načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Rakouská škola -- Tržní řád a podnikatelská tvořivost – Jesús Huerta de Soto

Rakouská škola -- Tržní řád a podnikatelská tvořivost

Elektronická kniha: Rakouská škola
Autor: Jesús Huerta de Soto
Podnázev: Tržní řád a podnikatelská tvořivost

Shrnutí základních principů ekonomie rakouské školy a myšlenek jejích ekonomů. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  149
+
-
5
bo za nákup

hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9% 80%   celkové hodnocení
4 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » DOKOŘÁN
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 176
Rozměr: 24 cm
Úprava: xiv, 162 stran
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Austrian school
Spolupracovali: z anglického originálu ... přeložil Marek Hudík
Skupina třídění: Ekonomické teorie, doktríny, směry
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Dokořán, CEVRO Institut, 2012
ISBN: 978-80-736-3445-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Shrnutí základních principů ekonomie rakouské školy a myšlenek jejích ekonomů.

Popis nakladatele

Chcete být schopni předpovědět další hospodářskou krizi? Pak je toto kniha pro vás. Ekonomové rakouské školy, jejichž přístup představuje tato publikace, předpověděli jak hospodářský propad současný, tak též Velkou hospodářskou krizi 30. let. Jejich učení vždy v dobrých dobách upadá částečně v zapomnění, aby se v dobách horších opětovně ukázalo, jak pomíjivé a zkázonosné jsou módní intervencionistické přístupy k hospodářské politice a jak trvalé a relevantní jsou poznatky Mengera, Misese, Hayeka, Kirznera, Rothbarda a dalších velikánů rakouské školy.
Vychází ve spolupráci s CEVRO Institutem.

(tržní řád a podnikatelská tvořivost)
Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jesús Huerta de Soto - další tituly autora:
Socializmus, ekonomická kalkulácia a podnikanie Socializmus, ekonomická kalkulácia a podnikanie
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

3

Rakouská škola

Tržní řád a podnikatelská tvořivost

Jesús Huerta de Soto



5

Obsah

Realistický pohled na člověka a ekonomiku ...................................IX

Úvod ............................................................................................XIII

1 Základní principy ekonomie rakouské školy .................... 1

1.1 Rakouská teorie jednání versus neoklasická teorie

rozhodování ................................................................................... 1

1.2 Rakouský subjektivismus versus neoklasický

objektivismus ................................................................................. 4

1.3 Rakouský podnikatel versus neoklasický

homo economicus .............................................................................5

1.4 Možnost ryzího podnikatelského omylu (rakušané)

versus racionalizace všech rozhodnutí a posteriori

(neoklasici) ..................................................................................... 6

1.5 Subjektivní pojetí informace u rakušanů

versus objektivní pojetí u neoklasiků ........................................ 7

1.6 Podnikatelský proces koordinace (rakušané)

versus modely všeobecné/částečné rovnováhy

(neoklasici) ..................................................................................... 8

1.7 Subjektivní náklady (rakušané) versus objektivní

náklady (neoklasici) .................................................................... 11

1.8 Verbální formalismus rakušanů versus matematický

formalismus neoklasiků ............................................................. 12

1.9 Vazba mezi teorií a empirickým světem: odlišné pojetí

„predikce“ .................................................................................... 13

1.10 Závěr ............................................................................................ 17

2 Znalosti a podnikání ............................................................19

2.1 Defi nice podnikání ..................................................................... 19

2.2 Informace, znalosti a podnikání ............................................... 21

2.3 Subjektivní a praktická, nikoli vědecká, znalost .................... 21

2.4 Exkluzivní, rozptýlená znalost ................................................. 23

2.5 Implicitní, nesdělitelná znalost ................................................. 24

2.6 Ve své podstatě tvořivá povaha podnikání ............................ 25

2.7 Tvorba informace ........................................................................ 26

2.8 Přenos informace ........................................................................ 26

V


6

Rakouská škola

2.9 Efekt učení: koordinace a přizpůsobení .................................. 28

2.10 Základní princip ........................................................................ 29

2.11 Konkurence a podnikání .......................................................... 31

2.12 Závěr: rakouské pojetí společnosti .......................................... 33

3 Carl Menger a předchůdci rakouské školy ......................34

3.1 Úvod.............................................................................................. 34

3.2 Scholastici španělského zlatého věku jako předchůdci

rakouské školy ............................................................................. 35

3.3 Úpadek scholastické tradice a vliv Adama Smitha ............... 42

3.4 Menger a subjektivistický pohled rakouské školy:

pojetí jednání jako souboru subjektivních stadií,

subjektivní teorie hodnoty a zákon mezního užitku ............ 46

3.5 Menger a ekonomická teorie sociálních institucí ................... 50

3.6 Methodenstreit aneb spor o metodu .......................................... 52

4 Böhm-Bawerk a teorie kapitálu ..........................................55

4.1 Úvod.............................................................................................. 55

4.2 Lidské jednání jakožto sled subjektivních stadií ................... 56

4.3 Kapitál a kapitálové statky ........................................................ 58

4.4 Úroková míra ............................................................................... 63

4.5 Böhm-Bawerk versus Marshall ................................................. 67

4.6 Böhm-Bawerk versus Marx ....................................................... 68

4.7 Böhm-Bawerk versus John Bates Clark

a jeho mytické pojetí kapitálu ................................................... 69

4.8 Wieser a subjektivistické pojetí nákladů příležitosti ............. 74

4.9 Triumf modelu rovnováhy a pozitivistického

formalismu ................................................................................... 75

5 Ludwig von Mises a dynamické pojetí trhu ....................78

5.1 Úvod.............................................................................................. 78

5.2 Životopis ve zkratce ................................................................... 78

5.3 Teorie peněz, úvěru a hospodářského cyklu .......................... 81

5.4 Teorém o nemožnosti socialismu ............................................. 84

5.5 Teorie podnikání ......................................................................... 89

5.6 Metoda v ekonomii: teorie a historie ....................................... 90

5.7 Závěr ............................................................................................. 93

6 F. A. Hayek a spontánní řád trhu .......................................95

6.1 Životopisný úvod ....................................................................... 95

6.2 Výzkum hospodářských cyklů: mezičasový nesoulad ....... 100

6.3 Debaty s Keynesem a chicagskou školou ............................. 105

6.4 Debata se socialisty a kritika sociálního inženýrství ........... 107

6.5 Právo, zákonodárství a svoboda ............................................ 113

VI


7

7 Obnova rakouské školy ........................................................118

7.1 Krize analýzy rovnováhy a matematického

formalismu ................................................................................. 118

7.2 Rothbard, Kirzner a obnova rakouské školy ........................ 125

7.3 Současný výzkumný program rakouské školy

a jeho očekávané příspěvky k budoucímu vývoji

ekonomie .................................................................................... 128

7.4 Odpovědi na některé komentáře a kritiky ............................ 133

7.5 Závěr: komparativní zhodnocení rakouského

paradigmatu .............................................................................. 138

Bibliografi e .................................................................................143

Rejstřík ........................................................................................156

VII

Obsah


8

Rakouská škola


9

RealistickÝ pohled

na člověka a ekonomiku

Kolem roku 1860 mohli Pražané v některé z kaváren v okolí Univerzity občas narazit na přibližně dvacetiletého, energického, německy mluvícího studenta. Tehdy nikdo z nich nemohl tušit, že tento mladík, který často přitahoval pozornost žen, má před sebou důležité poslání: revolucionizovat ekonomickou vědu. K naplnění onoho poslání došlo o jedenáct let později, kdy se na pultech knihkupectví objevila kniha Základy ekonomie. Jejím autorem byl – v té době již doktor práv – Carl Menger. Mengerova kniha se nejenom stala jedním z milníků dějin ekonomického myšlení, nýbrž dala vzniknout také celé jedné myšlenkové tradici – rakouské škole.

Ačkoliv čeští čtenáři doposud nemají (a zřejmě již nikdy

nebudou mít) možnost seznámit se ve svém rodném jazyce přímo s Mengerovou knihou, jsou jim k dispozici četná díla jeho následovníků, kteří v průběhu tohoto a minulého století ekonomii jím založené rakouské školy rozvíjeli a dále rozvíjejí: tak například byla přeložena či přímo v češtině napsána díla týkající se základních principů rakouské ekonomie,* pe

IX

něz,** hospodářských cyklů,*** regulace,

+

fungování státu

++

,

ekonomie a práva

+++

či třeba řádu svobodné společnosti

a me

* Böhm-Bawerk E. von (1991), Základy teorie hospodářské hodnoty statků, Praha:

Academia; Hazlitt , H. (2008), Ekonomie v jedné lekci, Praha: Alfa Publishing, Li

berální institut; Kirzner, I. (1998) Jak fungují trhy, Praha: Megaprint, Liberální

institut, Centrum liberálních studií; Mises, L. von (2006), Lidské jednání: pojedná

ní o ekonomii, Praha: Liberální institut; Rothbard, M. N. (2005), Zásady ekonomie:

od lidského jednání k harmonii trhů, Praha: Liberální institut; Šíma, J. (2000), Trh

v čase a prostoru, Praha: Liberální institut; Boett ke, P. (2011), Robustní politická

ekonomie pro 21. století, Praha: Wolters Kluwer.

** Hayek. F. A. (1999), Soukromé peníze: Potřebujeme centrální banku? Praha: Liberál

ní institut 1999; Rothbard, M. N. (2001), Peníze v rukou státu, Praha: Liberální

institut.


10

Rakouská škola

todologie ekonomie.

*

Nyní poprvé se však čtenáři mohou do

zvědět něco o rakouské škole jako takové.

A dovídají se to z pera člověka vpravdě povolaného: Jesús

Huerta de Soto, autor knihy Rakouská škola, kterou právě máte před sebou, je dnes jedním z předních reprezentantů tohoto směru. Nejen že se tento myslitel, který se může pyšnit doktoráty z práva a z ekonomie a byznysu (oběma ze slavné Universidad Complutense v Madridu) a titulem MBA z Harvardu, sám zasadil o rozpracování rakouské ekonomie, nýbrž také věnuje své úsilí šíření myšlenek této školy mezi studenty a laickou veřejnost. Na Univerzitě krále Juana Carlose v Madridu zaštiťuje profesor Huerta de Soto studijní program, který jako jediný na světě je zaměřený právě na rakouskou školu. Na popularizaci myšlenek rakouských ekonomů je zaměřena i tato jeho publikace.

Huerta de Soto ve své poutavé knize seznamuje čtenáře

s osudy a myšlenkami předních ekonomů rakouské školy: zakladatele školy Mengera, o kterém se dovídáme, že začínal jako novinář, Mengerových přímých pokračovatelů Eugena

X

*** Soto, J. H. de (2007), Peníze, bankovnictví a hospodářské krize, Praha: Liberální

institut. Woods, T. E. (2010), Krach, Praha: Dokořán; Schiff , P. D., Schiff , A. J.

(2010), Ekonomické bajky pro studované i laiky: jak ekonomika roste a proč krachuje,

Praha. Dokořán. +

Armentano, D. T. (2000), Proč odstranit antimonopolní zákonodárství, Praha: Li

berální institut; Rothbard, M. N. (2001), Ekonomie státních zásahů, Praha: Libe

rální institut ++

Mises, L. von (2002), Byrokracie, Praha: Liberální institut; Hoppe, H.-H. (2009),

Demokracie, anarchie a omyly ekonomie. Praha: Alfa. +++

Rothbard, M. N. (2009), Etika svobody, Praha: Liberální institut; Šíma, J. (ed.)

(1999) Právo a obrana jako zboží na trhu, Praha: Liberální institut; Šíma, J. (2004),

Ekonomie a právo; Praha: Oeconomica. †

Hayek, F. A. (1993), Osudná domýšlivost: omyly socialismu, Praha: SLON; Hayek,

F. A. (2011), Právo, zákonodárství a svoboda: nový výklad liberálních principů sprave

dlnosti a politické ekonomie, Praha: Prostor; Hayek, F. A. (2004), Cesta do otroctví,

Brno: Barrister & Principal. Mises, L. von (1998) Liberalismus, Praha: Liberální

institut; kniha Ježek, T. (ed.) (2001), Zásady liberálního řádu, Praha: Academia. * Hayek, F. A. (1995), Kontrarevoluce vědy, Praha: Liberální institut; Pavlík, J. (2004)

F. A. Hayek a teorie spontánního řádu, Praha: Professional Publishing.


11

von Böhm-Bawerka a jeho švagra Friedricha von Wiesera, všestranného teoretika Ludwiga von Misese, jehož přínos oceňoval třeba Milton Friedman nebo Maurice Allais, zatím jediného „rakouského“ nositele Nobelovy ceny za ekonomii F. A. Hayeka

*

a také dvou předních „amerických rakušanů“

Israela Kirznera a Murrayho N. Rothbarda, kteří se, jak autor zmiňuje, dostali k rakouské ekonomii víceméně náhodou. Španěl Huerta de Soto také ovšem neopomíná zdůraznit, že principy ekonomie rakouské školy byly anticipovány již v šestnáctém století španělskými scholastiky náležejícími ke škole ze Salamanky, a poskytuje čtenáři úchvatnou exkurzi po dílech těchto myslitelů.

**

Z pochopitelných důvodů však není v centru autorova

zájmu spjatost rakouských autorů s územím Čech a Moravy, která by mohla zajímat čtenáře tohoto překladu: proto zde třeba připomeňme, že Mengerovi prarodiče z matčiny strany byli českými obchodníky a sám Menger strávil část svých studií v Praze, že Böhm-Bawerk poprvé spatřil světlo světa v Brně, že Wieser přednášel po několik let v Praze, nebo že Mises několikrát navštívil ekonoma Karla Engliše a byl jeho teleologickým přístupem k ekonomii ovlivněn stejně tak jako ordinalistickou teorií užitku jiného českého ekonoma, nyní znovuobjeveného Františka Čuhela.

***

Nejslavnější „rakou

ské“ příjmení „Hayek“ potom nenechává nikoho na pochybách, jakého původu jsou předci jeho nositele. Rakouská ekonomie zůstává s naší zemí spojena i nadále: kurzy rakouské ekonomie jsou přednášeny na předních českých univerzitách, každoročně je v Praze pořádána mezinárodní konference Prague Conference on Political Economy zahrnující rakouskou sekci a myšlenky rakouské školy jsou též zřetelné i na české internetové scéně. * Blíže o Hayekově životě se může čtenář dozvědět v knize Hayek, F. A. (2002),

Autobiografi cké rozhovory, Stephen Kresge a Leif Wenar (eds.), Brno: Barrister &

Principal. ** O škole ze Salamanky vyšla v češtině kniha Chafuen, A. A. (2011), Víra a svo

boda, Praha: Wolters Kluwer. *** Více o tomto českém ekonomovi viz Hudík, M. (2007), František Čuhel (1862

až 1914). New Perspectives on Political Economy, roč. 3, č. 1.

XI

Realistický pohled na člověka a ekonomiku


12

Rakouská škola

Bylo by mylné domnívat se, že kniha Huerty de Sota je knihou primárně historickou: jedná se o práci pojednávající především o základních principech rakouské ekonomie. Autor na jednoduchých příkladech ukazuje, jak probíhá proces akumulace kapitálu, mechanismus přenosu informace tržním subjektům prostřednictvím cen či třeba příčinu a průběh ekonomických krizí. Zdůrazňuje, že rakouská škola nepředpokládá existenci hyper-racionálních, dokonale informovaných bytostí, nýbrž lidí z masa a kostí, kteří mají informace pouze útržkovité a občas se dopouštějí chyb. Neúnavně vyzdvihuje nenahraditelnou roli podnikatele, který svou činností přispívá ke koordinaci lidských plánů a rozvoji společnosti. Profesor Huerta de Soto se ve své knize nevyhýbá ani obtížným otázkám: předkládá čtenáři rakouské názory ohledně tvorby predikcí v ekonomii a vypořádává se i s kritikou, která je vůči rakouskému přístupu k ekonomii někdy vznášena.

Huerta de Soto končí svoji knihu konstatováním, že realistický přístup k ekonomii započatý Mengerem vždy zůstane důležitou zbraní proti pomýleným doktrínám, které mezi laiky i odborníky lehko získávají popularitu. Podle jedné historky o vzniku rakouské školy Mengera motivovala k napsání jeho Základů ekonomie právě neschopnost tehdy dominantní ekonomické nauky adekvátně vysvětlit tvorbu cen na trhu. I dnes si mnoho lidí klade otázky, na které jim ekonomie, kterou znají, nedává odpovědi. Třeba jim právě tato kniha pomůže odpovědi nalézt. A třeba některé z nich přiměje, aby formulovali odpovědi vlastní a stejně jako Menger před 140 lety je sdíleli s ostatními.

Marek Hudík, Ph.D. prof. Josef Šíma

Národohospodářská fakulta rektor vysoké školy

VŠE v Praze CEVRO Institut

XII


13

Úvod

Tato kniha podrobně představuje základní myšlenky rakous

ké ekonomické školy, jakož i znaky, které ji nejvíce odlišují

od paradigmatu doposud převládajícího v ekonomické vědě.

Mimoto také analyzuje vývoj rakouské myšlenkové tradice

od jejích počátků po současnost a poukazuje na možnosti, ji

miž mohou příspěvky rakouské školy pravděpodobně obo

hatit budoucí vývoj ekonomie.

Jelikož většina lidí není obeznámena s ústředními myšlen

kami rakouské školy, jsou v kapitole 1 vysvětleny základní

principy rakouského dynamického pojetí trhu, přičemž jsou

zdůrazněny hlavní rozdíly mezi rakouským pohledem a neo

klasickým paradigmatem, které – navzdory svým nedostat

kům – je stále ještě vyučováno na většině univerzit. Kapito

la 2 zkoumá podstatu podnikáním poháněné tendence smě

rem k vyšší koordinaci, jež podle rakušanů vysvětluje jak

spontánní řád trhu, tak existenci zákonů, které konstituují

předmět zkoumání ekonomické vědy. Kapitola 3 je úvodní

studií z dějin rakouského ekonomického myšlení, počínají

cích jejím ofi ciálním zakladatelem Carlem Mengerem, jehož

intelektuální kořeny sahají daleko zpět do španělského zla

tého věku k pozoruhodným teoretikům náležejícím ke škole

ze Salamanky. Kapitola 4 je věnována výhradně osobě Böhm

-Bawerka a analýze teorie kapitálu, jejíž studium představu

je jeden z nejpotřebnějších prvků v programech ekonomické

teorie nabízených na evropských a amerických univerzitách.

Kapitoly 5 a 6 diskutují příspěvky dvou nejvýznamnějších ra

kouských ekonomů dvacátého století, Ludwiga von Misese

a Friedricha A. Hayeka. Pochopení jejich příspěvků je klíčové

pro porozumění toho, jak se rakouská ekonomická škola vy

víjela a čím se dnes stala na celosvětové úrovni. A konečně

kapitola 7 je věnována obnově rakouské školy, oživení, které

XIII


14

Rakouská škola

vzešlo z krize převládajícího paradigmatu a za které je zodpo

vědná velká skupina mladých badatelů z evropských a ame

rických univerzit. Na závěr knihy je diskutován výzkumný

program moderní rakouské školy a jeho pravděpodobné pří

spěvky budoucímu vývoji ekonomie. Také jsou zde uvedeny

odpovědi na nejčastější kritiky rakouského pohledu, z nichž

většina je důsledkem neznalosti nebo neporozumění.

Je třeba zdůraznit, že je nemožné předložit úplný a po

drobný souhrn všech charakteristických znaků rakouské ško

ly. Místo toho se tato kniha snaží o poskytnutí jasného a pod

nětného přehledu jejích hlavních příspěvků. Měla by tedy být

chápána jako jednoduchý úvod pro každého se zájmem o ra

kouskou školu, a ti čtenáři, kteří se chtějí více zaměřit na ten

či onen konkrétní aspekt, jsou odkázáni na výběrovou biblio

grafi i na konci knihy. Aby byla zachována stručnost, jsou vy

nechány nesčetné citace, které by mohly být zahrnuty do tex

tu, aby jej dále rozpracovaly a ilustrovaly. Prvořadým cílem je

lákavým způsobem prezentovat rakouské paradigma široké

škále potenciálních čtenářů, kteří s ním nejspíše nejsou obe

známeni, avšak kteří po přečtení této knihy budou připraveni

zkoumat více do hloubky přístup, který jistě shledají neotře

lým a fascinujícím.

XIV


1

1

Základní principy

ekonomie

rakouské Školy

Jedním z hlavních nedostatků studijních programů nabíze

ných ekonomickými katedrami evropských univerzit je, že

dosud neposkytly studentům kompletní a celistvý přehled

základních teoretických principů moderní rakouské ekono

mické školy. Tato kapitola má za cíl napravit toto významné

opomenutí a poskytuje celkový pohled na základní charakte

ristické znaky rakouské školy, čímž vrhá světlo na historický

vývoj rakouské myšlenkové tradice, která bude dále rozebí

rána v následujících kapitolách. Za tímto účelem jsou v tabul–

ce 1.1 jasně a výstižně uvedeny klíčové rozdíly mezi rakous

kou školou a převládajícím (neoklasickým) paradigmatem, tj.

paradigmatem, které je na evropských univerzitách povět–

šinou vyučováno. S její pomocí je možné jednoduše nahléd

nout, jakéže to různé sporné body existují mezi těmito dvěma

přístupy, přičemž tyto body budou poté podrobněji diskuto

vány.

1.1 Rakouská teorie jednání versus

neoklasická teorie rozhodování

Rakouští teoretici chápou ekonomickou vědu jako teorii jed

nání, a nikoli rozhodování, což je také jeden ze znaků, kte

rý nejvíce odlišuje rakušany od jejich neoklasických kolegů.

Koncept lidského jednání ve skutečnosti zahrnuje a dalece

přesahuje svým rozsahem individuální rozhodování. Pro ra

kouskou školu naprosto zásadní koncept jednání zahrnuje


2

Rakouská škola

Tabulka 1.1 Základní rozdíly mezi rakouskou a neoklasickou školou

Kritéria srovnání Rakouské paradigma Neoklasické paradigma

1. Pojetí ekonomie

(základní princip)

Teorie lidského jednání, chápaného jako dynamický proces (praxeologie)

Teorie rozhodování: maximalizace

při omezeních (úzké pojetí „racio

nality“)

2. Metodologická

perspektiva

Subjektivismus Typ metodologického individualismu

(objektivistický)

3. Ústřední posta–

va sociálních pro–

cesů

Tvořivý podnikatel Homo economicus

4. Možnost omylu

a povaha pod

nika–

telského zisku

Jedinci se mohou dopouštět ryzích podnikatelských omylů, kterým by se bývali mohli vy– hnout, pokud by byli vnímavější  k podnikatelským příležitostem

Existence omylů, kterých by jedinec

litoval, není přiznána, neboť veškerá

minulá rozhodnutí jsou racionali

zována prostřednictvím nákladů

a výnosů; podnikatelské zisky jsou

nahlíženy jako renta výrobního

faktoru

5. Pojetí informace Znalosti a informace jsou subjek

tivní a rozptýlené a neustále se mění (podnikatelská tvořivost); zásadní rozdíl je činěn mezi vědeckou znalostí (objektivní) a praktickou znalostí (subjektivní)

Jsou předpokládány úplné, objek

tivní a neměnné informace (jisté

nebo pravděpodobné) ohledně

prostředků a cílů; praktická (pod

nikatelská) znalost není odlišena

od znalosti vědecké

6. Referenční bod Obecný proces, který směřuje

ke koordinaci; není činěn rozdíl mezi mikroekonomií a makroekonomií: každý ekonomický problém je zkoumán ve vztahu k ostatním

Model rovnováhy (všeobecné nebo

dílčí); rozdělení na mikro– a makro

ekonomii

7. Pojetí „konku–

rence“

Proces podnikatelského soutěžení Stav či model „dokonalé konku

rence“

8. Pojetí nákladů Subjektivní (závisí na podnikatel

ské vnímavosti a výsledném objevení nových alternativních cílů)

Objektivní a konstantní (jsou tedy

poznatelné a měřitelné nezávislým

pozorovatelem)

9. Formalismus Verbální (abstraktní a formální)

logika, která pracuje se subjektivně vnímaným časem a lidskou tvořivostí

Matematický formalismus (sym

bolický jazyk typický pro analýzu

mimočasových a konstantních jevů)

10 . Vztah k empi–

rickému světu

Apriorně–deduktivní argumentace: ostré oddělení a vzájemná koordinace mezi teorií (čistou vědou) a historií (aplikovanou vědou); pomocí historie nelze ověřit platnost teorie

Empirické ověřování platnosti hypo

téz (alespoň v rétorické rovině)

11 . Možnost spe–

cifi ckých předpo–

vědí

Nemožné, protože budoucí události závisí na znalostech podnikatelů, které zatím neexistují; jsou možné pouze kvalitativní, teoretické předpovědi vzorce o diskoordinujících důsledcích intervencionismu

Předpověď je cíl, který je vědomě

sledován


3

nejen hypotetický proces rozhodování v kontextu „daných“

znalostí ohledně cílů a prostředků, ale zejména také „samot

né vnímání rámce prostředků a účelů, v jehož kontextu se

alokace a ekonomizace [na níž se neoklasici téměř výlučně

zaměřují] odehrává“ (Kirzner 1973, 33). Navíc to, co zajímá

rakušany, není skutečnost, že rozhodnutí bylo učiněno, ale

to, že je zakotveno v lidském jednání, jež je procesem (kte

rý může a nemusí být ukončen) zahrnujícím sled interakcí

a postupných koordinací. Podle rakušanů tudíž ekonomie

zdaleka není soubor teorií o volbě či rozhodování, ale spíše

teoretický celek, který se zabývá procesy sociální interakce

lišící se stupněm koordinace závisející na vnímavosti jedinců,

jež je demonstrována v jejich podnikatelské činnosti.

Rakušané jsou obzvláště kritičtí vůči úzkému pojetí ekono

mie, jehož původcem je Robbins se svou známou defi nicí její

ho předmětu. Řečeno jeho vlastními slovy, „ekonomie je vě–

Základní principy ekonomie rakouské školy

12. Osoba zodpo–

vědná za tvorbu

predikcí

Podnikatel Ekonomický analytik (sociální

inženýr)

13. Současný stav

paradigmatu

Pozoruhodné obrození v průbě

hu posledních 25 let (obzvláště

po krizi keynesovství a pádu reál–

ného socialismu)

Stav krize a rychlých změn

14. Množství in–

vestovaného „lid–

ského kapitálu“

Menšina, ačkoliv dochází k nárůstu Většina, ačkoliv existují známky

rozptýlení a rozkladu

15. Typ investo–

vaného „lidského

kapitálu“

Multidisciplinární teoretici a fi lozo

fové; radikální libertariáni

Specialisté na ekonomické inter

vence (částečné sociální inženýrství);

velmi různorodá oddanost otázce

svobody

16. Nejčerstvější

příspěvky

● Kritická analýza institucionální–

ho nátlaku (socialismus a inter–

vencionismus)

● Teorie svobodného bankovnic–

tví a hospodářských cyklů

● Evoluční teorie (právních,

morálních) institucí

● Teorie podnikatele

● Kritická analýza „sociální spra–

vedlnosti“

● Teorie veřejné volby

● Ekonomická analýza rodiny

● Ekonomická analýza práva

● Nová klasická makroekonomie

● Ekonomie informace

● Nové keynesovství

17. Relativní pozi–

ce různých autorů

Rothbard, Mises, Hayek, Kirzner Coase, Friedman, Becker, Samuel

son, Stiglitz


4

Rakouská škola

da zabývající se lidským chováním jakožto vztahem mezi cíli

a vzácnými prostředky, které mají alternativní užití“ (Rob–

bins 1932, 16). Robbinsovo pojetí implicitně předpokládá da

nou znalost cílů a prostředků a redukuje ekonomický pro

blém na technický problém pouhé alokace, maximalizace či

optimalizace při určitých omezeních, která jsou též považová

na za známá. Jinými slovy, Robbinsovo pojetí ekonomie od–

ráží podstatu neoklasického paradigmatu a je zcela cizí me

todologii rakouské školy tak, jak ji dnes chápeme. Robbins

vypodobňuje člověka jako automat – jako jednoduchou ka

rikaturu lidské bytosti, která může pouze pasivně reagovat

na vzniklé události. V protikladu k tomuto pohledu, Mises,

Kirzner a ostatní zástupci rakouské školy tvrdí, že člověk ani

ne tak alokuje dané zdroje mezi dané cíle, jako spíše neustále

hledá nové cíle a prostředky, přičemž se učí z minulosti a vy

užívá své představivosti k objevování a vytváření budouc

nosti (prostřednictvím jednání). Pro rakušany tak ekonomie

tvoří součást mnohem širší a obecnější vědy, obecné teorie

lidského jednání (a nikoli lidského rozhodování či volby). Po

dle Hayeka, jestliže pro tuto obecnou vědu o lidském jednání

„hledáme název, zdá se být nejvhodnějším termín praxeolo

gické vědy, jasně defi novaný a široce používaný Ludwigem

von Misesem“ (Hayek 1952a, 209).*

1.2 RakouskÝ subjektivismus versus

neoklasickÝ objektivismus

Dalším klíčovým tématem pro rakušany je subjektivismus.

Pro rakouskou školu je subjektivistické pojetí zcela zásadní

a spočívá právě v pokusu vytvořit ekonomickou vědu založe

nou na skutečných lidských bytostech z masa a kostí, chápa

ných jako tvořiví jedinci a klíčoví protagonisté všech sociál–

ních procesů. Jak píše Mises:

* České vydání: Hayek, F. A. (1995), Kontrarevoluce vědy, Praha: Liberální institut,

s. 35n.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.