načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Rodinná terapie -- Systemické a narativní přístupy, 2., doplněné a přepracované vydání - Šárka Gjuričová; Jiří Kubička

Rodinná terapie -- Systemické a narativní přístupy, 2., doplněné a přepracované vydání

Elektronická kniha: Rodinná terapie
Autor: Šárka Gjuričová; Jiří Kubička
Podnázev: Systemické a narativní přístupy, 2., doplněné a přepracované vydání

Úvod do základních teoretických i praktických přístupů systemických a narativních směrů v rodinné terapii. Česká učebnice rodinné terapie propojuje teoretický výklad s praktickými ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  339
+
-
11,3
bo za nákup

hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9%hodnoceni - 79.9% 100%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2009
Počet stran: 280
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 2., dopl. a přeprac. vyd.
Skupina třídění: Druhy sociální pomoci a služeb
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2009
ISBN: 978-80-247-2390-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Úvod do základních teoretických i praktických přístupů systemických a narativních směrů v rodinné terapii. Česká učebnice rodinné terapie propojuje teoretický výklad s praktickými ukázkami. Autoři se snaží na konkrétních rodinných příbězích a terapeutických případech ukázat aplikace popisovaných teorií v běžném životě. Upřednostňují systemický a narativní přístup, doplněný o genderovou problematiku. Terapeut v moderním pojetí rodinné terapie nezastává roli odborníka, který udílí rady ohledně správného fungování rodiny, ale vystupuje spíše jako pomocník v oblasti komunikace, pomáhá rodině nalézt vlastní cestu při řešení problematických situací. Rodina je zde pojímána jako celek, systém, viděný jednotlivými rodinnými příslušníky různě. A právě mnohočetné popisy tohoto systému, ovlivňované mimojiné i genderovou příslušností, jsou využívány při terapii. Kniha se dělí do tří bloků. První popisuje teoretické zdroje terapeutické práce a jejich praktické aplikace. V druhém bloku je načrtnut vývoj rodin, včetně proměn rodinného života. Třetí část knihy se zabývá praxí - terapií rodin, partnerských dvojic i jednotlivců, popisuje průběh terapie, přináší opět ukázky konkrétní terapeutické práce.

Popis nakladatele

Doplněné a přepracované vydání úspěšné knihy propojuje výklad teorie s praktickými ukázkami rodinných příběhů a terapeutických problémů. Cílem je vysvětlit aplikaci teorie v konkrétních situacích. Terapie je chápána jako proces, při kterém klienti společně s terapeutem hledají nový pohled na řešené problémy. Renomovaní čeští autoři popisují systemickou práci s jednotlivcem a uplatnění systemického myšlení u širších systémů. Přinášejí nové kapitoly o starších klientech, klientech s mentálním handicapem, klientech, kteří nejsou verbálně zdatní či sociálně úspěšní. Rozebírají také problematiku násilí v důvěrných vztazích či ztrát, s nimiž se v životě všichni setkáváme (smrt, nemoc, zdravotní potíže, bytostné ztráty). Text je určen psychologům, psychiatrům, pracovníkům v oblasti sociální práce, speciální pedagogiky a andragogiky a především studentům těchto oborů. (systemické a narativní přístupy)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

árka Gjuričová (FN Motol Centrum rodinné terapie DPK)

Jiří Kubička (Veobecná fakultní nemocnice Denní sanatorium Horní Palata)

RODINNÁ TERAPIE

Systemické a narativní přístupy

2., doplněné a přepracované vydání

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400

www.grada.cz

jako svou 3659. publikaci

Odpovědná redaktorka Mgr. Drahue Maková

Sazba a zlom Milan Vokál

Počet stran 288

Vydání 1., 2009

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

Š Grada Publishing, a.s., 2009

Cover Photo Š Elika Kubínová (reprodukce obrazu Rodina Karla IV., Francisco Goya)

ISBN 978-80-247-2390-7

Rodinná terapie R3; May 13, 2009


OBSAH

Úvodní slovo .....................................11

ČÁST I. TEORETICKÉ ZÁKLADY RODINNÉ TERAPIE

1. Jazyk, metafory a teorie rodinné terapie ......................17

1.1 Systemický přístup ...............................20

1.2 Sociální konstruování ..............................28

1.2.1 Sociální konstrukce a fakta .......................28

1.3 Narativní terapie .................................31

1.3.1 Příběhy jako terapeutické zdroje .....................31

1.3.2 Narativní verze pravdy ..........................38

1.3.3 Psaní v narativní terapii a výcviku ....................41

1.3.4 Čtení literatury jako zdroj ........................42

1.4 Kolaborativní terapie ..............................43

1.5 Jakou teorii potřebuje rodinná terapie? .....................45

1.5.1 Jakou terapii si přejí klienti? .......................45

1.5.2 Potřebuje rodinná terapie teorii rodiny? .................46

1.5.3 Mezioborovost rodinné terapie .....................47

2. Gender a rodinná terapie ..............................49

2.1 Odlinosti muů a en a předpoklady o odlinostech ..............49

2.2 Implicitní modely rodinných vztahů klientů a terapeutů ............50

2.3 Pojem gender ..................................51

2.4 Zdroje naeho genderového přístupu v terapii .................52

2.5 Genderové odlinosti biologické a sociálně konstruované nejsou polarity . . 54

2.5.1 Mui a eny jako ahistorický kulturní vzorec ..............55

2.5.2 Historické kořeny mocenské nerovnosti a genderového uspořádání . . 55 2.6 Být enou, být muem genderová identita a kontexty její tvorby .......58

2.7 Názory na genderové role v Česku .......................59

2.8 Genderová vnímavost ve výcviku rodinných terapeutů .............62

2.8.1 Terapeutky a terapeuti, klienti a klientky ................62

2.8.2 Zkoumání osobních témat ........................63

2.8.3 Rodiny, kde tradiční scénáře ivota mají příli velkou sílu

rizika úzce definovaných genderových rolí ...............65

2.8.4 Gender jako třetí člen párových vztahů loajalita a paradoxy

tradičních konstrukcí ...........................71

Závěr .......................................73

3. Komunikace .....................................75

3.1 Roviny komunikace ...............................75

3.1.1 Komunikace o věcech komunikace o vztazích ............76

3.1.2 Text kontext ..............................77

3.1.3 Komunikace metakomunikace .....................77

3.1.4 Verbální komunikace nonverbální komunikace ............78

3.1.5 Explicitní komunikace implicitní komunikace ............78

3.1.6 Rozhovor diskurz ...........................79

3.2 Mocné formy komunikace ............................80

3.2.1 Rituál ...................................81

3.2.2 Mýtus ..................................83

3.3 Osvobozující formy komunikace ........................85

3.3.1 Dekonstrukce ..............................85

3.3.2 Převyprávění ...............................86

3.4 Terapeutický rozhovor .............................87

ČÁST II. RODINY

4. Rodiny, jejich formy a proměny ..........................91

4.1 Formy rodin ...................................91

4.1.1 Tradiční a netradiční formy rodin ....................92

4.2 Kulturní odlinosti rodin v Česku ........................95

4.2.1 Úplné rodiny větinové společnosti jsou také různé ...........96

4.2.2 Rodiny s chronickým konfliktem ....................96

4.3 Konflikt partnerů, předrozvodová situace ....................97

4.3.1 Otázka přijetí rozvodu partnery .....................97

4.3.2 Utajování před dětmi a sdělování dětem .................98

4.4 Terapeuti a rozvodová situace ..........................98

4.5 Proces rozvádění soukromé a veřejné loučení, legální a psychologický

rozvod ......................................99

4.5.1 Rozvodové napětí a děti ........................100

4.6 Po rozvodu ...................................101

4.6.1 Kontakty s rodičem, který neije s dítětem ...............101

4.6.2 Závané spory o děti ..........................102

4.6.3 Co pomáhá dětem po rozvodu .....................103

4.7 Minoritní formy rodin .............................104

4.7.1 Samostatní rodiče a děti (neúplná rodina) ...............104

4.7.2 Nové rozířené rodiny .........................105

4.7.3 Třígenerační rodiny, prarodiče v rodičovských rolích .........107

4.7.4 Bezdětné rodiny ............................109

4.7.5 Adoptivní rodiny a dalí sociálně tvořené formy rodin ........110

4.8 Otázky adopce mimo manelství, adopce jednotlivcem, adopce homosexuálními

partnery .....................................111

Závěr ......................................112

5. Rodiny v průběhu času, metafory a reálie vývoje rodin, genealogie ......113

5.1 Metafory, podle kterých ijeme ........................113

5.1.1 Cesta ivotem ..............................113

5.1.2 Cyklus ivota ..............................114

5.1.3 Cyklus rodin klientů a terapeutů ....................115

5.2 Cyklus vývoje rodin se proměňuje .......................115

5.2.1 Genderové aspekty vývoje rodin ....................116

5.3 Nejen metafory, také reálie, proměňování cyklu rodinného ivota

od počátku 20. století ..............................116

5.3.1 Vyuívání pojetí cyklu rodinného ivota ................117

5.4 Genealogie ...................................117

5.4.1 Co se předává, významy genealogie ..................118

5.4.2 Podobnosti a jejich významy ......................118

5.4.3 Práce s genealogií ............................119

5.4.4 Genealogické zkoumání spíe historické práce s genealogickými

údaji ...................................120

5.4.5 Genealogie jako zdroj příběhů (vyuívání narativních prvků

v práci s genealogií) ..........................123

5.4.6 Vztah k vlastní genealogii .......................123

Závěr ......................................124

Příloha: Genealogické značky .........................125

ČÁST III. PRAXE

6. Průběh terapie ...................................129

6.1 První rozhovor .................................129

6.1.1 Novost situace při prvním rozhovoru ..................129

6.2 Cíle prvního rozhovoru ............................130

6.2.1 Vzájemné seznámení terapeuta a rodiny, terapeutické prostředí ....130

6.2.2 Vytvoření důvěry v terapeutický proces ................131

6.2.3 Získání informací, počátek nosného příběhu ..............131

6.2.4 Dohoda o dalím postupu, kontrakt, zakázka ............131

6.3 Průběh terapie .................................133

6.3.1 Koho pozvat k prvnímu rozhovoru ...................133

6.3.2 Výchozí situace .............................134

6.3.3 Počátek terapie uvítání ........................135

6.3.4 První otázky ..............................136

6.3.5 Dohoda o pokračování terapie .....................140

6.4 Pokračování terapie pokrok či stagnace ...................141

6.5 Intervence ...................................142

6.5.1 Terapeutické poselství .........................144

6.5.2 Terapeutický úkol ...........................145

6.6 Změna pohledu terapeuta spolupráce v týmu, konzultace, supervize ....147

6.7 Ukončení terapie ................................147

6.8 Hodnocení terapie ...............................148

6.9 Terapeutický vztah ...............................149

7. Terapie partnerských dvojic ............................153

7.1 Partnerská dvojice a moře příběhů .......................153

7.2 Dvojice v konfliktu ...............................154

7.3 Dvojice, kde je jeden partner pacientem ....................156

7.4 Dvojice se společným rodičovským problémem ................158

7.5 Dvojice před důleitým rozhodnutím .....................159

7.6 Základní terapeutické postupy .........................160

7.6.1 Neutralita ................................160

7.6.2 Aktivita terapeuta ............................161

7.6.3 Kompromis a shoda ..........................161

Závěr ......................................162

8. Systemická práce s jednotlivcem ..........................163

8.1 Kdy pracujeme s jedním klientem? ......................163

8.2 Výhody a nevýhody individuální terapie ...................164

8.3 Terapeutické postupy v systemické individuální terapii ............165

8.4 Klienti se specifickými problémy .......................167

8.5 Meze a rizika systemické práce s jednotlivcem ................169

9. Děti v rodinné terapii ................................171

9.1 O dětech, bez dětí, s dětmi ...........................171

9.2 Setkávání s dětmi a jejich rodiči ........................173

9.3 Terapie rodin s malými a starími dětmi ....................174

9.3.1 Nejmladí děti a jejich rodiče v terapii .................174

9.3.2 Rodiny se koláky ...........................178

9.3.3 Terapie s dospívajícími a jejich rodinami ...............182

9.4 Těké situace v terapii rodin s dětmi ......................185

9.4.1 Jdi si za ním... ............................185

9.4.2 Aby si o sobě moc nemyslel... ....................185

9.4.3 To jí nemůu říct... .........................185

9.4.4 Musela jsem slíbit, e vám to neřeknu... ..............186

9.4.5 Tam mne nedostanete... .......................187

10. Psychosomatičtí pacienti ..............................189

10.1 Mají tělesné nemoci tělesné příčiny a psychické problémy psychické

příčiny? .....................................190

10.1.1 Jazyky nespokojenosti rodiny citlivé na pocity, rodiny citlivé

na bolesti těla ..............................190

10.1.2 Somatizace ...............................191

10.2 Terapie .....................................192

11. Ne vichni klienti jsou YAVIS (méně nadějní klienti bývají pro terapeuta

obtínějí) ......................................197

11.1 Ti, co jsou a nejsou YAVIS ..........................198

11.2 Stáří, seniorství nebo pozdní dospělost? ....................199

11.2.1 Kdy stáří začíná? ............................199

11.2.2 Kdy se člověk cítí být starý? ......................199

11.2.3 Jak poznáme, e je někdo starý? ....................199

11.2.4 Senioři a psychoterapie .........................200

11.2.5 Jsou staří lidé sociálně vylučováni? ..................200

11.2.6 Jaké máme zkuenosti se starími klienty ...............200

11.2.7 Snahy o tematizaci stáří, o pozitivní konstrukci stáří a o tvorbu

aktivní komunity ............................201

11.3 Nemluvní a verbálně málo zdatní .......................203

11.4 Rodiny, kde je člen s mentální retardací ....................205

11.5 Neúspění (mnohočetně znevýhodněné rodiny) ................207

11.5.1 Co znevýhodňuje? ...........................209

Závěr ......................................213

12. Ztráty ........................................215

12.1 Terapeutické zdroje při práci s lidmi, kteří utrpěli bytostnou ztrátu ......216

12.1.1 Co vůbec můe terapie nabídnout? ...................216

12.1.2 Stadiální pojetí .............................216

12.2 Jak rodiny tvoří rituály loučení a vzpomínání .................221

12.3 Děti a bytostná ztráta ..............................221

12.4 Genderové aspekty reakcí zármutku (rodina po smrti adolescentky) .....224

12.5 Reakce okolí na zármutek pozůstalých ....................226

12.6 Oprávnění k zármutku (ztráta nenarozeného dítěte) ..............227

12.7 Jak se mluví o smrti příběh o tragické události ...............228

Závěr ......................................232

13. Násilí .........................................235

13.1 Ubývá násilí v rodinách? ............................235

13.1.1 Ingerence státu posilování legislativních norem rodinného

souití ..................................236

13.1.2 Demokratizace rodiny posilování vědomí hodnoty a důstojnosti

ivota vech členů rodiny ........................236

13.1.3 Objev modelu vztahu, kde mohou oba vyhrát hry s nenulovým

výsledkem ...............................236

13.1.4 Posilování rozsahu, ale i významu a schopnosti empatie .......237

13.1.5 Otázky rodičovské autority .......................237

13.2 Násilí je systemický problém .........................240

13.2.1 Systemické porozumění násilí a koordinace na úrovni osob

a institucí ................................240

13.3 Tělesné násilí ..................................244

13.3.1 Otázky společenské tolerance a tolerance terapeutů ..........244

13.3.2 Postoje terapeutů v případech tělesného násilí odliení odpovědnosti

a porozumění ..............................245

13.3.3 Násilí v partnerských vztazích .....................246

Závěr ......................................252

14. Etické otázky rodinné terapie ...........................255

14.1 Existuje specifická systemická nebo rodinně-terapeutická etika? .......256

14.2 Kdo můe terapii hodnotit, mít na ni nějaký názor? ..............261

14.3 Za co je terapeut zodpovědný? .........................263 Slovo na konec česká scéna rodinné terapie ...................265

Jak se tvořila komunita rodinných terapeutů: Boovy semináře Dubí People

a Kontext ....................................265

Pattern which connects WFTC 1987 ....................266

Jan pitz: Jak učil a nepoučoval... .......................266

...elegantně organizoval odbornou činnost ...............266

...poznal, co je ve světě ........................267

Změnu v terapii nelze způsobit, ale stává se... ...........267

Výrazné osobnosti české scény ........................267

Odborná literatura .................................269

Věcný rejstřík ....................................273

Jmenný rejstřík ...................................279


ÚVODNÍ SLOVO

Kdy jsme v roce 2003 dokončili kníku určenou zájemcům o rodinnou terapii (tj. praktikujícím, ale předevím frekventantům naeho výcviku), slíbili jsme dopracovat témata, která tam podle nás chyběla. Nové vydání bylo zapotřebí, mylenku doplnění původního textu jsme odmítli. Po pěti letech u jsme měli chu vymezit se vůči tomu, co jsme tehdy napsali, něco jsme chtěli vypustit, něco ponechat tak, jak bylo, něco jsme potřebovali vyjádřit jinak. Úvodní blok, který se týká teoretických terapeutických východisek, jsme zcela přepracovali. Změny, i kdy méně výrazné, se týkají oddílu věnovanému rodinám. V praktické části přidáváme k upraveným nebo i nově koncipovaným kapitolám ze starí příručky (např. práce s jednotlivci, s dvojicemi, psychosomatičtí pacienti, etické otázky) i tři nové kapitoly. Jedna z nich je věnovaná klientům, které terapeuti obvykle povaují za méně nadějné. Věnuje se např. starím klientům, klientům s mentálním handicapem, klientům, kteří nejsou verbálně zdatní (a s nimi se těko hovoří), a také klientům sociálně neúspěným, např. z důvodů kulturní a etnické odlinosti proti větinové společnosti. Dalí nové kapitoly se týkají problematiky násilí v důvěrných vztazích a ztrát, s nimi se v ivotě setkáváme. Tentokrát jsme se rozhodli, e autorství kapitol textu bude společné, do veho jsme si mluvili, navrhovali, co by se dalo zlepit, a také chtěli podněty i kazuistiky do textů, které byly v počítači spoluautora. Máme za sebou u dalí léta společného výcvikového programu a debat, v nich rozhodně nelo jen o sladěný dvojzpěv. Zakládáme si na tom, e nae přístupy jsou svérázné; ovem tím, jak spolu učíme rodinnou terapii a diskutujeme, se nae názory nejspí sblíily.

Sdílíme společné terapeutické pozice, jakási východiska naí terapeutické práce; zkusili jsme reflektovat a formulovat ta, na nich se můeme jednodue shodnout. Moná by vyjasnění východisek potřebovali nejen autoři, můe být uitečné i pro čtenáře kníky, kteří se snaí orientovat v literatuře rodinné terapie. Klademe si také otázku, zda na hledání jednoduchých společných východisek oboru rodinné terapie nedozrál čas. Můe být tedy přínosné, kdy své terapeutické pozice hned v úvodu zkusíme vyjádřit v heslech, která se moná i překrývají. n Terapii praktikujeme a učíme v postmoderní době; se starí tradicí evropské skepse

to tvoří rámec naich terapeutických pozic. Reflektujeme také rozsah názorů, a to

nejen v české komunitě, a vymezujeme se vůči nim. n Kadá teoretická pozice je omezená, postmodernismus není výjimkou. Není účelné

to popírat nebo se snait omezení překlenout.

/ 11


n Představu o obecně platném funkčním modelu rodiny povaujeme za ideologic

kou, v kadých historických podmínkách je mnoho funkčních podob rodin. Rodin

ní terapeuti nemají za úkol vést rodiny k harmonickému ideálu podle vlastních

představ. Pro nás je terapie otevřeným dialogickým hledáním (ve smyslu T. Ander

sena). Zároveň bereme v úvahu, e toto hledání má i etický rozměr, např. přihlíí

k nestejné zodpovědnosti členů rodiny. n Kadý model představuje úhel pohledu, parciální porozumění. Je nedůsledný

a vzájemná kritika soupeřících pohledů bývá uitečná. Hledat metanarativ patří do

minulosti, která se moná nevrátí. n Svět, v něm ijeme, zpochybnil tradiční modely ivota a jasná vodítka pro rodiny

a rodinná souití, tj. jak ít v důvěrných vztazích. Členové rodin se musejí učit vy

jednávat své pozice bez samozřejmé opory v hierarchické struktuře rodin. Otec

není automaticky v hierarchické pozici vůči ostatním členům rodiny, hierarchická

pozice rodiče vůči dětem je poměrně brzy kriticky zkoumána a ověřována. (To

znamená, e bude rodinných terapeutů zapotřebí.) n Výe uvedené v předchozím bodě ovem neznamená, e v rodinách neexistuje

moc, vyuívání záměrného vlivu. Je vak třeba vímat si i nezáměrného vlivu.

Událost se děje v souvislostech. Kadý text má kontext, má potenciálně mnoho

kontextů. To pomáhá osvobodit od pozice jediné pravdy. n Co v terapii pozorujeme, je vdy ovlivněné ivotními zkuenostmi, silnými názory

a předsudky. Nae pozorování nepovaujeme za absolutní, je otevřené dalím

otázkám. Nevěříme beze zbytku pozorováním v terapii, nespoléháme jen na nai

empirickou evidenci. Klinickou ani osobní zkuenost nepovaujeme tedy za dů

kaz, který nelze zpochybnit. Vichni terapeuti potřebují supervizi, která pomáhá

dát jednoznačným přesvědčením formu nových otázek. O čem jsme silně přesvěd

čeni, ovlivňuje jak to, co vidíme a slyíme, tak také to, co nevidíme a neslyíme.

Reflexi názorů a přesvědčení, které mívají svůj původ jak v rodině, tak také v irích

společenských kontextech, povaujeme za nezbytnost v terapii i v rámci vzdělání

terapeutů. n Biologické či pokrevní pojetí rodin povaujeme pro terapii za úzké a potenciálně

vylučující. Podobně jako neuvaujeme o obecné rodině a nechápeme pojem rodi

na jako normativní a neměnný, nelze podle nás mluvit obecně ani o mui nebo

eně. Podoby rodin jsou různé a proměňují se v čase a také proměňování a roz

různění ivotů muů a en povaujeme za sociální skutečnost. Zároveň jsme vní

maví k vlivu dědictví naí kultury, které je kontextem genderových změn. n Je to vdy racionální náhled, co klientům v terapii pomáhá? Víme, e mnoho

zkueností zůstává nevysloveno, v terapii zkouíme vytvořit podmínky, aby jetě

nevyslovené mohlo být řečeno. Část terapeutického dění zůstává v rámci terapeu

tického vztahu mimo jazyk a na té úrovni s ní pracujeme. 12 / Úvodní slovo n V jakém rozsahu mluvit o problému, který klienty přivádí? Terapeutický rozhovor,

který se zabývá jen problémy a zkoumá jejich příčiny, získává neúměrně silnou

pozici v ivotě klientů. Jsme si vědomi moci rozhovoru o výjimkách, ale také toho,

jakou moc má jejich realizace. Pokus v chování, který je pro klienty ádoucí, můe

být impulsem k dalím ádoucím změnám. n Mnoho problémů ve vztazích se vytváří a udruje v jazyce. V terapeutickém rozho

voru se mohou měnit, ztratit tíi nebo se rozplynout. Vyprávění je aktivní proces,

který je v terapeutickém rozhovoru rozvíjen; klient dostává křídla (Gergen). Vy

slovené dobré zkuenosti získávají pro klienty novou kvalitu reality a stávají se pro

ně zdroji. n Mnoho problémů je zcela jinak reálných; povaujeme za nutné je pojmenovat

a měnit, a to i jinde neli v terapii. Pro tzv. domácí násilí a diskriminaci z důvodů

kulturních, etnických nebo jiných je kontextem změny spolupráce s institucemi,

rovina společenských názorů a konkrétních praktik; proto tato témata zařazujeme

do programu vzdělávání. Postmoderní rámec umoňuje podmíněné přijímání ka

dého vědění; je tedy moné přijmout i moderní pozice. n V rodinné terapii experimentujeme s různými rolemi terapeutů; nevědoucí pří

stup klade důraz na to, e terapeuti nejsou experty na ivot svých klientů a na

otevřenost terapeutů a terapeutek vůči pravdám svých klientů (na rozdíl od prosa

zování své odborné pravdy). Tento radikální přístup klade na terapeuty velké náro

ky, řídit se jím důsledně je obtíné. Je případný odklon projevem nedostatku odva

hy, otevřenosti či vynalézavosti terapeuta na straně jedné nebo nedogmatickým

přizpůsobením terapeutického postupu potřebám situace na straně druhé? n Postmoderní praxe nevylučuje ani direktivní chování terapeutů. Při práci s manda

torními klienty při navození terapeutického kontextu můe být direktivní chování

terapeutů etické.

árka Gjuričová, Jiří Kubička

V Praze, únor 2009

Úvodní slovo / 13



Část I.

Teoretické základy

rodinné terapie

Část I: Umění ve vědě

+





       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist