

sleva
Kniha:
Rozvoj zrakového vnímání
Autor:
Jiřina Bednářová
Podtitul: Jak krtek Barbora pomohl objevit poklad 3. díl, pro děti od 5 do 7 let

Nakladatelství: | » EDIKA |
Médium / forma: | Tištěná kniha |
Rok vydání: | 2019 |
Počet stran: | 64 |
Rozměr: | 210 x 297 mm |
Úprava: | ilustrace (převážně barevné) |
Vydání: | 3. vydání |
Spolupracovali: | ilustrace: Richard Šmarda |
Skupina třídění: |
Předškolní a primární výchova a vzdělávání Literatura pro děti a mládež (naučná) |
Vazba: | brožovaná, šitá 2 skobkami (sešitová) |
Datum vydání: | 10. 1. 2019 |
ISBN: | 9788026613695 |
EAN: | 9788026613695 |
Publikace obsahuje:
1) cvičení pro děti od 5 do 7 let, která se zaměřují mimo jiné na rozvoj:
- rozlišování a pojmenování barev
- rozlišení figury a pozadí
- zrakové analýzy a syntézy
- uvědomování si posloupnosti
- pravo-levé a prostorové koordinace
2) metodický návod pro dospělé, který:
- doporučuje zásady pro práci s dítětem
- pomáhá překonávat obtíže
Vy ještě neznáte krtka Barboru? Tedy dovolte, abych vás seznámila.
Krtka Barboru si pro zvídavé děti a jejich dospělé přátele vymyslila známá autorka, pedagožka pracující v poradenství, která má bohaté praktické zkušenosti v přípravě dětí na školní práci i v podpoře dětí, které mají ve škole potíže se čtením a psaním. S ní spolupracuje malíř a ilustrátor, kterému se Barbora, jeho přátelé i všechny úkoly v knížkách (nejen o krtkovi) daří nakreslit k radosti čtenářů. Knize, kterou právě listujete a která je určena dětem ve věku 5 až 7 let, předchází 1. díl pro děti ve věku 3 až 5 let a 2. díl určený dětem ve věku 4 až 6 let, tedy předškolákům. Prohlédněte si je, protože je možné, že by bez ohledu na věk vašemu dítku prospěla práce nejprve s některým z nich. V těchto dílech Barbora nejprve „uviděl svět“, potom „našel cestu domů“: to vše v zajímavém příběhu, při plnění úkolů spolu s dětskými kamarády.
V 3. díle určeném dětem ve věku 5 až 7 let, tedy před nástupem do školy nebo prvňáčkům, krtek Barbora pomáhá objevovat poklad. O jaký poklad jde, to se dozvíme až na konci knížky. Objevování pokladů není vždy snadné, může však být lákavé a zajímavé. Jistě mi dáte za pravdu, že pro nás, kteří máme to štěstí, že vidíme, je zrakové vnímání důležitou cestou k poznání, objevování. Někdy si však neuvědomujeme, že vidět neznamená vždy vidět správně, přesně, umět rozlišit přesně tvary, velikost různých předmětů, správně vnímat, co se kolem nás děje. Tato schopnost se u člověka vyvíjí postupně od narození a vlastně celý život. Víme, že v některých profesích je přesnost zrakového vnímání naprostou nezbytností.
Děti, které nastupují do 1. ročníku základní školy, budou potřebovat zrakové vnímání vedle sluchového vnímání, rozvinuté grafomotoriky, pozornosti a dalších předpokladů tvořících školní zralost, k tomu, aby se úspěšně učily číst, psát, počítat, aby měly ze školy radost. Právě zrakové vnímání, jemuž je tato kniha věnována a které rozvíjí, je důležité pro rozlišení písmen, číslic, dodržování jejich správného pořadí. Jistě uznáte, že pokud získá dítě příjemnou, hravou formou dovednosti, které bude ve škole potřebovat, bude se lépe učit a bude ve škole rádo. Nesmíme však také zapomenout na jednu důležitou věc: plnění úkolů, povzbuzení úspěchem kladně ovlivňuje pozornost dítěte, rozvíjí jeho pracovní návyky. V knize uvedená cvičení, úkoly, sám zajímavý příběh také působí na rozvoj slovní zásoby, schopnosti souvislého vyjadřování. Nejde tedy jen o „pouhé“ rozlišení tvarů, vnímání figury a pozadí, rozlišení detailů a rozdílů, jde o vytváření spojení v mozku, rozvíjení rozumových schopností dítěte.
Starosti se čtením, psaním a počítáním však mohou mít i děti ve vyšších ročnících prvního stupně základní školy. Rovněž pro ně je vhodné využít úkoly uvedené v této knize k rozvíjení zrakového vnímání, prvního kroku při odstraňování čtenářských obtíží. K zájmu o čtení je může přivést příběh krtka Barbory.
Ještě jednu malou poznámku na konec: aby se úspěch dostavil, musí mít dítě vedle sebe chápajícího a laskavého dospělého, který je povzbudí, pomůže překonat překážky. Zkuste si vyřešit některé úkoly, opravdu nejsou zcela jednoduché. Než se do společné práce pustíte, přečtěte si pozorně autorčina doporučení v závěru knihy a hlavně v textu u každého úkolu. Přeji vám i dětem hodně úspěchů v objevování pokladu.
PhDr. Alena Šafrová
externí pedagožka Pedagogické fakulty MU v Brně
(jak krtek Barbora pomohl objevit poklad)Publikace je určena předškolním dětem k rozvoji zrakového vnímání a prevenci potíží ve čtení a psaní plynoucích z nedostatečné zrakové percepce. Knížka se věnuje rozlišení a pojmenování barev, odlišení tvarů prvků. V knize jsou zahrnuta cvičení z oblasti zrakové diferenciace, zrakové analýzy a syntézy, zrakové paměti, rozlišení figury a pozadí, rovněž také cvičení k rozvoji očních pohybů.
Naučná literatura > Rodina, děti > Předškolní výchova
Naučná literatura > Učebnice > Pracovní sešity
Katalog předmětový > D > Dětská naučná edice
Katalog předmětový > Z > Zrakové vnímání
Katalog předmětový > V > Vizuální vnímání
Katalog předmětový > P > Příprava na školu
Naučná literatura > Třídění dle formy > Příručky > Metodické příručky
Próza – beletrie > Další formy prózy > Příběhy
Katalog vybraných autorů > B > Bednářová – Jiřina Bednářová
Katalog nakladatelství > E > EDIKA
JIŘINA BEDNÁŘOVÁ
1963
Jiřina Bednářová je autorkou učebnic a pracovních sešitů zejména pro předškolní děti. Její publikace jsou orientovány na grafomotorická cvičení, základy počtů, přípravy ke čtení a další dovednosti, které by mělo dítě předškolního věku rozvíjet.
Bednářová – Jiřina Bednářová – více informací