načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Public relations - Denisa Hejlová

Public relations

Elektronická kniha: Public relations
Autor: Denisa Hejlová

Na českém trhu dosud chyběla podobně komplexní a moderně pojatá publikace z oboru PR, s případovými studiemi, zaměřená na domácí podmínky. Je určená studentům VŠ, pracovníkům ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  297
+
-
9,9
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 77.3%hodnoceni - 77.3%hodnoceni - 77.3%hodnoceni - 77.3%hodnoceni - 77.3% 95%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2015
Počet stran: 250
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace, portréty, faksimile
Vydání: První vydání
Skupina třídění: Reklama. Public relations. Média
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5022-4
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Problematika public relations v převážně českém prostředí. Publikace se snaží představit českým čtenářům komplexně problematiku public relations, jeho historii, teoretická východiska, hlavní oblasti zájmu a používané nástroje. Je určena budoucím i současným profesionálům a také všem zájemcům, kteří se chtějí o PR dozvědět více. Je zde představen ucelený koncept teorie a historie vzniku PR, a to zejména v českém prostředí. Kniha je podložena řadou výzkumů a zdrojů. Vybrané kapitoly obsahují příklady a případové studie. Dále obsahují tipy na další literaturu a online zdroje, také návrhy aktivit a v neposlední řadě také cvičení. Publikace má charakter odborné vědecké monografie, která vychází z autorčiných vlastních výzkumů a z u nás převážně nedostupné zahraniční literatury. Výzkumy publikované v rámci monografie vycházejí ze standartních výzkumných metod sociálních věd, zejména kvantitavního a kvalitativního výzkumu, expertních rozhovorů a případových studií.

Popis nakladatele

Na českém trhu dosud chyběla podobně komplexní a moderně pojatá publikace z oboru PR, s případovými studiemi, zaměřená na domácí podmínky. Je určená studentům VŠ, pracovníkům PR, tiskovým mluvčím. Představuje teoretické přístupy, popisuje specifické oblasti PR i jejich etické a legislativní hranice.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Denisa Hejlová - další tituly autora:
Public relations Public relations
 
K elektronické knize "Public relations" doporučujeme také:
 (e-book)
Psychologie reklamy -- 4., rozšířené a aktualizované vydání Psychologie reklamy
 (e-book)
Efektivní krizová komunikace -- pro všechny manažery a PR specialisty Efektivní krizová komunikace
 (e-book)
Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace
 (e-book)
Marketingová komunikace -- Jak komunikovat na našem trhu - 2., aktualizované a doplněné vydání Marketingová komunikace -- Jak komunikovat na našem trhu
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Michael Armstrong

 Základní teoretické přístupy

a koncepty PR

 Public relations zaměřené

na domácí podmínky

 Specifi cké oblasti PR včetně etických

a legislativních hranic

 Důležité poznatky ze souvisejících disciplín

 Případové studie

Denisa

Hejlová

PUBLIC RELATIONS

Na českém trhu dosud chyběla podobně komplexní a moderně pojatá publikace z oboru public relations, zaměřená na domácí podmínky a obsahující případové studie. Jejím cílem je stát se základním kánonem oboru. Je určená především studentům vysokých škol, PR manažerům, tiskovým mluvčím a dalším pracovníkům PR v komerčním, státním a veřejném sektoru. Představuje jak základní teoretické přístupy a koncepty, tak důležité poznatky ze souvisejících disciplín, a popisuje specifi cké oblasti PR včetně jejich etických a legislativních hranic. Jednoznačným odlišením od ostatních knih je silný důraz na domácí vývoj a případové studie, které umožní čtenáři snadnou orientaci v tématech, která jsou mu blízká. Kniha však využívá i řadu mezinárodních teorií a výzkumů (např. European Communication Monitor či Edelman Trust Barometer), které jsou nezbytné pro pochopení celosvětového vývoje oboru. PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D. Působí jako vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze. Specializuje se na strategickou komunikaci, public relations a public affairs. Absolvovala řadu pobytů na významných univerzitách, například na Columbia University v New Yorku a Waseda v Tokiu. Pravidelně publikuje v zahraničních odborných časopisech a podílí se na mezinárodním výzkumu public relations.

www.grada.cz

Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz

Public

relations

Denisa Hejlová



Grada Publishing

Public

relations

Denisa Hejlová


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodu

kována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu

nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D. Public relations Kniha je monografie Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 5936. publikaci Odborná recenze: prof. PhDr. Pavel Horňák, Ph.D. doc. Ing. Miroslav Karlíček, Ph.D. Vydání odborné knihy schválila Vědecká redakce nakladatelství Grada Publishing, a.s. Odpovědná redaktorka Mgr. Martina Němcová Grafická úprava a sazba Milan Vokál Návrh a zpracování obálky Jan Dvořák Počet stran 256 První vydání, Praha 2015 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. Tato monografie vznikla v rámci systému podpory fakultních monografií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze. © Grada Publishing, a.s., 2015 ISBN 978-80-247-9877-6 (ePub) ISBN 978-80-247-9876-9 (pdf ) ISBN 978-80-247-5022-4 (print) Obsah O autorce ............................................................... 9

Úvod .................................................................. 10

Public relations: trvalá součást našeho života, kterou ale zná jen málokdo ....... 10

Cíl publikace ........................................................... 11

Metodologie a struktura ................................................. 12

Poděkování ............................................................ 12

Část I.

Historie PR – hlavní mezníky a osobnosti

1. Public relations – vymezení a vznik pojmu ............................... 16

2. Propaganda a počátky PR .............................................. 20

2.1 Stručná historie propagandy ........................................ 20

2.2 Teoretická reflexe propagandy ....................................... 22

2.3 Vztah PR a propagandy ............................................ 24

2.4 Očkování proti propagandě: vytváření rezistence ....................... 26

2.5 PSYOPS a PSYWARS: informační a psychologická válka ................ 27

3. Americká tradice a „otcové zakladatelé“ PR .............................. 30

3.1 Kapitáni průmyslu, nebo loupeživí baroni? ............................ 30

3.2 P. T. Barnum a psychická manipulace ................................. 33

3.3 Ivy Lee: jeden z prvních PR profesionálů .............................. 35

3.4 Edward Bernays: samozvaný „otec PR“ ............................... 39

3.5 Doris Fleischmannová: Bernaysova manželka a první žena v PR ......... 46

3.6 Americká propaganda v první světové válce: Creelova komise ........... 46

3.7 Další americké osobnosti PR 20. století ............................... 53

3.7.1 Arthur W. Page: zakladatel korporátního PR .................. 53

3.7.2 Earl Newsom: nejen co říkat, ale co dělat ..................... 55

3.7.3 John W. Hill: počátky public affairs .......................... 56

3.7.4 Carl Byoir: advertorialy i front groups ........................ 57

4. Vznik PR v Evropě .................................................... 59

5. Globální vývoj po druhé světové válce: rozvoj PR agentur ................. 64

5.1 Profesionalizace PR ve světě – oborová sdružení, asociace a kodexy ...... 65

6. Historie PR v českých zemích ........................................... 67

6.1 Konec 19. století: PR českého národního uvědomění ................... 67

6.2 První republika: rozvoj původních českých značek a podniků ............ 68

6.2.1 Baťa: komplexní filozofie značky a komunikace ................ 69

6.2.2 Obchodní domy Brouk + Babka: progresivní komunikace se

zákazníky ................................................ 71

6.2.3 Koh-i-noor: jedna z nejstarších českých značek ................ 72

6.2.4 Protektorátní film: nástroj propagandy i celebrity PR ........... 74

6.3 Poválečný vývoj: rozmach propagandy i počátky PR .................... 74

6.3.1 Socialistická propagace: PR, nebo propaganda?

Diskuse k terminologii ..................................... 77

6.4 Šedesátá léta: inspirace profesionálním PR ze Západu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 6.5 Doba normalizace: výchova socialistického člověka .................... 81

6.6 Devadesátá léta: skutečný nástup českého PR .......................... 83

6.7 Digitální PR: nová oblast v novém tisíciletí ............................ 88

Část II.

Teorie PR – hlavní přístupy a modely

7. Vymezení PR jako samostatného oboru ................................. 90

7.1 Dosavadní česká literatura o PR ..................................... 91

7.2 PR v rámci marketingového mixu .................................... 91

7.3 PR v kontextu společenských věd .................................... 93

8. Definování termínu public relations .................................... 95

8.1 Problémy se jménem: PR, korporátní, nebo strategická komunikace? ..... 98 8.2 Hlavní oblasti a nástroje PR ....................................... 100

8.3 Rozdíl mezi reklamou a PR ....................................... 103

8.3.1 Vztah PR a médií ........................................ 105

8.4 Kdo PR využívá? Komerční, nekomerční a vládní organizace .......... 106

8.5 Kdo PR vytváří? In-house oddělení a agentury ....................... 108

8.5.1 PR, reklamní a mediální agentury: co kdo dělá? .............. 108

8.5.2 Významné zahraniční PR agentury a sítě .................... 111

9. Diferenciace teoretických pohledů na PR ............................... 113

9.1 Teorie excelence Gruniga a Hunta ................................. 114

9.2 Freemanova teorie stakeholderů ................................... 116

9.2.1 Co je to stakeholder mapping? ............................. 117

Část III.

Strategie: plánování a řízení komunikace

10. Strategie a taktiky .................................................... 120

10.1 Cutlipova a Centerova teorie PR: 7 C ............................... 121

10.2 Analytické nástroje v PR .......................................... 122

10.3 Mediální monitoring a mediální analýzy ............................ 123 11. Evaluace PR ......................................................... 128

11.1 Teoretické modely evaluace PR .................................... 128

11.1.1 Proč se v PR neměří tak často jako v reklamě a v marketingu? .. 131

11.2 Barcelonské principy ............................................. 132

11.3 Metoda AVE a její kritika ......................................... 132

12. Nástroje public relations .............................................. 135

12.1 Media relations – vztahy s médii a novináři ......................... 135

12.1.1 Český mediální trh a jeho specifika ......................... 138

12.1.2 Jak probíhá mediatrénink ................................. 140

12.2 Event management – pořádání událostí ............................. 141

12.3 Doporučení celebrit či názorových vůdců ........................... 142

12.4 Digitální PR a sociální sítě ........................................ 143

12.5 Krizová komunikace ............................................. 146

Část IV.

Jednotlivé oblasti PR a jejich příklady

13. Oblasti PR ........................................................... 152

13.1 Interní komunikace .............................................. 152

13.2 Issues management .............................................. 158

13.3 Produktové PR .................................................. 164

13.4 Celebrity PR a image making ...................................... 166

13.5 Korporátní PR .................................................. 167

13.5.1 Budování image a důvěry v hlavní představitele organizace ..... 167

13.6 Business-to-business PR .......................................... 170

13.7 Finanční PR a vztahy s investory ................................... 172

13.8 Community relations – vztahy v místě podnikání .................... 175

14. Public affairs a government relations – vztahy se státními představiteli

a vládou ............................................................. 180

14.1 Public affairs v České republice .................................... 184

14.2 Advocacy – obhajování zájmů ..................................... 189

15. Politické PR a vládní komunikace ...................................... 191

16. CSR – společenská odpovědnost firem .................................. 193

16.1 Cause-related marketing .......................................... 200

16.2 Firemní filantropie .............................................. 201

Část V.

PR a jeho role v občanské společnosti

17. Důvěra veřejnosti jako základní předpoklad PR ......................... 209

17.1 Třetí strany v komunikaci ......................................... 210

17.2 Globální výzkumy důvěryhodnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210 18. Legislativní rámec v PR ............................................... 214

19. Etika v PR ........................................................... 216

19.1 Etické kodexy PR asociací ........................................ 217

19.2 Etické kodexy firem .............................................. 218

20. Neetické nebo manipulativní praktiky v PR ............................. 224

20.1 Whitewashing .................................................. 224

20.2 Front groups: manipulativní využívání občanských iniciativ ........... 226

20.3 Falešné účty a komentáře ......................................... 228

Závěr ................................................................. 232

Summary ............................................................. 233

Literatura ............................................................. 234

Rejstřík ...............................................................249

O autorce 9

O autorce

PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D.

Je vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations

na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze. Během své

praxe působila jako proděkanka pro PR, PR manažerka a  kon

zultantka v  oblasti komunikace. Specializuje se na strategickou

komunikaci, public relations a public affairs. Vydala knihu o vý

voji českého politického PR Zveřejněné soukromí (CDK, 2012).

Absolvovala řadu pobytů na významných univerzitách, například

v Columbia University v New Yorku a Waseda v Tokiu. Pravidelně

publikuje v  zahraničních odborných časopisech a  podílí se na

mezinárodním výzkumu public relations. Mezi její koníčky patří

výtvarné umění a kultura Dálného východu. 

Public relations10

Úvod Public relations: trvalá součást našeho života, kterou ale zná jen málokdo Termín public relations či vztahy s  veřejností zatím není příliš rozšířený v  obecném povědomí. Někteří ho možná slyšeli, ale nejsou si jisti jeho významem. Jiní ho spojují s propagandou a manipulací. Public relations je přitom více než sto let starý obor, který již téměř čtvrt století patří k etablovaným a profesionalizovaným oblastem i u nás.

Jen Asociace PR agentur (APRA) má v České republice dvacet členů a na trhu působí desítky dalších agentur s ročním obratem kolem miliardy korun. Své interní oddělení PR či komunikace má většina českých či u nás působících velkých firem. PR profesionálně vytváří i řada středních podniků, neziskových nebo kulturních organizací, nemocnic, policie, politických stran či jednotlivců, ať již jsou to politici, nebo celebrity. PR tedy v české společnosti existuje a ovlivňuje všechny složky společnosti. Protože však veřejnost neví, co to PR je, nevidí jej – neví, na co se má dívat.

Zatímco působení reklamy i  marketingové komunikace česká společnosti po roce 1989 neustále reflektuje a podrobuje veřejné debatě, o PR se zatím příliš nemluví. Známí jsou pouze tiskoví mluvčí, mnozí proto PR spojují téměř výhradně s mediální komunikací. Spíše nechvalnou pověst získal lobbing a politické PR, a to v souvislosti s organizovaným zločinem a  korupcí. Mnohé z  osob, které se za lobbisty prohlašovaly, však o  lobbingu jako profesionální praxi nemají tušení. Public affairs, jehož je lobbing nástrojem, je u nás naprosto neznámá oblast (více viz Kasl Kollmannová a Matušková 2014).

Zatímco praxe PR se v České republice naplno rozjela už na počátku devadesátých let minulého století, teoretická reflexe oboru dosud pokulhává. Vyšla sice řada publikací a příruček, které učí, jak PR dělat, ale neříkají moc o tom, jaké jsou kořeny oboru, v čem se liší od propagandy, jaké jsou hlavní teorie v PR apod. O teorii PR se můžeme dočíst částečně zejm. u Svobody (2004, 2009), Kopeckého (2013), Horňáka (1998), Horňáka a Juráškové (2012), Ftorka (2007, 2010, 2012) či v překladu L‘Etangové (2009). Poněkud rozšířenější je teoretická základna marketingu a marketingové komunikace, kam někteří teoretici PR zařazují jako jeden z nástrojů (Kotler a kol. 2007, s. 895; Karlíček a Král 2011, s. 18). I ve světě je PR více zastoupeno v praxi než v teorii. Teoretické základně public relations a dalším podobným odvětvím, například strategické či korporátní komunikaci, se věnuje jen poměrně úzký kruh akademiků, kteří musejí sledovat neustálý vývoj a rozvoj oboru (např. manželé Grunigovi, L’Etangová, Bentele, Verčič, van Rulerová, Zerfass, Watson, Gregoryová, Heath, Tench ad.).

PR i celá oblast komunikace se každým dnem rapidně vyvíjí a mění. Tradiční masová média ztrácejí na vlivu i na hodnotě. Ceny mediálních vydavatelství klesly téměř na 10 % hodnoty z roku 1995 (Economist, 10. 8. 2013). V posledních dvou letech se v České republice výrazně proměnili vlastníci mediálních domů: média se již nestávají (jen) příležitostí, jak zbohatnout, ale jak kumulovat vliv.

Úvod 11

Po tisíciletí se lidská společnost soustředila na to, jak zajistit, zlepšit a technologicky inovovat šíření informací, tedy komunikovat v prostoru i čase. Nikoliv náhodou je slovo komunikace používáno také pro silnice a cesty – právě ty totiž spojují jedno lidské sídlo s  druhým. Obrovským přelomem v  šíření a  zároveň exkluzivním sdílení informací byl rozmach pošty – a ten je spojen se vznikem soukromého bankovnictví ve středověku v severní Itálii. Byli to právě první bankéři, kteří potřebovali zprávy o tom, co se děje, a posílali informace, které mohly ovlivnit zásadní ekonomická rozhodnutí vládců. Dnešní obchodní informace se však s rozvojem nových technologií, umožňujících sledovat proměny trhu v setinách sekundy a reagovat na ně, posunuly na zcela jinou úroveň.

Informací je tolik, že se firmy, instituce i občané musejí soustředit již ne na jejich šíření, ale na třídění informací. Lidé mohou během určité doby vstřebat pouze omezené množství informací. Obracejí se proto často k odborníkům, ke svým blízkým a k dalším lidem, kterým věří, a spoléhají na jejich doporučení. PR profesionálové to vědí a nezřídka s tímto poznatkem při plánování komunikace počítají.

Pokud je PR opravdu profesionální aktivitou, má svá pravidla a zákonitosti. PR profesionálové ovládají specifické know-how, které se na trhu cení. Význam PR se v průběhu času značně vyvíjel a neustále se posunuje, a to nejen v možnostech využívání nástrojů PR, ale zejména v samotném jádru „vztahu s veřejností“: bez jejího souhlasu dnes firmy stále hůře legitimizují svou činnost. PR začaly využívat všechny druhy organizací a institucí, již dávno není vyhrazené velkým korporacím, jak tomu bylo před sto padesáti lety. Zároveň se ale vyvíjela – a stále se vyvíjí – i politická propaganda. Z toho důvodu je nutné se oblasti PR věnovat, zkoumat, kde jsou její hranice, co je ještě etickou praktikou a co již ne. Cíl publikace Cílem publikace je představit českým čtenářům komplexně problematiku public relations, jeho historii, teoretická východiska, hlavní oblasti zájmu a používané nástroje. Kniha se věnuje i roli PR ve společnosti, zejména etickým hranicím oboru. V rámci problematiky se zabývá také dalšími souvislostmi, zejména rozvojem propagandy.

Kniha je určena budoucím i  současným profesionálům a  také všem ostatním zájemcům, kteří se chtějí o  PR dozvědět více. Využijí ji zájemci z  oborů marketingová komunikace, public relations a  mediální studia, ale i  ze všech sociálně-vědních oborů, např. sociologie, politologie nebo mezinárodní vztahy. Přínosná bude také pro ty, kdo se zabývají ekonomií a řízením podniku.

V publikaci, kterou právě držíte v rukou, je poprvé představen ucelený koncept teorie a historie vzniku PR, zejména v českém prostředí, proto ji ocení všichni profesionálové v PR, které zajímají historické souvislosti a teoretické zázemí jejich oboru.

Kniha je podložena řadou výzkumů a  zdrojů. Vybrané kapitoly obsahují příklady a případové studie (případové studie se od příkladů liší tím, že mapují konkrétní kampaň a dodržují stejnou strukturu, tedy kdo kampaň zavádal, jaký byl cíl, metody a výsledky kampaně). Dále obsahují tipy na další literaturu a online zdroje a návrhy aktivit a cvičení. Snažila jsem se napsat knihu, která obsahuje kvalitní teoretické základy, ale navíc je čtivá, aby byly informace zajímavé i pro okruh lidí mimo obor PR.

Public relations12

Metodologie a struktura

Publikace má charakter odborné vědecké monografie, která vychází z řady mých vlast

ních výzkumů a z u nás převážně nedostupné zahraniční literatury. Výzkumy publikova

né v rámci monografie vycházejí ze standardních výzkumných metod sociálních věd,

zejména kvantitativního a kvalitativního výzkumu, expertních rozhovorů a případových

studií. Výzkum teorie a historie PR a komparativní analýzu oboru PR a public affairs v Čes

ké republice a ve Spojených státech jsem prováděla v rámci semestrálního výzkumného

pobytu na Columbia University v New Yorku v roce 2014. Tento pobyt byl umožněn díky

Fulbright-Masarykově stipendiu. Součástí této publikace jsou mj. výstupy z  expertních

rozhovorů, které byly v rámci výzkumu provedeny (Samuel Pierre, Jacqueline Brevardová

a Andrea Bonime-Blancová).

Výzkum public affairs probíhal v rámci výzkumného programu PRVOUK na FSV UK

a jeho výsledky byly již dříve publikovány (viz Kasl Kollmannová a Matušková 2013, 2014,

Millar a Hejlová 2013), v této knize se však vyskytují v nových souvislostech. Můj výzkum

o historii českého PR byl publikován v mezinárodní publikaci (viz Hejlová in Watson 2014),

v této knize je však dostupný pro českého čtenáře a doplněný řadou dalších souvislostí,

poznatků a dat z expertních rozhovorů. Stejně tak byl v angličtině publikován můj první

výzkum o  roli a  funkci PR v  České republice (viz Kasl Kollmannová in Okay, Carayol

a  Tench 2013), který je nyní v  této publikaci částečně dostupný v  češtině. V  knize jsou

také použity výsledky mezinárodního výzkumu – Evropského komunikačního monitoru

(ECM, 2011 až 2014) –, jehož jsem mezinárodní garantkou za Českou republiku. Případo

vou studii o interním komunikačním oddělení automobilky Nissan jsem provedla v rámci

stipendijního výzkumného pobytu v Japonsku v roce 2011 z grantu Japan Foundation.

Poznámka ke členění textu

Kniha je rozdělena do pěti hlavních oddílů:

I. historie,

II. teorie,

III. strategie a nástroje,

IV. oblasti PR,

V. PR ve společnosti.

Poděkování

Chtěla bych především poděkovat institucím, které pomohly financovat výzkumy, jež

přinesly původní výsledky z dosud neprozkoumaných oblastí: Univerzitě Karlově, Fulbri

ghtově nadaci a Japan Foundation. Za četné konzultace a odborné diskuse patří poděko

vání především zahraničním odborníkům a kolegům, jmenovitě profesorům Günterovi

Bentelemu a Ansgaru Zerfassovi z Univerzity v Lipsku, s nimiž jsem konzultovala četné

otázky v  oblasti role PR ve společnosti, etiky a  budování důvěry, dále profesorce Carle

C. J. M. Millarové z University of Twente a Ashridge Business School, která mi významně

pomohla v  ukotvení a  výzkumu oblasti public affairs, Tomu Watsonovi z  University of

Bournemouth, který poskytl konzultace v oblasti historie PR, a dále mnoha profesorům

Úvod 13

z Columbia University, jmenovitě Janu Švejnarovi, který podpořil myšlenku komparativního výzkumu, Joan Bainesové zabývající se oblastí komunikace v organizacích, Hansu Deckerovi působícímu v oblasti společenské odpovědnosti firem a Andree Bonime-Blancové za konzultace v oblasti risk managementu a společenské odpovědnosti. V Japonsku patří poděkování zejména profesoru Monzurulu Huqovi z Tokyo University of Foreign Studies a Foreign Correspondents Club of Japan a Setsuko Ohtakové z Japan-Czech Friendship Association za podporu výzkumu a zprostředkování kontaktů.

Poděkování patří též mým domácím kolegům a spoluautorům, zejména Anně Matuškové, Wadimu Strielkowskému, Petře Koudelkové, docentu Janu Haladovi a profesoru Janu Jirákovi, jemuž vděčím za své poznatky v oblasti mediálních studií. V oblasti výzkumu historie českého PR jsem prováděla expertní rozhovory s předními odborníky z české praxe, jimž děkuji za čas a informace – jmenovitě v abecedním pořadí: Vladimír Bystrov, Michal Donath, Euan Edworthy, Allan Gintel, Milan Hejl, Marek Hlavica, Ladislav Kopecký, Paul Kučera, Jindřich Lacko, Miroslav Novák a Dita Stejskalová.

Velké poděkování za cenné rady a tipy si zaslouží oba recenzenti a uznávaní odborníci v oblasti komunikace a marketingu profesor Pavel Horňák a docent Miroslav Karlíček. A nejvíce děkuji svému manželovi a své rodině za podporu, zpětnou vazbu a trpělivost při psaní knihy.

ČÁST I.

Historie PR –

hlavní mezníky

a osobnosti

+

Public relations16

1. Public relations – vymezení

a vznik pojmu

Public relations označuje soubor teorií, dovedností a profesí, který se utvářel v různých částech světa zhruba od konce 19. století a především pak v průběhu 20. století. Přestože jednotlivé postupy či praktiky public relations existovaly již dříve, to, co skutečně iniciovalo vznik oblasti PR, bylo vytvoření nové profese či služby, která se stala oceňovanou a cíleně budovanou dovedností.

Je téměř nemožné stanovit jeden historický okamžik nebo rok, kdy došlo ke „vzniku“ PR. Scott M. Cutlip, americký historik a teoretik PR, zastává názor, že PR začalo vznikat již s rozvojem civilizace, kdy se od sebe oddělovaly jednotlivé kmeny a začaly spolu komunikovat a  směňovat zboží (Cutlip 1995, s.  1). „Využívání komunikace k  ovlivňování veřejného mínění a  lidského chování je staré jako civilizace sama,“ míní Cutlip (1994, s. 14). Američtí teoretici James Grunig a Todd Hunt (1984, s. 20) datují aktivity podobné public relations již do starého Řecka, kdy se rozvíjela rétorika a přesvědčování – zejména u Aristotela (Rétorika) a Platona (především v dialogu Gorgias) a dále u římského myslitele Marka Fabia Kvintiliana (Základy rétoriky). Řečtí filozofové bezpochyby položili základy komunikace, argumentace, logiky a rétoriky, které jsou dodnes platné a využívané, zejména v  přesvědčování (persvazi). Rétorika významně formovala základy evropské civilizace, kultury a vzdělanosti (komplexní pojednání o rétorice napsal Jiří Kraus, 2011).

Momentem, kdy byla persvazivní (přesvědčovací) komunikace povýšena na cílenou strategii a stala se svébytnou součástí společnosti, byl rok 1622, kdy ve středověké Itálii vznikla na papežském stolci Sacra Congregatio de Propaganda Fide (Svatá kongregace pro šíření víry), kterou založil papež Řehoř XV. Jejím cílem bylo efektivní šíření křesťanské víry, a to zejména na nově kolonizovaná území (Jowett a Donnellová 2011, s. 105). Tato kongregace existuje dodnes, ale od roku 1967 je přejmenovaná na Kongregaci pro evangelizaci národů (sídlí v Římě na Piazza di Spagna, odkud vede také ulice pojmenovaná Via di Propaganda). Katolická církev začala jako první instituce s masivní „propagandou“ hlavně proto, že po více než století trvajících zámořských cestách a  kolonizaci nových území potřebovala výrazně zapracovat na šíření své víry mezi nové ovečky. A právě nově založená kongregace jí umožnila přistupovat k jejímu cíli strategičtěji.

Základy komunikačních strategií se objevují také v souvislosti s politickou komunikací (po starořeckých filozofech zejména u Machiavelliho). Italský politik, filozof, diplomat, spisovatel, historik a vojenský teoretik Niccollò Machiavelli (1469–1527) položil ve svém spise Vladař základy pragmatické politiky, která sice budila u  mnohých kritiků jak ve své době, tak i dnes pohoršení, nicméně ve své podstatě se některé principy v politické komunikaci využívají dodnes, například: „Přátelství širokých vrstev lidu je pro vladaře nezbytné; neboť jinak se v dobách zlých nemá o koho opřít.“ (Machiavelli 2012, s. 55). Efektivní komunikaci s veřejností rozvinuly i další významné postavy evropské politické scény, např. Marie Terezie, Napoleon, Richelieu, Bismarck ad., a  to za pomoci stále se rozvíjejících médií a technologií.

Historie PR – hlavní mezníky a osobnosti 17

Jak dodává Scott Cutlip, autor nejpropracovanějších knih o historii amerického PR (viz

Cutlip 1994 a 1995), je potřeba si uvědomit, že v mnoha případech byly historické události interpretovány jako PR aktivity teprve zpětně – přitom jejich aktéři je za PR nepovažovali. Vznik skutečně profesionálního PR je datován až po nástupu masového tisku, vzniku průmyslové společnosti a po urbanizaci, která probíhala v 19. století.

Praktickou podstatu PR a jeho vznik je však vždycky nutné vnímat v kontextu dějin

jednotlivých zemí a společností. Nejlépe zmapovaná je historie PR ve Spojených státech, kam také mnozí historici a teoretici kladou počátky rozvoje oboru PR a kterou se budeme zevrubně zabývat v této knize i my. Mezi první organizace, které začaly PR využívat strategicky, patřily například prestižní americké univerzity jako Yale, Harvard nebo Columbia (Cutlip 1995, s. 237). V Evropě se historie PR začala zkoumat relativně nedávno, věnují se jí zejména skupiny britských historiků soustředěné kolem Toma Watsona či Jacquie L’Etangové.

Jeden z  amerických „otců zakladatelů“ PR, Edward Bernays, poprvé načrtl historii

PR jakožto oboru ve své knize nazvané příznačně Public Relations, která vyšla v  roce 1952 (v  nakladatelství University of Oklahoma Press). Vývoj PR rozdělil do několika fází, zmapoval prvopočátky PR v  letech 1600–1800 a  za období expanze označil první polovinu 19. století. Období druhé poloviny 19. století označil za dobu, kdy americké PR ovládali mocní magnáti, kteří chtěli veřejné mínění pouze manipulovat ve svůj prospěch. Širokou veřejnost považovali za nevzdělanou masu, která se chová stádně, a je potřeba, aby ji ekonomické elity ve spolupráci s politiky řídily. Podle Bernayse se přístup změnil až v prvních dvou dekádách dvacátého století, kdy se cílem PR stalo informování veřejnosti. Za éru největšího rozvoje PR Bernays označil zhruba třicátá léta. Po druhé světové válce již bylo PR ve Spojených státech podle Bernayse plně rozvinuté a profesionalizované. Nesmíme zapomínat, že Bernaysovým cílem nebylo jen zmapovat vývoj oboru PR, ale především etablovat PR jako svébytný obor a profesi – a sebe jako nejlepšího odborníka na PR. A k tomu potřeboval vytvořit PR důstojný rodokmen. Navzdory všem těmto „negativním“ aspektům stojí sedmdesát let stará publikace za přečtení, i když – stejně jako další Bernaysova díla – s kritickým odstupem (viz profil Edwarda Bernayse).

ČASOVÁ OSA

1. Od pravěku k modernímu světu

2. Americké PR od roku 1600 do roku 1800

3. Expanzivní PR, 1800–1865

4. „Zatracované publikum“, 1865–1900

5. „Informované publikum“, 1900–1919

6. Vzestup nové profese, 1919–1929

7. Dozrávání PR, 1929–1941

8. Éra integrace, 1941–1951 Historie amerického PR podle Bernayse (Bernays 1952)



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist