

Elektronická kniha:
Psychologie v perinatální péči
Autor:
Daniela Sobotková; Lenka Šulová; kolektiv; Lea Takács
Podnázev: Praktické otázky a náročné situace
Nakladatelství: | » Grada |
Dostupné formáty ke stažení: | EPUB, MOBI, PDF |
Zabezpečení proti tisku a kopírování: | ano |
Médium: | e-book |
Rok vydání: | 2015 |
Počet stran: | 208 |
Rozměr: | 24 cm |
Úprava: | ilustrace |
Vydání: | Vydání první |
Skupina třídění: | Gynekologie. Porodnictví |
Jazyk: | česky |
ADOBE DRM: | bez |
ISBN: | 978-80-247-5127-6 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Je užitečnou pomůckou jak pro gynekology-porodníky, neonatology, porodní asistentky a zdravotní sestry, tak pro psychology, psychiatry, duly i další odborníky. Monografie přináší interdisciplinární pohled na problematiku péče o ženu v průběhu porodu a poporodního období.
Monografie přináší interdisciplinární pohled na problematiku péče o ženu v průběhu porodu a poporodního období. Svým zaměřením na náročné situace a důrazem na praktická doporučení představuje užitečnou pomůcku pro gynekology-porodníky, neonatology, porodní asistentky a zdravotní sestry. Kniha je určena pro klinickou praxi a pre- a postgraduální přípravu zdravotníků, je však vhodná i pro psychology, psychiatry, duly a další odborníky se zájmem o tuto oblast a v neposlední řadě i pro nastávající rodiče.
Text je uspořádán do 11 kapitol. V úvodu jsou shrnuta základní pravidla komunikace s rodičkou a nedělkou s důrazem na komunikaci v náročných situacích. Následují kapitoly zaměřené na psychologické aspekty porodní bolesti a operačních porodů. Obsáhlá kapitola je věnována poporodním psychickým poruchám – její součástí jsou i doporučení týkající se diagnostiky a terapie těchto poruch pro lékaře-nepsychiatry včetně obecných indikací k předání pacientky do péče psychiatra.
Následuje blok tří kapitol věnovaných krizovým situacím, které se týkají jak matky (případně obou rodičů), tak i novorozence. První z nich se zabývá problematikou péče o drogově závislé matky a jejich děti, druhá se věnuje otázkám péče o předčasně narozené či nemocné novorozence a jejich rodiče a celý blok je zakončen kapitolou o perinatální ztrátě, která kromě detailních praktických doporučení pro zdravotníky obsahuje i informační leták pro rodiče.
Navazující tři kapitoly sledují psychologickou problematiku v perinatologii z perspektivy zdravotníků. První kapitola popisuje syndrom vyhoření a možnosti jak mu předcházet. Druhá se zaměřuje na úlohu a možné přínosy supervize v perinatální péči a třetí je věnována praktickým postupům duševní hygieny s důrazem na strategie zvládání a překonávání stresu v náročných situacích. Knihu uzavírá kapitola o právních otázkách v perinatologii. (praktické otázky a náročné situace)
Lékařská péče – Psychologické aspekty
Lékař a pacient – Psychologické aspekty
Ošetřovatelství – Psychologické aspekty
Lékařská psychologie
Perinatologie
Katalog předmětový > L > Lékařská psychologie
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura > Zdraví a lékařství
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura > Přírodní vědy
Naučná literatura > Zdraví a lékařství > Porodnictví > Psychologické aspekty
Naučná literatura > Zdraví a lékařství > Lékař a pacient > Psychologické aspekty
Naučná literatura > Přírodní vědy > Biologie > Ošetřovatelství > Psychologické aspekty
Katalog předmětový > L > Lékařská péče > Psychologické aspekty
Katalog předmětový > P > Perinatologie
Naučná literatura > Třídění dle formy > Monografie > Kolektivní monografie
Katalog vybraných autorů > Š > Šulová – Lenka Šulová
Katalog vybraných autorů > S > Sobotková – Daniela Sobotková
Katalog vybraných autorů > T > Takács – Lea Takács
Katalog nakladatelství > G > Grada

Sobotková, Daniela; Dittrichová, Jaroslava
Cena: 237 Kč
Psychologie v perinatální péči
Lea Takács, Daniela Sobotková,Lenka Šulová a kolektiv
Praktické otázky a náročné situace
Lea Takács, Daniela Sobotková, Lenka Šulová a kolektiv
Psychologie
v perinatální péči
Grada Publishing, a.s., U Průhonu 22, 170 00 Praha 7
tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400
e-mail: obchod@grada.cz, www.grada.cz
Publikace přináší kromě přehledného souhrnu současných poznatků z oboru i praktická
doporučení pro řešení standardních i problematických situací, které mohou v perinatální péči nastat.
Psychologické aspekty perinatální péče jsou v knize vhodně propojeny s aspekty zdravotními
(například problematikou bolesti, drogové závislosti, operačních výkonů) a doplněny o související
legislativu.
Publikace je určena zejména porodníkům, neonatologům, porodním asistentkám a zdravotním
sestrám, ale i klinickým psychologům a psychiatrům se zájmem o tuto oblast. Je také vhodná pro
další odborníky a studenty příslušných oborů.
Praktické otázky a náročné situace
GRADA Publishing
Praktické otázky a náročné situace
Lea Takács, Daniela Sobotková, Lenka Šulová a kolektiv
Psychologie
v perinatální péči
Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy
Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována
ani šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.
Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Mgr. Lea Takács, PhDr. Daniela Sobotková, CSc., prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc. – editorky Psychologie v perinatální péči Praktické otázky a náročné situace Autorský kolektiv: Mgr. Klára Borůvková, PhDr. Jaroslava Dittrichová, CSc., MUDr. Petra Hanulíková, doc. PhDr. Zuzana Havrdová, CSc., PhDr. Simona Hoskovcová, Ph.D., PhDr. Markéta Hrdličková, Ph.D., Mgr. Zuzana Hrušková, PhDr. Alena Javůrková, Ph.D., JUDr. Helena Krejčíková, Ph.D., doc. MUDr. Pavel Mohr, Ph.D., PhDr. Marie Pečená, MUDr. Eva Procházková, PhDr. Jaroslava Raudenská, Ph.D., prof. MUDr. Aleš Roztočil, CSc., PhDr. Daniela Sobotková, CSc., PhDr. Iva Štětovská, Ph.D., Mgr. Lea Takács, MUDr. Blanka Vavřinková, CSc. Recenze: MUDr. PhDr. Pavel Čepický, CSc. MUDr. Radovan Hrubý, Ph.D. Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. doc. MUDr. Martin Procházka, Ph.D. Vydání odborné knihy schválila Vědecká redakce nakladatelství Grada Publishing, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2015 Cover Photo © allphoto, 2015 Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 jako svou 5837. publikaci Obrázek 2.2 nakreslila dle podkladů autorů Jana Nejtková Sazba a zlom Antonín Plicka Počet stran 208 Vydání první, Praha 2015 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. Dílo bylo vytvořeno v rámci grantového projektu č. 316111 s názvem „Psychosociální klima porodnice očima rodičky – teorie a diagnostika“ řešeného na Univerzitě Karlově v Praze, Filozofické fakultě, s finanční podporou Grantové agentury Univerzity Karlovy. Tato kniha vznikla v rámci Programu rozvoje vědních oblastí na Univerzitě Karlově č. P07 Psycho sociální aspekty kvality života, podprogram Psychologické a sociální aspekty utváření životních drah, životních stylů a kvality života – determinanty a perspektivy. © Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2015 Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků, což není zvláštním způsobem vyznačeno. Postupy a příklady v této knize, rovněž tak informace o lécích, jejich formách, dávkování a aplikaci jsou sestaveny s nejlepším vědomím autorů. Z jejich praktického uplatnění ale nevyplývají pro autory ani pro nakladatelství žádné právní důsledky. ISBN 9788024797168 (ePub) ISBN 9788024797151 (pdf ) ISBN 9788024751276 (print) Obsah Seznam autorů ...................................................................................................................... 9
Seznam zkratek ................................................................................................................... 11
Předmluva ........................................................................................................................... 13
Úvod .................................................................................................................................... 15
1 Komunikace v perinatální péči (Lea Takács, Marie Pečená) ................................... 17
1.1 Rodička a zdravotník – dvě odlišné perspektivy a východiska ..................................... 17
1.2 Budování důvěry: respekt, zájem, empatie a vyjádřené porozumění ........................... 18
1.3 Model komunikace: symetrie a emoční podpora ........................................................... 19
1.3.1 Symetrická a asymetrická komunikace ............................................................... 19
1.3.2 Direktivní a nedirektivní komunikace ................................................................ 23
1.3.3 Styly komunikace ................................................................................................... 23
1.4 Neverbální a paraverbální komunikace ............................................................................ 25
1.4.1 Oční kontakt a mimika .......................................................................................... 25
1.4.2 Gestika ..................................................................................................................... 26
1.4.3 Haptika .................................................................................................................... 26
1.4.4 Posturika .................................................................................................................. 26
1.4.5 Proxemika ............................................................................................................... 26
1.4.6 Uspořádání prostoru .............................................................................................. 27
1.4.7 Nahota pacienta ...................................................................................................... 27
1.4.8 Paraverbální projevy .............................................................................................. 27
1.5 Co komunikaci narušuje? ................................................................................................... 27
1.6 Komunikace v náročných situacích .................................................................................. 28
1.6.1 Jak rozptýlit hněv ................................................................................................... 28
1.6.2 Jak rozptýlit stres .................................................................................................... 29
1.6.3 Jak sdělovat špatné zprávy ..................................................................................... 30
1.6.4 Co říci, když udělám chybu .................................................................................. 31
1.6.5 Co říci, když nastane vážná komplikace v důsledku volby rodičky ................. 32
Doporučení pro praxi – komunikace a informace v konkrétních situacích ............... 32
Přijetí do porodnice ............................................................................................... 32
Průběh porodu ........................................................................................................ 33
Poporodní období .................................................................................................. 33
Obecná doporučení pro komunikaci v perinatální péči ................................... 34
Literatura .............................................................................................................................. 35
2 Porodní bolest a její psychologické souvislosti (Jaroslava Raudenská,
Petra Hanulíková, Alena Javůrková) ......................................................................... 37
2.1 Mechanismus bolesti při porodu ....................................................................................... 37
2.1.1 První doba porodní ................................................................................................ 37
2.1.2 Druhá doba porodní .............................................................................................. 38
2.1.3 Třetí doba porodní ................................................................................................. 38
2.1.4 Doba poporodní ..................................................................................................... 39
2.2 Diagnostika porodní bolesti .............................................................................................. 39
2.2.1 Senzorická složka bolesti ....................................................................................... 39
2.2.2 Emoční složka bolesti ............................................................................................ 41
2.2.3 Behaviorální složka bolesti .................................................................................... 42
2.2.4 Kognitivní složka bolesti ....................................................................................... 42
2.3 Psychosociální vlivy ............................................................................................................ 42
6
2.3.1 Prostředí a kultura .................................................................................................. 43
2.3.2 Psychologické souvislosti ...................................................................................... 43
2.4 Metody úlevy od porodní bolesti ...................................................................................... 46
2.4.1 Farmakologické přístupy ....................................................................................... 46
2.4.2 Nefarmakologické a psychologické metody ....................................................... 47
Doporučení pro praxi ......................................................................................................... 50
Literatura .............................................................................................................................. 51
3 Porodnické operace a jejich psychologické souvislosti (Lea Takács,
Aleš Roztočil) ............................................................................................................ 57
3.1 Operace v těhotenství ......................................................................................................... 57
3.1.1 Operace v prvním trimestru těhotenství ............................................................ 57
3.1.2 Operace ve druhém trimestru těhotenství .......................................................... 58
3.1.3 Operace ve třetím trimestru těhotenství ............................................................. 59
3.2 Operace v průběhu porodu ................................................................................................ 59
3.2.1 Vaginální operační porod ...................................................................................... 59
3.2.2 Císařský řez ............................................................................................................. 61
Doporučení pro praxi ......................................................................................................... 67
Vaginální extrakční operace ................................................................................. 67
Císařský řez na přání ............................................................................................. 68
Akutní císařský řez ................................................................................................. 69
Literatura .............................................................................................................................. 70
4 Poporodní psychické poruchy (Pavel Mohr) ........................................................... 75
4.1 Poporodní deprese .............................................................................................................. 75
4.1.1 Prevalence, rizikové faktory, etiologie ................................................................. 75
4.1.2 Diagnostika ............................................................................................................. 77
4.1.3 Diferenciální diagnostika ...................................................................................... 78
4.1.4 Terapie ..................................................................................................................... 79
4.2 Úzkostné poruchy ............................................................................................................... 81
4.2.1 Úzkost v puerperiu, prevalence, rizikové faktory .............................................. 81
4.2.2 Panická porucha ..................................................................................................... 85
4.2.3 Obsedantněkompulzivní porucha ...................................................................... 86
4.2.4 Posttraumatická stresová porucha ....................................................................... 87
4.2.5 Generalizovaná úzkostná porucha ....................................................................... 87
4.2.6 Sociální fobie ........................................................................................................... 88
4.2.7 Terapie ..................................................................................................................... 88
4.3 Bipolární afektivní porucha ............................................................................................... 89
4.3.1 Prevalence, rizikové faktory .................................................................................. 89
4.3.2 Terapie ..................................................................................................................... 90
4.4 Schizofrenie .......................................................................................................................... 91
4.4.1 Prevalence, rizikové faktory .................................................................................. 91
4.4.2 Terapie ..................................................................................................................... 92
4.5 Poporodní psychóza ............................................................................................................ 96
4.5.1 Prevalence, etiologie, klinický obraz .................................................................... 96
4.5.2 Terapie ..................................................................................................................... 97
Doporučení pro diagnostiku a terapii poporodních psychických poruch .................. 99
Diagnostika ............................................................................................................. 99
Terapie ..................................................................................................................... 99
Specializovaná psychiatrická péče ..................................................................... 101
Literatura ............................................................................................................................ 101
5 Drogově závislé matky a jejich děti (Blanka Vavřinková, Markéta Hrdličková) .... 105
5.1 Vývojové aspekty vzniku a rozvoje závislostí ................................................................. 105
5.2 Rodinné faktory vzniku a rozvoje závislostí .................................................................. 106
7
5.3 Péče o ženu v průběhu těhotenství .................................................................................. 106
5.3.1 Ultrazvukové vyšetření ........................................................................................ 107
5.3.2 Laboratorní vyšetření .......................................................................................... 108
5.3.3 HIV pozitivní pacientka ...................................................................................... 108
5.3.4 Hepatitida C .......................................................................................................... 108
5.4 Péče o ženu v průběhu porodu ........................................................................................ 108
5.4.1 Porodnická analgezie a anestezie ....................................................................... 109
5.5 Abstinenční syndrom novorozence ................................................................................ 109
5.5.1 Diagnostika novorozeneckého abstinenčního syndromu .............................. 110
5.5.2 Terapie u novorozence s novorozeneckým abstinenčním syndromem ........ 111
5.6 Možnosti poporodní péče ................................................................................................ 112
Doporučení pro praxi ....................................................................................................... 115
Literatura ............................................................................................................................ 115
6 Rizikový novorozenec a jeho rodiče (Daniela Sobotková, Jaroslava Dittrichová,
Eva Procházková) ................................................................................................... 117
6.1 Přesun zájmu od snížení perinatální mortality ke snížení perinatální morbidity .... 117
6.2 Péče zaměřená na vývoj („developmental care“) .......................................................... 117
6.2.1 Pět důležitých kategorií péče zaměřené na vývoj (VP) ................................... 118
6.2.2 Možné důsledky nedostatečné péče zaměřené na vývoj (VP) ........................ 128
6.3 Specifika zátěže u rodičů rizikových novorozenců ....................................................... 130
Doporučení ohledně kontaktu s rodiči v průběhu hospitalizace dítěte ..................... 131
Literatura ............................................................................................................................ 133
7 Psychosociální intervence v případě úmrtí dítěte (perinatální ztráta, potrat)
(Klára Borůvková, Simona Hoskovcová, Zuzana Hrušková) .................................... 141
7.1 Průběh krize ....................................................................................................................... 141
7.1.1 Truchlení ............................................................................................................... 142
7.2 Ochranné faktory .............................................................................................................. 145
7.2.1 Sociální opora ze strany nejbližších ................................................................... 146
7.2.2 Přístup zdravotníků ............................................................................................. 146
Konkrétní praktické postupy v případě perinatální ztráty – doporučení
pro zdravotníky ................................................................................................................. 147
Literatura ............................................................................................................................ 150
Informační leták pro rodiče ............................................................................................. 151
8 Syndrom vyhoření v práci zdravotníka (Iva Štětovská) ........................................ 153
8.1 Vymezení pojmu vyhoření a stres (zátěž) ...................................................................... 153
8.2 Koncept syndromu vyhoření ........................................................................................... 154
8.3 Jak vzniká vyhoření ........................................................................................................... 155
8.3.1 Faktory podílející se na vzniku syndromu vyhoření ....................................... 155
8.4 Dopady pracovního stresu ............................................................................................... 157
8.5 Syndrom vyhoření a specifické profese .......................................................................... 158
8.6 Specifické zátěžové momenty v perinatální péči ........................................................... 159
Doporučení pro praxi – identifikace a preventivní opatření ....................................... 161
Literatura ............................................................................................................................ 162
9 Supervize v perinatální péči (Zuzana Havrdová) .................................................. 163
9.1 Vývoj supervize .................................................................................................................. 163
9.2 Překážky zavedení supervize do klinické praxe ............................................................ 164
9.3 Zásady supervizní práce ................................................................................................... 165
9.3.1 Příprava na supervizi ........................................................................................... 166
9.3.2 Užitečnost supervize ............................................................................................ 166
9.3.3 Supervize a organizační kultura ......................................................................... 167
9.4 Příklady užití supervize v jejích různých formách ........................................................ 167
Seznam autorů
8
9.4.1 Individuální supervize ......................................................................................... 168
9.4.2 Případová supervize ............................................................................................. 168
9.4.3 Týmová supervize ................................................................................................. 169
9.5 Dokumenty a výzkumy supervize v zahraničí ............................................................... 169
9.5.1 Statutární pozice supervize v porodní asistenci ............................................... 169
9.5.2 Poznatky z publikovaných supervizních kazuistik porodních asistentek ..... 171
9.5.3 Výzkumy dopadů supervize ................................................................................ 171
Literatura ............................................................................................................................ 173
10 Duševní hygiena – praktické postupy (Iva Štětovská) ........................................... 175
10.1 Vymezení pojmu duševní hygiena a jeho vztah ke zdraví ........................................... 175
10.2 Stres a zátěž ........................................................................................................................ 176
10.3 Individuální odlišnosti ve zvládání zátěže a pomáhající profese ................................ 178
10.4 Specifika práce zdravotníků ............................................................................................. 179
10.5 Rezervy v každodenním životě (přechodové rituály, sdílení společenství,
individuální intuitivní postupy) ...................................................................................... 180
10.6 Strukturované postupy duševní hygieny ........................................................................ 182
10.7 Sociální opora .................................................................................................................... 185
Literatura ............................................................................................................................ 186
11 Právní aspekty perinatální péče (Helena Krejčíková) ............................................ 187
11.1 Základní principy právní odpovědnosti ve zdravotnictví ............................................ 188
11.1.1 Občanskoprávní odpovědnost ............................................................................ 188
11.1.2 Správněprávní odpovědnost ............................................................................... 189
11.1.3 Trestněprávní odpovědnost ................................................................................ 190
11.2 Práva rodičky ..................................................................................................................... 190
11.2.1 Právo na informace o zdravotním stavu ........................................................... 192
11.2.2 Informovaný souhlas ........................................................................................... 193
11.2.3 Právo na péči poskytovanou na náležité odborné úrovni.
Postup lege artis .................................................................................................... 196
11.3 Praktické problémy v perinatologii ................................................................................. 198
11.3.1 Porodní plán ......................................................................................................... 198
11.3.2 Otec u porodu ....................................................................................................... 200
11.3.3 Péče po narození dítěte ........................................................................................ 200
Literatura ............................................................................................................................ 203
Rejstřík .............................................................................................................................. 204
Souhrn .............................................................................................................................. 207
Summary ........................................................................................................................... 208
Seznam autorů
9
Seznam autorů
Editoři:
Mgr. Lea Takács
Katedra psychologie, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze
PhDr. Daniela Sobotková, CSc.
Pracovní skupina pro raný vývoj dětí při Českomoravské psychologické společnosti,
Praha
prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.
Katedra psychologie, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Autorský kolektiv:
Mgr. Klára Borůvková
Ambulance klinické psychologie pro děti a dospělé, Trutnov
PhDr. Jaroslava Dittrichová, CSc.
Pracovní skupina pro raný vývoj dětí při Českomoravské psychologické společnosti,
Praha
MUDr. Petra Hanulíková
2. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Fakultní nemocnice v Motole, Gynekologickoporodnická klinika
doc. PhDr. Zuzana Havrdová, CSc.
Katedra řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích,
Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze
PhDr. Simona Hoskovcová, Ph.D.
Katedra psychologie, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze
PhDr. Markéta Hrdličková, Ph.D.
Dětské centrum při Thomayerově nemocnici, Praha
Mgr. Zuzana Hrušková
Psychosomatická klinika, Praha
Dlouhá cesta, z.s., Praha
PhDr. Alena Javůrková, Ph.D.
2. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Fakultní nemocnice v Motole, Oddělení klinické psychologie
Psychologie v perinatální péči Seznam zkratek
10
JUDr. Helena Krejčíková, Ph.D.
Centrum zdravotnického práva, Právnická fakulta Univerzity Karlovy v Praze
doc. MUDr. Pavel Mohr, Ph.D.
Národní ústav duševního zdraví, Klecany
3. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze
PhDr. Marie Pečená
Ambulance klinické psychologie, Praha
MUDr. Eva Procházková
1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Všeobecná fakultní nemocnice, Gynekologickoporodnická klinika
PhDr. Jaroslava Raudenská, Ph.D.
2. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Fakultní nemocnice v Motole, Oddělení klinické psychologie
prof. MUDr. Aleš Roztočil, CSc.
Nemocnice Jihlava, Gynekologickoporodnické oddělení
PhDr. Daniela Sobotková, CSc.
Pracovní skupina pro raný vývoj dětí při Českomoravské psychologické společnosti,
Praha
PhDr. Iva Štětovská, Ph.D.
Katedra psychologie, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Mgr. Lea Takács
Katedra psychologie, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze
MUDr. Blanka Vavřinková, CSc.
První česká lékařská společnost, s.r.o., Praha
Seznam zkratek
11
Seznam zkratek BAP bipolární afektivní porucha BFH Baby Friendly Hospital CNS centrální nervový systém cPVL cystická periventrikulární leukomalacie COPE Creating Opportunities for Parent Empowerment CTG kardiotokografie DC dětské centrum DMO dětská mozková obrna ECT elektrokonvulzivní terapie EEG elektroencefalografie EFCNI European Foundation for the Care of Newborn Infants EMG elektromyografie EOG elektrookulografie EPDS Edinburgh Postnatal Depression Scale (Edinburská škála postnatální
deprese) GAD Generalized Anxiety Disorder (generalizovaná úzkostná porucha) GIT gastrointestinální trakt HIV virus lidské imunodeficience IPB Index přítomné bolesti JIRPN jednotka intenzivní a resuscitační péče pro novorozence KBT kognitivněbehaviorální terapie KÚ kojenecký ústav s dětským domovem pro děti do 3 let MPQ McGill Pain Questionnaire (dotazník bolesti McGillovy univerzity) NAPI Neurobehavioral Assessment of the Preterm Infant NAS neonatal abstinence syndrom (abstinenční syndrom novorozence) NNS nenutritivní sání NIDCAP Newborn Individualized Developmental Care Assessment Program OCD ObsessiveCompulsive Disorder (obsedantněkompulzivní porucha) PBIS Present Behavioral Intensity Scale PCP fenylcyklidin PCR polymerázová řetězová reakce PDSS Postpartum Depression Screening Scale (Screeningová škála
poporodní deprese) PTSD Posttraumatic Stress Disorder (posttraumatická stresová porucha) RT respirační trakt SC sectio caesarea (císařský řez, sekce) SFMPQ krátká forma MPQ SNRI antidepresiva se zpětným vychytáváním serotoninu a noradrenalinu SSRI antidepresiva se zpětným vychytáváním serotoninu STAI StateTrait Anxiety Inventory (Dotazník stavu a rysu úzkosti) STAXI StateTrait Anger Expression Inventory (Dotazník stavu a rysu zlosti) STD Sexually Transmitted Diseases (sexuálně přenosné nemoci) STDI StateTrait Depression Inventory (Dotazník stavu a rysu deprese)
Psychologie v perinatální péči Předmluva
12
VAS Visual Analogue Scale (Vizuální analogová škála)
VP vývojová péče
WDEQ Wijma Delivery Expectancy/Experience Questionnaire
Předmluva
13
Předmluva Táto kniha je dielom významných autorov, odborníkov ako teoretických, tak aj kli nických disciplín. Svojím spôsobom nadväzuje na predchádzajúce mimoriadne vý znamné dielo „Perinatální neuropsychická morbidita dítěte“ pod redakčným vedením prof. MUDr. Zdenka Štemberu, DrSc., PhDr. Jaroslavy Dittrichovej, CSc., a PhDr. Daniely Sobotkovej, CSc., z ktorých posledné dve menované prispeli aj k tejto aktuálnej knihe.
Kniha prináša dôležitý interdisciplinárny pohľad na komplexnú problematiku te hotenstva, pôrodu a perinatálnej starostlivosti so špeciálnym zreteľom na užšie psy chologickomedicínske, ale aj širšie spoločenské aspekty. Vzhľadom na unikátne bio logické, medicínske, psychologické aj sociálne charakteristiky tohto obdobia, ktoré predstavuje v mnohých ohľadoch kritické obdobie v živote matky aj jej dieťaťa, sa autori systematicky zaoberajú identifikovaním interakcií rôznorodých faktorov v perinatál nej psychológii a medicíne. Osobitný dôraz kladú na dôležité psychologické faktory a mechanizmy a individuálne psychické prežívanie tehotnej ženy – matky, ktoré patria k najdôležitejším determinantom tejto špecifickej situácie v klinickej praxi. Systema ticky vysvetľujú dôležitosť psychologických premenných, ktoré je potrebné chápať ako faktory zásadného významu a prijímať ich ako samozrejmú súčasť modernej koncepcie komplexnej perinatálnej starostlivosti. Okrem aktuálneho prehľadu poznatkov v tejto oblasti sú cenným prínosom aj príklady z klinickej praxe, rovnako tak aj praktické rady a odporúčania pre správnu klinickú prax.
Nechcel by som komentovať jednotlivé kapitoly, pretože táto kniha má hovoriť sama za seba. Je to dielo veľmi vzácne, obohacujúce znalosti a knižnice nielen odborníkov, ale aj vzdelanej laickej verejnosti. Je to dielo s vysoko informačným charakterom. Veľmi silnou stránkou je interdisciplinárna škála odborníkov od psychológov cez psychiatrov, pôrodníkov, neonatológov a právnikov, ktorí sa zaoberajú komplexnou perinatálnou problematikou. Táto v sebe zahrňuje prenatálne, natálne aj postnatálne obdobie, ktoré sa od seba nedajú oddeliť.
Prenatálna a perinatálna psychológia a medicína je relatívne nový interdiscipli nárny vedecký odbor, ktorý sa snaží o integráciu rôznych disciplín a smerov zaobe rajúcich sa základnými otázkami života a jeho poruchami. Dôležité je zdôraznenie interdisciplinárneho charakteru, ktorý umožňuje, že rôzne vedecké odbory ako me dicína, psychológia, antropológia, etológia, sociológia, filozofia a iné, sa stretávajú, nachádzajú spoločný jazyk a prechádzajú procesom vzájomného plodného a kreatív neho ovplyvňovania.
Prenatálna a perinatálna psychológia a medicína môže súčasne slúžiť ako „psycho somatický“ model zdôrazňujúci nedeliteľnosť „psychologických“ a „somatických“ pro cesov v nedeliteľnom kontinuu ľudského života od jeho prvých začiatkov a nedeliteľnosť vývoja všetkých funkcií centrálneho nervového systému a imunologických a neuro endokrinných procesov.
Je všeobecne akceptované, že podnety, podmienky a okolnosti, ktorým bol ľudský jedinec vystavený v kritickom prenatálnom a perinatálnom období, ako aj v období včasného detstva predstavujú z hľadiska vývoja „kritické časové okno“, v priebehu ktorého dochádza k základnej organizácii mozgových systémov, kľúčovým neuro nálnym koordináciám a neurovývojovým procesom, ktoré sa vyznačujú dlhodobým až celo životným ovplyvnením správania, osobnosti a adaptačných procesov človeka.
Psychologie v perinatální péči Úvod
14
Ďalšie dôležité poznatky a prísľuby prináša výskum v oblasti vzťahovej väzby, ktorá
vzniká už v prenatálnom období a pokračuje aj v období po narodení dieťaťa. Je známe, že aj v priebehu vytvárania tohto vzťahu, vrátane prenatálneho obdobia života, dochá dza k mimoriadne dôležitým reguláciám, ktoré ďalej modulujú neurobehaviorálne stratégie, adaptačné mechanizmy a osobnostné charakteristiky jedinca.
Prenatálna fáza života tak predstavuje unikátnu a neopakovateľnú možnosť primár
nej prevencie psychických, emocionálnych, fyzických a sociálnych porúch v ďalšom živote. V tomto štádiu môžeme rozvinúť preventívne postupy k zníženiu prenatálnej, perinatálnej a postnatálnej chorobnosti, predčasného pôrodu a v konečnom dôsledku aj perinatálnej úmrtnosti. Primárna prevencia začína hlbokým rešpektom pre prenatálne dieťa v jeho prvej ekologickej pozícii v maternici a rešpektom pre matku aj pre dieťa pri pôrode, ktoré by sa malo privítať s veľkou dôstojnosťou ako rovnocenný partner v spoločnosti.
Záverom chcem povedať, že predložená kniha „Psychologie v perinatální péči“ má
univerzálne hodnoty a zaslúži si byť preložená aj do iných jazykov. Táto publikácia je vzácnym skvostom do klenotnice odbornej literatúry a patrí do každej knižnice vedeckých inštitúcií ako aj klinických pracovísk a pedagogickosociálnych zariadení, ale nájde si svojich vďačných záujemcov aj vo vzdelanej laickej verejnosti. Je knihou pre inteligentného čitateľa. Veľmi úprimne odporúčam túto knihu všetkým, ktorí sa zaoberajú prenatálnou a perinatálnou problematikou a rovnako aj rodičom. Prajme jej šťastnú cestu do života a nech poskytne okrem odborných poznatkov aj veľa krea tívnych podnetov a radosti.
Dr.h.c. mult. prof. Peter G. Fedor-Freybergh, MD, PhD.
gynekológ a pôrodník, psychiater a detský psychiater
riaditeľ Ústavu pre prenatálnu a perinatálnu psychológiu, medicínu
a integrované neurovedy, Vysoká škola sv. Alžbety v Bratislave
šéfredaktor, Neuroendocrinology Letters, including neuroscience,
neurophysiology, neuropsychopharmacology, psychoneuroimmunology,
reproductive medicine, chronobiology and human ethology
šéfredaktor, Biogenic Amines – International
Journal of Stress and Neuroprotection
šéfredaktor, Activitas Nervosa Superior Rediviva –
International Journal for Integrated Neurosciences
zakladateľ a šéfredaktor, International Journal of Prenatal
and Perinatal Psychology and Medicine
Úvod
15
Úvod Naším cílem bylo napsat knihu, která by poukázala na důležitost psychologické proble matiky v široké oblasti perinatální péče a zároveň by zdravotníkům působícím v tomto oboru sloužila jako praktický „pomocník“ v náročných situacích. Při výběru témat jsme se proto zaměřili na problematické a krizové situace, mezi něž patří například operační porod, porod drogově závislé rodičky, poporodní psychické poruchy u matek, narození nemocného či nedonošeného dítěte či krajní situace perinatální ztráty. Snažili jsme se přitom sledovat perspektivu všech aktérů perinatální situace; zájem je zacílen nejen na jedinečnou situaci rodičky a jejího dítěte, ale též na ošetřující personál. Knihu jsme navíc koncipovali tak, aby se nesoustředila jen na průběh náročných situací samotných, nýbrž i na to, jak se mohou zdravotníci vyrovnávat se stresem, který jim tyto situace přinášejí, či jak mu mohou – v lepším případě – předcházet. Zařadili jsme i kapitolu o právních otázkách, neboť znalost práv obou stran (rodiček i zdravotníků) je důležitá nejen pro vlastní právní ochranu všech zúčastněných, ale i pro vzájemnou respektující komunikaci.
Kniha je společným dílem autorů z různých oborů (psychologie, medicíny, práva), kteří se na poli perinatální péče setkávají nebo by se zde setkávat měli. Právě interdisci plinární složení autorského týmu je výzvou jak pro jednotlivé autory, tak i pro čtenáře, kteří někdy mohou být uzavřeni v rámci svého profesního vzdělání a konkrétních profesních nároků. Při mezioborové spolupráci může docházet jak ke vzájemnému obohacování, tak také ke konfrontacím, vzájemnému neporozumění či zklamávání. Přes toto riziko předkládáme čtenáři interdisciplinární pohled na problematiku péče o těhotné a rodící ženy, ženy po porodu a jejich novorozené děti a věříme, že se tato kniha může stát užitečnou pomůckou pro všechny odborníky, kteří se na této péči podílejí – gynekology, porodníky, porodní asistentky, neonatology, zdravotní sestry a další. Domníváme se, že bude přínosem také pro psychology, psychiatry či další od borníky se zájmem o perinatální péči a že může být rovněž cenným zdrojem informací pro nastávající rodiče.
Jsme si vědomi toho, že některá z doporučení prezentovaných v této knize jsou ve stávajícím systému poskytování zdravotnické péče proveditelná jen obtížně, resp. že by jejich uvedení do praxe vyžadovalo zlepšení podmínek, za nichž zdravotníci péči těhotným, rodičkám, ženám v šestinedělí a jejich dětem poskytují; zmiňme napří klad problém nedostatku času a financí pro zavedení pravidelných supervizí. Těmto tématům ponecháváme v knize prostor navzdory tomu, že se tak vystavujeme vý tce jisté „odtrženosti od reality“. Máme však za to, že jde o důležité otázky, jejichž řešení by mohlo přispět ke zvýšení kvality perinatální péče, a že je proto potřebné, aby postupně vešly ve známost jak u samotných zdravotníků a dalších odborníků, kteří na této péči participují, tak i u osob, které se podílejí na vytváření koncepce zdravotní politiky.
+
Psychologie v perinatální péči Komunikace v perinatální péči
16
Rádi bychom na tomto místě poděkovali všem recenzentům této knihy, MUDr.
PhDr. Pavlu Čepickému, CSc., MUDr. Radovanu Hrubému, Ph.D., Mgr. Zuzaně Maso pustové, Ph.D., a doc. MUDr. Martinu Procházkovi, Ph.D., za jejich cenné připomínky. Velký dík patří dále MUDr. Magdaleně Chvílové Weberové za doplňující informace a poskytnutí dvou fotografií a prof. MUDr. Zdeňku Štemberovi, DrSc., za jeho odborné připomínky. Děkujeme i porodním asistentkám Marii Vnoučkové a Jitce Vařákové, že věnovaly svůj čas přečtení rukopisu a obohatily nás o své názory. V neposlední řadě děkujeme prof. Peterovi G. FedorFreyberghovi, MD, Ph.D., Dr.h.c. mult., který stál u zrodu prenatální a perinatální psychologie a medicíny, za jeho ochotu napsat k této knize předmluvu.
Lea Takács, Daniela Sobotková, Lenka Šulová
Praha, listopad 2014
1Komunikace v perinatální péči
17
1 Komunikace v perinatální péči
Lea Takács, Marie Pečená
Dobrá komunikace s rodičkou je klíčovým momentem pro navázání vztahu důvěry
a další bezproblémovou spolupráci. Vhodnou komunikací lze u rodičky a nedělky
snížit úzkost a stres a přispět k pozitivnějšímu prožívání porodu a poporodního období
a k větší pacientské spokojenosti. Schopnost podat včas a vhodným způsobem důleži
tou informaci či projevit podporu v okamžiku, kdy to žena potřebuje, často rozhodne
o celkovém hodnocení perinatální péče. Dobrá komunikace je zároveň nejefektivnější
prevencí případných stížností či žalob, které jsou v oboru porodnictví častější než v ji
ných specializacích, neboť porod a období šestinedělí mají jakožto emočně náročné
situace mimořádný potenciál pro vznik pocitů nespokojenosti a zklamání (Knowles,
2007). Stížnosti na skutečná či domnělá medicínská pochybení bývají často zástupné
a mnohdy se za nimi skrývají problémy psychologické, především neuspokojivé inter
akce rodičky, případně jejích rodinných příslušníků, se zdravotníky.
Cílem této kapitoly je shrnout hlavní předpoklady a charakteristiky efektivní ko
munikace mezi zdravotníkem a rodičkou, upozornit na nejčastější chyby, které komu
nikaci narušují či znemožňují, nastínit, jak lze prostřednictvím vhodné komunikace
u rodičky rozptýlit strach, stres či hněv, popsat pravidla pro sdělování špatných zpráv
a formulovat doporučení pro zvládání nejčastějších problematických situací.
1.1 Rodička a zdravotník – dvě odlišné perspektivy a východiska
Ačkoli jde zdravotníkům i rodičkám o stejnou věc, totiž o to, aby porod proběhl co
nejlépe a matka i s dítětem byly zdrávy, jejich situace je odlišná – v porodnici zastávají
rozdílné sociální role a jejich vzájemný vztah má pro každého z nich jiný význam
a jinou hodnotu. Zdravotník je profesionál, který chce v první řadě dobře odvést svou
práci, a i když se snaží rodící ženě porozumět a vžít se do jejích pocitů, nebývá na
jejím osudu emočně angažován. Jakkoli se postavení rodičky v systému porodnické
péče pozvolna posiluje, asymetrie ve vztahu rodička–zdravotník je ve své podstatě
nezrušitelná. Zdravotník je v porodnici na své, „domácí“ půdě, je to on, kdo posky
tuje pomoc a kdo nese odpovědnost za rozhodnutí v případě akutní krize. Považuje
za samozřejmost, že může vstupovat do intimního prostoru rodičky, obráceně je to
naopak nepředstavitelné. Pozice zdravotníka je v hierarchické a přísně strukturované
instituci nemocnice pevně ukotvená a pojí se s ní (zvláště v případě lékařů) vysoký
sociální status. Rodička naproti tomu vstupuje přijetím do porodnice na „cizí“ půdu
a ocitá se ve vztahu závislosti co do většiny svých potřeb. To v ní může vyvolávat pocit
odkázanosti, nebo dokonce bezmoci. V jejím těle se odehrává proces, který nemá pod
kontrolou, a k pocitům odkázanosti se tak může přidružovat i úzkost a strach. Hor
monální změny zvyšují senzitivitu vůči prostředí, především vůči naladění a postojům
zdravotnického personálu (Kodyšová, 2014), a žena se stává velmi zranitelnou; zároveň
pociťuje silnou potřebu emoční podpory. Na rozdíl od zdravotníků, pro něž je porodní
situace každodenní zkušeností, je pro rodičku její porod událostí výjimečnou, emočně
nabitou a v mnoha případech i zcela novou a neznámou. Psychologie v perinatální péůi Komunikace v perinatální péči 18 1.2 Budování důvěry: respekt, zájem, empatie
a vyjádřené porozumění
Rozdíl v perspektivě rodičky a zdravotníka předznamenává jejich vzájemnou komuni kaci. To, zda se mezi nimi podaří navázat vztah důvěry, závisí v první řadě na schopnosti zdravotníka reflektovat výše zmíněnou asymetrii ve vztahu k rodičce a uvědomit si z ní plynoucí závazek jednat s rodící ženou s maximální ohleduplností a pochopením. Vytvoření vztahu důvěry předpokládá respekt a úctu k rodící ženě a akceptování prosté hodnocení. To ovšem neznamená, že by měl zdravotník bez výhrad souhlasit se vším, co rodička říká či požaduje; jde spíše o požadavek afektivní neutrality v situaci vzájemné neshody (Schüler, Dietz, 2004). Podle tohoto požadavku má být profesionál schopen kontrolovat negativní emoce, které v něm chování či požadavky rodičky mohou vy volávat, a udržet vstřícný postoj a věcnou rovinu dialogu. Respekt a úcta k rodící ženě by měly být zachovány bez ohledu na to, zda se rodička chová konstruktivně či nikoli; rodička se nachází ve výjimečné situaci, a má proto právo na celou škálu projevů (pláč, křik atd.). Zdravotník je ve srovnání s rodící ženou ve snazší pozici – není pohlcen emocemi a paralyzován bolestí a snáze si zachovává racionální kontrolu, byť nelze opomenout, že je pod tlakem odpovědnosti za výsledek porodu. Je nicméně na něm, aby se přizpůsobil potřebám rodičky a vyšel jí v maximálně možné míře vstříc, a to i tehdy, když její chování a projevy vnímá jako neadekvátní či přehnané.
Nezbytnou podmínkou pro navázání vztahu důvěry je i projevení skutečného zájmu o rodící ženu a její situaci. Zájem o druhého se vyjadřuje především neverbálně – přikývnutím, pohledem, nakloněním hlavy směrem k druhému (více o neverbální komunikaci viz kap. 1.4). Projevem zájmu však může být i mlčení, například nechá meli po prožití emočně náročné situace (např. po sdělení špatné zprávy týkající se zdraví rodičky či jejího dítěte) ženě prostor, aby řekla, co říct potřebuje, a nabízíme jí jen tichou přítomnost. Na druhé straně mlčení v situaci, kdy nám žena sděluje něco závažného, u ní povede spíše k pocitu, že jí nevěnujeme pozornost. K projevům zájmu patří i naslouchání, a to nejen ve smyslu vnímání toho, co žena říká, ale i toho, jak to říká a jak se při tom cítí (tj. dekódování latentního obsahu). Zvláště v situaci, kdy žena čelí krizové situaci (např. perinatální ztrátě), je vhodnější více naslouchat než mluvit a nespěchat s udílením rad.
Mezi zdravotníky se občas objevuje názor, že pocity rodičky jsou ve srovnání s jejím zdravotním stavem druhořadou záležitostí. Avšak právě schopnost porozumět emočnímu rozpoložení rodící ženy či nedělky a vidět situaci z její perspektivy má při budování vztahu důvěry mimořádnou důležitost. Porozumění můžeme projevit například tím, že zopakujeme několik posledních slov sdělení rodičky, resp. nedělky (tzv. zrcadlení); navrhneme alternativní pohled na věc; shrneme, co řekla, a zdůraz níme důležité momenty; požádáme o vysvětlení a doplnění; upozorníme ji na to, co případně přehlédla; poukážeme na momenty, které sice vyslovila, ale nepřikládala jim podle našeho soudu dostatečný význam; formulujeme svůj závěr z řečeného, a to tak, aby žena měla možnost tento závěr korigovat – neformulujeme jej jako přímou otázku, ale spíše jako tvrzení, které vybízí k reakci (např.: „zdá se, že je pro vás tato situace...“; „vypadá to, jako byste...“) (Beran et al., 2010; Lohmann, 2007; Zacharová, Hermanová, Šrámková, 2007).