načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Režisér jako koncept – Šárka Havlíčková Kysová

Režisér jako koncept
-7%
sleva

Kniha: Režisér jako koncept
Autor: Šárka Havlíčková Kysová

Co vlastně lze z dochovaných programů, scénografických návrhů, kritik a komentářů – zjistit? Je možné zrekonstruovat podobu režie a jejího nositele? Brněnská teatroložka – Šárka Havlíčková Kysová využila nejaktuálnějších informací o ... (celý popis)
Titul doručujeme za 6 pracovních dní
Vaše cena s DPH:  330 Kč 307
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
10,2
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 49Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
tištěná forma TIŠTĚNÁ
KNIHA

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Karolinum
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2019
Počet stran: 298
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: První vydání
Skupina třídění: Divadlo. Divadelní představení
Biografie
Jazyk: česky
Datum vydání: 13.12.2019
ISBN: 978-80-246-4460-8
EAN: 9788024644608
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Co vlastně lze z dochovaných programů, scénografických návrhů, kritik a komentářů

zjistit? Je možné zrekonstruovat podobu režie a jejího nositele? Brněnská teatroložka

Šárka Havlíčková Kysová využila nejaktuálnějších informací o problému a jeho řešení a

tak také uchopila svou wasserbauerovskou monografii s nezvyklým názvem Režisér jako

koncept...

Snaha o využití nových metodologických postupů přivedla autorku k detailnímu rozboru

řeči pramenů a možností, jak je číst. Režisérovu osobnost ukázala v ohnisku různých

prostředí a vlivů, jež podrobně rozebírá s využitím široké palety aktuálních poznatků. Z

analýzy zdrojů právem usoudila, že některé dosavadní kategorie jsou komplikovanější,

než by se mohlo zdát z projevů dobových kodifikátorů. Pojetí operního režiséra jako

soubor proměnlivých konceptů vypovídá o metodě vskutku neotřelé, zprostředkující

však pozoruhodný obraz atmosféry v českém divadelnictví 50. a 60. let dvacátého

století. (tvorba operního režiséra Miloše Wasserbauera v padesátých a šedesátých letech 20. století)

Předmětná hesla
Wasserbauer, Miloš, 1907-1970
Operní režiséřiČesko – 20. století
Operní režieČesko – 20. století
Operní režieSlovensko – 20. století
Operní inscenaceČesko – 20. století
Operní inscenaceSlovensko – 20. století
Kniha je zařazena v kategoriích
Šárka Havlíčková Kysová - další tituly autora:
 (e-book)
Režisér jako koncept Režisér jako koncept
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

OBSAH

Poděkování

Úvod

i. Operní režisér jako proměnlivý koncept

2. Život Miloše Wasserbauera

2.1 Badatelský výběr zpráv/informací o životě a díle Miloše Wasserbauera

2.2 Konceptualizace operního režiséra Miloše Wasserbauera v nekrolozích

a vzpomínkových textech

3. Operní režisér jako soubor konceptů

3.1 Miloš Wasserbauer jako realistický operní režisér

3.1.1 Realismy

Nejedlého koncept socialistického realismu a pluralita realismů

Realismus, naturalismus a režisér jako organizátor ideové

a stylové jednoty inscenace dle Adolfa Scherla

3.1.2 Inspirace v zahraničí

Konstantin Sergejevič Stanislavskij jako operní režisér.

Recepce systému Stanislavského v českém myšlení

o operní inscenační tvorbě

Stanislavského metoda v operní inscenační praxi

dle Antarové a Kristi ho

Kristiho výklad základních východisek systému Stanislavského

v opeře

Evžen Oněgin a ideál kategorie pravdivosti interpretace

Walter Felsenstein jako operní režisér přinášející realistické

hudební divadlo

Herec-zpěvák a režisér důkladně studující partituru

Felsensteinův koncept pravdivosti v inscenační praxi

hudebního divadla

Felsenstein a Stanislavskij

3.1.3 Wasserbauerova konceptualizace pojmu realismus

Ideál realismu v operní režii


i

3.2 Miloš Wasserbauer socialistický a „realistický operní režisér

3.2.1 „Velká škola socialistického realismu“: Mladá garda a Tarasova rodina

3.2.2 Požadavky na novou československou operu vzešlé ze dvou

„sovětských vzorů“

3.2.3 Realistická tvůrčí metoda v režiích Miloše Wasserbauera

3.2.4 Scénický realismus Waltera Felsensteina jako inspirační zdroj?

3.3 Miloš Wasserbauer hledač ideje díla

Partitura jako východisko scénické interpretace operního díla.

Ústřední ideadíla a vycházení z partitury

3.4 Buditel slovenského národního cítění: padesátá léta v Bratislavě

3.4.1 Inscenace slovenských novinek

Juro Jánošík (Bratislava, 1954)

Beg Bajazid (Bratislava, 1957)

Svätopluk (Bratislava, i960)

3.4.2 Monumentalizace historie v pojetí Miloše Wasserbauera.

důležitá setkání se scénografy

Don Carlos 1956 - „spor“ o ideu díla

3.5 Dramaturgie opery Státního divadla v Brně jako koncept

historického vývoje ^

3.5.1 „Pěstování domácího umění jest první a nejkrásnější úloha

naší opery"

3.5.2 Dramaturgie a požadavek „zdivadelnění opery

3.6 Miloš Wasserbauer jako vykladač české operní mytologie

3.6.1 Dalibor

3.6.2 Bedřich Smetana ve Wasserbauerových inscenacích Dalibora

a v jejich recepci ^

Dalibor (Bratislava, 1957)

Dalibor (Brno, 1962)

3.7 „Apoštol Janáčka“ - režisér kultivující, udržující a propagující

janáčkovskou inscenační tradici

3.7.1 Ota Zítek jako předchůdce Miloše Wasserbauera

v janáčkovské inscenační tradici

3.7.2 Rudolf Walter jako předchůdce Miloše Wasserbauera

v janáčkovské inscenační tradici

3.7.3 Miloš Wasserbauer a janáčkovská inscenační tradice

Z mrtvého domu (Brno, 1958)

Její pastorkyňa

Jej pastorkyňa (Bratislava, 1955) a janáčkovská inscenační

tradice na Slovensku

Její pastorkyňa (Brno, 1961)

Věc Makropulos (Brno, 1962)

80

87

90

91

93

93

98

101

101

104

108

111

113

119

121

128

130

131

139

139

145

149

150

158

164

170

179

180

182

189

80


Příhody lišky Bystroušlcy a slavnostní otevření

nového divadla (Brno, 1965) 195

Výlety pana Broučka (Brno, 1967) 207

3.8 Miloš Wasserbauer režisér mezinárodně uznávaný 210

3.8.1 Síla osudu (Lipsko, 1963) 210

3.8.2 Šostakovičova Kateřina Izmajlová v Brně a v Miláně (1964) 215

3.9 Režisér směřující к jevištní metafoře 229

3.9.1 „Posun“ к jevištní metafoře I: Inscenační přístup

к barokní opeře a Hándelův Julius Caesar 229

Julius Caesar (Brno, 1966) 230

3.9.2 „Posun" к jevištní metafoře II: Inscenační přístup к Verdiho Otellovi 241

Otello (Brno, 1967) - naplno využité možnosti nového prostoru 241

3.10 Miloš Wasserbauer pedagog 251

3.10.1 Výchova operního umělce ve studiu 251

3.10.2 Herec v centru zájmu 254

Závěr 258

Zdeněk Nejedlý jako celoživotní inšpirátor (nejen) Miloše Wasserbauera 259

Zkušenosti a koncepty předchozích badatelů 260

Scénografie jako progresivní složka operní inscenace 262

Metafora jako prostředek sdělení 267

Summary 269

Bibliografie 271

Soupis vyobrazení 291

Rejstřík

294




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.