

sleva
Kniha:
Rudý kohout Picasso
Autor:
František Mikš

Nakladatelství: | » Barrister a Principal |
Médium / forma: | Tištěná kniha |
Rok vydání: | 2015 |
Počet stran: | 224 |
Rozměr: | 214,0x154,0x28,0 mm |
Úprava: | 16 nečíslovaných stran obrazových příloh: ilustrace (některé barevné), portréty, faksimile |
Vydání: | Vydání první |
Skupina třídění: | Malířství |
Hmotnost: | 0,615kg |
Jazyk: | česky |
Vazba: | Pevná bez přebalu lesklá |
Datum vydání: | 201506 |
ISBN: | 978-80-7485-048-6 |
EAN: | 9788074850486 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Autor objasňuje velmi úzkou souvislost mezi levicovou utopií a uměleckou avantgardou prostřednictví osudů tří klíčových představitelů evropského moderního malířství (Kazimira Maleviče, Georga Grosze a Pabla Picassa). Všechni tři byli podstatně ovlivněni levicovou politikou, která zasáhla do jejich životních příběhů i do jejich tvorby. Autor se tak snaží odpovědět například na otázky, jak souvisí vznik Malevičových abstraktních obrazů s bolševickou revolucí, jak vystřízlivěl dadista Grosz z komunistického idealismu či proč dával Picasso svou tvorbu do služeb Mírového hnutí řízeného Moskvou. Publikace zkoumá vztah mezi moderním umění a politickými ideologiemi ve 20. století. Na příkladu tří významných avantgardních umělců pátrá autor po ideových kořenech evropské malířské moderny.
Jak souvisel vznik Malevičovy abstraktní malby s bolševickou revolucí? V čem měla jeho ideologie suprematismu překonat komunismus? Proč George Grosz, německý kulturní bolševik č. 1., usiloval o komunistický převrat v Německu po první světové válce? Byli němečtí dadaisté pravověrnými komunisty? Proč Picasso vstoupil do Komunistické strany Francie a jak to napomohlo jeho závratné kariéře? Jaká byla jeho role v úsilí o bolševizaci poválečné Francie a proč se stal „užitečným idiotem“ Mírového hnutí řízeného Moskvou?
Čtivá a intelektuálně provokativní práce zkoumající nepříliš vábné kořeny malířské moderny, o nichž se většinou cudně mlčí. Kniha provádí čtenáře hlavními krizovými momenty evropských dějin 20. století a na příkladech tří významných umělců, čelných představitelů ruského, německého a francouzského moderního malířství, zkoumá levicové utopie a ideologie, kterým propadli a které ovlivňovaly jejich postoje a tvorbu.
(ideologie a utopie v umění 20. století: od Malevičova černého čtverce k Picassově holubici míru)Grosz, George, 1893-1959
Picasso, Pablo, 1881-1973
Malíři – Ukrajina – 20. století
Malíři – Německo – 20. století
Malíři – Francie – 20. století
Umění a ideologie – 20. století
Komunismus
Angažované umění – 20. století