načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Rambo na vodítku -- Pozitivní metoda výchovy agresivního psa - Sabrina Reichel

Rambo na vodítku -- Pozitivní metoda výchovy agresivního psa

Elektronická kniha: Rambo na vodítku
Autor: Sabrina Reichel
Podnázev: Pozitivní metoda výchovy agresivního psa

Drobná příručka nabízí základní informace a rady týkající se agresivního chování psa. Jak správně postupovat při výcviku a jakou pozitivní metodu zvolit pro odnaučení ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  186
+
-
6,2
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2015
Počet stran: 88
Rozměr: 20 cm
Úprava: barevné ilustrace
Vydání: První vydání
Spolupracovali: přeložila Zuzana Martinová
Skupina třídění: Chov zvířat. Živočišná výroba
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5496-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Drobná příručka nabízí základní informace a rady týkající se agresivního chování psa. Jak správně postupovat při výcviku a jakou pozitivní metodu zvolit pro odnaučení problematického chování psa, poradí certifikovaná trenérka, která působí převážně v Německu a Rakousku. Knihu doplňují barevné fotografie, tabulky a návody správného výcviku.

Popis nakladatele

Srozumitelně vyložené důvody, v čem spočívá mechanismus agresivního chování, jaké jsou jeho projevy a nabídka konkrétních návodů, jak a co trénovat, aby si pes a jeho majitel společné vycházky konečně užívali v pohodě.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Sabrina Reichel - další tituly autora:
Rambo na vodítku -- Pozitivní metoda výchovy agresivního psa Rambo na vodítku
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Psi na vodítku, kteří se při setkání s jinými psy promění

v zuřícího Ramba nebo ve chvějící se uzlíček nervů,

jsou velmi častým jevem, přičemž trpělivost svých pánů

a paniček natahují pořádně na skřipec.

V této knížce je vysvětleno, v čem spočívá mechanismus

agresivního chování psů, jaké jsou jeho projevy, a současně

jsou tu poskytnuty rady a konkrétní návody, jak a co trénovat,

aby si pes a jeho majitel společné vycházky konečně užívali

v pohodě. Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 E-mail: obchod@grada.cz www.grada.cz

Sabrina Reichel

Pozitivní metoda výchovy agresivního psa

Rambo na vodítku

Rambo na vodítku

Sabrina Reichel

Pozitivní

metoda výchovy

agresivního psa


Sabrina Reichel Rambo na vodítku Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 obchod@grada.cz, www.grada.cz tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 jako svou 5986. publikaci Odpovědná redaktorka Danuše Martinová Přeložila Zuzana Martinová Sazba Q point Fotografie v knize Sabrina Reichel, Stephan Eckert, Meike Böhm Počet stran 88 První vydání, Praha 2015 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. Originally published in German by Kynos Verlag Dr. Dieter Fleig GmbH, Germany, 2014. Kniha byla přeložena z originálu Leinenrambo. Positiv trainieren – entspannt spazieren, vydaného nakladatelstvím Kynos Verlag GmbH, Nerdlen/Daun, Germany. © 2014 Kynos Verlag, Nerdlen, Germany Czech language translation © Grada Publishing, a.s., 2015 Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků. ISBN 978-80-247-9944-5 (pdf ) ISBN 978-80-247-5496 -3 (print)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího

písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

O

BSAH

Úvod ...............................................................................................................4

Agrese – co to je? .........................................................................................6

Jak agrese vzniká? .......................................................................................8

Základní informace .....................................................................................12

Užitečné pomůcky pro trénink .................................................................29

Co je podstatné ............................................................................................31

Vedení na vodítku – základy .....................................................................40

Trénujeme zvládání vodítkové agrese ....................................................47

Speciál:

Zvládáme agresi na vodítku, máme-li více psů .....................................76

Nebezpečí klopýtnutí – chyby při tréninku ...........................................80

Příběhy, které se staly ................................................................................81

Poděkování ...................................................................................................84

O autorce .......................................................................................................85

Představujeme modely ..............................................................................86

rambo.indb 3 9/10/15 4:58 PM

Po této zkušenosti si dáte dohro

mady: úzká cesta + naproti vám jdoucí cizí člověk = to je špatné.

K  tomu se ještě připojí poznání, že

váš přítel, nehledě na vaše pokusy, vás do této situace vnutil. Že z  toho nemáte dobrý pocit, nebo ano?

Z pohledu psa by se tato situace ode

hrála právě tak, jenom ono „Hej“ by bylo vyjádřeno štěkotem a  vrčením. Naši psi se vždy v případě pochybnosti nechají vést svými pocity a emocemi. To, jak reagují, mají za správné. Hledají východisko ze situace, která je pro ně hrozbou a bohatou na kon ikty.

Chceme-li našim psům ukázat, jak by

se měli při setkání s lidmi nebo psy na

vodítku počínat, máme jen málo mož

ností: buď na psa vyvíjíme tlak a nepři

stupujeme na jeho potřeby ani pocity,

nebo mu ukážeme řešení, jak z nebez

pečné situace vyváznout se zdravou

kůží – férově a  s  pochopením, přimě

řeně k rychlosti toho, jak rychle se učí

člověk a pes.

Moje fenka byla na vodítku agresivní.

A já i ona jsme musely na sobě hrozně

moc zapracovat, než jsme konečně

mohly spolu jít normálně na vycházku

a  už se víc nedávat na úprk před kaž

dým cizím psem.

ÚVOD

Představte si, že jdete s  přítelem po ulici a  proti

vám kráčí cizí člověk. Cesta je úzká a vy máte jen

taktak možnost, abyste se vyhnuli. Ten cizí člověk

kráčí rychlými kroky prostředkem přímo k  vám,

nalevo ani napravo není místo a  upřeně na vás

zírá. Máte nepříjemný pocit a chtěli byste z této si

tuace uniknout, ale váš přítel vás nepustí a drží vás

pevně za ruku. Jít pryč je tedy vyloučeno!

Cizinec je stále blíž a  blíž a  nakonec je těsně

u vás, vrazí do vás a vy jeho chování komentujete

naštvaným a vystrašeným „Hej!“

rambo.indb 4 9/10/15 4:58 PM


5

Z vlastní zkušenosti vím, jak se někdo

cítí, když jeho pes na vodítku vyvádí jako zběsilý a  nic a  nikoho už kolem nevnímá. Pak už zkouší chodit ven jen tehdy, kdy na ulici snad už nenatrefí na žádné lidi popř. psí duši.

Tak tomu ale být nemá a nemusí ...

Chtěla bych vám touto knížkou uká

zat možnost, jak vašemu psovi pomoci, aby kolem jiných psů procházel na vodítku uvolněně a bez běsnění – a to vše bez použití nátlaku, naopak se spoustou legrace kolem pro obě zúčastněné strany.

Tato kniha pojednává o  výcviku na

odstranění agrese na vodítku vůči

jiným psům nebo také vůči lidem pro

střednictvím metody pozitivního posi

lování.

Je sestavena tak, že si osvojíte veš

keré potřebné informace o  pozadí

chování psů a seznámíte se i s náčiním

užitečným pro trénink.

Mnoho zábavy při čtení této knížky

a při trénování vašeho psa vám přeje

Vaše Sabrina Reichel

rambo.indb 5 9/10/15 4:58 PM


6

Pokud se psi dostanou do kon iktní

situace, reagují na to takovým chová

ním, které jim většinou přinese úspěch.

A kterou strategii chování zvolí, to zá

visí na předchozích zkušenostech, na

charakteru psa, na protivníkovi a  cel

kovém emočním a zdravotním stavu.

Přesto mají psi vždy jen čtyři mož

nosti, jak na kon ikt reagovat:

Agresivní chování patří do repertoá

ru chování každého živého tvora. Je

geneticky pevně zakódováno a  zajiš

ťuje jedinci přežití.

Agresivní chování má vždycky ně

jaký důvod a objevuje se, když se pes

musí bránit vůči nějaké hrozbě nebo si

chrání nějaký zdroj. Co je tou hrozbou

a co je oním zdrojem, o tom rozhoduje

každý pes vždy sám a závisí to na ně

kolika faktorech.

Zvnějšku lze hrozící agresi vizuálně

rozpoznat podle změn v chování psa,

mezi něž patří:

• vysoko nesený, tuhý ocas

• toporná chůze

• fi x o v á n í

• výhružný štěkot

• cenění zubů

• vrčení

• chňapání

• kousání

Avšak u psa nedochází ke změně jen

po vnější stránce, agresivní chování

doprovází vždycky změna i  v  jeho

nitru: projevuje-li se pes agresivně,

jsou s tím spojeny vždycky pocity jako

vztek, frustrace nebo strach.

strnulý postoj

na místě

boj,

útok

spouštěcí

situace

útěk

přeskokové chování

situace

A

GRESE

- co to je?

rambo.indb 6 9/10/15 4:58 PM


7

Projevuje-li se pes agresivně jak na vo

dítku, tak bez něj vůči jiným psům a/nebo

lidem, nehovoříme o  vodítkové agresi.

Tady by se mělo radikálně zapracovat na

zlepšení jeho sociálního chování.

Prosím vezměte na vědomí!

Agrese je u  psa projevem zcela normál

ním a  do běžného repertoáru jeho cho

vání patří. Je to způsob komunikace, jímž

pes svému protějšku sděluje, aby se držel

v patřičné vzdálenosti, nebo tím prosazuje

vlastní zájmy.

Souhrnně: agresivní chování

Agresivní chování je běžnou strategií, jak

reagovat na kon ikt.

Agresivní chování patří do normálního

repertoáru psího chování.

Příčinou agrese mohou být strach, vztek

a frustrace. Vodítková agrese – co je to? O  vodítkové agresi hovoříme tehdy, pokud si pes vedený na vodítku vůči jinému psovi počíná agresivně, zatímco když volně pobíhá, ukazuje normální komunikační a sociální chování.

Ve většině případů je agrese na vo

dítku namířena proti soukmenovcům. Může směřovat také proti člověku, avšak s tímto chováním se setkáváme daleko vzácněji.

Vztek, protože pes nemůže něco mít

nebo je neustále vynervovaný.

Frustrace, protože pes nedokáže kon

trolovat své impulzy.

Strach o  svou vlastní bezpečnost

nebo o zdroj něčeho.

Základem agresivního chování jsou

tedy emoce a  pocity, přičemž obojí

má společné jedno: jsou vyjádřeny ne

gativně.

rambo.indb 7 9/10/15 4:58 PM


8

Vodítková agrese nepadá jenom tak z  čistého nebe. Většinou se agresivní chování na vodítku začne projevovat nenápadně, plíživě, avšak postupně stále intenzivněji. Příčinou vodítkové agrese mohou být...

... chybné asociace,

které si pes vytvoří

Představte si následující situaci: Jdete se svým psem na vodítku na procházku a potkáte nějakého jiného procházejícího se člověka se psem. Váš pes by se k  němu rád rozeběhl, avšak vy chcete prostě pokračovat dál v  chůzi se psem na prověšeném vodítku. Rádi byste zároveň vašemu psovi sdělili, že jeho táhnutí je nežádoucí – a tak jednou mocně škubnete za obojek. Co se odehraje v mozku psa: Váš pes našel soukmenovce a chtěl by s ním navázat kontakt. Vidí jiného psa a zrovna v tom momentě pocítí bolest způsobenou škubnutím vodítka.

Pokud se to stává častěji, spojí si to

takto:

Když jsem na vodítku a  vynoří se cizí

pes, pak jeho přítomnost znamená

něco nepříjemného.

Pes si tedy cizího psa na vodítku

spojil prostřednictvím klasického

podmiňování s  něčím negativním.

Následkem toho bývá často agrese na

vodítku, neboť váš pes by si rád držel

daleko od těla toho, kdo přivolal něco

nepříjemného.

... frustrace

Vyskytne se vždy dostatek situací,

při nichž se svým psem na vodítku

potkáte jiné psy. Ne vždy je možné,

aby se psi navzájem pozdravili, ať už

z  výchovných (výcvik ve vodění na

vodítku), zdravotních (psincový kašel

neboli tracheobronchitida apod.) nebo

zcela všedních důvodů (nedostatek

času majitele psa, ruch na ulici).

Pokud má pes připoutaný na vo

dítku opakovaně potřebu navazovat

kontakty s  jinými psy a  toto mu není

dovoleno, velmi rychle se u  něj vy

vine frustrace. Ta je stále větší, až na

stane okamžik, kdy pes ponechá této

frustraci volný průběh: začne naříkat

a  štěkat a  cloumat vodítkem, jakmile

mu cestu zkříží nějaký pes.

AGRESE

?

Jak vzniká

rambo.indb 8 9/10/15 4:58 PM


9

Avšak nejen při těchto setkáních v kaž -

dodenním životě vzniká frustrace, nýbrž také v  případě nesprávného vedení skupin psů při hrách. V klasicky zaměřených psích školách bývají psi při svých hrách ponecháni sami sobě a smí se spolu bez zábran vydovádět.

Naučí se při tom spojení pes = hra.

Pokud však někdo s  takovým psem

pak na vodítku potká jiného psa mimo tyto herní hodiny a  v  tom momentě pes nesmí navázat kontakt, je to pro něj nepochopitelné a  výsledkem je frustrace.

... individuální odstup

Každý živý tvor si střeží svůj určitý

individuální odstup od jiných tvorů,

který potřebuje, aby se cítil bezpečně

a dobře.

Psovi uvázanému na vodítku a/nebo

na příliš úzké cestě bývá znemožněno

tento individuální odstup si uchovat,

neboť ho často jiní psi či lidé narušují.

Pes uvázaný na vodítku musí tak vět

šinou jít k jinému psovi čelně, vyhnout

se není možné. V tomto případě nejde

u  psů o  žádné přátelské přiblížení se

a  výsledkem může být agresivní jed

nání vůči jeho soukmenovci.

... negativní zážitky

Jeden negativní zážitek stačí k  tomu,

aby se chování změnilo natrvalo.

Představte si tuto situaci:

Jdete se projít, psa máte na vodítku

a  najednou zčistajasna vyběhne z  le

síku cizí pes a  vašeho čtyřnohého

přítele napadne. Ten nemůže utéci,

protože mu v  tom brání vodítko, rov

něž tak těžké pro něj je se bránit. Ta

kový zážitek se mu vryje do hlavy

hodně hluboko.

Při každém novém setkání s nějakým

cizím psem se nyní může stát, že se

tento zážitek prodere opět na povrch.

Váš pes by se nyní nejraději choval vy

hýbavě, avšak vodítko mu v tom brání.

Jedinou pro psa logickou reakcí je: nej

lepší obranou je útok.

Caspar je frustrovaný – vodítko mu brání

v tom, aby se pozdravil s jiným psem.

rambo.indb 9 9/10/15 4:58 PM


10

Co se odehrává v jeho mozku: Váš pes je na vodítku a  byl napaden jiným psem. Obrana a  útěk nejsou kvůli vodítku možné. Pes si spojí toto: Když jsem na vodítku a  vynoří se cizí pes, pak se stane něco zlého.

... přenášení nálady

Znáte to?

Spatříte v  jisté vzdálenosti cizího psa

a  okamžitě vodítko psovi zkrátíte.

Chtěli byste před svým psem vypadat

suverénně a  řeknete mu, že má být

hezky hodný. Nechcete si přece před

jiným majitelem psa uříznout ostudu

a mít na vodítku nevychovance.

rambo.indb 10 9/10/15 4:58 PM


11

Jenže pes je v pozorování opravdový

mistr a  nenechá se vámi tak snadno obalamutit.

On si totiž všimne, že jakmile zner

vózníte, tak změníte držení těla, stejně tak zpravidla zatajíte dech a  také váš pach se trošku pozmění. Toto lidské chování psovi signalizuje: „Poplach – tady se co nevidět něco stane.“

Někteří psi dostanou strach, jiní se

naopak postaví srdnatě na obranu.

Avšak nejen páníček může přenášet

náladu, také přítomnost dalšího psa,

který na vodítku reaguje na jiné psy

agresivně, má vliv na přenos nálady.

A tak může na vodítku dosud klidně se

promenující pes najednou zaútočit jen

proto, aby podpořil svého psího kama

ráda rovněž připoutaného na vodítku.

Jak vidíte, je mnoho důvodů, které se

mohou skrývat za agresivním chová

ním na vodítku. Platí některá z těchto

příčin pro vašeho psa? Nebo je původ

cem jeho chování několik příčin dohro

mady?

Přepaden na vodítku – Hilde přiběhla k Barnimu,

který se jí nemůže nijak vyhnout.

Souhrnně:

Příčiny vodítkové agrese

• chybné asociace

• frustrace

• negativní zážitky

• narušení individuálního odstupu

• přenos nálady

rambo.indb 11 9/10/15 4:58 PM


12

Ještě předtím, než začneme s  tré

ninkem, je důležité osvojit si několik

základních informací o  tréninku psů

a  o  psím chování, aby trénink mohl

probíhat efektivně.

Učení probíhá neustále

Jestliže žijeme se psem ve společné

domácnosti, není možné přesně de

fi novat, co je tréninkový čas. Mozek

našich psů je totiž stále naladěný na

příjem a učí se denně každou vteřinu,

a  je jedno, zda s  ním trénujeme vě

domě, či nikoliv.

Psi nemají jako my, lidé, pochopení

nebo povědomí o  tom, co je správně

a co špatně, nýbrž se chovají tak a tak,

protože je to dovede k úspěchu, nebo

také ne.

Projevuje-li pes nějaké chování, ne

vynoří se jen tak z  ničeho, vždycky je

něco „před tímto chováním“ a  něco

„po tomto chování“:

Pokud chceme našemu psovi vštípit,

aby své chování změnil, máme pouze

tyto dvě možnosti: buď změníme pří

činu, nebo následek chování.

Z

ÁKLADNÍ

INFORMACE

Pes se neumí neučit. Psi se učí stále,

při všech předávaných radách,

zkouškách i  ve všech chvílích, kdy

nejsou pod dozorem.

před

chováním

po

chování

to, co

předcházelo

chování

nesené

následky

klasické

podmiňování

operantní

podmiňování

rambo.indb 12 9/10/15 4:58 PM


13

Klasické podmiňování

a chování

Klasické podmiňování náhodně objevil

Ivan P. Pavlov. Všiml si, že u psa už sám

pohled na krmení vyvolává tvorbu slin.

Pokud se podnět, v  tomto případě

krmení, spojí s jiným podnětem, např.

se zvukem zvonku, vyvolá po nějaké

době tvorbu slin už jen samotný zvuk

zvonku.

Obecně to znamená, že podnět

dosud k  chování neutrální je spojen

s  určitým významem. Po spojení pak

postačí tento podnět samotný, aby

vyvolal chování spojené s očekáváním.

Klasické podmiňování není vždycky

ovlivnitelné a  pes se od něj nemůže

vědomě oprostit. Nikdy nemůžeme

vědět, kdy si pes nějaký podnět spojí

s  jiným podnětem, neboť klasické

podmiňování může probíhat

vždycky a v každou dobu.

zvonek

neutrální

žádná reakce

párek

nepodmíněný

podnět

slinění

nepodmíněná

reakce

podmíněný

podnět

podmíněná

reakce

rambo.indb 13 9/10/15 4:58 PM


14

Nejlepším příkladem klasického pod

miňování je zvuk domovního zvonku.

Na začátku byl zvuk domovního

zvonku neutrálním podnětem. Avšak

pokaždé, když zvonek zazněl, přišla ná

vštěva a u domovních dveří bylo rušno.

Po několika opakováních se pes naučil,

že jakmile zazní zvonek, u  dveří se

bude zase odehrávat něco zábavného.

V  průběhu času se k  tomuto vzrušení

připojil štěkot.

Ach, ten je ale

nevychovaný!

U  ,

to jsem se

lekl

Já tam chci!

vyhnout

haf, haf

opře se do vodítka

Klasické podmiňování dodá příčině

význam. Psovi tak příště signali

zuje něco pro něj dobrého nebo

špatného.

Ve vztahu k našemu tématu to znamená:

rambo.indb 14 9/10/15 4:58 PM


Příčina = náhle se objevil pes – můj pes to

bere na vědomí.

Reakce = štěkot, útěk, kňučení atd.

rambo.indb 15 9/10/15 4:58 PM

+


16

Operantní podmiňování a chování Operantní podmiňování se liší od klasického podmiňování tím, že se pes na učebním procesu podílí aktivně, „operuje“, totiž jedná. Způsob chování psa vede buď k  úspěchu, nebo nikoliv, je tedy odměňován, nebo trestán. Pes se učí svým chováním následky usměrňovat tak, aby to pro něj bylo příjemné.

Všimněte si: chování je určováno

jeho následky.

Pokud byste chtěli u psa dosáhnout

změny chování, museli byste dosavadní následky pozměnit tak, aby už mu nestály za odměnu.

Tyto následky mohou na psa účin

kovat buď ve formě odměny, nebo ve formě trestu. Odměny Když chci psa odměnit, mám dvě možnosti:

První variantou je, že psovi dám za

projevené chování něco dobrého. Potřebu psa uspokojíme například

kouskem krmení, hračkou, po

hlazením – to všechno jsou věci,

které mohou žádoucí chování

posílit.

Tento druh

odměny se

nazývá také

pozitivním

posilováním

(pozitivní: něco

se přidává, +) a je

spojeno s pozitivními

pocity. Kromě toho vytváří důvěru

k člověku a rovněž k určité situaci.

U druhé varianty odměňování, v od

borném jazyce nazývané negativní

posilování (negativní: něco se dává

pryč, –), odstraňujeme něco, co je

psovi nepříjemné. Může to být napří

klad tlak na jeho zadek, který jsme

předtím rukou cíleně používali při tré

ninku. Poskytneme mu ulehčení tím,

že tento tlak přestaneme vykonávat.

Tento druh odměny je velmi vhodné

používat v  nevyhnutelných situacích

(pes musí například přejít hladkou

podlahu, před níž má strach).

Je však třeba přitom vzít na vědomí,

že se prostřednictvím negativního po

silování může zhoršit jeho úzkostlivé

a agresivní chování.

Trestání

Kde existují odměny, existují také

tresty. Život není jen plný slunečního

svitu, nevyhnutelné je, že se jednou

stane něco, co tak krásné nebude.

Avšak je rozdíl v tom, jaký trest je po

užit, neboť trest nesmí být stavěn na

roveň se způsobením bolesti nebo

násilí.

kouskem krmení, hračkou, po

hlazením – to všechno jsou věci,

které mohou žádoucí chování

posílit.

rambo.indb 16 9/10/15 4:58 PM


17

Způsobím-li psovi něco nepříjem

ného, například ho uhodím, škubnu prudce za vodítko, namířím na něj proud vody z  vodní pistole, křičím na něj nebo ho fyzicky ohrožuji, pracuji s pozitivním trestáním (pozitivní: něco je přidáno, +). Pes má strach a aktivuje se u něj potřeba bezpečí.

Tento druh trestu má velmi nepříjem

nou pachuť, neboť s tímto způsobem potrestání jdou ruku v  ruce negativní pocity jako strach a nedůvěra.

V případě druhého způsobu potres

tání, negativního trestu (negativní:

něco je odepřeno, –), se psovi odebere

něco, co je pro něj příjemné.

Mnozí psi zdraví člověka tak, že na

něj skáčou. Toto skákání je však vět

šinou vnímáno jako nevhodné. Aby

v  tomto případě fungoval negativní

trest, pes je potrestán tím, že je mu

odepřen sociální kontakt, je mu tedy

zabráněno skákat.

Je-li nějakému tvorovi odebráno

něco, co mu dělá dobře nebo co by

moc chtěl, vzniká frustrace. Z frustrace

může zase vzniknout agrese, proto by

se užití této varianty mělo také dobře

zvážit.

ošklivý pes

nadávat

vodní pistole

ruka

oddaluje

krmení

Operantní podmiňování

udává chování nějakou

funkci. Pes se naučil, jak

může svým chováním

ovlivňovat své okolí.

rambo.indb 17 9/10/15 4:59 PM


18

Odměny jsou individuální Odměny jsou tak rozmanité, jako jsou rozmanité formy chování psů. V každé z těchto projevovaných forem chování se v  podstatě odráží určitá motivace, která se může kdykoli změnit.

Tak se například při vycházce setkají

dva psi a  rádi by se navzájem očmuchali. Každý z  nich má motivaci, aby s  druhým psem navázal kontakt. Oba psi se k  sobě zdvořile přiblíží a  pozdraví se.

Začnou si hrát. Protože je velmi

horko, po nějaké době se motivace změní: psi mají žízeň a  chtěli by se napít. Dají se proto do hledání zdroje vody.

Motivace, tady snaha uspokojit ur

čitou potřebu, zadá tedy způsob chování. Z  toho lze vyvodit, že se musí potřeba psa uspokojit, aby se efektivně mohlo posílit nějaké chování. Čenichání má Alma v genech a je pro ni opravdu velkou odměnou.

Házení pamlsků je skvělou odměnou. Pes se přitom

může dobře koncentrovat na svou paničku.

Caruso si pochutnává na dobrotě ve formě

paštiky z tuby.

rambo.indb 18 9/10/15 4:59 PM


19

Chování, které po psovi vyžadujeme, nemusí být tedy posilováno pouze kouskem krmiva, nýbrž mnoha jinými věcmi: • házením míčku • hrabáním díry • navazováním kontaktu s jinými

lidmi nebo psy

• hrou na přetahovanou • pamlsky • hledáním pamlsků na zemi • hledáním sáčku s dobrotami • pastou s paštikou • drbáním • slovní pochvalou • dostatečným odstupem

od rušivého podnětu

• pozorováním něčeho

Zamyslete se nad tím, na jakém

základě spočívá motivace chování vašeho psa, a  pak rozhodněte, která odměna má pro vašeho psa smysl. Pokud se zvolená forma odměňování přesně trefí do motivace psa, pak hovoříme o funkčním posilovači.

Chová-li se váš pes na vodítku agre

sivně, položte si otázku:

Čeho chtěl pes tímto chováním do

sáhnout?

Chtěl jít k tomu druhému psovi, nebo

chtěl být od něj dál?

Podle motivace psa se tedy potom

musí zvolit jiné odměňování. Krmení zde může být onou emocionální třešničkou na dortu. To, zda jste zvolili správné odměňování, můžete zjistit, když požadované chování

• zůstává nezměněné

• objevuje se častěji

• objevuje se silněji

• ukazuje se rychleji nebo

• trvá déle

Aby si pes odměnu, tedy následek,

mohl spojit s  předtím projeveným

chováním, musí být tato odměna po

dána relativně rychle. Časový prostor,

který zde máme, je ohraničen půl až

dvěma vteřinami. Je-li pes přímo vedle

nás, je to většinou snadné, avšak je-li

momentálně ve větší vzdálenosti, pak

se na obzoru už rýsuje první problém.

Tady nám pomůže užití označovacích

signálů, které jsou objasněny v  kapi

tole „Co je podstatné“.

Téma – trest

Při snaze zbavit se vodítkové agrese

se dávají nejrůznější rady. Většina rad

nebo úvodních tréninkových lekcí na

toto téma je založena na užití trestu

v podobě

• psa tělesně omezíme nebo odtáh

neme pryč,

• cukneme vodítkem,

• do psa rýpneme nebo strčíme,

• psa štípneme,

• psa postříkáme vodou z  vodní pis

tole,

• psovi vynadáme

(verbální výhrůžky).

Všechna tato opat

ření mají ten účinek,

že psa zastraší, vyle

STOP

rambo.indb 19 9/10/15 4:59 PM




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist