načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Public relations jako ovlivňování mínění -- Jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat - 3., rozšířené vydání - Jozef Ftorek

Public relations jako ovlivňování mínění -- Jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat - 3., rozšířené vydání

Elektronická kniha: Public relations jako ovlivňování mínění -- Jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat
Autor: Jozef Ftorek
Podnázev: 3., rozšířené vydání

Nové, rozšířené vydání ojedinělé publikace je určeno zájemcům o oblast komunikace, manipulace, ovlivňování mínění a vytváření souhlasu - public relations. Kniha je určena ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  253
+
-
8,4
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 66.5%hodnoceni - 66.5%hodnoceni - 66.5%hodnoceni - 66.5%hodnoceni - 66.5% 75%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 215
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace, portréty, faksim.
Vydání: 3., rozš. vyd.
Skupina třídění: Reklama. Public relations. Média
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2012
ISBN: 978-80-247-3926-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Definice oboru, jeho geneze, historie, současná podoba, aktuální trendy a perspektivy. Masmédia jako zprostředkovatel a nástroj moderní PR. Hlavní nástroje komunikace (tisková konference, tisková zpráva atd.) Role tiskového mluvčího (postupy, techniky). Metody a techniky komunikačního procesu. Etika a PR (ovlivňování veřejného mínění, propaganda, manipulace). PR ve vztahu k novinářské veřejnosti atd. V závěru každé kapitoly jsou otázky k zamyšlení a doporučená literatura. V textu příklady z praxe, které vycházejí ze zkušeností autora samotného. Komplexní pohled na problematiku oboru i profese public relations. Příručka určena pracovníkům, kteří komunikují s veřejností a masmédii, pedagogům a studentům.

Popis nakladatele

Nové, rozšířené vydání ojedinělé publikace je určeno zájemcům o oblast komunikace, manipulace, ovlivňování mínění a vytváření souhlasu - public relations. Kniha je určena zejména studentům komunikace a PR, pracovníkům v PR a marketingu, novinářům, politikům a dalším, kteří potřebují efektivně komunikovat s veřejností nebo zájmovými skupinami. Publikace je co do komplexnosti a šíře zpracování tématu svého druhu unikátní. Třetí vydání je doplněno o nové kapitoly - PR, reklama a marketing, PR a ideologie nebo PR a etika. Představené teorie a argumenty jsou podpořeny příklady ze společenské praxe. Praxi ovlivňování mínění - osnování souhlasu autor vnímá jako kompetenci elity. Proto vedle tradičního obsahu podobných příruček, jako jsou pravidla krizové komunikace nebo hlavní nástroje a techniky sdělení informace, uvádí aktuální trendy public relations včetně jeho role v informační válce. Kniha kriticky glosuje i mnohé tradiční mýty šířené některými podnikateli v oboru PR. (jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jozef Ftorek - další tituly autora:
Public relations a politika -- Kdo a jak řídí naše osudy s naším souhlasem Public relations a politika
 (e-book)
Public relations a politika -- Kdo a jak řídí naše osudy s naším souhlasem Public relations a politika
Manipulace a propaganda -- na pozadí současné informační války Manipulace a propaganda
 (e-book)
Manipulace a propaganda -- na pozadí současné informační války Manipulace a propaganda
 
K elektronické knize "Public relations jako ovlivňování mínění -- Jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat - 3., rozšířené vydání" doporučujeme také:
 (e-book)
Komunikace ve veřejné správě Komunikace ve veřejné správě
 (e-book)
Velká kniha manipulativních technik Velká kniha manipulativních technik
 (e-book)
Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace
 (e-book)
Krizová komunikace s médii Krizová komunikace s médii
 (e-book)
Public relations -- Dějiny – teorie – praxe Public relations
 (e-book)
Efektivní krizová komunikace -- pro všechny manažery a PR specialisty Efektivní krizová komunikace
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

PUBLIC RELATIONS JAKO

OVLIVŇOVÁNÍ MÍNĚNÍ

Jak úspěšně ovlivňovat

a nenechat se zmanipulovat

3., rozšířené vydání

Jozef Ftorek  PR, mocenské elity a osnování souhlasu

 PR a marketing, PR a etika,

PR a ideologie, PR a média

 Aktivní a reaktivní PR – případové

studie ze společenské praxe

Nové, rozšířené vydání ojedinělé publikace je určeno zájemcům o oblast komunikace, manipulace, ovlivňování mínění a vytváření souhlasu – public relations (PR). Kniha je určena zejména studentům komunikace a PR, pracovníkům v PR a marketingu, novinářům, politikům a dalším, kteří potřebují efektivně komunikovat s veřejností nebo zájmovými skupinami. Publikace je co do komplexnosti a šíře zpracování tématu svého druhu unikátní. Třetí vydání je doplněno o nové kapitoly – PR, reklama a marketing, PR a ideologie nebo PR a etika. Představené teorie a argumenty jsou podpořeny příklady ze společenské praxe. Praxi ovlivňování mínění – osnování souhlasu – autor vnímá jako kompetenci elity, proto vedle tradičního obsahu podobných příruček, jako jsou pravidla krizové komunikace nebo hlavní nástroje a techniky sdělení informace, uvádí aktuální trendy public relations včetně jeho role v informační válce. Kniha kriticky glosuje i mnohé tradiční mýty šířené některými podnikateli v oboru PR.

Public relations a politika

Kdo a jak řídí naše osudy s naším souhlasem

Jozef Ftorek

Výjimečná publikace uznávaného českého autora seznamuje se základními

otázkami i technikami mocenské a politické praxe při řízení celospolečen

ských záležitostí v prostředí moderní, masové společnosti. Mocenské elity

potřebují pro svou vládu souhlas, pochopení a spolupráci veřejnosti, která

politiky zmocňuje k řízení veřejných záležitostí. Vztah mezi mocenskou elitou

a veřejností je v rozvinutých, liberálně demokratických státech velmi sofi sti

kovaně pěstován právě prostřednictvím nástrojů a technik public relations.

Kdo je ovládá, vládne. ISBN 978-80-247-3376-0 192 stran 319 Kč

Grada Publishing, a. s., U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400, e-mail: obchod@grada.cz

DÁLE DOPORUČUJEME:

PUBLIC RELATIONS JAKO OVLIVŇOVÁNÍ MÍNĚNÍ Jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat 3., rozšířené vydání

PUBLIC RELATIONS JAKO OVLIVŇOVÁNÍ MÍNĚNÍ

Jozef Ftorek

3. vydání



Grada Publishing

PUBLIC RELATIONS JAKO

OVLIVŇOVÁNÍ MÍNĚNÍ

Jak úspěšně ovlivňovat

a nenechat se zmanipulovat

3., rozšířené vydání

Jozef Ftorek


Jozef B. Ftorek, M.A. Public relations jako ovlivňování mínění Jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat 3., rozšířené vydání Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 4665. publikaci Odpovědná redaktorka Mgr. Martina Němcová Grafická úprava a sazba Eva Hradiláková Počet stran 224 Třetí vydání, Praha 2012 Vytiskla Tiskárna v Ráji, s.r.o., Pardubice © Grada Publishing, a.s., 2012 Cover Photo © fotobanka allphoto ISBN 978-80-247-3926-7 (tištěná verze) ISBN 978-80-247-7638-5 (elektronická verze ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-7639-2 (elektronická verze ve formátu EPUB)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího pí

semného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Obsah / 5

Obsah O autorovi ........................................................................................................... 9

Předmluva k 3. vydání .................................................................................... 10

Úvod .................................................................................................................... 13

Sjednocení základních pojmů pro potřeby publikace .................................... 15

1. Public relations – geneze .......................................................................... 19

1.1 Válečná propaganda a velká válka ............................................................ 22

1.1.1 Jak inzerovat Ameriku ................................................................... 22

1.2 Osobnosti prvopočátků „vztahů s veřejností“ .......................................... 24

2. Public relations a moderní společnost .................................................. 29

2.1 Public relations a veřejné mínění ............................................................. 29

2.2 Public relations, sociální kontrola a hegemonie elit ................................. 30

2.3 Public relations a ideologie ....................................................................... 31

3. Public relations a formování veřejného mínění ................................. 35

3.1 Elity a veřejné mínění ............................................................................... 39

3.2 Elity a moc ................................................................................................ 40

3.3 Aktivní veřejné mínění ............................................................................. 44

3.4 Pasivní veřejné mínění ............................................................................. 46

4. Public relations a etika .............................................................................. 53

5. Public relations a autorita ........................................................................ 57

5.1 Front Groups (krycí organizace) .............................................................. 60

5.2 Politický institut – Th ink tank .................................................................. 61

6 / Public relations jako ovlivňování mínění

6. Public relations a propaganda ................................................................ 63

6.1 Propaganda v běhu času ........................................................................... 64

6.2 Propaganda a demokracie ........................................................................ 66

6.3 Cíle propagandy ........................................................................................ 68

6.4 Propaganda a její druhy ............................................................................ 73

6.5 Model propagandy Hermana a Chomského ............................................ 74

Obrazová příloha ...................................................................................... 77

7. Public relations ve službách informační války ............................... 81

7.1 Psychologická válka (PSYWAR), psychologické operace (PSYOPS) ....... 81

Jaké jsou cíle PSYOPS? .............................................................................. 82

Jak připravit účinné sdělení? ...................................................................... 82

7.2 PSYOPS v běhu času ................................................................................. 84

7.3 Psychologické operace na scéně ............................................................... 86

Obrazová příloha ...................................................................................... 89

8. PR, informační zdroje a komunikační kanály .................................... 93

8.1 Jak a kudy doručit ..................................................................................... 98

Tisková zpráva ........................................................................................... 99

Tisková konference .................................................................................. 100

Press foyer, briefi ng .................................................................................. 101

Press trip .................................................................................................. 101

Řízený rozhovor (interview) .................................................................... 102

Řízený informační únik ........................................................................... 102

Lobbing .................................................................................................... 103

Astroturfi ng ............................................................................................. 103

Spin (nebo spin doctoring) ....................................................................... 104

8.2 Role tiskového mluvčího, specialisty PR ................................................ 104

9. Public relations jako usměrňování zpráv ........................................... 107

Aktivní PR ............................................................................................... 116

Reaktivní PR ............................................................................................ 119

Obsah / 7

10. Public relations a krizová komunikace ............................................ 121

Jak postupovat v kontaktu s novinářem ................................................... 123

11. Public relations a PR agentury ........................................................... 127

11.1 Jak PR agentury defi nují public relations ........................................... 130

11.2 Nejčastější typy agenturního PR ........................................................ 132

11.3 Odměna za práci PR agentury ........................................................... 133

11.4 Agenturní PR a etika .......................................................................... 133

11.5 Ideální pracovník pro agentury PR .................................................... 135

12. Public relations, reklama a marketing .............................................. 137

12.1 Public relations a reklama .................................................................. 137

12.2 Public relations a marketing ............................................................... 138

12.3 PR a marketingová komunikace ........................................................ 140

13. PR a masová média – media relations .............................................. 143

13.1 Funkce a role médií v současné společnosti ...................................... 144

13.1.1 Model konkurence (liberální model) ..................................... 146

13.1.2 Model dominance (kritický model) ....................................... 147

13.1.3 Nové přístupy v teorii masmediální reprezentace reality ...... 148 13.2 Základní vlivy na mediální a žurnalistické výstupy .......................... 151

Taktika a strategie informačních zdrojů .............................................. 154

Ekonomické vlivy ................................................................................ 154

Politické tlaky ...................................................................................... 156

13.3 Publikum a účinky působení masových médií .................................. 159

13.3.1 Účinky masových médií na jednotlivce ................................. 160

13.3.2 Historie zkoumání účinků masových médií .......................... 168

13.4 Masová média jako průmysl .............................................................. 170

Vlastnictví masmédií ........................................................................... 170

Mediální, kulturní imperialismus ........................................................ 172

Film ..................................................................................................... 173

Rozhlas ................................................................................................ 176

Te l e v i z e ................................................................................................ 177

Internet ................................................................................................ 177

Reklama .............................................................................................. 178 8 / Public relations jako ovlivňování mínění 14. Public relations a žurnalistika ............................................................ 183

14.1 Kdo je novinář, žurnalista? ................................................................. 184

Co chtějí novináři? .............................................................................. 184

Jací jsou novináři? ............................................................................... 185

14.2 Zpravodajství a publicistika ............................................................... 186

14.3 Počátky žurnalistiky ........................................................................... 186

15. Public relations a komunikační proces ............................................ 189

15.1 Vedení rozhovoru v prostředí masových médií ................................. 189

Rozhovor ............................................................................................. 189

15.2 Vystoupení v elektronických médiích – v televizi a v rozhlase ......... 194

15.3 Efektivní prezentace ........................................................................... 196

15.4 Auditorium a osobní projev řečníka .................................................. 196

15.5 Audiovizuální prezentační technika .................................................. 199

Projekční a záznamová technika ......................................................... 199

15.6 Osobnostní typy a jak s nimi jednat .................................................. 200

15.7 Neverbální komunikace ..................................................................... 203

15.8 Verbální komunikace ......................................................................... 205

Závěr .................................................................................................................. 209

Použitá literatura ........................................................................................... 210

O autorovi / 9

O autorovi

Jozef Bohumil Ftorek, M.A. (*1973)

Studoval žurnalistiku a  masovou komunikaci na Fakul

tě sociálních věd UK v  Praze a  na New York University

(NYU) v  USA, kde získal magisterský titul v  oboru me

diální ekologie (Master of Arts in Media Ecology (M.A.),

1998). V letech 1998–1999 pracoval jako redaktor zahra

niční redakce zpravodajství TV Nova, později jako exter

ní redaktor a reportér České televize (2000–2003). Získal cenné zkušenosti při práci tiskového mluvčího i jako account manager v agentuře public relations. Podílel se na přípravě mediální kampaně na podporu profesionalizace Armády ČR. V současnosti vede vlastní lektorskou a konzultantskou praxi. Je garantem a autorem projektu MEDIA LEKTOR.CZ a autorem knihy Public relations a politika. – Kdo a jak řídí naše osudy s naším souhlasem (2010). Pedagogicky působí na Vysoké škole mezinárodních a veřejných vztahů Praha, kde přednáší problematiku public relations a mediálních studií.

10 / Public relations jako ovlivňování mínění

Předmluva k 3. vydání

Označení public relations (ve zkratce PR [pí – ár]) se v povědomí mnoha občanů teh

dy ještě federálního Česko-Slovenska objevilo počátkem devadesátých let 20. století.

V době přechodu od totalitní, lidové demokracie a byrokratického socialismu, slovy

Václava Klause: „k trhu bez přívlastků“, jinak řečeno k volnému trhu, ke kapitalismu

a demokracii liberální. Poněkud záhadný i podivný termín public relations tenkrát,

v období společenské transformace, představili veřejnosti především aktivní podni

katelé v oblasti podpory prodeje – marketingu. Sociálně vědecká obec vysokých škol

a univerzit tehdy o problematiku ovlivňování mínění – public relations – neprojevo

vala hlubší zájem. Spokojila se s jinými, byť blízkými tématy, zejména pak s předměty

mediálních studií a komunikace. Alternativní a kritický pohled na teorii a praxi PR

tak ve veřejném prostoru téměř neexistoval. I proto teorii a praxi PR v posledním

desetiletí 20. století zcela opanovaly marketingové, reklamní a tzv. PR agentury a také

četní imagemakeři. Výkladu teorie a praxe public relations proto do značné míry

dominoval především obchodní zájem podnikatelů v oboru.

Patrný posun nastal až počátkem nového století, kdy se začaly v nabídce některých

škol a dalších vzdělávacích institucí objevovat studijní programy z oblasti public rela

tions. Kniha Public relations jako ovlivňování mínění byla původně určena studentům

jednoho takového „pionýrského“ programu. Její (od roku 2006) třetí vydání je však

důkazem, že zájem o problematiku PR stále roste, a to nejen proto, že se tento obor

stal běžnou a populární profi lací vysokoškolského studia. Termín PR si ve stále větší

míře osvojují politici, manažeři, novináři a komentátoři. Užívání pojmu public rela

tions je tak ve veřejném prostoru stále častější. Tak, jak se rozšiřuje použití termínu

public relations (PR) ve veřejné debatě, narůstá i potřeba jeho konkrétnějšího defi -

nování, vymezení, a to včetně komplexnějšího objasnění praxe, kterou termín public

relations reprezentuje.

Předmluva k 3. vydání / 11

Kniha Public relations jako ovlivňování mínění není instantním návodem, kapesní příručkou, jak efektivně manipulovat a řídit mezilidské vztahy nebo ekonomické a politické procesy soudobé společnosti. Kniha prezentuje základní okolnosti, motivy, mechanismy, nástroje a techniky, které jsou součástí praxe ovlivňování mínění, slovy Waltera Lippmanna vytváření souhlasu mezi občany. Souhlasem je například nákup konkrétního zboží, spoření s konkrétním komerčním penzijním fondem (v případě reformy penzí), stejně jako přijetí pozvánky na soukromou přehlídku sbírky motýlů a fotografi í z cest.

Hlavní motiv knihy je obsažen už v jejím podtitulu Jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat. Nejde jen o to, jak úspěšně ovlivňovat druhé, ale také a především o to, jak se nenechat zmanipulovat, jak maximálně kontrolovat vlastní osud v prostředí moderní či postmoderní společnosti. Není to vůbec jednoduché a pohodlné, ale za pokus či zamyšlení to, jak věřím, leckomu stojí.

Kniha je proto určena každému, kdo chce přemýšlet, ale i těm, kteří již aktivně uvažují nad rámec ofi ciální debaty o společnosti, politice a ekonomice.

Poměrně velký prostor věnuji problematice fungování masmédií, a to proto, že masmédia jsou klíčovým komunikačním kanálem moderní společnosti. Zprostředkovávají identický zážitek, konkrétní příběh milionům příjemců. Mají tak silný vliv na formování společenského povědomí a mínění. Jsou důležitým zprostředkujícím činitelem, a tedy i významným nástrojem současného public relations k přenosu zájmových sdělení.

Text knihy odráží četné zkušenosti z praxe, místy velmi subjektivní. Časté akcenty na politickou a válečnou problematiku ovlivňování mínění jsou odrazem vlastní osobní a profesní zkušenosti. Během novinářské práce jsem často a rád připravoval zejména pro televizní diváky reportáže o globálních politicko-vojenských tématech. Tehdy jsem si také vypěstoval zvýšenou citlivost na mocenskou a politickou manipulaci, jež se, v konečných důsledcích, dotýká každého občana. Slovy klasika Carla von Clausewitze není válka ničím jiným než pokračováním politiky jinými prostředky.

Kniha obsahuje i stručné a praktické rady a návody, jak vést účinně rozhovor či prezentaci nebo jak jednat v komunikačních situacích, které mají charakter konfrontace či krize a současně mají odezvu v masových médiích.

Třetí rozšířené vydání přináší také pasáže z nově publikovaných textů včetně knihy Public relations a politika – Kdo a jak řídí naše osudy s naším souhlasem (Grada Publishing, 2010).

Některé argumenty a důkazy jsou v textu uváděny i opakovaně, a to zcela záměrně z důvodů čistě didaktických. 12 / Public relations jako ovlivňování mínění

Autorskou ambicí je, aby kniha sloužila čtenáři jako praktický, populárně naučný průvodce problematikou ovlivňování mínění a fungování masmédií. I proto je v knize výrazně potlačen akademický kodex vyjadřování a publikování (včetně tradiční formy citací), a to ve prospěch větší čtivosti, plynulosti a srozumitelnosti textu.

Cílem publikace je zprostředkovat zájemcům o problematiku ovlivňování mínění, PR, stručný exkurz do prostředí a technik tohoto velmi dynamického a širší veřejnosti stále ne příliš známého oboru.

Úvod / 13

Úvod V kontextu a komplexu společenské praxe představují vztahy s veřejností, anglicky a mezinárodně public relations (ve zkratce PR [pí – ár]), důležitý nástroj společenské komunikace a kontroly, integrální součást ideologie i svébytnou aplikovanou sociální vědu, která se opírá především o poznatky sociologie a psychologie.

Vztahy s veřejností jsou pro potřeby publikace defi novány jako aktivity směřující k ovlivňování mínění s cílem dosáhnout souhlasu mezi občany. Souhlasem je například nákup konkrétního inzerovaného zboží, hlas pro politického kandidáta v procesu tzv. demokratické volby, podpora neokoloniální válce nebo i mlčení v případě zásahu mocenské autority vůči disidentům, oponentům. Do praxe PR tak náleží téměř veškeré kulturní a umělecké výstupy včetně mediálního zpravodajství, publicistiky, reklamy a psychologických operací. Masová média pak představují klíčový komunikační kanál současného public relations pro ovlivnění mínění – formování souhlasu.

Každodenní praxe vztahů s  veřejností do značné míry určuje i  to, jak je fi rma, úřad, organizace nebo veřejně činná a známá osoba vnímána veřejností či určitou skupinou, jednoduše – jakou má pověst (image). Na marketing libovolné fi rmy nebo organizace má její image pochopitelně vliv, stejně tak jako její produkty nebo služby a techniky komunikace ovlivňují celkovou image. Marketing a public relations představují spojité nádoby. I  tak je častá, dosud dokonce převládající redukce PR na pouhou složku marketingu, marketingového mixu, výrazem omezené znalosti skutečného obsahu, významu a dosahu praxe vztahů s veřejností pro řízení celospolečenských procesů moderní společnosti.

Dovednost utváření vztahů s veřejností – ovlivňování mínění, formování souhlasu mezi občany –, pro kterou se již celosvětově ujalo anglické označení public relations, 14 / Public relations jako ovlivňování mínění spočívá v bezpečném ovládnutí symbolů a mechanismů společenské komunikace včetně komunikačních kanálů, médií.

Slovy E. L. Bernayse, otce zakladatele současného PR: „Ten, kdo kontroluje mechanismy a symboly společenské komunikace, soustředí ve své dispozici skutečnou moc a často skrytou vládu.“ Public relations tak představuje významnou kompetenci elity.

Pochopení a zvládnutí zásadních otázek teorie a praxe public relations dává možnost výrazněji kontrolovat individuální osud v prostředí moderní či „postmoderní“ společnosti. Jednoduše řečeno: „Dokážete ovlivňovat a  nenecháte se snadno zmanipulovat.“

Sjednocení základních pojmů pro potřeby publikace / 15

Sjednocení základních pojmů pro potřeby publikace Agentura mediální: organizace zabývající se obchodováním s  reklamním časem

a prostorem (nákup, prodej) a plánováním komunikačních a reklamních kampaní. Agentura PR: soukromá organizace, obchodní společnost, zaměřená na public rela

tions, ovlivňování mínění, vytváření předem defi novaného obrazu nebo souhlasu.

Činnost PR agentur je podnikatelskou činností, jež se uplatňuje tam, kde konkrétní

organizace, fi rma nebo instituce nemá vlastní oddělení vztahů s veřejností (PR)

nebo kde nedisponuje dostatečnými zdroji a know-how pro účinné sdělení či ře

šení konkrétní komunikační situace. Cenzura: regulace informací a jiných vyjádření vzhledem k předem určeným hodno

tám, a to na základě diktátu státu nebo jiné mocenské autority. Nejčastější formou

cenzury je tzv. autocenzura jedince samého, jenž nevyslovuje názory či hodnoty,

které jsou v rozporu s hodnotami a názory jemu nadřazené autority (zaměstnava

tel, stát, rodina). Elita: kategorie osob, společenských skupin, které v určitém systému zaujímají ve

doucí nebo jinak významnou úlohu, a to v důsledku vlastních individuálních nebo

profesionálních kvalit či sociálního postavení. Ideologie: způsob výkladu světa, jehož smyslem není svět vyložit, ale podpořit zájmy

té společenské skupiny, která svět vykládá, a to prostřednictvím manipulace se

symboly a kontroly informačního toku. Ideologie slouží jako společenské pojivo,

které integruje rozdílné sociální skupiny lidí, a zabezpečuje tak stabilitu celého

systému. Institut politický (think tank): odborná či oborová organizace, sdružení nebo skupi

na, typicky zaměřená na výzkum v oblasti studia politiky a ekonomiky, zaplňující

volný prostor v nestátní, neziskové sféře výzkumu a vzdělání, politiky a podnikání.

Prostředky na vlastní provoz a na analyticko-expertní činnost získávají od dobro

volných dárců. Kanál komunikační: cesta, prostředí přenosu zájmové informace. Kód: libovolný systém vzájemně souvisejících znaků a pravidel pro jejich využívání,

na kterém se shodnou příslušníci dané kultury, v níž se používá. Komunikace: přenos sdělení, výměna informací.

+


16 / Public relations jako ovlivňování mínění Komunikace krizová: specializovaná komunikace organizace nebo instituce ve výji

mečné situaci, kdy je její stabilita, bezpečnost či pověst ohrožena krizovou událostí

nebo negativní publicitou. Jejím cílem je připravit a distribuovat účinná sdělení

nebo eliminovat negativní publicitu – minimalizovat škody, jež vzniklá komuni

kační krize způsobí. Komunikace masová: jednosměrná komunikace od zdroje informace k velké množi

ně individuálních příjemců uskutečňovaná prostřednictvím technických prostřed

ků masové komunikace – masových médií. Kultura: vše, co odlišuje člověka od zvířete. Jedná se o historicky a společensky pod

míněný souhrn hmotných a duchovních hodnot vytvořených člověkem během

společenské a historické praxe charakterizující dosažený stupeň ve vývoji společ

nosti. Současně představuje i prostředí, ve kterém jedinec získává představu o tom,

jaký význam má přisoudit vlastní zkušenosti. Je tedy pomyslnou zásobárnou ná

vodů k interpretaci okolních podnětů, které daná kultura a společnost poskytují. Lobbing: individuální ovlivňování rozhodnutí představitelů nejčastěji samospráv

ných orgánů a státních institucí za účelem prosazení zájmů určité skupiny (vět

šinou podnikatelské nebo politické) zastoupené tzv. lobbistou. Cílem lobbingu je

přesvědčivou argumentací získat souhlas těch, kteří mají v dané věci rozhodovací

pravomoc, a v konečném důsledku tak zabezpečit zájem klienta, zadavatele. Manipulace: způsob ovlivňování jednotlivce, skupiny nebo celé společnosti, v jehož

důsledku se výrazně změní názory a postoje cílové skupiny, aniž by si to dotyč

ní uvědomovali. Manipulovaná osoba nebo skupina je většinou přesvědčena, že

je sama iniciátorem konkrétního jednání, že její rozhodnutí je projevem vlast

ní, svobodné vůle. Ve skutečnosti se chová podle režie a  plánu cizího autora,

manipulátora. Marketing: koncepce nejčastěji obchodní a výrobní politiky organizace spočívající

v aktivní tvorbě poptávky a v podpoře prodeje. Média mainstreamová (média hlavního proudu): jejich charakter je dán instituci

onálním uspořádáním, velikostí a dosahem na trhu. Nastolováním hlavních témat

určují rámec celospolečenské debaty, vytvářejí hlavní – střední informační proud. Média masová média (masmédia): hromadné sdělovací prostředky: noviny, časo

pisy, rozhlas, televize, fi lm, internet. Představují konglomerát kapitálu, kulturní

a  informační síly a  moci. Rozlišujeme média tištěná (letáky, noviny, časopisy)

a elektronická (rozhlas, televize, internet). Masa: množina osob s minimální vzájemnou vazbou, interakcí, bez společného ve

dení, která je objektem cíleného ovlivňování, indoktrinace a manipulace. Médium: zprostředkující činitel, prostředí. Vše, co umožňuje komunikaci.

Sjednocení základních pojmů pro potřeby publikace / 17

Media relations: vztahy s médii – stěžejní disciplína public relations založená na

předpokladu, že veřejnost lze ovlivnit zejména prostřednictvím masových médií.

Disponuje širokou škálou nástrojů sloužících k budování dlouhodobých dobrých

vztahů s novináři referujícími o fi rmě, organizaci či instituci nebo o oboru a ob

sahu jejich činností. Mínění veřejné: názory a postoje, které mají odezvu ve společnosti. Podle existující

odezvy rozlišujeme aktivní a pasivní veřejné mínění (v závislosti na tom, zda je

odezva zjevná, nebo zda ji zjišťujeme průzkumem). Moc: schopnost účinně kontrolovat průběh dění v dané oblasti společenského života.

Moc – podíl na moci – je ústřední kategorií uspořádání každé společnosti. Novinář: pracovník v prostředí masových médií, který se zabývá sběrem, komen

továním a distribucí informací, zpráv a zábavy. V informační společnosti se za

žurnalistu může považovat každý, kdo pravidelně publikuje v masových médiích

(ať už pro obživu, nebo potěšení). Jedná se tak třeba i o bloggera, který pravidelně

přispívá vlastním informačním, zpravodajským nebo zábavním obsahem na inter

net (bez ohledu na početnost jeho publika). Organizace krycí (front group): v praxi PR slouží k suplování důvěryhodné, expert

ní autority, která veřejnosti zprostředkuje žádoucí sdělení, a to tehdy, když jinak

důvěryhodný zdroj, autorita v dané věci neexistuje nebo se nechce či nemůže ve

věci ovlivnění mínění angažovat. Krycí organizace jsou většinou skryty za anga

žovanými nebo alespoň neutrálními a odbornými názvy. Paradigma: soubor předpokladů, na kterých je vybudována určitá teorie či rámec

pro existenci jistého jevu. Politika: veřejná činnost, správa, řízení státu a vztahů mezi státy. Propaganda: nejčastěji je vnímána jako manipulace médii s cílem dosažení spole

čenské kontroly (zejména v politickém kontextu, kdy je spojována s úsilím politic

kých hnutí, organizací a vlád). V současnosti představuje i historicky podmíněný

termín, jehož ústřední význam a smysl stále více přebírá označení public relations. Pseudoudálost: událost, která vznikne, existuje jen a pouze proto, aby o ní média

a novináři informovali veřejnost. Jde o tradiční nástroj vytváření žádoucí publicity

v režii specialistů public relations. Psychologické operace (PSYOP, PSYOPS): formy psychologického působení a pře

svědčování ve smyslu práce s logickým uvažováním či strachem i s dalšími emoce

mi a jinými duševními faktory cílové skupiny příjemců z řad protivníka, soupeře.

Cílem je dosáhnout takových emocí, postojů a chování, které odpovídají zájmům

zadavatele. Původně byly praktikovány výhradně v souvislosti s vedením válečných

operací, jako speciální součást válečné propagandy, nyní jsou užívány také v praxi

politicko-mocenského boje a praxe public relations. 18 / Public relations jako ovlivňování mínění Public relations (PR): aktivní ovlivňování mínění veřejnosti nebo jiné konkrétní

cílové skupiny s cílem získání souhlasu mezi občany. Souhlasem může být nákup

inzerovaného zboží, služeb, volba – hlas pro konkrétního politického kandidáta

nebo politickou stranu v rituálu demokratických voleb –, stejně jako občanská,

osobní pasivita v případě státní represe vůči konkrétním disidentským skupinám

nebo představitelům. Recipient: příjemce mediálního obsahu (televizní, fi lmový divák, posluchač rozhlasu,

čtenář novin, knih, časopisů). Reklama: zájmově vázaná informace zadavatele s cílem vyvolat konkrétní potřebu,

touhu. Jedná se většinou o veřejné oznámení určené k podpoře, propagaci věci,

myšlenky nebo k vyvolání touhy či jiného účinku žádaného zadavatelem reklamy. Reklamní agentura: organizace zabývající se tvorbou, návrhy a realizací reklam. Spin: manipulace, faleš, nasměrování způsobující obrat v hodnocení skutečnosti. Společnost: v základním smyslu představuje skupinu jednotlivců (bez ohledu na je

jich sociální původ), která je charakterizována vlastní kulturou, společnými zájmy

a institucemi. Společnost tak může představovat například konkrétní národ nebo

národní stát. Může se jednat i o větší celek, jakým je např. západní – euroatlantické

společenství – civilizace. Současná tzv. moderní společnost se vyvinula ze společ

nosti tradiční v průběhu průmyslové revoluce v 19. století. Stereotyp mediální: tradiční forma reprezentace sociální reality představující soci

ální klasifi kaci určitých společenských skupin a jejich přiblížení prostřednictvím

zjednodušujících, obtížně ověřitelných a zobecněných faktů, kdy neobjektivní re

prezentace převažuje. Strategie komunikační: věda a umění použití symbolů a komunikačních kanálů. Symbol: znak, značka, znamení, předmět nesoucí hlubší (skrytý) význam. Veřejnost: skupina osob, která má zájem na konkrétním společenském dění, vyme

zuje se k určitému společenskému tématu nebo problému. Svůj vztah vůči tomuto

dění, tématu či problému vyjadřuje prostřednictvím mínění (viz mínění veřejné). Vůdce – názorový: jedná se o všeobecně respektovanou osobu, která ve svém oboru,

profesi dosáhla výjimečných výsledků nebo se těší neformální autoritě, veřejné

úctě a důvěře, a to na základě vlastní reakce v dějinné, životní situaci, v níž se ocit

la. Pro mnoho lidí je tak inspirací a kompasem pro formování vlastního názoru,

rozhodnutí a jednání.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist