načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Řízení lidských zdrojů – Antonín Brtoun

Řízení lidských zdrojů
-7%
sleva

Kniha: Řízení lidských zdrojů
Autor: Antonín Brtoun

Cílem předložené publikace je seznámit čtenáře s problematikou řízení zaměstnanců, kteří se stávají významnými zdroji podniku, jenž musí být odborně řízeny. Autor se snaží ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  238 Kč 221
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
7,4
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 49Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Key publishing
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2009
Počet stran: 126
Rozměr: 24 cm
Vydání: Vyd. 1.
Jazyk: česky
Datum vydání: 05.05.2009
Nakladatelské údaje: Ostrava, Key Publishing, 2008
ISBN: 978-80-8707-189-2
EAN: 9788087071892
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Cílem předložené publikace je seznámit čtenáře s problematikou řízení zaměstnanců, kteří se stávají významnými zdroji podniku, jenž musí být odborně řízeny. Autor se snaží komplexně informovat o dané problematice. V knize jsou popsány oblasti kolektivního vyjednávání v podniku, podnikové kultury, pracovní doby, náboru a výběru pracovníků. Je zde také věnována pozornost odměňování pracovníků, hodnocení jejich pracovního výkonu a možnosti podniku v otázce vzdělávání pracovníků. Předkládaný text si neklade za cíl zcela vyčerpávajícím způsobem informovat o teoretickém pohledu na tyto dané problematiky, ale informovat o základních aspektech personální práce v daných vybraných tématech a umožnit snadnou orientaci čtenáře v popisované problematice. Kniha je určena široké odborné veřejnosti, studentům vysokých škol a všem zájemcům, jenž oblast personální práce zajímá.

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky



ŘíZENí LIDSKÝCH ZDROJŮ

KEY Publishing s.r.o.

Ostrava

2008

Jiří Duda

Brno International Business School


Název: Řízení lidských zdrojů

Autor: Ing. Jiří Duda, Ph.D.

Vydavatel: KEY Publishing s.r.o., Nádražní 733/176, 702 00 Ostrava-Přívoz

v koedici s B.I.B.S., a.s., Lidická 81, 602 00 Brno

Tiskárna: KEY Publishing s.r.o.

Vydáno v roce: 2008

Vydání: první

© Jiří Duda 2008

ISBN 978-80-87071-89-2 (KEY Publishing s.r.o.)

ISBN 978-80-87255-14-8 (B.I.B.S., a.s.)

Publikace byla vydána ve spolupráci se soukromou vysokou školou

Brno International Business School (B.I.B.S., a.s.).




Obsah

 Personální útvar, role v ŘLZ ...................................................................................7

1.1 Úkoly řízení lidských zdrojů ........................................................................... 7

1.1.1 Subjekty realizace ŘLZ ......................................................................... 8

1.2 Organizační struktura personálního útvaru ................................................... 9

1.2.1 Povinnosti personálního útvaru ........................................................... 9

1.2.1.1 Při nástupu do zaměstnání...................................................... 9

1.2.1.2 Při výstupu zaměstnance ..................................................... 10

2 Kolektivní pracovní vztahy ....................................................................................

2.1 Právní vztahy odborů a zaměstnavatelů ....................................................... 11

2.2 Role odborů v ČR a EU ................................................................................. 12

2.2.1 ČR ........................................................................................................ 12

2.2.2 EU ........................................................................................................ 13

2.3 Kolektivní vyjednávání ................................................................................. 14

2.3.1 Postup při uzavírání kolektivní smlouvy ........................................... 15

2.3.2 Stupně kolektivních smluv ................................................................ 16

2.3.3 Obsah kolektivních smluv ................................................................ 16

2.3.4 Kolektivní spory.................................................................................. 17

2.3.4.1 Řízení před zprostředkovatelem ........................................... 17

2.3.4.2 Řízení před rozhodcem ......................................................... 17

2.3.4.3 Stávka ve sporu o uzavření kolektivní smlouvy ................... 18

2.3.4.4 Výluka ve sporu o uzavření KS ............................................. 19

 Podniková kultura ................................................................................................ 2

3.1 Definice a charakteristika organizační kultury ............................................. 21

3.2 Úrovně a typy podnikové kultury ................................................................. 24

3.2.1 Typy podnikových kultur ................................................................... 25

3.3 Silná a slabá organizační kultura .................................................................. 26

3.3.1 Pozitiva a negativa silné kultury (Nový, 1993) .................................. 28

3.4 Prvky podnikové kultury ............................................................................... 30

3.4.1 Symboly .............................................................................................. 31

3.4.2 Hrdinové ............................................................................................. 32

3.4.3 Rituály ................................................................................................. 32

3.4.4 Hodnoty a normy ................................................................................ 33

3.5 Styly vedení (řízení) ...................................................................................... 34

3.6 Změna podnikové kultury ............................................................................. 35

4 Pracovní doba a pracovní prostředí .....................................................................8

4.1 Organizace pracovní doby............................................................................. 38

4.1.1 Týdenní pracovní doba ...................................................................... 38

4.1.1.1 Pevná týdenní pracovní doba ................................................ 39

4.1.1.2 Pohyblivá (pružná) pracovní doba ........................................ 40

4.1.2 Měsíční a roční pracovní doba ........................................................... 40

4.1.3 Pracovní doba a přestávky ................................................................. 41 4.2 Pracovní prostředí ......................................................................................... 41

4.2.1 Prostorové řešení pracoviště .............................................................. 41

4.2.2 Fyzikální podmínky práce .................................................................. 43

4.2.3 Sociálně psychologické podmínky .................................................... 43

5 Plánování lidských zdrojů ....................................................................................45

5.1 Personální plánování ..................................................................................... 45

5.1.1 Zásady efektivnosti personálního plánování ................................... 46

5.1.1.1 Proces personálního plánování ............................................. 46

5.2 Druhy plánů................................................................................................... 48

5.3 Koncepční určení potřeby pracovníků ......................................................... 49

5.3.1 Prognózy a vnější a vnitřní faktory .................................................... 50

5.4 Metody stanovení počtu pracovníků ............................................................ 52

6 Nábor, výběr a přijímání pracovníků ................................................................... 60

6.1 Proces náboru a výběru pracovníka .............................................................. 60

6.1.1 Identifikace potřeby získávání pracovníků ....................................... 61

6.1.2 Popis a specifikace obsazovaných pracovních míst .......................... 61

6.1.3 Identifikace zdrojů uchazečů ............................................................. 61

6.1.3.1 Vnitřní zdroje ....................................................................... 62

6.1.3.2 Vnější zdroje .......................................................................... 63

6.1.4 Volby metody získávání pracovníka .................................................. 64

6.1.5 Volba dokumentů požadovaných po uchazeči .................................. 66

6.1.6 Formulace a uveřejnění nabídky zaměstnání .................................... 66

6.1.7 Předvýběr na základě došlých materiálu ........................................... 66

6.1.8 Sestavení seznamu uchazečů k pozvání na pohovor ........................ 67

6.1.9 Pohovor a testování uchazečů ............................................................ 67

6.1.9.1 Pohovor ................................................................................. 67

6.1.9.2 Testování ................................................................................ 69

6.1.9.3 Chyby při vedení pohovoru .................................................. 69

6.1.10 Rozhodnutí o výběru uchazeče a sdělení výsledků .......................... 70

6.1.11 Chyby při procesu náboru a výběru budoucích pracovníků ........... 71

6.2 Přijímání pracovníků ..................................................................................... 72

6.2.1 Pracovní smlouva ............................................................................... 72

6.2.1.1 Povinné části .......................................................................... 72

6.2.1.2 Nepovinné části ..................................................................... 73

6.2.2 Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr ......................... 74

6.2.2.1 Dohoda o provedení práce .................................................... 74

6.2.2.2 Dohoda o pracovní činnosti .................................................. 74

6.2.3 Formální náležitosti příjímání pracovníka do pracovního procesu .. 74

7 Hodnocení pracovníků .........................................................................................76

7.1 Funkce a úkoly hodnocení pracovníků ......................................................... 76

7.2 Účel a cíle hodnocení pracovníků ............................................................... 77

7.3 Předmět hodnocení ....................................................................................... 78

7.3.1 Pracovní výkon ................................................................................... 79

7.3.2 Pracovní chování ............................................................................... 79

7.3.3 Sociální chování ................................................................................. 79 7.4 Typy hodnocení ............................................................................................. 80

7.4.1 Podle provedení .................................................................................. 80

7.4.2 Podle frekvence ................................................................................... 80

7.5 Proces hodnocení .......................................................................................... 81

7.5.1 Stanovení předmět hodnocení ........................................................... 82

7.5.2 Stanovení kritérií hodnocení ............................................................. 82

7.5.3 Výběr metody hodnocení ................................................................... 83

7.5.3.1 Metody orientující se na minulost ........................................ 83

7.5.3.2 Metody orientující se na budoucnost ................................... 86

7.5.3.3 Trvale průběžné hodnocení .................................................. 87

7.5.3.4 Supervizoři ............................................................................ 88

7.5.3.5 Vlastní hodnocení ................................................................. 88

7.6 Chyby v procesu hodnocení ......................................................................... 89

8 Odměňování pracovníků ...................................................................................... 9

8.1 Úkoly a pojetí odměňování ........................................................................... 91

8.2 Mzda ............................................................................................................. 92

8.2.1 Funkce mzdy ....................................................................................... 93

8.3 Systém odměňování ..................................................................................... 94

8.3.1 Filozofie a strategie systému odměňování ......................................... 94

8.3.2 Cíle mzdového systému ..................................................................... 95

8.3.3 Struktura mzdového systému ............................................................ 96

8.3.3.1 Tarifní soustava ..................................................................... 97

8.3.3.2 Mzdové formy ...................................................................... 101

9 Vzdělávání pracovníků ........................................................................................ 

9.1 Cíle podnikového vzdělávání ...................................................................... 113

9.2 Fáze vzdělávacího procesu ......................................................................... 115

9.2.1 Identifikace a analýza potřeb vzdělávání ........................................ 115

9.2.2 Plánování vzdělávání ....................................................................... 115

9.2.3 Hodnocení procesu vzdělávání ....................................................... 117

9.3 Metody vzdělávání ...................................................................................... 117

9.3.1 Metody vzdělávání na pracovišti ..................................................... 117

9.3.2 Metody vzdělávání mimo pracoviště ............................................... 118

9.3.3 Metody vzdělávání na rozhraní mezi pracovištěm

a mimo pracoviště ............................................................................ 120

9.4 Vyhodnocování vzdělávání ......................................................................... 121

9.5 Učící se organizace ...................................................................................... 122

Literatura ................................................................................................................ 26


7

kapitola

Personální útvar, role v ŘLZ

Cílem této kapitoly je popsat roli a funkci personálního útvaru, defino­ vat role řízení lidských zdrojů v podniku. Nedílnou součástí je také identifi­ kování úkolů personálního útvaru při přijetí a propuštění zaměstnance. . Úkoly řízení lidských zdrojů

Podnik či jakákoliv jiná organizace mohou fungovat jen tehdy, podaří-li se shromáždit, propojit, uvést do pohybu a využívat materiální zdroje spolu s finančními, informačními, informačními a lidskými zdroji.

Řízení lidských zdrojů (personální řízení) tvoří tu část podnikového řízení, která se zaměřuje na vše, co se týká člověka v pracovním procesu, tedy jeho získávání, formování, fungování, využívání, jeho organizování a propojování jeho činností, výsledků jeho práce, jeho pracovních schopností a pracovního chování, ve vztahu k vykonávané práci, podniku a spolupracovníkům a rovněž jeho osobního uspokojení z vykonávané práce, jeho personálního a sociálního rozvoje.

Lidské zdroje uvádějí do pohybu ostatní zdroje a determinují jejich využívání a protože lidské zdroje zároveň pro podnik představují ten nejcennější a v rozvinutých tržních podmínkách zpravidla I nejdražší zdroj, který rozhoduje o prosperitě a konkurenceschopnosti podniku, je řízení lidských zdrojů jádrem a nejdůležitější oblastí celého podnikového řízení. Koneckonců, i v jakékoliv jiné oblasti podnikového řízení najde ani tak o řízení této oblasti, jako o řízení lidí zajišťujících tuto oblast či přispívajících ke splnění jejich úkolů.




8

První podmínkou úspěšnosti podniku je tedy uvědomění si hodnoty

a významu lidských zdrojů, uvědomění si, že lidské zdroje představují nej

větší bohatství podniku a že jejich řízení rozhoduje o tom, zda podnik uspě

je, či nikoliv (Koubek, 1996).

Úkolem řízení lidských zdrojů v nejobecnějším pojetí je sloužit tomu, aby

podnik byl výkonný a aby se jeho výkon neustále zlepšoval. Tento úkol lze

splnit jen neustálým zlepšováním využití všech zdrojů, kterými podnik dis

ponuje. Řízení lidských zdrojů je zaměřeno na neustálé zlepšování využití

a neustálý rozvoj pracovních schopností lidských zdrojů, ale protože lid

ské zdroje rozhodují i o využívání materiálních, finančních a informačních

zdrojů, řízení lidských zdrojů zprostředkovaně rozhoduje i o zlepšování

využití zbývajících zdrojů podniku.

Mezi hlavní úkoly řízení lidských zdrojů patří podle Koubka (2001):

Vyjádření dynamického souladu mezi počtem a strukturou pracovních

míst a strukturou pracovníků v podniku tak, aby v každém okamžiku

požadavkům každého pracovního místa v maximální míře odpovída

ly pracovní schopnosti pracovníka zařazeného na toto pracovní místo

a aby na proměnlivost požadavků pracovních míst s určitým předstihem

reagoval proces rozvoje pracovních schopností pracovníků podniku.

Optimální využívání pracovních sil v podniku, tj. především optimál

ní využívání fondu pracovní doby a optimální využívání pracovních

schopností pracovníků.

Formování týmů, efektivního stylu vedení lidí a zdravých mezilidských

vztahů v podniku.

Personální a sociální rozvoj pracovníků podniku, tedy rozvoj jejich

pracovních schopností a sociálních vlastností, rozvoj jejich pracov

ní kariéry, směřující k vnitřnímu uspokojení z vykonávané práce, ke

sblížení ba dokonce ke ztotožnění individuálních a podnikových zájmů

i k uspokojování a rozvíjení materiálních i nemateriálních sociálních

potřeb pracovníků. V této souvislosti je třeba zdůraznit i nezbytnost

vytváření příznivých pracovních a životních podmínek pro pracovníky

a vůbec nezbytnost zlepšování kvality pracovního života.

Dodržování všech zákonů v oblasti práce, zaměstnávání lidí a lidských

práv a vytváření dobré zaměstnavatelské pověsti organizace.

.. Subjekty realizace ŘLZ

Odpovědnost za realizaci mají dle velikosti a struktury organizace:

liniový manažer,

personální manažer,

specialisté – psycholog, sociolog, právník, specialista na mzdové otáz

ky, specialista na výchovu a vzdělávání,

odborové organizace – vstupují do ŘLZ pomocí kolektivních smluv.         

.2 Organizační struktura personálního útvaru

Vnitřní uspořádání personálního útvaru závisí na velikosti podniku a na

škále personálních činností, které podnik vlastními silami zajišťuje.

Organizační struktura personálního útvaru může mít tuto podobu:

Oddělení zaměstnávání – získávání, výběr, přijímání, ukončování pra

covního poměru, evidence pracovníků

Oddělení personálního rozvoje – hodnocení pracovníků, vzdělávání,

funkční postup, kariéra

Oddělení odměňování – analýza pracovních míst, hodnocení práce,

normy, mzdová šetření, mzdové systémy a formy, tarify, klasifikace

pracovníků

Oddělení pracovních vztahů – kolektivní vyjednávání, dodržování

zákonů v oblasti práce a zaměstnávání, stížnosti, připomínky

Oddělení personálního plánování – analýza stavu a pohybu pracovníků

Oddělení bezpečnosti práce – výchova, šetření, evidence úrazů

Oddělení zdravotní péče – prohlídky, první pomoc, rehabilitace

Oddělení péče o pracovníky – podnikové důchody, pojištění, stravo

vání

Oddělení výzkumné a metodické – statistické výkazy, analýza trhu prá

ce, personální marketing, personální inf. systém.

.2. Povinnosti personálního útvaru

Při nástupu a propouštění zaměstnance je personální útvar povinen pro

vádět určité operace.

.2.. Při nástupu do zaměstnání

Při nástupu nového zaměstnance od firmy musí personální oddělení:

Seznámit zaměstnance s právy a povinnostmi, zajistit vstupní lékař.

prohlídku.

Získat potvrzení o zdravotní způsobilosti.

Uzavřít pracovněprávní poměr se zaměstnancem.

Seznámit zaměstnance s předpisy k zajištění BOZP.

Založit osobní složku zaměstnance.

Získat od zaměstnance zápočtový list z předchozího zaměstnání.

Sepsat osobní dotazník.

Uzavřít dohodu o hmotné odpovědnosti. Povinností vůči zdravotní pojišťovně je oznámit nástup nového zaměst

nance.

                

0

Povinností vůči OSSZ je přihlásit jej k pojištění a založit evidenční list

důchodového pojištění.

Povinností v zákonném pojištění (u Kooperativy – pojišťovny) je uzavřít

zákonné pojištění (pracovní úraz, nemoc).

.2..2 Při výstupu zaměstnance

Při výstupu personální oddělení musí:

Ukončit pracovněprávní vztah.

Provést inventarizaci.

Vydat posudek o pracovní činnosti.

Vydat písemnosti týkající se jeho os. údajů.

Vydat potvrzení o zaměstnání (tzv. zápočtový list).

Vyplatit mzdu, dovolenou.

Vystavit potvrzení o příjmech. Povinností vůči úřadu práce je oznámení volného pracovního místa. Povinností vůči zdravotní pojišťovně je oznámení skončení poměru

zaměstnance.

Povinností vůči orgánům správy sociálního zabezpečení je odhlášení

zaměstnance.

      



kapitola

Cílem této kapitoly je popsat a poskytnout informaci o kolektivním vyjednávání zaměstnanců, o odborových organizacích. Bude zde vysvět­ lena role odborů v České republice, EU. V kapitole je nastíněna problema­ tika kolektivního vyjednávání, obsahu kolektivních smluv, je zde uveden postup při uzavírání kolektivní smlouvy. Student se také dozví postup řešení kolektivních sporů tak jak jej definují zákony ČR. 2. Právní vztahy odborů a zaměstnavatelů

Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů (ve znění pozdějších předpisů) upravuje podmínky ústavního práva občanů na svobodné sdružování. Občané mohou zakládat kromě jiného odborové organizace a sdružovat se v nich. Rovněž úmluva Mezinárodní organizace práce č. 87/1948, o svobodě odborů a ochraně práva odborově se sdružovat, kterou naše republika ratifi­ kovala, má u nás význam pro zabezpečování tohoto práva. Toto právo rovněž upravuje Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech a úmluva Mezinárodní organizace práce č. 98/1949, o provádění zásad práva organizovat se a kolektivně vyjednávat.

Úlohou odborů v demokratické společnosti, založené na tržní ekonomice, je formulovat, obhajovat a prosazovat zájmy a potřeby zaměstnanců v podnicích či v jiných zaměstnavatelských subjektech a na úrovni národohospodářských odvětví nebo odborů, ale i regionů, a též v rámci státu jako celku.

II

Kolektivní pracovní vztahy




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist