načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha + CD audio, MP3 : Relaxační techniky pro tělo, dech a mysl -- návrat k přirozenému uvolnění - Kateřina Grofová; Vojtěch Černý

Relaxační techniky pro tělo, dech a mysl -- návrat k přirozenému uvolnění
-15%
sleva

Kniha + CD audio, MP3 : Relaxační techniky pro tělo, dech a mysl -- návrat k přirozenému uvolnění
Autor: ;

Člověk se od nepaměti zabývá tím, jak dobře žít. Jak dobře využít omezený čas, který je nám dán v rámci lidského života. Zároveň vnímáme, jak se vše neustále mění, jak je ... (celý popis)
212
Produkt teď bohužel není dostupný.


»hlídat dostupnost


hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: EDIKA
Médium: Kniha + CD audio, MP3
Rok vydání: 2015-10-21
Počet stran: 128
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: 115 stran : ilustrace
Vydání: 1. vydání
Vazba: brožovaná lepená
ISBN: 9788026608356
EAN: 9788026608356
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Jak se správně uvolnit a umět relaxovat v dnešní uspěchané době. Jednoduchá cvičení, která lze provádět kdekoliv a jsou časově nenáročná.

Popis nakladatele

Člověk se od nepaměti zabývá tím, jak dobře žít. Jak dobře využít omezený čas, který je nám dán v rámci lidského života. Zároveň vnímáme, jak se vše neustále mění, jak je vše nestálé. A jak se doba, za kterou se tyto změny dějí, neustále zrychluje. Cítíme, kolik sil nás stojí s tím vším udržet krok. Dostáváme se do začarovaného kruhu, kdy máme pocit, že si nemůžeme dovolit se zastavit. A když už nastane chvíle, kdy se můžeme zastavit, nejde nám to. Zapomínáme na svou přirozenou schopnost uvolněně ”být”, opouštíme cestu, jejíž přirozenou součástí je čistá radost, spočívání a bytí, a na které je přirozeně střídáno aktivní tvoření a uvolněné spočívání. Snad nikdy v historii lidstva nebylo téma relaxace více aktuální, než v dnešní době. Slovo relaxace doslova znamená “znovu volný”. Pokusili jsme se vytvořit knihu, která je především praktická. Srozumitelně vysvětluje, jak začarovaný kruh stresu ovlivňuje náš život v míře, která je až překvapující. A přináší konkrétní techniky, které může každý přenést do svého života. V knize najdete instrukce k relaxacím pro jakoukoliv příležitost, většina je vhodná pro opakované použití. Některé jsou vhodné pro lepší usínání, některé jsou vhodné pro uvolnění v přírodě, a některé jsou instrukcí první pomoci. Našim záměrem bylo vytvořit texty k relaxacím tak, aby je mohl kdokoliv použít pro sebe, ale také při doprovázení druhého. Nejpraktičtější je pak nejspíše CD, které je přílohou této knihy, a kde najdete různá relaxační cvičení, od super-krátkých po téměř 40-minutová. Můžete si je nahrát do telefonu nebo do mp3 přehrávače a kdykoliv si je pustit.Kéž vám tato kniha pomůže k tomu, aby se uvolněný stav začal znovu stávat vaší přirozeností… (návrat k přirozenému uvolnění)

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Relaxační techniky pro tělo, dech a mysl Relaxační techniky pro tělo, dech a mysl
Černý Vojtěch, Grofová Kateřina
Cena: 129 Kč
Pečujte o tělo, uzdravujte mysl Pečujte o tělo, uzdravujte mysl
Borysenko Joan
Cena: 275 Kč
Relaxační techniky ve sportu Relaxační techniky ve sportu
Stackeová Daniela
Cena: 229 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

38

PŘÍPRAVA A PODMÍNKY

PRO UVOLNĚNÍ

Podmínky

Prostředí

Při snaze o navození uvolnění často podceňujeme vliv prostředí. Nevnímáme, jaký vliv na nás

má nevhodná teplota, nepřirozená poloha těla nebo těsný či omezující oděv.

Místo

Chceme-li se uvolnit a zůstat uvolnění, je důležité, aby pozice, ve které se o to pokoušíme, byla

pohodlná. To neznamená, že musí být vysloveně příjemná. V ideálním případě by místo mělo

být klidné, s dostatkem soukromí, bez přemíry podnětů.

V  uvolnění nás bude podporovat dostatek prostoru. Pokud provádíme relaxační cvičení

doma, zkusme si zvolit místo, kde nemáme kolem sebe v bezprostřední blízkosti nábytek, ale

kde je volný prostor.

To však neznamená, že není možné se uvolnit jinde, za jiných, ne tak příznivých okolností.

Uvolnění můžeme být vždy a  všude. Tady mluvíme o  vhodných podmínkách pro relaxační

cvičení, pro která máme možnost si vytvořit téměř ideální prostředí.

Teplota

Ideální teplota pro uvolnění je jen nepatrně vyšší než pokojová, tedy kolem 21 °C.

Čerstvý vzduch

Často podceňujeme význam čerstvého vzduchu pro naše zdraví,

a to nejen dlouhodobé, ale i momentální. Při relaxačních cviče

ních je ideální buď cvičit přímo venku, v přírodě, v parku, nebo

alespoň u otevřeného okna, případně v zimním období v dobře

vyvětrané místnosti. Čerstvý vzduch nás osvěžuje, vyživuje, a je

zdrojem nové energie.

Ticho

Ticho léčí. Není to jen pustá fráze. Ticho je prostor, ve kterém se

vše přirozeně uklidňuje, ztišuje, usazuje. Toužíme-li po uvolnění

a uklidnění, vyhledávejme a dopřejme si právě ticho. Můžeme si


39

zajít posedět do kostela nebo vyhledat nějaké tiché zákoutí. Můžeme se do ticha – byť i jen

na malou chvíli – ponořit, vnímat ho, spočívat s ním. Často není třeba dělat nic jiného – jen

vnímat ticho a dýchat. Uvolnění a klid přijdou přirozeně samy.

Poloha

Můžete se posadit na židli nebo do křesla, případně se pomalu procházet oblíbenou krajinou.

Poloha vsedě nebo vleže se pro každého nehodí, protože svádí ke spánku. Co je žádoucí, je

uvolnění. Když sedíte, pak seďte tak, aby vaše chodidla ležela na zemi a ruce se opíraly o klín

nebo područky křesla.

Když jdete, pak pomalu a rozvážně, uvědomujte si pohyb každé nohy a to, jak se dotýká země.

Kráčejte a pohybujte se pomalu, věnujte plnou pozornost svým nohám, jejich pohybu, doteku

se zemí.

Oblečení

Základem je oblečení, ve  kterém se cítíme „volně“. Nikde nás neomezuje, netlačí, netáhne.

Máme-li možnost, je dobré si zout boty, rozepnout límeček, povolit opasek, rozepnout podpr

senku, a pokud to jde, pak se i převléknout do něčeho pohodlného.

Zároveň je možné, že se během cvičení změní teplotní nastavení vašeho těla, a přestože vám

na začátku bylo teplo, může vám být v průběhu cvičení zima. Je proto dobré mít po ruce tep

lejší ponožky nebo mikinu či deku.

Strava

Vynechte stimulanty

Chceme-li relaxovat, toužíme-li po uvolnění, pak bychom si měli dokázat odepřít potraviny,

které nervový systém stimulují. Patří mezi ně káva, čokoláda, čaj, cigarety, alkohol apod.

Ani sytý, ani hladový

Pakliže se snažíme uvolnit ve chvíli, kdy pociťujeme hlad, je velmi pravděpodobné, že se nám

to nebude dařit. Celé naše tělo je totiž v takovou chvíli nastaveno na „lov“. Zrovna tak, když

jsme právě pojedli, věnuje se celé naše tělo (v ideálním případě) trávení. To neznamená, že

při těchto tělesných činnostech nemůžeme být uvolnění, ale pro vědomé relaxační cvičení je

vhodnější čas někde uprostřed – když jsme polosytí.

Uvolnění před cvičením nebo meditací

Klíčovým bodem při nácviku vstupu do stavu relaxace nebo meditace je naučit se úplně uvol

nit. Když přestanete pracovat, napětí, jež se vytvořilo ve vaší mysli a těle, zůstává, a musí se

tedy rozplynout ještě předtím, než začneme chtít využívat všech výhod odpočinku.


40

Proto je důležité, aby jakékoliv delší relaxaci předcházelo relaxační cvičení, které umožní

uvolnit nahromaděné, uložené napětí ze svalů. Ideální je krátké vytřepání/protřepání celého

těla, buď naráz nebo část po části:

Jednotlivě:

 oči (oční cviky)

 čelisti (masáž, akupresura, protažení)

 šíje (cvičení, protažení, masáž, prodýchání)

 ramena (protažení, uvolnění kloubů, posilování, zvědomování)

 hrudník/dech (protažení, rozšíření, otevření)

 záda (protažení, prodýchání, masáž)

 ruce (protřepání, masáž, protažení)

 nohy (protřepání, masáž, protažení, podupávání, poskakování)

Jako celek:

 rybí relaxace

 protřepání

Správné úsilí

Místo toho, abychom se snažili zaujmout nějakou namáhavou polohu nebo se snažili něčeho

dosáhnout, úplně stačí, když se uvolníme. Není třeba o nic usilovat. Jen vnímáme. Prožíváme.

Proč/Kdy jsou při cvičení lepší zavřené oči

Při relaxaci jde o to soustředit se dovnitř těla, ne do vnějšího světa. Tomu zavřené oči napo

máhají. A  ještě je tu jeden pádný důvod: Zavřením očí výrazně snížíte množství podnětů,

které přicházejí do mozku. To napomáhá uvolnění. Je to jeden z důvodů, proč jsou v jógové

relaxační poloze na  zádech ruce dlaněmi vzhůru. Velmi citlivá bříška prstů, která obsahují

ohromné množství nervových zakončení, se tak nedotýkají podložky. Do mozku proto opět

přichází méně podnětů.

Začátek relaxace

Jak jsme psali v kapitole o relaxaci, když se chceme uvolnit, nestačí sebou žuchnout do křesla

nebo si lehnout rovnou do  postele. Pokud nejdříve neuvolníme napětí, které je uložené

v našich svalech z předchozích stresových situací, nemůžeme čekat, že se doopravdy a efek

tivně uvolníme. Proto je důležité navodit před samotnou relaxací stav úplného napětí (viz

rybí relaxace).


41

Obecně se pak pro relaxaci vleže na zádech doporučuje jogínská pozice šavásana, tzv. pozice

mrtvoly. U  většiny relaxačních cvičení je však možné jen pohodlně ležet nebo sedět. Výji

mečně se některá relaxační cvičení provádějí ve stoje.

CVIČENÍ

Abyste se mohli lépe naladit na své tělo, zavřete oči.

Pokud sedíte, uvědomte si, jak vaše nohy spočívají na podlaze.

Vnímejte kontakt vašeho těla s podložkou/ křeslem.

Všimněte si, jak dýcháte.

Jen vnímejte svůj dech.

Spočívejte s ním.

Lehněte si nebo sedněte tak,

aby vám to bylo pohodlné a příjemné.


42

Pokud ležíte, s nádechem zvedněte nohy a trup nad podlahu,

jako byste udělali širokou sklapovačku.

Napněte přitom ruce, které směřují dlaněmi ke kolenům,

a dlaně zatněte v pěst.

Pokud sedíte, zvedněte ruce nad područky.

V obou případech s nádechem napněte všechny svaly,

zatímco zůstáváte v kontaktu s podložkou nebo křeslem pouze hýžděmi, případně

kouskem beder, nebo stehen.

Zadržte dech

a podržte napětí ve svalech celého těla.

S výdechem nechejte všechno žuchnout dolů.

Vnímejte vlnu uvolnění.

Několikrát to zopakujte.

Nepospíchejte.

Postupně prožívejte krásu uvolnění,

až k pocitu úplné prázdnoty těla i mysli.

Poté už přejděte k samotnému relaxačnímu cvičení (ať už cvičení s tělem, dechem nebo k medi

taci, vizualizaci apod.).


43

Ukončení relaxace

Jak už jsme psali v  kapitole o  relaxaci, je velmi důležité, obzvlášť u  delších relaxací, jejichž

smyslem není příprava na spánek, abychom cvičení zakončili tzv. zpětnou aktivací, pro návrat

do  běžného režimu. Ideální je zapojit především práci s  prsty na  nohou a  rukou, orgány

v břišní dutině, jazyk, rty a obličejové svaly, zvlášť kolem úst. Zde uvádíme příklad vhodného

zakončení relaxačního cvičení:

CVIČENÍ

Ve chvíli, kdy se rozhodnete relaxaci ukončit,

si uvědomte prostor, ve kterém se nacházíte.

Uvědomte si zvuky, které přichází,

uvědomte si kontakt s podložkou.

Pohněte jemně prsty na nohách

a prsty na rukách.

Stále s nimi pohybujte,

a přidejte pohyb v kotnících a v zápěstích.

Napřed jemně a po chvilce výrazněji.

Stále pohybujte prsy, zápěstími i kotníky

a přidejte pohyb v kolenou a v loktech.

Napřed jemně, pak výrazněji, s větším rozsahem.

Můžete kolena i pokrčit, lokty ohnout,

ale pořád se hýbe všechno, co se hýbalo.

Přidejte pohyb v kyčlích a v ramenou

a tělo se může kroutit na jednu stranu

a na druhou stranu,

napřed se jemně překulovat

a pak výrazněji

a může se pohnout hlava na jednu stranu,

pak na druhou stranu

a ruce se mohou protáhnout nad hlavu

a nohy do délky dolů.

A můžete se protáhnout,

jako když ráno vstáváte.

A pak si pomaličku, svým tempem,

dovolte zamžikat očima,

aby do nich pronikalo světlo,

a pak je postupně otevřete.

Usmějte se na svět kolem sebe,

a pokud jste leželi, zvolna se posaďte.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist