načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Rozpravy o tantře -- Duchovní základy i praktická cesta – Jiří Mazánek

Rozpravy o tantře -- Duchovní základy i praktická cesta

Elektronická kniha: Rozpravy o tantře
Autor: Jiří Mazánek
Podnázev: Duchovní základy i praktická cesta

Kapitoly přibližují základní myšlenky starobylého indického učení. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  212
+
-
7,1
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9% 80%   celkové hodnocení
4 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Alferia
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2017
Počet stran: 207
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace (převážně barevné)
Skupina třídění: Náboženství Dálného východu. Indická náboženství. Hinduismus. Buddhismus
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-271-0380-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Kapitoly přibližují základní myšlenky starobylého indického učení.

Popis nakladatele

Výraz tantra je v tzv. západním světě dnes hodně znám a bývá skloňován ve všech pádech. Hlavně díky senzacechtivým novinářům lidé získali představu, že jde o jakýsi neuvěřitelný, nadlidský či až božský sex. Zpětným odrazem se toto „poznání“ vrátilo do Indie a mnozí duchovní učitelé, přestože je Indie zemí velmi puritánskou, začali zájemcům nejen z řád turistů tantru nesprávně vykládat jako starobylou nauku o sexu. Obzvláště na několika místech, kde se zachovaly tzv. erotické chrámy. Ve skutečnosti jsou tyto chrámy zasvěceny něčemu zcela jinému než erotice.

Pokud se nejedná v tantře o žádný sex, proč se tedy v souvislosti s tantrou mluví pouze o něm? Vždy, když se něco vytrhne z kontextu a nesprávně interpretuje a vše podstatné je opomenuto, vznikne nedorozumění.

Tantra je duchovní cesta čili nauka vedoucí k osvícení. Abychom ji tedy mohli pochopit, musíme poznat vše, co se v její teorii a praxi užívá a také vědět, co znamená osvícení a mít touhu jej dosáhnout.

Od počátku totiž nejde o nic snadného, ač by to tak podle článků v časopisech mohlo vypadat, nýbrž o velmi náročnou disciplínu, a to po všech stránkách, jaké si dovedeme představit. Tantra je totiž to, čemu se dnes říká celostní neboli holistická cesta. (duchovní základy i praktická cesta)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jiří Mazánek - další tituly autora:
 (CD)
Hlas ticha / Voice of Silence Hlas ticha / Voice of Silence
 (e-book)
Traumatologie orofaciální oblasti -- 2., přepracované a doplněné vydání Traumatologie orofaciální oblasti
 (e-book)
Stomatologie pro dentální hygienistky a zubní instrumentářky Stomatologie pro dentální hygienistky a zubní instrumentářky
Zubní lékařství pro studující nestomatologických oborů Zubní lékařství pro studující nestomatologických oborů
Orofaciální onkologie Orofaciální onkologie
 
K elektronické knize "Rozpravy o tantře -- Duchovní základy i praktická cesta" doporučujeme také:
Rozpravy o józe -- Překlad a komentář Pataňdžaliho Jógasúter Rozpravy o józe
Němčina Business Deutsch -- Osobní kontakty, telefonování, korespondence, vyjednávání, prezentace Němčina Business Deutsch
Němčina 15 000 slovíček ve 126 tématech -- Slovní zásoba pro Goethe-Zertifikat B1 (Zertifikat Deutsch) Němčina 15 000 slovíček ve 126 tématech
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího

písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Copyright © Jiří Mazánek, 2017 Cover Photo © Depositphotos/goku347 © Grada Publishing, a. s., 2017 Odpovědná redaktorka Helena Staňková Korektura Aleš Kysela Obálka, grafická úprava a sazba Jakub Karman, Art007 Fotografie v knize archiv autora Vydala Grada Publishing, a. s., pod značkou Alferia v Praze roku 2017 jako svou 6599. publikaci Tisk Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. Grada Publishing, a. s., U Průhonu 22, Praha 7 ISBN 978-80-271-9852-8 (e-pub) ISBN 978-80-271-9793-4 (pdf ) ISBN 978-80-271-0380-5 (print)

Jiří Mazánek

ROZPRAVY O TANTŘE

Duchovní základy i praktická cesta

OBSAH

Milý čtenáři ...................................................................................6

Ediční poznámka ...........................................................................7

1. DUCHOVNÍ CESTA A GURU....................................................9

2. TŘI DRUHY DUCHOVNÍCH CEST ..........................................14

3. DEFINICE TANTRY, ZASVĚCENÍ ............................................19

4. STVOŘENÍ, POLARITY, MYSL ...............................................23

5. DĚVET BRAN TĚLA, KÓŠI ....................................................28

6. IDA, PINGALA, SUŠUMNA, ČAKRY, ZVUK ............................34

7. PRÁNA ...................................................................................39

8. VÝŽIVA TĚL, ČAKRY .............................................................44

9. MÚLÁDHÁRA ČAKRA ...........................................................48

10. SVÁDHIŠTHÁNA ČAKRA .......................................................54

11. MANIPÚRA ČAKRA ...............................................................59

12. ANÁHATA ČAKRA 1 ..............................................................65

13. ANÁHATA ČAKRA 2, ÁNANDAKANDA ČAKRA ....................70

14. VIŠUDDHA ČAKRA ................................................................ 74

15. ÁDŽŇA ČAKRA ......................................................................80

16. BINDU VISARGA ....................................................................85

17. SAHASRÁRA, KUNDALINÍ .....................................................89

18. OBALY TĚLA (KÓŠI), ÚROVNĚ VĚDOMÍ

(LÓKY), DEVĚT BRAN LIDSKÉHO TĚLA ...............................94

19. PŘEHLED ČAKER ................................................................100

20. JANTRY ............................................................................... 106

21. ŠRÍ JANTRA ..........................................................................112

22. MANTRY ................................................................................119

23. PRÁNÁJÁMA ........................................................................125

24. ČIŠTĚNÍ DEVÍTI BRAN ........................................................ 130

25. NJÁSA, MUDRY ....................................................................135

26. PÚDŽA, JADŽŇA, HÓMA, čAKRA PÚDŽA ............................141

27. JÓGA ....................................................................................147

28. SHRNUTÍ ..............................................................................152

Slovníček některých tantrických výrazů ..................................156

6

MILÝ ČTENÁŘI,

tuto knihu jsem napsal proto, že zájem širší veřejnosti o tantru je

čím dál větší a slovo tantra se stalo dokonce jakousi zaklínací for

mulí pro úžasný sex. Bohužel právě tuto představu jsme si vymysleli

my zde na Západě, protože si nedovedeme vysvětlit, že tantra, v níž

se také pracuje se sexuální energií, by mohla být o něčem jiném

než o sexu. Tuto představu podporuje většina kurzů u nás a služby

tantrických masážních salonů. Ty lepší z nich pomáhají lidem zba

vit se různých sexuálních frustrací, bloků a zábran tak, aby se stali

přirození. Ovšem ani toto není žádná tantra.

To, že tantra je cesta k osvícení a poznání sebe sama a skutečné

mu hlubokému prožívání, se mi snad podařilo v této knize ukázat.

K vlastní praxi je ovšem třeba vedení opravdového kompetentního

gurua. Kniha, kterou držíte v ruce, obsahuje jen teorii, která vás

přivede k pochopení a odstranění falešných nánosů představ o tom

to hlubokém učení.

Autor

7

EDIČNÍ POZNÁMKA

V knize je mnoho termínů ze sanskrtu. Ve slovníčku jsou vypsány

jen některé, další najdete vysvětleny v textu. Při přepisu slov jsem

zvolil českou transkripci, např. nerozlišování úplného a poloviční

ho písmene š a další. Vzhledem k tomu, že česká terminologie není

zcela ustálena, můžete se setkat s  velkou růzností přepisu výrazů.

Snažil jsem se však držet pojetí, kdy výrazy mající vztah k energii

píši s  malým počátečním písmenem, naopak výrazy vztahující se

k božstvu píši s počátečním písmenem velkým.

Mnohé potřebné informace, které vám poslouží k pochopení,

najdete v mé knize Rozpravy o józe, z níž jsou také některé použité

citace ve slovníčku termínů.<=Zwr

9

1.

DUCHOVNÍ CESTA A GURU

Přál bych si, aby vám tyto promluvy pomohly změnit pohled na hlu

boké indické učení, které sahá až do prehistorie celého lidstva a Země.

Výraz tantra je v západním světě dnes hodně znám a bývá skloňován

ve všech pádech. Hlavně díky senzacechtivým novinářům lidé získa

li představu, že jde o jakýsi neuvěřitelný, nadlidský či až božský sex.

Zpětným odrazem se toto „poznání“ vrátilo do Indie a mnozí duchov

ní učitelé, přestože je Indie zemí velmi puritánskou, začali zájemcům

nejen z řád turistů tantru nesprávně vykládat jako starobylou nauku

o sexu. Obzvláště na několika místech, kde se zachovaly tzv. erotické

chrámy. Ve skutečnosti jsou tyto chrámy zasvěceny něčemu zcela jiné

mu než erotice, což si později vysvětlíme.

Pokud se nejedná v tantře o žádný sex, proč se tedy v souvislosti

s tantrou mluví pouze o něm? Vždy když se něco vytrhne z kontex

tu a  nesprávně interpretuje a  vše podstatné je opomenuto, vznik

ne nedorozumění. Tantra je duchovní cesta čili nauka vedoucí

k osvícení. Abychom ji tedy mohli pochopit, musíme poznat vše, co

se v její teorii a praxi užívá, a také vědět, co znamená osvícení a mít

touhu jej dosáhnout. Toto vše již samo o sobě radikálně snižuje po

čet zájemců. Od  počátku totiž nejde o  nic snadného, ač by to tak

podle článků v časopisech mohlo vypadat, nýbrž o velmi náročnou

disciplínu, a  to po  všech stránkách, jaké si dovedeme představit.

Jiří Mazánek

10

Tantra je totiž to, čemu se dnes říká celostní neboli holistická cesta. Co taková cesta znamená?

Nejprve je potřeba si přiblížit, jak vůbec chápat duchovní cestu a osvícení. Osvícení je západní termín. V indické filosofii se užívají spíše výrazy jako mókša, kaivalja, samádhi, mukti, ale i  mnoho dalších, které znamenají něco jako probuzení, spása, vysvobození z  pout, naprostá svoboda a  podobně. Tento stav vědomí je vždy spojen s  úplným poznáním, nejvyšší moudrostí a  blažeností a  intenzivním prožíváním své existence. Zde na  Západě to chápeme jako extázi, vytržení či trans. To vše jsou ale poněkud jiné stavy znamenající odtržení se od běžného denního života, což neodpovídá uvedeným indickým pojmům. Můžete se ptát, od čeho se vlastně osvobozujeme, od  čeho jsme spaseni. To je ta principiální otázka a základ celé nauky tantry i všech ostatních duchovních cest.

Pochopení, jak je důležité se osvobodit od  pout, a  také touhu uvést toto poznání do praxe nazýváme duchovní cesta neboli sádhana. Tomu, kdo tuto praxi nastoupí a následuje ji, se říká sádhak. Obvykle si však vyhledá někoho, kdo ho povede, jemuž se zcela podřídí, o  jehož pokynech nebude pochybovat, zkrátka toho, kdo již konce cesty dosáhl a  je vysvobozen. Takový člověk se nazývá duchovní učitel neboli guru. To slovo v sobě skrývá při překladu samotnou podstatu jeho úkolu. Je to ten, kdo vás vede od temnoty ke  světlu, od  nevědomosti k  poznání, Pravdě. Co je to však Pravda? Jak víte, na  tuto otázku ani Ježíš neodpověděl Pilátovi. Nedá se na ni totiž odpovědět. Pravda je nevyslovitelná, nelze ji vyjádřit slovy, musí se osobně poznat a prožít. A hlavně – její poznání není rozumové, nedá se vysvětlit, protože náš rozum dalece přesahuje. Jestliže jde o prožitek nadsmyslový a nadrozumový, nebo spíše „zarozumový“, musí být člověk schopen se za smysly a rozum dostat. To je právě smyslem duchovní cesty.

ROZPRAVY O TANTŘE

11

Vé d y, nejstarší indická písma, byly sděleny Mistrům v  těchto nejvyšších stavech zřením, proto se jim říká ršiové neboli zřeci. Toto učení se nejprve předávalo po tisíciletí ústně od učitele k žákovi formou recitace ve  verších a  v  podobě jednoduchého zpěvu. Teprve mnohem později byly védy zachyceny písemně. Jejich úkolem je pouze jediné – poučit člověka o cestě k nejvyššímu poznání a  dosažení brahma. Brahma je výraz pro nejvyšší, neprojevené bytí, z  něhož vše povstalo a  do  nějž se vše zase navrátí. V  brahma neexistuje polarita, je v něm naprostá jednota. Toto brahma se z neprojeveného stavu (avjakta) projevilo zvukem, slovem, první mantrou nazývanou pranava neboli óm, do bytí. To již má v sobě další aspekty, jimiž jsou pojmenování, jméno (náma) a tvar (rúpa) a tím také vznik času (kála) a prostoru, směru (déša). Aby se však toto vše projevilo, musely nejprve vzniknout dvě polarity, které se vzájemně přitahují. Ta mužská je obvykle nazývána puruša nebo íšvara (pán, muž) a ta ženská prakrti (příroda). Ve filozofii tantry se jim říká Šiva a Šakti. Oproti obdobnému pojetí v čínské filosofii taoismu, která pracuje s polaritami, jin a jang, přičemž ženská polarita jin je pasivní, naopak v tantře je ženská energie šakti aktivní a tvořivá. Základní poučka tantry potom praví, že šiva bez šakti je šáva (mrtvola). Zde vidíme obdobu s evropským empirickým zjištěním, že muž je inspirován ženou (múzou) k tvořivosti.

Z  uvedených přístupů si můžeme vyvodit, že ze všeho nejdůležitější v  projeveném světě (vesmíru) je ženský princip šakti, protože bez něj by se nic neuskutečnilo a nevzniklo. Tento ženský princip je symbolizován graficky jako trojúhelník postavený na špici. V  tomto kosmickém lůnu (jóni) se probudila jiskra tvoření prvotním zvukem óm. Proto se všechny prastaré i  dnešní védské obřady provádějí v  jámě (kundě) ve  tvaru jóni. V  té je zažehnut oheň, do nějž se za odříkávání textů z véd, šáster, případně dalších

Jiří Mazánek

12

speciálních spisů a  vhodných manter vhazují různé druhy obětin.

Smyslem je dosáhnout ochrany, harmonie či splnění určitých přání.

Ta však nejsou osobní, vždy slouží společnosti. Tato jáma již jen

symbolizuje původní skutečné jóni a sexuální spojení muže (šivy)

se ženou (šakti), kdy byl správným spojením v určité poloze zažeh

nut oheň v lůně ženy. Tím ohněm byla božská ženská energie, jejíž

odlesk v  člověku nazýváme hadí energie neboli kundaliní šakti.

Tato energie má stoupat tělem do  hlavy, kde sídlí mužská energie

(šiva) a zde se s ní spojit v kosmickém orgasmu (vytržení). Takový

orgasmus je prožíván pouze jako meditace při spojení, nedochází

k žádné souloži či sexu. Člověk nesmí být stržen chtěním a touhou

po uspokojení. Tehdy energie kundaliní klesá a její možnosti se vy

trácejí. Nestačí tedy jen pouhé spojení, není-li propojeno s mnoha

dalšími zkušenostmi. Ty se získávají dlouholetou praxí, jak tomu

bývá obvykle u všech duchovních cest. Ale ani potom to nezname

ná, že výsledek je zaručen.

Tím se opět dostávám k  tomu, že je nutné nejdříve nastoupit

duchovní cestu u kvalifikovaného gurua. Ten je v tantře tím nejdů

ležitějším ze všeho a musí být vždy respektován. Většinu lidí ovšem

žádná duchovní cesta nezajímá. Je pro ně důležité jen uspokojo

vání smyslů, dokud to jde. Takové chování samo o  sobě většinou

časem způsobuje ztrátu energie, anebo její zablokování, dále zne

čištění těla jak fyzického, tak i jemnohmotného, vznik bloků těles

ných, mentálních i emocionálních a tím způsobenou neschopnost

jemnějšího vnímání. Proto většina lidí vyhledává stále silnější po

city, tzv. adrenalinové zážitky, nedokáže u ničeho setrvat, chce stále

změny jak v  životních situacích, tak ve  vztazích i  v  zábavě. Není

schopna vnímat jemné podněty u sebe ani u druhých, natož nepro

jevené bytí. Touha nastoupit nějakou duchovní cestu je způsobe

na buď zrozením, setkáním s výjimečnou bytostí, která na člověka

ROZPRAVY O TANTŘE

zapůsobí, nebo velmi silným, většinou negativním, emocionálním

zážitkem. I když člověk cestu nastoupí, neznamená to, že na ní vy

trvá, a vytrvá-li, že pochopí, a pochopí-li, že dosáhne cíle, kterým

je osvobození. Nedejte se zmýlit současným větším zájmem o ezo

terické vědy, množstvím knih a výklady různých učitelů. To vše je

často jen obchod a povrchní pěna na nekonečném, hlubokém oce

ánu poznání pravé cesty lásky.

14

2.

TŘI DRUHY

DUCHOVNÍCH CEST

Nastínili jsme si důležitost duchovní cesty a  gurua. Jak souvisí

tantra s  duchovní cestou a  proč je zrovna ona celostní? Víme, že

duchovních cest existuje mnoho. Ve skutečnosti musí však každý

z  nás najít tu svou vlastní, individuální cestu. Protože svou cestu

většina hledajících sama nepozná, obrací se na duchovního učitele.

Pokud je to opravdový guru, tak dokáže rozeznat, co jeden každý

žák neboli čéla či šišja potřebuje a průběžně mu poskytuje osobní

vedení. Svými radami a doporučeními guru žáka k sobě nepoutá,

naopak ho učí, jak má sám nalézt vnitřní svobodu. Nalezení svo

body je totiž vedle nejvyššího poznání pravým smyslem duchovní

cesty. Je potřeba najít toho správného duchovního učitele. Větši

na dnešních „guruů“ místo toho na  sebe své žáky váže a  udržuje

si je sliby dalších skvělých a  obvykle tajných cvičení, která nikde

jinde nezískají. Vytváří tak tzv. svoji cestu, školu či učení, které

je samozřejmě lepší než učení jiného gurua. Ve  skutečnosti však

všechny pravé cesty usilují o  totéž – aby člověk našel sebe sama,

svého vnitřního učitele, který ho povede. Zde ovšem číhá další ne

bezpečí. Vedle žáků – ovcí, kteří bez svého učitele neudělají ani

krok, ve všem ho napodobují, citují a jsou na něm závislí, se může

ROZPRAVY O TANTŘE

15

me setkat s jinými hledajícími, kteří prohlašují, že žádného gurua nepotřebují, protože už našli toho svého vnitřního. To se opravdu podaří jen několika málo vyvoleným. Často se divím, kolik lidí se za  takové vyvolené považuje. Je třeba si uvědomit, že mít učitele není nic podřadného, učí nás to pokoře, službě a  poznání sebe. I ti největší guruové měli svého duchovního učitele, kterému byli po celý život vděčni a vyjadřovali mu úctu.

Nakonec jsou tu ještě jedni. Ti říkají, že se učí ode všech. Přečtou všechny knihy, navštíví všechny semináře a  přednášky a  dělají vše, co mohou, ale ve skutečnosti nejdou do hloubky, jen plují po  povrchu. Ano, je mnoho cest, z  nichž většina z  nich je dobrá a  může vás dovést k  žádanému cíli. Nicméně musíte si vybrat jen jednu cestu a  tu praktikovat pořádně, jinak nedosáhnete žádného výsledku. Důvod je prostý. Určitými cvičeními v sobě vytváříte určité energetické okruhy a jinými cvičeními zase jiné. Pokud chcete kombinovat více cvičení, musíte vědět, která nepůsobí proti sobě. Trochu to připomíná ten dort pejska a kočičky. Vše, co do něj dali, bylo dobré, ale výsledek jim neudělal dobře. Takže méně, ale vytrvale znamená více.

Nyní se vrátím k védám. V nich se píše, že jsou tři hlavní cesty vedoucí ke spáse. První cesta vede přes ovládnutí myšlení. O té se toho dozvíme nejvíce v Pataňdžaliho spise Jóga sútry. Ovládnete-li, zkrotíte-li svou mysl, dostanete se do stavu za ní. V tomto nadvědomém stavu vše poznáváte a prožíváte naplno svou existenci. Praktickým cvičením je tu především meditace. V tomto stavu se vám přirozeně zastavuje dech. Druhá cesta je zaměřená přímo na  samotný dech. Obvykle se jí říká pránájáma, protože při ní ovládáte postupně životní energii, pránu. Praktickým cvičením usilujeme o  co nejdelší přirozené zadržení dechu. To se nacvičuje různými druhy dechových technik, které jsou založeny na poměrech dob

+


Jiří Mazánek

16

nádechů a výdechů, později se přidávají zádrže po nádechu a výdechu. Toto vše má vedle velkého oživení těla vliv na zklidnění mysli. Nakonec dojde k takovému zadržení dechu, že se mysl zastaví a nic v ní nevyvstává. Je tedy opět dosaženo meditace, později nadvědomého stavu. Obě tyto cesty vedou vlastně k  témuž cíli a  dosahují stejného výsledku, jen každá na to jde z jiné strany.

Třetí cesta vede přes zadržení semene (rétas). Tato cesta předpokládá, že největší silou člověka je sexuální energie. Ta je součástí nejvyšší božské energie, kundaliní, jenom je nesprávně užívána. Touha po uspokojení pohlavní žádosti, která vyplývá z přitažlivosti obou polarit, vede k  potřebě tyto dvě polarity spojit tak, aby bylo dosaženo zklidnění, harmonie čili původního stavu, jaký byl v neprojeveném bytí. Spojí-li se tyto dvě polarity, přestanou existovat odděleně a vše se stane jedním – nic není ani kladné, ani záporné, ani mužské, ani ženské. Celý vesmír tím, že je projevený v polaritě, se snaží dosáhnout harmonie a  tak vytvořit rovnováhu mezi přitažlivými a odpudivými silami. Proto krouží planety kolem Slunce a  mají navzájem mezi sebou přesně dané vzdálenosti vzniklé zase jejich přitažlivými a odpudivými silami. Proto také vše projevené, ať neživé, či živé, se skládá z částic, které jsou opět vzájemně mezi sebou drženy jistými poměry polaritních sil a  tím vytvářejí konkrétní tvary. Tak je tomu obdobně v makrokosmu i v mikrokosmu, neboli jak nahoře, tak i dole.

Připomeňme si, že také v našem vnitřním mikrokosmu se přitahují Šiva (v  hlavě) a  Šakti (u  kořene páteře). Problém je v  tom, že Šakti, která sídlí v  podstatě v  pohlavních orgánech a  touží po  Šivovi, zároveň tyto orgány zahřívá a  probouzí tak jejich přirozenou touhu po  sexu. Člověk tedy uspokojí tuto touhu sexem a Šakti, místo aby stoupala vzhůru k Šivovi, tak zůstává dole a odchází naše životní síla (prána), jež se sexem vyčerpává. Takže to,

ROZPRAVY O TANTŘE

17

co by mohlo vést k  životu věčnému, vede naopak k  předčasnému

opotřebování organismu, našeho fyzického těla. Tělo je však pro

středkem, který při správném užívání můžeme využít na duchovní

cestě. Zároveň je tělo nebezpečné, protože prostřednictvím smyslů

skýtá mnoho svodů. Proto většina cest volí jednodušší, ale člověku

ne zcela přirozený způsob – potlačení sexu, zákaz sexu, celibát.

Na rozdíl od toho tantra sexuální energii nepotlačuje, nýbrž usiluje

o její ovládnutí. Jejím nositelem je semeno a jeho ovládnutí – a to

jak u  muže, tak u  ženy. Již je vidět, jak se toto liší od  všeobec

né představy tantry jako toho nejbáječnějšího sexu, který si užijí

především nadsamci a nymfomanky. Opak je pravdou, ale zároveň

je třeba upozornit, že tantra není cesta pro každého. Samotný sex

také není žádná cesta. Speciální cvičení, která se v tantře praktikují,

vyžadují určitou míru potence. To, zda ji dokážeme ovládat, určí

guru. Člověk, který to nedokáže, by se tantrou neměl nikdy ani za

bývat. Nutil by se cvičením k nepřirozenému potlačování sexuální

energie a mohl by si způsobit psychické problémy. Protože se však

v podstatě u nás všechny kurzy tantry soustředí jen na tzv. tantric

ké masáže a žádná cvičení neprovádějí, tak toto nehrozí. Ti, kteří

tantrické masáže poskytují, si často neuvědomují, že na  ně chodí

běžní lidé, kteří si chtějí užít, uspokojit se a  o  žádnou duchovní

cestu nestojí. Na rozdíl od erotického klubu masáží většinou uspo

kojeni nejsou a  odcházejí přebiti zvýšenou sexuální energií, s  níž

neumějí pracovat. Tuto energii nevyužijí a  doma si ji opět musí

vybít sami. Takový přístup k  tantrické masáži považuji za  nezod

povědný. I kdyby člověka před masáží poučili, nenaučí se hned se

sexuální energií pracovat, protože jde o  dlouhodobou záležitost,

která se musí nacvičovat obdobně jako dechová nebo meditační

cvičení. Pro takového člověka je příznivější užít si normální sex

nebo navštívit erotický salón. Ovládnutí semene vyžaduje mnoho

Jiří Mazánek

tělesných, dechových, mentálních a dalších cvičení, která se musí

provádět delší dobu, a hlavně správně, pod vedením gurua. Teprve

potom může sexuální energie, přesněji semeno, stoupat a přemě

ňovat se na ódžas, duchovní energii. Zadržet semeno může umět

také kdejaký gigolo, ale to k přeměně semena na duchovní energii

nestačí. Teprve praktikováním speciálních tantrických cvičení se

stává tantra nejúplnější duchovní cestou, protože využívá všech

možností člověka.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.