načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Rukověť dobrého lektora -- Praktické tipy a návody pro začínající i zkušené přednášející – Petr Kazík

Rukověť dobrého lektora -- Praktické tipy a návody pro začínající i zkušené přednášející

Elektronická kniha: Rukověť dobrého lektora
Autor: Petr Kazík
Podnázev: Praktické tipy a návody pro začínající i zkušené přednášející

Jejím cílem je ukázat, jak sestavit a realizovat vzdělávání. Jako efektivnější než přednáška se prokázalo tzv. zkušenostní učení, jehož uplatnění v praxi je však poměrně ojedinělé. P. Kazík (sám velmi zkušený lektor a prorektor Ostravské ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  144
+
-
4,8
bo za nákup

hodnoceni - 75.3%hodnoceni - 75.3%hodnoceni - 75.3%hodnoceni - 75.3%hodnoceni - 75.3% 87%   celkové hodnocení
3 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2008
Počet stran: 107
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Výchova a vzdělávání
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2008
ISBN: 978-80-247-2453-9
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Jejím cílem je ukázat, jak sestavit a realizovat vzdělávání. Jako efektivnější než přednáška se prokázalo tzv. zkušenostní učení, jehož uplatnění v praxi je však poměrně ojedinělé. P. Kazík (sám velmi zkušený lektor a prorektor Ostravské univerzity) představuje jeho jednotlivé fáze a na praktických příkladech ukazuje, jak zvýšit efektivitu vzdělávání. Popisuje také využívání didaktických technik, proč a jak sestavovat vzdělávací plán a jak si připravit minutový scénář. Velký důraz klade na realizaci zpětné vazby a hlavně měření účinnosti, které se vzděláváním dosáhlo. Stručná a přehledná příručka rozvíjející školitelské dovednosti a poskytující rady lektorům, trenérům, manažerům a personalistům, jak dosáhnout ve vzdělávání dospělých co největší účinnosti.

Popis nakladatele

Čtivá a srozumitelná knížka rozvíjející školitelské dovednosti je praktickým průvodcem pro všechny, kteří se zabývají vzděláváním dospělých. Cílem knihy je ukázat, jak sestavit a realizovat vzdělávání tak, aby bylo efektivní, např. se seznámíte s fázemi zkušenostního učení. Autor srovnává teoretická doporučení s poznatky z vlastní praxe a předkládá klíčové dovednosti dobrého lektora, u nichž si můžete porovnat svou úroveň a vyzkoušet si vše v praxi. Dále se dozvíte, jak využívat didaktické techniky, proč a jak sestavit vzdělávací plán a jak vše převzít do minutového scénáře. (praktické tipy a návody pro začínající i zkušené přednášející)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Petr Kazík - další tituly autora:
Rukověť dobrého interního lektora -- pro efektivní vzdělávání ve firmách a jiných organizacích Rukověť dobrého interního lektora
 (e-book)
Rukověť dobrého interního lektora -- pro efektivní vzdělávání ve firmách a jiných organizacích Rukověť dobrého interního lektora
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Věnování:

Tuto knihu věnuji svým předchůdcům, vzorům a velkým učitelům –

Evě Šeinerové, Antonii Kráčmarové, Annám Böhmovým,

Vojtěchu Štucbartovi, Marcelu Kubáškovi a Davidu Gruberovi.

Všem svým kolegům – lektorům z AHRy. Dík za spolupráci

Janě Šoferové. Svojí skvělé manželce a spolupracovnici

Dagmar Kazíkové za všechno. A svým pokračovatelům

Ondrovi a Martinovi.


Ing. Petr Kazík Rukověť dobrého lektora Praktické tipy a návody pro začínající i zkušené přednášející Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400 www.grada.cz jako svou 3308. publikaci Odpovědná redaktorka Mgr. Lucie Nassereddine Marková Sazba Antonín Plicka Počet stran 112 První vydání, Praha 2008 Vytiskla tiskárna Rodomax-Print, s.r.o. Rezecká 1164, Nové Město n. Metují © Grada Publishing, a.s., 2008 Cover Photo © profi media.cz ISBN 978 -80 -247-2453-9

Knihy edice Poradce pro praxi se věnují nejrůznějším tématům z oblastí

vedení lidí a řízení fi rem, marketingu a prodeje, rozvoje pracovních,

komunikačních a manažerských dovedností, vztahů v zaměstnání,

budování kariéry a rozvoje osobnosti. Edice je určena jak profesionálům

z řad odborných pracovníků, manažerů a podnikatelů, kteří si chtějí osvěžit

své vědomosti a ověřit si v praxi nabyté znalosti, tak těm, kteří se připravují

na svou budoucí profesi nebo začínají budovat vlastní profesní kariéru.

Obsah

Obsah O autorovi ........................................................................................................................ 7

Řekli o knize ................................................................................................................... 9

Úvod ................................................................................................................................ 15

1. kapitola

Příprava školení ......................................................................................................... 17

1.1 Koho máme před sebou? .......................................................................... 19

1.2 Kdo nám řekne, co chtějí? ......................................................................... 20

1.3 Jak určíme, co potřebují? ........................................................................... 21

2. kapitola

Tvorba vzdělávacího plánu .................................................................................. 27

2.1 Užitečná struktura – cyklus zkušenostního učení ............................ 30

2.1.1 Jak to běžně děláme? .................................................................. 31

2.1.2 Jaká je nejlepší praxe? ................................................................. 32

2.1.3 Jak to budeme dělat? ................................................................... 33

2.1.4 Jak nám to jde? .............................................................................. 33

3. kapitola Učební styly ................................................................................................................. 39

3.1 Prožij ................................................................................................................. 41

3.2 Pochop ............................................................................................................. 42

3.3 Pozoruj ............................................................................................................. 42

3.4 Příklady ............................................................................................................ 42

3.5 Interaktivní techniky ................................................................................... 43

3.5.1 Testy ve vyučovacím procesu .................................................... 43

3.5.2 Obrácení rolí ................................................................................... 45

3.5.3 Modelová situace .......................................................................... 45

3.5.4 Případová studie ........................................................................... 46

3.5.5 Brainstorming ................................................................................ 48

3.5.6 Skupinová diskuze ........................................................................ 49

3.6 Postup pro tvorbu scénáře ....................................................................... 52

4. kapitola

Než skutečně začneme ........................................................................................... 57 Rukověť dobrého lektora

4.1 Úprava prostředí ........................................................................................... 59

4.1.1 Rozestavění stolů .......................................................................... 59

4.2 Didaktická příprava ..................................................................................... 62

4.2.1 Flipchart .......................................................................................... 62

4.2.2 Dataprojektor a PC ....................................................................... 63

4.2.3 Kamera, videorekordér a televize ............................................. 64

5. kapitola

Kouzlo dobrého začátku ....................................................................................... 69

5.1 Komunikační dovednosti .......................................................................... 71

5.1.1 Verbální komunikace ................................................................... 71

5.1.2 Neverbální komunikace .............................................................. 72

5.1.3 Paraverbální komunikace .......................................................... 73

5.2 Efektivní prezentace lektora ..................................................................... 73

5.2.1 Struktura efektivní prezentace .................................................. 74

5.3 Sladění – vykročit společně v jednom směru .................................... 77

5.4 Kouzlo a zrada otázek ................................................................................. 78

6. kapitola Čeho jsme dosáhli ..................................................................................................... 81

6.1 Přístup k hodnocení .................................................................................... 83

6.2 Realizace hodnocení ................................................................................... 83

6.2.1 Formulář k hodnocení lektorem ............................................... 83

6.2.2 Formulář k sebehodnocení účastníka ..................................... 84

6.2.3 Struktura pozitivního hodnocení ............................................. 85

6.2.4 Způsoby provedení hodnocení ................................................. 86

6.2.5 Co máme hodnotit? ..................................................................... 89

7. kapitola

Jak to využijeme ........................................................................................................ 91

7.1 Systémy individuálního rozvoje .............................................................. 93

7.2 Nejlepší teorie je dobrá praxe ................................................................. 95

7.2.1 Benchmarking ............................................................................... 95

7.2.2 Koučování ....................................................................................... 95

8. kapitola

Rekapitulace – ověření vlastního stylu .......................................................... 99

8.1 Nejčastější nešikovnosti a manýry ....................................................... 101

Závěr ............................................................................................................................. 105

Literatura .................................................................................................................... 107


7

O autorovi

O autorovi Ing. Petr Kazík Petr Kazík se věnuje pedagogické a lektorské činnosti. Přestože vystudoval ekonomii a půlku svého profesního života vykonával různé manažerské funkce v oblasti obchodu, marketingu a TOP managementu, neustále se věnoval vzdělávání. V počátcích to byla externí výuka ekonomie na středních školách a tříletá zkušenost ve funkci ředitele vyšší odborné školy zahraničního obchodu a cestovního ruchu.

I když se ještě na pár let vrátil k řízení obchodu a marketingu, jeho další cesta směřovala před deseti lety k založení vlastní vzdělávací společnosti AHRA. Se svou společností působil ve více než dvou stech významných fi rmách ČR.

V posledních letech se převážně věnuje vzdělávání dalších lektorů – certifi kát za absolvování jeho lektorských kurzů získalo již více než 200 lektorů. Pedagogické aktivity došly k naplnění ve funkci prorektora Ostravské univerzity.

Řekli o knize

Řekli o knize Tuto knížku si musíte přečíst ... i když třeba nejste a ani nehodláte být profesionálním lektorem vzdělávání dospělých na plný úvazek. Proč? Proč se vám to bude náramně hodit?

Všichni potřebujeme komunikovat. Aspoň občas prezentovat, pravidelně pak něco říci na poradě, každou chvilku něco vyjednat – telefonicky, osobně, mezi čtyřma či více očima...

Lektor vzdělávání dospělých má v tomto směru jednu z nejtěžších pozic. Školení, semináře, tréninky už dávno nebývají dvouhodinové, ale celodenní. Nejméně jeden celý den. To pro lektora znamená být nejméně šest hodin naprosto ve střehu. Hrát divadlo jednoho herce. Střídat to s dirigováním orchestru účastníků, z nichž ovšem každý sebevědomě cítí, že právě on má právo si poručit, co a jak se bude hrát. A každý má milion jiných starostí, které vy coby lektor musíte přebít užitečností a poutavostí toho, co předvádíte a co je necháte předvádět. Nemáte nad účastníky žádnou jinou moc než moc své odbornosti, slušnosti... a vrcholného komunikačního umění, které vás prověří snad jako žádnou jinou profesi.

Kdo tedy obstojí v profesi lektora vzdělávání dospělých, ten obstojí v drtivé většině komunikačních situací jinde.

Současný univerzitní prorektor pan Petr Kazík zde v průběhu minulých let skvěle obstál na druhou. Nejen že se tomuto umění sám mistrně naučil, ale naučil se též předávat je jiným. Při předávání mnohokrát narazil na nešvary začínajících i pokročilejších lektorů. Má je zmapovány snad jako nikdo jiný v naší zemi. Píše o nich v této publikaci jasně, srozumitelně, výstižně, bez snobského nadužívání odborných termínů. „Chovejte se k frekventantům kurzu tak a tak... a oni zareagují přesně takto..., protože taková už je lidská povaha a její základní zákonitosti.“ Rozhodně se mám na řadě míst čím inspirovat i já, byť po odvedení více než 850 autorských kurzů...

Bývalý student ekonomické fakulty Petr Kazík – před více než dvaceti lety – byl účastníkem jednoho z mých prvních kurzů s názvem Racionální čtení a techniky duševní práce. A to účastníkem velmi vnímavým. Ostatní v jeho kurzu se hlavně starali o to, jak se zlepšit ve svém čtenářském výkonu. To on také – ale k tomu i něco navíc. Pamatuji si přesně jeho slova, že minimálně stejně jako dovednosti práce s informacemi ho zajímala „ta psychologie“ v kurzu. Vrtalo mu už tehdy hlavou, proč některá výuka a některý učitel své studenty ohromně baví (ač se ve výuce zároveň Rukověť dobrého lektora tvrdě pracuje) a jiný příšerně nudí (i když hodně ví a pokouší se třeba i o legrácky).

Od té doby urazil Petr ohromný kus cesty. Jistě má i na to, aby v oboru,

o němž je tato knížka, zazářil i na mezinárodní úrovni.

David Gruber

zakladatel profese nezávislého lektora

v Československu

Řekli o knize

Cesta je snazší, když máte dobrého průvodce... Znáte ten pocit, když skončí fi lm, jdete domů z kina a pořád přemýšlíte nad tím, co jste viděli? Mohl to být vymyšlený příběh, přesto ve vás zanechal určitou „stopu“. Uběhne několik hodin, dní, možná i měsíců, ale ve vás pořád zůstává silný zážitek, na který nemůžete jen tak zapomenout?

Je hodně pravděpodobné, že se podobně budete cítit po přečtení této knihy. Je to jednoduchý a srozumitelný průvodce nejen pro lektory z povolání. Čte se jedním dechem. Hudební průmysl by takové dílo nazval „The best of “.

Jednotlivé kapitoly jsou pečlivě vybrané a prověřené základní kameny, které vám pomohou k vybudování vlastního lektorského umění, efektivnějšího systému vzdělávání nebo prostě jenom k pochopení souvislostí, osvěžení znalostí a zasazení útržků do širšího kontextu.

Trochu podezřívám autora, že se jakýmsi pokoutným způsobem zmocnil mého tajného lektorského deníčku. Pozměnil jméno a profesi a použil zápisky jako inspiraci pro „Příhody Ferdy Pytlíka“ – odborníka z praxe a začínajícího lektora, jehož příběh se prolíná celou knihou a díky kterému snadno a lidsky pochopíte, proč je probírané téma důležité a co všechno může ovlivnit.

Ať už půjdete jakýmkoli směrem, mějte tohoto průvodce při ruce. Usnadní vám cestu a nedovolí ztratit se.

Jana Schattauerová

vedoucí vzdělávání a rozvoje

Plzeňský Prazdroj, a.s.


12 Rukověť dobrého lektora Ani těžká, ani objemná, zato však opravdu hutná. Přesně tato slova mne napadla poté, co jsem dočetla knihu, kterou právě držíte v ruce. Na sto stranách je v ní k nalezení vše, co může lektorům, ale také např. učitelům pomoci uspět. Uspět v tom, že budou spokojeni účastníci jejich kurzů, ale také oni sami, protože dobře odvedená práce přináší radost.

Jste člověk, který na poli „lektorování“ teprve začíná? Sáhněte po ní!

Usnadní vám život. Jste člověk, který stejně jako já už na tomto poli leccos prožil a považuje se po letech praxe za zkušeného? Ani vy neváhejte. Mít takto přehledný a vtipně podaný návod v kostce je vždycky dobré.

To, že pan Kazík není pouze fundovaný teoretik, ale praktik „par excellen

ce“, chci dokreslit silným zážitkem z promoce studentů Ostravské univerzity, kterou vedl a kde své návody také použil. Nikdy jsem nezažila prezentačně tak dobré, pozitivní a motivující poselství, se kterým vyslal mladé učitele do života a praxe.

PhDr. Eva Micková

senior konzultantka RPIC ViP, s.r.o.,

externí vysokoškolská lektorka Jsem typická žena, která nečte návody u ničeho a nikdy, protože to považuji za ztrátu času. Tenhle návod jsem ale četla řádek po řádku a za ztrátu času to určitě nepovažuji. Za každým řádkem jsem viděla zkušenost, promyšlenost a snahu ukázat cestu jiným. V knížce jsem našla učitelskou praxi, zkušenost z fi remního světa i osobitý postoj autora ke vzdělávání v tom nejširším smyslu slova.

Spolupracuji s Petrem už patnáct let a vím, kolik práce je skryto za kaž

dou stránkou této knížky. Kolik se za tím skrývá příběhů lidí, které svým lektorským umem ovlivnil a posunul na cestě k jejich osobní kariéře. Potěšilo mě, že se mu podařilo do knihy přenést nejen ty dobré, ale i ty špatné zkušenosti, které provází praxi lektora. Obojí je pro čtenáře důležité, z obojího může čerpat do své každodenní práce v oblasti vzdělávání.

Radka Šušková

výkonná ředitelka společnosti AHRA,

členka představenstva

České společnosti pro rozvoj lidských

zdrojů

Řekli o knize

Rukovětí vzniká standard dobrého lek tora a všem vnímav ým a „vzdělavatelným“ se otvírá příležitost na tomto základu stavět. Rukověť má i tu nepostradatelnou výhodu, že při vší své univerzálnosti respektuje středoevropské podmínky.

Ještě jednu poznámku: vzdělavatelé obvykle argumentují tím, že ukaza

tel na Radhošť ukazuje cestu, ale sám na Radhošť nechodí. Petr Kazík s námi tentokrát na Radhošť vyrazil – tyto věci umím a dělám je takto! Zkuste to taky. Dodám, že Petrův návod vypadá jednoduše (jako všechno, co dělají mistři), ale zase tak úplně jednoduché to není.

Rukověť dobrého lektora si přečtěte. Dostanete chuť vyrazit na Radhošť.

Martin Wiederman

ředitel nákupu

LOBB Bánská Bystrica a.s.

Úvod

Úvod Milí čtenáři, kolegové, vzdělavatelé. Jedna z defi nic vzdělávání říká, že vzdělávání je proces, kdy zlepšením znalostí a rozvojem dovedností dosahujeme u vzdělávaných změnu chování. Pokud se nad defi nicí zamyslíme, pak musíme dojít k jednoznačnému závěru. Všichni jsme tu a tam učiteli, lektory, tutory, vzdělavateli či jak se nazveme. Každý z nás chce občas či denně změnit chování lidí ve svém okolí. Já se o vzdělávání pokouším již dvacet let.

Šel jsem cestou z nejhloupějších. Cestou pokusů a omylů, protože jsem byl v tomto oboru nevzdělaný. Na počátku jsem naplňoval beze zbytku pravidlo „kdo to neumí, tak to učí“. Trošku jsem uměl to, co jsem učil. Ale samotné učení? To byl velký problém. Možná jsem měl smůlu, ale najít dobré příklady mezi učiteli v době, kdy jsem studoval, bylo obtížné. Čest výjimkám, které zmíním v jiné časti této knihy.

Prošel jsem lopotnou cestou, kdy jsem se pomalu stával z lidového vypravěče učitelem. Takovým, který cítí zodpovědnost za to, co jeho žáci umí. Uvědomuji si, že úspěchy ve studiu jsou dány talentem a prací žáků. Neúspěchy jdou na vrub neschopnosti učitele. Přijímám denně tuto svou neschopnost a snažím se ji postupně zmenšovat.

Dlouho jsem bral učení pouze jako doplněk své profesní kariéry. Později se toto báječné povolání stalo mou profesí. Na začátku cesty jsem nenašel ani dobrou literaturu, která by mi pomohla zmenšit míru pokusů a omylů.

Poslední roky jsem se intenzivně věnoval tréninku trenérů, lektorů. Během těchto kurzů jsem zjišťoval, že nejžádanější jsou techniky, které jsem musel ve své lektorské praxi sám používat.

Mnohé nejsou popsány ani v odborné literatuře, které je již dnes dost. Proto si myslím, že mnou sepsané postupy vám mohou vaši vzdělávací práci usnadnit. Určitě vám všem doporučuji nastudovat literaturu zmíněnou v této knize či jinde. Berte mou knížku jako jednoduchý a zjednodušený návod, jak se vyhnout největším úskalím vzdělávání. Snad se stane opravdu rukovětí, kuchařkou, jednoduchým návodem, který vám umožní udělat chyb méně, než jsem jich udělal já.

Neznám lepší pocit, než když skončí kurz a lidé spokojeně odcházejí. Snad jedině ještě herci mají okamžitou zpětnou vazbu a ví, že dnes se to povedlo a potlesk byl vřelý. Který herec však má možnost hrát sám a třeba

+


16

Rukověť dobrého lektora

i desetihodinové představení? V tomto je role vzdělavatele ještě zajímavější.

Užívejte si ty nádherné chvíle. Myslete však při nich na to, že je nutné se celý

život učit tomu, jak dobře učit.


17

1

Příprava školení

V této kapitole se dozvíte:

 Co a proč školit?

 Jak analyzovat cílové skupiny, tedy účastníky?

 Jaké metodiky použít pro stanovení vzdělávacích potřeb?

 Jak postupovat při měření úrovně znalostí a dovedností

účastníků?





       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.