načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Reklamní a produktová fotografie -- Kreativní techniky a neobvyklé postupy - Jan Jindra

Reklamní a produktová fotografie -- Kreativní techniky a neobvyklé postupy
-15%
sleva

Kniha: Reklamní a produktová fotografie
Autor: Jan Jindra
Podtitul: Kreativní techniky a neobvyklé postupy

Příručka shrnuje hlavní zásady a postupy reklamní fotografie. Autor - profesionální fotograf - popisuje proces vzniku efektních reklamních snímků, při výkladu používá ukázky svých ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  399 Kč 339
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
11,3
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6% 80%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2011
Počet stran: 232
Rozměr: 210 x 235 mm
Úprava: ilustrace (převážně barevné)
Vydání: Vyd. 1.
Vazba: brožovaná, šitá nitmi
Datum vydání: 30. 11. 2011
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2011
ISBN: 9788025131121
EAN: 9788025131121
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka shrnuje hlavní zásady a postupy reklamní fotografie. Autor - profesionální fotograf - popisuje proces vzniku efektních reklamních snímků, při výkladu používá ukázky svých vlastních prací.

Popis nakladatele

Zajímá vás, jak vnikají snímky, které si klienti nakonec vyberou jako součást své reklamní kampaně nebo dokonce firemní identity? Chtěli byste začít s produktovou fotografií, nebo jen hledáte nové přístupy, techniky a inspiraci pro další práci? Profesionální fotograf a pedagog pro vás vybral několik desítek svých realizovaných zakázek, na kterých vám popíše celý proces jejich vzniku. Nechte se inspirovat a osvojte si neobvyklé fotografické postupy, abyste dokázali pořídit výjimečný snímek pro každé zadání. Otištěné ukázky doplňují detailní informace o pozadí jejich vzniku, podrobné nákresy rozmístění světel na scéně nebo autorovy pracovní skici, na jejichž základě se dobral výsledného záběru. Seznámíte se s průběhem fotografování nejrůznějších zadání od table-top snímků až po automobil v exteriéru a autor se s vámi rozdělí i o tipy na nejrůznější efekty a iluze, které pomohou vaše snímky ozvláštnit. V knize se mimo jiné dozvíte jak: - Naplánovat práci na reklamní zakázce od zadání po prezentaci výsledků - Probíhá tvůrčí proces, kde hledat inspiraci a nápady na samotné provedení - Připravit scénu, vybrat a nastavit světla, nezbytné kulisy a další pomůcky - Využít vlastnosti objektivů k nejrůznějším formám zobrazení objektů - Vhodně zvolit stylizační prostředky, efekty nebo manipulaci s obrazem -Pořídit neobvyklý snímek ať už budete fotit ve studiu nebo exteriéru O autorovi: Jan Jindra získal fotografické vzdělání na pražské AMU a od roku 1989 se profesionálně věnuje užité fotografii. Je držitelem řady významných ocenění a jeho snímky se objevily v několika výstavních katalozích a knižních publikacích. V současnosti přednáší na Fakultě multimediálních komunikací, kde v Ateliéru reklamní fotografie vede semináře např. o Strategii prezentace, Fotografických trikových technikách nebo Lightdesignu. (kreativní techniky a neobvyklé postupy)

Další popis

Podívejte se, jak vznikají skutečně profesionální reklamní a produktové snímky. Zkušený fotograf popisuje na příkladech skutečně realizovaných zakázek pozadí vzniku jednotlivých snímků a zároveň odhaluje tvůrčí postupy, které nejčastěji využívá. Sledujte celé workflow od návrhu layoutu, přes schvalování s klientem až po fotografování ve studiu nebo venkovních lokacích.

Obsahuje CD-ROM


Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Jan Jindra - další tituly autora:
Vnitřní krajiny -- Rainer Maria Rilke a jeho svět ve fotografii Vnitřní krajiny
Osmdesátky Osmdesátky
Heavy Metal Milovice Heavy Metal Milovice
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

152|

Kniha K1824.indb 152Kniha K1824.indb 152 2.11.2011 13:45:482.11.2011 13:45:48


|153

BAREVNÉ EFEKTY

Kniha K1824.indb 153Kniha K1824.indb 153 2.11.2011 13:45:542.11.2011 13:45:54


154| Barevné efekty

Černobílé řešení

Strelicie Exotická květina Strelicie mě vždy překvapovala a přál jsem si ji jednoho dne fotografovat. Chtěl jsem na fotografi i zachytit její neobvyklý tvar. Příležitost přišla s další obálkou pro časopis Softwarové noviny. Rozhodl jsem se, že zkombinuji portrét a Strelicii. Očekával jsem, že vznikne zajímavý dialog tvarů.

Černobílé řešení fotografi e umožňuje zvláštní abs

trakci motivu. Divák fotografi i vnímá přes kontury a tvary. Rozdíly v tom, jak vidíme barevný a černobílý snímek, jsou větší, než tušíme. Černobílá fotografi e má svoje zákonitosti. Pracuje se zde více s tvarem a s podstatou zobrazené věci. Věci na černobílé fotografi i jsou jaksi věci samy za sebe v tom nejkrásnějším prvotním významu.

Ve vzdálenosti 4 m od bílého pozadí jsem umístil

modelku s květinou. Byl to opět výběr přes castingovou agenturu. Hledal jsem někoho, kdo bude dobře fungovat v plánovaném snímku z profi lu. Hlavní světlo softbox 120 × 60 cm jsem umístil na levou stranu od modelky. Zadní, bílé pozadí bylo nasvíceno dvěma světly Hensel 1000 C. Dodržel jsem svoji zásadu, že světelné řešení pracuje odděleně a vytváří osvětlení scény nezávisle na sobě. Působí pouze pro jednu oblast snímku. Zadní světla osvětlují pouze pozadí a nesvítí

1

|

Tip

 Tak jako používáte stříbrné desky k prosvětlení, můžete použít černou desku nebo černý samet k vytvoření hlubokých stínů.

 Věci na černobílé fotografi i jsou jaksi věci samy za sebe v tom nejkrásnějším prvotním významu.

Vybavení a rekvizity: Mamiya RB 67, Sekkor 5,6/90 mm,

fi lm Ilford FP4, softbox 60 × 120 cm, tři záblesková světla

Hensel 1000 C, černý samet, bílé pozadí.

na model. Vzdálenost modelky od světla softboxu byla

přibližně 1,5 m. Pro zvýraznění boční modelace jsem

na protilehlé straně k hlavnímu světlu umístil velkou

desku pokrytou černým sametem. Tato deska elimi

novala nadbytečné změkčení, které by se projevilo při

rozptýlení zbytkového světla o stěny ateliéru. Důsled

kem bylo vytvoření kontrastní modelace. Záběr jsem

vyfotografoval na černobílý fi lm Ilford FP4 fotoapará

tem Mamiya RB 67 s objektivem Sekkor 5,6/180 mm.

Kniha K1824.indb 154Kniha K1824.indb 154 2.11.2011 13:46:002.11.2011 13:46:00


Kniha K1824.indb 155Kniha K1824.indb 155 2.11.2011 13:46:022.11.2011 13:46:02


156| Barevné efekty

Grafické řešení2

|

Malování vývojkou Tématem snímku pro obálku Softwarových novin byla „Kancelář“. Napadlo mě vytvořit zátiší ve staré kanceláři. Pro toto zadání jsem si chtěl vyzkoušet technologii malování vývojkou na fotografi cký papír. Tento postup mě překvapil možností vytvořit v krátké době celou řadu variant. Zjistil jsem, že pro tuto technologii se nehodí každý černobílý negativ. Dobré je, když má negativ někde klidné plochy. Grafi cké tahy štětcem nebo houbičkou na tomto klidném pozadí dobře vynikají.

Předměty pro fotografování jsem zapůjčil ve fi rmě

Fundus na Barrandově (www.fundus.barrandov.cz). Připravené fotografi cké zátiší jsem doplnil velkým černým pozadím. Toto pozadí sloužilo jako výrazný podklad pro pozdější zpracování motivu. Pro osvětlení zátiší jsem zvolil razantní boční světlo, tak aby vznikly tvrdé neprosvětlené stíny. Potřeboval jsem negativ, který bude mít neexponované plochy. Film byl vyvolán černobílou vývojkou D-76 zředěnou v poměru 1:1. Další zpracování v temné komoře probíhalo odlišným způsobem. Na obrácenou misku jsem umístil exponovaný fotografi cký papír a pak jsem podélnými tahy

Tip

 Práce s klasickými materiály v dnešní plně digitalizované době přináší potřebnou trpělivost, bez níž se tvůrčí fotografi e

neobejde. Učí mě zodpovědněji fotografovat, protože materiál je drahý. Nad fotografováním více přemýšlím. Výsledná

časová investice se projeví na kvalitě připravované fotografi e.

 Zvládnutí klasického černobílého procesu v temné komoře přináší možnosti, které se pomocí počítače nedají vytvořit

tak přesvědčivě.

 Zajímavé je kombinovat klasické technologie s počítačovými manipulacemi v programu Photoshop.

vatičkou namočenou ve vývojce postupně vytvářel

samotný obraz. Vývojka v části dobře exponovaného

obrazu působila výrazněji. Pro větší fl exibilitu celého

procesu jsem použil dva druhy vývojek. Koncentrova

nou vývojkou dovyvolám oblasti, které potřebuji ještě

zdůraznit. Zředěnou vývojkou vyvolám oblasti, které

mají být pouze slabě viditelné. Postup vyžaduje trpěli

vost, ale přináší vždy různé varianty. Po ustálení, pra

ní a usušení je fotopapír naskenován. Další úpravy je

výhodné provést v počítačovém programu Photoshop.

Kniha K1824.indb 156Kniha K1824.indb 156 2.11.2011 13:46:042.11.2011 13:46:04


|157

Kniha K1824.indb 157Kniha K1824.indb 157 2.11.2011 13:46:072.11.2011 13:46:07


158| Barevné efekty

Tónované řešení3

|

Nohy Tento snímek nevznikl pro žádné konkrétní zadání. Fotografi e je pro mne především neustálým pozorováním. Vymýšlím, co vše se dá fotografi í sdělit. Svět okolo sebe sleduji jako potenciální snímek.

Okolo zatáčky s výhledem na rostoucí obilné pole

jsem jezdil téměř každý den. Při pohledu na strukturu vytvářenou ostrým ranním sluncem mě napadlo, jak překvapivě by mohly vypadat dámské nohy vyčnívající z velkého lánu obilí. Modelku jsem si sehnal přes castingovou agenturu. Mezi nápadem, výběrem modelky a produkcí proběhla určitá doba a pole zatím povyrostlo.

Modelku bylo potřeba vyzvednout, aby nohy do

statečně čněly z pole. K samotnému fotografování jsem nakonec potřeboval dvě osoby. Pracovní úkol ležet pod modelkou vzal na sebe přizvaný asitent. Na můj povel vždy modelku vyzdvihl a já měl chvíli

Tip

 Používání pouze 2–3 objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností vede k určité obrazové disciplíně. Snímky mají

podobný charakter a dobře působí vedle sebe. To se projeví zejména ve chvíli, kdy pracujete na jednom tématu

a později snímky skládáte na výstavu nebo do knihy. Této skutečnosti využívají fotografové jako je například William

Klein nebo Sebastião Salgado.

 Snažte se vyjádřit svůj nápad ve fotografi cké zkratce. Vytvořte na fotografi i nejasné místo, aby divákova fantazie

mohla pracovat.

 Pracujte s obrazovým plánem. Jeden plán tvoří neurčité popředí, druhý plán je hlavní motiv a poslední tvoří neurčité

pozadí. Nízkou hloubkou zvýrazníte hlavní motiv snímku.

čas vyhotovit rychle několik dalších snímků. Fotogra

foval jsem teleobjektivem Nikkor 4/200 mm s nízkým

clonovým číslem se záměrem dostatečně potlačil struk

turu obilí. Fotografi e byla pořízena fotoaparátem Ni

kon F4 na černobílý fi lm Kodak TRI-X. Naskenovaný

snímek jsem pak obarvil do hněda v programu Pho

toshop. Takové tónování evokuje staré fotografi e a při

použití programu Photoshop se nabízí obrovská škála

možností. Při použití klasické technologie tónování fo

tografi e v dvousložkové lázni je rozsah tónů omezeněj

ší. Zajímavých výsledků dosahuji v horkém tónovači

Fomatoner Sepia, který při teplotě okolo 40 °C dává

snímkům hluboký hnědofi alový odstín. Fotografi e pro

toto tónování předehřívám ve vodě s teplotou okolo

50 °C. Tónováním se životnost černobílé fotografi e vý

razně zvyšuje.

Kniha K1824.indb 158Kniha K1824.indb 158 2.11.2011 13:46:112.11.2011 13:46:11


Tónované řešení |159

Kniha K1824.indb 159Kniha K1824.indb 159 2.11.2011 13:46:222.11.2011 13:46:22


160| Barevné efekty

Harley-Davidson Námětem snímku se stal sraz majitelů motorek Harley-Davidson. Většinou je takové téma zpracováno reportážním způsobem. Já jsem ho však chtěl ztvárnit jinak, jako klidné statické portréty. Hlavní světlo mělo osvětlit pouze motorkáře a jejich stroje. Vše ostatní jsem chtěl mít potlačené.

K osvětlení jsem použil světlo Hensel 1000 C se

softboxem 120 × 60 cm. Důvodem pro použití tohoto softboxu byl záměr vytvořit na motorce více plošných odrazů. Zadní část krajiny okolo rybníka Džbán jsem podexponoval o 1,5 clony. Snímek byl realizován na materiál Polaroid 55 s černobílým negativem. Negativ byl naskenován jako celek včetně okrajů a pak barevně upraven ve Photoshopu do sépiového tónu. Okrajové efekty tohoto materiálu jsem záměrně ponechal. Jejich dekorativní charakter spolu s barevným tónem sépie dodal snímku na atraktivitě.

Použitím bleskového světla v exteriéru můžete do

sáhnout velmi působivých výsledků. V posledních letech je tento způsob svícení velmi oblíbený. Můžeme vnímat jeho použití při mnoha módních snímcích. Při fotografování se často používá pouze základní refl ektor, který dává tvrdé světlo. Jako zdroj elektrického proudu lze použít benzinový generátor nebo přenosné Porty Hensel s nabíjecím akumulátorem. Občas používám

Tip

 Sbírejte si průběžně nápady a vizuální postřehy, které můžete později uplatnit při konkrétním fotografování.

zařízení Visit od fi rmy Hensel. U tohoto generátoru je

nutné počítat s omezenější kapacitou baterky. V kaž

dém případě je nutné mít v záloze ještě jednu nabitou

baterku. Baterie vydrží cca 75 záblesků. Silné záblesko

vé světlo je schopné v určitém okruhu potlačit hladinu

denního světla. Tímto způsobem lze zvýraznit objekt

vašeho zájmu. V kombinaci s barevnými fi ltry na světle

může dokonce přetvářet pozadí za objektem do růz

ných barevných tónů. Tato tzv. „barevná kompenzace“

funguje tak, že na digitálním přístroji nastavíte např.

barevnost na teplotu žárovky (3 200 K). Na hlavní zá

bleskové světlo umístíte fi ltr s barevnosti, která převádí

bleskové světlo z teploty 5 500 K na 3 200 K (oranžo

vý fi ltr Rosco 441 Full CT Straw). Tento převodní fi ltr

na hlavním světle upraví barevnost osvětleného objektu

do oblasti žlutooranžového světla žárovky. Výsledkem

bude, že na popředí osvětlené bleskem bude nyní di

gitální fotoaparát zobrazovat vše neutrálně. Mimo do

sah bleskového světla bude vše namodralé. Přeexpozicí

nebo podeexpozicí můžete barvu ještě zesvětlit nebo

zdůraznit. Takovým způsobem lze pracovat s dalšími

barvami. Výsledkem budou zajímavé posuny v bleskem

neosvětlených částech snímku. Je to fl exibilní způsob

barevné manipulace, zejména při fotografování v neza

jímavých exteriérech.

Kniha K1824.indb 160Kniha K1824.indb 160 2.11.2011 13:46:362.11.2011 13:46:36


|161

Kniha K1824.indb 161Kniha K1824.indb 161 2.11.2011 13:46:372.11.2011 13:46:37


162| Barevné efekty

Aranžování fotografi cké kompozice od fotoaparátu Sinar P2.

Vybavení a rekvizity: Sinar P2, Symmar 5,6/180 mm,

fi lm Polaroid 55, Nikon D200, softbox 60 × 120 cm

na světle Hensel 1000 C.

Kniha K1824.indb 162Kniha K1824.indb 162 2.11.2011 13:46:402.11.2011 13:46:40


Tónované řešení |163

Tip

 Zkuste pracovat s fi ltry a barevně kompenzovat světlo vašeho blesku. Výsledkem bude překvapivě zabarvené pozadí.

Darovaný černobílý Polaroid vytváří vztah důvěry a umožňuje mi další nerušené fotografování.

Další jezdec je přilákán k fotografování (kdo by

nechtěl mít obrázek hned) a soustředěně pózuje před

fotoaparátem.

Kniha K1824.indb 163Kniha K1824.indb 163 2.11.2011 13:46:442.11.2011 13:46:44




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist