načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Řízení výroby a nákupu - Gustav Tomek; Věra Vávrová

Řízení výroby a nákupu

Elektronická kniha: Řízení výroby a nákupu
Autor: ;

V knize zkušených odborníků se dozvíte, že pro odstranění manažerských problémů, zvýšení efektivnosti firmy a zajištění konkurenceschopnosti je nezbytné propojení řízení ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  492
+
-
16,4
bo za nákup

hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4% 60%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2007
Počet stran: 378
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Řízení a správa podniku
Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2007
ISBN: 978-80-247-1479-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka shrnuje základní informace o řízení výroby, nákupu a prodeje v jejich integrované podobě.

Popis nakladatele

V knize zkušených odborníků se dozvíte, že pro odstranění manažerských problémů, zvýšení efektivnosti firmy a zajištění konkurenceschopnosti je nezbytné propojení řízení výroby, nákupu a marketingu a přijetí marketingové koncepce podnikání. Od poznání strategických a taktických manažerských přístupů dospějete k nutnosti integrace prodeje, výroby a nákupu na úrovni operativního řízení, seznámíte se s postupem tvorby sortimentního plánu podniku za plné účasti výroby a nákupu i s nástroji a metodami, bez nichž integrace není realizovatelná. Řízení výroby je vysvětleno jako sestavení a práce s operativními plány, využití kontrolingu, nasazení příslušných řídících metod a realizace a vyhodnocování změn. Seznámíte se se zásadami aktivního nákupu a nákupního marketingu. Poznáte nezbytnosti vytváření mezipodnikových sítí, aliancí a kooperací i organizační a informační principy supply chain managementu. Kniha nemá na trhu konkurenci, nemůže být nahrazena ani literaturou z oblasti logistiky.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Gustav Tomek; Věra Vávrová - další tituly autora:
Gardens and Parks Gardens and Parks
Zahrady a parky Zahrady a parky
Jak zvýšit konkurenční schopnost firmy Jak zvýšit konkurenční schopnost firmy
Vize tržního úspěchu Vize tržního úspěchu
Integrované řízení výroby -- Od operativního řízení výroby k dodavatelskému řetězci Integrované řízení výroby
Marketing od myšlenky k realizaci Marketing od myšlenky k realizaci
 (e-book)
Integrované řízení výroby -- Od operativního řízení výroby k dodavatelskému řetězci Integrované řízení výroby
 (e-book)
Marketing v energetice Marketing v energetice
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Prof. Ing. Gustav Tomek, DrSc.

Doc. Ing. Věra Vávrová, CSc.

Řízení výroby a nákupu

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400

www.grada.cz

jako svou 2872. publikaci

Odpovědná redaktorka PhDr. Alena Sojková

Sazba Milan Vokál

Počet stran 384

První vydání, Praha 2007

Vytiskly tiskárny EKON, drustvo

Srázná 17, Jihlava

Š Grada Publishing, a.s., 2007

Cover Photo Š profimedia.cz

ISBN 978-80-247-1479-0


Obsah

O autorech ......................................11

Slovo úvodem ....................................13

ČÁST I VÝVOJ PODMÍNEK ŘÍZENÍ .......................17

1. Základní charakteristiky současné průmyslové výroby .............19

1.1 Dynamika a komplexnost tendence rozvoje řízení výroby .........21

1.2 Poadavky na management výroby .....................24

1.3 Permanentní inovace klíčový úkol řízení výroby .............26

1.4 Cílový úkol tvorba hodnoty pro zákazníka .................30

1.5 Přizpůsobení organizace výroby .......................32

2. Od dělby práce k podnikovým sítím ........................35

2.1 Proces zetíhlení výroby ...........................35

2.1.1 Hypersoutě a analýza produktu ...................35

2.1.2 Specializace .............................37

2.1.3 Integrace ...............................37

2.1.4 Koordinace ..............................38

2.1.5 Hledání nového strategie pro odváné ...............39

2.2 Propojení v sítích ...............................46

2.2.1 Budování sítí .............................48

2.2.2 Úkoly managementu podnikových sítí ................49

2.2.3 Virtuální podnik jako specifická sí .................51

2.3 Změny přístupů v rámci sítě .........................53

3. Trní orientace firmy ................................55

3.1 Střety marketingu ...............................55

3.2 Rozpory marketingu s ostatními články hodnototvorného řetězce ......57

3.3 Cesty řeení rozporů .............................59

3.3.1 Přijetí marketingové filozofie jednotná koncepce řízení ......59

3.3.2 Management produktu ........................62

3.3.3 Komplexní standardizace ......................65

3.3.4 Integrace na úrovni provozní, realizace systému operativního řízení

výroby ................................65

3.3.5 Struktura organizace řízení, realizace procesního řízení .......66

3.3.6 Intenzivní uplatnění principu řízení dodavatelského řetězce (Supply

Chain Management) .........................66


ČÁST II KOMPLEXNÍ STANDARDIZACE ....................69

4. Komplexní standardizace .............................71

5. Standardizace výstupních prvků a její vliv na normativní základnu řízení

firmy .........................................77

5.1 Podstata konstrukční standardizace .....................77

5.2 Stavebnicová konstrukce produktu ......................79

5.3 Stavebnicová tvorba technologických postupů a technicko-hospodářských

norem .....................................87

5.4 Kusovníky ..................................90

6. Standardizace řídícího procesu ..........................97

7. Standardizace věcných vstupních prvků výrobního procesu ..........99

8. Standardizace činností a způsobů přeměn ve výrobním procesu .......103

8.1 Obsah technologické standardizace .....................103

8.2 Postup při vytváření podkladů technologické standardizace ........104

9. Standardizace vztahů ve spotřebě a vyuití výrobních činitelů ........107

9.1 Obsah a funkce technicko-hospodářských norem ..............107

9.2 Třídění THN a předpoklady jejich tvorby .................108

9.3 Kapacitní normy ..............................110

9.4 Technicko-hospodářské normy spotřeby času ...............111

9.4.1 Pohybové studie ..........................112

9.4.2 Časové studie ............................114

9.5 Technicko-hospodářské normy spotřeby materiálu .............118

9.6 Normy zásob ................................120

10. Standardizace kombinací při operativním řízení výroby ............131

10.1 Velikost výrobní dávky ...........................132

10.2 Výrobní takt a rytmus ............................134

10.3 Průběná doba výroby ...........................135

10.4 Výrobní předstih ..............................139

10.5 Zásoby rozpracované výroby ........................140

10.6 Standardní plán práce linky .........................145

10.7 Podíl jakostních tříd výrobků ........................146

11. Význam standardizace pro zvýení flexibility a konkurenční schopnosti

firmy ........................................147

11.1 Urychlení uvedení produktu na trh .....................148

11.2 Plnění poadavků zákazníka ........................150

11.3 Hledisko řízení výroby (hmotného toku) ..................151

ČÁST III MANAGEMENT A TYPOLOGIE SYSTÉMU ............155

12. Management nákupu, výroby a odbytu .....................157

12.1 Nástroje managementu ...........................158

12.2 Aktivity a dovednosti dle úrovně managementu ..............169

12.3 Strategický management ..........................171 12.4 Taktický management ............................176

12.4.1 Taktické cíle při zajitění vedoucího postavení v nákladech ....176

12.4.2 Taktické cíle při zajitění vedoucího postavení diferenciací ....177

12.4.3 Zaměření taktických cílů na oblasti působení taktického

managementu ............................177

12.5 Operativní management ...........................180

12.6 Potenciál managementu výroby, nákupu a prodeje .............184

13. Výrobní systém a jeho typologie .........................189

13.1 Charakteristika výrobního systému .....................189

13.2 Vlastnosti výrobního systému ........................194

13.2.1 Kapacita ...............................194

13.2.2 Elasticita výrobního systému ....................195

13.3 Kritéria typologie výrobních systémů ....................196

13.3.1 Výrobní typy podle programu ...................196

13.3.2 Výrobní typy podle procesu ....................197

13.3.3 Výrobní typy podle pouití vstupů .................200

ČÁST IV OPERATIVNÍ ŘÍZENÍ VÝROBY ...................205

14. Integrované řízení odbytu, výroby a nákupu operativní řízení výroby ...207

14.1 Základní charakteristika pojmu nákup ...................208

14.2 Základní charakteristika pojmu výroba ...................209

14.3 Základní charakteristika pojmu odbyt ...................210

14.4 Management nákupu, výroby, odbytu a logistika ..............211

14.5 Integrované řízení princip operativního řízení výroby .........212

14.6 Operativní řízení a vnitropodnikové řízení .................214

15. Operativní plánování odbytu, výroby a nákupu ................217

15.1 Přístup k rozhodování o sortimentní politice ................219

15.2 Prognóza poptávky .............................221

15.3 Operativní plánování odbytu ........................223

15.3.1 Přístupy k plánování programu ...................226

15.3.2 Utváření programu .........................226

15.3.3 Stanovení vlastního plánu odbytu .................228

15.4 Operativní plánování výroby ........................234

15.4.1 Alternativa vlastní a cizí výroby ..................235

15.4.2 Řeení problému sezonní výroby ..................236

15.4.3 Souhrnné hodnocení volby výrobního programu ..........236

15.4.4 Obecný postup v rámci operativního plánování výroby ......237

15.4.5 Systém KANBAN .........................244

15.4.6 Základní činitelé ovlivňující metodiku operativního plánování

výroby a typové (standardní) metody ................246

15.5 Operativní plánování nákupu ........................249

16. Operativní evidence výroby ...........................255

16.1 Systém evidenčních médií .........................255

16.2 Systémy operativní evidence výroby ....................258

16.3 Vyuití operativní evidence výroby v procesu řízení ............259 17. Řízení výrobního procesu .............................261

17.1 Uvolnění zakázky ..............................263

17.2 Rozvrh práce ................................263

17.3 Metody řízení výrobního procesu ......................265

17.3.1 Řízení mistrem ...........................265

17.3.2 Dispečerské řízení .........................266

17.3.3 Přímé řízení výroby .........................266

17.3.4 Automatická regulace výrobního procesu .............269

17.4 Zajiování cílů bezprostředním řízením výroby ..............270

18. Řízení nákupu ...................................273

18.1 Model nákupního marketingu ........................274

18.2 Situační analýza ...............................275

18.3 Volba nákupní strategie a nákupních cílů ..................277

18.4 Poznání potřeb ...............................281

18.5 Analýza a volba nákupního trhu ......................283

18.6 Analýza a volba dodavatele .........................285

18.7 Poptávka a hodnocení nabídky .......................287

18.8 Jednání s dodavatelem a vystavení objednávky ...............290

18.9 Kontrola objednávky a hodnocení dodavatele ...............292

18.10 Závěrečné poznámky ............................295

19. Řízení zásob ....................................297

19.1 Materiálová dispozice ............................297

19.2 Just-In-Time integrace dodavatelů ....................299

19.3 Řízení zásob .................................303

20. Kontroling výroby a nákupu ...........................309

20.1 Princip kontrolingu funkcí hodnototvorného řetězce ............309

20.2 Systém ukazatelů v řízení výroby a nákupu ................316

20.2.1 Plnění standardních ukazatelů normativní základny ........316

20.2.2 Odvozené ukazatele .........................316

21. Změnové řízení ..................................327

21.1 Podstata, obsah, způsob klasifikace změn .................327

21.2 Organizace změnové sluby ve výrobní firmě ...............328

21.3 Průběh změn s připomínkovým řízením ..................329

21.4 Průběh změny bez připomínkového řízení .................330

21.5 Průběh odchylkového řízení ........................330

21.6 Zajitění změn při automatizovaném zpracování dokumentace

a ekonomické vyhodnocování změn ....................331

ČÁST V DODAVATELSKÝ ŘETĚZEC SUPPLY CHAIN ..........333

22. Řízení dodavatelského řetězce (Supply Chain Management) ..........335

22.1 Dodavatelský řetězec jako specifická sí ..................338

22.2 Motivy pro tvorbu a řízení dodavatelského řetězce .............340

22.3 Modelování dodavatelského řetězce ....................346

22.4 Aspekty managementu dodavatelského řetězce ...............348

22.5 Problém koordinace .............................349

22.6 Strategické řízení řetězce ..........................353 22.7 Operativní řízení řetězce ..........................355

22.8 Uitky dodavatelského řetězce .......................355

22.9 Dodavatelský řetězec a principy řízení výroby a nákupu ..........356

Exkurz příklad softwarového řeení řízení výroby a nákupu ........359

AZ.PRO Strojní výroba ..........................359

AZ.PRO Nákup ..............................371

Literatura .....................................373

Rejstřík .......................................375

O autorech

Prof. Ing. Gustav Tomek, DrSc.

Absolvent Vysoké koly ekonomické. Řadu let působil v elektrotechnickém průmyslu v ob

lasti řízení nákupu, výroby a odbytu. Na VE působil jako odborný asistent a docent na ka

tedře organizace a řízení výroby, v Oblastním výpočetním centru vysokých kol při ČVUT

jako samostatný vědecký pracovník a náměstek ředitele. Od roku 1990 je pracovníkem ka

tedry ekonomiky, manaerství a humanitních věd FEL ČVUT; v letech 1994 a 2006 byl je

jím vedoucím. Působí ve vech formách pedagogické a vzdělávací činnosti. Jeho publikační

činnost reprezentuje řada knih (v poslední době Nákupní marketing, Marketing Manage

ment, Řízení výroby, Výrobek a jeho úspěch na trhu, Střety marketingu), překlady odbor

ných knih z oblasti marketingu, managementu a logistiky, příručky pro vzdělávání, skripta

a řada odborných statí, článků a recenzí, odborných posudků, příspěvků na tuzemských i za

hraničních konferencích. Výzkumná činnost v oblasti managementu, marketingu, manage

mentu výroby a nákupního marketingu (vedoucí řeitel dílčí části výzkumného záměru fa

kulty, řeitel výzkumných projektů podporovaných GAČR). Předseda oborové rady pro

doktorské studium v oboru Řízení a ekonomika podniku na FEL, člen vědeckých rad Hospo

dářské fakulty TU Liberec, Ekonomické fakulty ZČU Plzeň, akademické rady Vysoké koly

KODA AUTO a.s., člen vědeckých a uměleckých rad UTB ve Zlíně a Fakulty multimedi

álních komunikací UTB. Místopředseda České marketingové společnosti, spoluzakladatel

a předseda zkuební komise Českého institutu pro marketing (člen European Marketing

Confederation), zakládající člen International Society for Inventory Research, člen několika

redakčních rad odborných časopisů.

Biografie:

n MARQUIS Whos Who in Science and Engineering 20062007, USA

n MARQUIS Whos Who in the World 23rd Edition 2006, USA

n MARQUIS Whos Who in the World 24th Edition 2007, USA

n Hübners Who is Who (v České republice), 2006, výcarsko ČR

n KDO JE KDO v ČR 1998, 2002, 2005, Praha

Doc. Ing. Věra Vávrová, CSc.

Absolventka Vysoké koly ekonomické oboru ekonomika průmyslu se zaměřením na orga

nizaci a řízení výroby a postgraduálního studia pedagogika ekonomických předmětů. Řadu

let působila v praxi v oblasti telekomunikací, kde se zabývala zejména otázkami organizace

a řízení. Od roku 1985 je trvale na FEL ČVUT. Působí ve vech formách pedagogické čin

nosti na fakultě, podílí se i na vzdělávání dospělých. Její publikační činnost reprezentuje

řada knih (v poslední době Marketing Management, Řízení výroby, Výrobek a jeho úspěch

na trhu, Střety marketingu), překlady odborných knih z oblasti managementu a marketingu,

učebnice a příručky pro vzdělávání, skripta a řada odborných statí, článků a recenzí, příspěvků

na tuzemských i zahraničních konferencích. Výzkumná činnost v oblasti managementu, mar

O autorech n

11

ketingu a managementu výroby. Spoluřeitelka dílčího úkolu z oblasti managementu výroby

a nákupu v rámci výzkumného záměru fakulty, spoluřeitelka výzkumů podporovaných

GAČR, odborná spolupracovnice na dalích grantech. Je členkou Hlavního výboru České

marketingové společnosti, členkou zkuební komise Českého institutu pro marketing (člen

European Marketing Confederation) a spolupracovnicí řady redakcí a dalích odborných in

stitucí.

n Řízení výroby a nákupu

12 Slovo úvodem

Qui quaerit, invenit.

(Kdo hledá, nalézá.)

Mt 7,8

P

roblematika organizace a řízení výroby a nákupu zákonitě patří k jednomu ze stěejních

pilířů jak podnikatelského zájmu průmyslové praxe, tak studijních programů na podni

kově zaměřených fakultách či fakultách s technicko-ekonomickými obory. Bohuel, nastupující generace vysílá v tomto směru významný signál. Pokud jde o studenty, objevuje se zde zvlátní přesvědčení, e touto problematikou se můe zabývat někdo jiný, u nezkuené generace podnikatelů pak neblahá jistota, e nabízené metody a informační technologie vyřeí tyto problémy bez jejich vlastního přičinění. Pokusme se příčiny těchto postojů alespoň v zásadě specifikovat.

Je mono připomenout přístup manaera, který svým výrokem vstoupil i do odborné literatury, jako vhodně uváděný příklad k naznačeným otázkám. Jakýsi podnikatel toti na dotaz Jak jdou obchody? odpověděl: Obchody by ly docela dobře, jen kdyby se nemuselo vyrábět! Tento dnes ji legendární vtip v sobě skrývá podstatu věci.

Vývoj manaerských metod, uplatnění informační a řídící techniky, rozvoj marketingu a finančního managementu nabízejí nově nastupujícím manaerům nejen paletu dynamicky se rozvíjejících zajímavých disciplín, ale i řadu zajímavých zaměstnání a pracovních pozic. Pouijeme-liponěkud vulgárního srovnání, ale bohuel plně odpovídajícího přístupům studentů, jak ukázaly nae zkuenosti, je např. práce v marketingu symbolem určité reprezentativní činnosti, předpokládající nejen znalosti, ale i určitý vzhled a chování pracovníka, které utvrzují jeho sebevědomí a pocit opravdového manaera. Navíc jde o věci, kterým kadý přece musí rozumět. Obdiv získává samozřejmě i činnost na finančních trzích, při práci v bankovním sektoru či na burzách atd. Oproti tomu řízení výroby je povaováno za práci skrytou někde uvnitř firmy, v představách laiků prováděnou manaery, kteří snad mají místo reprezentativních obleků montérky apod.

Tak oproti jiným čistým a jakoby zajímavějím činnostem je práce v oblasti výroby jakousi pinavou částí podnikání, provázenou řadou nepříjemných okolností. Musí se potýkat s nefunkčními výrobky, čelit poruchám zařízení, řeit problémy související s nedodaným materiálem, brát riziko za neopatrné dělníky, odpovídat za neukázněné dodavatele a kooperanty i za vlastní nefungující pomocné a obsluné sloky atd. Manaeři výroby se musí věnovat haení poárů, bojují s neúprosným časem. Neznalost tohoto prostředí paradoxně vede současně k tomu, e tyto rozpory jsou nezasvěcenými povaovány za zbytečné. Existuje toti představa, e moderní informační technologie a softwarové produkty umí takovéto věci vyřeit, ani bychom se vyznali v jejich podstatě.

Specifikum naí ekonomiky se pak odráí navíc v tom, e podnikání je v naivních představách přidáváním hodnoty nákupem a následným prodejem, nebo v lepím případě prací v oblastech, kde se pohybuje kapitál. Pokud jde pak o výrobní proces, v nejlepím jako pouze výroba montáního charakteru, zcela závislá na dodavatelích a odběratelích, bez jakéhokoli vlivu na výzkum a vývoj produktů. Tyto skutečnosti se odráejí i v dalím podobném problému, tj. nezájmu o vlastní konstrukční a technologickou práci. Podstata problému se koncentruje v tom, e dovést do konce navrené technicky dokonalé produkty, podrobně vypraco

Slovo úvodem n

13


vané marketingové strategie či přesné finanční záměry je záleitostí někoho, kdo nás ji nezajímá. I kdy jde o tu poslední a nejpodstatnějí překáku dosaení konkurenční výhody.

Mnohdy toti dochází, i v naí odborné literatuře, k redukci problematiky managementu výroby, resp. nákupu, na otázky strategie, taktiky, zásady chování apod., ani by byla vysvětlována podstata jednotlivých postupů a nástrojů, co vede nesprávně k samospasitelnému chápání moderních produktů informačních a komunikačních technologií, třebae nemusí být jasné, čím je naplnit, případně jak jednotlivé pouité informace dále racionalizovat ve vech souvislostech. V lepím případě vede pak jen k heslovitému pochopení této hluboké problematiky, na které je výrazně závislá prosperita celé firmy.

Kadý, kdo se zabýval, i jen částečně, řízením výroby a nákupu, resp. implementací různých metod a softwarových systémů v této oblasti bez váhání potvrdí, e problém nelze řeit nastavením převzatého informačního systému či metody. Kadá výroba je jiná! Řeení se musí přizpůsobit realitě.

Vem výrobním systémům je vak společná mnoina východisek, znaků, nástrojů a principů, které tvoří masivní základnu pro tvůrčí skládání mozaiky, která můe formovat úspěch firmy za předpokladu vytvoření nového specifického systému. Fundamentální znalost výchozí stavebnice je nezbytná. Co je v souladu s diskurzivním mylením, kdy postupně pochopíme předmět a postupujeme pak vpřed od jednoho pojmu k druhému, a sloíme poadovaný výsledek.

V minulých vydáních publikací s tematikou řízení výroby jsme se zabývali jak různými systémy počítačové podpory přípravy i vlastního řízení výroby, tak výběrem více či méně známých metod. Zejména různé metody mají velmi omezený aplikační rozsah vzhledem k velmi rozmanité typologii výroby. Metody a různé komerční produkty vznikají, mění se a zanikají. Základní články podstaty, na které řízení výroby a nákupu staví, trvají.

Řada pojmů, které v oblasti managementu výroby a nákupu běně v praxi pouíváme, se zdá být starými a dostatečně známými. Známe vak vdy jejich obsah? Víme i přes různé softwarové aplikace, jak uvedené informace vznikají, kde nalezneme základní vstupní údaje? Jestlie toto nejsme dostatečně schopni poznat, pak jsme pouhými interprety výpočtů, které nejsme schopni ovlivňovat co do jejich faktorů tak, abychom opravdu mohli o výrobě, případně odbytu či nákupu rozhodovat, dosahovat předpokladů pro získání konkurenční výhody. Vycházejme ze skutečnosti, e výroba musí zajistit nejen poadavky zákazníků, ke kterým se upíná úsilí firmy, ale současně i konkurenční výhodu jednodue řečeno ve shodě s Porterem jako výhodu z jedinečnosti či z minimalizace nákladů. Moderně řízená firma z hlediska výe popsaných tendencí makro i mikroprostředí vyaduje bezpochyby výrobu: n realizující poadavky trhu, n kapacitně vyhovující, n vybavenou vhodnou technologií, n schopnou zajistit ádanou jakost, n otevřenou sniování nákladů, n organizovanou pro přizpůsobivost, n zajitěnou výrobními faktory (kvalita, mnoství, čas), n vybavenou kvalifikovanými pracovníky, n dosahující potřebné produktivity, n plně inovativní.

To ve vyaduje specifický přístup k výkladu problematiky, kterou v této knize autoři předkládají. Předevím je třeba vycházet ze slučitelnosti či neslučitelnosti marketingové

n Řízení výroby a nákupu

14


koncepce podnikání a výroby, nákupu, případně odbytu. Jde o závané podnikové skutečnosti, kterými výrobní podnik realizuje své cíle. Je třeba předevím vycházet z toho, e jednotlivé činnosti se rozvíjejí předevím na základě principů managementu jako takového. Máme na mysli cílovost, plánování, organizaci, kontroling a vzájemnou komunikaci. Vztah marketingu a managementu výroby je mono analyzovat na vech úrovních hierarchie managementu jak na úrovni strategické a taktické, tak operativní. Právě na této operativní úrovni dochází ke střetávání dvou směrů v představách o plnění poadavků firmy vůči trhu, resp. vůči zákazníkům.

Autoři, kteří se v teorii, praxi a pedagogické práci zabývají managementem výroby a marketingem, vycházejí ze ádoucí koexistence těchto kategorií v trních podmínkách a nabízejí tak současně řeení zmíněných rozporů jako: n uplatnění základních metod a nástrojů managementu a jeho marketingové koncepce

v celé firmě, n realizaci komplexní standardizace, n přijetí principů managementu produktu, n plánování a řízení výroby v rámci integrovaného operativního řízení výroby, n realizaci přechodu od funkčního k procesnímu řízení, n vytvoření integrovaného přístupu k řízení celého hodnototvorného řetězce včetně doda

vatelů a odběratelů (supply chain).

Vedle analýzy výchozích podmínek a zásad managementu má kniha své nosné části, tři základové panely, které představují: komplexní standardizace, systém operativního řízení výroby, řízení celého dodavatelského řetězce. Pochopení problematiky v souvislosti s trní orientací firmy by nebylo moné bez orientace v principech manaerské práce a marketingové koncepce podnikání na straně jedné a typologie analyzovaného procesu na straně druhé.

Tímto přístupem je dána i struktura knihy rozdělené do pěti částí, které jsou znázorněny na následující straně.

Kadý výrobní podnik je jiný, svou sloitostí, technickou úrovní, organizačními vazbami atd., proto nelze přijmout jednoduchý návod, jak řídit výrobu a dalí související činnosti. Lze vak poskytnout seznámení se základními kameny a kamínky managementu výroby a nákupu, které umoní orientovat se v komplexních metodách, poznat základní faktory a vstupní prvky a tím proniknout do podstaty zvyování flexibility firmy, její efektivnosti a konkurenční schopnosti. Dlouholeté zkuenosti autorů se uplatňují ve výkladu, který vede od základních principů a pojmů k vlastnímu plánování a řízení daných oblastí. Pak je mono nabídnout alternativy vlastního řeení tak, aby kadý čtenář nalezl odpovědi i v této iroké problematice na své konkrétní otázky a problémy. Studujícím poskytuje komplexní základ, který pak mohou snadno aplikovat v konkrétních podmínkách praxe. Vichni se musíme neustále řídit krédem Seneky Mladího: Intercidit eorum quae didiceris scientia nisi continuetur Znalosti, kterých jsi dosáhl, přijdou nazmar, pokud je dále nerozvíjí.

Autoři

Slovo úvodem n

15

+


n Řízení výroby a nákupu

16

Vývoj

podmínek

řízení

Komplexní

standardizace

Management

a typologie

systému

Princip

operativního

řízení

výroby

Dodavatelský

řetězec

ŘÍZENÍ VÝROBY A NÁKUPU

ZAJITĚNÍ KONKURENČNÍ SCHOPNOSTI FIRMY

Část I

Část II

Část III

Část IV

Část V

Získávání

informací

Reakce na

signály trhu

Uitná

hodnota pro

zákazníka

Získání

konkurenční

výhody

TRNÍ ORIENTACE

Zakázkově

neutrální struktura

produktu

Poadavek A

Poadavek B

Poadavek C

Zákazník

+

Manaer

produktu

Konečný

produkt

KOMUNIKACE

Kontroling

Vedení

Stanovení cíle

Plánování

Organizace

PODNIK

Zprostředkovatelé Kooperanti

Dodavatelé

TRH

Odběratelé

VÝROBA

NÁKUP

ODBYT

Prodejní managementVýrobní management

Dodavatel Nákup Dispozice Výroba Prodej Distribuce

Nákupní management

Nákupní management

Prodejní managementVýrobní management

2. stupeň

funkční

integrace

1. stupeň

výchozí

situace

3. stupeň

vnitropodnikové

integrace

4. stupeň

nadpodnikové

integrace

ZákazníkDodavatelSubdodavatelé Zprostředkovatel

Vnitropodnikový

supply chain


Část I

VÝVOJ PODMÍNEK

ŘÍZENÍ

Vývoj společensko-ekonomického prostředí, které tvoří rámec řízení

výroby a nákupu je charakteristický vysokou dynamikou a komplex

ností. Dynamiku je mono předevím hledat v rozvoji technologií, ma

teriálů a zařízení, ale i v nebývalém růstu potřeb a jejich individualizaci,

stejně tak jako v rozvoji konkurenčních vztahů a výrazných změnách

v segmentaci trhů. Komplexnost pak charakterizuje veobecná globa

lizace, jak z pohledu trhů, spotřebního chování, socio-kulturních mo

delů, tak zcela nových forem komunikačního a informačního propoje

ní, nových kooperací a přijímání nových rolí podnikatelských subjektů

v komplexním přístupu k tvorbě hodnot. V důsledku uvedených ten

dencí dochází na jedné straně k dělbě práce jako předpokladu dalího

rozvoje ve specializaci a na druhé straně k novým formám propojování

podniků od strategických aliancí přes síové propojení a virtuální pod

niky a po kompaktní dodavatelské řetězce. Firma, která chce získat či

obhájit své postavení v konkurenční soutěi, musí odpovědět novými

výrobními koncepcemi, jejich východiskem je bezpodmínečná trní

orientace, konkrétně vyjádřená přijetím marketingové koncepce ma

nagementu.

Komplexní

standardizace

Management

a typologie

systému

Princip

operativního

řízení

výroby

Dodavatelský

řetězec

ŘÍZENÍ VÝROBY A NÁKUPU

ZAJITĚNÍ KONKURENČNÍ SCHOPNOSTI FIRMY

Vývoj

podmínek

řízení

Získávání

informací

Reakce na

signály trhu

Uitná

hodnota pro

zákazníka

Získání

konkurenční

výhody

TRNÍ ORIENTACE





       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist