těle funguje na podobnémprinciu jako ve fyzice. Představte si ocelový magnet, ve kterém jsou všechny molekuly otočené stejným směrem, jejich severo-jižní polarita jeorientovaná stejně. Podle tohoto principu jsme magnetičtější, když je naše energie orientovaná stejným směrem bez konfl iktu. Tento princip magnetismu má zásadní význam i v květových esencích, které nás vibračně sladí spozitivními vlastnostmi, jež se v sobě snažíme odhalit. Vývoj esencí Spirit-in-Nature Na základě zjištění dr. Boseho vysvětlil Jógananda, že rovněž potrava má vědomí. Čím je čerstvější, tím silnější je její prána (v sanskrtu výraz označující životní sílu). Jídlo, které jíme, tudíž hraje roli ve formování

Původ esencí Spirit-in-Nature


25

Základní příručka květových esencí

naší mentality. Jógananda popsal psychologické a duchovní vlastnosti

různých potravin. Příjmem těchto potravin zároveň vstřebáváte jejich

„vibrační“ vitaminy – klid z hrušek, nadšení z pomerančů a klidnoudůstojnost z jahod.

Obsahují-li třešně vibrace radosti, představte si, v jak silnékoncentraci se radost vyskytuje v samotných třešňových květech. Botanici se shodují, že květ jako reprodukční systém rostliny obsahuje aždevadesát procent její životní síly. Namísto využití kůry, kořenů, stonků a listů, jako je tomu v tradičním bylinkářství, se esence Spirit-in-Nature přiravují z květů rostliny. Organické ovocné sady a zeleninové zahrady poskytující květy pro naše esence se rozkládají na podhůří SierraNevady, s výjimkou kokosových, avokádových, banánových a ananasových esencí, které se vyrábějí na Havajských ostrovech. Tyto esence jsoupřiravovány šetrným způsobem, s respektem k živé rostlině, jejíž životní síla je zachycena v procesu výroby. Květy se sbírají na vrcholu zralosti; rostlina samotná zůstává neporušená.

V naší kultuře často mluvíme o lidském potenciálu. Knihkupectví překypují motivačními knihami a život zkvalitňující workshopy jsou dnes velmi populární. Jógananda chválil Američany právě pro totooduševnění a nadšení. „Nakonec,“ řekl o této duchovní podstatě, „proč ne teď?“ To je také poselství esencí Spirit-in-Nature. Proč nežít naplnoprávě teď? Vlastnosti esencí Spirit-in-Nature Mandle • sebeovládání, morální síla Jablko • pokojná čistota Avokádo • dobrá paměť Banán • pokora vycházející z klidu Ostružina • čistota myšlení Třešeň • radost Kokos • povznesení duchovního uvědomění Kukuřice • duševní vitalita

26

Datle • něžná přívětivost

Fík • fl exibilita, sebepřijetí

Vinná réva • láska, oddanost

Hlávkový salát • klid

Pomeranč • nadšení, naděje

Broskev • nesobeckost

Hruška • mírumilovnost

Ananas • sebevědomí

Malina • laskavost, soucit

Špenát • jednoduchost, bezelstnost

Jahoda • důstojnost

Rajče • síla, vytrvalost

Původ esencí Spirit-in-Nature

27

d

KAPITOLA PĚT

Experiment s esencemi:

brainstorming s biologickou

zpĚtnou vazbou

„Největší objev každé generace spočívá v tom, že lidské bytosti

mohou změnit svůj život tím, že změní postoje své mysli.“

Albert Schweizer

Sledování našich „kvĚtových pŘátel“

V květnu 1996 uskutečnil dr. Jeffrey R. Cram (1949–2005), klinickýpsy

cholog a uznávaný průkopník bio zpětné vazby (biofeedbacku), první

studii esencí Spirit-in-Nature. Jejím cílem bylo zjistit, zda zkoumaníje

dinci prokážou po požití pro ně vhodné esence vědecky změřitelnou

reakci na ni. Pilotní studii tvořil jednooborový plán. To znamená, že

jednotlivci byli porovnáváni pouze sami se sebou, nikoliv s jinýmisku

pinami lidí. Experiment tohoto typu je díky tomu přesnější i při menším

počtu případových studií.

Sledovali jsme sedm osob, u pěti z nich jsme použili model typu A/B,

což znamená sledování každé změny při přesunu z bodu A do bo

du B s intervencí mezi dvěma body – v tomto případě to bylo podání

esence. První etapou bylo sedm minut klidu, pak jsme podali květovou

esenci, kterou jsme určili pomocí kineziologie těsně před experimen

tem; a na závěr pětiminutové pozorování odezvy. Dvěma z našich po

kusných osob jsme přidali třetí proměnnou a vytvořili jsme model A/B/C

– klid, podání placeba (v tomto případě brandy), zaznamenání re

akce, podání skutečné esence, po které opět následovalo pozoro

vání reakce (viz grafy na konci této kapitoly, které zobrazují obamode

ly A/B a A/B/C). Sledované osoby byly instruovány, aby v průběhu

všech fází experimentu zůstaly klidné a uvolněné.

28

Psycho-fyziologické mapování

Reakce osob byly v průběhu experimentu sledovány pomocímagnetic

kých zesilovačů (elektrod) umístěných přímo na určitých místech kůže

s použitím psycho-fyziologického monitorovacího zařízení namonito

rování biologické zpětné vazby. Tyto elektrody měřily šest signálů fy

zických a metafyzických orgánů. Dva z těchto signálů mapující reakce

fyzického těla – teplotu rukou (měření průtoku krve) a EDA (elektro

dermální reakci neboli „řeč kůže“) vykázaly zvýšenou aktivitu potních

žláz. Monitorováním teploty rukou jsme sledovali periferní průtok krve

v těle. Chápejte, jsme „vnitřně propojeni“, což znamená, že pokud by

na nás například zaútočil šavlozubý tygr, krev z pokožky by se nám

přesunula do svalů, abychom byli silnější, a pokud bychom si v boji

s tygrem poranili kůži, neměli bychom právě díky této ochranné reakci

tolik krvácet. Snižování teploty rukou při našem experimentu by proto

napovídalo, že náš sympatický nervový systém přijímá více podnětů.

Činnost potních žláz je složitým signálem naznačujícím orientacire

akce. Naše elektrodermální reakce je silnější, například když se setkáme

s něčím neobvyklým, nebo zareagujeme vzrušením, když zaslechneme,

jak někdo vysloví naše jméno. Jinými slovy, pomáhá nám orientovat se

ve světě. Z hlediska naší metafory o tygrovi elektrodermální reakcepří

hodně dodává naší pokožce více vlhkosti, takže je kluzká, čímž se sníží

pravděpodobnost jejího natržení. Citlivost kůže se zvýší také v případě

boje nebo útěku. Jinak řečeno, jste-li napojeni na biofeedback monitor,

užijete esenci a následně je zaznamenána zvýšená elektrodermálníre

akce, mohli bychom říct, že esence upoutala vaši pozornost a je něčím

jako „budíčkem“. Fyziologicky reagujete a souzníte s květovou esencí.

V našem pokusu byla elektrodermální reakce u všech sedmi jednotlivců

nejcitlivěji reagujícím systémem fyzického těla.

Metafyzické mapování

Zbývající indikátory reakce neboli EMG aktivita (elektromyografi e) jsou

odvozeny od čtyř z čaker (sanskrtské slovo čakra doslovně znamená

kola, nebo centra energie, vyzařující z astrální páteře (sušumna nádí

– střední kanál)): třetího oka neboli bodu mezi obočím; čakry krku,

Experiment s esencemi: Brainstorming s biologickou zpětnou vazbou

Základní příručka květových esencí

srdeční čakry (srdce zde není chápáno jako tělesný orgán) a bederní

čakry, naproti pupíku. Čakry, neboli energetická centra, jsou ty stránky

našeho nebiologického já, z nichž do těla vyzařuje zdraví nebo nemoc.

Každé centrum je spojeno s určitým orgánem a leží v blízkosti té části

těla, kde sídlí příslušný orgán. Ve vztahu s čakrami jsou také vlastnosti

a emoce: ke třetímu oku se vztahuje radost a síla vůle, ke krku klid aexanze, k srdci láska a intuice a k bederní čakře neboli čakře solar plexu

se vztahuje sebeovládání.

Mohli byste se zeptat, jak je možné vědecky měřit metafyzické nebo éterické tělo. Náš experiment můžeme posuzovat z hlediska nové fyziky – nikdo nikdy vlastně neviděl kvark nebo atomovou částici.Exerimenty s atomy jsou prováděny v kouři nebo v zamlžené komoře, proto vědci, kteří nemohou vidět částice, hledají stopy, které částice po sobě zanechávají. Podobně i naše studie sledovala stopy azaznamenávali jsme změny metafyzické energie našich pokusných osob. Neviděli jsme doslova metafyzickou energii, viděli jsme ji pouze na Kirlianových fotografi ích, které zobrazují auru nebo magnetické pole kolem těla.Viděli jsme spíše stopy energie. Odhalení pradávných stránek U všech našich probandů jsme pozorovali podstatné změny během prvních tří minut po podání esence. Na následujících stránkáchuvidíte kompletní soubor šesti grafů obou modelů studie. Každá svislá čára představuje jednu minutu. Laikům tyto grafy ulehčují představu o tom, jak fyzické a metafyzické orgány reagují na esence pár minut poté, co byly podány. Rovněž dokazují, že pozitivní účinky jsou okamžité.

Dr. Cram na závěr dodal: „Závěry této pilotní studie jednoznačně dokazují, že květové esence mají vliv na fyzickou funkci těla, přičemž nejvýznamnější výsledek byl naměřen při tom, jak se orientujeme ve světě prostřednictvím elektro-dermální reakce. Kromě toho, tato silná reakce kůže – vynikající měření autonomního nervového systému –odráží rozhraní mezi fyzickými a nefyzickými neboli éterickými orgány. Květové esence také ovlivňují to, čemu říkám ‚pradávné stránky‘ čaker, především třetí oko. U většiny pozorovaných osob také silně reagovalo bederní centrum. Tato část éterického těla je původním bodem chi, který je v orientální medicíně termínem pro životní sílu.“

Dva z probandů, jimž bylo nejdřív podáno placebo, neprokázali žádnou reakci EDA na brandy placebo, ale jejich potní žlázy prudce zareagovaly, jakmile užili esenci. (Zaznamenali silnou reakci naplacebo brandy v oblasti krční čakry, pravděpodobně zapříčiněnou teplem z brandy, která jim fyzicky stékala hrdlem – což je důvod, proč jsme ze studie vyloučili reakci krční čakry jako rozhodujícího ukazatele.) Z této proměnné a očividných reakcí bederní čakry neboli chi jsme usoudili, že květové esence skutečně znatelně aktivují životní sílu vytvářením rezonance s ní. Silná elektrodermální reakce naznačuje, že totoprobuzení energie nebo „vlastní vnitřní síly“, jak ji popsal Luther Burbank, vlastně proniká až do fyzického těla, což potvrzuje významnou reakci na květové esence. Z reakce třetího oka můžeme usuzovat, že květové esence podněcují něco, co bychom mohli nazvat spíše nevědecky jako „úroveň radosti“.

Jaký účinek tedy květové esence mají? Vskutku velmi dobrý.

Experiment s esencemi: Brainstorming s biologickou zpětnou vazbou


31

Základní příručka květových esencí

Pacient BR: Model A/B

Třetí oko:

enormně pozoruhodná

reakce*

Studie mistrovských květových esencí

Pacient BR

Startovací linie Esence Uzdravení

ČAS STRÁNKA TŘETÍ OKO ESENCE

HLÁVKOVÝ

SALÁT

1.60

1.50

1.40

1.30

1.20

1.10

1.00

0.90

Krk:

slabá počáteční

reakce, žádné

významné trvání

Studie mistrovských květových esencí

Pacient BR

Startovací linie Esence Reakce

ČAS STRÁNKA KRK ESENCE

HLÁVKOVÝ

SALÁT

1.00

0.95

0.90

0.85

0.80

0.75

0.70

0.65

0.60

Bederní oblast:

žádný významný účinek

Studie mistrovských květových esencí

Pacient BR

Startovací linie Esence Reakce

ČAS STRÁNKA BEDERNÍ ČAKRA ESENCE

HLÁVKOVÝ

SALÁT

2.8

2.6

2.4

2.2

2.0

1.8

1.6

* Silný experimentální účinek


32

Pacient BR: Model A/B – pokraČování

Srdce:

pouze dva nižší body,

žádné konzistentní

změny

Studie mistrovských květových esencí

Pacient BR

Startovací linie Esence Reakce

ČAS STRÁNKA SRDCE ESENCE

HLÁVKOVÝ

SALÁT

2.60

2.50

2.40

2.30

2.20

2.10

2.00

EDA:

rovnoměrná, stabilní

reakce následovaná

obrovským skokem

v reakci na esenci*

Studie mistrovských květových esencí

Pacient BR

Startovací linie Esence Reakce

ČAS STRÁNKA ELEKTRO-DERMÁLNÍ REAKCE (EDA) ESENCE

HLÁVKOVÝ

SALÁT

9.0

8.0

7.0

6.0

5.0

4.0

Teplota rukou:

nic nenaznačující

reakce

Studie mistrovských květových esencí

Pacient BR

Startovací linie Esence Reakce

ČAS STRÁNKA TEPLOTA RUKOU ESENCE

HLÁVKOVÝ

SALÁT

93.0

92.0

91.0

90.0

89.0

88.0

87.0

86.0

* Silný experimentální účinek

Experiment s esencemi: Brainstorming s biologickou zpětnou vazbou


33

Základní příručka květových esencí

Pacient BR: Model A/B/C

Třetí oko:

mizivá reakce

na placebo, zřetelná

reakce na esenci*

Studie mistrovských květových esencí

Pacient BR

Startovací linie ReakcePlacebo Esence

ČAS STRÁNKA TŘETÍ OKO ESENCE

PLACEBO + HLÁVKOVÝ

SALÁT

1.50

1.40

1.30

1.20

1.10

1.00

0.90

Krk:

placebo (brandy)

i esence ovlivnily

krční čakru

Studie mistrovských květových esencí

Pacient BR

Startovací linie ReakcePlacebo Esence

ČAS STRÁNKA KRK ESENCE

PLACEBO + HLÁVKOVÝ

SALÁT

3.10

3.00

2.90

2.80

2.70

2.60

2.50

2.40

2.30

Sakrální čakra:

nevýrazná reakce na

placebo, silná aktivace

po užití esence*

Studie mistrovských květových esencí

Pacient BR

Startovací linie ReakcePlacebo Esence

ČAS STRÁNKA BEDERNÍ ČAKRA ESENCE

PLACEBO + HLÁVKOVÝ

SALÁT

6.4

6.0

5.6

5.2

4.8

4.4

4.0

* Silný experimentální účinek


34

Pacient BR: Model A/B/C – pokraČování

Srdce:

stabilní reakce

na placebo, příjemně

zklidňující účinek

po esenci

Studie mistrovských květových esencí

Pacient BR

Startovací linie ReakcePlacebo Esence

ČAS STRÁNKA SRDCE ESENCE

PLACEBO + HLÁVKOVÝ

SALÁT

3.00

2.80

2.60

2.40

2.20

2.00

EDA:

žádná odezva

na placebo, ale výrazná

reakce potních žláz

na esenci*

Studie mistrovských květových esencí

Pacient BR

Startovací linie ReakcePlacebo Esence

ČAS STRÁNKA EDA ESENCE

PLACEBO + HLÁVKOVÝ

SALÁT

11.0

10.0

9.0

8.0

7.0

6.0

5.0

Teplota rukou:

zůstává stabilní, tudíž

nevypovídá o reakci

ani na placebo ani na

esenci

Studie mistrovských květových esencí

Pacient BR

Startovací linie ReakcePlacebo Esence

ČAS STRÁNKA TEPLOTA RUKOU ESENCE

PLACEBO + HLÁVKOVÝ

SALÁT

95.2

94.8

94.4

94.0

93.6

93.2

92.8

92.4

92.0

* Silný experimentální účinek

Experiment s esencemi: Brainstorming s biologickou zpětnou vazbou


35

a

KAPITOLA ŠEST

Jak kvĚtové esence pŮsobí

„Modlete se za dobrou sklizeň, ale pole obdělávejte dál.“

nápis na baptistickém kostele v Arkansasu

ÚČinná látka

„Přehrával jsem si v mysli stejné věci po celé měsíce stále dokola,“posal Stephen své zhroucení. „Teď je to za mnou. Esence mi skutečně

umožnily nechat plavat to, na čem jsem tak lpěl, a ulevily mi odbolesti.“ S pomocí květových esencí, jež nám vibračně připomínají, kým už

jsme, dokážeme prolomit falešné představy o naší lidské křehkosti.

Květové esence se vzájemně ovlivňují s naší ochotou a odhodláním změnit sebe sama díky vysoké vibrační frekvenci květů, ze kterých jsou připravovány. Ochota a odhodlání se rovnají energii, jíž se aktivněpodílíme na terapii květovými esencemi. Tyto esence aktivují naši životní sílu, skutečný pramen uzdravování. Působí jako katalyzátor nebo startér. Z toho důvodu si právem zasloužíme uznání za změny, kterých jsme společně dosáhli díky užívání esencí. Obvyklou reakcí bývá „Něco je jinak a já se cítím lépe!“ nebo „Mám opravdu pocit, že jsem to zase já“. Vzhledem k tomu, že je štěstí naším přirozeným stavem, je naše touha navrátit se k němu naprosto přirozená.

Energie vytváří magnetismus, o němž jsem se již zmínila ve čtvrté kapitole. Silnější magnetismus vibračně ovlivňuje slabší. Vezměme si tento příklad. Potřesení rukou je způsobem přenosu magnetismu,protože naše ruce jsou skutečnými magnety energie. Pokud si silněnegativní člověk třese rukou s méně pozitivním člověkem, bude slabšíčlověk negativně ovlivněn.

Květové esence pracují podobným způsobem – esence jako živé vibrace mají a přenášejí magnetismus. Ztratíme-li rovnováhu, je jejich magnetismus silnější a pozitivnější než náš a „potřeseme-li si s nimi rukou“ dokáže nás pozvednout na jejich úroveň. Esence na nás působí podobně, jako bychom byli v přítomnosti někoho, kdo nás inspiruje a povznáší. Při užívání esencí se dostáváme do jejich „přítomnosti“.

Na cestě s květovými esencemi se pozvedáme na jejich vyšší vibrační úroveň. Pro ilustraci použijme metaforu hudby. Léčivo z květů můžeme přirovnat k ladičce. Tím, že se podle ní naladíme, začneme souznít s písní jedinečné dokonalosti. Od esencí očekáváme rovnováhu a posílení naší životní síly. A vzhledem k tomu, že každý jedinec je jiný, neexistuje žádné jednoznačné pravidlo, stanovený pořádek pro esence. Každá esence je stejně unikátní jako osoba, pro niž je určena.

Lidé se často ptají, zda změny vyvolané esencemi vydrží. Ve většině případů zní odpověď ano – i když nikdo z nás není imunní vůči selhání. Zpravidla je také pravdou, že se uzdravujeme v několika fázích,protože v průběhu času docílíme hlubší úrovně projasnění, než kdybychom se okamžitě kategoricky vypořádali s celoživotními problémy. Pokud užijete Malinu pro odpuštění a dobrosrdečnost, může dojít k reakcipodobné té jakou na začátku této kapitoly popsal Stephen. Změna bude s největší pravděpodobností trvalá, budou-li ji podporovat vašemyšlenky a činy. Budete-li například užívat esenci Rajčete, abyste nabyli sílu a silnou vůli vymanit se z tísnivých vztahů, nebude ve vašem vlastním zájmu vrátit se do této nezdravé situace. Okolní prostředí, jak bylořečeno, je silnější než vůle. Esence pro všechny? Jsou esence léky vhodné pro každého? Ano. Pro každého, včetně rostlin, zvířat a dětí. V zásadě mohou pomoci komukoliv nebo čemukoliv sživotní sílou. Zní to příliš dobře, aby to byla pravda, že? Můžete se zeptat, co s tchýní závislou na silných antidepresivech nebo s vyděšeným zatoulaným kocourem, kteří nemají podle všeho žádnou snahu sepolepšit? V pořádku, raději každému ponechám právo pochybovat. Vzhledem k tomu, že by květové esence byly v nejhorším případě pouze neúčinné, proč nedat tchýni a starému kocourovi šanci pokusit se o zlepšení? Pokud stále odmítají „dát se dohromady“ pomocí květové terapie, vpořádku, snaha byla. (Pro připomenutí, květové esence nenahrazují řádnou lékařskou péči a jako takové nejsou ani doporučovány jako léky.)

Jak květové esence působí


37

Základní příručka květových esencí<



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist