načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Rekreační cyklistika - Pavel Landa; Jitka Lišková

Rekreační cyklistika

Elektronická kniha: Rekreační cyklistika
Autor: Pavel Landa; Jitka Lišková

Příručka se věnuje výběru kola, technice jízdy a vybavení cyklisty. Radí, které kolo bude pro naše použití nejvhodnější - silniční, horské nebo trekkingové. Popisuje konstrukci ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  69
+
-
2,3
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2004
Počet stran: 91
Rozměr: 21 cm
Úprava: 8 stran barevné obrazové přílohy: ilustrace (některé barevné)
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Sport. Hry. Tělesná cvičení
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2004
ISBN: 80-247-0726-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka se věnuje výběru kola, technice jízdy a vybavení cyklisty. Radí, které kolo bude pro naše použití nejvhodnější - silniční, horské nebo trekkingové. Popisuje konstrukci kola a jeho doplňky. Po kapitole, která se zabývá technikou jízdy, jsou informace o správném stravování, pitném režimu, regeneraci a jedna z kapitol se věnuje i hubnutí na kole. V závěru je připojeno i několik důležitých rad pro základní údržbu jízdního kola.

Popis nakladatele

Vše o kole jako prostředku k jedné z nejzajímavějších a nejpřitažlivějších tělesných aktivit.Publikace povede začátečníky všeho věku, proporcí, zdravotního stavu a fyzických předpokladů od rozhodnutí zakoupit si kolo až k začátkům náročnější cyklistiky. Ukáže cyklistiku jako aktivitu umožňující regulaci tělesné hmotnosti a zlepšení kondice, jako aktivitu umožňující překonávání značných vzdáleností, jako aktivitu umožňující spojení poznávání s pohybem na velkém prostoru. (výběr kola, technika jízdy, děti a kolo)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Pavel Landa; Jitka Lišková - další tituly autora:
Signály -- aneb Ještě se troubí a bubnuje Signály
 (e-book)
Kolo a děti -- vybavení, výuka jízdy, tipy na výlety Kolo a děti
 (e-book)
Cyklistika Cyklistika
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Děkujeme firmě UNIVERSE AGENCY s.r.o. za poskytnutí fotografií.

Pavel Landa, Jitka Lišková

Rekreační cyklistika

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, Praha 7,

obchod@gradapublishing.cz, www.grada.cz

tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400

jako svou 1943. publikaci

 Grada Publishing, a.s., 2004

Odpovědná redaktorka Erika Novotná

Grafická úprava Jiří Pros

Sazba Jan Šístek

Ilustrace Monika Wolfová

Fotografie na obálce AUTHOR

Návrh obálky Trilabit s.r.o.

Grafická úprava obálky FPS REPRO

Počet stran 96 a 12 stran barevné přílohy

Pr vní vydání, Praha 2004

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

ISBN 80-247-0726-8

© Grada Publishing, a.s. 2011 ISBN 978-80-247-6086-5

(tištěná verze)

(elektronická verze ve formátu PDF)


Obsah 45

 Kolo – minulost a současnost ............................................................... 9

 Kolo .................................................................................................. 10

Proč kolo – výhody jízdy na kole ....................................................... 10

Vybíráme kolo .................................................................................. 11

Silniční kolo .............................................................................. 11

Horské kolo (bike, MTB) ............................................................ 13

Trekkingové kolo (trek) ............................................................... 14

Konstrukce kola .............................................................................. 15

Rám ......................................................................................... 16

Další komponenty kola .............................................................. 18

Řazení, přesmykač, přehazovačka .............................................. 18

Vidlice ...................................................................................... 20

Řídítka, rohy a představec ........................................................ 21

Sedlo a sedlovka ...................................................................... 22

Brzdy ....................................................................................... 22

Ráfky, paprsky, náboje kol a pneumatiky – pláště ......................... 23

Pedály ...................................................................................... 25

Hmotnost kola ................................................................................. 26

Doplňky kola ................................................................................... 27

Přilba ....................................................................................... 27

Chrániče kolen a loktů ............................................................... 29

Br ýle ........................................................................................ 29

Oblečení ................................................................................... 29

Rukavice .................................................................................. 31

Obuv ........................................................................................ 31

Držák na láhev a láhev .............................................................. 32

Brašny, brašničky ...................................................................... 33

Hustilka ................................................................................... 34

Nářadí ...................................................................................... 34

Blatníky .................................................................................... 35

Světla, reflexní pásky ................................................................ 35

Cyklocomputer .......................................................................... 36

Zámek ..................................................................................... 36

 Kolo a děti ......................................................................................... 38

Kolo a nemluvňata ........................................................................... 38

Závěsné vozíky ......................................................................... 38

Sedačky .................................................................................. 39

Děti na kole .................................................................................... 41


 Technika jízdy ..................................................................................... 45

Správný posed ................................................................................. 45

Sedlo ....................................................................................... 45

Chodidlo a pedál ....................................................................... 46

Řídítka ..................................................................................... 47

Šlapání ........................................................................................... 47

Překonáváme překážky .................................................................... 48

Péče o „sezení“ ............................................................................... 49

Jedeme do kopce i z kopce aneb abeceda řazení ............................... 50

 Jezdíme ............................................................................................. 52

Do tmy budu doma aneb jak dojet ..................................................... 52

Chystáme se na velkou cestu ........................................................... 53

Jízda ve skupině .............................................................................. 58

Přeprava kol .................................................................................... 59

 Strava, pitný režim a doplňky ............................................................... 61

Stravování ....................................................................................... 61

Pitný režim ..................................................................................... 62

Hlaďák, žaket .................................................................................. 63

Speciální doplňky ............................................................................. 64

 Regenerace a hygiena ......................................................................... 65

Hygiena a vodní procedur y ................................................................ 65

Strečink .......................................................................................... 66

 Začali jsme, a co dál .......................................................................... 69

 Hubneme na kole ............................................................................... 73

Somatotyp ...................................................................................... 73

Pravidla vhodného hubnutí ................................................................ 74

 Sledujeme výkonnost ......................................................................... 76

Sledování v každé jízdě .................................................................... 76

Sledování v týdnech ......................................................................... 77

Dlouhodobá sledování a prohlídky ..................................................... 78

 Závody – akce „pro všechny“ ............................................................... 80

Výběr závodu ................................................................................... 80

Připravujeme se na závod ................................................................. 83

V den závodu ................................................................................... 84


Obsah 67

 Údržba a opravy ................................................................................. 86

Základní údržba jízdního kola ........................................................... 86

 Desatero cykloturisty ......................................................................... 89

 Slovníček vybraných pojmů .................................................................. 90

 Literatura ........................................................................................... 91

 Zajímavé internetové stránky ............................................................... 92


„Kolo je příjemné, protože umožňuje rychlejší pohyb přírodou, než chůze.

Na druhé straně je to krásná technická mašinka, které ještě lze rozumět,

na rozdíl od mnoha jiných technických vynálezů, které nás dnes obklopují.“

ředitel Národního divadla Akad. arch. Daniel DVOŘÁK


Kolo – minulost a současnost 89

Kolo – minulost a současnost

Bicykl, velociped nebo prostě kolo má za sebou historii dlouhou mnoho desítek

let. Dokonce známe datum, kdy byl popr vé použit stroj ne nepodobný dnešním

kolům. 12. čer vence 1817 sedl baron von Drais na svoji draisinu a za jednu

hodinu ujel celých 15 km.

Kolo procházelo celé 19. století vývojem směřujícím k zlepšení jízdních vlastností

a ovladatelnosti. Jako pr vní doplnil přední kolo o šlapací kliky francouzský me

chanik Ernest Michaux. Začala éra kol „classic“ s velkým předním kolem a ma

lým pomocným kolem vzadu. Jejich vývoj a rozšíření znamenaly pr vní cyklistický

„boom“. V roce 1869 bylo vyrobeno 50 000 kusů. Dalšími dvěma vynálezy, které

ovlivnily zejména pohodlnost jízdy na kole, byla pneumatika pana Dunlopa, která

byla montována přímo na ráfek kola a nedala se opravit, a její „mladší sestra“,

snímatelná pneumatika bratří Michelinů, kterou předvedli v roce 1891 na závodě

Paříž – Brest a zpět (celkem 1200 km!).

Na přelomu 19. a 20. století sestrojili Angličané kolo, které mělo rám lichoběž

níkového tvaru, šlapací kliky a převod řetězem. Odmyslíme-li si další technické

doplňky současných kol, uchoval se tento tvar do dnešních dnů. Jen je škoda, že

se často zapomíná na geniálního českého vynálezce Járu Cimrmana, vynikajícího

propagátora cyklistiky, využívajícího všech těchto vynálezů dávno předtím. Jenom

jeho vrozená skromnost a zkostnatělost úřadů zabránila tomu, aby se nesmaza

telným způsobem zapsal do historie cyklistiky.

V současné době je kolo nejenom vynikajícím dopravním prostředkem, spor tovní

disciplínou, ale také zdrojem zábavy a prostředkem rekreačního spor tování. Každý

rok se po celé republice pořádá řada cykloakcí pro širokou veřejnost a cykloma

ratónů, ze kter ých si vybere téměř každý, kdo má chuť a odvahu porovnat svou

kondici s lidmi podobného spor tovního zaměření. Výsledky svých výprav za po

znáním i závodního snažení si můžeme uložit do počítače díky cyklocomputerům,

které nabízejí celou řadu funkcí od zaznamenávání ujeté vzdálenosti po frekvenci

šlapání. Místo mapy nám poslouží cyklonavigátor y (NaviiOn) pracující na principu

GPS (Global Positioning System). Cykloturistům slouží značené cyklostezky a cyk

lotrasy. Rekreační oblasti se snaží vyjít všem vyznavačům tohoto spor tu vstříc,

a tak vznikají půjčovny kol, cyklobusy apod.


Kolo Proč kolo – výhody jízdy na kole Člověk, kter ý neumí jezdit na kole, je takovou výjimkou jako člověk, kter ý neumí číst a psát. Lze namítat, že to platí také např. o běhání. Běhat ale nemůže každý, kdežto cyklistika je činnost vhodná zejména pro ty, kdo mají nějaké to kilo navíc. Při běhu se celá hmotnost těla při došlapu přenáší na klouby dolních končetin, zatímco při jízdě na kole jsou klouby dolních končetin zatěžovány nepoměrně méně.

Jízda na kole je ideálním způsobem

snižování tělesné hmotnosti, zejména

proto, že můžeme konat tělesný pohyb

mírné intenzity po relativně dlouhou

dobu bez neúměrného zatěžování

kloubů.

Nezanedbatelnou výhodou cyklistiky

je fakt, že je to snad jediný spor t,

kter ý nám umožňuje konat pohyb

vsedě a k pohybu využít síly největších

svalových skupin na našem těle – síly

dolních končetin, nohou. Moderní vyba

vení kola (přesmykač a přehazovačka)

umožňuje využívat sílu nohou od mini

málního zatížení bez velké intenzity až

po maximální zatížení.

Cyklistika je ideálním spor tem pro

opětné získání kvality a síly svalově

-šlachového aparátu, proto se jízda na

kole doporučuje i v rámci rehabilitace. Kolo je finančně přijatelnou investicí, která je pro běžného uživatele jednorázová. Místo drahého paliva automobilu využíváme vlastní pohon, kter ý je zdarma. Při správné údržbě nám kolo slouží roky, aniž bychom museli vynakládat další prostředky, pokud ovšem nezatoužíme po dalších doplňcích, které dělají cyklistiku cyklistikou. Obr. 1 Jízda na kole je POHODA


Kolo 10 11

Vybíráme kolo

Jaké kolo? Než se vydáme do specializované prodejny kol, položíme si několik otázek, abychom si ujasnili, k čemu nám bude naše nové kolo sloužit. Podle toho si pak vybereme to správné kolo. 1. Kde budu jezdit?

Jiné kolo se hodí pro jízdu po silnicích a zpevněných cestách, jiné do lesa

a jiné do města. 2. Kolik kilometrů najezdím, jak často budu jezdit?

Měli bychom vědět, zda budeme na kole jezdit jen na nákup, nebo každý den

do práce, zda budeme podnikat vícedenní putování za krásami naší vlasti, či

se hodláme stát pravidelně spor tujícími jedinci s vyhlídkou účasti v některém

z cyklistických závodů. 3. Kolik chci investovat?

Bohatě zásobený trh nabízí modely kol všech kategorií v cenách od několika

tisíc korun až po kola pro vrcholové spor tovce nebo nadšence s tučným kon

tem, jejichž cena je srovnatelná s cenou osobního automobilu. Čím častější,

delší a náročnější budou naše túr y, tím kvalitnější a také dražší kolo budeme

potřebovat. Vyšší cena by měla znamenat delší životnost kola i komponent

a při správné údržbě také bezporuchovost. Super levná kola z velkých obchod

ních domů zpravidla nevydrží ani pr vní vyjížďku, o naší bezpečnosti při jízdě už

vůbec nemluvíme. Nenechme se tedy zmýlit lákavým designem, protože to,

že kolo dobře vypadá, neznamená, že také dobře jezdí. Doporučenou hranicí

je cena okolo 10 000 Kč. Kola nad touto hranicí jsou osazena kvalitními

komponentami od renomovaných výrobců. Pokud je cena pod touto hranicí,

musel výrobce na kvalitě někde ubrat. Nižší cena může poukazovat na vyšší

hmotnost kola nebo méně kvalitní komponenty. Pokud máme jasno v odpovědích na předchozí tři otázky, můžeme začít vybírat ten správný typ kola. Existují tři základní kategorie kol: silniční, trekkingová, horská (pomineme-li různé hybridy, křížence a kola určená pro speciální disciplíny jako např. freeride, cross countr y apod.).  Silniční kolo Do roku 1990 to bylo tradiční kolo pro cykloturistiku, protože tehdejší trh nic jiného nenabízel. Silniční kolo (obr. 2) je lehké, s velkým průměrem kol (obvykle


28 palců), s úzkými ráfky a úzkými plášti (nebo galuskou) s minimálním vzorkem.

Jak napovídá už sám název, kolo silniční je určeno pro jízdu na silnici, a to na

silnici hladké, pokud možno bez nerovností v podobě výmolů, děr a kamínků či

štěrku. Neznamená to, že na silnici horší kvality nemůžeme jezdit, ale musíme pak

počítat s r ychlejším opotřebením a kolo se takovou jízdou ničí. Terén je naprosto

zapovězen. Chůze po kamenité nebo písčité cestě v silničních tretrách s kolem

na rameni není nic příjemného, navíc míjející „bikeři“ si zajisté poklepou na čelo.

Sehnat můžeme i silniční kolo s širšími plášti, ale na jízdu v terénu prostě tento

typ kola není stavěný. Na silničním kole si přijdou na své vyznavači r ychlé spor tovní

jízdy, kteří budou „polykat“ kilometr y. Proto je vybaveno jen nejnutnějším příslušen

stvím (chybí nosič, světla, blatníky atd.). Spor tovní jízdě odpovídá i posed, kter ý

je pro delší turistiku dosti nepohodlný. Od ostatních kol se silniční kolo většinou

liší i tvarem řídítek, tzv. beranů, která přispívají k aerodynamickému posedu,

tedy k co nejr ychlejší jízdě. Zde jsou uloženy ovládací pr vky brzd, přehazovačky

a přesmykače. U starších a levnějších silničních kol se přehazovačka a přesmykač

ovládaly pomocí páček na rámové trubce. Silniční kolo mívá vpředu dvojpřevodník

a vzadu pěti- nebo šestikolečko. To by nám pro běžnou spor tovní jízdu mělo stačit.

Budeme-li jezdit dlouhá a náročná stoupání třeba v Alpách, pak můžeme přidat

„kolečka“ vpředu i vzadu (bohužel poroste nejen „lehkost“ převodů, ale i cena).

Obr. 2 Silniční kolo


Kolo 12 13

 Horské kolo (bike, MTB)

Horské kolo nebo také bike (čti „bajk“) (obr. 3) je charakteristické robustní kon

strukcí rámu se slopingem (horní rámová trubka se svažuje směrem k sedlu),

menším průměrem kol (26 palců) a širokým pláštěm s výrazným vzorkem. Je těžší

než kolo silniční, jeho hmotnost se obvykle pohybuje okolo 12–14 kg. Vpředu bývá

trojpřevodník (kromě někter ých speciálních modelů), vzadu najdeme šesti-, sedmi-,

osmi- nebo devítistupňový pastorek. Výhodou horských kol je umístění všech ovlá

dacích pr vků na řídítkách, čímž došlo ke zvýšení komfor tu ovládání přesmykače

a přehazovačky. Řazení převodů zajišťují buď otočné rukojeti („gripshift“), nebo

dvoupáčkový mechanismus. Horské kolo pro turistiku může mít (ale nemusí) přední

odpruženou vidlici. Celoodpružené speciály (odpružená přední vidlice a odpružený

rám) se pro běžnou cykloturistiku nehodí a cena takového kola je výrazně vyšší,

než je tomu u kola s odpruženou přední vidlicí, které nám pro naše účely bude

stačit. Horské kolo je ideální pro náročný terén, jako jsou nezpevněné lesní cesty

i necesty plné kamenů, kořenů, děr, nezalekne se ani schodů či potoka. To ale

neznamená, že koupí horského kola vlastníme nerozbitný stroj, kter ý bez úhony

přečká veškeré naše řádění v terénu. Čím náročnější terény budeme volit, tím

kvalitnější a tudíž i dražší kolo budeme potřebovat. Klasické horské kolo se příliš

nehodí na dlouhé turistické vyjížďky. Široké pláště na zpevněných asfaltových

cestách opravdu nejsou to pravé ořechové. Velký valivý odpor pneumatik musíme

překonávat daleko větší silou než na kole silničním. Dosažená r ychlost bude nižší

než při silničním švihu a navíc se dříve unavíme.

Obr. 3 Horské kolo – MTB


 Trekkingové kolo (trek)

Člověk je tvor vynalézavý, a tak se pokusil vymyslet kolo, které by umožňovalo lehký

pohyb na silnici a nebránilo se terénu. Výsledkem je kolo trekkingové (obr. 4). Rám

není tak robustní jako u horského kola, horní rámová trubka je vodorovná nebo

s mírným slopingem (zešikmením). Průměr kola odpovídá kolům silničním (27 až

28 palců). Řídítka, převody i způsob řazení jsou stejné jako u MTB. Rozdíl najdeme

v šířce plášťů – jsou užší než u horského kola a širší, než mají kola silniční, mají

hrubší vzorek, ale ne tolik jako kola horská. To usnadňuje jízdu na silnici. Jízdu

po rozbitých cestách zpříjemní odpružená přední vidlice, která ovšem není určená

pro divokou jízdu kor ytem potoka.

S takovým kolem tedy můžeme nejen na silnici, ale zvládneme i nezpevněné lesní

a polní cesty či mírný terén. Je to kolo univerzální a pro cykloturistiku nejvhodnější.

Posed není tak spor tovní, sedí se vzpřímeněji, což je pro delší výlety pohodlnější.

Protože trekkingové kolo je určené pro cestování, bude mít plnou výbavu (nosiče,

blatníky, světla) a bez problémů na něj zavěsíme různé tašky, brašny a brašničky,

a to jak pod rám, tak i pod sedlo či na řídítka (viz obr. 5).

Pokud budeme studovat katalogy jednotlivých výrobců, určitě najdeme pojem kolo

crossové (nebo také krosové). Tento typ se v podstatě shoduje s kolem trekkin

govým, jen mu chybí vybavení na cesty.

Obr. 4 Trekkingové kolo


Kolo 14 15

Hodláme-li se věnovat rekreační cyklistice, cyklistice „z práce a do práce“, bu

deme-li při krátkých či dlouhých několikadenních výletech poznávat kouty naší

republiky nebo podnikat „expediční výjezdy“ do zahraničí, pak kolo trekkingové

splní naše očekávání. Horské kolo bylo a stále je módním trendem. Koupit si

„horáka“, protože to zrovna „frčí“, s tím, že budu jezdit jen po silnici, ale opravdu

není ta nejvhodnější volba.

Doporučení

Začínáme-li, pořídíme si nejpr ve trekkingové kolo. Z toho lze bez problémů pře

stoupit a stát se pravověrným silničářem nebo bikerem.

Konstrukce kola

Pokud už víme, jaké si chceme koupit kolo, máme pr vní důležité rozhodnutí za

sebou. U konce ale ještě zdaleka nejsme. Abychom měli opravdu dostatek infor

mací ke konečnému výběru konkrétního modelu, kter ý splní naše představy nejen

bar vou a designem, ale i svými vlastnostmi, podíváme se, co dalšího nesmíme

opomenout. Zmíníme se o rámu, materiálu, ze kterého může být vyroben, geome

trii a velikosti rámu. Zkontrolujeme, jaké má kolo komponenty a co ještě bychom

neměli při koupi kola přehlédnout.

Obr. 5 Trekkingové kolo v plné výbavě



+


 Rám

Materiál

Výběr vhodného rámu je základem úspěchu. Můžeme mít sebelepší osazení kola,

ale na nekvalitním rámu to prostě nepojede. Říká se, že „rám jede“, což je velmi

zjednodušeně vyjádřená skutečnost, že materiál a geometrie ovlivňují téměř dvě

třetiny jízdních vlastností kola. Materiál, ze kterého je rám zhotoven, rozhoduje

do značné mír y o hmotnosti kola. Nejčastějšími materiály jsou ocel, hliník, kar

bon a titan. Rozdíl není pouze ve váze a ceně, ale i ve vlastnostech a způsobu

zpracování. Před několika lety byla jediným materiálem ocel, dnes ji dýchá na krk

stále levnější hliník.

Ocel je klasický materiál využívaný na rámy kol. Levná kola mívají rám z oceli

Hi-Ten (těžší, ale vyšší pevnost), dražší rámy budou z chrom-molybdenové oceli

(Cr-Mo). Vyšší hmotnost se u dražších rámů upravuje různou tloušťkou stěn. Ocel

je náchylná ke korozi. Tuto nepříjemnou vlastnost lze odstranit vhodnou povrchovou

úpravou.

Hliníkové (aluminiové, duralové) rámy jsou lehké a dobře vypadají. Dural je 3×

lehčí než ocel, je měkký (tzn. méně náročný na zpracování než ocel), k výrobě

MENIC

ZADNÍ DISKOVÁ BRZDA

PŘEDNÍ

DISKOVÁ

BRZDA

BRZDOVÉ PÁKY

ZADNÍ PRUŽÍCÍ

JEDNOTKA

ODPRUŽENÁ

VIDLICE

PÁČKY MĚNIČŮ

PŘEDSTAVEC

SPODNÍ

RÁMOVÁ

TRUBKA

HORNÍ RÁMOVÁ

TRUBKA

HLAVOVÁ TRUBKA

ŘÍDÍTKA

HYDRAULIKA BRZD A LANKA

MĚNIČE A PŘESMYKAČE

KLIKA

PŘESMYKAČ

PŘEVODNÍKY

PEDÁL

PLÁŠŤ

RÁFEK

ŘETĚZ

HLAVOVÉ SLOŽENÍ

SEDLOVKA

SEDLO

SEDLOVÝ RYCHLOUPÍNÁK

SEDLOVÁ TRUBKA

PASTOREK

PAPRSKY

ZADNÍ NÁBOJ

S RYCHLOUPÍNÁKEM

PŘEDNÍ NÁBOJ

S RYCHLOUPÍNÁKEM

ZADNÍ VIDLICE

Obr. 6 Popis jednotlivých částí kola






       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist