načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Řízení lidských zdrojů -- Moderní pojetí a postupy - 13. vydání - Michael Armstrong; Stephen Taylor

Řízení lidských zdrojů -- Moderní pojetí a postupy - 13. vydání

Elektronická kniha: Řízení lidských zdrojů -- Moderní pojetí a postupy
Autor: Michael Armstrong; Stephen Taylor
Podnázev: 13. vydání

Třinácté vydání nejuznávanější publikace o řízení lidských zdrojů představuje nové trendy a postupy, včetně případových studií. Armstrong se spoluautorem připravili knihu s ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  849
+
-
28,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 77.3%hodnoceni - 77.3%hodnoceni - 77.3%hodnoceni - 77.3%hodnoceni - 77.3% 95%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2015
Počet stran: 920
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace
Spolupracovali: překlad Martin Šikýř
Skupina třídění: Management. Řízení
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5258-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Nové vydání světového bestselleru představuje nejnovější trendy a postupy v oblasti řízení lidských zdrojů. Zahrnuje úplně novou část věnovanou tématu mezinárodního řízení lidských zdrojů. Další nové kapitoly se týkají odměňování zvláštních skupin pracovníků a právní úpravy zaměstnávání lidí.

Popis nakladatele

Třinácté vydání nejuznávanější publikace o řízení lidských zdrojů představuje nové trendy a postupy, včetně případových studií. Armstrong se spoluautorem připravili knihu s cílem, aby řízení lidských zdrojů maximálně přispívalo k úspěšnosti organizace. Dílo spojuje prvky odborné knihy, praktické příručky i učebnice. (moderní pojetí a postupy : 13. vydání)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Michael Armstrong; Stephen Taylor - další tituly autora:
Jak se stát ještě lepším manažerem Jak se stát ještě lepším manažerem
Řízení lidských zdrojů -- Moderní pojetí a postupy - 13. vydání Řízení lidských zdrojů -- Moderní pojetí a postupy
 (e-book)
Řízení lidských zdrojů -- Nejnovější trendy a postupy - 10. vydání Řízení lidských zdrojů -- Nejnovější trendy a postupy
 
K elektronické knize "Řízení lidských zdrojů -- Moderní pojetí a postupy - 13. vydání" doporučujeme také:
 (e-book)
Motivace a odměňování pracovníků -- Co musíte vědět, abyste ze svých spolupracovníků dostali to nejlepší Motivace a odměňování pracovníků
 (e-book)
Vedení lidí, týmů a firem -- Praktický atlas managementu - 4., zcela přepracované vydání Vedení lidí, týmů a firem -- Praktický atlas managementu
 (e-book)
Velká kniha o řízení firmy -- Praktické postupy pro úspěšný rozvoj organizace Velká kniha o řízení firmy
 (e-book)
Řízení lidských zdrojů Řízení lidských zdrojů
 (e-book)
Jak z dobré firmy udělat skvělou -- Překlad bestselleru Good to Great Jak z dobré firmy udělat skvělou
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Michael Armstrong

13. v ydání

Moderní pojetí

a postupy

Michael Armstrong

Stephen Taylor

ŘÍZENÍLIDSKÝCH ZDROJŮ

13. vydání

Řízení

lidských zdrojů

ēasté legislaƟ vní zmĢny sledujeme za vás

portál s pƎístupem pro všechny zamĢstnance

vaše starosƟ na naše servery

s Ǝešením Vema V4 Cloud

Víc než jen

Personální systém

Michael Armstrong

Stephen Taylor



Grada Publishing

Řízení lidských zdrojů

Michael Armstrong

Stephen Taylor

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného

souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Michael Armstrong Stephen Taylor Řízení lidských zdrojů Moderní pojetí a postupy 13. vydání Přeloženo z anglického originálu knihy ARMSTRONG ́S HANDBOOK OF HUMAN RESOURCE MANAGEMENT PRACTICE, 13. vydání, autorů Michaela Armstronga a Stephena Taylora, vydaného nakladatelstvím Kogan Page Limited, Londýn, Spojené království, 2014. This translation of ARMSTRONG ́S HANDBOOK OF HUMAN RESOURCE MANAGEMENT PRACTICE, 13th edition, by Michael Armstrong and Stephen Taylor is published by arrangement with Kogan Page Limited, London, United Kingdom, 2014. Copyright © Michael Armstrong, 1977, 1984, 1988, 1991, 1995, 1996, 1999, 2001, 2003, 2006, 2009, 2012, 2014 All rights reserved. Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 5939. publikaci Překlad Ing. Martin Šikýř, Ph.D. Odpovědný redaktor Mgr. Petr Mušálek Grafická úprava a sazba Milan Vokál Návrh a zpracování obálky Jan Dvořák Počet stran 928 Třinácté vydání, Praha 2015 Vytiskla tiskárna PBtisk, s.r.o., Příbram Czech Edition © Grada Publishing, a.s., 2015 Cover Photo © fotobanka allphoto ISBN 978-80-247-9883-7 (ePub) ISBN 978-80-247-9882-0 (pdf ) ISBN 978-80-247-5258-7 (print) Obsah O autorech .............................................................35

O překladateli ..........................................................35

Řekli o knize ............................................................36

Předmluva k 13. anglickému vydání .......................................37

Několik slov a ohlédnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Předmluva k českému překladu ...........................................40

Část I. Praxe řízení lidských zdrojů ................................. 43

1. Podstata řízení lidských zdrojů ..........................................45

1.1 Úvod – pojetí řízení lidských zdrojů ..................................45

Vývoj pojetí řízení lidských zdrojů ...................................46

Teoretická východiska řízení lidských zdrojů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

Současná praxe řízení lidských zdrojů ................................47

Cíl kapitoly ......................................................47

1.2 Definice řízení lidských zdrojů ......................................47

Cíle řízení lidských zdrojů ..........................................48

1.3 Filozofie řízení lidských zdrojů ......................................48

1.4 Teorie řízení lidských zdrojů ........................................49

Oddanost ........................................................49

Motivace ........................................................49

Teorie založená na zdrojích .........................................49

Teorie chování v organizaci .........................................49

Kontingenční teorie ...............................................50

Institucionální teorie ..............................................50

Teorie lidského kapitálu ............................................50

Teorie závislosti na zdrojích .........................................50

Teorie AMO .....................................................50

Teorie sociální směny ..............................................50

Teorie transakčních nákladů ........................................51

Teorie zastoupení .................................................51

1.5 Výhrady k řízení lidských zdrojů .....................................51

1.6 Modely řízení lidských zdrojů .......................................52

Model shody .....................................................52

Harvardský model ................................................53

Kontextový model .................................................53

5-P model .......................................................53

Evropský model ...................................................54

„Tvrdý“ a „měkký“ model ...........................................54

1.7 Současné řízení lidských zdrojů .....................................54

2. Strategické řízení lidských zdrojů ........................................57

2.1 Úvod ............................................................57

2.2 Východiska strategického řízení lidských zdrojů .......................58

Strategické řízení .................................................58

Pojetí strategie ....................................................59

Realizace strategie ................................................59

Kritické zhodnocení pojetí strategie ...................................59

2.3 Podstata strategického řízení lidských zdrojů ..........................60

2.4 Cíle strategického řízení lidských zdrojů ..............................61

2.5 Kritické zhodnocení pojetí strategického řízení lidských zdrojů ..........62

Rozmanitost úrovní a stylů řízení ....................................62

Komplexnost procesu vytváření strategie ..............................62

Evoluční pojetí strategie organizace ..................................62

Nevyjasněná strategie organizace ....................................62

Kvalitativní charakter problematiky lidských zdrojů .....................63

Podmínka integrace ...............................................63

Závěry ..........................................................63

2.6 Uplatňování přístupu založeného na zdrojích ..........................63

Kritické zhodnocení přístupu založeného na zdrojích ....................65

2.7 Dosahování strategického souladu ...................................65

2.8 Pohledy na strategické řízení lidských zdrojů ..........................66

Přístup „nejlepší praxe“ ............................................66

Přístup „nejlepšího přizpůsobení“ ....................................67

Kritické zhodnocení přístupů „nejlepší praxe“ a „nejlepšího

přizpůsobení“ ....................................................68

Přístup „vytváření souborů postupů“ .................................69

2.9 Strategie lidských zdrojů ............................................70

Obecné strategie lidských zdrojů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

Příklady obecných strategií lidských zdrojů ............................72

Specifické strategie lidských zdrojů ...................................73

Kritéria efektivní strategie lidských zdrojů .............................74

Vytváření strategie lidských zdrojů ...................................75

Uskutečňování strategie lidských zdrojů ...............................75

3. Zabezpečování řízení lidských zdrojů – systém a role ......................78

3.1 Úvod ............................................................78

3.2 Architektura řízení lidských zdrojů ..................................79

3.3 Systém řízení lidských zdrojů .......................................79

3.4 Model poskytování personálních služeb ..............................80

3.5 Role personálního útvaru ...........................................80

Činnosti řízení lidských zdrojů ......................................82

Organizace personálního útvaru .....................................82

Třísložkový model poskytování personálních služeb .....................83

Hodnocení personálního útvaru .....................................85

3.6 Role personalistů ..................................................87

Obecná role ......................................................87

Role poskytovatelů služeb ...........................................88

Strategická role ...................................................88

Role business partnerů .............................................89

Role nositelů inovací ...............................................90

Role agentů změny ................................................91

3.7 Naplňování role personalisty ........................................91

Hodnoty personalistů ..............................................91

Nejednoznačnost v roli personalistů ..................................92

Status personalistů ................................................92

Profesionalita personalistů ..........................................93

Schopnosti personalistů ............................................94

Chování personalistů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 3.8 Role liniových manažerů ...........................................94

4. Řízení lidských zdrojů a výkon organizace ................................98

4.1 Úvod ............................................................98

4.2 Vztah mezi řízením lidských zdrojů a výkonem organizace ..............99

4.3 Vliv řízení lidských zdrojů na výkon organizace ......................100

Otazníky ve vztahu mezi řízením lidských zdrojů a výkonem organizace ...100

Vysvětlení dopadu řízení lidských zdrojů na výkon organizace ...........102

4.4 Kultura vysokého výkonu ..........................................103

4.5 Systém vysoce výkonné práce ......................................104

Vymezení systému vysoce výkonné práce .............................104

Příklady ........................................................105

Kritické zhodnocení uplatňování systémů vysoce výkonné práce ..........106

4.6 Řízení pracovního výkonu .........................................107

4.7 Přínos personalistů ...............................................107

5. Řízení lidského kapitálu ...............................................110

5.1 Úvod ...........................................................110

5.2 Podstata řízení lidského kapitálu ....................................111

5.3 Pojetí lidského kapitálu ............................................111

Lidský kapitál ...................................................111

Intelektuální kapitál ..............................................112

Společenský kapitál ...............................................113

Organizační kapitál ..............................................113

5.4 Řízení lidí založené na teorii lidského kapitálu ........................113

5.5 Měření lidského kapitálu ..........................................113

Potřeba měření lidského kapitálu ...................................114

Přístupy k měření lidského kapitálu .................................114

Údaje používané při měření lidského kapitálu .........................115

5.6 Předkládání zpráv o lidském kapitálu ................................117

Předkládání zpráv v organizaci .....................................117

Předkládání zpráv mimo organizaci .................................117

5.7 Zavádění a rozvíjení řízení lidského kapitálu .........................117

6. Řízení znalostí ........................................................120

6.1 Úvod ...........................................................120

6.2 Pojetí znalostí ....................................................121

Explicitní a tacitní znalosti ........................................121

Data, informace a znalosti .........................................121

6.3 Definice řízení znalostí ............................................122

6.4 Strategie řízení znalostí ............................................122

Kodifikační strategie ..............................................123

Personifikační strategie ...........................................123

6.5 Problémy řízení znalostí ...........................................123

Tempo změn ....................................................123

Propojení strategie řízení znalostí a konkurenční strategie ...............124

Technologie a lidé ................................................124

Význam procesu .................................................124

Pracovníci se znalostmi ...........................................125

6.6 Přínos personalistů ...............................................125

7. Řízení lidských zdrojů založené na schopnostech .........................128

7.1 Úvod ...........................................................128

7.2 Definice schopností ...............................................129

Schopnosti chování ...............................................129

Odborné schopnosti ..............................................129

NVQ/SNVQ ....................................................129

Názvy schopností ................................................130

7.3 Soustavy schopností ..............................................131

7.4 Přístupy k uplatňování schopností ..................................132

Přístup založený na „menu“ .......................................132

Specifické schopnosti role ..........................................132

Odstupňované schopnosti .........................................132

7.5 Využití schopností v řízení lidských zdrojů ...........................133

Získávání a výběr ................................................133

Vzdělávání a rozvoj ..............................................133

Řízení pracovního výkonu .........................................134

Odměňování ....................................................134

7.6 Vytváření soustavy schopností ......................................134

Zásady úspěšného využívání schopností ..............................136

7.7 Schopnosti a emoční inteligence ....................................136

8. Etický rozměr řízení lidských zdrojů ....................................139

8.1 Úvod ...........................................................139

8.2 Význam a pojetí etiky .............................................140

8.3 Podstata etických rozhodnutí ......................................140

8.4 Koncepce etiky ...................................................141

Deontologická etika ..............................................141

Utilitarismus ....................................................141

Teorie zainteresovaných stran ......................................141

Diskurzivní etika ................................................141

8.5 Teorie spravedlnosti ..............................................142

8.6 Spravedlnost .....................................................142

Procedurální spravedlnost .........................................142

Distributivní spravedlnost .........................................143

Sociální spravedlnost .............................................143

Přirozená spravedlnost ............................................143

8.7 Zásady etického řízení lidských zdrojů ..............................143

Obecné zásady ..................................................143

Rozvoj organizace ................................................144

Získávání a výběr ................................................144

Vzdělávání a rozvoj ..............................................144

Řízení pracovního výkonu .........................................145

Odměňování ....................................................145

Zaměstnanecké vztahy ............................................145

Zaměstnávání lidí ................................................146

8.8 Etická dilemata ...................................................146

Řešení etických dilemat ...........................................146

8.9 Etické aspekty role personalistů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147

9. Společenská odpovědnost organizací (CSR) ..............................151

9.1 Úvod ...........................................................151

9.2 Pojetí společenské odpovědnosti organizací ..........................152

9.3 Pojetí strategické CSR .............................................153

9.4 Aktivity CSR .....................................................153

9.5 Argumenty pro CSR ..............................................154

9.6 Argumenty proti CSR .............................................155

9.7 Přínosy CSR .....................................................156

9.8 Základy vytváření strategie CSR ....................................156

Vytváření a uskutečňování strategie CSR .............................156

Část II. Lidé a organizace ........................................... 159

10. Chování v organizaci ..................................................160

10.1 Úvod ...........................................................160

10.2 Definice chování v organizaci ......................................161

10.3 Východiska a uplatnění teorie chování v organizaci ....................161

10.4 Jak organizace fungují .............................................161

Faktory ovlivňující fungování organizací .............................162

Typy organizací .................................................164

10.5 Kultura organizace ................................................164

Definice kultury organizace ........................................164

Vytváření kultury organizace ......................................165

Rozmanitost kultury organizace ....................................165

Složky kultury organizace .........................................166

Klasifikace kultury organizace ......................................167

Vhodná kultura .................................................168 10.6 Klima organizace .................................................169

10.7 Procesy v organizaci ..............................................169

Interakce a vytváření sítí ..........................................169

Komunikace ....................................................169

Chování ve skupině ..............................................170

Vedení (leadership) ...............................................170

Moc ...........................................................171

Politika ........................................................171

Konflikty .......................................................171

10.8 Charakteristiky lidí ...............................................171

Osobní charakteristiky ............................................172

Schopnosti ......................................................172

Inteligence ......................................................172

Osobnost .......................................................173

Postoje .........................................................174

Emoce .........................................................174

Emoční inteligence ...............................................174

10.9 Důsledky pro personalisty .........................................176

Fungování organizace ............................................176

Kultura organizace ...............................................176

Klima organizace ................................................177

Procesy v organizaci ..............................................177

Individuální rozdíly ..............................................177

Posuzování osobnosti .............................................177

11. Vytváření práce, organizace a pracovních míst ...........................180

11.1 Úvod ...........................................................180

11.2 Vytváření práce ..................................................181

Dění ve světě práce ...............................................181

Historické souvislosti .............................................182

Vytváření systému vykonávání práce ................................183

Smart working ..................................................184

Flexibilní práce ..................................................185

Systém vysoce výkonné práce .......................................187

Štíhlá výroba ....................................................187

11.3 Vytváření organizace ..............................................189

Volba podoby organizace ..........................................189

Posuzování organizace ............................................190

Úspěšné vytváření organizace ......................................191

11.4 Vytváření pracovních míst .........................................192

Pracovní místa a pracovní role .....................................192

Faktory ovlivňující vytváření pracovních míst .........................193

Přístupy k vytváření pracovních míst ................................195

Volba přístupu ..................................................196

Uplatňování systému vysoce výkonné práce ...........................196

11.5 Rozvíjení pracovních rolí ..........................................197


11

12. Rozvoj organizace .....................................................200

12.1 Úvod ...........................................................200

12.2 Definice rozvoje organizace ........................................200

12.3 Podstata rozvoje organizace ........................................201

12.4 Historie rozvoje organizace ........................................202

Etapa první – původní verze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202

Etapa druhá – kritika původní verze a nové přístupy ...................204

Etapa třetí – změna pohledu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205 12.5 Strategie rozvoje organizace ........................................206

Integrovaná strategická změna .....................................207

12.6 Diagnóza organizace ..............................................207

Cyklus diagnózy .................................................207

Analytické nástroje ...............................................208

Diagnostické nástroje .............................................208

12.7 Programy rozvoje organizace .......................................209

Aktivity rozvoje organizace ........................................209

12.8 Závěry týkající se rozvoje organizace ................................211

Část III. Faktory ovlivňující chování zaměstnanců ................ 215

13. Motivace .............................................................217

13.1 Úvod ...........................................................217

13.2 Pojetí motivace ...................................................217

13.3 Typy motivace ...................................................218

Vnitřní motivace .................................................218

Vnější motivace ..................................................219

13.4 Teorie motivace ..................................................219

Teorie instrumentality ............................................219

Teorie zaměřené na obsah .........................................220

Teorie zaměřené na proces .........................................222

Přehled teorií motivace ............................................226

Závěry týkající se teorií motivace ...................................228

13.5 Motivace a spokojenost s prací .....................................228

Faktory ovlivňující spokojenost s prací ...............................228

Spokojenost s prací a výkon ........................................229

13.6 Motivace a peníze ................................................229

13.7 Strategie motivace ................................................230

14. Oddanost ............................................................233

14.1 Úvod ...........................................................233

14.2 Pojetí oddanosti ..................................................233

14.3 Význam oddanosti ................................................234

14.4 Oddanost a angažovanost ..........................................235

14.5 Kritické zhodnocení pojetí oddanosti ...............................236

Skutečný význam pojmu oddanost ..................................236

Unitaristický pohled na oddanost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236

Vztah oddanosti a flexibility . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237 14.6 Faktory ovlivňující oddanost .......................................237

14.7 Vytváření strategie oddanosti ......................................238

15. Angažovanost ........................................................240

15.1 Úvod ...........................................................240

15.2 Pojetí angažovanosti zaměstnanců ..................................241

Angažovanost v práci, v organizaci, nebo obojí ........................241

15.3 Teorie angažovanosti ..............................................242

15.4 Složky angažovanosti zaměstnanců .................................242

Angažovanost a oddanost .........................................242

Angažovanost a motivace .........................................243

Angažovanost a občanské chování v organizaci ........................243

Angažovanost a spokojenost s prací .................................244

15.5 Hnací síly angažovanosti zaměstnanců ..............................244

15.6 Výsledky angažovanosti ...........................................245

15.7 Zvyšování angažovanosti zaměstnanců ..............................245

15.8 Zvyšování angažovanosti v práci ....................................246

Linioví manažeři ................................................246

Vytváření pracovních míst .........................................247

Vzdělávání a rozvoj ..............................................247

Řízení pracovního výkonu .........................................247

Odměňování ....................................................248

15.9 Zvyšování angažovanosti v organizaci ...............................248

Řízení zaměřené na vysokou míru zapojení ...........................248

Hlas zaměstnanců ...............................................249

„Velká idea“ .....................................................249

Pracovní prostředí ...............................................249

15.10 Vyhoření ........................................................250

15.11 Průzkumy angažovanosti ..........................................250

15.12 Závěry ..........................................................250

Část IV. Zabezpečování lidských zdrojů ............................ 255

16. Strategické zabezpečování lidských zdrojů ...............................257

16.1 Úvod ...........................................................257

16.2 Cíl strategického zabezpečování lidských zdrojů ......................257

16.3 Strategický přístup k zabezpečování lidských zdrojů ...................258

16.4 Strategický soulad v zabezpečování lidských zdrojů ...................259

16.5 Soubory strategií a činností zabezpečování lidských zdrojů .............259

16.6 Složky strategického zabezpečování lidských zdrojů ...................259

17. Plánování lidských zdrojů ..............................................262

17.1 Úvod ...........................................................262

17.2 Definice plánování lidských zdrojů ..................................262

17.3 Uplatňování plánování lidských zdrojů ..............................263

17.4 Vztah mezi plánováním lidských zdrojů a plánováním organizace .......264

17.5 Důvody pro plánování lidských zdrojů ..............................264

17.6 Problémy plánování lidských zdrojů .................................264


13

17.7 Systematický přístup k plánování lidských zdrojů .....................265

Plán organizace .................................................265

Odhady budoucích činností ........................................265

Plánování scénářů ...............................................265

Sběr dat ........................................................267

Analýza ........................................................267

Odhady poptávky po práci (potřeby lidí) .............................267

Odhady nabídky práce (pokrytí potřeby lidí) ..........................268

Odhady budoucích požadavků .....................................269

Plánování činností ...............................................269

Realizace .......................................................270

Sledování a vyhodnocování ........................................270

18. Získávání a výběr zaměstnanců .........................................272

18.1 Úvod ...........................................................272

18.2 Proces získávání a výběru zaměstnanců ..............................273

18.3 Definování požadavků na zaměstnance ..............................273

Popisy pracovních míst / profily pracovních rolí ........................273

Specifikace požadavků na zaměstnance ..............................273

18.4 Oslovování uchazečů o zaměstnání .................................275

Analýza silných a slabých stránek získávání zaměstnanců ...............275

Analýza požadavků ..............................................275

Identifikace zdrojů a metod získávání uchazečů .......................276

18.5 Vyřizování žádostí uchazečů o zaměstnání ...........................283

Prozkoumání informací od uchazečů ................................283

Zpracování žádostí uchazečů ......................................284

Roztřídění žádostí uchazečů .......................................285

Vypracování programu pohovorů ...................................285

Uskutečňování programu pohovorů .................................286

18.6 Metody výběru zaměstnanců .......................................286

Pohovory .......................................................286

Organizace pohovorů .............................................287

Výběrové testy ...................................................288

Assessment centra ................................................291

Volba metod výběru zaměstnanců ..................................292

18.7 Předběžná nabídka zaměstnání a získávání referencí ...................293

Právní aspekty získávání a poskytování referencí ......................293

18.8 Kontrolování žádostí uchazečů o zaměstnání .........................294

18.9 Potvrzení nabídky zaměstnání ......................................294

18.10 Sledování nového zaměstnance .....................................294

18.11 Zvládání problémů s obsazováním volných pracovních míst ............295

19. Praxe zabezpečování lidských zdrojů ....................................298

19.1 Úvod ...........................................................298

19.2 Hodnotová nabídka pro zaměstnance ...............................298

19.3 Značka zaměstnavatele ............................................299

Vytváření značky zaměstnavatele ...................................299

19.4 Odchody zaměstnanců z organizace .................................300


14

Míra odchodů zaměstnanců .......................................301

Index stability ...................................................301

Míra přežití .....................................................302

Ukazatel střední délky zaměstnání ..................................303

Analýza délky zaměstnání odcházejících zaměstnanců ..................303

Volba ukazatelů .................................................303

Náklady spojené s odchody zaměstnanců .............................304

19.5 Plánování stabilizace zaměstnanců ..................................304

Faktory ovlivňující stabilizaci zaměstnanců ...........................304

Východiska strategie stabilizace zaměstnanců .........................305

Analýza rizika odchodů zaměstnanců ...............................305

Opatření zaměřená na stabilizaci zaměstnanců .......................306

19.6 Řízení absence ...................................................307

Příčiny absence ..................................................307

Politiky řízení absence ............................................308

Zaznamenávání a měření absence ..................................308

Řízení krátkodobé absence .........................................309

Řízení dlouhodobé absence ........................................309

19.7 Uvádění lidí do organizace .........................................310

Uvádění nových zaměstnanců do organizace ..........................310

Uvádění nových zaměstnanců do útvaru .............................310

Uvádění nových zaměstnanců na pracoviště ..........................310

Vzdělávání nových zaměstnanců na pracovišti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311 19.8 Uvolňování lidí z organizace .......................................311

Propouštění zaměstnanců z důvodu nadbytečnosti .....................311

Propouštění zaměstnanců z jiných důvodů ...........................312

Odchod zaměstnanců do starobního důchodu .........................313

20. Řízení talentů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .315

20.1 Úvod ...........................................................315

20.2 Definice řízení talentů .............................................316

Definice talentu .................................................317

Válka o talenty ..................................................317

Cílová skupina talentů ............................................318

20.3 Proces řízení talentů ..............................................319

20.4 Strategie řízení talentů ............................................321

20.5 Realizace řízení talentů ............................................322

20.6 Řízení kariéry ....................................................323

Cíle řízení kariéry ................................................323

Fáze vývoje kariéry ...............................................324

Dynamika kariéry ...............................................324

Strategie rozvoje kariéry ...........................................325

Aktivity řízení kariéry ............................................325

Politiky řízení kariéry .............................................326

Plánování kariéry ................................................327

Samostatně řízená kariéra .........................................328

20.7 Plánování následnictví manažerů ...................................330


15

Část V. Vzdělávání a rozvoj ......................................... 333

21. S trategické vzdělávání a rozvoj .........................................335

21.1 Úvod ...........................................................335

21.2 Definice vzdělávání a rozvoje .......................................335

21.3 Definice strategického vzdělávání a rozvoje ..........................336

21.4 Cíle strategického vzdělávání a rozvoje ..............................337

21.5 Filozofie vzdělávání a rozvoje ......................................338

21.6 Podpora vzdělávání a rozvoje ......................................338

21.7 Vliv vzdělávání a rozvoje na výkon organizace ........................339

21.8 Strategie vzdělávání a rozvoje ......................................339

Strategie vytváření kultury učení ...................................339

Strategie učení se v organizaci ......................................340

Strategie individuálního vzdělávání .................................340

22. Proces vzdělávání a rozvoje ............................................342

22.1 Úvod ...........................................................342

22.2 Jak se lidé učí ....................................................342

Teorie učení .....................................................343

Motivace k učení .................................................343

Styly učení ......................................................344

Schopnost učit se .................................................345

Křivka učení ....................................................345

22.3 Dopady teorií a koncepcí učení .....................................347

22.4 Učení se v organizaci ..............................................348

Definice učení se v organizaci ......................................348

Proces učení se v organizaci ........................................348

22.5 Pojetí učící se organizace ..........................................349

Kritické zhodnocení pojetí učící se organizace .........................350

Učící se organizace a učení se v organizaci ............................351

22.6 Samostatně řízené vzdělávání ......................................351

23. Praxe vzdělávání a rozvoje .............................................353

23.1 Úvod ...........................................................353

23.2 Identifikace potřeb vzdělávání ......................................354

Přístupy k analýze potřeb vzdělávání ................................354

Analýza mezer ve vzdělání ........................................354

Analýza plánů organizace a plánů lidských zdrojů .....................355

Průzkumy potřeb vzdělávání .......................................355

Přezkoumání výkonu a rozvoje .....................................356

Analýza pracovních míst nebo pracovních rolí .........................356

Analýza dovedností ..............................................357

Vyhodnocování vzdělávání ........................................357

23.3 Přístupy ke vzdělávání a rozvoji ....................................357

Vzdělávání na pracovišti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 358

Samostatně řízené vzdělávání ......................................359

23.4 Podporování vzdělávání na pracovišti ...............................359

Zapracování nových zaměstnanců ..................................359

+


16

Plánování zkušeností .............................................360

Koučování ......................................................360

Mentorování ....................................................361

E-learning ......................................................361

Řízení pracovního výkonu a individuálního rozvoje ....................362

Plánování osobního rozvoje ........................................362

23.5 Výcvik ..........................................................363

Uplatnění výcviku ...............................................363

Zabezpečování výcviku ...........................................363

Systematický výcvik ..............................................364

Just-in-time výcvik ...............................................365

Zhuštěný výcvik .................................................365

Typy výcviku ....................................................365

Efektivní výcvikové postupy ........................................365

23.6 Plánování a provádění vzdělávacích programů ........................366

23.7 Blended learning .................................................366

23.8 Vyhodnocování vzdělávání ........................................367

Přístup k vyhodnocování vzdělávání ................................367

Úrovně vyhodnocování vzdělávání ..................................368

Návratnost investic ...............................................369

Návratnost očekávání .............................................369

Problémy vyhodnocování vzdělávání ................................370

Využití vyhodnocování vzdělávání ..................................370

23.9 Odpovědnost za realizaci vzdělávání a rozvoje ........................371

Role specialistů na vzdělávání a rozvoj ...............................371

24. Rozvoj lídrů a manažerů ...............................................377

24.1 Úvod ...........................................................377

24.2 Definice rozvoje lídrů a manažerů ..................................377

24.3 Pojetí vedení a řízení ..............................................378

Vedení .........................................................378

Řízení .........................................................378

Co odlišuje vedení a řízení .........................................379

24.4 Porovnání rozvoje lídrů a manažerů .................................380

24.5 Rozvoj lídrů .....................................................380

24.6 Rozvoj manažerů .................................................382

Formální přístupy k rozvoji manažerů ...............................382

Neformální přístupy k rozvoji manažerů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 383

Role organizace ..................................................384

Role jednotlivců .................................................384

Role specialistů na vzdělávání a rozvoj ...............................385

24.7 Vyhodnocování rozvoje lídrů a manažerů ............................385

Část VI. Pracovní výkon a odměňování ............................. 387

25. Řízení pracovního výkonu .............................................389

25.1 Úvod ...........................................................389

25.2 Východiska řízení pracovního výkonu ...............................390


17

Definice výkonu (pracovního výkonu) ...............................390

Teoretické základy řízení pracovního výkonu .........................391

Principy řízení pracovního výkonu ..................................392

25.3 Cíle řízení pracovního výkonu .....................................392

25.4 Cyklus řízení pracovního výkonu ...................................393

Plánování pracovního výkonu ......................................393

Řízení pracovního výkonu během roku ...............................395

Přezkoumávání pracovního výkonu .................................395

Posuzování pracovního výkonu .....................................397

Zaznamenávání řízení pracovního výkonu ...........................400

Online řízení pracovního výkonu ...................................402

25.5 Problémy řízení pracovního výkonu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 402

25.6 Dopad řízení pracovního výkonu na výkon organizace ................403

Prokazování dopadu .............................................404

Důkazy z výzkumu ...............................................404

Role řízení pracovního výkonu v odměňování .........................407

25.7 360stupňová zpětná vazba .........................................407

25.8 Zavádění řízení pracovního výkonu .................................408

Předpoklady úspěchu .............................................409

26. Řízení odměňování – strategie a systém .................................413

26.1 Úvod ...........................................................413

26.2 Filozofie odměňování .............................................414

Příklady některých filozofií a základních zásad odměňování .............414

26.3 Strategie odměňování .............................................416

Obsah strategie odměňování .......................................416

Příklady klíčových témat ve strategiích odměňování ....................417

Vytváření strategie odměňování ....................................418

Uskutečňování strategie odměňování ................................418

Kritické zhodnocení pojetí strategie odměňování .......................419

26.4 Systém odměňování ..............................................421

Peněžní odměny .................................................422

Nepeněžní odměny ...............................................423

Celková odměna .................................................423

Řízení pracovního výkonu .........................................425

27. Praxe řízení odměňování ..............................................427

27.1 Úvod ...........................................................427

27.2 Definice řízení odměňování ........................................428

27.3 Cíle řízení odměňování ...........................................428

27.4 Stanovování peněžních odměn .....................................428

Navenek konkurenceschopné peněžní odměny .........................428

Uvnitř spravedlivé peněžní odměny .................................429

27.5 Tržní oceňování ..................................................429

Využití tržního oceňování .........................................429

Přijatelnost tržního oceňování ......................................430

Pojetí tržní sazby ................................................430

Analýza tržních sazeb ............................................430 27.6 Hodnocení práce .................................................431

Analytické hodnocení práce ........................................431

Neanalytické hodnocení práce ......................................432

27.7 Řízení základních peněžních odměn ................................432

Struktury stupňů a peněžních odměn ................................433

Zvyšování peněžních odměn .......................................436

27.8 Poskytování doplňkových peněžních odměn .........................436

Odměny za zásluhy ..............................................437

Odměny podle délky zaměstnání ....................................440

Týmové odměňování .............................................441

Odměňování za výkon organizace ..................................441

27.9 Uznání za odvedenou práci a dosažené úspěchy .......................442

27.10 Poskytování zaměstnaneckých výhod ...............................442

27.11 Vyhodnocování odměňování .......................................443

Využití řízení založeného na důkazech ..............................443

Doporučení k vyhodnocování odměňování ...........................444

27.12 Správa řízení odměňování .........................................445

Řízení základních peněžních odměn pomocí srovnávací analýzy ..........445

Všeobecné revize a úpravy peněžních odměn ..........................446

Individuální revize a úpravy peněžních odměn ........................446

28. Řízení odměňování zvláštních skupin pracovníků ........................452

28.1 Úvod ...........................................................452

28.2 Odměňování ředitelů a vrcholových manažerů .......................452

Výše peněžních odměn ředitelů a vrcholových manažerů ................453

Správa a řízení společnosti a odměňování ředitelů a vrcholových

manažerů ......................................................454

Prvky odměňování ředitelů a vrcholových manažerů ...................454

28.3 Odměňování pracovníků se znalostmi ...............................457

Flexibilita v odměňování ..........................................457

Odměňování podle schopností ......................................457

Skupiny prací nebo kariér .........................................457

28.4 Odměňování pracovníků prodeje a služeb zákazníkům ................458

Odměňování obchodních zástupců ..................................458

Odměňování pracovníků služeb zákazníkům .........................459

28.5 Odměňování manuálních pracovníků ...............................460

Časové sazby ....................................................460

Struktury peněžních odměn ........................................460

Systémy odměňování podle výsledků ................................461

Část VII. Zaměstnanecké vztahy .................................... 465

29. Strategické zaměstnanecké vztahy ......................................466

29.1 Úvod ...........................................................466

29.2 Proces zaměstnaneckých vztahů ....................................466

29.3 Podstata zaměstnaneckých vztahů ..................................467

29.4 Politiky zaměstnaneckých vztahů ...................................467

Přístupy k zaměstnaneckým vztahům ...............................468



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist